PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland beschermt massamoordenaar



TonH
17-03-05, 01:48
Telegraaf, wo 16 mrt 2005, 18:49
Van Anraat zat in schuiladressen van AIVD
RIJSWIJK - De Nederlandse zakenman F. van Anraat die wordt verdacht van medeplichtigheid aan volkerenmoord en oorlogsmisdrijven in Irak, verbleef na zijn terugkomst uit dat land op schuiladressen van de AIVD. Dat heeft hij volgens zijn advocaat, J. van Schaik, in de raadkamer van de rechtbank in Rotterdam toegegeven.


Een woordvoerder van de AIVD, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, wil niet op de kwestie ingaan. Bronnen rond het onderzoek naar Van Anraat stellen echter dat de man tijdens zijn jarenlange verblijf in Irak de AIVD van informatie heeft voorzien. Van Arnaat verkeerde toen namelijk direct in de kringen van de leiders van het regime van Saddam Hussein.

Dit zou ook de reden zijn waarom het ministerie van Binnenlandse Zaken, waaronder de AIVD valt, ertegen was Van Anraat gerechtelijk te vervolgen. Het zou ook de reden zijn dat hem een "verblijfplaats" beschikbaar is gesteld. Een woordvoerder van het ministerie zei dat "ons niets bekend is" van acties richting het Openbaar Ministerie om Van Anraat niet te vervolgen.

Vrijdag begint het proces tegen Van Anraat voor de rechtbank in de havenstad. De zaak zal dan overigens nog niet inhoudelijk worden behandeld, omdat het onderzoek nog niet is afgesloten. De inhoudelijke behandeling laat naar verwachting nog tot november op zich wachten.

Het landelijk parket van het OM vermoedt dat Van Anraat duizenden tonnen grondstoffen voor chemische wapens tussen 1984 en 1988 aan het voormalige regime in Irak heeft geleverd. De toenmalige regering onder leiding van Saddam Hussein heeft de chemische wapens ingezet in de oorlog met Iran (1980 tot 1988) en tegen de Koerdische bevolking in Noord-Irak.

De Verenigde Staten hebben Van Anraat jarenlang gezocht voor deze misdaden. Uiteindelijk hebben ze opmerkelijk genoeg in 2003 besloten om hem niet meer te willen vervolgen. Dat kwam volgens de Nederlandse advocate van een aantal Koerdische slachtoffers van de gifgasaanvallen in Irak, L. Zegveld, omdat de zaak zou zijn verjaard.

Ook in Nederland hielden de Nederlandse autoriteiten volgens Zegveld de vervolging lange tijd tegen. Ze vermoedt dat dit te maken heeft met een mogelijke rol die Van Anraat heeft gespeeld in de informatievoorziening voor de AIVD over het regime van Saddam Hussein. Zij baseert deze uitlatingen op eigen bronnen. Ze ziet de verklaring van Van Anraat dat hij op adressen van de AIVD verbleef als nog een extra bevestiging.

Nadat de autoriteiten in de VS hadden besloten Van Anraat niet meer strafrechtelijk aan te pakken, hebben onder meer advocaten van nabestaanden en slachtoffers van de gifgasaanvallen contact gezocht met het landelijk parket. Dit parket is toen onder leiding van officier van justitie F. Teeven begonnen met een strafrechtelijk onderzoek. Ondanks tegenwerking vanuit onder meer het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft het OM de vervolging toch doorgezet.

Vrijdag zal Van Schaik in ieder geval vragen om schorsing van de voorlopige hechtenis van zijn cliënt. Het is volgens hem duidelijk dat het onderzoek nog lang gaat duren en dat het OM nog over te weinig bewijs tegen Van Anraat beschikt.

Ook geeft hij aan dat hij mogelijk in de loop van het proces in zijn verdediging beperkt kan worden, omdat informatie in relatie tot de AIVD als staatsgeheim is bestempeld en dus niet mag worden gebruikt. Hij wil in deze fase van de zaak daar echter verder niet op ingaan. Toch duidt de mogelijke beperking die Van Schaik aanstipt er in de visie van Zegveld op dat Van Anraat een connectie met de AIVD heeft.

TonH
17-03-05, 01:51
In ieder geval is nu wel duidelijk wie die 'eigen bron' was waar De Hoop Scheffer en Balkenende mee schermden toen ze zeiden dat ze niet op US en UK informatie afgingen om mee te doen met de oorlog tegen Irak.

