PDA

Bekijk Volledige Versie : Moeders op straat

frank van gemert
19-03-05, 19:50
Moeders op straat

Waarom zijn er zo weinig Marokkaanse moeders op straat die hun kinderen in de gaten houden? Overlast in Nederlandse steden is vaak toe te schrijven aan Marokkaanse jongens. Men doet er pas iets aan als er al teveel is gebeurd, waardoor het lastig is om de zaak netjes op te lossen. Sociale controle kan voorkomen dat het zover komt en ouderlijk toezicht is daarvan een belangrijk onderdeel. In traditionele gezinnen hebben vaders werk buitenshuis en zij hebben dus beperkte tijd. Maar waarom zijn er zo weinig Marokkaanse moeders op straat die hun kinderen in de gaten houden?

Ik weet
- dat de jongens die het meest in het nieuws komen pubers zijn die zich sowieso aan ouderlijk toezicht onttrekken. Het gedrag waarmee zij ontsporen leren zij echter op jongere leeftijd, op straat.
- dat in traditionele gezinnen het huis wordt gezien als het domein van de vrouw. Mannen bewegen zich in de buitenwereld.
- dat het volgens interpretaties van de Koran niet gepast is dat vrouwen zich in de buitenwereld bewegen.
- dat veel vrouwen van de eerste generatie zich ongemakkelijk voelen op straat omdat ze de taal niet machtig zijn en zich slecht verstaanbaar kunnen maken.
- dat er buurtvaders zijn, maar er zijn geen Marokkaanse buurtmoeders.
- dat er her en der moeizame pogingen worden gedaan om Marokkaanse vrouwen meer te laten deelnemen aan het openbare leven.
- dat Marokkaanse moeders vaak een heel andere band hebben met hun kinderen dan de vaders.

Ik begrijp
- dat een overstap naar een westerse samenleving moeilijk kan zijn, in het bijzonder voor vrouwen die in deze nieuwe omgeving afhankelijk zijn van wat anderen hen erover vertellen.
- dat mannen hun vrouwen willen beschermen en dat zij, zeker in deze tijd, het openbare leven in de Nederlandse steden als risico kunnen zien.

Maar,
- bovenstaande aspecten verliezen hun geldigheid, want de Marokkaanse moeders van nu zijn in toenemende mate in Nederland opgegroeid. Dat mag dan niet opgaan voor de °•ingevlogen bruiden°¶, voor hen geldt wel dat zij moderne, in Nederland gewortelde echtgenoten hebben.
- de Marokkaanse moeders weten toch ook wanneer hun kinderen op straat over de schreef gaan en verkeerde dingen leren. Zij willen hen daarvoor behoeden.

Hoe komt het dan dat er geen Marokkaanse moeders op straat zijn?
- Heeft het te maken met de opvoeding die van deze jongens zulke lastige kinderen heeft gemaakt dat ze niet meer willen luisteren, met als gevolg dat moeders ten overstaan van anderen niet willen afgaan wanneer het kind zich door hen niet laat corrigeren?
- Heeft het te maken met de eis van het gezinshoofd dat zijn vrouw niet op straat komt omdat dit aanleiding kan geven tot roddel?

Frank van Gemert

AARDIG
19-03-05, 22:35
diepe zucht........... :rolleyes:

missygirl
20-03-05, 03:52
:motorzaag waar slaat dat nou weer op moeders op straat en de kinderen dan ?????????? als ze haar man bedriegt dan is het een ander verhaal maar gewoon om een ruzie dat slaat dus echt nergens op :motorzaag

