PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom eten christenen geen varkensvlees?



Marsipulami
18-03-05, 17:23
Waarom eten christenen geen varkensvlees?

Hilversum (KerkNet/RNS) 18 maart 2005 - Bij zowel joden als moslims is varkensvlees verboden. En ook christenen zullen het er allicht mee eens zijn dat Jezus, die de joodse reinheidswetten volgde, zich onthield van het eten van varken. Toch eten veel christenen het vlees dat Jezus nooit gegeten zou hebben en dat in het Oude Testament zelfs verboden wordt. Het is slechts één van de contradicties die centraal staan in het pas verschenen boek Holy Cow! Does God care about what we eat? van de Amerikaanse schrijfster Hope Egan.

Aanzet tot bezinning?
In een op de vijf bestsellers in New York staat momenteel voedsel of geloof centraal. Dit boek combineert beiden en is vooral een aansporing voor christenen om opnieuw na te denken over hun eetgewoonten. Egan stelt in haar boek dat God vlees niet heeft gemaakt om gegeten te worden. De Bijbel stelt zelf dat het eten van zwijnenvlees acne, artritis en andere gezondheidsproblemen veroorzaakt. 'Maar als dit populaire voedsel niet gegeten mag worden, waarom leggen de christelijke kerken dit verbod dan naast zich neer', vraagt de auteur zich af.

Koosjer?
Voor Egan - een christen van Joodse komaf - werd die vraag het begin van een boeiende ontdekkingsreis langs de schrift, maar ook langs eeuwen cultuur en geschiedenis. Met de hulp van bijbelgeleerden herbestudeert ze passages van het Oude testament en ontdekt dat christenen in hun voedingsgewoonten al met al toch veel trouwer zijn aan de Bijbel, dan zij op het eerste gezicht vermoedde.


http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/nieuws/nieuws_565138.html

Goodnight
18-03-05, 18:50
Geplaatst door Marsipulami
Waarom eten christenen geen varkensvlees?

Hilversum (KerkNet/RNS) 18 maart 2005 - Bij zowel joden als moslims is varkensvlees verboden. En ook christenen zullen het er allicht mee eens zijn dat Jezus, die de joodse reinheidswetten volgde, zich onthield van het eten van varken. Toch eten veel christenen het vlees dat Jezus nooit gegeten zou hebben en dat in het Oude Testament zelfs verboden wordt. Het is slechts één van de contradicties die centraal staan in het pas verschenen boek Holy Cow! Does God care about what we eat? van de Amerikaanse schrijfster Hope Egan.

Aanzet tot bezinning?
In een op de vijf bestsellers in New York staat momenteel voedsel of geloof centraal. Dit boek combineert beiden en is vooral een aansporing voor christenen om opnieuw na te denken over hun eetgewoonten. Egan stelt in haar boek dat God vlees niet heeft gemaakt om gegeten te worden. De Bijbel stelt zelf dat het eten van zwijnenvlees acne, artritis en andere gezondheidsproblemen veroorzaakt. 'Maar als dit populaire voedsel niet gegeten mag worden, waarom leggen de christelijke kerken dit verbod dan naast zich neer', vraagt de auteur zich af.

Koosjer?
Voor Egan - een christen van Joodse komaf - werd die vraag het begin van een boeiende ontdekkingsreis langs de schrift, maar ook langs eeuwen cultuur en geschiedenis. Met de hulp van bijbelgeleerden herbestudeert ze passages van het Oude testament en ontdekt dat christenen in hun voedingsgewoonten al met al toch veel trouwer zijn aan de Bijbel, dan zij op het eerste gezicht vermoedde.


http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/nieuws/nieuws_565138.html Ik snap het ff niet...verwachtte een lang artikel wat uitgebreid op het waarom zou in gaan...:confused:

Marsipulami
18-03-05, 22:42
Geplaatst door Goodnight
Ik snap het ff niet...verwachtte een lang artikel wat uitgebreid op het waarom zou in gaan...:confused:

Ik snap het artikel ook niet en al zeker de titel niet. Maar goed, met katholieken moet je wat geduld hebben.

Maar het antwoord op de vraag waarom christenen wél varkensvlees eten terwijl Jezus zelf dat nooit gedaan heeft is het volgende.

Het is de schuld van de apostel Petrus die een visioen kreeg waarin God rein verklaarde wat voorheen als onrein werd beschouwd.

Jezus was van joodse origine en de eerste christenen waren ook allemaal van joodse origine. Die hielden de joodse voorschriften inzake het verbod op het eten van varkensvlees in ere. Na Jezus' dood zijn de apostelen (vooral Paulus) het christendom gaan verspreiden onder de niet-joden. Die heidense niet-joden kenden geen verbod op het eten van varkensvlees. Toen onstond de interne christelijke (joden-christenen versus heiden-christenen) discussie of de voedselvoorschriften wel wezenlijk waren voor de boodschap van Jezus. In volgende bijbeltekst is het God zelf die middels een visioen aan de apostel Petrus de zaak oplost.

