PDA

Bekijk Volledige Versie : Den Haag kort uitkering van man die hand weigert



Tomas
16-03-05, 16:00
DEN HAAG - Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering. Dat bevestigde een woordvoerster van de PvdA-wethouder Heijnen (Sociale Zaken) woensdag.

Volgens de SZW is er geen werk te vinden voor mensen die weigeren vrouwen de hand te schudden. De werknemers mochten in november van de SZW aangeven hoe ze denken over het weigeren van een handdruk. Naar aanleiding daarvan verklaarde de SZW dat er dan een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben.


Indien die niet plaatsheeft, is de dienst gerechtigd sancties op te leggen die verband houden met belediging

(c) www.nu.nl

catharina
16-03-05, 16:02
Ik dacht dat het over die imam ging. :jeweetog:

Maar wat is dat voor onzin dat er voor deze fundi geen werk zou zijn te vinden? Er is toch vast nog wel ergens een donker magazijn waar geen vrouwen komen en hij wasknijpers kan inpakken ofzo?

Bofko
16-03-05, 16:06
De hippies van 30 jaar geleden gaven ook geen hand. Als een burgerlijke burger een hand uitstak ter begroeting dan gingen ze die niet schudden, nee,ze deden hun arm een beetje omhoog en zeiden : "Haai".

Umarvlie
16-03-05, 16:11
Geplaatst door Tomas
... dat er dan een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben. ...

Als ik het goed begrijp kon hij als hij geen hand wilde geven op een andere respectvolle manier groeten :fpetaf: en ook dat heeft hij dus niet gedaan?

Don Vito
16-03-05, 16:14
Binnen een korte tijd is eer een Razzia

Tomas
16-03-05, 16:51
Geplaatst door catharina
Ik dacht dat het over die imam ging. :jeweetog:

Dat dacht ik in eerste instantie ook.


Maar wat is dat voor onzin dat er voor deze fundi geen werk zou zijn te vinden? Er is toch vast nog wel ergens een donker magazijn waar geen vrouwen komen en hij wasknijpers kan inpakken ofzo?

Dat werk wordt allemaal door illegalen gedaan die door buitenlanders hierheen zijn gesmokkeld.

Wat ook zou kunnen is dat een vrouwelijke medewerker van de szw de uitkering met de hand aangeeft als straf.

Maar dat laatste -als straf- vind ik dus absurd. Omdat mensen -mogelijk- niet beleefd genoeg zijn tegen de ambtenaren -off all people- kunnen ze gestraft worden. Een sanctie omdat iemand niet bereid is om zichzelf aan te passen aan de arbeidsmarkt omdat ie toch wel een uitkering krijgt kan ik me wel voorstellen. Maar voor het beledigen van zo'n ambtenaren tuthola?

Eke
16-03-05, 17:15
Geplaatst door Bofko
De hippies van 30 jaar geleden gaven ook geen hand. Als een burgerlijke burger een hand uitstak ter begroeting dan gingen ze die niet schudden, nee,ze deden hun arm een beetje omhoog en zeiden : "Haai".

Dat waren nog eens tijden, he ? Gewoon "haai" als je een volle kamer inliep en niet meer iedereen de hand schudden.En ook als je wegging. :rambo: Poehee, wat een opstandige daad...

Nou ja, je zakgeld kon nog wel geminderd worden..

Maar serieus, moet dit nou zo hard gespeeld worden ?Als loketbeambte MAG je iemand niet eens een hand geven...want dan moet je het kogelbestendige raam opzij schuiven.

Waar liggen de grenzen. Wat wil je bereiken ..met welke sancties..

Wat is er met deze man ?

Wat zou er gebeuren als honderden mannen geen hand zouden geven.Of duizenden.Of een miljoen. Nou....?Dat valt mee dus.

Het gaat weer.... over ANGST. Angst om iets te verliezen.Het veilige vertrouwde. De rust in de samenleving.

Hoe kan dat verminderd worden ?????Echt wel nodig.

Joesoef
16-03-05, 17:44
:haha:

contradictio
16-03-05, 17:44
Geplaatst door Tomas
DEN HAAG - Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering. Dat bevestigde een woordvoerster van de PvdA-wethouder Heijnen (Sociale Zaken) woensdag.

Volgens de SZW is er geen werk te vinden voor mensen die weigeren vrouwen de hand te schudden. De werknemers mochten in november van de SZW aangeven hoe ze denken over het weigeren van een handdruk. Naar aanleiding daarvan verklaarde de SZW dat er dan een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben.


Indien die niet plaatsheeft, is de dienst gerechtigd sancties op te leggen die verband houden met belediging

(c) www.nu.nl


Het is voor mij niets nieuws dat in dit land je rechten pas ten volle krijgt als je geld hebt... PAS DAN gaan er deuren voor je open, pas dan kun je je godsdienst invullen zoals je dat zelf wilt ....
Deze dingen zijn gewoonweg niet weggelegd voor arme sloebers die afhankelijk zijn van het "overheidssysteem":

"wiens brood men eet wiens woord men spreekt" ... toch?


het is een kwestie van tijd en nog veel van dit soort incidenten die de voedingsbodem zullen zijn voor haat en geweld.

Euhhh
16-03-05, 19:48
Geplaatst door Bofko
De hippies van 30 jaar geleden gaven ook geen hand. Als een burgerlijke burger een hand uitstak ter begroeting dan gingen ze die niet schudden, nee,ze deden hun arm een beetje omhoog en zeiden : "Haai".

nee nee, dat was niet hai maar heil en dat was zo'n 60 jaar gelrden hoor

The_Reporter
16-03-05, 23:03
DEN HAAG - Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering. Dat bevestigde een woordvoerster van de PvdA-wethouder Heijnen (Sociale Zaken) woensdag.

De werknemers van de SZW mochten in november van de SZW aangeven hoe ze denken over het weigeren van een handdruk. Naar aanleiding daarvan verklaarde de SZW dat er dan een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben. Indien die niet plaatsheeft, is de dienst gerechtigd sancties op te leggen die verband houden met belediging.

Volgens Plokker is er wel degelijk sprake van een respectvolle begroeting. " Mijn cliënt geeft keurig aan dat hij vrouwen niet aanraakt, en dat heeft nooit problemen opgeleverd," aldus Plokker. "In 2002 en in 2003 heeft hij ook een vrouwelijke ambtenaar als begeleider gehad, en dat ging prima. Ook bij zijn werkgevers is er nooit een probleem geweest. Met de sanctie probeert de SZW zijn gedrag te veranderen, maar mijn cliënt doet dit al tijden zo."

De werkzoekende man kreeg in eerste instantie een korting van zijn uitkering van 10 procent opgelegd. Daarna ging er 20 procent af en een maand later werd zijn gehele uitkering ingehouden. Plokker heeft inmiddels een bezwaarschrift ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Wanneer zijn bezwaar ongegrond wordt verklaard, stapt hij naar de rechter.

Een woordvoerster van PvdA-wethouder Heijnen (Sociale Zaken) sluit niet uit dat de inhouding van de uitkering te maken heeft met andere zaken. "De reden van deze forse sanctie wordt momenteel onderzocht. Ook wordt gekeken of de richtlijnen correct zijn toegepast."

Plokker betwijfelt of er andere legitieme redenen aan het licht komen. " Er staat in het rapport dat de man maar liefst een keer per dag moet solliciteren, terwijl dat normaal gesproken maar een keer in de week is. Daarnaast wordt wel drie keer naar het handen schudden verwezen. Dat lijkt me dan ook de belangrijkste motivatie van de SZW."

De raadsman noemt de sanctie rampzalig voor zijn cliënt en zijn gezin. " Hij kan een maand geen huur betalen. Hij komt hierdoor gigantisch in de problemen."

Telegraaf

---

DEN HAAG - Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering. Dat bevestigde de advocaat van de man, J. Plokker, gisteren.

(ANP)


Verschenen in SP!TS op donderdag 17 maart 2005.

Bron:http://spitsnet.nl/cci.php?id=41505

The_Reporter
16-03-05, 23:10
Je zou bijna gaan denken dat die vrouwen dol zijn op moslimmannen.

Kunegonde
16-03-05, 23:18
Is dit niet hilarisch?

De fundie staat erop om te leven als holbewoner in het Stenen Tijdperk, de Hollanders sanctionneren dat met financiele maatregelen.

Ik vind dit om te gillen :haha:

The_Reporter
17-03-05, 00:01
Geplaatst door Kunegonde
Is dit niet hilarisch?