A.selaam
20-03-05, 13:35
Ik ben het wel met Meneer eens dat moeders hun kinderen in de gaten moeten houden op straat, dat gebeurd bij marokkaanse moeders niet zo goed door dat ze zelf niet over straat willen omdat ze bang zijn een slechte naam te krijgen of omdat hun mannen dat niet willen, ik ben ook marokkaanse en moeder ik doe veel dingen samen met mijn kids buiten zoals naar de kinderboerderij, naar zwembad, naar speelcentra voor kinderen, en af en toe naar de mac is ook heel leuk voor de kids en naar de bibliotheek om een boekje uit te kiezen om voor te lezen thuis, of gewoon naar een leuke speeltuin, ik zie weinig marokaanse moeders die het zelfde doen omdat ze niet weten of er niet bij stil staan hoe belangrijk het is om samen met je kinderen leuke dingen te doen, kinderen hebben behoefte om te spelen en nieuwe dingen te ontdekken en wij ouders moeten ze wel wat aanbieden en niet naar buiten sturen zonder toezicht omdat ze stout zijn thuis en vervolgens ook nog de wat oudere broer en of zus op te zadellen met een jongere broertje of zusje waar hij of zij op moet letten buiten dat is zeer onverantwoord en dat zie ik ook zeer vaak gebeuren, er zijn kindjes die zo laat nog buiten spelen, ik vraag me soms af of die ouders wel weten met wie en waarmee en of welke spelletjes die kids buiten doen.

grt

AARDIG
20-03-05, 22:21
Beste A. Selaam,

Prachtig dat je dit doet met je kinderen! Maar grappig dat je je eigen ervaringen over de hele Marokkaanse groep projecteert! Mijn ouders hebben ons altijd van de straat gehouden door leuke en informatieve dingen met ons te doen! Aangezien wij wat ouder zijn dan de kleuters en peuters die nu buiten spelen, wil ik je vertellen dat mijn ouders ons altijd weg hielden van de autochtone Nederlanders. We woonden niet in een achterstandswijk, maar in een pand midden in de stad. Mijn ouders vonden het hartstikke gevaarlijk om ons op straat te laten spelen. Wat was het geval? Autochtone Nederlanders gingen vaak uit in de stad en konden zich zelf niet beheersen noch konden ze respect op brengen voor de omgeving. Men ging hangen en maakte zich zelden druk om de overlast, -hetzij door luidruchtigheid, stank, gevechten en nog veel meer-. Deze autochtone Nederlanders vonden het heerlijk om alvorens naar een club te gaan "in te drinken/zuipen -jep gierigheid/zuinigheid was ook bij de jongeren te zien- ", niet dat men dit even thuis deed, neehee het enige speeltuintje moest het ontgelden. S'middags een "peacejointje" en s'avonds een "peacebiertje". Scherven van alcoholische "versnaperingen" verspreid in de zandbak en speelhuisjes meurend naar urinepaleizen. De christelijk/joods/griekse beschaving was ver te zoeken!

Waarom vertel ik je dit? Laat je niet door gesubsideerde wannabees wijsmaken dat het een probleem is van Marokaanse moslims! Het is een probleem ja! Het komt voor ja! Wij ontkennen dat niet nee! Maar dat meneer dit vastkoppelt aan moeders die niet van hun mannen naar buiten mogen :wow: ?? Is dat ook zo bij niet Marokaanse moslimvrouwen? Mogen de vrouwen in Uden, Assen, Ede, Wageningen etc etc ook niet naar buiten?? Jawel dat mogen ze wel......... en de kinderen zijn alsnog tot laat buiten te vinden.....net als schorrie morrie van boven! Maar gaan we daar ook een jarenlange "opleiding" voor volgen? Om vervolgens met achterlijke conclusies te komen?

Deze meneer blijft hameren op dingen die we al lang weten, de verklaring is makkelijk: "ARMOE, ANALFABETISME". Maar doordat hij zich steeds focust op minderheden, filosofeert hij zich er op los! Zijn onderzoeken zijn niet betrouwbaar! Ik raad je aan om een marktonderzoek boek te lezen en dat te projecteren op hem, dan neem je hem ook niet meer serieus! Langzaam zullen die dingen wel slijten Insja Allah, maar wat is het nut van dit soort geblaat??

