PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse moeders blijven werken...



Timoesh
15-03-05, 07:49
Allochtone moeder wil blijven werken



Jonge Turkse en Marokkaanse moeders hebben nauwelijks andere opvattingen over het combineren van werk en zorg dan vrouwen uit andere bevolkingsgroepen. Hun mannen wel.

De Nederlandse Gezinsraad deed onderzoek naar allochtone gezinnen. Het rapport komt in de zomer uit. Vandaag maakt de raad al enkele resultaten bekend tijdens het 'Gezinsparlement', een evenement in de raadszaal van het Rotterdamse stadhuis. Tientallen gezinnen met diverse etnische achtergronden discussiëren daar met politici en met elkaar over opvoeding in een multiculturele stad.

Uit het onderzoek blijkt dat veruit de meeste jonge Turkse en Marokkaanse moeders het prima vinden als een vrouw met kinderen blijft werken. Hierin verschillen zij van vrouwen uit de eerste generatie immigranten. Maar dat niet alleen: ,,De vrouwen lopen met hun ideeën vooruit op de mannen van hun generatie'', schrijft de Gezinsraad. ,,De discrepantie tussen de seksen zou kunnen leiden tot spanningen.''

Dat begint al op de huwelijksmarkt, zegt directeur van de Gezinsraad Erna Hooghiemstra. ,,Het is moeilijk om een partner te vinden die hetzelfde over arbeid en zorg denkt als jij.''

Er zijn steeds meer werkende Turkse en Marokkaanse moeders: twee op de vijf binnen de tweede generatie. ,,Maar dat zijn er nog altijd minder dan er zouden willen werken'', zegt Hooghiemstra. ,,Sommige meisjes raken gefrustreerd doordat zij hun ambities niet kunnen waarmaken. Andere stellen een huwelijk uit. ''

Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle ouders het belangrijk vinden dat hun dochters een opleiding volgen. Maar allochtone ouders, vooral Turken, vinden het minder belangrijk dan autochtonen dat hun dochters ook een eigen inkomen kunnen verdienen. Autochtone ouders maken op dit punt vrijwel geen onderscheid tussen zonen en dochters.

Marokkanen zijn de meest fervente aanhangers van het traditionele kostwinnersmodel: vader moet geld verdienen en moeder moet voor de kinderen zorgen.

Goodnight
15-03-05, 08:00
what's new.

Overigens als ik om mij heen kijk, zie ik juist ontzettend veel herintredende jonge moeders.

Vaak speelt taal ook een groot probleem, veel jonge moeders zijn hiernaar toe gehaald.Dus voor ze aan het werk kunnen moeten ze de taal machtig zijn en een opleiding volgen.Dit in combinatie met de zorg voor 1 of meerdere kinderen kunnen de meesten gewoon weg niet aan.

Maar das mijn eigen waarneming.

Timoesh
16-03-05, 11:01
Geplaatst door Goodnight
what's new.

Overigens als ik om mij heen kijk, zie ik juist ontzettend veel herintredende jonge moeders.

Vaak speelt taal ook een groot probleem, veel jonge moeders zijn hiernaar toe gehaald.Dus voor ze aan het werk kunnen moeten ze de taal machtig zijn en een opleiding volgen.Dit in combinatie met de zorg voor 1 of meerdere kinderen kunnen de meesten gewoon weg niet aan.

Maar das mijn eigen waarneming.

Toch vind ik dat er een markt voor deze dames moet komen...de wil is er alleen de meeste durven geen risico's te nemen.

Bijscholing en kinderopvang is in deze tijd te doen buurthuizen/roc's ... daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

Hninanl
16-03-05, 12:12
Bijscholing en kinderopvang is in deze tijd te doen? je bent zeker niet van deze tijd.

De NU werkende moeders hebben het zeer zwaar onder de huidige wetgeving die kinderopvang praktisch onbetaalbaar maakt. Je krijgt nu een nieuwe trend, moeders die overwegen om te STOPPEN omdat het niet te betalen is!

Ik ben een werkende moeder met carriere, de kinderopvang kost mij echter 2/3 van mijn netto-inkomen nu, en jij denkt dat de politiek ook nog iets gaat doen, voor diegenen die nu nog thuis zitten????

Zet je tv eens aan, er gaat een wereld voor je open!

David
16-03-05, 12:13
Geplaatst door Hninanl

Zet je tv eens aan, er gaat een wereld voor je open!



Desperate housewives.

Umarvlie
16-03-05, 12:16
Geplaatst door David
Desperate housewives.

Geweldig .. moet er toch snel eens naar gaan kijken want ik hoor dat het de moeite waard is!

Hninanl
16-03-05, 12:17
oke, touche, maar nu even op de inhoud.

David
16-03-05, 12:23
Geplaatst door Hninanl
oke, touche, maar nu even op de inhoud.