De fundie staat erop om te leven als holbewoner in het Stenen Tijdperk, de Hollanders sanctionneren dat met financiele maatregelen.

Ik vind dit om te gillen :haha:
Waarom holbewoner? In China geven ze ook geen hand, dacht ik.

Juliette
17-03-05, 00:03
Geplaatst door The_Reporter
[b]DEN HAAG - Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering.

Terecht. Macho klootzak.

The_Reporter
17-03-05, 00:07
Geplaatst door Juliette
Terecht. Macho klootzak.
Als jij hem een klootzak vind omdat hij het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, probeert na te volgen. Dan kun je wel raden wat ik van jou vind.

Bofko
17-03-05, 00:29
Geplaatst door The_Reporter
Als jij hem een klootzak vind omdat hij het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, probeert na te volgen. Dan kun je wel raden wat ik van jou vind.

Ho,ho , de profeet kreeg geen hollandse uitkering. :corcky:

Juliette
17-03-05, 00:36
Geplaatst door The_Reporter
Als jij hem een klootzak vind omdat hij het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, probeert na te volgen. Dan kun je wel raden wat ik van jou vind.
Je maakt me nieuwsgierig.

tr_imparator
17-03-05, 00:42
Geplaatst door The_Reporter
Als jij hem een klootzak vind omdat hij het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, probeert na te volgen. Dan kun je wel raden wat ik van jou vind.

laat me raden

hoe zeg je het ook al weer in het frans: een imbeciel?

The_Reporter
17-03-05, 00:44
Geplaatst door Juliette
Je maakt me nieuwsgierig.
It was narrated that Umaymah the daughter of Raqeeqah said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “I do not shake hands with women.”

Narrated by al-Nasaa’i (4181) and Ibn Maajah, 2874; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 2513.

It was narrated that Ma’qil ibn Yassaar said: the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “For one of you to be stabbed in the head with an iron needle is better for him than that he should touch a woman who is not permissible for him.”

Narrated by al-Tabaraani in al-Kabeer, 486. Shaykh al-Albaani said in Saheeh al-Jaami’, 5045, that this hadeeth is saheeh.

tr_imparator
17-03-05, 00:47
Geplaatst door tr_imparator
laat me raden

hoe zeg je het ook al weer in het frans: een imbeciel?

imbécile : aberrant, abêti, abruti, anchois, andouille, âne, arriéré, ballot, bedole, bête, borné, bouché, brèle, buse, con, conard, corniaud, cornichon, couenne, couillon, crétin, croûte, cruche, cul, débile, dégénéré, demeuré, emmanché, enflé, faible, fourneau, ganache, gourde, idiot, ignorant, impuissant, incapable, inintelligent, manche, melon, minus, moule, niais, noix, panouille, poire, ramolli, saucisse, sinoque, sot, stupide, tourte.



Definitions
imbecile
noun imbeciles

1. old use
Someone of very low intelligence, especially someone who is capable of keeping out of danger and of performing simple tasks only if someone else is supervising.
2. colloq
A stupid person; a fool.
Thesaurus: idiot, dummy (slang), moron, fool, ass (slang), schmuck (slang), nincompoop, blockhead, simpleton, cretin, dullard, dolt, dimwit.
adj

1. Mentally weak; stupid; foolish.

Thesaurus: moronic, imbecilic, inane, ludicrous, simple, asinine, fatuous, feeble-minded, thick, stupid; Antonym: sensible, intelligent.
Form: imbecilic (also)
Derivative: imbecility
noun

Etymology: 16c: from Latin adjective imbecillus feeble or fragile

The_Reporter
17-03-05, 00:47
Geplaatst door tr_imparator
laat me raden

hoe zeg je het ook al weer in het frans: een imbeciel?
Neuj, ik scheld niet zo snel. Maar de stoppen slaan letterlijk door, wanneer ik reacties als bovenstaand lees.

tr_imparator
17-03-05, 00:55
Geplaatst door The_Reporter
Neuj, ik scheld niet zo snel. Maar de stoppen slaan letterlijk door, wanneer ik reacties als bovenstaand lees.

die was wel terecht he!!?!

Eelke
17-03-05, 06:59
Geplaatst door The_Reporter
Als jij hem een klootzak vind omdat hij het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, probeert na te volgen. Dan kun je wel raden wat ik van jou vind.

Volgens mij begroette de profeet de mensen die hij ontmoette.

Van fok.nl (http://frontpage.fok.nl/nieuws/52201)

Den Haag kort handweigerende uitkeringstrekker

De gemeente Den Haag trekt voor een maand de uitkering in van een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren de hand te schudden. Dat bevestigde de Haagse PvdA-wethouder Pierre Heijnen (Sociale Zaken) via een woordvoerder.

De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) meent dat er geen werk te vinden is voor mensen die weigeren vrouwen de hand te schudden. Medewerkers van de SZW mochten onlangs aangeven hoe men dacht over het weigeren van een handdruk. Naar aanleiding daarvan werd de regel opgesteld dat er in dat geval een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben. Gebeurt dat niet, dan mag de sociale dienst sancties opleggen in verband met belediging.

Een begroeting is toch wel het minste wat je mag verwachten lijkt me.

Groet, groet Eelke

Goodnight
17-03-05, 07:15
Wat een achterlijke,kinderlijke manier van iemand op zijn knie-en dwingen.

Als ik die man was, zou ik proberen een baan te krijgen ook al is het een schoonmaak baantje op een of andere middelbare school.
Nergens staat er geschreven dat een hand geven een verreiste is om een uitkering te kunnen krijgen.Dit is pure intimidatie en men is er op uit iemand te breken of te buigen.
Het zal ze verder een worst wezen of iemand ze een hand geeft of niet.Dat soort mensen gniffelt ook nog eens achter de rug om van zo'n man en maakt hem belachelijk zeker als hij er traditioneel uitziet.


Van dit soort maatregelen ga ik over mijn nek :kotsen:

wat dat betreft kan ik alleen respect voor een collega van mij opbrengen die haar client correct begeleide en niet op de persoonlijke toer ging.

Zoals het hoort: proffesioneel zijn!!!

Joesoef
17-03-05, 07:20
Benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Welke functie betreft het, wanneer heeft de man aangegeven geen handen te willen geven, etc.

Opmerkelijk deze move. Homoechtparen weigeren in de echt te verbinden mag wel en dat is een onderdeel van werk, Het geven van handen is niet echt werk en of het er in een ambtelijke functie er echt bij hoort is nog maar de vraag.

Ben wel van mening dat deze man de gevolgen moet accepteren en dus maar iets anders moet gaan doen. Er zijn wel meer regels te vinden bij de hadiths die hem argumenten geven om niet te werken. Wie weet is het wel een lui varken die smoesjes bedenkt om niets te hoeven doen.

youssef_007
17-03-05, 07:34
Geplaatst door Kunegonde
Is dit niet hilarisch?

De fundie staat erop om te leven als holbewoner in het Stenen Tijdperk, de Hollanders sanctionneren dat met financiele maatregelen.

Ik vind dit om te gillen :haha:

Ik wist niet dat holbewoners uit het stenen tijdperk vrouwen die geen familie zijn niet aanraken.

duende
17-03-05, 07:36
Dit is toch niet te geloven.WAAR GAAT DIT OVER?
Als je een vieze vette bier pens heb en een baard van drie dagen, je stinkt uit je bek en uit je oksels (alle drie), je bedreigt het personeel en je heet TOKKIE dan is er niets aan de hand. Dan wordt je niet gekort.
Maar nu wordt er weer een moslim afgezeken die geen handje wil geven aan een vrouw die bij de SZW werkt.
(de achterligende stupide bijgelovge reden daargelaten..maar dat is de man zijn eigen zaak)

driewrf schande
Laten de meeste politici (ook die 'linkse' van de partij van de ambtenaren) maar eens toegeven dat ze racistisch bezig zijn.
Beetje duidelijkheid a.h.w.

Goodnight
17-03-05, 07:43
Geplaatst door Joesoef
Benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Welke functie betreft het, wanneer heeft de man aangegeven geen handen te willen geven, etc.

Opmerkelijk deze move. Homoechtparen weigeren in de echt te verbinden mag wel en dat is een onderdeel van werk, Het geven van handen is niet echt werk en of het er in een ambtelijke functie er echt bij hoort is nog maar de vraag.

