PDA

Bekijk Volledige Versie : Kindermoordenaar in het openbaar opgehangen



delirious
16-03-05, 14:16
AMSTERDAM - Een 23-jarige Iraniėr is woensdag voor een menigte van vijfduizend toeschouwers opgehangen, na eerst honderd zweepslagen te hebben ontvangen. De man was ter dood veroordeeld wegens verkrachting en moord op zestien jongens.


De veroordeelde, Mohammed Bijeh, werd opgehangen in de plaats Pakdasht, waar hij de moorden pleegde. Sommige toeschouwers gooiden stenen naar hem, toen hij de zweepslagen kreeg. Een nabestaande van een van de slachtoffers slaagde erin door het kordon te breken dat de politie had gevormd en stak de veroordeelde met een mes in zijn rug.




Bijeh pleegde de moorden tussen maart en september vorig jaar. Zijn slachtoffers waren tussen de acht en vijftien jaar oud. Een tweede verdachte is vrijgesproken van betrokkenheid bij de moorden, maar is wel tot vijftien jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat hij een aantal van de slachtoffers hielp ontvoeren. De moorden leidden tot grote verontwaardiging in Iran. Zestien politieagenten zijn berispt wegens nalatigheid in het onderzoek naar de moorden.

Nu.nl

Joesoef
16-03-05, 14:37
:)

Goodnight
16-03-05, 14:57
Dit vind ik wel een gepaste straf.

Tomas
16-03-05, 15:00
En ik vind de straf net ietsje te barbaars. Maar lig er verders niet wakker van. Opeeruimd staat netjes.

Juliette
16-03-05, 15:01
:o Landen die de doodstraf nog in hun rechtsspraak hebben en toepassen zijn onderontwikkeld.

Goodnight
16-03-05, 15:04
Geplaatst door Tomas
En ik vind de straf net ietsje te barbaars. Maar lig er verders niet wakker van. Opeeruimd staat netjes. wat hij gedaan heeft is ver beyond barbaars.Dus een barbaarse straf voor een barbaars beest.

Don Vito
16-03-05, 15:05
Sommige elementen moet je gewoon verwijderen uit je matschappij.

Goodnight
16-03-05, 15:05
Geplaatst door Juliette
:o Landen die de doodstraf nog in hun rechtsspraak hebben en toepassen zijn onderontwikkeld. vind je...tot het een van je kinderen zou betreffen.Dan zou je het liefst de dader leven villen en langzaam in stukjes hakken.Levend.

Tomas
16-03-05, 15:08
Geplaatst door Goodnight
wat hij gedaan heeft is ver beyond barbaars.Dus een barbaarse straf voor een barbaars beest.

Voor altijd achter de tralies was ook een oplossing, daarmee voorkom je tenminste dat sommige van je burgers zich ook mogen of moeten gedragen als een beest van de overheid. Dat geeft ook altijd een slecht signaal. Kijk maar naar de vs. De overheid komt daar soms ook over als een beest met "deathwarrant" Bush als opper beest.

Goodnight
16-03-05, 15:11
Geplaatst door Tomas
Voor altijd achter de tralies was ook een oplossing, daarmee voorkom je tenminste dat sommige van je burgers zich ook mogen of moeten gedragen als een beest van de overheid. Dat geeft ook altijd een slecht signaal. Kijk maar naar de vs. De overheid komt daar soms ook over als een beest met "deathwarrant" Bush als opper beest. de enige reden waarom ik nog een slag om de arm zou houden is dat iemand nog altijd onschuldig kan zijn,hoe vaak is niet achteraf bewezen dat iemand ten onrechte ter dood is veroordeeld of jarenlang opgesloten.
Maar in het geval iemand schuldig is aan zoiets dan kan de wereld maar beter van hem verlost zijn.Is hij ook uit zijn lijden.

Juliette
16-03-05, 15:13
Geplaatst door Don Vito
Sommige elementen moet je gewoon verwijderen uit je matschappij.

Ja. Maar niet door ze af te maken. Dat is barbaars.

