PDA

Bekijk Volledige Versie : Ephimenco: Wilders leeft in claustrofobisch universum



TonH
16-03-05, 10:46
Het pamflet van de gevangene
door Sylvain Ephimenco
Trouw, 2005-03-15 - lezersreacties op dit artikel (3)

Bij het drastisch inperken van mijn bewegingsvrijheid, mocht het ooit zover komen, kan ik me nu niet al te veel voorstellen. Geen idee dus hoe het voelt om maandenlang, bijna iedere minuut van de dag, door bewapende lijfwachten te worden omringd. Om niet thuis maar in een gevangeniscel te moeten overnachten. Om mijn vertrouwde sociale omgeving door een strikte en klinische functionaliteit te moeten vervangen die hooguit in een paar koffers past.


Wel kan ik me voorstellen dat een dergelijke situatie mijn werk en leven grondig zou beïnvloeden. Waarom zou het bij Geert Wilders anders zijn? Het politieke manifest 'onafhankelijkheidsverklaring' -zelf noemt hij het 'een pamflet'- dat Wilders wereldkundig heeft gemaakt, geurt wel heel erg sterk naar het cachot. Hiermee wil ik niet beweren dat de politieke standpunten van het dissidente kamerlid radicaal zijn gewijzigd sinds hij, door bedreigingen, zijn leven zag kantelen. De visie van Wilders is altijd vrij repressief geweest. Maar wie zijn 'pamflet' achter elkaar leest, belandt snel in een claustrofobisch universum dat door een oceaan van vijandigheid lijkt te worden omsingeld. Het spijt me als ik me vergis, maar na die grimmige opsomming van beperkende maatregelen kwam als vanzelfsprekend de associatie bij me op met de belabberde leefomstandigheden die het kamerlid sinds vorig jaar moet ondergaan. Er zullen vast hier en daar nuttige aanbevelingen in dit politieke programma staan maar door de zwaarmoedige indruk die het geheel achterlaat, kan ik ze niet op hun juiste waarde schatten. Het land dat Wilders voor ons in gedachten heeft maakt me depressief. Zijn gedachtegoed lijkt op een snij- en hakpartij vol afschaffingen, intrekkingen, opzeggingen, verboden en (zwaardere) straffen. Ik geloof niet dat ik tot het gilde der naïevelingen behoor maar de gitzwarte visie van Wilders doet me wanhopen. En dit terwijl ik gewoon thuis slaap en vrij naar buiten kan. En als ik het nog persoonlijker moet maken: als Europeaan en buitenlander kan ik alleen maar gillend weglopen van Wilders. Om mij tot iets heel secundairs te beperken en iets bijna onschuldigs, vergeleken met tal van andere voorgestelde maatregelen: waarom moet het stemrecht voor buitenlanders bij de raadsverkiezingen afgeschaft worden? De wereld van Geert Wilders zit potdicht, ook al hangt er nog altijd een sleutel aan de binnenkant van de celdeur. Veelzeggend, bijna freudiaans is het motto van deze onafhankelijkheidsverklaring: 'Mijn thema is vrijheid. De nieuwe politieke beweging zal het herwinnen van onze vrijheid centraal stellen.' Dat Wilders zijn eigen vrijheid wil herwinnen is legitiem en daarover ben ik solidair met de bedreigde volksvertegenwoordiger. Zijn persoonlijke situatie is een schandvlek op het blazoen van de democratie. Maar mijn vrijheid en die van andere burgers hoeft alleen maar gegarandeerd te worden. En daarin vertrouw ik zonder een enkele aarzeling onze huidige rechtsstaat.

rachid21
16-03-05, 23:06
Slappe column. :moe:

Net zoals de gevestigde politieke partijen probeert deze columnist zich gedeist te houden met zn mening t.a.v. Wilders.

Rourchid
16-03-05, 23:24
gewist

TonH
17-03-05, 01:46
Wel leuk om te zien hoe iemand van kampioen van 'rechts', nu hij begint na te denken en zich begint te realiseren wat er aan de hand is, door het putje gespoeld wordt. :D

freya
17-03-05, 08:20
Geplaatst door TonH
Wel leuk om te zien hoe iemand van kampioen van 'rechts', nu hij begint na te denken en zich begint te realiseren wat er aan de hand is, door het putje gespoeld wordt. :D

Bedoel je nu Sylvain of Geert? :confused:

TonH
17-03-05, 10:45
Geplaatst door freya
Bedoel je nu Sylvain of Geert? :confused:

Sylvain natuurlijk, want Geert was al melaats voor de discipelen van Het Genoodschap van het Laatste Avondmaal voor hij zijn pamflet schreef. :D