Ben wel van mening dat deze man de gevolgen moet accepteren en dus maar iets anders moet gaan doen. Er zijn wel meer regels te vinden bij de hadiths die hem argumenten geven om niet te werken. Wie weet is het wel een lui varken die smoesjes bedenkt om niets te hoeven doen. ja daarom zeg ik: hij moet een baan gaan zoeken,ook al is het een schoonmaak baantje.Door dit maak je je afhankelijk van die lui.

Bah,ik moet er niet aan denken dat iemand mij zo zou behandelen.

Overigens maakt het niet uit wanneer die man er mee is begonnen.
Wel de manier waarop en de situatie.

Ik heb straks gesprek met leidinggevende, ik ben volgende week jarig en dan worden er weer kusjes gegeven.
Ik wil daar niet meer aan mee doen.Dat ga ik straks aan geven bij mijn leidinggevende.

Ik moet wel zeggen dat de reacties van de afgelopen tijd op dit soort zaken me zorgelijk maakt.
Maar ik wil het liever correct aangeven dan botweg iemand weigeren.

ben benieuwd naar de reacties.

Tomas
17-03-05, 09:04
Geplaatst door duende
Dit is toch niet te geloven.WAAR GAAT DIT OVER?
Als je een vieze vette bier pens heb en een baard van drie dagen, je stinkt uit je bek en uit je oksels (alle drie), je bedreigt het personeel en je heet TOKKIE dan is er niets aan de hand. Dan wordt je niet gekort.
Maar nu wordt er weer een moslim afgezeken die geen handje wil geven aan een vrouw die bij de SZW werkt.
(de achterligende stupide bijgelovge reden daargelaten..maar dat is de man zijn eigen zaak)

driewrf schande
Laten de meeste politici (ook die 'linkse' van de partij van de ambtenaren) maar eens toegeven dat ze racistisch bezig zijn.
Beetje duidelijkheid a.h.w.

Als een Tokkie wel een uitkering krijgt, dan is dat inderdaad overduidelijk racisme. Onacceptabel. Maar aan de andere kant hoor je vaak zat de verhalen van agressie tov deze ambtenaren van clienten die gekort zijn wegens allerlei redenen. Dus het kan ook zijn dat het regelmatig gebeurt zo'n korting, maar dat het nu opeens in het nieuws komt vanwege het weigeren van een handje.

Ik blijf er ook bij dat het geven van een hand niks zou hoeven te beteken en zeker niet voor je uitkering. Behalve als het een belemmering is voor het vinden van werk. Dan zeg ik: Pas je aan, doe je best voor werk, dan krijg je een uitkering. Wil je graag afwijkend zijn, dan bekostig je dat ook maar lekker zelf. Dat geldt voor de tokkies en dat geldt voor fundi's.

Hninanl
17-03-05, 09:10
Succes goodnight, laat even weten hoe het is verlopen.

Goodnight
17-03-05, 09:13
Geplaatst door Hninanl
Succes goodnight, laat even weten hoe het is verlopen. dank je... i will.

Joesoef
17-03-05, 09:18
Goodnight,

Op mijn werk is een nogal stevige verjaardagscultuur. Geld ophalen, cadeaux, kaarten, slingers, gebak. Al 10 jaar doe ik er niet aan mee en geen centje pijn en geen vragen.

Moet lukken.

Bofko
17-03-05, 09:19
Geplaatst door Goodnight
Ik heb straks gesprek met leidinggevende, ik ben volgende week jarig en dan worden er weer kusjes gegeven.
Ik wil daar niet meer aan mee doen.Dat ga ik straks aan geven bij mijn leidinggevende.

Ik moet wel zeggen dat de reacties van de afgelopen tijd op dit soort zaken me zorgelijk maakt.
Maar ik wil het liever correct aangeven dan botweg iemand weigeren.

ben benieuwd naar de reacties.

Ik ben ook tegen de 2 of 3 kussen als groet of als felicitatie bij de andere sexe . Dus ik zal dat zoveel mogelijk zien te vermijden. De te maken dan wel het ontbreken van de lichte hoofdbeweging wordt onmiddellijk opgemerkt en goed geinterpreteerd.
Mijn indruk is dus dat vrij gemakkelijk is en ook geaccepteerd wordt.
Maar goed dat is mijn ervaring met vrouwen. Het kan natuurlijk zijn dat veel mannen de signalen niet zien dan wel niet willen zien.

mark61
17-03-05, 09:20
Geplaatst door Goodnight
Ik heb straks gesprek met leidinggevende, ik ben volgende week jarig en dan worden er weer kusjes gegeven.
Ik wil daar niet meer aan mee doen.Dat ga ik straks aan geven bij mijn leidinggevende.

Misschien kan die man het goedmaken als hij de ambtenaar kust?

Niet doen hoor. Dat zoenen ook altijd in Hoelanda, ik vind het ook maar onsmakelijk. Dat reserveer ik graag voor Haar. Nou ja en mijn moeder dan.

rikkie
17-03-05, 09:20
Er staat volgens mij dat hij niet wenst te groeten.

Hij geeft geen hand, maar ook geen andere begroeting.

Daarmee verkleint de man, volgens de sociale dienst, zijn mogelijkheden om te werken. Het is zijn eigen keuze om niet te groeten, en dus is het in zijn eigen macht om een andere keuze te maken, dus wel te groeten. Door zo te kiezen, verkleint hij zelf, willens en wetens, zijn mogeklijkheden op de arbeidsmarkt en dat is sanctionabel volgens de WWB.

Goodnight
17-03-05, 09:21
Geplaatst door Joesoef
Goodnight,

Op mijn werk is een nogal stevige verjaardagscultuur. Geld ophalen, cadeaux, kaarten, slingers, gebak. Al 10 jaar doe ik er niet aan mee en geen centje pijn en geen vragen.

Moet lukken. dit ligt toch gevoeliger want:
na de weigering van de imam de hand te schudden van Verdonk,volgen heel wat andere makke schaapjes.
Ik heb ook andere collega's die niets moesten hebben van dat geld ophalen, cadeau etc.Nou daar is men mee gestopt na overleg.

Maar dit is wat anders, dit heeft te maken met Islam.Dat is eng en bedreigend.

Goodnight
17-03-05, 09:23
Geplaatst door Bofko
Ik ben ook tegen de 2 of 3 kussen als groet of als felicitatie bij de andere sexe . Dus ik zal dat zoveel mogelijk zien te vermijden. De te maken dan wel het ontbreken van de lichte hoofdbeweging wordt onmiddellijk opgemerkt en goed geinterpreteerd.
Mijn indruk is dus dat vrij gemakkelijk is en ook geaccepteerd wordt.
Maar goed dat is mijn ervaring met vrouwen. Het kan natuurlijk zijn dat veel mannen de signalen niet zien dan wel niet willen zien. het zal ook wel geaccepteerd worden,maar het zal wel voor een ongemakkelijke situatie zorgen.het feit al dat ik dit eerst wil aangeven bij mijn leidinggevende vindt ik al zeer ongemakkelijk.

Mill
17-03-05, 09:26
Het gaat toch niet om een hand geven maar om uberhaupt weigeren mensen te groeten?


Naar aanleiding daarvan verklaarde de SZW dat er dan een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben.
Indien die niet plaatsheeft, is de dienst gerechtigd sancties op te leggen

Als die quote klopt, dan gaat het om het gewoon negeren van mensen (of vrouwen, zal het wel zijn). Als je weigert mensen te groeten, op wat voor manier dan ook, dan ben je ten eerste een lul, en tweede komt dat gewoon neer op werkweigering, want geen enkele werkgever wil iemand die anderen zo onrein of ongelovig vindt dat ie ze niet eens een blik waardig keurt.

~Panthera~
17-03-05, 09:32
Geplaatst door Tomas
Wil je graag afwijkend zijn, dan bekostig je dat ook maar lekker zelf. Dat geldt voor de tokkies en dat geldt voor fundi's.


Ja, tolerantie geld inderdaad alleen voor de eigen groep.

Tomas
17-03-05, 09:32
Geplaatst door Mill
Het gaat toch niet om een hand geven maar om uberhaupt weigeren mensen te groeten?



Als die quote klopt, dan gaat het om het gewoon negeren van mensen (of vrouwen, zal het wel zijn). Als je weigert mensen te groeten, op wat voor manier dan ook, dan ben je ten eerste een lul, en tweede komt dat gewoon neer op werkweigering, want geen enkele werkgever wil iemand die anderen zo onrein of ongelovig vindt dat ie ze niet eens een blik waardig keurt.