Handelingen hoofdstuk 11: "[1] De apostelen en de broeders in Judea hoorden dat ook de heidenen het woord van God aanvaardden. [2] Toen Petrus in Jeruzalem kwam, maakten de gelovigen die besneden waren hem verwijten. [3] Ze zeiden: ‘Jij bent in huis geweest bij onbesnedenen en hebt met hen gegeten.’ [4] Daarop begon Petrus het hun precies uiteen te zetten. [5] ‘Ik raakte’, zei hij, ‘in de stad Joppe tijdens het bidden in extase en ik kreeg een visioen: er kwam iets naar beneden als een groot laken dat aan de vier punten werd neergelaten uit de hemel, en het kwam vlakbij mij. [6] Met gespannen aandacht keek ik erin en ik zag de viervoetige dieren van de aarde, de wilde beesten, de kruipende dieren en de vogels van de hemel. [7] Ook hoorde ik een stem tegen mij zeggen: “Vooruit, Petrus, slacht en eet.” [8] Maar ik zei: “Geen sprake van, Heer, want iets dat onrein is of niet zuiver, is nog nooit mijn mond binnengekomen.” [9] Maar voor de tweede keer klonk nu de stem uit de hemel: “Wat God gezuiverd heeft, moet jij niet onrein maken.”

prikkerd
19-03-05, 08:31
Petrus de apostel krijgt een visioen in staat van "extase" waarin hij letterlijk Ook hoorde ik een stem tegen mij zeggen: “Vooruit, Petrus, slacht en eet.” [8] Maar ik zei: “Geen sprake van, Heer, zegt!!!!!
Onzin van de bovenste plank!!! WANT
-Een apostel die een visioen krijgt waarin hij God aanspreekt met "geen
sprake van" Dat is een teken van ongehoorzaamheid.
-Een apostel kan niet zomaar middels een visoen een goddelijk voorschrift veranderen
-een apostel is geen profeet
-een droom of visioen zijn geen relgelbapalende zaken

Marsipulami
19-03-05, 09:42
Geplaatst door prikkerd
Petrus de apostel krijgt een visioen in staat van "extase" waarin hij letterlijk Ook hoorde ik een stem tegen mij zeggen: “Vooruit, Petrus, slacht en eet.” [8] Maar ik zei: “Geen sprake van, Heer, zegt!!!!!
Onzin van de bovenste plank!!! WANT
-Een apostel die een visioen krijgt waarin hij God aanspreekt met "geen
sprake van" Dat is een teken van ongehoorzaamheid.
-Een apostel kan niet zomaar middels een visoen een goddelijk voorschrift veranderen
-een apostel is geen profeet
-een droom of visioen zijn geen relgelbapalende zaken

Jah, het hangt er natuurlijk vanaf vanuit welke religieuze traditie je de dingen beoordeeld. Voor moslims kan dat gesjoemel met de boodschap van Jezus natuurlijk niet.

Maar het geruzie over het al dan niet onderhouden van de wet van Mozes (besnijdenis/voedselvoorschriften) is dan ook nog een hele tijd blijven doorgaan binnen het christendom.

Op het 'apostelconcilie' van belangrijke leiders (na Jezus dood) gaat de discussie verder.

Het resultaat is dat christenen vandaag niet vies zijn van een lekker stuk spek (met eieren) als ontbijt


Handelingen Hoofdstuk 15

Bijeenkomst van de apostelen
[1] Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered. [2] Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. [3] Nadat de gemeente hun uitgeleide had gedaan, gingen ze op weg en trokken ze door Fenicië en Samaria. Daar verhaalden ze uitvoerig over de bekering van de heidenen, iets dat bij alle gelovigen grote vreugde wekte. [4] Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de apostelen en de oudsten en door de rest van de gemeente. Ze brachten verslag uit van alles wat God door hen tot stand had gebracht. [5] Enkele gelovigen die tot de partij van de Farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.
[6] De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. [7] Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam , stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. [8] God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. [9] Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. [10] Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? [11] Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’ [12] Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht. [13] Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord. Hij zei: ‘Broeders, luister. [14] Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert. [15] Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven: [16] “Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen, [17] zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt de Heer, die dit van oudsher heeft aangekondigd.”
[19] Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, [20] maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. [21] In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’
[22] Daarop besloten de apostelen en de oudsten in overleg met de hele gemeente enkele afgevaardigden met Paulus en Barnabas mee te zenden naar Antiochië. De keuze viel op twee leiders uit de gemeente: Judas, wiens bijnaam Barsabbas luidde, en Silas. [23]

Men gaf hun een brief mee met de volgende inhoud:

‘Van de apostelen en de oudsten. Aan hun broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië die uit de heidense volken afkomstig zijn: gegroet!
[24] Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. [25] Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, [26] mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. [27] We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. [28] In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: [29] onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’

[30] Ze namen afscheid en vertrokken naar Antiochië, en nadat ze daar de gemeente hadden bijeengeroepen, overhandigden ze de brief. [31] Toen de brief was voorgelezen, verheugde de gemeente zich over de bemoedigende inhoud. [32] Judas en Silas, die zelf ook profeten waren, hielden een lange toespraak waarin ze de gelovigen bemoedigden en sterkten.

Henoch
19-03-05, 13:36
Vanaf nu was het vooral de vraag of je in de geest gereinigd was en dan is een keer (onrein) vleeseten geen probleem.

want de de Essenen waren voor het merendeel vegetariers, cq slechts vis en/of gevogelte-eters.