Sorry, je hebt gelijk, maar het was té makkelijk om te laten gaan. :D

Maar qua inhoud: veel vriendinnen klagen er inderdaad over dat die opvang zo hysterisch duur is. Een vriendin is zelfs thuis gaan werken - ze is tekstschrijver, zat altijd op een bureautje, maar schrijft nu thuis.

Umarvlie
16-03-05, 12:23
Geplaatst door Hninanl
oke, touche, maar nu even op de inhoud.

Behoudens als je een werkgever hebt die meebetaald voor kinderopvang ben je als moeder met kleine kinderen (tot een jaar of 12-14) inderdaad niet echt in staat om een full-time baan te hebben.

En ook de baantjes die aansluiten bij (soms nogal wisselende schooltijden) zijn niet altijd voorradig.

Ja, dus dan heb je een probleem. En ik weet daar ook zo 123 geen antwoord op tenzij je familie hebt (ouders en zo) waar je eventueel het kind kwijt zou kunnen maar de vraag is of die/jij dat zouden willen natuurlijk.

David
16-03-05, 12:29
Geplaatst door Umarvlie
Behoudens als je een werkgever hebt die meebetaald voor kinderopvang ben je als moeder met kleine kinderen (tot een jaar of 12-14) inderdaad niet echt in staat om een full-time baan te hebben.

En ook de baantjes die aansluiten bij (soms nogal wisselende schooltijden) zijn niet altijd voorradig.

Ja, dus dan heb je een probleem. En ik weet daar ook zo 123 geen antwoord op tenzij je familie hebt (ouders en zo) waar je eventueel het kind kwijt zou kunnen maar de vraag is of die/jij dat zouden willen natuurlijk.


Mijn broer en z'n vriendin zijn allebei een dag minder gaan werken toen ze kinderen kregen. Scheelt ook een hoop.

Hninanl
16-03-05, 12:30
Dat klopt maar net. Maar goed, het gaat nu inderdaad niet om opvang binnen het informele circuit, maar wat de overheid doet om (allochtone) moeders aan het werk te helpen, c.q. te houden.

Politici zijn zo lekker hypocriet, lekker bezig met ons moslima's redden uit de klauwen van onze onderdrukkende mannen :kotsen:

Ze moeten de taal leren, integreren, werken, bla bla bla......

Zoals Eddy Murphy altijd zegt: What have you done for me lately???

Ik ben een werkende moslima, hoogopgeleid met een goede baan en binnenkort moeder van twee kinderen, mijn werkgever (niet de minste) heeft een kinderopvangregeling, maar een financiele wachtlijst (maw geen regeling!).

Zolang werkgeversbijdrage niet wettelijk verplicht is, is dze hele heisa pure bullshit!!!

We worden niet onderdrukt door onze mannen, maar door deze hypocriete maatschappij!

Hninanl
16-03-05, 12:32
Weet je davis, hebben wij ook gedaan, maar scheelt helemaal niets. een dag minder werken, is een dag minder opvang, maar ook een dag minder inkomen, saldo winst=o

Eelke
16-03-05, 12:33
Op David na hoor ik inderdaad niets over de man. Het lijkt erop dat de vrouwen dus zelf verantwoordelijk zijn voor de kinderen terwijl de man daar natuurlijk ook aan bij moet dragen. Waarom neemt die niet wat verantwoordelijkheid op z'n schouders.

Groet, groet Eelke

Julien
16-03-05, 12:33
Ik zou juist willen dat mijn toekomstige vrouw een fulltime baan heeft. Sociaal gezien is dat beter voor de vrouw, want wat heb je aan een vrouw die zich doodverveelt thuis? En financieel is het ook beter, je hebt namelijk 2 inkomens. Stel je voor dat ik werkloos raak?

Kinderopvang is best goed geregeld in dit land, en ik heb altijd nog mijn familie die op m'n kinderen zou kunnen passen.

David
16-03-05, 12:38
Geplaatst door Julien
altijd nog mijn familie die op m'n kinderen zou kunnen passen.


Mijn en haar ouders passen ook met plezier op die kids.

Umarvlie
16-03-05, 12:42
Geplaatst door Julien
Ik zou juist willen dat mijn toekomstige vrouw een fulltime baan heeft. Sociaal gezien is dat beter voor de vrouw, want wat heb je aan een vrouw die zich doodverveelt thuis? En financieel is het ook beter, je hebt namelijk 2 inkomens. Stel je voor dat ik werkloos raak?

Kinderopvang is best goed geregeld in dit land, en ik heb altijd nog mijn familie die op m'n kinderen zou kunnen passen.

