PDA

Bekijk Volledige Versie : Aartsbisschop O’Malley wast dan toch vrouwenvoeten



Marsipulami
21-03-05, 13:20
Aartsbisschop O’Malley wast toch vrouwenvoeten

Hilversum (Van onze redactie) 21 maart 2005 - Aartsbisschop Sean O'Malley van Boston heeft besloten dit jaar ook vrouwen toe te laten in de groep mensen wier voeten worden gewassen tijdens de plechtigheid van Witte Donderdag. Dat meldt The Boston Globe. Vorig jaar waste O’Malley, tot grote woede van een groep katholieke vrouwen, alleen mannen de voeten.

Vaticaans antwoord
Het besluit van O’Malley komt na het antwoord van het Vaticaan over de kwestie. Na de consternatie vorig jaar besloot de aartsbisschop het leergezag in Rome te raadplegen. Volgens O’Malley’s woordvoerster Ann Carter heeft de Romeinse Congregatie voor de Geloofsleer geen bezwaren tegen de voetwassing bij vrouwen op Witte Donderdag, ofschoon de officiële liturgische richtlijnen enkel mannen toelaten tot het ritueel. De aartsbisschop mag van het Vaticaan daaromtrent zelf een beslissing nemen als hij meent dat zulks in het belang van zijn bisdom is, aldus Carter.

Apostelen
De Latijnse rubrieken in het Romeins Missaal geven duidelijk aan dat de celebrant op Witte Donderdag de voeten van mannen (viri) moet wassen. Dit ritueel herinnert de gelovigen eraan dat Christus bij het Laatste Avondmaal de voeten van zijn Apostelen waste.

Troostrijk
De katholieke actiegroep Voice of the Faithful is blij met het voornemen van O’Malley. Zegsvrouw Suzanne Morse: “Na de omissie van vorig jaar die zo pijnlijk was voor katholieke vrouwen, is het nu troostrijk te weten dat aartsbisschop O'Malley sensitief is ten aanzien van kerkelijke vrouwenkwesties.”

http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2005/3/nieuws_565190.html

Tomas
21-03-05, 13:22
Ach ja, na sex met kinderen is voetenfetisjisme natuurlijk niks bijzonders meer. Maffe katholieken.

Bofko
21-03-05, 13:38
Geplaatst door Tomas
Ach ja, na sex met kinderen is voetenfetisjisme natuurlijk niks bijzonders meer. Maffe katholieken.

Dit spelen met vrouwenvoeten leidt wel heel erg af van de religie. En geeft zondige gedachten. Hier zijn progressieve seculiere krachten bezig om het katholicisme te ondermijnen.

Marsipulami
21-03-05, 13:39
Geplaatst door Tomas
Ach ja, na sex met kinderen is voetenfetisjisme natuurlijk niks bijzonders meer. Maffe katholieken.


Ik vraag me af of na het uitsterven van de katholieke clericale stand (dat is over +/- 10 jaar) het kindermisbruik van de aardbodem zal verdwenen zijn.

Tomas
21-03-05, 13:44
Geplaatst door Marsipulami
Ik vraag me af of na het uitsterven van de katholieke clericale stand (dat is over +/- 10 jaar) het kindermisbruik van de aardbodem zal verdwenen zijn.

Alleen religieuze mensen geloven dat iets voor de volle 100% kan worden uitgeroeid.

Marsipulami
21-03-05, 14:04
Geplaatst door Tomas
Alleen religieuze mensen geloven dat iets voor de volle 100% kan worden uitgeroeid.

Bedoel je dat het uitsterven van de dynosauriërs ook de schuld is van de katholieken ?

Tomas
21-03-05, 14:06
Geplaatst door Marsipulami
Bedoel je dat het uitsterven van de dynosauriërs ook de schuld is van de katholieken ?

Juridisch zal dat niet rond te krijgen zijn denk ik.