PDA

Bekijk Volledige Versie : Wolfowitz naar Wereldbank



TonH
16-03-05, 15:27
Pentagon hawk 'to run World Bank'

The US president is reportedly set to name Deputy Defense Secretary Paul Wolfowitz to head the World Bank.
The White House has begun notifying other nations of its choice, the Associated Press reported, citing a senior adminstration official.

The World Bank has declined to comment on the reports.

James Wolfensohn said in January that he would be leaving his job as president of the World Bank Group on 1 June after 10 years in charge.

Privately, he made it clear that he had wanted to continue but had failed to get White House backing. Mr Wolfensohn was appointed by President Bill Clinton.

Mr Wolfowitz has earned a reputation as a hawk during his time as Defense Secretary Donald Rumsfeld's deputy, and one of the main advocates of the Iraq war.

President George W Bush is to give a press conference at 1515 GMT, Agence France-Presse reported.

More soon.


Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/business/4354839.stm

Published: 2005/03/16 15:06:14 GMT

© BBC MMV


:lachu:

~Panthera~
16-03-05, 15:33
Was ie niet Rechts genoeg ? :moe:

Spoetnik
16-03-05, 16:51
Bolton naar de VN

Wolfowitz naar de Wereldbank.

Ben benieuwd welke Neocon het IMF gaat overnemen.

TonH
16-03-05, 17:36
Geplaatst door Spoetnik
Bolton naar de VN

Wolfowitz naar de Wereldbank.

Ben benieuwd welke Neocon het IMF gaat overnemen.

Geen Amerikaanse Neocon in ieder geval... :cool:



BTW, waarom moest ik aan jou denken toen ik dit las? :p

Spoetnik
16-03-05, 18:30
Geplaatst door TonH
Geen Amerikaanse Neocon in ieder geval... :cool:

BTW, waarom moest ik aan jou denken toen ik dit las? :p

Geen idee.. :)

Volgens mij gaat Israel een grote rol als financieel centrum van het midden-oosten tegemoet, met Wolfowitz aan het hoofd van de Worldbank.

Goeie move van mij dus om hier heen te verhuizen...

TonH
16-03-05, 19:04
Geplaatst door Spoetnik
Geen idee.. :)

Volgens mij gaat Israel een grote rol als financieel centrum van het midden-oosten tegemoet, met Wolfowitz aan het hoofd van de Worldbank.

Goeie move van mij dus om hier heen te verhuizen...

Geintje... :D

Volgens mij is het in ieder geval een eind aan de rol die de Wereldbank tot nu toe gespeeld heeft. Maar ik ben er nog niet uit met welk doel hij daar nu gezet is.
Moet de Wereldbank ophouden te bestaan? Moet het de rol van het IMF gaan overnemen? Is het een tactiek van verdere uitholling van de VN? Veel 'links' vervloekte de Wereldbank maar juist de laatse decennia had men wat hoop omdat de Bank desastreuze dammenplannen niet meer wilde financieren en nog zo wat spul.
Dat de rol van de Wereldbank drastisch zal veranderen is wel duidelijk, maar waar heen?

TonH
17-03-05, 09:36
Economist, 16 maart 2005 (deels) http://www.economist.com/agenda/displayStory.cfm?story_id=3763922

(...)
A revolution in development?
At the World Bank, Mr Wolfowitz will—if the Europeans accept him—be dealing not with tank divisions and theories of deterrence but rather with using America’s “soft power” to tackle poverty. Two well-known development economists, Jeffrey Sachs and Joseph Stiglitz, were quick to bemoan his nomination. But his lack of experience in the development community does not necessarily make him a bad candidate. Having served under Donald Rumsfeld during the controversial “Revolution in Military Affairs”, Mr Wolfowitz might, some argue, be well placed to bring radical change to an organisation sorely in need of it.

The World Bank has spent much of the past decade responding to charges that its funding did little to achieve its primary mission: helping developing countries to grow their way out of poverty. The conventional wisdom is that aid is of little benefit unless the recipient country is a model of political and economic rectitude. These are hard qualities to find in a developing nation, and many complained that the Bank wasn’t looking very hard, preferring the showy headlines of massive infrastructure projects to the tedious slog of gradual poverty reduction.