Fijn dat deze medeplichtige aan massamoord op Koerdische mannen, vrouwen en kinderen de basis was waarop Nederland met Bush en Blair mee ging... :moe:

duende
17-03-05, 07:39
Geplaatst door TonH
In ieder geval is nu wel duidelijk wie die 'eigen bron' was waar De Hoop Scheffer en Balkenende mee schermden toen ze zeiden dat ze niet op US en UK informatie afgingen om mee te doen met de oorlog tegen Irak.

Fijn dat deze medeplichtige aan massamoord op Koerdische mannen, vrouwen en kinderen de basis was waarop Nederland met Bush en Blair mee ging... :moe:

Dat zie je verkeerd...
Balkenende en de (stront)Hoop Scheffer hebben gewoon hun christenplicht gedaan...en dat is god staat overal achter als er maar geld mee verdiend wordt.

Tomas
17-03-05, 08:33
Geplaatst door TonH
In ieder geval is nu wel duidelijk wie die 'eigen bron' was waar De Hoop Scheffer en Balkenende mee schermden toen ze zeiden dat ze niet op US en UK informatie afgingen om mee te doen met de oorlog tegen Irak.

Fijn dat deze medeplichtige aan massamoord op Koerdische mannen, vrouwen en kinderen de basis was waarop Nederland met Bush en Blair mee ging... :moe:

Altijd weer komisch om te zien hoe selectief linkse mensen omgaan met het begrip "verdachte". Zodra een mogelijk "rechtse" nederlander veracht is, hoeft allemaal opeens niet meer zo secuur. De rechtstaat is er -voor velen- eigenlijk alleen maar voor de eigen groep. De rest kan stikken.

TonH
17-03-05, 09:52
Geplaatst door Tomas
Altijd weer komisch om te zien hoe selectief linkse mensen omgaan met het begrip "verdachte". Zodra een mogelijk "rechtse" nederlander veracht is, hoeft allemaal opeens niet meer zo secuur. De rechtstaat is er -voor velen- eigenlijk alleen maar voor de eigen groep. De rest kan stikken.

Ik hoop dat het nog zo ver zal komen dat deze meneer zijn onschuld voor een onafhankelijke rechter kan halen, want daar lijkt de Nederlandse staat niet zo'n voorstander van.

En wees blij: hier gaat het tenminste nog om één verdachte. "Rechtse" mensen halen er over het algemeen meteen een hele bevolkingsgroep bij.

Tomas
17-03-05, 09:56
Geplaatst door TonH
Ik hoop dat het nog zo ver zal komen dat deze meneer zijn onschuld voor een onafhankelijke rechter kan halen, want daar lijkt de Nederlandse staat niet zo'n voorstander van.

En wees blij: hier gaat het tenminste nog om één verdachte. "Rechtse" mensen halen er over het algemeen meteen een hele bevolkingsgroep bij.

De definitie van bevolkingsgroep wordt dan weer selectief gehanteerd. Jij veroordeelt deze man vanwege een eigenschap die jij in meerdere mensen herkent. Voor mij is dat een bevolingsgroep definieeren. Je geeft het verder geen naam, dat lkaat je verde suggesteif in het midden.

En wat anderen doen interesseert me nu even niet. Ik ben dat ge-hunnie-doen-t-ook zo zat. Dat wil je niet geloven. Vooral dat volwassen mensen er nog mee aan durven komen. Ongelovelijk.

TonH
17-03-05, 09:59
Geplaatst door Tomas
De definitie van bevolkingsgroep wordt dan weer selectief gehanteerd. Jij veroordeelt deze man vanwege een eigenschap die jij in meerdere mensen herkent. Voor mij is dat een bevolingsgroep definieeren. Je geeft het verder geen naam, dat lkaat je verde suggesteif in het midden.

En wat anderen doen interesseert me nu even niet. Ik ben dat ge-hunnie-doen-t-ook zo zat. Dat wil je niet geloven. Vooral dat volwassen mensen er nog mee aan durven komen. Ongelovelijk.

Oeps da's een bak projectie bij elkaar...
Maar verder gaat alles wel goed met je? :verward:

Tomas
17-03-05, 10:03
Geplaatst door TonH
Oeps da's een bak projectie bij elkaar...
Maar verder gaat alles wel goed met je? :verward:

Met mij gaat het prima dank u. Met jou ook zo te lezen. Geen enkele vorm van logica of principes zit je in de weg. Wordt je oud mee.

