PDA

Bekijk Volledige Versie : Jezus' fysieke bestaan nooit bewezen.



Mähden
18-03-05, 23:32
Dat Jezus (heel) misschien nooit echt zou hebben bestaan, maakt het verhaal van een G-d die zich solidair opoffert aan de mens ipv het eeuwige slachtoffer van de mens aan G-d, niet minder uniek.
De G-d die neerbuigt naar Zijn schepping en Zich als mens verkleedt als dienaar ipv te bedienen Koning en meelijdt met de mensen tot in den doet, was een trendbreuk die de Joden maar ook alle andere volkeren en religies in het Middenoosten nooit hebben kunnen begrijpen. Een Zich kwetsbaar opstellende G-d, ipv een Zich uitsluitend in den verre hemelen bevindende ongenaaktbare te bevrezen allah.

Jezus zei ook dat mensen die geloven zonder bewijs en uitsluitend geloven in de sterkte en robuustheid van het verhaal zelf, de beste gelovers zijn. Hoewel Hij daar zeker niet mee wilde zeggen dat men daarom geen onderzoek moest doen naar de feitelijke waarheidsgetrouwheid van het Woord.

Marsipulami
18-03-05, 23:51
Geplaatst door Mähden
Dat Jezus (heel) misschien nooit echt zou hebben bestaan, maakt het verhaal van een G-d die zich solidair opoffert aan de mens ipv het eeuwige slachtoffer van de mens aan G-d, niet minder uniek.
De G-d die neerbuigt naar Zijn schepping en Zich als mens verkleedt als dienaar ipv te bedienen Koning manifesteert en meelijdt met de mensen tot in den doet, was een trendbreuk die de Joden maar ook alle andere volkeren en religies in het Middenoosten nooit hebben kunnen begrijpen. Een Zich kwetsbaar opstellende G-d, ipv een Zich uitsluitend in den verre hemelen bevindende ongenaaktbare te bevrezen allah.

Jezus zei ook dat mensen die geloven zonder bewijs en uitsluitend geloven in de sterkte en robuustheid van het verhaal zelf, de beste gelovers zijn. Hoewel Hij daar zeker niet mee wilde zeggen dat men daarom geen onderzoek moest doen naar de feitelijke waarheidsgetrouwheid van het Woord.

Ben jij een messiaanse jood ? Of hoe heet die groep joden die Christus als messias belijdt maar toch geen christen willen zijn ?

Mähden
19-03-05, 00:01
Wanneer wij ooit instaat zullen zijn onszelf te simuleren, is de kans heel groot dat wijzelf ook een simulatie zullen zijn !

http://www.simulation-argument.com/
als je gelooft dat je inderdaad een simulatie bent, zul je eerder geneigd zijn je moreel te gedragen !


of zie deze science non-fiction !

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=482965&page=1&pp=15

Qantum Physics and particular (Biblical) revelations are anomalies of reality which in itself could one day become formal proof of this Giant simulation.

Love will rescue us !


de internationale discussie hierover is nog maar net begonnen.
http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?p=123616#123616

Marsipulami
19-03-05, 00:03
Geplaatst door Mähden
Wanneer wij ooit instaat zullen zijn onszelf te simuleren, is de kans heel groot dat wijzelf ook een simulatie zullen zijn !

http://www.simulation-argument.com/
als je gelooft dat je inderdaad een simulatie bent, zul je eerder geneigd zijn je moreel te gedragen !


of zie deze science non-fiction !

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=482965&page=1&pp=15

Qantum Physics and particular (Biblical) revelations are anomalies of reality which in itself could one day become formal proof of this Giant simulation.

Love will rescue us !


de internationale discussie hierover is nog maar net begonnen.
http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?p=123616#123616

Kan je ook es antwoorden op mijn vraag ? :boer:

Mähden
19-03-05, 00:04
Geplaatst door Marsipulami
Ben jij een messiaanse jood ? Of hoe heet die groep joden die Christus als messias belijdt maar toch geen christen willen zijn ? ik wil best christen zijn, oftewel geestelijk jood, waar afstamming op geen enkele wijze nog iets uitmaakt om uitverkoren te zijn, maar of je dat ook altijd 100% waar kan maken is een tweede, maar naarmate de eventuele dood nadert wordt het wel steeds makkelijker.

Marsipulami
19-03-05, 00:06
Geplaatst door Mähden
waar afstamming op geen enkele wijze nog iets uitmaakt om uitverkoren te zijn.

Nou dan ben je geen jood, eerder christen of moslim.

Mähden
19-03-05, 00:08
Geplaatst door Marsipulami
Nou dan ben je geen jood, eerder christen of moslim.

soms ben ik, vooral vroeger, ook wel eens een moslim, maar dan weet ik dat ik zonde pleeg.




geintje !

Marsipulami
19-03-05, 00:14
Geplaatst door Mähden
soms ben ik, vooral vroeger, ook wel eens een moslim, maar dan weet ik dat ik zonde pleeg.




geintje !

Leg dat es uit.

~Panthera~
19-03-05, 01:40
T is me volkomen duidelijk. :hihi:

TonH
19-03-05, 01:50
Mij niet. Vooral omdat allerlei vroeg-Griekse goden zich bij voortduring onder de mensen mengden en zeker ook als dienaar. So what's new? :confused:

Mähden
19-03-05, 10:50
Geplaatst door TonH
Mij niet. Vooral omdat allerlei vroeg-Griekse goden zich bij voortduring onder de mensen mengden en zeker ook als dienaar. So what's new? :confused:

Wie zegt dat G-d uitsluitend nieuw is, Hij is oud en nieuw tegelijk.

freya
19-03-05, 11:08
Geplaatst door TonH
Mij niet. Vooral omdat allerlei vroeg-Griekse goden zich bij voortduring onder de mensen mengden en zeker ook als dienaar. So what's new? :confused:

Het gaat om het opofferen. Dat gebeurde ook al in de oudste mythologieen (ouder dan de Griekse :p)
Inanna die haar geliefde Dumuzi verliest en hem gaat zoeken in de onderwereld bv.

Dit is de basis van een vruchtbaarheids / graan-cultus, het zaad dat in de grond verdwijnt en opnieuw groeit.

Later werd dit in Griekenland Demeter en haar dochter, maar het principe blijft hetzelfde.

Het christendom is gewoon voortborduren op een heidens oerthema :)

magden_david
19-03-05, 13:24
leuk al deze psycho-babble maar het christendom is een variant op het jodendom, jezus was een jood, de apostelen waren joden, en de eerste christenen zagen zich als joden. Dus de boodschap van jezus is joods. wat de katholieke kerk daarmee gedaan heeft, zeker onder griekse invloeden, is een ander verhaal.
En voor de biljoenste keer, in de torah staat niet " uitverkoren" maar "uitgekozen", en non-normatieve bewoording. Hij koos dat volk uit " omdat het het kleinste volk was" niet het beste. Je kan eindeloos lullen over de bijbel en zijn implicaties maar ken dan tenminste de originele bewoording.

Simon
19-03-05, 13:59
Geplaatst door magden_david
Hij koos dat volk uit

Hoe bedoel je ... "koos dat volk uit" .... ? Daarmee bevestig je alleen maar wat je wil ontkennen.

Mähden
19-03-05, 14:24
Geplaatst door magden_david
leuk al deze psycho-babble maar het christendom is een variant op het jodendom, jezus was een jood, de apostelen waren joden, en de eerste christenen zagen zich als joden. Dus de boodschap van jezus is joods. wat de katholieke kerk daarmee gedaan heeft, zeker onder griekse invloeden, is een ander verhaal.
En voor de biljoenste keer, in de torah staat niet " uitverkoren" maar "uitgekozen", en non-normatieve bewoording. Hij koos dat volk uit " omdat het het kleinste volk was" niet het beste. Je kan eindeloos lullen over de bijbel en zijn implicaties maar ken dan tenminste de originele bewoording. uitverkozen volk is inderdaad vele malen beter dan uitverkoren, bedankt magden david.

uitverkoren kan ieder mens worden maar de joden waren verkozen om tot gedenkteken te dienen, Yad Vashem.

Henoch
19-03-05, 14:29
Geplaatst door Mähden
uitverkozen volk is inderdaad vele malen beter dan uitverkoren, bedankt magden david.

uitverkoren kan ieder mens worden maar de joden waren verkozen om tot gedenkteken te dienen, Yad Vashem.

Dit misverstand heeft gedeeltelijk voor de Shoa gezorgd !

Zeepaardje
19-03-05, 15:45
Geplaatst door freya
Het gaat om het opofferen. Dat gebeurde ook al in de oudste mythologieen (ouder dan de Griekse :p)
Inanna die haar geliefde Dumuzi verliest en hem gaat zoeken in de onderwereld bv.

Dit is de basis van een vruchtbaarheids / graan-cultus, het zaad dat in de grond verdwijnt en opnieuw groeit.

Later werd dit in Griekenland Demeter en haar dochter, maar het principe blijft hetzelfde.

Het christendom is gewoon voortborduren op een heidens oerthema :)


Sterker nog: dit thema bestond al in de oud-Egyptische mythologie, die (dat zul je wel met mee eens zijn) nog veel ouder is dan de Griekse.

Het verhaal van Dumuzi en Inanna ken ik niet, maar heb ik wel belangstelling voor. Waar kan ik dat vinden (welk boek)?

freya
19-03-05, 17:40
Geplaatst door Zeepaardje
Sterker nog: dit thema bestond al in de oud-Egyptische mythologie, die (dat zul je wel met mee eens zijn) nog veel ouder is dan de Griekse.

Het verhaal van Dumuzi en Inanna ken ik niet, maar heb ik wel belangstelling voor. Waar kan ik dat vinden (welk boek)?

Inanna is Sumerisch en dus nog ouder dan Egyptisch :p

Google maar even, het kan ook Inanna en Temmuz zijn, die namen haal ik altijd door elkaar. Dan was Dumuzi de minnaar van Ishtar, die ook de onderwereld inging om hem te halen :)

Temmuz de tuinman die uit de dood opstond. Vandaar dat de Maria's bij het lege graf van Jesus eerst dachten dat ze de tuinman zagen :)

wie ik ben ????
19-03-05, 19:33
Wat ik niet snap is dat mensen zich telkens moe maken over het geloof.

Of je geloofd of je geloofd niet punt makkelijk toch ????

Wist je dat het jodendom het oudste geloof van de wereld is ?????
Dat het boeddhisme ongeveer 2500 jaar geleden in noord India ontstond????
Het christendom al ongeveer 2000 oud is en is gebaseerd op de leer van Jezus??????
Dat de islam ongeveer 1400 jaar geleden in het tegenwoordige Saoedi Arabië ontstond toen profeet Mohammed openbaringen ontving van Allah?????

Tja weer wat geschiedenis waar je over kan discuseren.

freya
19-03-05, 20:17
Geplaatst door wie ik ben ????

Wist je dat het jodendom het oudste geloof van de wereld is ?????


Onzin dat is het sjamanisme / pantheisme / polytheisme

TonH
20-03-05, 00:24
Geplaatst door freya
Het gaat om het opofferen. Dat gebeurde ook al in de oudste mythologieen (ouder dan de Griekse :p)
Inanna die haar geliefde Dumuzi verliest en hem gaat zoeken in de onderwereld bv.

Dit is de basis van een vruchtbaarheids / graan-cultus, het zaad dat in de grond verdwijnt en opnieuw groeit.

Later werd dit in Griekenland Demeter en haar dochter, maar het principe blijft hetzelfde.

Het christendom is gewoon voortborduren op een heidens oerthema :)

Alles vergeefst moeite om dit te vermelden :moe:

Afgelopen week vermelde ik al ergens die graan-cultus... was toen ook al geen showstopper :D

Iedereen blaat maar door in zijn/haar eigen godsdienstig oogklepstraatje en vindt dat dat het alfa en het omega is... :rolleyes:

magden_david
20-03-05, 13:58
Geplaatst door freya
Onzin dat is het sjamanisme / pantheisme / polytheisme

dat denk ik ook wel, de vraag is in hoeverre dat geformaliseerd is. enige structuur en continuiteitis wel vereist. maar ik ben geen expert op dat gebied. Ik denk trouwens dat het hindoeisme wel wat ouder is dan 5700 jaar.

duende
21-03-05, 09:18
Geplaatst door Mähden
Wie zegt dat G-d uitsluitend nieuw is, Hij is oud en nieuw tegelijk.
Leuk oud en nieuw.....
Haal het vuurwerk en de champagne maar weer uit de kast.