PDA

Bekijk Volledige Versie : Homoseksuelen beklagen zich over een homovriendelijke kerk



Marsipulami
15-03-05, 12:05
Britse kerkganger: doorbreek apathisch zwijgen over christelijke moraal
Homoseksuelen beklagen zich over een homovriendelijke kerk

Geplaatst op 15/3 '05 om 11:44u
Door Eric Masseus (Bron: Kath.net)


LONDEN (RKnieuws.net) – Kerkgangers in Groot-Brittannië en Ierland willen van hun kerken moraalpreken. In het licht van de neergang van zeden en gedragingen moeten de kerken breken met hun “apathisch zwijgen” en weer de“morele waarden met moed en overtuigingskracht aan de orde stellen.” Dat blijkt uit de resultaten van een enquęte onder 14.000 leden van verschillende kerkgenootschappen die door een oecumenische onderzoekscommissie in september 2003 en september 2004 is uitgevoerd.

De geënquęteerden werden gevraagd om vier vragen over het kerkelijke leven uitvoerig te beantwoorden. In het voorwoord van het onlangs gepubliceerde rapport schrijft Lord Bromley Betchworth dat de meerderheid van de kerkgangers er conservatieve ideeën over de moraal op na houden. Zij zijn ontzet dat hun waarden veelvuldig aangevallen worden en wensen dat de kerk zich duidelijk uitspreekt voor de traditionele christelijke leer.

Als de kerk luistert naar de uitkomst van deze enquęte, dan kan dat grote invloed hebben op zowel het kerkbezoek als de ethiek. Van de respondenten is 91 procent ervan overtuigd dat de neergang van de moraal en het gebrek aan christelijke leer de kerken doet leeglopen.

Homoseksuelen beklagen zich over een homovriendelijke kerk

In duizenden brieven werd als bezwaar aangevoerd dat de kerken de Heiligheid van God en de noodzakelijkheid van een persoonlijke bekering verwaarloost. Veel kerkleden beklagen zich dat men een “goedkope genade” preekt volgens het motto “God houdt sowieso van mij”. Een grote meerderheid van de ondervraagden wijzen de wijding van homoseksuelen af.

Enkele celibatair levende homoseksuelen beklaagden zich dat de kerkelijke steun voor praktiserende homoseksuelen hun strijd om een kuis leven te leiden ondergraaft. Zo schreef een jonge man: “Wanneer een deel van de kerken zegt dat mijn strijd van geen waarde is en het in orde is om toe te geven, dan verloochenen zij het kruis dat ik op mij neem en maken zij mijn trouw aan de Heer belachelijk.”

Petr Rankovic
15-03-05, 12:06
Het is ook nooit goed met die nichten.