PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush tekent noodwet comapatiënte Schiavo



Bofko
21-03-05, 09:26
WASHINGTON - De Amerikaanse president Bush heeft maandag zijn handtekening gezet onder een omstreden wet die het leven van comapatiënte Theresa (Terri) Schiavo uit Florida moet verlengen. Dat maakte het Witte Huis bekend. Maandag stemde, na de Senaat, ook het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden voor die wet.
De wet moet er voor zorgen dat Schiavo weer wordt gevoed en dat federale rechters zich weer over de zaak gaan buigen, in plaats van rechtbanken in Florida. Het ligt in de verwachting dat een federale rechter die de zaak oppikt zal besluiten Schiavo weer kunstmatig te gaan voeden. De wetgevende macht wijzigt hiermee direct een besluit van de rechterlijke macht.

Voeding
Vrijdag was namelijk de voeding van Schiavo gestaakt, nadat een rechter in Florida had bepaald dat het leven van Theresa Schiavo na vijftien jaar niet langer kunstmatig zou moeten worden verlengd.
Daarmee mocht Schiavo in feite sterven. Dat was conform de wens van haar echtgenoot die zijn vrouw uit haar lijden wilde verlossen, maar zeer tegen de zin van Schiavo's ouders. Die proberen al jaren aan te tonen dat Schiavo wel degelijk dingen hoort en opmerkt en wellicht uit haar coma kan ontwaken. Het oordeel van de rechter in Florida leidde tot grote verontwaardiging in politiek Washington dat over het algemeen fel gekant is tegen euthanasie.

Michael Schiavo
Michael Schiavo beschuldigde Washington zondag van politiek opportunisme. Volgens hem gaan regering en parlement aan de haal met een persoonlijke aangelegenheid, die al zeven jaar onderwerp is van juridisch getouwtrek. Hij zwoer zijn strijd te zullen voortzetten. "Ik heb haar die belofte gedaan, en ik zal me eraan houden", aldus Schiavo tegen de nieuwszender CNN.

Dankbaar
Terri's broer Bob verklaarde tegen CNN dat zijn familie "zeer dankbaar" is voor wat het Congres en Senaat voor hen doen. "Terri leeft. Ze is niet stervende. Ze is een mens. Ze ligt niet in coma en kan nog worden geholpen", aldus Bob Schindler.
Zonder toediening van vocht zal de vrouw binnen ongeveer twaalf dagen sterven. Terri Schiavo is twee keer eerder van de sondevoeding gehaald, maar beide keren kregen haar ouders en mede-actievoerders het voor elkaar dat de voeding weer werd aangesloten. Schiavo raakte in 1990 in een coma na een hartstilstand.

www.nu.nl

freya
21-03-05, 09:49
Waarom in Godinsnaam mogen mensen niet gewoon waardig sterven?

15 jaar lang met slangetjes in leven worden gehouden, alsof je een machine bent ...........

:jammer:

duende
21-03-05, 10:02
En weer staat de brave cchchchchchristelijke menigte te protesteren tegen een daad van genade.
De intense stupiditeit van dit volk blijft mij verbazen.
Hun regering kan dorpen en steden platbombarderen, napalm op burgers gooien, onder valse voorwenselen een land binnenvallen, thuis kasten vol wapens, geweld adoreren....
Niets aan de hand Gung HO jongens...It's goed, it's gods will and jezus is love. :kotsen:
Maar een daad van genade (euthenasie) wordt als een misdaad gezien.
En ik moet als atheïst nog steeds respect opbrengen voor dit soort bijgelovige relie eikels??? het valt mij steeds zwaarder en zwaarder.
Ik gun het tuig allemaal een comateus familie lid. Kijken of ze er nog net zo over denken als dat ze nu doen.

Spoetnik
21-03-05, 10:05
Dit is weer een typische afleidingsmaneuvre.

Amerikaanse politiek is ziek.

freya
21-03-05, 10:38
Geplaatst door duende
En weer staat de brave cchchchchchristelijke menigte te protesteren tegen een daad van genade.
De intense stupiditeit van dit volk blijft mij verbazen.
Hun regering kan dorpen en steden platbombarderen, napalm op burgers gooien, onder valse voorwenselen een land binnenvallen, thuis kasten vol wapens, geweld adoreren....
Niets aan de hand Gung HO jongens...It's goed, it's gods will and jezus is love. :kotsen:
Maar een daad van genade (euthenasie) wordt als een misdaad gezien.
En ik moet als atheïst nog steeds respect opbrengen voor dit soort bijgelovige relie eikels??? het valt mij steeds zwaarder en zwaarder.
Ik gun het tuig allemaal een comateus familie lid. Kijken of ze er nog net zo over denken als dat ze nu doen.

Ja maar je moet niet vergeten dat het hier om een Amerikaans staatsburger gaat natuurlijk, die zijn heilig :moe:

duende
21-03-05, 10:41
Geplaatst door freya
Ja maar je moet niet vergeten dat het hier om een Amerikaans staatsburger gaat natuurlijk, die zijn heilig :moe:
Was ik even vergeten...daar wonen de normen en moraalridders die weten wat goed is voor deze wereld.
GOD'S OWN COUNTRY.

