PDA

Bekijk Volledige Versie : Weer Nederlander aangehouden voor oorlogmisdaden



sadeeQ
21-03-05, 19:56
Nederlander vast voor wapenleveranties aan Liberia


ROTTERDAM - De Nationale Recherche heeft vrijdag in Rotterdam een 62-jarige Nederlander aangehouden die wordt verdacht van betrokkenheid bij wapenleveranties aan Liberia. Dat liet het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM) maandag weten. Ook wordt de man verdacht van betrokkenheid bij oorlogsmisdaden in dat land.



Guus van K.


De verdachte was eigenaar van een houtkapbedrijf in Liberia. De verdenkingen tegen de man ontstonden naar aanleiding van onderzoek door de Verenigde Naties en de Engelse organisatie Global Witness, die zich bezig houdt met relaties tussen de exploitatie van natuurlijke hulpbronnen en de schending van mensenrechten. Volgens de website van deze organisatie gaat het om de Nederlander G. van K..

De haven van Buchanan, ten zuidoosten van de hoofdstad Monrovia, zou onder controle hebben gestaan van de Nederlander en diens houtkapbedrijf. Via deze haven zouden illegale wapenzendingen het land bereiken. Verschillende getuigen legden bij de Nationale Recherche verklaringen af over wapenleveranties en de betrokkenheid daarbij van de Nederlander in de jaren 2001, 2002 en 2003.

In die periode golden door de VN opgelegde sanctieregelingen in verband met de daar heersende burgeroorlog tussen rebellengroepen en regeringsmilities van de toenmalige president Taylor. Eind 2003 kwam er formeel een einde aan die burgeroorlog die veertien jaar duurde. President Taylor ging in ballingschap in Nigeria.

Verklaringen van getuigen waren bovendien aanleiding om onderzoek in te stellen naar mogelijke betrokkenheid van de Nederlander bij oorlogsmisdrijven. "Milities van houtbedrijven van de Nederlander zouden hebben deelgenomen aan slachtingen onder de burgerbevolking waarbij niets of niemand, ook geen baby's, gespaard mocht worden", aldus het OM. "De wapens waarmee deze milities oorlogsmisdrijven pleegden, zouden zijn geleverd door de Nederlander."

De Verenigde Naties stelden in december 2000 dat de Nederlander verantwoordelijk was voor de logistiek van wapenleveranties aan de toenmalige president Charles Taylor. Volgens de VN was de Nederlander een vertrouweling van de Liberiaanse president. De VN legden de vermeende wapenhandelaar een reisverbod op.

Onder leiding van het Landelijk Parket begon de Nationale Recherche in samenwerking met de FIOD-ECD in februari 2004 een onderzoek. Het rechercheteam werkte nauw samen met het Office central pour la repression du traffic des armes, explosifs et des materieres sensibles in Frankrijk. Vermoedelijk verbleef de Nederlander al langere tijd in Parijs. Zowel in Rotterdam als in Parijs is vrijdag een woning doorzocht.

De man wordt verdacht van overtreding van de Sanctieregeling Liberia, strafbaar gesteld bij de Wet Economische Delicten, en van overtreding van de Wet Oorlogsstrafrecht. Hij is maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris in Den Haag.






:slapen: zo zie je maar , die kaaskoppen zitten achter alle die ellende in de wereld :p

barfly
21-03-05, 20:37
Ik ben er zeker van dat deze meneer een goudeerlijke zakenman is die alleen maar een bijdrage wilde leveren aan deze wereld en anders een nare jeugd had.

sadeeQ
21-03-05, 20:40
Geplaatst door barfly
Ik ben er zeker van dat deze meneer een goudeerlijke zakenman is die alleen maar een bijdrage wilde leveren aan deze wereld en anders een nare jeugd had.