Ik raad je aan om wat meer geschiedenis boeken in te duiken en zien hoe men hier leefde in Nederland! Of vraag het aan je ouders! Men doet alsof ze de beschaving itself zijn!
Voorbeeldje: Mijn vader vertelde mij altijd om hygiŽne voorop te stellen omdat hygiŽne de helft van de Islam is. Hij zei altijd: "doe niet als de autochtone Nederlanders doen, en douche meer dan 1 keer in de week". Het zijn gewoon dingen die bij onwetendheid horen, het zal Insja Allah allemaal veranderen! Maar dit soort columns zijn alleen maar zo voorspelbaar en zinloos....

Wa Alaikom Assalaam Oeght!

A.selaam
21-03-05, 18:27
Beste Aardig,

Ik ben het zeker niet met alles eens wat Meneer zegt, maar in het geval van sommige Marokkaanse vrouwen ben ik het met hem eens, omdat ik dat zelf zie en mee maak met vrouwen bij mij in de buurt ze doen niks met hun kinderen ze brengen ze naar school en halen ze weer op thats it. Ik weet ook dat zat marokkaanse vrouwen die hier opgegroeid zijn ook veel leuke dingen doen met hun kinderen waar ik het over had zijn vrouwen die de nederlandse taal niet spreken dus berberse vrouwen die hier naar toe gehaald zijn uit Marokko, want arabische vrouwen zijn wat dat betreft heel anders.
GRt

frank van gemert
21-03-05, 19:15
Geplaatst door missygirl
:motorzaag waar slaat dat nou weer op moeders op straat en de kinderen dan ?????????? als ze haar man bedriegt dan is het een ander verhaal maar gewoon om een ruzie dat slaat dus echt nergens op :motorzaag

wie heeft het over bedriegen?

frank van gemert
21-03-05, 19:22
Geplaatst door AARDIG
.....hoe men hier leefde in Nederland! Of vraag het aan je ouders! Men doet alsof ze de beschaving itself zijn!
Voorbeeldje: Mijn vader vertelde mij altijd om hygiŽne voorop te stellen omdat hygiŽne de helft van de Islam is. Hij zei altijd: "doe niet als de autochtone Nederlanders doen, en douche meer dan 1 keer in de week". Het zijn gewoon dingen die bij onwetendheid horen, het zal Insja Allah allemaal veranderen!

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er veel is dat we van elkaar kunnen leren.

Maar dit soort columns zijn alleen maar zo voorspelbaar en zinloos....

Misschien is de column zinloos. Een interessante vraag vind ik nog steeds of het zinvol is dat moeders thuis zitten terwijl kinderen op straat ontsporen.

AARDIG
21-03-05, 23:39
Beste Aardig,

Ik ben het zeker niet met alles eens wat Meneer zegt, maar in het geval van sommige Marokkaanse vrouwen ben ik het met hem eens, omdat ik dat zelf zie en mee maak met vrouwen bij mij in de buurt ze doen niks met hun kinderen ze brengen ze naar school en halen ze weer op thats it. Ik weet ook dat zat marokkaanse vrouwen die hier opgegroeid zijn ook veel leuke dingen doen met hun kinderen waar ik het over had zijn vrouwen die de nederlandse taal niet spreken dus berberse vrouwen die hier naar toe gehaald zijn uit Marokko, want arabische vrouwen zijn wat dat betreft heel anders.
GRt

Die laatste zin, heeft me toch een beeld gegeven van hoe je denkt en redeneert! Heel zwak om een Marokaans probleem op taalverschil te gooien! Het enige wat je nog had moeten zeggen was: "Hnaya Mtawreen"(voor FVG "wij zijn modern") dan had ik mijn braakneigingen niet in kunnen houden! Sorry voor die nare indruk, maar dacht dat die "burgeroorlog praktijken" een beetje passŤ waren, maar helaas! Allah yahdiena Insja Allah =Moge God ons op het rechte pad leiden (of is religie ook iets voor berbers?)

Misschien is de column zinloos. Een interessante vraag vind ik nog steeds of het zinvol is dat moeders thuis zitten terwijl kinderen op straat ontsporen.

