PDA

Bekijk Volledige Versie : Veel meiden gedwongen tot seks



Joesoef
17-03-05, 10:14
Veel meiden wel eens gedwongen tot seks
Van onze verslaggeefster Aimée Kiene


AMSTERDAM - Meer jongeren beneden de 18 zijn seksueel actief dan tien jaar geleden. Ze doen niet op jongere leeftijd aan seks. De gemiddelde leeftijd dat jongens en meisjes voor het eerst met iemand naar bed gaan, blijft 15 jaar. Een op de zes meisjes zegt wel eens gedwongen te zijn tot seks, dat geldt ook voor een op de twintig jongens.



Dat zijn conclusies van het onderzoek Seks onder je 25e, dat Soa Aids Nederland en de Rutgers Nisso Groep hebben uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Bijna vijfduizend jongeren tussen de 12 en 25 jaar hebben deelgenomen. Het laatste vergelijkbare onderzoek dateert van tien jaar geleden. Toen deden scholieren tot en met 18 jaar mee.

In 1995 had een kwart van de jongeren tussen 12 en 18 jaar geslachtsgemeenschap gehad. Tien jaar later is dat gestegen naar eenderde. De leeftijd waarop jongeren voor het eerst geslachtsgemeenschap hebben, is niet gedaald maar bleef staan op 15 jaar. Jongeren doen meer aan anale seks: 3 procent in 1995 tegen 7 procent in 2005. Vanaf 18 jaar neemt dat percentage toe tot 27 procent.

In dat licht noemt Ton Coenen, directeur van Soa Aids Nederland, de cijfers over condoomgebruik bij anale seks zorgelijk: 55 procent van de heterojongens en 71 procent van de meisjes zegt nooit een condoom te gebruiken bij anale seks. Bijna eenderde van de homojongens doet het onveilig. 'Het lijkt wel alsof de jongeren de risico's van dit nieuwe terrein nog niet goed kennen', zegt Coenen.

Sinds 1995 is het gebruik van een condoom bij de eerste keer seks toegenomen van 70 naar 76 procent. Het pilgebruik steeg van 37 naar 44 procent. Het gebruik van de pil samen met het condoom - Double Dutch - is ook toegenomen: 35 procent tegenover 24 procent in 1995. Jongeren onder de 13 jaar gebruiken relatief vaak geen anticonceptie bij de eerste keer seks. Voor jongens is dit percentage 40 procent, bij de meisjes 24 procent.

Coenen is bezorgd over het aantal jongens en meisjes dat zegt gedwongen te zijn tot seks. Een op de zes meisjes zegt wel eens tegen haar zin met iemand seks te hebben gehad. 1,2 Procent van de meisjes zegt wel eens iemand gedwongen te hebben tot seks, tegenover 4,3 procent van de jongens.

Jongens hebben iets eerder seks dan meisjes. Als ze 16 jaar zijn, hebben ze meer ervaring dan meisjes. Vanaf hun 17de levensjaar halen de meisjes de jongens in. Vanaf hun 20ste hebben meisjes en jongens ongeveer evenveel ervaring.

Rabi'ah.
17-03-05, 12:19
Geplaatst door Joesoef
Veel meiden wel eens gedwongen tot seks


Oud nieuws voor mij. O tempora, o mores, of zoiets. Of eigenlijk van alle tijden. Wat dat betreft verschillen de verhalen die ik van Marokkaanse vriendinnen heb gehoord niet zoveel van die van Nederlandse.

De vrouwen die autonoom hun keuzes maken en zich niet door de omgeving, hetzij bemoeizieke familie, hetzij vriend, hetzij familie, onder druk laten zetten, vormen kennelijk een minderheid.

Ook weer een algemeen menselijk probleem, natuurlijk.

Maar lamaar eigenlijk.

freya
17-03-05, 13:53
Geplaatst door Rabi'ah.


De vrouwen die autonoom hun keuzes maken en zich niet door de omgeving, hetzij bemoeizieke familie, hetzij vriend, hetzij familie, onder druk laten zetten, vormen kennelijk een minderheid.



Nou zo somber is het nou ook weer niet, 5 van de 6 meisjes hebben gelukkig geen ervaring met gedwongen sex.

Tomas
17-03-05, 13:56
Geplaatst door freya
Nou zo somber is het nou ook weer niet, 5 van de 6 meisjes hebben gelukkig geen ervaring met gedwongen sex.

