PDA

Bekijk Volledige Versie : Koken met wijn.



Rabi'ah.
20-03-05, 15:37
Ik kreeg laatst een kookboek met eenpansgerechten cadeau, voor als ik op mezelf ga wonen.

Alleen staan er ook recepten in waarbij je met wijn en rum e.d. kookt/bakt.

Nu vraag ik me dus af of dat mag.

Ik las ergens dat alcohol kookt bij 80 graden en daarna dus ook verdampt, waardoor er niks van achterblijft bij het eten.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te melden?

Alvast hartelijk bedankt.



Rabiah.

delirious
20-03-05, 15:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik kreeg laatst een kookboek met eenpansgerechten cadeau, voor als ik op mezelf ga wonen.

Alleen staan er ook recepten in waarbij je met wijn en rum e.d. kookt/bakt.

Nu vraag ik me dus af of dat mag.

Ik las ergens dat alcohol kookt bij 80 graden en daarna dus ook verdampt, waardoor er niks van achterblijft bij het eten.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te melden?

Alvast hartelijk bedankt.



Rabiah.

Geen Vino gebruiken.
Zonder is net zo lekker.
:wink:

Rabi'ah.
20-03-05, 15:43
Geplaatst door delirious
Geen Vino gebruiken.
Zonder is net zo lekker.
:wink:

Dat doe ik ook niet. Alleen vroeg ik me af hoe het zat met die alcohol. Just in case.

delirious
20-03-05, 15:48
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat doe ik ook niet. Alleen vroeg ik me af hoe het zat met die alcohol. Just in case.

Uit gondsdienstige gronden zou ik geen wijn gebruiken, ondanks het verdampen denk ik niet dat het Hallal is.

Dit denk ik hoor!

bamajob.nl
20-03-05, 15:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat doe ik ook niet. Alleen vroeg ik me af hoe het zat met die alcohol. Just in case.

Ja, zonde van die alcohol. Je kan het beter drinken dan laten verdampen :D .

Een paar jaar terug werd die vraag gesteld aan Al-Qaradawi op Aljazeera. Hij zei: Je kan jouw eten net zo lekker maken zonder wijn. Het gaat erom dat wijn per definitie verboden is in de Islam.

echnaton
20-03-05, 15:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik kreeg laatst een kookboek met eenpansgerechten cadeau, voor als ik op mezelf ga wonen.

Alleen staan er ook recepten in waarbij je met wijn en rum e.d. kookt/bakt.

Nu vraag ik me dus af of dat mag.

Ik las ergens dat alcohol kookt bij 80 graden en daarna dus ook verdampt, waardoor er niks van achterblijft bij het eten.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te melden?

Alvast hartelijk bedankt.



Rabiah.

Heb je het al aan Ourzate gevraagd?

Rabi'ah.
20-03-05, 16:04
Geplaatst door echnaton
Heb je het al aan Ourzate gevraagd?

Ben jij de leukste thuis?

delirious
20-03-05, 16:13
Druivensap Rabiah, dat is de oplossing :wink:

echnaton
20-03-05, 16:14
Geplaatst door Rabi'ah.
Ben jij de leukste thuis?

Op de deurkruk na.

Dutchguy
20-03-05, 16:28
Volgens mij verdampt practisch alle alcohol en gaat het bij het toevoegen van wijn juist om de smaak van de wijn, niet om de alcohol.

Maar ik snap nooit zo goed waarom er zo moeilijk over gedaan wordt.

delirious
20-03-05, 16:30
Geplaatst door Dutchguy
Volgens mij verdampt practisch alle alcohol en gaat het bij het toevoegen van wijn juist om de smaak van de wijn, niet om de alcohol.

Maar ik snap nooit zo goed waarom er zo moeilijk over gedaan wordt.

Wijn is alcohol, alcohol is volgens de Islam Verboden.
Rabiah moslim, wil met wijn koken, vraagt advies of dit mag.

Duidelijk?

Dutchguy
20-03-05, 16:31
Geplaatst door delirious
Wijn is alcohol, alcohol is volgens de Islam Verboden.
Rabiah moslim, wil met wijn koken, vraagt advies of dit mag.

Duidelijk?