Juliette
16-03-05, 15:15
Geplaatst door Goodnight
de enige reden waarom ik nog een slag om de arm zou houden is dat iemand nog altijd onschuldig kan zijn,hoe vaak is niet achteraf bewezen dat iemand ten onrechte ter dood is veroordeeld of jarenlang opgesloten.
Maar in het geval iemand schuldig is aan zoiets dan kan de wereld maar beter van hem verlost zijn.Is hij ook uit zijn lijden.

Ik hoop uit de grond van m'n hart dat dat nooit gebeurd. Maar dan moet justitie haar werk maar doen en die moordenaar straffen. Als ze dan mij m'n gang laten doen heeft dat niks meer met gerechtigheid te maken maar alles met wraak. En in zo'n samenleving wil ik niet leven.

~Panthera~
16-03-05, 15:19
Levenslang opsluiten geeft de slachtoffers meer voldoening, denk ik.
Dan kan hij/zij lekker creperen in jail.
Met die wetenschap zou ik veel beter kunnen leven. :fpetaf:

Goodnight
16-03-05, 15:19
Geplaatst door Juliette
Ik hoop uit de grond van m'n hart dat dat nooit gebeurd. Maar dan moet justitie haar werk maar doen en die moordenaar straffen. Als ze dan mij m'n gang laten doen heeft dat niks meer met gerechtigheid te maken maar alles met wraak. En in zo'n samenleving wil ik niet leven. volgens mij gebeurt dat regematig hoor: VS waar de doodstraf nog geldt zijn geldoof ik een aantal keer mensen ten onrechte ter dood veroordeeld.
Maar goed, NL en Belgie heb je de doodstraf niet ( volgens mij).

Don Vito
16-03-05, 15:21
Geplaatst door Juliette
Ja. Maar niet door ze af te maken. Dat is barbaars.

Af en toe is Barbaars zijn rechtvaardig.

Tomas
16-03-05, 15:24
Geplaatst door ~Panthera~
Levenslang opsluiten geeft de slachtoffers meer voldoening, denk ik.
Dan kan hij/zij lekker creperen in jail.
Met die wetenschap zou ik veel beter kunnen leven. :fpetaf:

Het tegengestelde is echter realiteit in nederland. Daar weet je als ouder dat de moordernaar van je kind heel wat eerder weer vrolijk op straat rond loopt dan jij je verdriet hebt verdronken.

~Panthera~
16-03-05, 15:26
Geplaatst door Tomas
Het tegengestelde is echter realiteit in nederland. Daar weet je als ouder dat de moordernaar van je kind heel wat eerder weer vrolijk op straat rond loopt dan jij je verdriet hebt verdronken.

Ja, dat komt ook omdat er totaal geen rekening wordt gehouden met het slachtoffer.
Believe me, daar weet ik alles van, gaat ook in andere zaken op. :mad:

Juliette
16-03-05, 15:27
Geplaatst door Don Vito
Af en toe is Barbaars zijn rechtvaardig.

Niet eens. Voor je het weet zitten we terug in het "oog om oog, tand om tand" - tijdperk.

Juliette
16-03-05, 15:29
Geplaatst door Tomas
Het tegengestelde is echter realiteit in nederland. Daar weet je als ouder dat de moordernaar van je kind heel wat eerder weer vrolijk op straat rond loopt dan jij je verdriet hebt verdronken.

Je zal maar de moeder zijn van een onterecht terechtgestelde. "Oeps mevrouw. Vergissinkje."

~Panthera~
16-03-05, 15:30
Geplaatst door Juliette
Je zal maar de moeder zijn van een onterecht terechtgestelde. "Oeps mevrouw. Vergissinkje."

Daarom dus: levenslang opsluiten.

Tomas
16-03-05, 15:31
Geplaatst door Juliette
Je zal maar de moeder zijn van een onterecht terechtgestelde. "Oeps mevrouw. Vergissinkje."