Daar een tegen heeft 1 op de 3 vrouwen in haar hele leven wel eens met sexueel geweld te maken. En daar tellen dan niet de eventuele ongewenste sexuele grapjes mee of een ongewenste tik tegen de billen. Maar serieus geweld: Verkrachting, aanranding etc.

freya
17-03-05, 13:58
Geplaatst door Tomas
Daar een tegen heeft 1 op de 3 vrouwen in haar hele leven wel eens met sexueel geweld te maken. En daar tellen dan niet de eventuele ongewenste sexuele grapjes mee of een ongewenste tik tegen de billen. Maar serieus geweld: Verkrachting, aanranding etc.

1 op de 3? :schok:

Weet je dat zeker, zoveel?

:(

Tomas
17-03-05, 14:00
Geplaatst door freya
1 op de 3? :schok:

Weet je dat zeker, zoveel?

:(

Nee, ik weet het niet zeker, maar heb het wel uit betrouwbare bron. Dus ik ga er wel van uit.

freya
17-03-05, 14:05
Geplaatst door Tomas
Nee, ik weet het niet zeker, maar heb het wel uit betrouwbare bron. Dus ik ga er wel van uit.

En die bron is? :fplet: :p

Tomas
17-03-05, 14:15
Geplaatst door freya
En die bron is? :fplet: :p

Iemand die dat tegen me gezegd heeft uit een overheidsrapport. Ik weet niet meer welke of hoe dat heet. Ik ga er dus maar vanuit dat het zo is. Eigenlijk geloof ik het ook wel. Eerst niet, maar als je het over een heel mensenleven bekijkt en hoe mannen en dan vooral groepjes jonge mannen in elkaar zitten. Het zou best kunnen. Ik heb 4 zussen. En daar baal ik van. Net 2 teveel om het niet zo belngrijk te vinden. ;)

mark61
17-03-05, 14:18
Geplaatst door Tomas
Eerst niet, maar als je het over een heel mensenleven bekijkt en hoe mannen en dan vooral groepjes jonge mannen in elkaar zitten. Het zou best kunnen.

Een leven is heel lang. In die tijd zal elke man ook met geweld te maken krijgen. Alleen de kans op sexueel geweld is aanmerkelijk kleiner. En dan?

mark61
17-03-05, 14:19
Overigens is het taalgebruik in dit artikel dermate slordig dat er eigenlijk helemaal niets meer wordt beweerd.

Tomas
17-03-05, 14:22
Geplaatst door mark61
Een leven is heel lang. In die tijd zal elke man ook met geweld te maken krijgen. Alleen de kans op sexueel geweld is aanmerkelijk kleiner. En dan?

hoezo en dan?

mark61
17-03-05, 15:11
Geplaatst door Tomas
hoezo en dan?

Wat maakt sexueel geweld eigenlijk erger dan gewoon geweld? Dat 'wij' mannen het begaan? Vroeg ik me opeens af.

Tomas
17-03-05, 15:14
Geplaatst door mark61
Wat maakt sexueel geweld eigenlijk erger dan gewoon geweld? Dat 'wij' mannen het begaan? Vroeg ik me opeens af.

Ik weet niet hoe je dit tegen elkaar moet afwegen qua ergheid en of dat nu wel zo nodig is. Het is gewoon erg dat er zoveel (sexueel)geweld in onze maatschappij bestaat. Maar dan reist de vraag weer: wat is veel? Is het aanmerkelijk te verminderen zonder maatregelen te nemen die ook weer onacceptabel zijn.

Klaassie
17-03-05, 15:16
Ik zou een vrouw noooooit dwingen tot sex


Niet gauw tenminste :hihi:

~Panthera~
17-03-05, 15:18
Geplaatst door mark61
Wat maakt sexueel geweld eigenlijk erger dan gewoon geweld? Dat 'wij' mannen het begaan? Vroeg ik me opeens af.

:kotsen:

k zou hier iets ongelofelijks grofs op kunnen zeggen, maar laat maar.

Tomas
17-03-05, 15:20
Geplaatst door ~Panthera~
:kotsen:

k zou hier iets ongelofelijks grofs op kunnen zeggen, maar laat maar.

Laat je gaan meid, is goed voor je.

mark61
17-03-05, 15:36
Geplaatst door ~Panthera~
:kotsen:

k zou hier iets ongelofelijks grofs op kunnen zeggen, maar laat maar.