Waarom denk ik nou dat jij/jullie geen kinderen heb(ben) :blij:

Julien
16-03-05, 12:47
Geplaatst door Umarvlie
Waarom denk ik nou dat jij/jullie geen kinderen heb(ben) :blij:

ik zeg toch "ALS" en "IN DE TOEKOMST" ;) ik denk nog totaal niet aan kinderen, en trouwen doe ik pas als ik klaar ben met studeren en een baan heb.

Umarvlie
16-03-05, 12:52
Geplaatst door Julien
ik zeg toch "ALS" en "IN DE TOEKOMST" ;) ik denk nog totaal niet aan kinderen, en trouwen doe ik pas als ik klaar ben met studeren en een baan heb.

Dus waarom zeg je zomaar dat kinderopvang hier zo goed is geregeld? Als jouw vrouw een fulltime baan heeft en dan 60-70% van haar netto inkomen moet opofferen aan de opvang geeft dat toch geen lekker gevoel wel?

Alleen sommige bedrijven die nog (cao gebonden) voor opvang zorgen zijn dan een uitkomst maar vindt daar maar eerst een ban he. En familie kan soms voor 1 of 2 dagen per week wel uitkomst zijn maar toch niet voor 40 uur per week (of nog langer soms) ... daar trapt toch geen opa of oma meer in?

Timoesh
16-03-05, 13:46
Geplaatst door David
Desperate housewives.


Daar dacht ik ook aan! :haha:

Julien
16-03-05, 13:47
Geplaatst door Umarvlie
Dus waarom zeg je zomaar dat kinderopvang hier zo goed is geregeld? Als jouw vrouw een fulltime baan heeft en dan 60-70% van haar netto inkomen moet opofferen aan de opvang geeft dat toch geen lekker gevoel wel?

Alleen sommige bedrijven die nog (cao gebonden) voor opvang zorgen zijn dan een uitkomst maar vindt daar maar eerst een ban he. En familie kan soms voor 1 of 2 dagen per week wel uitkomst zijn maar toch niet voor 40 uur per week (of nog langer soms) ... daar trapt toch geen opa of oma meer in?

jah het zal wel. maar ik heb geen problemen gehad met de hele week in de creche te verblijven toen ik klein was, maar o.k. het was niet in nederland, maar zoveel zal dat toch ook niet uitmaken. is het echt 60% van je inkomen dat dat kost?? daar schrik ik wel van.

Eelke
16-03-05, 13:50
Geplaatst door Umarvlie
Dus waarom zeg je zomaar dat kinderopvang hier zo goed is geregeld? Als jouw vrouw een fulltime baan heeft en dan 60-70% van haar netto inkomen moet opofferen aan de opvang geeft dat toch geen lekker gevoel wel?

Waarom is het steeds haar salaris, de man die werkt toch ook gewoon. Het geld wordt toch gezamelijk verdient en uitgegeven. En werken doe je toch niet alleen maar voor het geld, het geeft toch ook een gevoel dat je iets bijdraagt aan het gezin.

Groet, groet Eelke

mark61
16-03-05, 13:56
Geplaatst door Umarvlie
Dus waarom zeg je zomaar dat kinderopvang hier zo goed is geregeld? Als jouw vrouw een fulltime baan heeft en dan 60-70% van haar netto inkomen moet opofferen aan de opvang geeft dat toch geen lekker gevoel wel?

Het gekke is dat de kosten alleen worden gerelateerd aan haar inkomen, niet aan dat van hem, laat staan aan het gezinsinkomen.

Zelfs vrouwen denken hier dus macho. Dat het van zijn inkomen (ook) afgaat is blijkbaar te moeilijk te bedenken.

Umarvlie
16-03-05, 14:53
Geplaatst door mark61
Het gekke is dat de kosten alleen worden gerelateerd aan haar inkomen, niet aan dat van hem, laat staan aan het gezinsinkomen.

Zelfs vrouwen denken hier dus macho. Dat het van zijn inkomen (ook) afgaat is blijkbaar te moeilijk te bedenken.

Nu ja, macht der gewoonte... inderdaad niet correct om het zo te stellen, zeker niet als moslim zijnde want dan zou het juist van ZIJN salaris af moeten gaan (verzorgingsverplichting)...

oke, het is dus 5-6% van MIJN salaris ... :fpuh:

taouanza
16-03-05, 20:04
Geplaatst door David
Sorry, je hebt gelijk, maar het was té makkelijk om te laten gaan. :D

Maar qua inhoud: veel vriendinnen klagen er inderdaad over dat die opvang zo hysterisch duur is. Een vriendin is zelfs thuis gaan werken - ze is tekstschrijver, zat altijd op een bureautje, maar schrijft nu thuis.

En dan zegt Verdonk tegen allochtone moeders dat ze niet moeten klagen over kinderopvang:Ik regelde dat vroeger zelf!riep ze.
Terwijl de krantenkoppen schreeuwen dat de kinderopvang een pijnhoop is.