Kijk dit is veel beter! Het is dus niet alleen een Marokaans/moslim probleem, maar een probleem wat in veel minderheden voorkomt. Neem een kijkje in de Sjonnie en Anita wijken. (Sorry voor die steriotypen mensen maar dan begrijpen jullie waar ik het over heb).
En een antwoord op je vraag; "Het is absoluut niet zinvol dat een moeder thuisbijft/jointjes rookt/alcohol consumeert/rookt/enzovoort en dat het kind op wat voor manier dan ook ontspoort." Maar ik kan je vertellen dat daar steeds meer verandering in komt, vrouwen gaan naar de moskee, de Imaam wijst over de verantwoordelijkheid van de opvoeding, de opvoeding is 1 van de punten waar opvoeders in het hiernamaals op beoordeeld worden, er is prachtige literatuur voor een Islamitische opvoeding voor kinderen. En het hele gezin speelt daar een belangrijke rol in! Ik hoef jou niet te vertellen dat veel westerse beschaving is overgenomen van de Islam FVG! Alleen de onwetendheid en analfabetisme doet bij velen de das om! En ik zie in mijn omgeving zeer positieve ontwikkelingen.

En sorry dat ik zo naar doe!! Ik vind dat absoluut niet leuk, helemaal nu je te zien bent! Ik wil niet gemeen zijn, maar ik vind het gewoon vervelend om weer iets te lezen dat de progresieve positiviteit naar beneden laat kelderen! En ik weet dat ik je kwets als ik de column niet prettig vind, want we zijn mensen, maar het is gewoon niet prettig! En het heeft echt niks te maken met een laag incasseringsvermogen, of mediteraine agressie!
Nou ja hoop dat je een keertje een leuke ontwikkeling zult beschrijven, en dat Maroc.nl foraleden versteld staan en het een paar keer moeten lezen voordat ze beseffen dat jij het echt hebt geschreven!

Nou groeten! (wilde een leuk emoticon doen maar ze druipen van de sarcasme dus helaas)

frank van gemert
29-03-05, 15:13
Geplaatst door AARDIG
Die laatste zin, heeft me toch een beeld gegeven van hoe je denkt en redeneert! Heel zwak om een Marokaans probleem op taalverschil te gooien! Het enige wat je nog had moeten zeggen was: "Hnaya Mtawreen"(voor FVG "wij zijn modern") dan had ik mijn braakneigingen niet in kunnen houden! Sorry voor die nare indruk, maar dacht dat die "burgeroorlog praktijken" een beetje passŤ waren, maar helaas! Allah yahdiena Insja Allah =Moge God ons op het rechte pad leiden (of is religie ook iets voor berbers?)

Kijk dit is veel beter! Het is dus niet alleen een Marokaans/moslim probleem, maar een probleem wat in veel minderheden voorkomt. Neem een kijkje in de Sjonnie en Anita wijken. (Sorry voor die steriotypen mensen maar dan begrijpen jullie waar ik het over heb).
En een antwoord op je vraag; "Het is absoluut niet zinvol dat een moeder thuisbijft/jointjes rookt/alcohol consumeert/rookt/enzovoort en dat het kind op wat voor manier dan ook ontspoort." Maar ik kan je vertellen dat daar steeds meer verandering in komt, vrouwen gaan naar de moskee, de Imaam wijst over de verantwoordelijkheid van de opvoeding, de opvoeding is 1 van de punten waar opvoeders in het hiernamaals op beoordeeld worden, er is prachtige literatuur voor een Islamitische opvoeding voor kinderen. En het hele gezin speelt daar een belangrijke rol in! Ik hoef jou niet te vertellen dat veel westerse beschaving is overgenomen van de Islam FVG! Alleen de onwetendheid en analfabetisme doet bij velen de das om! En ik zie in mijn omgeving zeer positieve ontwikkelingen.

En sorry dat ik zo naar doe!! Ik vind dat absoluut niet leuk, helemaal nu je te zien bent! Ik wil niet gemeen zijn, maar ik vind het gewoon vervelend om weer iets te lezen dat de progresieve positiviteit naar beneden laat kelderen! En ik weet dat ik je kwets als ik de column niet prettig vind, want we zijn mensen, maar het is gewoon niet prettig! En het heeft echt niks te maken met een laag incasseringsvermogen, of mediteraine agressie!
Nou ja hoop dat je een keertje een leuke ontwikkeling zult beschrijven, en dat Maroc.nl foraleden versteld staan en het een paar keer moeten lezen voordat ze beseffen dat jij het echt hebt geschreven!

