PDA

Bekijk Volledige Versie : Seksistische gangsta rap mag niet op Antillen



mark61
20-03-05, 13:09
In het kader van de internationale vrouwendag, vorige week woensdag, stelde minister Leeflang (Telecommunicatie) van de Antillen een gedragscode in die uitzenden van vrouwonvriendelijke rap verbiedt.

Door Miriam Sluis, correspondent op de Antillen

Er zijn zoveel muzieksoorten op Curaçao, waarom zou je alleen rap eruit pikken? ,,Minister Leeflang is oud, ze weet niet waar ze het over heeft'', zegt de 21-jarige Sigma. Samen met een vriend zit hij om half twee zaterdagnacht in zijn auto op een parkeerplaats in winkel- en uitgaanscentrum Salinja. Ze eten kip met patat uit schuimplastic bakjes, uit de autospeakers dreunt de laatste hit van Immorales.

Deze Antilliaans-Nederlandse reggaeton-groep is een van de bands op de zwarte lijst van Omayra Leeflang, minister van Telecommunicatie. Al gaat het de 50-jarige minister niet om een bepaalde band of muziekgenre. Zelf rapt ze ook. ,,Ik heb raps gecomponeerd die door jongeren zijn geproduceerd en niet-commercieel worden verspreid'', zegt ze in haar kantoor in de regeringszetel, Fort Amsterdam. ,,Hiphop is een modern Afrikanisme, ik heb daar veel waardering voor. Alleen moeten we wel het lef hebben om te zeggen waar het over de schreef gaat. En dat is bij gangsta rap, waar de vrouw niet alleen een goede minnaar, maar ook een hoer moet zijn.''

Volgens Leeflang is de Curaçaose samenleving ontvankelijk voor vrouwonvriendelijke gangsta-rapteksten. In de armste wijken op het eiland bestaat 68 procent van de huishoudens uit eenoudergezinnen met een vrouw aan het hoofd. De minister ziet armoede als grootste vijand van de Curaçaose vrouw, ,,die in een seksistische gemeenschap ook nog eens alleen wordt gelaten met de kinderen''.

Daarnaast heeft onderzoek van de Erasmus Universiteit uitgewezen dat 18 procent van de Antilliaanse jongeren tussen de vier en de 18 jaar kampt met psychopathologische gedragsproblemen. Leeflang: ,,De vrouw heeft hier als vrouw een heel slecht imago en als moeder is ze haast een supermens. De man is daarentegen als man een supermens, maar als vader bestaat hij bijna niet.''

Dat ziet Leeflang ook in de politiek. Zo kreeg premier Etienne Ys van de regeringspartij PAR vorig jaar veel kritiek van de oppositie toen hij een vergadering van het parlement verliet om thuis zijn kinderen op te vangen.

Om dat klimaat een halt toe te roepen is Leeflang, nadat ze in juni 2004 aantrad als minister van Telecommunicatie, met vergunninghouders van Antilliaanse radio- en televisiezenders gaan praten over zelfregulering. Daaruit kwam uiteindelijk de gedragscode, die onder andere inhoudt dat alleen gecensureerde radioversies van gangsta-rapnummers mogen worden uitgezonden.

De jongeren die op zaterdagnacht in het uitgaanscentrum Salinja samenkomen hebben geen boodschap aan de ideeën van de minister. Op steenworp afstand van waar Sigma in de auto zit te eten, staat de 25-jarige Patrick Kraal met wat vrienden. Ze kijken naar auto's die op hoge snelheid aan komen rijden om dan plotseling af te remmen, waardoor ze razendsnel in het rond draaien en rokende bandensporen op het asfalt achterlaten; het zogenoemde 'fever'.

