PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkije beschouwt missionarissen als ‘kruisvaarders’



Orakel
15-03-05, 21:27
Turkije beschouwt missionarissen als ‘kruisvaarders’
Instanties roepen moslims op Islam te verdedigen

ANKARA – Een Turkse overheidsinstantie voor religieuze aangelegenheden beschouwt missionarissen als ‘kruisvaarders’. Ambtenaren hebben een preek voorbereid die op 11 maart in alle moskeeën moet worden voorgelezen. Hiermee reageert het Directoraat voor Religieuze Aangelegenheden volgens Turkish Daily News (Ankara) op missionaire activiteiten in Turkije en op de oproep van de Europese Unie aan Turkije met betrekking tot de vrijheid van godsdienst.

In de preek wordt herinnerd aan de kruistochten. “Dezelfde krachten die de islam als grootste hindernis voor hun overheersing zien, proberen de band van ons volk met de islam te verbreken.” De goed georganiseerde machten misbruiken etnische, economische en politieke verschillen om “onze kinderen” te verleiden. Van deze pogingen zijn vooral diegenen het slachtoffer die niet voldoende beschikken over religieuze kennis. De overheidsinstantie roept alle moslims op om de islam te beschermen.

Bron: RKnieuws.net

Max Stirner
15-03-05, 21:37
Een Turkse overheidsinstantie voor religieuze aangelegenheden

:D

The_Reporter
15-03-05, 21:59
Geplaatst door Orakel
Van deze pogingen zijn vooral diegenen het slachtoffer die niet voldoende beschikken over religieuze kennis.
Eigen schuld dikke bult. De eerste vers die nedergedaald is, begint met LEES. En volgens mij kunnen deze Turken WEL lezen.

mark61
15-03-05, 23:21
'Missionaries the new crusaders'
Thursday, February 24, 2005

The Religious Affairs Directorate says the Crusaders are at it again against Islam

ANKARA - Turkish Daily News

The Religious Affairs Directorate, as a reaction to missionary activities in Turkey and European Union demands for religious expression, has prepared a sermon that will be read on March 11 describing missionaries as the current embodiment of the Crusaders.

The sermon says: “Some powers, afraid of the incredible expansion of Islam, had formed crusading armies to wipe out Muslims. They failed because the Crusaders were fighting a self-confident society whose members believed in justice. The same powers are trying to sever our people's links to Islam because they see it as the biggest obstacle to their domination. These highly organized forces are using ethnic differences and economic and political hardship to entice our children Those who lack proper religious knowledge in particular fall victim to such attacks.”

The sermon says that all efforts by these forces will eventually fail, calling on all Muslims to protect and enshrine Islam.

http://www.turkishdailynews.com.tr/article.php?enewsid=6738

mark61
15-03-05, 23:22
Geplaatst door Max Stirner
:D

Diyanet Isleri Baskanligi - Directoraat voor godsdienstzaken, valt direct onder de premier.

mark61
15-03-05, 23:24
Geplaatst door The_Reporter
Eigen schuld dikke bult. De eerste vers die nedergedaald is, begint met LEES. En volgens mij kunnen deze Turken WEL lezen.

Niet iedereen, en zeker geen Arabisch.

Become literate and get coal:

Sivas Education Department has announced that women who participated in literacy courses offered would be given coal and kitchen supplies after completion.

Local education chief Ahmet Yolcu said that rural literacy rate, especially among women was very low in the region, noting that their campaign aims to attract more applicants.

He said: “Every woman who learns how to read and write through our courses will be given one ton of coal for three years in addition to helping them out with their kitchen expenses. We believe such incentives will result in a considerable increase in literacy rates in the region.”

http://www.turkishdailynews.com.tr/article.php?enewsid=8233

Max Stirner
15-03-05, 23:31
Geplaatst door mark61
Diyanet Isleri Baskanligi - Directoraat voor godsdienstzaken, valt direct onder de premier.


Als ik God was, zou ik niet graag zien dat allerlei ambtenaren mijn zaken behartigden.

mark61
15-03-05, 23:33
Geplaatst door Max Stirner
Als ik God was, zou ik niet graag zien dat allerlei ambtenaren mijn zaken behartigden.

Ambtenaren zijn nog het minste probleem.

