PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimfeminisme



Timoesh
20-03-05, 00:18
Zina betekent schoonheid. En is een mooi woord om moslimfeminisme te promoten.




Iedereen mag meedoen, zegt projectleider Myriam Sahraoui. ,,Zowel moslims met heel conservatieve ideeën, maar ook mensen die helemaal niet met religie bezig zijn.''

Het gebeurt wel eens dat cultureel centrum De Balie in Amsterdam lange tijd structureel aandacht aan één onderwerp besteedt, zegt haar collega Elly Ludenhoff. Maar drie jaar lang moslimfeminisme is wel bijzonder. ,,We willen een verandering op gang brengen. Dat lukt niet met incidentele activiteiten. We willen ook zelf leren van ieder evenement en dat dan weer gebruiken voor een volgend.''

Elke maand zal de Balie iets organiseren omtrent moslimfeminisme. De ene maand in het centrum zelf, aan het Leidseplein, de andere maand in bijvoorbeeld een school of moeder- en kindcentrum in een wijk met veel allochtonen. ,,We moeten realistisch zijn. Sommige vrouwen moeten een te hoge drempel over om naar De Balie te komen'', zegt Sahraoui.

Volgens Sahraoui, zelf pas 33, valt er veel te leren van de emancipatie van westerse vrouwen, maar lang niet alles. ,,Ik vind dat die beweging is doorgeslagen, dat vrouwen te veel probeerden om op mannen te lijken.'' Ludenhoff (58): ,,Dat is wel zo. We moesten allemaal minister worden. De derde feministische golf, die nu ontstaat, is denk ik geleidelijker. Maar van de westerse feministische beweging kun je wel leren dat je je mag uitspreken; je mening moet durven geven.'' Sahraoui: ,,Zelf echt geloven dat je gelijkwaardig bent aan een man, dát is de eerste stap.''

Het worden geen debatten achter een tafel, de komende drie jaar, maar vooral veel kunst. Sahraoui: ,,Het moet niet alleen maar rationeel zijn. In het huidige debat wordt veel veroordeeld. Alsof er een soort waarheid bestaat, een summum waar iedereen aan moet voldoen. Ik vind het eigenlijk een heel mannelijk debat, zo hard. Vrouwen kunnen volgens mij beter dan mannen de nuance vinden, minder dogmatisch zijn, het verband zoeken. Laten we daar dan ook gebruik van maken.''

Ludenhoff: ,,We willen niet zeggen: zó moet je het doen, maar mensen wel laten zien wat ze hadden kúnnen doen. Je mag je ook dienstbaar willen opstellen.'' Sahraoui: ,,Het is prima als iemand bewust kiest voor een leefwijze waarin gemeenschapszin en conservatieve opvattingen de hoofdmoot vormen. Alleen als een vrouw geen keuzevrijheid heeft, dat vind ik fout. En dat is helaas nogal eens zo.''

Sahraoui: ,,Iedere vrouw uit een islamitisch nest heeft te maken met die opvoeding. Maar je ziet dat vrouwen zich heel snel ontwikkelen. En zij zullen hun broers en vaders uiteindelijk ook meekrijgen. Ze hebben het moeilijker, maar zijn ook slagvaardiger. Ze wíllen meer. Een mens is zoveel dingen: vrouw, moeder. Dat moslim-zijn is ook maar een jasje dat je aan- en uit kunt doen. Er is veel twijfel onder jonge moslims. En ik ben zó blij met twijfel. Ik geloof dat de islam eigenlijk een heel individuele godsdienst is.''

Ludenhoff: ,,We gaan bijvoorbeeld koranverzen heel verschillend interpreteren; alle mogelijkheden laten zien. Een liberale en een conservatieve kant, westers en oosters, jong en oud, vrouwelijk en mannelijk.'' Sahraoui: ,,En een van de opties is wat ons betreft ook dat je het als moslim oneens kunt zijn met een islamitische bron. Dat je zegt: het staat er wel, maar ik zie het niet zitten.''