Jawel, maar ik kan me niet voorstellen dat Allah zich druk maakt om een druppeltje alcohol af en toe.
Maar goed, dat denk ik dus.

Simon
20-03-05, 17:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Alleen staan er ook recepten in waarbij je met wijn en rum e.d. kookt/bakt.


Tja sowieso wel zonde om een wijnfles open te trekken en dan alleen een scheutje bij het eten te doen en de rest ..... ?

Enfin, hier spreekt een wijnliefhebber :giechel:

Maar iets aan alcohol zal er wel over blijven en als je staat te koken in de buurt van een pan waar je zojuist wijn in hebt gegooid krijg je ook wel wat alcoholdampen binnen. Ik kan er ook niks anders van maken.

RinC
20-03-05, 17:34
Drinken die zooi. Wie zegt dat je moslima bent?

barneveld
20-03-05, 19:00
Geplaatst door Rabi'ah.

Ik las ergens dat alcohol kookt bij 80 graden en daarna dus ook verdampt, waardoor er niks van achterblijft bij het eten.


Rabiah.

bij 32graden is het al verdampt.

Siah
20-03-05, 19:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik kreeg laatst een kookboek met eenpansgerechten cadeau, voor als ik op mezelf ga wonen.

Alleen staan er ook recepten in waarbij je met wijn en rum e.d. kookt/bakt.

Nu vraag ik me dus af of dat mag.

tuuurlijk mag dat. je kan zelfs ook de vrienden erbij uitnodigen. :D

je kan dat ding ook gewoon met olie bakken en de wijn erbij drinken.
je hebt meteen ook meer trek in je eten. het eet prettiger. :chef:

met slechts één keertje wijn drinken, wordt je geen kafar.
en als je vindt dat je on-rein wordt, kan je daarna douche gaan nemen. :boogjes:

als je dat zelf geproefd hebt, kan je dan beter beslissen of je dat uberhaupt overbodig of niet lekker vindt. :argwaan:

je kan je sin ook op mijn rekening zetten :knipoog: vooruit dan maar.



Ik las ergens dat alcohol kookt bij 80 graden en daarna dus ook verdampt, waardoor er niks van achterblijft bij het eten.

je ongeveer, dacht ik.
maar of er dan helemaal nix van overblijft, betwijfel ik.
het lekkerste gedeelte wordt door de vlees 'geabsorbeerd', denkik. :stout:

marlies255
20-03-05, 20:22
er is ook speciale kookwijn te koop, niet om te drinken (vies) maar juist voor de smaak in de gerechten. Kun je langer bewaren in de koelkast. De alcohol verdampt echt wel, dus dat is geen probleem. Je kunt de regels toch interpreteren op je eigen manier?? Dit is immers geen wijn om te drinken. Druivensap als alternatief is echt niet aan te raden, veel te veel suiker dus een totaal andere smaak.

Als je dit echt niet wilt, zijn er in sommige biologische winkels ook alcoholvrije wijnen te koop. Echter heel duur en na openen niet lang te bewaren. Vandaar dat kookwijn zo handig is.
Scheutje sherry of wodka in sommige gerechten is ook heerlijk.

marlies255
20-03-05, 20:24
Geplaatst door delirious
Geen Vino gebruiken.
Zonder is net zo lekker.
:wink:

dat denk jij maar......... :haha:

Bofko
21-03-05, 00:23
Een tijd terug is hier een recept geplaatst over eend met whiskey.
Dus koken met wijn moet dan helemaal geen probleem zijn.

David
21-03-05, 10:38
Volgens een Turkse vriendin van mij, mag je best af en toe een beetje alcohol drinken - als je maar niet dronken gaat bidden. Maar of dat klopt weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig verstand van die regels. Wat ik wel weet is dat bij koken of stoven of bakken weliswaar de meeste alcohol verdampt, maar net niet alles. Dronken zul je er echter niet van worden, daarvoor is het overgebleven percentage echt veel te weinig.

Zelf ben ik dól op rundvlees, gestooft met uien, knoflook, trappist, ontbijtkoek, laurier, jeneverbessen, azijn, mosterd en een blikje ansjovis!! Uren en uren laten pruttelen, en opeten met patat en sla of spruitjes.