Wel weet boeiend om te weten hoe zo iemand nu in nederland terecht komt. Hier heen gevlucht? Hier geboren en toen? Wat ging er toen mis? Intrigerend.

Tomas
17-03-05, 09:34
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, tolerantie geld inderdaad alleen voor de eigen groep.
Ik ben wel benieuwd hoe ver jij gaat met het financieel sponseren van anderen. Geen grenzen? Of doe je er maar gewoon helemaal niet aan mee?

~Panthera~
17-03-05, 09:37
Geplaatst door Tomas
Ik ben wel benieuwd hoe ver jij gaat met het financieel sponseren van anderen. Geen grenzen? Of doe je er maar gewoon helemaal niet aan mee?

Mensen hun uitkering afnemen voor een handje ? what's next ?
Of denk jij daar nooit over na?
O nee, zulke dingen konden jou nooit overkomen, das waar ook, gebeurd altijd anderen.

Tomas
17-03-05, 09:38
Geplaatst door ~Panthera~
Mensen hun uitkering afnemen voor een handje ? what's next ?
Of denk jij daar nooit over na?
O nee, zulke dingen konden jou nooit overkomen, das waar ook, gebeurd altijd anderen.

Moet ik mijn standpunt hier voor de derde keer herhalen over dit handjesgeven of zou je dat zelf kunnen opzoeken?

En vanwaar de opvallende moeite met mij vraag te beantwoorden?

~Panthera~
17-03-05, 09:40
Geplaatst door Tomas
Moet ik mijn standpunt hier voor de derde keer herhalen over dit handjesgeven of zou je dat zelf kunnen opzoeken?

En vanwaar de opvallende moeite met mij vraag te beantwoorden?

Ik sponsor iedereen die het nodig heeft. nu tevreden ?
Of ze nu wel een hand geven of niet, zal mij een worst wezen.

Mill
17-03-05, 09:44
Geplaatst door ~Panthera~
Ik sponsor iedereen die het nodig heeft. nu tevreden ?
Of ze nu wel een hand geven of niet, zal mij een worst wezen.

Ahum, het ging dus niet om hand geven.

Tomas
17-03-05, 09:45
Geplaatst door ~Panthera~
Ik sponsor iedereen die het nodig heeft. nu tevreden ?
Of ze nu wel een hand geven of niet, zal mij een worst wezen.

Ik ook, maar stel wel mij grenzen bij "nodig hebben". Dat laatste kan ook een gevolg zijn van een eigen keuze. Iemand die niet wil werken en dus geld van mij nodig heeft, krijgt het niet. Van jou blijkbaar wel. Zal wel. Ik heb alleen altijd wat twijfels over het realiteitsgehalte van zulke nobele standpunten. Dus hoe feitelijk dat nu echt is. Maar daar zullen we wel nooit achter komen.

Joepie
17-03-05, 09:49
Geplaatst door Goodnight
Wat een achterlijke,kinderlijke manier van iemand op zijn knie-en dwingen.

Als ik die man was, zou ik proberen een baan te krijgen ook al is het een schoonmaak baantje op een of andere middelbare school.
Nergens staat er geschreven dat een hand geven een verreiste is om een uitkering te kunnen krijgen.Dit is pure intimidatie en men is er op uit iemand te breken of te buigen.
Het zal ze verder een worst wezen of iemand ze een hand geeft of niet.Dat soort mensen gniffelt ook nog eens achter de rug om van zo'n man en maakt hem belachelijk zeker als hij er traditioneel uitziet.


Van dit soort maatregelen ga ik over mijn nek :kotsen:

wat dat betreft kan ik alleen respect voor een collega van mij opbrengen die haar client correct begeleide en niet op de persoonlijke toer ging.

Zoals het hoort: proffesioneel zijn!!!

sociale uitkeringen zijn er als vangnet functie met als doel reintegratie in de arbeidsmarkt. Hoe the fuck wil je zo'n holbewoner bemiddelen op de arbeidsmarkt als ie nog niet eens een hand wil geven........ uisluiten die hap.... terecht!

Joepie
17-03-05, 09:50
Geplaatst door Joesoef
Goodnight,

Op mijn werk is een nogal stevige verjaardagscultuur. Geld ophalen, cadeaux, kaarten, slingers, gebak. Al 10 jaar doe ik er niet aan mee en geen centje pijn en geen vragen.

Moet lukken.

jij zult wel de polulaire jongen zijn op je werk?

Goodnight
17-03-05, 09:53
Geplaatst door Joepie
sociale uitkeringen zijn er als vangnet functie met als doel reintegratie in de arbeidsmarkt. Hoe the fuck wil je zo'n holbewoner bemiddelen op de arbeidsmarkt als ie nog niet eens een hand wil geven........ uisluiten die hap.... terecht! om dit soort zelfingenomen reacties te voorkomen zou ik die man adviseren om gewoon een baan te zoeken.
Mensen denken dat ze alles met je kunnen doen en alles over en tegen je kunnen zeggen als je een uitkering trekt.Nou pleur dan maar op met die rotcenten.

~Panthera~
17-03-05, 09:53
Geplaatst door Tomas
Ik ook, maar stel wel mij grenzen bij "nodig hebben". Dat laatste kan ook een gevolg zijn van een eigen keuze. Iemand die niet wil werken en dus geld van mij nodig heeft, krijgt het niet. Van jou blijkbaar wel. Zal wel. Ik heb alleen altijd wat twijfels over het realiteitsgehalte van zulke nobele standpunten. Dus hoe feitelijk dat nu echt is. Maar daar zullen we wel nooit achter komen.


Iedereen lult maar een eind weg op een prikbord nietwaar ?
Het eerlijkheidsgehalte zal dus wel navenant zijn.
En "eigen keuze" daar valt tegenwoordig alles onder, dus wees niet bang, jouw nobele ideeen zijn al overgenomen door Den Haag.
Je zult wel een gelukkig man zijn.

Joepie
17-03-05, 09:56
Geplaatst door Goodnight
om dit soort zelfingenomen reacties te voorkomen zou ik die man adviseren om gewoon een baan te zoeken.
Mensen denken dat ze alles met je kunnen doen en alles over en tegen je kunnen zeggen als je een uitkering trekt.Nou pleur dan maar op met die rotcenten.


Dit is het beleid en geen zelfingenomen reactie, maar dat ter zijde,

goede instelling! gewoon lekker werken, teert hij ook niet van gemeenschap centen.

Tomas
17-03-05, 10:00
Geplaatst door ~Panthera~
Iedereen lult maar een eind weg op een prikbord nietwaar ?
Het eerlijkheidsgehalte zal dus wel navenant zijn.
En "eigen keuze" daar valt tegenwoordig alles onder, dus wees niet bang, jouw nobele ideeen zijn al overgenomen door Den Haag.
Je zult wel een gelukkig man zijn.

Het eerlijkheidsgehalte zal denk ik sterk afnemen met hoe heiliger iemand zich hier voordoet. Maargoed, da's maar een wet van tomas.

Die laatste onzin van je bewijst dat eigenlijk wel. Mijn standpunt staat hier twee keer beschreven. Dus dat moet te lezen en te begrijpen zijn. Dat je daar dan geheel iets anders van maakt om mij in een zogenaamd kwaad daglicht te zetten -of te wel te demoniseren- zegt wat over jouw frustratie in deze. Het lijkt wel alsof je je betrapt voelt en mij daardoor de grond in moet boren. En dat met verzonnen feiten dan. Zie je vaak bij kinderen.

The_Reporter
17-03-05, 10:00
DEN HAAG - Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering. Dat bevestigde de advocaat van de man, J. Plokker, gisteren.

(ANP)


Verschenen in SP!TS op donderdag 17 maart 2005.

Bron:http://spitsnet.nl/cci.php?id=41505

Joesoef
17-03-05, 10:00
Geplaatst door Joepie
jij zult wel de polulaire jongen zijn op je werk?

Bestwel. Dat is het voordeel als je werkt met goed ontwikkelde mensen, het gaat niet om de taart en de centjes maar om wie je bent.

Tomas
17-03-05, 10:01
Geplaatst door Goodnight
om dit soort zelfingenomen reacties te voorkomen zou ik die man adviseren om gewoon een baan te zoeken.
Mensen denken dat ze alles met je kunnen doen en alles over en tegen je kunnen zeggen als je een uitkering trekt.Nou pleur dan maar op met die rotcenten.

En da's nou toevallig net het advies dat die man al jaren krijgt van de SZW. Misschien dat ie het nu begrepen heeft.