TonH
17-03-05, 10:12
Geplaatst door Tomas
Met mij gaat het prima dank u. Met jou ook zo te lezen. Geen enkele vorm van logica of principes zit je in de weg. Wordt je oud mee.

Daar ben ik blij om. Ja hoor prima. Je weet er kennelijk alles van. Wordt je daar ook nog gelukkig mee?

Tomas
17-03-05, 10:13
Geplaatst door TonH
Daar ben ik blij om. Ja hoor prima. Je weet er kennelijk alles van. Wordt je daar ook nog gelukkig mee?

Hou je projectie aub voor je. Daar schiet niemand wat mee op.

TonH
17-03-05, 10:16
Geplaatst door Tomas
Hou je projectie aub voor je. Daar schiet niemand wat mee op.

Oh jee, en nog spiegelen ook...

Tomas
17-03-05, 10:17
Geplaatst door TonH
Oh jee, en nog spiegelen ook...

Ik heb echt niet de llusie dat het helpt hoor. Mocht je je daar zorgen oer maken.

GiovanniHN
17-03-05, 19:08
Van Anraat wordt geen 'verdachte' genoemd om een hele simpele reden. Het is een feit dat hij grondstoffen heeft geleverd en staat al jaren op een most wanted lijst van de Amerikanen.

Het verhaal wordt echter veeeeeeeel beter. Ik hoop ook dat ik de mogelijkheid heb om er iets mee te doen, want dit is zo een mooi verhaal.

Allereerst. Hussein is niet verantwoordelijk voor de genocide in Hallabja, dat waren de Iraniërs. De lijken vertoonden sporen van een gas dat de Irakezen niet hadden op dat moment. De Iraniërs hadden dat echter wel.

Beide partijen hebben gifgasaanvallen gepleegd op Hallabja en de meeste mensen zijn gestorven aan Iraans gas.

Hussein is dus niet schuldig aan massamoord en Van Anraat dus ook niet.

Maar hier komt het mooie verhaal. Iets waar geen een journalist nog aandacht aan heeft besteed, het komt langzaam naar voren. Van Anraat heeft namelijk al een lange tijd informatie doorgespeeld aan de AIVD/BVD.

Maar wat betekent dat nou precies? Heel simpel, van Anraat is een agent. Hij is door de Nederlandse veiligheidsdienst daar geplaatst, waarschijnlijk met behulp van de Amerikanen.

In 1989 was hij opgepakt in Italië, toen wist hij te ontsnappen omdat de Amerikanen niet kwamen met een uitleveringsbevel.
Dat is een perfect moment geweest om hem te rekruteren als agent. Als dat klopt, en het lijkt er wel op, dan heeft Nederland, waarschijnlijk in samenwerking met de VS, meer dan 10 jaar lang een spion gehad in de Iraakse regering.

Spoetnik
17-03-05, 19:15
Geplaatst door GiovanniHN
Allereerst. Hussein is niet verantwoordelijk voor de genocide in Hallabja, dat waren de Iraniërs. De lijken vertoonden sporen van een gas dat de Irakezen niet hadden op dat moment. De Iraniërs hadden dat echter wel.

Nou, hierbij quote je dus uit een CIA raport, waar weer niet duidelijk van is of het politieke motivaties had om zo geschreven te zijn. Immers destijds bespeelde de VS beide zijden.



Hussein is dus niet schuldig aan massamoord en Van Anraat dus ook niet.


Hussein heeft ten tijde van Halabja nog wel meer Koerdische dorpen laten uitmoorden.

GiovanniHN
17-03-05, 20:21
Nee, het was geen CIA rapport, maar van het United States Defense Inteligence Agency.

Sowieso komt de informatie dat Hussein verantwoordelijk is rechtstreeks van de Amerikanen. Dus als je de VS wantrouwt, dan zijn beide theoriën dus uitgesloten.

Feit blijft echter het type gas waar de meeste mensen aan zijn gestorven. Hier is een citaat uit het artikel van Stephen C. Pelletiere.

The agency did find that each side used gas against the other in the battle around Halabja. The condition of the dead Kurds' bodies, however, indicated they had been killed with a blood agent - that is, a cyanide-based gas - which Iran was known to use. The Iraqis, who are thought to have used mustard gas in the battle, are not known to have possessed blood agents at the time.

De aanklacht heeft betrekking op Halabja, op basis van dit rapport kan Hussein dus niet veroordeeld worden. Als hij wel genocide heeft gepleegd in andere dorpen, dan is het ongelooflijk dom van de aanklagers dat hij daar niet op aangepakt wordt.