~Panthera~
15-03-05, 23:33
Geplaatst door mark61
Niet iedereen, en zeker geen Arabisch.

Become literate and get coal:

Sivas Education Department has announced that women who participated in literacy courses offered would be given coal and kitchen supplies after completion.

Local education chief Ahmet Yolcu said that rural literacy rate, especially among women was very low in the region, noting that their campaign aims to attract more applicants.

He said: “Every woman who learns how to read and write through our courses will be given one ton of coal for three years in addition to helping them out with their kitchen expenses. We believe such incentives will result in a considerable increase in literacy rates in the region.”

http://www.turkishdailynews.com.tr/article.php?enewsid=8233

Kun je tenminste de gerechten lezen die je kookt. :D

tr_imparator
15-03-05, 23:56
Geplaatst door ~Panthera~
Kun je tenminste de gerechten lezen die je kookt. :D

is geheim.

~Panthera~
16-03-05, 00:06
Geplaatst door tr_imparator
is geheim.

Wat is ? de gerechten ? :stout:

tr_imparator
16-03-05, 00:08
Geplaatst door ~Panthera~
Wat is ? de gerechten ? :stout:

de recepten

~Panthera~
16-03-05, 00:10
Geplaatst door tr_imparator
de recepten

Das balen. :moe:

mark61
16-03-05, 00:17
Geplaatst door ~Panthera~
Das balen. :moe:

Gelukkig zit de CIA niet stil:

Circassian Chicken
Çerkez Tavugu
Serves 4-6

This dish is one of the classical masterpieces of Turkish cuisine and is served on special occasions. Traditionally the walnuts were crushed between two stones, and the walnut oil was collected and drizzled over the dish. Use only the best-quality paprika and make sure that the walnuts are sweet. Though it won't give the same flavor, olive oil may be used instead of the walnut oil.

2 pounds boneless, skinless chicken breasts
3 cups chicken stock
2 tablespoons walnut oil or extra-virgin olive oil
2 teaspoons paprika
2 tablespoons coarsely chopped fresh Italian parsley
Walnut halves

Walnut Sauce
2 slices day-old white bread, crusts removed
2 tablespoons unsalted clarified butter
1 small Spanish onion, finely chopped (1/2 cup)
2 garlic cloves, minced
1-12/ tablespoons paprika
1 teaspoon ground red pepper
1-1/2 cups chopped walnuts
Salt

Place the chicken breasts and the chicken stock in a saucepan, cover it, and bring the liquid to a boil. Lower the heat and simmer gently for 15 minutes, or until the chicken is cooked. (Be careful not to overcook the chicken, or it will lose some of its flavor.) Using a slotted spoon, remove the chicken and let it cool. Reserve about 2 cups of the cooking liquid and keep the rest for another use.

To make the walnut sauce, soak the bread in a little of the reserved chicken stock, then squeeze to dry and crumble it into a small bowl. Set the bread aside. In a small saucepan, heat the clarified butter over medium heat, add the onion, and cook gently for about 2 minutes until the onion is softened but not brown. Stir in the garlic, paprika, and ground red pepper. Remove the saucepan from the heat and set the mixture aside.

In a food processor or blender, finely grind the walnuts. Add 1 cup of the reserved cooking liquid, the onion mixture, and crumbled bread. Season with salt and blend well to make a smooth sauce. If the sauce is too thick, add a little more of the reserved cooking liquid.

Using a sharp knife, shed the chicken and place the pieces in a large bowl. Add the sauce and mix well. Transfer the mixture to a serving platter.

To prepare the garnish, warm walnut oil in a small saucepan and stir in the paprika. Drizzle this sauce over the shredded chicken mixture. Sprinkle with chopped parsley and decorate with the walnut halves.

http://www.globalgourmet.com/food/special/1999/sultan/chicken.jpg

~Panthera~
16-03-05, 00:19
Geplaatst door mark61

http://www.globalgourmet.com/food/special/1999/sultan/chicken.jpg

Thank You :fpetaf: Ziet er heerlijk uit zeg ! :D
Even lekker gejat dus.

mark61
16-03-05, 00:20
Geplaatst door ~Panthera~
Thank You :fpetaf: Ziet er heerlijk uit zeg ! :D
Even lekker gejat dus.