Nou groeten! (wilde een leuk emoticon doen maar ze druipen van de sarcasme dus helaas)

Columns geven een mening weer en ze moeten enigszins controversieel zijn, want anders valt er niets te reageren. Het is niet per se noodzaak, maar veel columns wijzen op iets wat niet (helemaal) in orde is. Dat is de aard van het beestje.
Ik weet best dat ook Nederlandse ouders meer dan eens een steekje laten vallen. Maar in het algemeen zijn deze moeders, naar mijn idee althans, meer op straat dan hun Marokkaanse 'collegae' en dat stelt hen in staat beter effectief toezicht te houden op hun kinderen. Het lijkt me goed dat Marokkaanse moeders dat ook wat meer zouden gaan doen en ik heb me afgevraagd hoe het komt dat dat niet gebeurt. Een antwoord dat nieuwe aspecten belicht heb ik nog niet gekregen. Ik leid daaruit af dat wat ik als mogelijke verklaringen heb geopperd kennelijk niet ver van de waarheid zit.

AARDIG
31-03-05, 18:46
Columns geven een mening weer en ze moeten enigszins controversieel zijn, want anders valt er niets te reageren. Het is niet per se noodzaak, maar veel columns wijzen op iets wat niet (helemaal) in orde is. Dat is de aard van het beestje.
Ik weet best dat ook Nederlandse ouders meer dan eens een steekje laten vallen. Maar in het algemeen zijn deze moeders, naar mijn idee althans, meer op straat dan hun Marokkaanse 'collegae' en dat stelt hen in staat beter effectief toezicht te houden op hun kinderen. Het lijkt me goed dat Marokkaanse moeders dat ook wat meer zouden gaan doen en ik heb me afgevraagd hoe het komt dat dat niet gebeurt. Een antwoord dat nieuwe aspecten belicht heb ik nog niet gekregen. Ik leid daaruit af dat wat ik als mogelijke verklaringen heb geopperd kennelijk niet ver van de waarheid zit.

Wat jij wil ! Succes!

DAMN!
22-06-05, 11:03
De moeders de straat op: en dan?

DAMN!
22-06-05, 11:10
Geplaatst door frank van gemert
Ik weet best dat ook Nederlandse ouders meer dan eens een steekje laten vallen. Maar in het algemeen zijn deze moeders, naar mijn idee althans, meer op straat dan hun Marokkaanse 'collegae' en dat stelt hen in staat beter effectief toezicht te houden op hun kinderen.

Jij zegt dat Nederlandse (ik neem aan dat je autochtonen bedoelt) ouders vaker op straat zijn. Ik vraag me af in welke houdanigheid?

frank van gemert
22-06-05, 14:30
Geplaatst door DAMN!
Jij zegt dat Nederlandse (ik neem aan dat je autochtonen bedoelt) ouders vaker op straat zijn. Ik vraag me af in welke houdanigheid?

In hun hoedanigheid van moeder. Zij houden hun eigen kinderen in de gaten, maar ze zien ook wat die van andere moeders doen. Wat mij betreft mogen ze ook die laatsten corrigeren als dat nodig is. Uitgangspunt is natuurlijk dat je een gezamenlijk idee hebt van wat kinderen moeten/mogen op straat.

beachboy
01-07-05, 11:03
Moeders op straat

Waarom zijn er zo weinig Marokkaanse moeders op straat die hun kinderen in de gaten houden? Overlast in Nederlandse steden is vaak toe te schrijven aan Marokkaanse jongens. Men doet er pas iets aan als er al teveel is gebeurd, waardoor het lastig is om de zaak netjes op te lossen. Sociale controle kan voorkomen dat het zover komt en ouderlijk toezicht is daarvan een belangrijk onderdeel. In traditionele gezinnen hebben vaders werk buitenshuis en zij hebben dus beperkte tijd. Maar waarom zijn er zo weinig Marokkaanse moeders op straat die hun kinderen in de gaten houden?