Voor de terechtgestelde lijkt mij het nog altijd ietsje beroerder. Maar vrouwen kunnen zich blijkbaar alleen met vrouwen relateren, dus moet de moeder er weer 's bij gehaald worden.

Goodnight
16-03-05, 15:35
Geplaatst door Carolus
Daarom wordt in een beschaafd land dit soort zaken ook gedelegeerd aan de onafhankelijke rechtspraak. Wraak, eerwraak en openbare executies horen alleen maar thuis in barbaarse samenlevingen. ja...als je kind verkracht en vermoord weet is het eerste wat jij zal denken: och gossie,ik leef in een beschaafd land die zal het netjes oplossen.
Tief lekker op met je insinuaties.

Don Vito
16-03-05, 15:38
Geplaatst door Juliette
Niet eens. Voor je het weet zitten we terug in het "oog om oog, tand om tand" - tijdperk.

ik denk niet dat jij hier over mag oordelen met je zogenaamde ideeen van de verlichting e.d bla bla.

hoe lang zou die moten zitten? 20 jaar? en dan id het leedvan die moedert verdwenen? ze zou altijd lijden rn hij moet ook lijden en hetbekopen metde dood.

Oog om Oog tand om tand is het meest eerlijke systeem wat er is.

amadeus
16-03-05, 15:40
Hieruit blijkt maar weer eens wat voor barbaars en achterlijk land Iran is. Idem voor de mensen die dit soort straffen toejuichen. Hopelijk houden ze voortaan ook hun mond als het over Guantanamo Bay gaat, maar dat betwijfel ik ten zeerste. :haha:

Don Vito
16-03-05, 15:40
een voorbeeld die ene tbs'er die vast zat voor een verkrachting en op verlof weer een kindje heeft verkracht...
Als hij de doodstraf had gehad, zou dat leven van dat ene meisje nu niet ietsje rooskleuriger zijn geweest? zou zij nu nie tnog steeds een kind zijn? deonschuld zelf?

Goodnight
16-03-05, 15:42
Geplaatst door amadeus
Hieruit blijkt maar weer eens wat voor barbaars en achterlijk land Iran is. Idem voor de mensen die dit soort straffen toejuichen. Hopelijk houden ze voortaan ook hun mond als het over Guantanamo Bay gaat, maar dat betwijfel ik ten zeerste. :haha: lullo, als blijkt dat de gevangenen in Guantanamo Bay schuldig zijn dan moeten ze hun straf ondergaan.En aangezien daar in alle talen over wordt gezwegen kan je niet spreken van een terechte veroordeling.
Als je vergelijkingen wil trekken dan moet je ze wel juist weten te trekken dickhead.

amadeus
16-03-05, 15:43
Geplaatst door Don Vito
een voorbeeld die ene tbs'er die vast zat voor een verkrachting en op verlof weer een kindje heeft verkracht...
Als hij de doodstraf had gehad, zou dat leven van dat ene meisje nu niet ietsje rooskleuriger zijn geweest? zou zij nu nie tnog steeds een kind zijn? deonschuld zelf?
Laten we dan ook gelijk alle andere criminelen de doodstraf geven, uit onderzoek bleek laatst nog dat de meerderheid opnieuw de fout ingaat. :maffia:

Don Vito
16-03-05, 15:52
Geplaatst door amadeus
Laten we dan ook gelijk alle andere criminelen de doodstraf geven, uit onderzoek bleek laatst nog dat de meerderheid opnieuw de fout ingaat. :maffia:

je moet appels niet met peren vergelijken

amadeus
16-03-05, 15:55
Geplaatst door Don Vito
je moet appels niet met peren vergelijken
Is een kinderverkrachter erger dan iemand die oude vrouwtjes berooft waardoor ze niet meer hun huis uit durven of andere delicten waardoor de slachtoffers ernstig getraumatiseerd raken of aanzienlijke schade door leiden?