~Panthera~
17-03-05, 10:04
Geplaatst door Tomas
Het eerlijkheidsgehalte zal denk ik sterk afnemen met hoe heiliger iemand zich hier voordoet. Maargoed, da's maar een wet van tomas.

Die laatste onzin van je bewijst dat eigenlijk wel. Mijn standpunt staat hier twee keer beschreven. Dus dat moet te lezen en te begrijpen zijn. Dat je daar dan geheel iets anders van maakt om mij in een zogenaamd kwaad daglicht te zetten -of te wel te demoniseren- zegt wat over jouw frustratie in deze. Het lijkt wel alsof je je betrapt voelt en mij daardoor de grond in moet boren. En dat met verzonnen feiten dan. Zie je vaak bij kinderen.

Ach ja, nou gaan we weer op die toer.
Het enigste wat ik zie, is dat jij een jaar geleden hier stukken positiever prikte dan nu.
Kun je ook weer ontkennen natuurlijk, en mij weer voor koter uitmaken, maar ik ben nog steeds niet blind.

Goodnight
17-03-05, 10:07
Geplaatst door Tomas
En da's nou toevallig net het advies dat die man al jaren krijgt van de SZW. Misschien dat ie het nu begrepen heeft. ja...moet er niet aan denken te moeten buigen voor iemand voor een paar rotcenten.

Tomas
17-03-05, 10:08
Geplaatst door ~Panthera~
Ach ja, nou gaan we weer op die toer.
Het enigste wat ik zie, is dat jij een jaar geleden hier stukken positiever prikte dan nu.
Kun je ook weer ontkennen natuurlijk, en mij weer voor koter uitmaken, maar ik ben nog steeds niet blind.

Dat het enig wat jij ziet is hoe fout anderen zijn in jou ogen was mij allang duidelijk. Al jaren. Kan me meestal niks schelen. Soms reageer ik er even op. Dat jij die afwezigheid van aandacht verwart met positief kan ik ook niks aan doen.

EL-Imraan
17-03-05, 10:10
Geplaatst door The_Reporter
DEN HAAG - Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering. Dat bevestigde een woordvoerster van de PvdA-wethouder Heijnen (Sociale Zaken) woensdag.

De werknemers van de SZW mochten in november van de SZW aangeven hoe ze denken over het weigeren van een handdruk. Naar aanleiding daarvan verklaarde de SZW dat er dan een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben. Indien die niet plaatsheeft, is de dienst gerechtigd sancties op te leggen die verband houden met belediging.

Volgens Plokker is er wel degelijk sprake van een respectvolle begroeting. " Mijn cliënt geeft keurig aan dat hij vrouwen niet aanraakt, en dat heeft nooit problemen opgeleverd," aldus Plokker. "In 2002 en in 2003 heeft hij ook een vrouwelijke ambtenaar als begeleider gehad, en dat ging prima. Ook bij zijn werkgevers is er nooit een probleem geweest. Met de sanctie probeert de SZW zijn gedrag te veranderen, maar mijn cliënt doet dit al tijden zo."

De werkzoekende man kreeg in eerste instantie een korting van zijn uitkering van 10 procent opgelegd. Daarna ging er 20 procent af en een maand later werd zijn gehele uitkering ingehouden. Plokker heeft inmiddels een bezwaarschrift ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Wanneer zijn bezwaar ongegrond wordt verklaard, stapt hij naar de rechter.

Een woordvoerster van PvdA-wethouder Heijnen (Sociale Zaken) sluit niet uit dat de inhouding van de uitkering te maken heeft met andere zaken. "De reden van deze forse sanctie wordt momenteel onderzocht. Ook wordt gekeken of de richtlijnen correct zijn toegepast."

Plokker betwijfelt of er andere legitieme redenen aan het licht komen. " Er staat in het rapport dat de man maar liefst een keer per dag moet solliciteren, terwijl dat normaal gesproken maar een keer in de week is. Daarnaast wordt wel drie keer naar het handen schudden verwezen. Dat lijkt me dan ook de belangrijkste motivatie van de SZW."

De raadsman noemt de sanctie rampzalig voor zijn cliënt en zijn gezin. " Hij kan een maand geen huur betalen. Hij komt hierdoor gigantisch in de problemen."

Telegraaf

dit vind ik nou echt schandalig.....wat een kut instelling zeg....nee, eigenlijk een achtelijk mens dat van die SZW.

het gaat er om dat je iemand gedag zegt....en niet persé een hand moet schudden om vriendelijk over te komen.

DIT VIND IK ECHT RACISTISCH. zO PROBEREN ZE WEER iets nieuws uit te vinden om mensen tot over de rooie lijn te dwingen.

ik snap echt niet waarom dat nou zo belangrijk is....de volgende keer dat een vrouw mij zoiets kwalijk neemt om dta ik haar geen hand wil geven"zeg ik maar ga maar eerst je handen wassen met anti-bactereel zeep , wie weet heb je in must zitten graaien"

Van de Joden weten ze ook allang dat ze geen vrouwen een hand geven (sterker nog de Joden raken hun eigen echtgenotes niet eens aan als ze hun maandelijke periode hebben) en dan toch nog zo'n breekpunt van maken....na3lata Allahu 3laihoem.

Tomas
17-03-05, 10:11
Geplaatst door Goodnight
ja...moet er niet aan denken te moeten buigen voor iemand voor een paar rotcenten.

De bedoeling was vroeger ooit toen het hele sociale stelsel werd opgezet dat het voor overmachtsituaties was. Nu moet je mensen dus kwetsen om ze dat weer te laten inzien. Anders blijven ze gewoon steuntrekken tot ze er bij neervallen. Als je niet wilt buigen en dan blijkbaar wel opeens werk kunt vinden, was er geen sprake van overmacht.

The_Reporter
17-03-05, 10:12
Geplaatst door EL-Imraan
Van de Joden weten ze ook allang dat ze geen vrouwen een hand geven (sterker nog de Joden raken hun eigen echtgenotes niet eens aan als ze hun maandelijke periode hebben) en dan toch nog zo'n breekpunt van maken....na3lata Allahu 3laihoem.
Hmmm, mjah wat je zegt.

~Panthera~
17-03-05, 10:15
Geplaatst door Tomas
Dat het enig wat jij ziet is hoe fout anderen zijn in jou ogen was mij allang duidelijk. Al jaren. Kan me meestal niks schelen. Soms reageer ik er even op. Dat jij die afwezigheid van aandacht verwart met positief kan ik ook niks aan doen.

Nou, dan zijn we er toch ? want hoe jij over anderen denkt is ook wel duidelijk.
En op jouw aandacht zit ik echt niet te wachten, don't flatter yourself.

Tomas
17-03-05, 10:20
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, dan zijn we er toch ? want hoe jij over anderen denkt is ook wel duidelijk.
En op jouw aandacht zit ik echt niet te wachten, don't flatter yourself.

Dus? Denk je nu dat je opeens geloofwaardiger bent overgekomen met hje "Ik sponser iedereen die het nodig heeft" en in het mij vergelijken met het standpunt van de overheid? Ik denk het niet. Je lult gewoon net zolang over bijzaken dat je hoopt dat het niet meer opvalt.

rikkie
17-03-05, 10:22
Geplaatst door Goodnight
om dit soort zelfingenomen reacties te voorkomen zou ik die man adviseren om gewoon een baan te zoeken.
Mensen denken dat ze alles met je kunnen doen en alles over en tegen je kunnen zeggen als je een uitkering trekt.Nou pleur dan maar op met die rotcenten.

de WWB is een vangnet en geen hangmat!
De WWB is bedoelt als tijdelijke hulp, indien je kost wat kost, toch niet aan het werk kan komen.

Met respect, Goodnight, je 'advies' aan die man om gewoon werk te zoeken, is een verplichting die de WWB stelt. Hij beperkt willens en wetens zijn arbeidsintergratie aangezien hij weigert anderen te begroeten. Dat is sancionabel gedrag.

Goodnight: je begrijpt (met respect) de WWB niet.... het is geen sponsoring.... het is een noodvoorziening... Bij hem is de nood blijkbaar zo laag, dat hij denkt dat hij het zich kan permiteren anderen niet te groeten.

Goodnight
17-03-05, 10:22
Geplaatst door Tomas
De bedoeling was vroeger ooit toen het hele sociale stelsel werd opgezet dat het voor overmachtsituaties was. Nu moet je mensen dus kwetsen om ze dat weer te laten inzien. Anders blijven ze gewoon steuntrekken tot ze er bij neervallen. Als je niet wilt buigen en dan blijkbaar wel opeens werk kunt vinden, was er geen sprake van overmacht. goh,wel toevallig dat dit net nu bij iemand wordt gedaan die een hand weigert te geven.