Ik weet
- dat de jongens die het meest in het nieuws komen pubers zijn die zich sowieso aan ouderlijk toezicht onttrekken. Het gedrag waarmee zij ontsporen leren zij echter op jongere leeftijd, op straat.
- dat in traditionele gezinnen het huis wordt gezien als het domein van de vrouw. Mannen bewegen zich in de buitenwereld.
- dat het volgens interpretaties van de Koran niet gepast is dat vrouwen zich in de buitenwereld bewegen.
- dat veel vrouwen van de eerste generatie zich ongemakkelijk voelen op straat omdat ze de taal niet machtig zijn en zich slecht verstaanbaar kunnen maken.
- dat er buurtvaders zijn, maar er zijn geen Marokkaanse buurtmoeders.
- dat er her en der moeizame pogingen worden gedaan om Marokkaanse vrouwen meer te laten deelnemen aan het openbare leven.
- dat Marokkaanse moeders vaak een heel andere band hebben met hun kinderen dan de vaders.

Ik begrijp
- dat een overstap naar een westerse samenleving moeilijk kan zijn, in het bijzonder voor vrouwen die in deze nieuwe omgeving afhankelijk zijn van wat anderen hen erover vertellen.
- dat mannen hun vrouwen willen beschermen en dat zij, zeker in deze tijd, het openbare leven in de Nederlandse steden als risico kunnen zien.

Maar,
- bovenstaande aspecten verliezen hun geldigheid, want de Marokkaanse moeders van nu zijn in toenemende mate in Nederland opgegroeid. Dat mag dan niet opgaan voor de °•ingevlogen bruiden°¶, voor hen geldt wel dat zij moderne, in Nederland gewortelde echtgenoten hebben.
- de Marokkaanse moeders weten toch ook wanneer hun kinderen op straat over de schreef gaan en verkeerde dingen leren. Zij willen hen daarvoor behoeden.

Hoe komt het dan dat er geen Marokkaanse moeders op straat zijn?
- Heeft het te maken met de opvoeding die van deze jongens zulke lastige kinderen heeft gemaakt dat ze niet meer willen luisteren, met als gevolg dat moeders ten overstaan van anderen niet willen afgaan wanneer het kind zich door hen niet laat corrigeren?
- Heeft het te maken met de eis van het gezinshoofd dat zijn vrouw niet op straat komt omdat dit aanleiding kan geven tot roddel?

Frank van Gemert

Om het allemaal kort samen te vatten is het taalprobleem de grootste oorzaak.Als je de taal niet spreekt,dan meng je je ook niet tussen nederlanders. Je voelt je dan vreselijk eenzaam als je er bij staat. Als je om je heen kijkt op straat dan zijn de maroc vrouwen altijd samen. Inderdaad de kinderen naar school brengen en ophalen, de markt op.En weer naar huis.Dit is al een probleem van 20 jaar en het zal nooit anders worden. Ik heb de hoop opgegeven. Ik denk als de moslims hun geloof anders zouden gaan zien,dan zou het een stuk beter worden. Gewoon even een frisse wind er door heen.Neem een vorbeeld aan de katolieken,deze houden zich ook niet meer vast aan de bijbel.Annex 2005 kan dat ook NIET meer.Geloof me

straatfilosoof
15-10-05, 13:37
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er veel is dat we van elkaar kunnen leren.

Van elkaar leren is 1 van de redenen waarom allah verschillende culturen heeft geschapen en verschil in huidskleuren...

Maar deze stelling slaat echt nergens op, dit heeft niks met de moeders op straat te maken, Moeten de kinderen constant hand in hand met hun moeder blijven lopen op straat, als ze gaan voetballen als ze gewoon lekker willen hangen in de buurt na een dag werken, school of sport...?!