Don Vito
16-03-05, 15:57
Geplaatst door amadeus
Is een kinderverkrachter erger dan iemand die oude vrouwtjes berooft waardoor ze niet meer hun huis uit durven of andere delicten waardoor de slachtoffers ernstig getraumatiseerd raken of aanzienlijke schade door leiden?

ja, dat je het nog durft te vergelijken

Umarvlie
16-03-05, 15:59
Geplaatst door Don Vito
ja, dat je het nog durft te vergelijken

Ach ... een oud vrouwtje als Amadeus kan zich nooit indenken wat het voor een persoon moet zijn om ontvoerd en meerdere malen verkracht te worden ... dus ik begrijp dat wel hoor.

amadeus
16-03-05, 16:00
Geplaatst door Umarvlie
Ach ... een oud vrouwtje als Amadeus kan zich nooit indenken wat het voor een meisje van 13 moet zijn om ontvoerd en meerdere malen verkracht te worden ... dus ik begrijp dat wel hoor.
Tuurlijk begrijp ik dat wel, dat is ronduit afschuwlijk. Maar denk jij dat het voor iemand die 20 jaar ouder is minder erg zal zijn?

Don Vito
16-03-05, 16:03
Geplaatst door amadeus
Tuurlijk begrijp ik dat wel, dat is ronduit afschuwlijk. Maar denk jij dat het voor iemand die 20 jaar ouder is minder erg zal zijn?

Tel het je maarzo voor:
Heb je lieverdat je Oma wordt beroofd of dat je dochtertje verkracht wordt??? je MOET kiezen. Je Oma haar portomonee of het leven van je dochter naar de malle?

Prlwytzkofski
16-03-05, 16:03
By calling it unrighteousness, and by arranging an elaborate system of ethics around this conception, the herd justifies itself in wreaking punishment upon the objects of its own dislike, while at the same time, since the herd is righteous by definition, it enhances its own self-esteem at the very moment when it lets loose its impulse to cruelty. This is the psychology of lynching, and of the other ways in which criminals are punished. The essence of the conception of righteousness, therefore, is to afford an outlet for sadism by cloaking cruelty as justice .

Bertrand Russell


En dat is zo gebleven tot op de huidige dag.

Umarvlie
16-03-05, 16:05
Geplaatst door amadeus
Tuurlijk begrijp ik dat wel, dat is ronduit afschuwlijk. Maar denk jij dat het voor iemand die 20 jaar ouder is minder erg zal zijn?

Ik heb de vergelijking wat minder emotioneel gemaakt door enige verwijzign naar leeftijd en gender eruit te halen. Het had tenslotte ook een jongen/man kunnen zijn.

Joesoef
16-03-05, 17:37
Geplaatst door amadeus
Tuurlijk begrijp ik dat wel, dat is ronduit afschuwlijk. Maar denk jij dat het voor iemand die 20 jaar ouder is minder erg zal zijn?

Domme opmerking, was jij niet leraar?


Emotionele ontwikkeling wordt ernstig beschadigd door verkrachting, aanranding of mishandeling. Een kind is niet weerbaar, emotioneel en lichamelijk. Iemand die 20 jaar ouder is heeft die ontwikkeling wel doorgemaakt.

~Panthera~
16-03-05, 18:06
Geplaatst door amadeus
Is een kinderverkrachter erger dan iemand die oude vrouwtjes berooft waardoor ze niet meer hun huis uit durven of andere delicten waardoor de slachtoffers ernstig getraumatiseerd raken of aanzienlijke schade door leiden?


Heeft duidelijk nog nooit geen fuck meegemaakt. :moe:

mark61
16-03-05, 19:08
Alleen een ervaringsdeskundige kan denk ik vertellen wat er wel of niet 'erger' is. Kinderen hebben in ieder geval meer veerkracht dan volwassenen dan ouderen. In case ze het overleven, natuurlijk.

Deze man zou heel goed onschuldig kunnen zijn, of zodanig geestesziek dat hij ontoerekeningsvatbaar was. Niet waarschijnlijk, maar het kan wel. In any case vind ik het op exotische wijze terechtstellen van een veroordeelde niet beschaafd. Als je een verschil wil maken tussen 'wij, de beschaafde samenleving' en 'hij/zij, het beest' is zo'n executie niet direct de aangewezen methode.