:hihi: je hebt 3 soorten nederlanders die naar het buitenland gaan.

soort 1 : weg gejaagd door marokkaanen
soort 2: op zoek naar een lekkere jonge maagdje, het liefst een jongtje
soort 3: om wapens te verkopen en ellende te veroorzaken

:gek:

barfly
21-03-05, 20:56
Geplaatst door sadeeQ
:hihi: je hebt 3 soorten nederlanders die naar het buitenland gaan.

soort 1 : weg gejaagd door marokkaanen
soort 2: op zoek naar een lekkere jonge maagdje, het liefst een jongtje
soort 3: om wapens te verkopen en ellende te veroorzaken

:gek:

Ik vind jouw blik op deze wereld helaas te beperkt biraat Nederlanders hebben veel meer interesses :moeilijk:

taouanza
21-03-05, 21:14
Nederland kan haar normen en waarden in praktijk brengen door deze criminelen te straffen.
Dit geval heeft ook geholpen aan de oorlog. Verdeel en heers kwam zijn houthandel goed van pas.

barfly
21-03-05, 21:20
Gus was een goeie jongen die soms slechte beslissingen nam net als zoveel eerzame ondernemers...

taouanza
21-03-05, 21:23
Geplaatst door barfly
Gus was een goeie jongen die soms slechte beslissingen nam net als zoveel eerzame ondernemers...

Noem eens een paar.....

barfly
21-03-05, 21:35
Geplaatst door taouanza
Noem eens een paar.....

Wat? Goeie jongens? Slechte beslissingen? Of eerzame ondernemers?

taouanza
21-03-05, 21:38
Geplaatst door barfly
Wat? Goeie jongens? Slechte beslissingen? Of eerzame ondernemers?

Grapjas:zozo:

barfly
21-03-05, 21:40
Geplaatst door taouanza
Grapjas:zozo:

Zuurpruim :moe:

taouanza
21-03-05, 21:44
Geplaatst door barfly
Zuurpruim :moe:

Ik maak geen grappen ten koste van duizenden slachtoffers. Kan daar helaas de lol niet van inzien.

barfly
21-03-05, 21:46
Geplaatst door taouanza
Nederland kan haar normen en waarden in praktijk brengen door deze criminelen te straffen.
Dit geval heeft ook geholpen aan de oorlog. Verdeel en heers kwam zijn houthandel goed van pas.

Je gebruikt t anders wel om terug te bitchen.

taouanza
21-03-05, 21:51
Geplaatst door barfly
Je gebruikt t anders wel om terug te bitchen.

Oh leg eens uit? Want ik begrijp niet waar je het over hebt.

barfly
21-03-05, 22:00
Geplaatst door taouanza
Oh leg eens uit? Want ik begrijp niet waar je het over hebt.

Ik heb zojuist besloten om iets leukers te gaan doen. :p

taouanza
21-03-05, 22:04
Geplaatst door barfly
Ik heb zojuist besloten om iets leukers te gaan doen. :p

Ik ook. Ken je de film The Gods must be crazy?

barfly
21-03-05, 22:07
Geplaatst door taouanza
Ik ook. Ken je de film The Gods must be crazy?

Nope. Behalve de laatste godsdienst lessen...

taouanza
21-03-05, 22:20
Geplaatst door barfly
Nope. Behalve de laatste godsdienst lessen...

Het is een fillum.

barfly
21-03-05, 22:24
Geplaatst door taouanza
Het is een fillum.

De flim heb ik ook niet gezien nee :)

taouanza
21-03-05, 22:41
Geplaatst door barfly
De flim heb ik ook niet gezien nee :)

Ik kan je van harte aanraden omdat alsnog te doen.

AARDIG
21-03-05, 22:50
Waar gaat de film over T.!

En on topic: Ja beste Broeder Sadeeq, het kan men niks schelen! Het is niet iets vreemds! :nl: Vaderlandse trots/patriotism!! :terrorist

taouanza
21-03-05, 22:52
Geplaatst door AARDIG
Waar gaat de film over T.!

En on topic: Ja beste Broeder Sadeeq, het kan men niks schelen! Het is niet iets vreemds! :nl: Vaderlandse trots/patriotism!! :terrorist

Iets met een limonadefles in Afrika.
Kan me weinig van herinneren behalve dat ik het een geweldige film vond. Soms is vergeetachtigheid best wel handig. :nerd:

AARDIG
21-03-05, 22:56
AHA weet welke je bedoelt die glazen coca cola fles!!
Vage herinering, ergens in mijn pre tijd! Maar vond de titel vreemd vandaar!! Maar toch Zajaaki Allahu Gairan!