James Wolfensohn, the Bank’s outgoing president, has worked hard to ensure better allocation of its funds during his decade at the helm. More money now goes to countries with good policies than bad. And he has placed more emphasis on fighting poverty, less on dams and superhighways to nowhere. But the Bank still lends lots of money to middle-income countries that arguably don’t need it, and to poor ones that can’t use it because their governments will steal or squander any funds that come their way.

Mr Wolfensohn has fought the Bush administration’s attempts to fundamentally alter the Bank’s operations. Paul O’Neill, the former treasury secretary, met fierce resistance when he suggested that the Bank should get out of the business of making loans since many of the recipient countries had access to the capital markets. But there are worries that Mr Wolfensohn has been less tough when faced with demands by non-governmental organisations. Some of the Bank's loans have come with conditions that benefit small interest groups, rather than the population at large. This has improved the Bank’s public relations, but arguably at the expense of its mission. To build a really effective institution, it may take a man who is not afraid to be widely disliked.

Mr Wolfowitz has certainly demonstrated that he can live with being controversial, and that he can articulate and put into practice a bold vision. But some worry that his desire to push democracy sits uncomfortably with the Bank's mission. His belief in the power of political freedom will colour his views of economic development as well. But is this the right agenda for the Bank, whose job is to spread prosperity? And the relationship between democratic reform and poverty alleviation is complicated. The most successful poverty reduction in the past generation, after all, is in communist China.

A related worry is that Mr Wolfowitz will not be able to separate himself from the White House. It is perhaps instructive to look at the history of another man who came out of America’s defence department to head the World Bank: Robert McNamara, who as defence secretary was an architect of the Vietnam war. Steven Radelet of the Centre for Global Development, speaking to CNN, points out that Mr McNamara was accused of picking aid recipients based on their support for America’s foreign policy, rather than their suitability for assistance. Will Mr Wolfowitz be able to resist using his office to further his political aims?

TonH
17-03-05, 18:30
Telegraaf, do 17 mrt 2005, 18:17
Kabinet niet op voorhand tegen benoeming Wolfowitz
DEN HAAG - Het kabinet is niet van plan om de door de VS naar voren geschoven kandidaat voor het presidentschap van de Wereldbank, de huidige onderminister van Defensie Paul Wolfowitz, "bij voorbaat af te schieten". Volgens minister Zalm (Financiën) is iemand die nauw bij een oorlog betrokken is geweest, niet automatisch ongeschikt om de Wereldbank te leiden.

President Bush maakt de kandidatuur woensdag bekend. Zalm reageerde donderdag tijdens een overleg met de Tweede Kamer op felle kritiek op de voordracht van vooral GroenLinks en de PvdA. GroenLinks-woordvoerder Vendrik vroeg zich af "wat de Amerikaanse president bezielde door Wolfowitz naar voren te schuiven. De man staat symbool voor de oorlog in Irak, niet voor de oorlog tegen armoede."

Spoetnik
17-03-05, 18:53
It is perhaps instructive to look at the history of another man who came out of America’s defence department to head the World Bank: Robert McNamara, who as defence secretary was an architect of the Vietnam war. Steven Radelet of the Centre for Global Development, speaking to CNN, points out that Mr McNamara was accused of picking aid recipients based on their support for America’s foreign policy, rather than their suitability for assistance.


Grappig,, ik moest ook direct aan McNamara denken toen ik hoorde over deze mogelijke benoeming.

Al Sawt
17-03-05, 22:58
Wederom een Internationale organisatie die gekaapt wordt door Amerikaanse fundamentalisten.

En de Arabische leiders willen alles behalve het sluiten van hun gelederen.

nard
18-03-05, 08:16
Geplaatst door TonH
Telegraaf, do 17 mrt 2005, 18:17
President Bush maakt de kandidatuur woensdag bekend. Zalm reageerde donderdag tijdens een overleg met de Tweede Kamer op felle kritiek op de voordracht van vooral GroenLinks en de PvdA. GroenLinks-woordvoerder Vendrik vroeg zich af "wat de Amerikaanse president bezielde door Wolfowitz naar voren te schuiven. De man staat symbool voor de oorlog in Irak, niet voor de oorlog tegen armoede."