Het enthousiasme bij de executie van de man die ca. 17 vrouwen verkrachtte en vermoordde was beslist veel kleiner. Integendeel, veel burgers en politievolk vonden hem een Held van de Islam. Bij wijze van. Zijn zoontje wilde graag in zijn voetsporen treden en zijn vrouw vond hem een fantastisch echtgenoot.

Intussen martelen elke dag minstens tienduizenden verslaafde Iraniėrs hun vrouwen of dochters om hen zo te dwingen de prostitutie in te gaan om 's mans verslaving te bekostigen. Lijkt me ook wel dringend om wat aan te doen.

~Panthera~
16-03-05, 19:14
Geplaatst door mark61
Alleen een ervaringsdeskundige kan denk ik vertellen wat er wel of niet 'erger' is. Kinderen hebben in ieder geval meer veerkracht dan volwassenen dan ouderen. In case ze het overleven, natuurlijk.


Dan nog.
Moet je niet vragen hoe. :droef:

tr_imparator
16-03-05, 19:44
ik heb liever dat iemand die een zo een barbaarse misdrijf heeft begaan opgehangen en gezweept wordt dan dat hij na 10 jaar met zo een bandje om zijn voet weer rondloopt. Het zal maar je buurman moeten zijn :fuckit2:

Prlwytzkofski
16-03-05, 20:05
Geplaatst door tr_imparator

Het zal maar je buurman moeten zijn :fuckit2:

Ik wil de toeschouwers ook niet als buurman; die kans is minstens 5000 maal groter. Dienovereenkomstig maak ik me daar meer zorgen over.

Joesoef
16-03-05, 20:47
Geplaatst door Prlwytzkofski
Ik wil de toeschouwers ook niet als buurman; die kans is minstens 5000 maal groter. Dienovereenkomstig maak ik me daar meer zorgen over.

Beter zo een toeschouwer dan een recidivist.

echnaton
16-03-05, 20:51
Het is natuurlijk een barbaarse middeleeuwse praktijk, zo'n openbare terechtstelling. Het lest de bloeddorst van heel wat mensen. Het systeem in, bijvoorbeeld, de VS is wat dat betreft heel wat humaner.

Joesoef
16-03-05, 21:04
Geplaatst door echnaton
Het is natuurlijk een barbaarse middeleeuwse praktijk, zo'n openbare terechtstelling. Het lest de bloeddorst van heel wat mensen. Het systeem in, bijvoorbeeld, de VS is wat dat betreft heel wat humaner.

In Amerika zijn de terechtstellingen zonder publiek?

Juliette
16-03-05, 21:07
Geplaatst door Tomas
Voor de terechtgestelde lijkt mij het nog altijd ietsje beroerder. Maar vrouwen kunnen zich blijkbaar alleen met vrouwen relateren, dus moet de moeder er weer 's bij gehaald worden.

Lap. De vrouwen hebben het weer gedaan.

Prlwytzkofski
16-03-05, 22:15
Geplaatst door Joesoef
Beter zo een toeschouwer dan een recidivist.

Doe je niet dommer voor dan je bent.

barfly
16-03-05, 22:23
Ik persoonlijk ben blij met het barmhartige Nederlandse systeem van TBS. Als de therapeut problemen ziet dan zit je gewoon met kerst nog steeds vast. En geen proef verlof meer enzo denk ik...

Juliette
16-03-05, 22:29
Geplaatst door Joesoef
Beter zo een toeschouwer dan een recidivist.

Zo'n toeschouwer. Hongerig geilend naar bloed en wraak. Dat lijkt me een potentieel probleem voor de samenleving.

Juliette
16-03-05, 22:30
Geplaatst door amadeus
Is een kinderverkrachter erger dan iemand die oude vrouwtjes berooft waardoor ze niet meer hun huis uit durven of andere delicten waardoor de slachtoffers ernstig getraumatiseerd raken of aanzienlijke schade door leiden?