Toe maar.

~Panthera~
17-03-05, 15:42
Zelf geen hersens ? ja ? dan kun je het zelf ook wel bedenken dacht ik zo.

Tomas
17-03-05, 15:43
Geplaatst door ~Panthera~
Zelf geen hersens ? ja ? dan kun je het zelf ook wel bedenken dacht ik zo.

Ik kan hier iets heel grofs op zeggen.

~Panthera~
17-03-05, 15:46
Geplaatst door Tomas
Ik kan hier iets heel grofs op zeggen.

Ga je gang, goed voor je.

Tomas
17-03-05, 15:46
Geplaatst door ~Panthera~
Ga je gang, goed voor je.

Zelf geen hersens?

~Panthera~
17-03-05, 15:48
Geplaatst door Tomas
Zelf geen hersens?

Ja, genoeg om het antwoord te kunnen weten; jullie blijkbaar niet.

Tomas
17-03-05, 15:50
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, genoeg om het antwoord te kunnen weten; jullie blijkbaar niet.

Vertel het nou maar. Je laat me wel erg in spanning met je zinloze gescheld.

~Panthera~
17-03-05, 15:55
Geplaatst door Tomas
Vertel het nou maar. Je laat me wel erg in spanning met je zinloze gescheld.

Gescheld ? ik zei alleen dat ik er iets grofs op KON zeggen, meer niet.
Wat is daar schelden aan ?

Tomas
17-03-05, 16:00
Geplaatst door ~Panthera~
Gescheld ? ik zei alleen dat ik er iets grofs op KON zeggen, meer niet.
Wat is daar schelden aan ?

Geen hersens?

~Panthera~
17-03-05, 16:03
Geplaatst door Tomas
Geen hersens?


Die verspil ik verder niet aan jou.
Ziek jij maar lekker door in je eentje.

:zwaai:

Juliette
17-03-05, 16:30
Geplaatst door mark61
Wat maakt sexueel geweld eigenlijk erger dan gewoon geweld? Dat 'wij' mannen het begaan? Vroeg ik me opeens af.

Sexueel geweld is het laagste, het grofste wat je iemand kan aandoen. Je neemt iemands lichaam met geweld, eigent het je toe, onderwerpt iemand door diens lichaam te onteren, te brutaliseren etc...

Mensen die seksueel misbruikt zijn willen dikwijls liever dood gaan. Dat jij daar een man vrouw zaak van maakt Het klopt wel dat het meestal mannen zijn die seksueel geweld plegen.

Ik kan je het boek "S. Alsof ik er niet ben" van Slavenka Drakulic aanbevelen. Over vrouwen die tijdens de Bosnische oorlog in kampen werden opgesloten als "speeltje" van de soldaten.

Tomas
17-03-05, 16:47
Geplaatst door Juliette
Sexueel geweld is het laagste, het grofste wat je iemand kan aandoen. Je neemt iemands lichaam met geweld, eigent het je toe, onderwerpt iemand door diens lichaam te onteren, te brutaliseren etc...

Mensen die seksueel misbruikt zijn willen dikwijls liever dood gaan. Dat jij daar een man vrouw zaak van maakt Het klopt wel dat het meestal mannen zijn die seksueel geweld plegen.

Ik kan je het boek "S. Alsof ik er niet ben" van Slavenka Drakulic aanbevelen. Over vrouwen die tijdens de Bosnische oorlog in kampen werden opgesloten als "speeltje" van de soldaten.

Als je als jongetje door 10 andere jongens constant belaagd wordt en uiteindelijk het ziekenhuis wordt ingeslagen, getrapt en geschopt voel je je denk ik ook vernederd en onteert. Ik vind het vrij zinloos om dit allemaal met elkaar te vergelijken en te waarderen. Het verschilt van geval tot geval en van situatie tot situatie.

Bij de zelf doodwens komt nog iets andrs bekijken aangezien sexueelgeweld een man-vrouw zaak is. Vrouwen hebben eerder dan mannen de neigin om de/een schuld en shcaamte bij zichzelf te leggen. Onder meisjes komt zelfmoord vaker voor dan onder jongens. Ik heb wel eens een vrouw horen zeggen: Meisjes zoeken het probleem in zichzelf en jongens in de maatschappij.