Is een werkelijk fantastisch gerecht. Een hoop werk, beter met zijn 2en te doen, maar dan heb je ook wat.

mark61
16-03-05, 00:22
Geplaatst door mark61
Using a sharp knife, shed the chicken and place the pieces in a large bowl.

'Shed' moet overigens 'shred' zijn: pluizen, zoals dat op zijn SurNederlands heet, kleine fiezeltjes van maken dus.

tr_imparator
16-03-05, 00:23
ik zie niet de ge-emancipeerde vrouw zo een gerecht maken :hihi: , allemaal klunzen

~Panthera~
16-03-05, 00:24
Geplaatst door mark61
Is een werkelijk fantastisch gerecht. Een hoop werk, beter met zijn 2en te doen, maar dan heb je ook wat.

Die clarified butter, kun je gewoon kopen he ?

mark61
16-03-05, 00:25
Geplaatst door ~Panthera~
Die clarified butter, kun je gewoon kopen he ?

Jawel, maar die Indiase blikken zijn altijd wat ranzig. Je kan het zelf maken door boter LANGZAAM te laten smelten en een paar keer het schuim weg te scheppen.

~Panthera~
16-03-05, 00:26
Geplaatst door mark61
'Shed' moet overigens 'shred' zijn: pluizen, zoals dat op zijn SurNederlands heet, kleine fiezeltjes van maken dus.

oki, heb er een r tussen gepland. :fpetaf:

mark61
16-03-05, 00:26
Geplaatst door tr_imparator
ik zie niet de ge-emancipeerde vrouw zo een gerecht maken :hihi: , allemaal klunzen

Gelukkig hebben we daar geëmancipeerde mannen voor, niet, ahçi bey? :duim:

~Panthera~
16-03-05, 00:27
Geplaatst door mark61
Jawel, maar die Indiase blikken zijn altijd wat ranzig. Je kan het zelf maken door boter LANGZAAM te laten smelten en een paar keer het schuim weg te scheppen.

ok gewoon geel houden dus.

mark61
16-03-05, 00:29
Geplaatst door ~Panthera~
oki, heb er een r tussen gepland. :fpetaf:

Ow, en dat doe je met de blote hand & vingers, laat dat mes maar weg.

tr_imparator
16-03-05, 00:30
Geplaatst door mark61
Gelukkig hebben we daar geëmancipeerde mannen voor, niet, ahçi bey? :duim:

jij bijvoorbeeld? :wtf:

~Panthera~
16-03-05, 00:30
Geplaatst door mark61
Ow, en dat doe je met de blote hand & vingers, laat dat mes maar weg.

Jaja, ik ben niet bang voor "vieze handen" hoor. :haha:

Eten met je handen is het lekkerst. :D

mark61
16-03-05, 00:31
Geplaatst door ~Panthera~
ok gewoon geel houden dus.

Yep. Hoewel mij het verschil tussen gewoon boter en geklaard nooit zo duidelijk is geworden. Bij mijn weten is boter in India traditioneel geklaard omdat het dan langer houdbaar is, en dus minder ranzig wordt. Wat het verder voor (smaak-)nut zou hebben weet ik niet. Zie het ook voor het eerst in dit recept. Turken die ik ken gebruiken gewoon boter. En een hele kip die je in het water dondert, ipv borst + bouillon. Aangepaste gedoe ook altijd.

mark61
16-03-05, 00:33
Geplaatst door tr_imparator
jij bijvoorbeeld? :wtf:

Ik ook. Maar jij toch ook zeker? Ooit een vrouw in een Turkse restaurantkeuken zien staan? Ja, voor de afwas misschien.

tr_imparator
16-03-05, 00:33
Geplaatst door mark61
Yep. Hoewel mij het verschil tussen gewoon boter en geklaard nooit zo duidelijk is geworden. Bij mijn weten is boter in India traditioneel geklaard omdat het dan langer houdbaar is, en dus minder ranzig wordt. Wat het verder voor (smaak-)nut zou hebben weet ik niet. Zie het ook voor het eerst in dit recept. Turken die ik ken gebruiken gewoon boter. En een hele kip die je in het water dondert, ipv borst + bouillon. Aangepaste gedoe ook altijd.


leg is ook ff uit hoe je sarma maakt!! heeft ze meteen een hele dag wat te doen :hihi:

~Panthera~
16-03-05, 00:35
Geplaatst door mark61
Yep. Hoewel mij het verschil tussen gewoon boter en geklaard nooit zo duidelijk is geworden. Bij mijn weten is boter in India traditioneel geklaard omdat het dan langer houdbaar is, en dus minder ranzig wordt. Wat het verder voor (smaak-)nut zou hebben weet ik niet. Zie het ook voor het eerst in dit recept. Turken die ik ken gebruiken gewoon boter. En een hele kip die je in het water dondert, ipv borst + bouillon. Aangepaste gedoe ook altijd.