Hm, Vendrik he?

Als hij vindt dat íe zulke vergelijkingen mag maken, kan hij beter eerst zijn eigen partij-paadje schoon gaan vegen. Even babbelen met onze ultra-linkse old-skool terroristenprins Wijnand "RaRa" Duyvendak. Die staat immers ook meer symbool voor gewelddadig-links dan voor een onbesproken rechtvaardige volksvertegenwoordiging.

De hypocrisie van die Grunen .... :wink:


En wat Paul Wolfowitz betreft: wel goed dat hij de wereldbank krijgt. Enige mondiale uitbreiding van rechtse invloed kan geen kwaad.

Don Vito
18-03-05, 11:08
Geplaatst door nard
Hm, Vendrik he?


En wat Paul Wolfowitz betreft: wel goed dat hij de wereldbank krijgt. Enige mondiale uitbreiding van rechtse invloed kan geen kwaad.

Het is een oorlogsmisdadiger

Max Stirner
18-03-05, 11:51
Geplaatst door Don Vito
Het is een oorlogsmisdadiger

Als het democratiseringsproces in Irak (en in andere landen in de regio) over tien jaar daadwerkelijk een succes blijkt te zijn geworden, zal Wolfowitz de geschiedenis ingaan als de grote ziener die dit proces in gang heeft gebombardeerd. Time will tell......

Feit blijft dat hij daarbij over (tienduizenden) lijken is gegaan.

Al Sawt
18-03-05, 11:59
Geplaatst door Max Stirner
Als het democratiseringsproces in Irak (en in andere landen in de regio) over tien jaar daadwerkelijk een succes blijkt te zijn geworden, zal Wolfowitz de geschiedenis ingaan als de grote ziener die dit proces in gang heeft gebombardeerd. Time will tell......

Onzin! Wolfowitz heeft echt geen kiem gelegd voor democratisering van Arabische wereld. De macht van Arabische leiders is al jaren tanend en hervormingen waren al voor de invasie van Irak van start gegaan.

Kijk maar naar hervormingen in Marokko, Jordanie, Bahrein en Algerije.

taouanza
18-03-05, 12:04
Geplaatst door Max Stirner
Als het democratiseringsproces in Irak (en in andere landen in de regio) over tien jaar daadwerkelijk een succes blijkt te zijn geworden, zal Wolfowitz de geschiedenis ingaan als de grote ziener die dit proces in gang heeft gebombardeerd. Time will tell......

Feit blijft dat hij daarbij over (tienduizenden) lijken is gegaan.

Mischien bieden de plannen van Bin Laden ook over tien jaar uitkomst.
Heb je daaraan gedacht?

echnaton
18-03-05, 12:09
Geplaatst door taouanza
Mischien bieden de plannen van Bin Laden ook over tien jaar uitkomst.
Heb je daaraan gedacht?

Ja, dan komt er veel meer ruimte in de wereld voor soennieten.

Max Stirner
18-03-05, 12:18
Geplaatst door taouanza
Mischien bieden de plannen van Bin Laden ook over tien jaar uitkomst.
Heb je daaraan gedacht?

Niemand die dan nog weet wie die dorpsgek was.

Max Stirner
18-03-05, 12:23
Geplaatst door Al Sawt
Onzin! Wolfowitz heeft echt geen kiem gelegd voor democratisering van Arabische wereld. De macht van Arabische leiders is al jaren tanend en hervormingen waren al voor de invasie van Irak van start gegaan.

Kijk maar naar hervormingen in Marokko, Jordanie, Bahrein en Algerije.


Ik zeg ook niet dat het terecht zou zijn.

Er leiden meerdere wegen naar Rome en de weg van Wolfowitz is zeker niet mijn favoriete.

Toch lijken de hervormingen in een stroomversnelling terecht te zijn gekomen - Egypte, S-Arabie, Libanon, Libie, Palestina.....

taouanza
18-03-05, 12:39
Geplaatst door echnaton
Ja, dan komt er veel meer ruimte in de wereld voor soennieten.