Ja.

duende
17-03-05, 07:43
Geplaatst door delirious
AMSTERDAM - Een 23-jarige Iraniėr is woensdag voor een menigte van vijfduizend toeschouwers opgehangen, na eerst honderd zweepslagen te hebben ontvangen. De man was ter dood veroordeeld wegens verkrachting en moord op zestien jongens.


De veroordeelde, Mohammed Bijeh, werd opgehangen in de plaats Pakdasht, waar hij de moorden pleegde. Sommige toeschouwers gooiden stenen naar hem, toen hij de zweepslagen kreeg. Een nabestaande van een van de slachtoffers slaagde erin door het kordon te breken dat de politie had gevormd en stak de veroordeelde met een mes in zijn rug.




Bijeh pleegde de moorden tussen maart en september vorig jaar. Zijn slachtoffers waren tussen de acht en vijftien jaar oud. Een tweede verdachte is vrijgesproken van betrokkenheid bij de moorden, maar is wel tot vijftien jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat hij een aantal van de slachtoffers hielp ontvoeren. De moorden leidden tot grote verontwaardiging in Iran. Zestien politieagenten zijn berispt wegens nalatigheid in het onderzoek naar de moorden.

Nu.nl
Heb je de foto gezien...
Toch mooi dat je, je sexuele sadistische lusten legaal kunt botvieren als beul in dienst van de overheid...
Natuurlijk verdiend de dader het om de rest van zijn leven achter de tralies te zitten, maar geļnstitutionaliseerd martelen en moorden is FOUT en BARBAARS.

Goodnight
17-03-05, 07:53
wat de meesten even over het hoofd zien is dat het niet alleen bij verkrachting is gebleven.

Joesoef
17-03-05, 08:13
Geplaatst door Juliette
Zo'n toeschouwer. Hongerig geilend naar bloed en wraak. Dat lijkt me een potentieel probleem voor de samenleving.

Dan hebben we ook een probleem in Nederland. Hoeveel file's hebben we wel niet vanwege kijkers?

echnaton
17-03-05, 08:32
Geplaatst door Joesoef
Dan hebben we ook een probleem in Nederland. Hoeveel file's hebben we wel niet vanwege kijkers?

Daar gaat het niet om. Nederlanders zijn echt niet beter dan Perzen.

Prlwytzkofski
17-03-05, 08:45
Geplaatst door Joesoef
Dan hebben we ook een probleem in Nederland.

Ik zal het niet ontkennen.

Tomas
17-03-05, 08:47
Geplaatst door Joesoef
Dan hebben we ook een probleem in Nederland. Hoeveel file's hebben we wel niet vanwege kijkers?

Ja, ja, Iran is nog heilig bij zoiets.

Tomas
17-03-05, 08:50
Geplaatst door Juliette
Lap. De vrouwen hebben het weer gedaan.

Je kunt stellen denk ik dat als er geen vrouwen bestonden mannen luie kwijlende geen vliegkwaad doende wezens zouden zijn geweest. Die waarschijnlijk hun hele leven hun bank niet afkwamen. Waar ze naar zouden kijken op tv weet ik niet. Want sport zou er dan ook niet bestaan. Laat staan dat iemand dan nog de moeite nam om zoiets vermoeiends als bier te brouwen. Dus, ja. Je hebt gelijk.

Juliette
17-03-05, 09:19
Geplaatst door Tomas
Je kunt stellen denk ik dat als er geen vrouwen bestonden mannen luie kwijlende geen vliegkwaad doende wezens zouden zijn geweest. Die waarschijnlijk hun hele leven hun bank niet afkwamen. Waar ze naar zouden kijken op tv weet ik niet. Want sport zou er dan ook niet bestaan. Laat staan dat iemand dan nog de moeite nam om zoiets vermoeiends als bier te brouwen. Dus, ja. Je hebt gelijk.

ZO had ik het nog niet bekeken. Zit wel iets in :hihi:

Joesoef
17-03-05, 09:26
Geplaatst door Tomas
Ja, ja, Iran is nog heilig bij zoiets.


:brozac:

Juliette
17-03-05, 10:07
Geplaatst door Joesoef
Dan hebben we ook een probleem in Nederland. Hoeveel file's hebben we wel niet vanwege kijkers?

Scheve vergelijking. De mensen in een kijkfile die zonder dat ze het vooraf wisten met een ongeval geconfronteerd worden kan je niet vergelijken met mensen die uit wraak of omdat ze het leuk vinden of om wat dan ook een terechtstelling gaan bijwonen.

Joesoef
17-03-05, 10:11
Geplaatst door Juliette
Scheve vergelijking. De mensen in een kijkfile die zonder dat ze het vooraf wisten met een ongeval geconfronteerd worden kan je niet vergelijken met mensen die uit wraak of omdat ze het leuk vinden of om wat dan ook een terechtstelling gaan bijwonen.

Mensen hebben een drang naar sensatie. Diverse ongelukken en incidenten gezien waarbij de kijkers de politie of ambulance ernstig hinderde. Zelf rij of loop ik altijd snel door.

Ik ben bang voor het aantal kijkers die in Nederland komen kijken naar een openbare executie.

Juliette
17-03-05, 10:14
Geplaatst door Joesoef
Mensen hebben een drang naar sensatie. Diverse ongelukken en incidenten gezien waarbij de kijkers de politie of ambulance ernstig hinderde. Zelf rij of loop ik altijd snel door.

Ik ben bang voor het aantal kijkers die in Nederland komen kijken naar een openbare executie.

Dat ben ik met je eens. Ik zou ze de kost niet willen geven.

Tomas
17-03-05, 10:16
Maarja de vergelijkng ontgaat me nog steeds. Het enig dat we nu weten is dat mensen overal mensen zijn en dat de rechtstaat die ze uiteindelijk kiezen nogal eens kan verschillen. Volgens mij waren we al zover.

Juliette
17-03-05, 10:42
Geplaatst door Tomas
Het enig dat we nu weten is dat mensen overal mensen zijn en dat

Als iedereen dat eens zou doorhebben. Dat zou mooi zijn.


Geplaatst door Tomas
en dat de rechtstaat die ze uiteindelijk kiezen nogal eens kan verschillen. Volgens mij waren we al zover.

Wat dat van die rechtsstaat betreft. (ik veronderstel dat je bedoelt dat die hier heel wat degelijker is en meer rechten biedt aan het individu dan die in het M-O ofzo). Helemaal eens.

Het stoort me wel dat in het 'discours' op hoog politiek niveau die rechtstaat of het EVRM (ik trek het ff open - dacht dat dat kan omdat het over doodstraf en rechtspraak gaat enzo) heel selectief wordt bovengehaald. Om andere belangen te verbergen. Waarmee je heel de geloofwaardigheid van die rechtstaat, en van je eigen discours natuurlijk gruwelijk onderuit haalt.

Tomas
17-03-05, 10:46
Geplaatst door Juliette
Wat dat van die rechtsstaat betreft. (ik veronderstel dat je bedoelt dat die hier heel wat degelijker is en meer rechten biedt aan het individu dan die in het M-O ofzo). Helemaal eens.

Het stoort me wel dat in het 'discours' op hoog politiek niveau die rechtstaat of het EVRM (ik trek het ff open - dacht dat dat kan omdat het over doodstraf en rechtspraak gaat enzo) heel selectief wordt bovengehaald. Om andere belangen te verbergen. Waarmee je heel de geloofwaardigheid van die rechtstaat, en van je eigen discours natuurlijk gruwelijk onderuit haalt.

Ik weet eigenlijk niet eens discours betekent. Dus voor mij is 't allemaal wat te ingewikkeld geworden. Ik hou het op: Kinder moordenaar - slecht - Wrede doodstraf - bah, niet netjes, maarja t's maar een kinder moordenaar en in een ver en achterlijk land.