~Panthera~
17-03-05, 10:23
Geplaatst door Tomas
Dus? Denk je nu dat je opeens geloofwaardiger bent overgekomen met hje "Ik sponser iedereen die het nodig heeft" en in het mij vergelijken met het standpunt van de overheid? Ik denk het niet. Je lult gewoon net zolang over bijzaken dat je hoopt dat het niet meer opvalt.

Je vroeg toch mijn mening ? nou, die heb je gehad.
Dat jij die in twijfel trekt, moet jij weten.

Mill
17-03-05, 10:26
Geplaatst door EL-Imraan
dit vind ik nou echt schandalig.....wat een kut instelling zeg....nee, eigenlijk een achtelijk mens dat van die SZW.

het gaat er om dat je iemand gedag zegt....en niet persé een hand moet schudden om vriendelijk over te komen.


Jezus, lees nou eens een keer man. Hij hoefde geen hand te schudden, hij hoefde alleen gedag te zeggen, op wat voor manier dan ook, en dat was ook teveel gevraagd. Je groet honden en varkens immers ook niet.

Goodnight
17-03-05, 10:26
Geplaatst door rikkie
de WWB is een vangnet en geen hangmat!
De WWB is bedoelt als tijdelijke hulp, indien je kost wat kost, toch niet an het werk kan komen. dan moet je consequent zijn.


Met respect, Goodnight, je 'advies' aan die man om gewoon werk te zoeken, is en verplichting die de WWB stelt. Hij beperkt wilens en wetens zijn arbeidsintergratie aangezien hij weigert anderen te begroeten. Dat is sancionabel gedrag. ik noem dat 'advies' omdat ik niet weet waarom deze man geen werk heeft.Misschien is ie wel druk bezig met werk zoeken,maar lukt het niet.Misschien mankeert hij wel een of ander.


Goodnight: je begrijpt (met respect) de WWB niet.... het is geen sponsoring.... het is een noodvoorziening... Bij hem is de nood blijkbaar zo lag, dat hij denkt dat hij het zich kan permitren anderen niet te groeten. ik werk zelf in een aan de WWB gebonden instantie dus je hoeft me daar echt niets over te vertellen.
Mijn collega begeleidde een man die aangaf geen hand te geven.Mijn collega heeft die man gewoon beleid zonder er een heisa van te maken.

Een kennis werkt bij de Justitie,compleet met fundi baard en al.Hij geeft daar ook geen hand.Maar rara...hij werkt er toch wel.

Tomas
17-03-05, 10:27
Geplaatst door Goodnight
goh,wel toevallig dat dit net nu bij iemand wordt gedaan die een hand weigert te geven.

Nee hoor, dat gebeurt regelmatig. Je moet eens weten hoevaak ambtenaren worden bedreigd door asocialen die hun uitkering komen opeisen. Dat het met een moslim gebeurt komt in de media vanwege allerlei redenen. Daarvoor moet je bij de media en de nederlandse bevolking aankopllen niet zozeer bij het SZW.

Maar ik blijf erbij dat ht argument van de SZW fout is. Dat hij met zijn houding geen werk vind vind ik persoonlijk een terechte reden om hem in zijn uitkering te korten om dat te laten voelen. Dat zo'n ambtelijke muts beledigd is vind ik geen reden. Maar het is altijd wat lastig om nu te achterhalen wat er echt is gebeurd. Want als je goed leest gaat het niet om "geen hand" geven, maar daarnaast om het uberhaupt niet willen groeten op een respectvolle manier. Maarja, daar kom je toch neit achter.

Mill
17-03-05, 10:29
Geplaatst door Goodnight
dan moet je consequent zijn.

ik noem dat 'advies' omdat ik niet weet waarom deze man geen werk heeft.Misschien is ie wel druk bezig met werk zoeken,maar lukt het niet.Misschien mankeert hij wel een of ander.

ik werk zelf in een aan de WWB gebonden instantie dus je hoeft me daar echt niets over te vertellen.
Mijn collega begeleidde een man die aangaf geen hand te geven.Mijn collega heeft die man gewoon beleid zonder er een heisa van te maken.

Een kennis werkt bij de Justitie,compleet met fundi baard en al.Hij geeft daar ook geen hand.Maar rara...hij werkt er toch wel.

Ik hou stug vol, al kost het me een muisarm: het gaat niet om geen hand geven, het gaat om uberhaupt niet gedag willen zeggen!

EL-Imraan
17-03-05, 10:29
Geplaatst door Tomas

De bedoeling was vroeger ooit toen het hele sociale stelsel werd opgezet dat het voor overmachtsituaties was. Nu moet je mensen dus kwetsen om ze dat weer te laten inzien. Anders blijven ze gewoon steuntrekken tot ze er bij neervallen. Als je niet wilt buigen en dan blijkbaar wel opeens werk kunt vinden, was er geen sprake van overmacht.

als dit zo blijvend door gaat zou ik de mensen die een uitkering ontvangen willen zeggen: neem ieder keer een een zakje mee vol met eigen poep, smeer het op je hand en als dan zo'n vrouw je dan een hand reikt MOET je gewoon doen......dan leert ze het gauw af.

Tomas
17-03-05, 10:30
Geplaatst door EL-Imraan
als dit zo blijvend door gaat zou ik de mensen die een uitkering ontvangen willen zeggen: neem ieder keer een een zakje mee vol met eigen poep, smeer het op je hand en als dan zo'n vrouw je dan een hand reikt MOET je gewoon doen......dan leert ze het gauw af.

Ja, nu heb je me.

David
17-03-05, 10:31
Geplaatst door EL-Imraan
als dit zo blijvend door gaat zou ik de mensen die een uitkering ontvangen willen zeggen: neem ieder keer een een zakje mee vol met eigen poep, smeer het op je hand en als dan zo'n vrouw je dan een hand reikt MOET je gewoon doen......dan leert ze het gauw af.


Hysterisch grappig, ik kan niet anders zeggen. Ook het verschil tussen mensen en vrouwen is gevat! :verward:

rikkie
17-03-05, 10:32
Geplaatst door Goodnight
dan moet je consequent zijn.

ik noem dat 'advies' omdat ik niet weet waarom deze man geen werk heeft.Misschien is ie wel druk bezig met werk zoeken,maar lukt het niet.Misschien mankeert hij wel een of ander.

ik werk zelf in een aan de WWB gebonden instantie dus je hoeft me daar echt niets over te vertellen.
Mijn collega begeleidde een man die aangaf geen hand te geven.Mijn collega heeft die man gewoon beleid zonder er een heisa van te maken.

Een kennis werkt bij de Justitie,compleet met fundi baard en al.Hij geeft daar ook geen hand.Maar rara...hij werkt er toch wel.

ten eerste: Bij het geven van sancties wordt bekeken of er sprake is van onmacht of onwil.
Indien die man iets mankeerde is er sprake van onmacht en is een sanctie niet op zijn plaats. Nergens in het artikel staat onmacht omschreven.

ten tweede: het 'geen-hand-geven' is niet het sanctionabele gedrag. Het 'niet-groeten' is in deze het sanctionabele gedrag.

Joepie
17-03-05, 10:32
Geplaatst door Joesoef
Bestwel. Dat is het voordeel als je werkt met goed ontwikkelde mensen, het gaat niet om de taart en de centjes maar om wie je bent.

dat is ook wat ik bedoel, ik dacht even dat jij zoene was die stil op zijn kantoor blijft terwijl de rest die persoon feliciteerd, maar ik heb het mis gezien je reactie :)

The_Reporter
17-03-05, 10:33
Ik moet wel bekennen dat die man haar gewoon mondeling moet kunnen begroeten. Zowat iedere gesprek wordt geopend met een groet.

EL-Imraan
17-03-05, 10:35
Geplaatst door Mill
Jezus, lees nou eens een keer man. Hij hoefde geen hand te schudden, hij hoefde alleen gedag te zeggen, op wat voor manier dan ook, en dat was ook teveel gevraagd. Je groet honden en varkens immers ook niet.

het schijnt wel gedag te hebben gezegd, maar weigerde echter een hand te geven....is namelijk iemand die komt in dezelfde moskee als ik

Je groet honden en varkens immers ook niet. [/QUOTE]

weet je dit zeker? Zeker bij jullie Hollanders is een hond een kind......en ga me niet vertellen dat je je hond niet groet....want dan lieg je.