Nou ja, in India is dat waarschijnlijk nuttig met die hitte.
Hier maakt het dus niets uit.

Lol@aangepast, don't you hate it when they do that.

mark61
16-03-05, 00:38
Geplaatst door tr_imparator
leg is ook ff uit hoe je sarma maakt!! heeft ze meteen een hele dag wat te doen :hihi:

Dat kan jij toch wel even maken? Je hangt hier toch maar rond:

Kiymali Yaprak sarmasi (Gevulde wijnbladeren met gehakt)

1 potje of 30 verse wijnbladeren (tegenwoordig zelfs bij Konmar te vinden)
5 klein. fijngehakte uien
350 gr kalfsgehakt
2/3 kopje rijst 5 minuten geweekt in kokend water en afgegoten
1 theelepel fijngestampte muntblaadjes
2 theelepels fijngehakte peterselie
een snufje kaneel
zout en peper naar smaak
2 eetlepels olijfolie
water of kippebouillon
sap van 1 citroen

-------------------------------------------------------
Vouw de wijnbladeren voorzichtig open en spoel ze af onder koud stromend water. Meng uien, gehakt, rijst, munt, peterselie, kaneel, zout, peper en olijfolie door elkaar. Vorm van 1 eetlepel van het mengsel een ovaal balletje, leg het op een druiveblad en rol het op.

Leg de bladeren met de nerven naar beneden. Leg de vulling onder het midden van het blad. Vouw de twee zijpunten naar elkaar toe. Rol de dolma van onderaf stevig op.

Maak als het vulsel op is van de overgebleven bladeren een laag onder in een casserole die net groot genoeg is om alle gevulde bladeren te bevatten. Leg de gevulde bladeren en de losse laag om laag tot de casserole is gevuld. Giet er zoveel water of bouillon over dat de bladeren net onder staan en besprenkel ze met citroensap. Verzwaar de massa met een bord en doe een deksel op de casserole. Breng het aan de kook op matig vuur, laat het daarna op een laag pitje ongeveer 1 uur zacht sudderen. Laat de bladeren afkoelen in de bouillon, giet het af en dien het gerecht koud op.

http://www.alpan.de/Tuerkei/Kueche/weinblaetter.jpg

mark61
16-03-05, 00:38
Geplaatst door ~Panthera~
Nou ja, in India is dat waarschijnlijk nuttig met die hitte.
Hier maakt het dus niets uit.

Lol@aangepast, don't you hate it when they do that.

Yep en yep.

~Panthera~
16-03-05, 00:39
Geplaatst door mark61
Dat kan jij toch wel even maken? Je hangt hier toch maar rond:

Kiymali Yaprak sarmasi (Gevulde wijnbladeren met gehakt)

1 potje of 30 verse wijnbladeren (tegenwoordig zelfs bij Konmar te vinden)
5 klein. fijngehakte uien
350 gr kalfsgehakt
2/3 kopje rijst 5 minuten geweekt in kokend water en afgegoten
1 theelepel fijngestampte muntblaadjes
2 theelepels fijngehakte peterselie
een snufje kaneel
zout en peper naar smaak
2 eetlepels olijfolie
water of kippebouillon
sap van 1 citroen

-------------------------------------------------------
Vouw de wijnbladeren voorzichtig open en spoel ze af onder koud stromend water. Meng uien, gehakt, rijst, munt, peterselie, kaneel, zout, peper en olijfolie door elkaar. Vorm van 1 eetlepel van het mengsel een ovaal balletje, leg het op een druiveblad en rol het op.

Leg de bladeren met de nerven naar beneden. Leg de vulling onder het midden van het blad. Vouw de twee zijpunten naar elkaar toe. Rol de dolma van onderaf stevig op.