Prlwytzkofski
17-03-05, 10:48
Geplaatst door Joesoef
Ik ben bang voor het aantal kijkers die in Nederland komen kijken naar een openbare executie.

Goh, we zijn :blij: het het gewoon eens.

Canaris
17-03-05, 13:01
er wordt weer van een heleboel hoge torentjes geblazen.

Barbaars zou het zijn wat daar in Iran is gebeurd

Ik vind het Nederlanse systeem veel barabaarser.
Hier kan een veroordeelde kindermoordenaar na zijn TBS weer in de samenleving rondlopen om weer een Kind te vermoorden.

Ga maar naar de ouders van zo“n kind en vertel hun maar wat jullie zo barbaars aan een Openbare executie vinden.

Juliette
17-03-05, 15:50
Geplaatst door Canaris
er wordt weer van een heleboel hoge torentjes geblazen.

Barbaars zou het zijn wat daar in Iran is gebeurd

Ik vind het Nederlanse systeem veel barabaarser.
Hier kan een veroordeelde kindermoordenaar na zijn TBS weer in de samenleving rondlopen om weer een Kind te vermoorden.

Ga maar naar de ouders van zo“n kind en vertel hun maar wat jullie zo barbaars aan een Openbare executie vinden.

Inderdaad! Schaf heel justitie ook maar af. Eens dief altijd dief. etc :moe:

Wat als ergens na de executie blijkt dat iemand onterecht veroordeeld is? Wat ga je dan aan wie uitleggen?

nard
17-03-05, 16:28
Geplaatst door Juliette
Inderdaad! Schaf heel justitie ook maar af. Eens dief altijd dief. etc :moe:

Wat als ergens na de executie blijkt dat iemand onterecht veroordeeld is? Wat ga je dan aan wie uitleggen?

Wat heeft afschaffen van justitie er mee te maken? Ik begrijp niet dat je deze conclusie trekt.

Canaris heeft een terecht punt.
In ons rechtssysteem wordt zo gefocusd op de omstandigheden en de bescherming van de belangen van de dader dat anderzijds de belangen van nabestaanden en getroffenen/slachtoffers vrijwel geheel uit het oog zijn verloren. Dat heeft voor mij niets te maken met gerechtigheid.
Nog even los van de plicht van de overheid om haar onderdanen te beschermen. En niet primair de dader.

Het verhaal van het aanleidende artikel: terecht dat deze man ter dood is veroordeeld. Voor het oog van 't gepeupel is onnodig en overdadig.

Dat heeft niets met afschaffen van Justitie te maken maar met rechtvaardige wetgeving.

En trouwens, wat is barbaars? Alles wat afwijkt van wat politiek-correct humaan en verlicht genoemd wordt? Het is maar wat je deler is.

Don Vito
17-03-05, 16:50
Geplaatst door Juliette
Scheve vergelijking. De mensen in een kijkfile die zonder dat ze het vooraf wisten met een ongeval geconfronteerd worden kan je niet vergelijken met mensen die uit wraak of omdat ze het leuk vinden of om wat dan ook een terechtstelling gaan bijwonen.

Wat is ermis mee om te kijken hoe iemand zijn verdiende loon krijgt? Als je het niet wilt: Dan kijk je niet!!!

Juliette
18-03-05, 22:12
Geplaatst door Don Vito
Wat is ermis mee om te kijken hoe iemand zijn verdiende loon krijgt? Als je het niet wilt: Dan kijk je niet!!!

Ik heb gewoon een probleem met mensen die er een plezier in vinden om te kijken hoe andere mensen het hoekje om geholpen worden.

Prlwytzkofski
18-03-05, 22:44
Geplaatst door Joesoef
Ik ben bang voor het aantal kijkers die in Nederland komen kijken naar een openbare executie.

Geplaatst door Don Vito
Wat is ermis mee om te kijken hoe iemand zijn verdiende loon krijgt? Als je het niet wilt: Dan kijk je niet!!!

QED