De ouders hebben een taak en die moeten ze naar behoren uitvoeren, maar als een kind volwassen begint te worden, maakt hij/zij z'n eigen keuzes en dan helpt een moeder meer of minder op straat niet...

temsamania_23
10-11-05, 18:25
Alle ouders voeden hun kinderen op.
Alle ouders hebben het liefst dat hun kind niet op het verkeerde pad terecht komt.Maar 1 ding kan ik wel zeggen "het heeft niks met de opvoeding te maken" :melig2: Het ligt meestal aan het kind dat met de verkeerde jongens en meisjes optrekt.

MarocMuisje
15-11-05, 12:42

Moeders hebben vaker een betere band met hun kinderen dan vaders!

Voor de rest vind ik dat ouders wel beter op hun kinderen mogen letten...

Er zullen natuurlijk ouders zijn die het keurig doen, maar voor de overige...

beachboy
16-11-05, 11:14
Geplaatst door temsamania_23
Alle ouders voeden hun kinderen op.
Alle ouders hebben het liefst dat hun kind niet op het verkeerde pad terecht komt.Maar 1 ding kan ik wel zeggen "het heeft niks met de opvoeding te maken" :melig2: Het ligt meestal aan het kind dat met de verkeerde jongens en meisjes optrekt.

Ben ik het niet mee eens,de opvoeding ligt voor een groot gedeelte bij de ouders.Het probleem is dat deze niet weten wat de kinderen buiten de deur allemaal uitspoken.Volgens mij interesseert het hun ook niet.
Onder het mom:Mijn kind is niet zo.

Soukeina
21-11-05, 15:52
In hun hoedanigheid van moeder. Zij houden hun eigen kinderen in de gaten, maar ze zien ook wat die van andere moeders doen. Wat mij betreft mogen ze ook die laatsten corrigeren als dat nodig is. Uitgangspunt is natuurlijk dat je een gezamenlijk idee hebt van wat kinderen moeten/mogen op straat.

Ok nu praat je wel zinnig voor mij dan, je uitgangspunt klopt! een gezamelijk idee wat wat wel en niet kan op straat...maar hoe doe je dat? allerlei verschillende mensen..de ene vind dat normaal andere vind het niet. Maar wat ik dus zo mooi vind aan je uitgangspunt, is dat het woord 'gezamelijk' erin staat. Ik hoop dat je bedoelt, de allochtonen en autochtonen...

En even mijn mening verder uitgediept op het onderwerp...
De meeste kinderen die voor overlast zorgen, zijn meestal pubers. Een puber, probeert meer afstand te nemen van zijn ouders. Dat is een normale ontwikkeling. Een puber wil meer zelf ontdekken, 'wie ben ik?' Maar dat wil nog niet zeggen, dat een ouder daar geen rol in mag spelen. Als ouder marokkaan of chinees wat maakt het uit, je moet weten wat je kind uitspookt. Uiteindelijk ben jij als ouder verantwoordelijk, want het hoort degelijk bij de opvoeding. Het is een lastig onderwerp, maar niet alleen Marokkaanse moeders of ouders hebben hier last van. Puberteit kan sowieso een lastige fase zijn. Ik zie trouwens ook niet Nederlandse moeders meer op straat(in mijn buurt dan), kinderen spelen gewoon zelf. En als ze rottigheid uit willen halen, dan doen ze dat toch stiekem....je komt er toch later pas achter. Ook al ben je ffies met je kids buiten toezicht aan het houden. Het kind is slim genoeg, om pas na jouw toezicht iets te flikken... Nogmaals het is lastig, opvoeden is lastig. Iedere ouder moet daar zijn weg in zien te vinden...je moet niet te hard en ook niet te mild zijn voor je kinderen. Doe wat leuks met je kids, maak er tjid voor. Dat geldt voor iedereen die kinderen heeft. Ook al zeg je dat je het druk hebt, maar wel tijd! want kinderen neem je niet zomaar, opvoeden hoort erbij!