Wat is daar mis mee?

taouanza
18-03-05, 12:40
Geplaatst door Max Stirner
Ik zeg ook niet dat het terecht zou zijn.

Er leiden meerdere wegen naar Rome en de weg van Wolfowitz is zeker niet mijn favoriete.

Toch lijken de hervormingen in een stroomversnelling terecht te zijn gekomen - Egypte, S-Arabie, Libanon, Libie, Palestina.....

Is dit zoiets als de moskeeen lopen leeg?

Don Vito
18-03-05, 12:56
Geplaatst door Max Stirner
Ik zeg ook niet dat het terecht zou zijn.

Er leiden meerdere wegen naar Rome en de weg van Wolfowitz is zeker niet mijn favoriete.

Toch lijken de hervormingen in een stroomversnelling terecht te zijn gekomen - Egypte, S-Arabie, Libanon, Libie, Palestina.....

Dus jij bent van mening dat Wolvowich's Rome democratie was in Irak? Jij bent naief, je gelooft dan wel alles wta ze je wijsmaken.

Don Vito
18-03-05, 12:57
Geplaatst door echnaton
Ja, dan komt er veel meer ruimte in de wereld voor soennieten.

anti semiet

Max Stirner
18-03-05, 12:58
Geplaatst door taouanza
Is dit zoiets als de moskeeen lopen leeg?


:confused:


Je bent onnavolgbaar.......:)

echnaton
18-03-05, 13:00
Geplaatst door taouanza
Wat is daar mis mee?

Vanuit jouw standpunt gezien waarschijnlijk helemaal niets. Vanuit het standpunt van degenen die het veld moeten ruimen is dat problematischer.

echnaton
18-03-05, 13:00
Geplaatst door Don Vito
anti semiet
:confused:

Max Stirner
18-03-05, 13:06
Geplaatst door Don Vito
Dus jij bent van mening dat Wolvowich's Rome democratie was in Irak? Jij bent naief, je gelooft dan wel alles wta ze je wijsmaken.


Een pro-Amerikaanse democratie, ja.

En heus niet omdat hij begaan is met het Irakese volk (zo naief ben ik nu ook weer niet) maar omdat het in het belang van de VS is.

Spoetnik
18-03-05, 13:33
Geplaatst door Max Stirner
Toch lijken de hervormingen in een stroomversnelling terecht te zijn gekomen - Egypte, S-Arabie, Libanon, Libie, Palestina.....

Libie? Ik heb de hervormingen daar gemist blijkbaar, misschien kan je ons op de hoogte brengen?

Je andere voorbeelden, Egypte moeten we nog afwachten, in S-Arabie mogen vrouwen nog steeds niet stemmen. In Libanon is er al jaren democratie, geen perfecte democratie want de christenen krijgen artificeel meer zetels in het parlement dan de moslims maar goed. Palestina is bezet en volgens de redeneertrant die Bush toepaste in Libanon is het niet mogelijk om eerlijke verkiezingen te houden onder bezetting.

En ondertussen worden gewelddadige onderdrukkingen van democratische bewegingen in landen als Azerbeijan en Kyrgyzie, beide bondgenoten van de UK en de VS, verzwegen.

TonH
19-03-05, 00:06
Geplaatst door nard
Hm, Vendrik he?

Als hij vindt dat íe zulke vergelijkingen mag maken, kan hij beter eerst zijn eigen partij-paadje schoon gaan vegen. Even babbelen met onze ultra-linkse old-skool terroristenprins Wijnand "RaRa" Duyvendak. Die staat immers ook meer symbool voor gewelddadig-links dan voor een onbesproken rechtvaardige volksvertegenwoordiging.

De hypocrisie van die Grunen .... :wink:


En wat Paul Wolfowitz betreft: wel goed dat hij de wereldbank krijgt. Enige mondiale uitbreiding van rechtse invloed kan geen kwaad.

Ach gut... Lucht hopelijk wel lekker op? Zou je ook nog niet even zijn broer er bij halen? :moe: