PDA

Bekijk Volledige Versie : "Aarzel niet om de wapens op te nemen''



Marsipulami
19-03-05, 17:30
"Aarzel niet om de wapens op te nemen''

Radicale islamlectuur razend populair in Marokkaanse boekhandels

In de Schaarbeekse winkel Ibn Abbas klinkt een melige muslimbeat. ,,Allah is great'', zingt een kinderkoortje. Heel lief, heel onschuldig. Maar prominent in de rekken staat, in het roze gekaft, De weg van de moslim, deel 3. Het eerste hoofdstuk is helemaal gewijd aan de jihad, de heilige oorlog. Lezers krijgen een gedetailleerde les oorlogvoering in de naam van Allah. Radicale islamlectuur blijkt opvallend populair bij Marokkaanse boekenhandelaars in Brussel.




Wanneer men u vraagt de wapens op te nemen, aarzel dan niet om het te doen'', adviseert deel 3 van De weg van de moslim. Het doel? Strijden tot de aanbidding geheel aan Allah toekomt. De stervende strijder wacht een mooie beloning: het paradijs. Bovendien leert het boek hoe je bijvoorbeeld op de uitkijk moet staan om de vijand in het vizier te krijgen en dat de aanschaf van oorlogsmateriaal een verplichting is. ,,En weet dat kracht schuilt in het schieten, kracht schuilt in het schieten, kracht schuilt in het schieten'', staat als een mantra geschreven.

Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld en ik trek op zoek naar meer van dat soort radicale religieboeken. ,,Ga naar Rue de la Limite in Schaarbeek'', zegt een Molenbeekse leraar. ,,Daar heb je een bib vol islamboeken. Groot en mooi, gefinancierd door Saudi's. Maar wees diplomatisch want het zijn extremistische gekken die daar de boel organiseren.''

Extremistische gekken? Waar? Ik zie alleen een grote zaal met kindjes aan tafel. Het zijn leerlingen van het Centre d' Education Culturel de la Jeunesse, een op het eerste gezicht vredelievende vereniging waar de Arabische taal en de islam worden onderwezen. Wie zich verder wil verdiepen in religie, kan terecht in de bib van uitgeverij Al Hadith, die deel uitmaakt van het centrum. De rekken staan bol van boeken en cassettes over de leer van de profeet Mohammed en aanbevelingen voor zijn volgelingen. Mijn aandacht gaat naar Islamitische richtlijnen, een boek dat oproept om joden en islamitische afvalligen te vermoorden en kinderen wraak te laten nemen op onrecht plegende vijanden.

Verder lees ik: ,,Wie zich onderwerpt aan de islam, zal in vrede leven. Wie de islam in de weg staat, tegen hem zal gestreden worden tot het Woord van Allah het hoogst is. Deze vorm van de jihad gaat () door tot de Dag der Opstanding.'' Ik ben geschokt want dit is niet de islam die ik ken. Ik werd grootgebracht met een vredelievende, verdraagzame godsdienst. Geen oorlog, geen doden, hallo vrijheid, welkom blijheid. Een anarchistische religie met flowerpower, dat is mijn islam. Maar wie gelooft dat?

Bijna niet te vertalen

Ik ben verward. Mohamed El Tamami van uitgeverij Al Hadith niet. Voor hem is de inhoud van boeken zoals Islamitische richtlijnen niet radicaal-islamitisch. ,,De boeken zijn vertaald uit het Arabisch, een taal die bijna niet te vertalen is. Het gaat dan ook om de interpretatie van de teksten. Achter elk woord schuilt een omvangrijke betekenis.'' El Tamami gelooft niet dat de aangeboden lectuur aanzet tot geweld. ,,Dit centrum begeleidt haar jongeren in het analyseren van islamitische lectuur. Zo'n boek wordt gelezen door islamkenners en niet door discogangers.''

Islamitische richtlijnen wordt zoals de meeste Nederlandstalige islamlectuur uitgegeven door de Amsterdamse Stichting Al Tawheed. Die werd vorig jaar in verband gebracht met Mohammed B., de moordenaar van cineast Theo van Gogh. Ik reis naar Amsterdam, waar de radicale boeken van de pers rollen.

Jan Hanzenstraat 114 in Oud-West Amsterdam. Een politiejeep staat voor de deur van Stichting Al Tawheed. Later verneem ik dat de politie regelmatig de wacht houdt voor de beruchtste moskee van Nederland. ,,Volgens de media kwam Mohammed B, de moordenaar van Theo van Gogh, regelmatig naar Al Tawheed. Onzin, want de man kwam hier niet. Maar uit schrik voor vergeldingsacties tegen onze moskee staat de politie hier wel vaker.''

Ik wil wat rondneuzen in het gebouw maar word willens nillens gedropt in de vrouwenruimte van de moskee. Bij de vrouwen heb ik veel bekijks want volgens hen treed ik de islamitische regels met de voeten. Eén: ik zit met een bloot hoofd in een moskee. Twee: in plaats van te bidden, ga ik meteen zitten. Gewoon wat zitten.

In mijn ogen doe ik niets verkeerd. In Marokko stap ik vele moskeeën binnen in zeer luchtige zomerkledij. De immense Hassan II-moskee in Casablanca heb ik bezocht in een strak topje en een witte, doorschijnende broek. Geen kat heeft me op de vingers getikt. Bovendien bid ik niet altijd in de moskee. Soms ga ik er gewoon wat verpozen. Maar dit is Marokko niet, dit is de extremistische Al Tawheed-moskee in Amsterdam.

Gesluierd ben je prachtig

,,Het is jouw eerste keer, hé'', zegt een dame. Ze lacht me lief toe terwijl ik me afvraag wat ze bedoelt met ,,mijn eerste keer''. De eerste keer dat ik een moskee bezoek? Al van kinds af doe ik dit. Maar ik zwijg en hou me van de domme.

,,Mijn meisje, sta recht.'' Plots word ik omringd door twee vrouwen. Ze steken mijn hoofd in een soort chador, die heel mijn hoofd en bovenlijf bedekt. Het kleine gaatje onder mijn kin wordt goed dichtgeknoopt met een veiligheidsspeld. En zo sta ik dan in een Amsterdamse moskee: alleen mijn gezicht is bloot, al de rest zit onder een donkere stof. ,,Prachtig! Echt, gesluierd ben je prachtig!'', roepen de vrouwen. Ze zitten als kleermakers aan mijn lijf, alsof ze de perfect passende outfit willen maken. Een vrouw neemt mijn gezicht vast bij de wangen en fluistert: ,,Dat dit moskeebezoek mag leiden naar een gesluierd bestaan. Ga nu, meisje, ga bidden.''

Al die gekte doet me een beetje lachen. Met een grijns kniel ik voor Allah. Maar dan volgt een wrange nasmaak. Ik ben ongesteld en mag eigenlijk niet bidden. ,,Wie hou je nu voor de gek?'', vraagt het stemmetje in mijn hoofd. ,,Jezelf, de anderen of God?

Voor de vrouwen ben ik een nieuwkomer in Al Tawheed én een debutante in de islam. Ik laat de dames in hun gezamenlijke waan want als verse moslima word ik vertroeteld.

Ik krijg thee en Marokkaanse koekjes, het is tijd om te keuvelen. ,,Sinds de dood van Theo van Gogh wordt deze moskee sterk geviseerd. De kofar doen niets anders dan ons, moslims, aanvallen. Maar Allah is groot.'' Een andere dame: ,,Theo van Gogh kreeg zijn verdiende dood. Hij was een kunstenaar van mijn voeten.'' Ze steekt prompt haar middelvinger omhoog. ,,Door zijn dood zit nu een van ons (Mohammed B., nvdr) achter de tralies. En dan willen de Nederlanders deze boel hier nog sluiten. De hoerenzonen, weten ze dan niet dat Allah boven alles en iedereen staat?'' Ik bedank de vrouwen vriendelijk en ga naar de bib van Al Tawheed.

Joden doden

Vele islamboeken van uitgeverij Al Tawheed worden in België verkocht. Het juiste aantal is niet bekend, zegt Abdelkarim Al Tetouani van Al Tawheed. ,,De verspreiding gebeurt niet door ons maar door particulieren uit België. Die komen naar hier en keren terug met een paar dozen vol boeken. El Tawheed is immers bekend, we hebben ook veel moskeegangers uit België'', aldus Al Tetouani.

,,Wij geven een boek als Islamitische richtlijnen uit omdat er veel interessante en nuttige zaken in staan voor moslims. Zo staat in het boek dat moslims de joden zullen doden tot het laatste uur. Wel, dat is een authentieke overlevering van de profeet Mohammed. Dat is dus werkelijk gezegd geweest en een moslim moet dat ook geloven. Zo'n citaat zal weinig mensen beïnvloeden omdat we ervan uitgaan dat onze lezers niet dom en volgzaam zijn. Ze baseren zich op verschillende bronnen en zullen niet handelen volgens één boek. In een andere publicatie staat dan dat de profeet Mohammed goed bevriend was met zijn joodse buur. Het is voor een uitgeverij interessant een divers boekenaanbod te hebben. Die diversiteit kan evenwel gevaarlijk zijn in tijden na 11 september en na de dood van Theo van Gogh maar men moet vooral niet denken dat we bezig zijn mensen op te stoken. Dat is helemaal niet zo. We geven aan onze lezers gewoon een stukje beknopte kennis uit de religie. In islamboeken kan men nu eenmaal niet beginnen knippen en plakken, net zo min als men dat kan met de bijbel, waar ook van alles staat dat indruist tegen het huidige westerse gedachtegoed. Daarom gom je die zaken niet weg, toch?''

Dit is deel 3