genoeg over mijn mening hahah
misschien kom ik later wel op terug

doeg doeg

amir&lina
24-11-05, 22:22
Beste mensen,

Als ik alles zo lees wordt ik er niet meer kwaad om, kwaad om het feit dat het iedere keer weer die allochtonen zijn voornamelijk "marokkanen" nee! Ik moet er nu keihard om lachen, want als ik er bij stil sta dan is het leven tekort om ons druk te maken over een mening of een conclusie wat een autochtone heeft/trekt. De Nederlandse overheid/regering heeft zelf niet alles op een rij, laat staan ouders van de eerste generatie die nooit de kans hebben gekregen om zich te ontwikkelen in de maatschappij!!!! Een marokkaanse ouder van de eerste generatie die nooit naar school is gegaan en geen idee heeft over wat haar/zijn rechten zijn als mens kan je niets kwalijk nemen. Met andere woorden als er jongelui op straat hangen en geen dagelijkse invulling hebben in hun leven, ook dan kan je het ze niet kwalijk nemen. Aan wie moeten zij het voorbeeld nemen, een vader die zn hele leven lang productie werk heeft gedaan en een moeder die niets anders weet dan kinderen baren en ervoor zorgen dat het eten op tijd klaar is????

Als ik om mij heen kijk baal ik er af en toe ook van! Waarom hangen de jonge lui zonder doel op straat, maar nogmaals het is te ingewikkeld om als autochtoon te begrijpen hoe het in elkaar zit.

Wel kan ik vertellen dat ongeveer 45% van de Nederlandse bevolking ook niet altijd aardig en eerlijk zijn zoals het lijkt "dit zeg ik zo beschaafd mogelijk, want ik zal mij niveau nooit verlagen tot deze doelgroep" Ik ben zelf een kind van ouders uit de eerste generatie. Ik heb samen met mijn broers en zussen op rijpe leeftijd uitgelegt aan mijn ouders hoe het leven in Nederland in elkaar zit. Ik heb in alle vrijheid geleefd heb alles kunnen doen en laten wat ik wil, maar door de liefde van mijn ouders en vertrouwen heb ik mij nooit thuis kunnen vinden in een leven zoals een Nederlander leeft. Ik zal me nooit een Nederlander voelen en zal het ook nooit willen. Ik ben ik en daar blijft het bij. Nederland probeert de allochtonen onder andere ( ouderen 55+ ) doormiddel van een inburgerings cursus een Nederlander te maken, hoe kan je van een Fatima een Saskia maken??? Dit zal nooit lukken, een vrouw van 50 jaar en ouder die niet eens weet hoe ze een kleurplaat moet inkleuren, hoe wil je deze het alfabet en de taal nog bij leren leren???????

Het probleem is het beleid in NL, zij maken de verkeerde keuzes in plaats dat zij zich richten op jongeren die het juiste voorbeeld niet krijgen vanuit huis en hiermee grondig aan de slag gaan. Nee men gaat weer inversteren in iets wat alweer geen resultaat zal boeken. Tegenwoordig is het leven in NL zo dat als je niet weet wat je rechten zijn en waar de grenzen liggen tot het bepalen van je rechten, dan heb je het als allochtoon heel zwaar.

Dus meneer van Gemert, met alle respect wil ik jou vertellen dat dit niet een probleem is van de ouders of van de jongeren maar van de regering in NL!!!!!!!!!!!!!! Laten we bijdeze ook een ding uit de wereld helpen marokkaanse mannen zijn lang niet meer de baas of the men in huis, maar staan gelijk aan de vrouw!!!!! De vrouwen zijn verder geemancipeerd dan je denkt alleen mischien valt dit niet zo erg op omdat er maar weinig vrouwen zijn die haar haren blond verft of in de kroeg gaat hangen! Ons cultuurt ligt een tikje anders, het zou een eer voor mij zijn als een iedere simple Nederlander open staat voor een ander cultuur, tuurlijk ben ik het eens met het feit dat wij in NL Nederland leven en dat wij ons moeten aanpassen. Maar zolang wij allochtonenen niet dwars liggen in de maatschappij vindt ik dat ons meer dan genoeg aanpassen!

Met vriendelijke groet,
Lina