Maargoed, ik blijf het en vrij zinloze discussie vinden.

mark61
17-03-05, 19:37
Geplaatst door Juliette
Sexueel geweld is het laagste, het grofste wat je iemand kan aandoen. Je neemt iemands lichaam met geweld, eigent het je toe, onderwerpt iemand door diens lichaam te onteren, te brutaliseren etc...

I know all that. Kreeg een filosofische bui. In feite is geweld altijd iemand's persoonlijke integriteit onteren. Het gaat eigenlijk om het botvieren van een machtsverschil. In NL misschien niet, maar in andere landen maken mannen dat net zo hard mee. Eigenlijk vond ik geweld tegen vrouwen altijd een unieke categorie (een soort holocaust, zak maar zeggen) maar nou weet ik het niet meer. Ik weet ook niet waarom het onderscheid zo belangrijk is. Enfin.

Tomas
17-03-05, 21:40
Geplaatst door mark61
I know all that. Kreeg een filosofische bui.

Dat mag niet. Je moet het vanuit je diepste wezen verafschuwen. Dat ene dus. Net zoals anti-semitisme ook de ergste vorm van discriminatie is. Op de voet gevolgd door islamofobie.

Minderheden... Ik ben ze af en toe zo zat, dat wil je niet geloven. Het erge is dat je er ook zo verschrikkelijk veel van hebt onderhand.

sjo
17-03-05, 22:59
Geplaatst door Tomas
Als je als jongetje door 10 andere jongens constant belaagd wordt en uiteindelijk het ziekenhuis wordt ingeslagen, getrapt en geschopt voel je je denk ik ook vernederd en onteert. Ik vind het vrij zinloos om dit allemaal met elkaar te vergelijken en te waarderen. Het verschilt van geval tot geval en van situatie tot situatie.

Bij de zelf doodwens komt nog iets andrs bekijken aangezien sexueelgeweld een man-vrouw zaak is. Vrouwen hebben eerder dan mannen de neigin om de/een schuld en shcaamte bij zichzelf te leggen. Onder meisjes komt zelfmoord vaker voor dan onder jongens. Ik heb wel eens een vrouw horen zeggen: Meisjes zoeken het probleem in zichzelf en jongens in de maatschappij.

Maargoed, ik blijf het en vrij zinloze discussie vinden.

Opmerkelijk is het dat wanneer je iemand (wie dan ook) zich laat uitspreken over wat ie nou het "aller, aller ergste" vind , hij/zij altijd iets noemt waaraan hij zich niet schuldig maakt.

Merkwaardig dat andermans zonden altijd de ergste zijn. Over onze eigen stinkende geheimen laten we ons niet uit.

gr.
sjo

Tomas
17-03-05, 23:05
Geplaatst door sjo
Opmerkelijk is het dat wanneer je iemand (wie dan ook) zich laat uitspreken over wat ie nou het "aller, aller ergste" vind , hij/zij altijd iets noemt waaraan hij zich niet schuldig maakt.

Merkwaardig dat andermans zonden altijd de ergste zijn. Over onze eigen stinkende geheimen laten we ons niet uit.

gr.
sjo

Precies, dat gaat je ook helemaal niks aan.

Ik heb besloten om allen nog maar geld te geven aan doel die zich inzetten voor bedriegde minderheden. Dus alleen die minderheden waarvan je er niet veel meer hebt. Zo weinig, dat je denkt: Tjonge, da's niet veel.

Ken jij die trouwens? Ik dacht zelf aan de bosjesman in zuidelijk afrika.

papol
18-03-05, 10:34
Geplaatst door Tomas
Ik heb besloten om allen nog maar geld te geven aan doel die zich inzetten voor bedriegde minderheden. Dus alleen die minderheden waarvan je er niet veel meer hebt. Zo weinig, dat je denkt: Tjonge, da's niet veel.

Ken jij die trouwens? Ik dacht zelf aan de bosjesman in zuidelijk afrika.

Nou, ik denk als je daar in de buurt bent en je scheld ze eens flink verrot, dat er dan plots errig veel zijn ...........


Een van de verklaringen die gegeven word bij de doodswens van verkrachtte personen (zowel man als vrouw) is, naast de al genoemde verschijnselen, dat er tijdens de verkrachting soms gevoelens loskomen die totaal tegenstrijdig zijn aan de gebeurtenis.
En juist deze contradictie schijnt je compleet gek te maken.


Gr.P