Maak als het vulsel op is van de overgebleven bladeren een laag onder in een casserole die net groot genoeg is om alle gevulde bladeren te bevatten. Leg de gevulde bladeren en de losse laag om laag tot de casserole is gevuld. Giet er zoveel water of bouillon over dat de bladeren net onder staan en besprenkel ze met citroensap. Verzwaar de massa met een bord en doe een deksel op de casserole. Breng het aan de kook op matig vuur, laat het daarna op een laag pitje ongeveer 1 uur zacht sudderen. Laat de bladeren afkoelen in de bouillon, giet het af en dien het gerecht koud op.

http://www.alpan.de/Tuerkei/Kueche/weinblaetter.jpg

Ja kijk, DAT koop ik gewoon vers bij de Turkse winkel, ik ben niet helemaal gestoord ! :lachu:

En gevulde aubergine etc :D

mark61
16-03-05, 00:42
Geplaatst door ~Panthera~
Ja kijk, DAT koop ik gewoon vers bij de Turkse winkel, ik ben niet helemaal gestoord ! :lachu:

En gevulde aubergine etc :D

Vers? Volgens mij teren ze gewoon een blik leeg in een bak in de vitrine. Zou het de volgende keer maar s vragen, of tie op de Koran zweert dattie ze zelf gemaakt heeft...

~Panthera~
16-03-05, 00:46
Geplaatst door mark61
Vers? Volgens mij teren ze gewoon een blik leeg in een bak in de vitrine. Zou het de volgende keer maar s vragen, of tie op de Koran zweert dattie ze zelf gemaakt heeft...

Blik koop ik ook ja, kan me eigenlijk geen moer schelen, ze zijn gewoon lekker. :D
Die aubergines maakt ie wel zelf, dat kun je zien, en proeven, want er zit wel 5 voet knoflook in. Heerlijk !

tr_imparator
16-03-05, 00:47
Geplaatst door mark61
Dat kan jij toch wel even maken? Je hangt hier toch maar rond:

Kiymali Yaprak sarmasi (Gevulde wijnbladeren met gehakt)

1 potje of 30 verse wijnbladeren (tegenwoordig zelfs bij Konmar te vinden)
5 klein. fijngehakte uien
350 gr kalfsgehakt
2/3 kopje rijst 5 minuten geweekt in kokend water en afgegoten
1 theelepel fijngestampte muntblaadjes
2 theelepels fijngehakte peterselie
een snufje kaneel
zout en peper naar smaak
2 eetlepels olijfolie
water of kippebouillon
sap van 1 citroen

-------------------------------------------------------
Vouw de wijnbladeren voorzichtig open en spoel ze af onder koud
stromend water. Meng uien, gehakt, rijst, munt, peterselie, kaneel, zout, peper en olijfolie door elkaar. Vorm van 1 eetlepel van het mengsel een ovaal balletje, leg het op een druiveblad en rol het op.

Leg de bladeren met de nerven naar beneden. Leg de vulling onder het midden van het blad. Vouw de twee zijpunten naar elkaar toe. Rol de dolma van onderaf stevig op.

Maak als het vulsel op is van de overgebleven bladeren een laag onder in een casserole die net groot genoeg is om alle gevulde bladeren te bevatten. Leg de gevulde bladeren en de losse laag om laag tot de casserole is gevuld. Giet er zoveel water of bouillon over dat de bladeren net onder staan en besprenkel ze met citroensap. Verzwaar de massa met een bord en doe een deksel op de casserole. Breng het aan de kook op matig vuur, laat het daarna op een laag pitje ongeveer 1 uur zacht sudderen. Laat de bladeren afkoelen in de bouillon, giet het af en dien het gerecht koud op.

http://www.alpan.de/Tuerkei/Kueche/weinblaetter.jpg


30 wijnbladen maar, das veeeeeeeeeels te weinig(voor 1 persoon maybe?)!! als je ze zelf maakt zijn ze wel wat smaller en kleiner hoor!

voor 4 personen heb je zeker iets van 120 nodig, dan is ze wel ff bezig met rollen. en warm en dan dompelen in volle yoghurt (met brood) en manti erbij is gewoon perfect!

mark61
16-03-05, 00:47
Geplaatst door ~Panthera~
Blik koop ik ook ja, kan me eigenlijk geen moer schelen, ze zijn gewoon lekker. :D
Die aubergines maakt ie wel zelf, dat kun je zien, en proeven, want er zit wel 5 voet knoflook in. Heerlijk !