Tomas
21-03-05, 10:46
Anderzijds, ze lijkt op de foto's eerder zwaar geestelijk gehandicapt dan comateus. Dus als de ouders niet willen dat hun zwaar geestelijk gehandicapte dochter onnodig sterft, waarom geeft de man zijn voogdij niet over aan haar ouders? De vrouw die ooit tegen hem gezegd heeft "laat mij niet leven als een kasplantje" bestaat allang niet meer.

Joepie
21-03-05, 11:02
Geplaatst door Tomas
Anderzijds, ze lijkt op de foto's eerder zwaar geestelijk gehandicapt dan comateus. Dus als de ouders niet willen dat hun zwaar geestelijk gehandicapte dochter onnodig sterft, waarom geeft de man zijn voogdij niet over aan haar ouders? De vrouw die ooit tegen hem gezegd heeft "laat mij niet leven als een kasplantje" bestaat allang niet meer.

Tjezus zo'n zaken zijn niet puur rationeel te benaderen MAW: logisch dat hij de voodgij niet afgeeft, hij is er nl. van overtuigd dat zij zo niet wilt leven. Hij ziet dit als een last wish die hij moet vervullen.

Joepie
21-03-05, 11:04
enerzijds doodstraf en anderszijds iemand tegenhouden als ie zelf niet meer kan. En dan zeggen dat het leven altijd in Gods handen hoort te liggen. Hoe hypocriet kun je zijn.

Tomas
21-03-05, 11:12
Geplaatst door Joepie
Tjezus zo'n zaken zijn niet puur rationeel te benaderen MAW: logisch dat hij de voodgij niet afgeeft, hij is er nl. van overtuigd dat zij zo niet wilt leven. Hij ziet dit als een last wish die hij moet vervullen.

het enige waar hij van overtuigd kan zijn is dat de vrouw die hij eens kende niet wilde leven zoals de vrouw waar hij nu de voogdij over heeft. Die vrouw bestaat zoals ik al zei allang niet meer. En heeft a. haar zin gekregen en b. niets meer van doen met de huidige situatie. Die vrouw die ooit in dit lichaam leefde heeft ook niks meer te zeggen over de vrouw die nu in dit lichaam leeft. Of wat daar voor doorgaat. Hij is dus klaar zodra hij de voogdij aan de ouders geeft. Waarom bemoeit hij zich zo met dit lichaam? Laat die ouders er lekker verders mee zeulen als ze dat zo belangrijk vinden.

Marsipulami
21-03-05, 12:09
Ik had ook de indruk op tv dat die vrouw eerder overkomt als een zwaar geestelijk gehandicapte en niet als een comapatiënt.

Wat de wil is van deze vrouw is niet te achterhalen.

Het standpunt van die ouders, daar kan ik ook wel inkomen. Het is tenslotte hun kind.

Last but not least. De oplossing die men thans kiest is de slechtste van allemaal. Het komt er op neer dat men de vrouw langzaam laat creperen in een wekenlange doodstrijd door haar langzaam laten uit te drogen en te verhongeren.

Als men dan toch kiest voor euthanasie, dan beter een spuitje met een overdosis morfine.

Tomas
21-03-05, 12:13
Geplaatst door Marsipulami
De oplossing die men thans kiest is de slechtste van allemaal. Het komt er op neer dat men de vrouw langzaam laat creperen in een wekenlange doodstrijd door haar langzaam laten uit te drogen en te verhongeren.

Als men dan toch kiest voor euthanasie, dan beter een spuitje met een overdosis morfine.

In zo'n beetje alle landen waar euthanasie immoreel is is het al heel erg lang de gewoonte om patienten uit te drogen in combinatie met morfine. Volgens de artsen is dit een redelijk humane dood.

duende
21-03-05, 12:17
Geplaatst door Marsipulami
Het standpunt van die ouders, daar kan ik ook wel inkomen. Het is tenslotte hun kind.
Het is alleen jammer dat er weer een stelletje van die hypocriete z.g. christelijke pro-life eikels voor de deur staat. Dat tuig is echt hinderlijk.


Als men dan toch kiest voor euthanasie, dan beter een spuitje met een overdosis morfine.
Mee eens, maar verdroging duurt hoogstens een week en gaat men over op een overdosis morfine dan wordt het actieve euthenasie en dat is in strijd met de eed van Hypocrates.
De patiente leeft dankzij de moderne technieken. dwz Alle levens verlengende machines waaraan zij hangt, dus het uitzetten van deze apparatuur is geen actieve daad en kan dus wel.

Marsipulami
21-03-05, 12:30
Geplaatst door duende
Het is alleen jammer dat er weer een stelletje van die hypocriete z.g. christelijke pro-life eikels voor de deur staat. Dat tuig is echt hinderlijk.

Mee eens, maar verdroging duurt hoogstens een week en gaat men over op een overdosis morfine dan wordt het actieve euthenasie en dat is in strijd met de eed van Hypocrates.
De patiente leeft dankzij de moderne technieken. dwz Alle levens verlengende machines waaraan zij hangt, dus het uitzetten van deze apparatuur is geen actieve daad en kan dus wel.

Een christen met een gezond geweten weet wanneer hij de wet aan zijn laars moet lappen. God staat immers ten allen tijde boven de (grond-) wet.