De jongens zien eruit als hiphoppers: ze dragen wijde broeken, oorringen in beide oren en hun basebalcaps staan omgekeerd op hun hoofden. ,,Aan Leeflang kan je zien welke kant het met Curaçao op gaat, het wordt hier een dictatuur'', zegt Patrick. Naast hem staat Caroll Terborg. Volgens hem heeft de gedragscode weinig zin. ,,Dan moet je ook alle video's uit de videotheek weghalen. De regering wil de criminaliteit bestrijden en van alles verbieden, maar ze stoppen geen geld in het onderwijs.''

Toch kunnen sommige jongeren zich wel vinden in de boodschap van oud-onderwijzeres Leeflang. In het buurtcentrum Bos di Hubentut, oftewel Stem van de Jongeren, vertelt Sulainy Mejia dat de minister wat haar betreft niet ver genoeg gaat. Hij vindt dat er ook een gedragscode voor films en reclame moet komen. De Curaçaose cultuur lijkt doordrongen van één boodschap, zegt de 16-jarige, ,,dat het leven een feest is en alleen bestaat uit seks, roken, schieten en moorden''.

delirious
20-03-05, 13:10
Oud nieuws Markus :blij:

mark61
20-03-05, 13:21
Geplaatst door delirious
Oud nieuws Markus :blij:

Weut ik, dacht dat de reakties van die jongeren nieuw waren. Of niet natuurlijk. Ik zit wat te suffen de laatste tijd. :)

delirious
20-03-05, 13:24
Geplaatst door mark61
Weut ik, dacht dat de reakties van die jongeren nieuw waren. Of niet natuurlijk. Ik zit wat te suffen de laatste tijd. :)

Thats AGE messing with you :hardlach: :hardlach:

mark61
20-03-05, 13:28
Geplaatst door delirious
Thats AGE messing with you :hardlach: :hardlach:

Sadist. Wacht maar! :fpuh:

delirious
20-03-05, 13:30
Geplaatst door mark61
Sadist. Wacht maar! :fpuh:

Markus !!! Ik ben ook niet de jongste meer.. 32 !!
Alles daar na is echt stock oud :hihi:

~Panthera~
20-03-05, 13:35
Geplaatst door delirious
Markus !!! Ik ben ook niet de jongste meer.. 32 !!
Alles daar na is echt stock oud :hihi:

:stomp: :hihi:

It's all in your mind.


32 ? broekie ! :ego:

delirious
20-03-05, 13:38
Mag het niet aan een dame vragen. Maar hoe jong ben jij dan Panthera?
:boogjes: :boogjes: markus ?

~Panthera~
20-03-05, 13:39
Geplaatst door delirious
Mag het niet aan een dame vragen. Maar hoe jong ben jij dan Panthera?
:boogjes: :boogjes: markus ?


84 :ego:

:hihi:

delirious
20-03-05, 13:43
Geplaatst door ~Panthera~
84 :ego:

:hihi:

48 dus :melig2:

~Panthera~
20-03-05, 13:44
Geplaatst door delirious
48 dus :melig2:

:stout: :giechel:


*:schok:nog even en ik loop al een halve eeuw op deze aardkloot.*

delirious
20-03-05, 13:46
Geplaatst door ~Panthera~
:stout: :giechel:

Damn...dan heb jij de eerste zwart-wit tv nog mee gemaakt :stout:

~Panthera~
20-03-05, 13:48
Geplaatst door delirious
Damn...dan heb jij de eerste zwart-wit tv nog mee gemaakt :stout:


Yep, ik heb zelfs GEEN tv meegemaakt. :hihi: :stout:

delirious
20-03-05, 13:50
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, ik heb zelfs GEEN tv meegemaakt. :hihi: :stout:


Ajaj... het gaat weer nergens over :D

~Panthera~
20-03-05, 13:52
Geplaatst door delirious
Ajaj... het gaat weer nergens over :D

Zoals gewoonlijk. :hihi:

delirious
20-03-05, 13:54
Geplaatst door ~Panthera~
Zoals gewoonlijk. :hihi:

Ben blij dat sommigen niet al te serieus denken. :zozo:

~Panthera~
20-03-05, 13:55
Geplaatst door delirious
Ben blij dat sommigen niet al te serieus denken. :zozo:

Het leven is al serieus genoeg. :ego:

:hihi:

Serieus lunchtijd dus. :D

delirious
20-03-05, 14:01
Geplaatst door ~Panthera~
Zoals gewoonlijk. :hihi:

Zo lang we de humor erin houden vind ik het oke :cola: :cola:

mark61
20-03-05, 14:31
Geplaatst door delirious
Markus !!! Ik ben ook niet de jongste meer.. 32 !!
Alles daar na is echt stock oud :hihi:

Jochie, dat duurt nog zooo lang...

mark61
20-03-05, 14:33
34 :ego:

Ik heb de draadomroep nog meegemaakt.









wasda?

delirious
20-03-05, 14:37
Geplaatst door mark61
34 :ego:

Ik heb de draadomroep nog meegemaakt.









wasda?


wasda?

Rabi'ah.
20-03-05, 14:46
Geplaatst door mark61
In het kader van de internationale vrouwendag, vorige week woensdag, stelde minister Leeflang (Telecommunicatie) van de Antillen een gedragscode in die uitzenden van vrouwonvriendelijke rap verbiedt.



Symptoombestrijding.

marlies255
20-03-05, 15:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Symptoombestrijding.

wat zie jij dan als de oplossing?

Rabi'ah.
20-03-05, 15:09
Geplaatst door marlies255
wat zie jij dan als de oplossing?

Zo ongeveer hetzelfde als mijn standpunten over o.a. Maagdenvlieshersteloperaties, het vluchtelingenprobleem, aanslagen in Israël.

Pak de oorzaken aan, niet de symptomen ervan, anders blijft het dweilen met de kraan open.

Sta er eens bij stil waaróm juist dit soort rap zo populair is en doe eens iets aan het veranderen van de mentaliteit die daarvoor zorgt.

Anders kun je die rap verbieden en komt het op een andere manier naar buiten.


Rabiah.

mark61
20-03-05, 15:13
Geplaatst door delirious
wasda?

Simpelste vorm van kabelradio. Je kreeg een draadje in je huis, een keuzeschakelaar (zoiets als je ventilatieregelaar, standen 1, 2 en 3) en een luidspreker, en klaar is uw radio. Kan het haast zelf niet meer geloven nu ik er aan terugdenk, maar is toch echt waar. Hiero:

http://home.hccnet.nl/piet.blaas/groot/luidspreker-500.jpg

De draadomroep was een soort "armeluis" radio. De PTT exploiteerde vroeger een netwerk waarin radioprogramma's werden doorgegeven via een telefoondraad. Er waren een beperkt aantal stations beschikbaar en door middel van een kanalenkiezer kon de abonnee een station selecteren. Een volumeregelaar zorgde ervoor dat je het geluid harder en zachter kon zetten. De hierboven afgebeelde luidspreker bracht het geluid voort. Geluid dat superieur was aan het geluid van een middengolf radio. Je had immers geen last van atmosferische en andere storingen. En ook 's avonds kon je ongestoord genieten van de radio.
Voor de abonnee was het goedkoper dan het kopen van een radio en het maandelijks betalen van luistergeld. Buitenlandse stations werden niet doorgegeven, maar dat hinderde niet. De meeste Nederlanders luisterden daar toch niet naar, aangezien ze nauwelijks vreemde talen spraken.

delirious
20-03-05, 15:15
Thanks Mark voor de info. :blij:

mark61
20-03-05, 15:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Sta er eens bij stil waaróm juist dit soort rap zo populair is en doe eens iets aan het veranderen van de mentaliteit die daarvoor zorgt.

Hallo daar. Gaat het een beetje met de examens?

Zeg, dit is het herformuleren van de vraag. Geen oplossing dus. Misschien moeten die toekomstige alleenstaande moeders zich s met zichzelf gaan bezighouden ipv zich door die jongens/mannen te laten naaien. Wat hebben ze daar nou aan? Ze zien toch zelf ook wel dat ze het systeem in stand houden?

mark61
20-03-05, 15:17
Geplaatst door delirious
Thanks Mark voor de info. :blij:

Graag gedaan. God wat voel ik me opeens oud. :lachu:

delirious
20-03-05, 15:20
Geplaatst door mark61
Graag gedaan. God wat voel ik me opeens oud. :lachu:
:lol: :lol: :lol:

Wide-O
20-03-05, 15:23
Geplaatst door mark61
34 :ego:

Ik heb de draadomroep nog meegemaakt.


Of de nieuwerwetse versie anno 1970 ? Met zo'n zwarte bakelieten knop ? :vingers:

Rabi'ah.
20-03-05, 15:28
Geplaatst door mark61
Hallo daar. Gaat het een beetje met de examens?

Pff, druk. Minstens 2 uur per dag wiskundesommetjes maken en nog een zooi andere opdrachten.


Geplaatst door mark61

Misschien moeten die toekomstige alleenstaande moeders zich s met zichzelf gaan bezighouden ipv zich door die jongens/mannen te laten naaien. Wat hebben ze daar nou aan? Ze zien toch zelf ook wel dat ze het systeem in stand houden?

Yep. Met die kanttekening dat die gozers ook eens een keer hun verantwoordelijkheid kunnen namen.

Mijn God, ik schaam me soms echt kapot als ik om me heen kijk.

Je kunt veel zeggen van Marokkanen en Turken, maar die laten hun vrouw/vriendin in de regel niet stikken zodra ze zwanger raakt. :moe:

Maarja, het heeft 2 kanten. Vrouwen hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid en de omgeving ook.

Bij Surinamers en Antillianen word je vaak pas voor vol aangezien als je een kind hebt en die nauwe familiebanden kunnen verstikkend werken.

Dat ook nog gecombineerd met die rare, ambivalente houding tegenover seks: Iedereen doet het en er worden ook voortudrend (al dan niet dubbelzinnige) grappen over gemaakt, maar behoorlijke voorlichting ho maar.

Aan de andere kant denk ik: In deze moderne tijd kun je dat soort dingen toch in ieder vrouwenblad lezen?

Ik las laatst dat Surinamers en Antillianen er sowieso vroeg bij zijn vergeleken met andere groepen. Waarom dat zo is, zou ik niet direct kunnen zeggen.

Ik denk altijd bij mezelf, what's wrong with waiting totdat je getrouwd bent of een vaste relatie hebt en als je het dan toch zo nodig moet doen, dan veilig?

Wat is er mis met selectief zijn op dat gebied? Als ik had gewild had ik ook al honderd keer ontmaagd en zwanger kunnen zijn, bij wijze van spreken dan, maar ik kijk wel uit. Ik wil niet de eerste de beste. (Los nog van het feit dat het voor mij haram is, maar da's wat anders)

Ik vind lezen, prikken op maroc. :hihi:, politiek, theatervoorstellingen en uitgaan nog altijd interessanter dan in bed duiken meteen of andere macho-loser met mooie praatjes.

Wide-O
20-03-05, 15:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Sta er eens bij stil waaróm juist dit soort rap zo populair is en doe eens iets aan het veranderen van de mentaliteit die daarvoor zorgt.


Ik ben geen jongere meer, dus ik weet niet waarom het populair is, maar ik doe toch een gok: puberale branie, die eigenlijk nauwelijks au serieux te nemen is ?

Of wou Johnny Rotten indertijd echt Anarchy in the UK ?

mark61
20-03-05, 15:43
Geplaatst door Wide-O
Of de nieuwerwetse versie anno 1970 ? Met zo'n zwarte bakelieten knop ? :vingers:

Oei, wij hadden een witte. Is dat nog ouder?

marlies255
20-03-05, 17:40
Geplaatst door Rabi'ah.
Zo ongeveer hetzelfde als mijn standpunten over o.a. Maagdenvlieshersteloperaties, het vluchtelingenprobleem, aanslagen in Israël.

Pak de oorzaken aan, niet de symptomen ervan, anders blijft het dweilen met de kraan open.

Sta er eens bij stil waaróm juist dit soort rap zo populair is en doe eens iets aan het veranderen van de mentaliteit die daarvoor zorgt.

Anders kun je die rap verbieden en komt het op een andere manier naar buiten.


Rabiah.

dat ben ik helemaal met je eens. Maar met de optie om het te verbieden (niet meer uitzenden/draaien op tv en radio) geef je ook een signaal, nl: dit soort vrouwonvriendelijke teksten willen we niet, dat zijn niet de normen en waarden die we willen uitdragen. De symptomen waar jij het over hebt, zijn helaas niet 1-2-3 weg te denken.

taouanza
21-03-05, 11:34
Sex sells.
Het is wat met die 'beschaving'

Rabi'ah.
21-03-05, 13:22
Geplaatst door taouanza
Sex sells.
Het is wat met die 'beschaving'

Neehee, Antillianen zijn niet beschaafd Antillianen zijn zwarten dus bij hun komt het door hun barbaarse inslag. :rolleyes:

Snap dat nou! :fplet:

Tomas
21-03-05, 13:24
Geplaatst door marlies255
dat ben ik helemaal met je eens. Maar met de optie om het te verbieden (niet meer uitzenden/draaien op tv en radio) geef je ook een signaal, nl: dit soort vrouwonvriendelijke teksten willen we niet, dat zijn niet de normen en waarden die we willen uitdragen. De symptomen waar jij het over hebt, zijn helaas niet 1-2-3 weg te denken.

Het is altijd een grijs gebied tussen symptomen en oorzaken. Vaak zijn symptomen zelfs de belangrijkste oorzaken.

Zwarte Kat
21-03-05, 13:40
Geplaatst door mark61


Ik heb de draadomroep nog meegemaakt.



Was dat nog uit de tijd dat men per trekschuit reisden?

Bofko
21-03-05, 13:42
Geplaatst door Zwarte Kat
Was dat nog uit de tijd dat men per trekschuit reisden?

Dat was uit de tijd dat de Afsluitdijk nog van hout was.

Tomas
21-03-05, 13:46
Waarmee werd de draadomroep toendertijd eigenlijk afgeluisterd? Met windows media- of realplayer?

mark61
21-03-05, 13:53
Geplaatst door Zwarte Kat
Was dat nog uit de tijd dat men per trekschuit reisden?

Men reisde toen per ford Anglia, meen ik me te herinneren.

mark61
21-03-05, 13:54
Geplaatst door Tomas
Waarmee werd de draadomroep toendertijd eigenlijk afgeluisterd? Met windows media- of realplayer?

Met rode oortjes. Waar vind je ze nog.

Rabi'ah.
21-03-05, 13:56
En waar blijft de reactie op mijn bloedserieuze lap tekst van gister?:ego:

Mark?

Zwarte Kat
21-03-05, 14:15
Geplaatst door Bofko
Dat was uit de tijd dat de Afsluitdijk nog van hout was.

Aha, dus het was nog voor de industriële revolutie

Zwarte Kat
21-03-05, 14:17
Geplaatst door mark61
Men reisde toen per ford Anglia, meen ik me te herinneren.

:roker: Dat waren in die tijd stoere karren

http://www.cleversite.nl/clever-koetsen/images/Spider%201%20.JPG

mark61
21-03-05, 17:26
Geplaatst door Zwarte Kat
:roker: Dat waren in die tijd stoere karren

http://www.cleversite.nl/clever-koetsen/images/Spider%201%20.JPG

Dr zat anders al een stoommachine in.