Aaaaah, Yeti-size knoflook....

~Panthera~
16-03-05, 00:55
Geplaatst door mark61
Aaaaah, Yeti-size knoflook....

yep :D

TonH
16-03-05, 10:01
Geplaatst door mark61
Dat kan jij toch wel even maken? Je hangt hier toch maar rond:

Kiymali Yaprak sarmasi (Gevulde wijnbladeren met gehakt)

1 potje of 30 verse wijnbladeren (tegenwoordig zelfs bij Konmar te vinden)
5 klein. fijngehakte uien
350 gr kalfsgehakt
2/3 kopje rijst 5 minuten geweekt in kokend water en afgegoten
1 theelepel fijngestampte muntblaadjes
2 theelepels fijngehakte peterselie
een snufje kaneel
zout en peper naar smaak
2 eetlepels olijfolie
water of kippebouillon
sap van 1 citroen

-------------------------------------------------------
Vouw de wijnbladeren voorzichtig open en spoel ze af onder koud stromend water. Meng uien, gehakt, rijst, munt, peterselie, kaneel, zout, peper en olijfolie door elkaar. Vorm van 1 eetlepel van het mengsel een ovaal balletje, leg het op een druiveblad en rol het op.

Leg de bladeren met de nerven naar beneden. Leg de vulling onder het midden van het blad. Vouw de twee zijpunten naar elkaar toe. Rol de dolma van onderaf stevig op.

Maak als het vulsel op is van de overgebleven bladeren een laag onder in een casserole die net groot genoeg is om alle gevulde bladeren te bevatten. Leg de gevulde bladeren en de losse laag om laag tot de casserole is gevuld. Giet er zoveel water of bouillon over dat de bladeren net onder staan en besprenkel ze met citroensap. Verzwaar de massa met een bord en doe een deksel op de casserole. Breng het aan de kook op matig vuur, laat het daarna op een laag pitje ongeveer 1 uur zacht sudderen. Laat de bladeren afkoelen in de bouillon, giet het af en dien het gerecht koud op.

http://www.alpan.de/Tuerkei/Kueche/weinblaetter.jpg

Ah lekker!!! Dolmadakia me Kima!!!

Doe er nog even een citroensausje over ajb...

Ei-citroensaus

sap van 1 of 2 citroenen
2eieren
1 eetlepel maizena

Eieren splitsen.
Klop eiwit stijf. Voeg de dooiers toe en goed opkloppen.
Beetje voor beetje de citroen erbij gieten en ook de maïzena en kookvocht van de dolmadakias.

Dolma's uit de pan halen en op een bord schikken en de eicitroensaus erover gieten...

http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/h010.gif

Julien
16-03-05, 11:29
wat een intolerant gedoe weer in Turkije. Als ze zo graag lid van de EU willen worden, moeten ze maar hun best doen deze mensen uit te leggen dat een lidmaatschap betekent dat er eventueel miljoenen christenen in Turkije komen wonen en hun kerken, missionarissen en scholen opeisen. West-Europa accepteert dat toch ook met moslims, hindu's etc,?

mark61
16-03-05, 11:46
Geplaatst door TonH
Ah lekker!!! Dolmadakia me Kima!!!

Doe er nog even een citroensausje over ajb...


Wat doet dat 'dakia' eigenlijk achter die dolma (= 'vulling'), vraag ik me altijd af?

TonH
16-03-05, 12:34
Geplaatst door mark61
Wat doet dat 'dakia' eigenlijk achter die dolma (= 'vulling'), vraag ik me altijd af?

Geen idee. Die dingen heten eigenlijk ook ntolmas, ntolmades.

Ik ken ntakia alleen als xa ntakia en dan is het iets als vlug. Maar het zal wel dialect zijn.

Prlwytzkofski
16-03-05, 13:59
Geplaatst door mark61
Yep. Hoewel mij het verschil tussen gewoon boter en geklaard nooit zo duidelijk is geworden.

Hittebestendiger, wordt minder snel zwart

mark61
16-03-05, 17:29
Geplaatst door Prlwytzkofski
Hittebestendiger, wordt minder snel zwart

Dank u! Das nou s nuttige info.