David
17-03-05, 10:36
Geplaatst door The_Reporter
Ik moet wel bekennen dat die man haar gewoon mondeling moet kunnen begroeten. Zowat iedere gesprek wordt geopend met een groet.


Of hij geeft haar een dikke klapzoen, zonder handen!

Mill
17-03-05, 10:39
Geplaatst door EL-Imraan
weet je dit zeker? Zeker bij jullie Hollanders is een hond een kind......en ga me niet vertellen dat je je hond niet groet....want dan lieg je.

Ik vind honden smerige beesten en laat ze niet bij me in de buurt komen. Vrouwen groet ik wel, als het me centen oplevert.

The_Reporter
17-03-05, 10:45
Geplaatst door Mill
Ik vind honden smerige beesten en laat ze niet bij me in de buurt komen. Vrouwen groet ik wel, als het me centen oplevert.
Jah, daarom vind ik het ook een vreemde berichtgeving. Enerzijds spreekt men over het weigeren van een hand en anderzijds over een plaatsvervangende groet. Die journalisten ook altijd!

Paco.x
17-03-05, 11:03
Tja...Toevallig had ik het hier net met een collega over, die jarenlang gewerkt heeft met orthodoxe joden. Die wilden haar ook geen hand geven, maar behandelden haar met zoveel respect dat ze zich hier absoluut niet druk over kon maken. Wat ik hier mis is de onderliggende waarde: waarom wil de man geen hand geven? Wat ik begrijp is dat dit vaak wordt gezien als onzedelijk, als een te intieme fysieke handeling, die de persoonlijke integriteit overschrijdt. Dit is een wezenlijk andere reden dan dat je vrouwen niet respecteert, en moet mijns inziens dan gewoon gerespecteerd worden. Naar westerse normen kan je dit preuts vinden, maar de grens is natuurlijk arbitrair. Als een eskimo z'n neus tegen mij aan wil wrijven deins ik ook terug :-)
Maar als het zo is dat deze man weigert op enige manier vrouwen te groeten, dan plaats ik hier wel mijn vraagtekens bij...
Overigens begrijp ik niet zo goed wat de verjaardagsdiscussie hiermee te maken heeft...het inzamelen van geld voor een cadeaux, taart, slinger, gebak...ik mis de link. Enlighten me!

The_Reporter
17-03-05, 11:08
Geplaatst door Paco.x
Wat ik hier mis is de onderliggende waarde: waarom wil de man geen hand geven?

Enlighten me!

De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, wordt gezien als het ideale voorbeeld om na te volgen. Daar hij geleid werd door Allaah de Verhevene in al zijn doen en laten. De moslim behoort te streven naar de liefde van Allaah voor hem, wat belangrijker is dan de liefde voor Allaah. Door het opvolgen van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, probeert men de liefde van Allaah voor zich te winnen met het Paradijs en het Aangezicht (niet te vergelijken met de schepping) van Allaah in het verschiet.

It was narrated that Umaymah the daughter of Raqeeqah said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “I do not shake hands with women.”

Narrated by al-Nasaa’i (4181) and Ibn Maajah, 2874; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 2513.

It was narrated that Ma’qil ibn Yassaar said: the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “For one of you to be stabbed in the head with an iron needle is better for him than that he should touch a woman who is not permissible for him.”

Narrated by al-Tabaraani in al-Kabeer, 486. Shaykh al-Albaani said in Saheeh al-Jaami’, 5045, that this hadeeth is saheeh.

Goodnight
17-03-05, 11:13
Geplaatst door Paco.x

Overigens begrijp ik niet zo goed wat de verjaardagsdiscussie hiermee te maken heeft...het inzamelen van geld voor een cadeaux, taart, slinger, gebak...ik mis de link. Enlighten me! moet je ook alles lezen en niet alleen gedeeltes:

Bij een verjaardag is het gewoonte dat men je feliciteert door je te zoenen.
Zie je de link nu wel?

Zoenen= gebaar van felicitatie of groeten
handje geven= gebaar van groeten of feliciteren

Goodnight
17-03-05, 11:16
Geplaatst door The_Reporter
De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, wordt gezien als het ideale voorbeeld om na te volgen. Daar hij geleid werd door Allaah de Verhevene in al zijn doen en laten. De moslim behoort te streven naar de liefde van Allaah voor hem, wat belangrijker is dan de liefde voor Allaah. Door het opvolgen van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, probeert men de liefde van Allaah voor zich te winnen met het Paradijs en het Aangezicht (niet te vergelijken met de schepping) van Allaah in het verschiet.

It was narrated that Umaymah the daughter of Raqeeqah said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “I do not shake hands with women.”

Narrated by al-Nasaa’i (4181) and Ibn Maajah, 2874; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 2513.

It was narrated that Ma’qil ibn Yassaar said: the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “For one of you to be stabbed in the head with an iron needle is better for him than that he should touch a woman who is not permissible for him.”

Narrated by al-Tabaraani in al-Kabeer, 486. Shaykh al-Albaani said in Saheeh al-Jaami’, 5045, that this hadeeth is saheeh. misschien een hele gekke vraag : maar schudde men dan in de tijd van de Profeet saw handen met elkaar?kan me helemaal niets bij voorstellen namelijk.

Bofko
17-03-05, 11:18
Geplaatst door Goodnight
misschien een hele gekke vraag : maar schudde men dan in de tijd van de Profeet saw handen met elkaar?kan me helemaal niets bij voorstellen namelijk.

Heel alert !. Handenschudden is een westerse begroeting die nog niet zo heel lang bestaat.

Tomas
17-03-05, 11:21
Geplaatst door Bofko
Heel alert !. Handenschudden is een westerse begroeting die nog niet zo heel lang bestaat.

Is dat echt zo? Bewijs dat maar 's met een hadith.

The_Reporter
17-03-05, 11:29
Geplaatst door Goodnight
misschien een hele gekke vraag : maar schudde men dan in de tijd van de Profeet saw handen met elkaar?kan me helemaal niets bij voorstellen namelijk.
Absoluut geen gekke vraag.

It was narrated that Qataadah (may Allaah be pleased with him) said: I said to Anas, "Did the companions of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) shake hands?" He said, "Yes." Narrated by al-Bukhaari.

And it was narrated from Anas that when the people of Yemen came, the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "The people of Yemen have come, and they are the first who came shaking hands." Narrated by Abu Dawood with a saheeh isnaad.

It was narrated that al-Bara' (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "There are no two Muslims who meet and shake hands, but they will be forgiven before they part." Narrated by Abu Dawood and Ahmad; narrated and classed as saheeh by al-Tirmidhi; also classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 5212.

It was narrated that Anas (may Allaah be pleased with him) said: A man said, "O Messenger of Allaah, when a man among us meets his brother and friend, should he bow to him?" He said, "No." He said, "Should he embrace him and kiss him?" He said, "No." He said, "Should he take his hand and shake hands?" He said, "Yes." Narrated by al-Tirmidhi, who said: a hasan hadeeth; but he also said that its isnaad is da'eef, because it includes Hanzalah al-Sadoosi, who is da'eef according to the scholars. But perhaps al-Tirmidhi classed it as hasan because there are other ahaadeeth which support it. It was also classed as hasan by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi, 2728.

Al-Tabaraani narrated with a jayyid isnaad from Anas (may Allaah be pleased with him) that he said: When the companions of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) met, they would shake hands, and when they came from a journey they would embrace one another. This was mentioned by Ibn Muflih in al-Adaab al-Shar'iyyah.

Ahmad, al-Nasaa'i, al-Tirmidhi and others narrated with their saheeh isnaads, and al-Tirmidhi classed it as saheeh, from Safwaan ibn `Assaal that two Jews asked the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) about the nine clear signs (given to Moosa), and when he answered their question, they kissed his hands and feet and said, "We bear witness that you are a Prophet."


Extract van Kitaab Majmoo' Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi'ah li Samaahat al-Shaykh al-`Allaamah `Abd al-`Azeez ibn `Abd-Allaah ibn Baaz (may Allaah have mercy on him), vol. 4, p. 394

Goodnight
17-03-05, 11:34
Geplaatst door The_Reporter
[B]

It was narrated that Anas (may Allaah be pleased with him) said: [color=grey][b]A man said, "O Messenger of Allaah, when a man among us meets his brother and friend, should he bow to him?" He said, "No." He said, "Should he embrace him and kiss him?" He said, "No." He said, "] Ok,thanks.

Maar omhelzen en kussen wat veel moslim mannen doen mag dus ook niet?

:confused:

Paco.x
17-03-05, 11:43
Dank voor de citaten. Ik begreep echter al dat er een voorschrift was tav het schudden van handen. Waar het me omging, is dat vaak verondersteld wordt dat het weigeren van een hand voortkomt uit een gebrek aan respect (zie de reactie van Verdonk "ben ik soms niet gelijkwaardig) aan u?") waar het (als ik het goed interpreteer) meer gaat om een kwestie van zedelijkheid. Ik wil dus maar zeggen, als je niet de onderliggende gedachte van een gedragsuiting begrijpt, ontstaat er interculturele verwarring.

@goodnight: dat het gaat om het feliciteren met verjaardagen snap ik, waar je daar de grens trekt lijkt me een puur persoonlijke aangelegenheid (ben persoonlijk ook niet dol op al dat gezoen). ik zie alleen het meedoen aan gebak en kado's niet zo, wat is hier mis mee (eigenlijk een vroeg aan Joessoef)? het staat uiteraard eenieder vrij om al dan niet mee te delen in de festiviteiten, maar de culturele/ religieuze link ontgaat me... Sorry dat ik met deze vraag de discussie vervuil...

The_Reporter
17-03-05, 11:44
Geplaatst door Goodnight
Ok,thanks.

Maar omhelzen en kussen wat veel moslim mannen doen mag dus ook niet?

:confused:
NP.

Die hadieth heeft een zwakke overleveraar (Hanzalah al-Sadoosi) in de keten, waar meerdere geleerden het over eens waren. Het gaat vooral om het handen schudden, daar dat ook in andere ahadieth voorkomt.

Maar het is geen voorschrift om te kussen en omhelzen. Het handen schudden daarentegen wel. Zwaaien wordt zelfs afgeraden door sommige geleerden.

It was narrated that `Aa'ishah (may Allaah be pleased with her) said: Zayd ibn Haarithah came to Madeenah and the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) was in my house. He came to him and knocked at the door, and the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) stood up (to open the door) for him wearing nothing but an izaar (waist wrapper) dragging his garment, and by Allaah I never saw him wearing nothing but an izaar before or after that. And he embraced him and kissed him. Narrated by al-Tirmidhi, who said: a hasan hadeeth.

This hadeeth indicates that it is allowed to do that with one who comes. But this hadeeth was classed as da'eef by al-Albaani in Da'eef al-Tirmidhi, 2732.

It was narrated that Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) said: The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) kissed al-Hasan ibn `Ali. Al-Aqra' ibn Haabis said: "I have ten children and I have never kissed any of them." The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "He will not be shown mercy who does not show mercy (to others)." Agreed upon.

This hadeeth indicates that kissing is prescribed if it is done out of mercy and compassion. With regard to kissing when meeting someone in a the regular manner, there is evidence that indicates that this is not prescribed, and that it is sufficient to shake hands.

Goodnight
17-03-05, 11:45
Geplaatst door Paco.x

@goodnight: dat het gaat om het feliciteren met verjaardagen snap ik, waar je daar de grens trekt lijkt me een puur persoonlijke aangelegenheid (ben persoonlijk ook niet dol op al dat gezoen). ik zie alleen het meedoen aan gebak en kado's niet zo, wat is hier mis mee (eigenlijk een vroeg aan Joessoef)? het staat uiteraard eenieder vrij om al dan niet mee te delen in de festiviteiten, maar de culturele/ religieuze link ontgaat me... Sorry dat ik met deze vraag de discussie vervuil... verjaardagen mogen in principe binnen de islam ook niet gevierd worden.

Maar ik spreek voor mijn beurt :D

rachid21
17-03-05, 11:55
Naar wat ik gelezen en begrepen heb is dat hij andere vormen van begroeting niet heeft gedaan. Dat is wel koppig en heeft uit onwetendheid gehandeld. Nu kan hij zijn gezin een maand niet onderhouden en komt hij alleen in problemen terecht. Nood breekt wet geldt denk ik ook in de islam. :denk:

Paco.x
17-03-05, 12:06
Ok, dan snap ik m. Ik ben opgegroeid in Amsterdam en weet niet beter dan dat Turkse en Marrokaanse klasgenoten/ vrienden ook hun verjaardag vierden... Maar goed, weer wat geleerd vandaag.

Trouwens, ik vind dat weer een typisch geval van hijgerige hype-gevoelige media... Er vindt een incident plaats dat verband houdt met iets dat recentelijk al onderwerp van discussie was, en het is groot nieuws...
Je zult zien dat politici binnen de kortste keren over elkaar heen buitelen om hun mening te geven. Wat de pers ons helaas nog niet heeft verteld zijn dingen als: hoe vaak komen dit soort dingen voor, zijn er andere gevallen van niet-handenschudders (Joden of Moslims) die wel aan een baan geholpen konden worden, hoe vaak heeft deze man gesolliciteerd, etc. Ik vrees alleen dat Geert en Rita hun woordje al klaar hebben

Goodnight
17-03-05, 12:13
Geplaatst door Paco.x
Ok, dan snap ik m. Ik ben opgegroeid in Amsterdam en weet niet beter dan dat Turkse en Marrokaanse klasgenoten/ vrienden ook hun verjaardag vierden... Maar goed, weer wat geleerd vandaag.

Ja veel doen dat ook wel.Maar er zijn ook moslims die zich strikt houden aan de principes van de Islam en dus geen verjaardagen vieren.


Trouwens, ik vind dat weer een typisch geval van hijgerige hype-gevoelige media... Er vindt een incident plaats dat verband houdt met iets dat recentelijk al onderwerp van discussie was, en het is groot nieuws...
Je zult zien dat politici binnen de kortste keren over elkaar heen buitelen om hun mening te geven. Wat de pers ons helaas nog niet heeft verteld zijn dingen als: hoe vaak komen dit soort dingen voor, zijn er andere gevallen van niet-handenschudders (Joden of Moslims) die wel aan een baan geholpen konden worden, hoe vaak heeft deze man gesolliciteerd, etc. Ik vrees alleen dat Geert en Rita hun woordje al klaar hebben Ik denk dat daar weinig zinnigs over te zeggen valt.Door de hype die er nu omhangt wordt het groter gemaakt en weldra zullen er mensen zijn die voorheen geen probleem van maakten,dit nu opeens wel doen.Handen niet schudden is niet iets nieuws namelijk.
Ik vind wel dat het aangegeven dient te worden door diegene die geen hand wil schudden.Meestal wordt het dan ook begrepen.

Koala64
17-03-05, 15:07
Maar goed, wie het handje op kan houden kan ook een handje geven. Kwestie van een kwartslag draaien. :duivels:

rikkie
17-03-05, 15:50
Geplaatst door Goodnight
Ja veel doen dat ook wel.Maar er zijn ook moslims die zich strikt houden aan de principes van de Islam en dus geen verjaardagen vieren.

Dat iemand zich strikt houdt aan de Islam, indien het 't vieren van de verjaardag betreft, zal niemand een probleem mee heben. De vraag is of het zich strikt houden aan de Islam, betreft het 't niet-handen-schudden, negatief werkt met betrekking tot het vinden van werk.

Is dat laatste het geval, en iemand ontvangt een uitkering, dan vind ik hetzelfde als wat al eerder is gezegd: kwart slag draaien die hand, niet alleen ophouden, maar ook groeten!!

Kijk, indien je je hieromtrent niet wilt aanpassen, niet westers wilt worden, dan moet je ook niet zoiets westers als een uitkering aanpakken.

Het 1 of het ander... iedereen heeft de keuze....

Paco.x
17-03-05, 16:02
Kijk, indien je je hieromtrent niet wilt aanpassen, niet westers wilt worden, dan moet je ook niet zoiets westers als een uitkering aanpakken.

Hmmm, dus volgens jou is een uitkering een typisch westers verschijnsel...
Ik ben het met je eens dat jezelf het in een Westerse samenleving tamelijk lastig maakt als je mensen geen handen wil geven.
Maar het staat nergens in de wet dat dit verplicht is, dus om op grond hiervan mensen een uitkering te weigeren is uiterst dubieus. Ideologische argumenten als "als je je niet westers gedraagt verdien je ook geen westerse uitkering" doen dan niet ter zake.

rikkie
17-03-05, 16:07
in de WWB staat dat je er alles aan moet doen om uitkeringsonafhankelijk te worden. Indien je dat niet doet, of tegenwerkt, krijg je een sanctie.