PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgen hebben de beste integratiewetgeving



Marsipulami
22-03-05, 15:00
Belgische wetgeving integratie is top

Van onze redacteur

BRUSSEL - Als het aankomt op de wetgeving die vereist is om de integratie van migranten te bevorderen, staat België aan de top van de 15 ,,oude'' EU-lidstaten.



DAT blijkt uit een nieuwe studie die voor het eerst een analyse maakte van het integratiebeleid van migranten in de 15 lidstaten die tot 1 mei 2004 de EU vormden - zonder de tien nieuwe lidstaten dus. Daarvoor toetsten de onderzoekers de wetgeving in die landen af aan de Europese richtlijnen en intentieverklaringen. De British Council, het Foreign Policy Centre en de Migration Policy Group stelden de resultaten gisteren voor.

Er leven vandaag 13 miljoen migranten in de EU. ,,De pertinente kwestie is niet of Europa migratie aanvaardt of niet, maar hoe Europa de integratie van migranten in de Europese samenlevingen aanpakt'', luidt het. En nog: ,,Als de EU haar Lissabon-doelstellingen inzake werkgelegenheid en jobs wil halen en zijn kernwaarden van vrijheid en veiligheid wil verstevigen, moet elke lidstaat samenhorigheid en kansen creëren, zonder discriminatie.''

Een goede wetgeving is geen garantie op een geslaagde integratie, maar wel een noodzakelijke voorwaarde. Vijf grote domeinen van de wetgeving hielden de onderzoekers tegen het licht: toegang tot de arbeidsmarkt, kansen op een lang verblijfsstatuut, familiehereniging, naturalisatie en anti-discrimatie.

En wat blijkt? Tegenover het EU15-gemiddelde komt België er het best uit. ,,We zeggen niet of de gemiddelde Marokkaan goed geïntegreerd is in Antwerpen'', zei Jan Niessen namens de Migration Policy Group, die de studie mee leidde. ,,Maar als we kijken naar wat je als regering moet doen, scoort België op veel punten hoog.'' Van alle 15 onderzochte landen kan je in België het makkelijkst de nationaliteit verwerven, wat volgens Niessen ,,integratie aanmoedigt én volledige politieke participatie mogelijk maakt''. ,,En de anti-discriminatiewetgeving is zeer goed. Ze is bovendien gebruikt om een politieke partij te verbieden. Dat is niet niets.''

Volgens de woordvoerder van premier Guy Verhofstadt ,,bewijst dit dat ons integratiebeleid werkt''.

Uit de vergelijking blijkt dat er nog grote verschillen bestaan tussen de 15 EU-landen én dat lidstaten op alle vijf criteria systematisch goed of slecht scoren. ,,Het integratiebeleid van een land heeft niets te maken met toeval of verwaarlozing. Het weerspiegelt veeleer opzettelijke beleidskeuzes van landen inzake de migranten die binnen hun grenzen leven.''

Vooral inzake naturalisatie moeten de lidstaten volgens de onderzoekers nog veel werk verzetten. ,,De lidstaten hebben duidelijk nog niet beslist of ze migratie moeten zien als een tijdelijke oplossing voor tekorten op de arbeidsmarkt of als een permanent fenomeen met positieve effecten op bijvoorbeeld het pensioensysteem.''


22/03/2005 Bart Beirlant

©Copyright De Standaard

barneveld
22-03-05, 20:54
ik ga naar belgie verhuizen

Marsipulami
22-03-05, 21:01
Geplaatst door barneveld
ik ga naar belgie verhuizen

Dat kan als je vlot Tamazight of Arabisch kan spreken, met een Hollands accent (spraakgebrek) kom je er echter niet in. :p

barneveld
22-03-05, 21:04
Geplaatst door Marsipulami
Dat kan als je vlot Tamazight of Arabisch kan spreken, met een Hollands accent (spraakgebrek) kom je er echter niet in. :p

ik spreek spaans, duits, vlaams, engels, turks,grieks.alle talen uit afrika maar behalve nederlands,
ik heb getuigschrift.

Wide-O
22-03-05, 21:08
Geplaatst door barneveld
ik ga naar belgie verhuizen

Het gras van de hamas koeien lijkt altijd groener aan de andere kant baas.

Maar het is slechts schijn vrees ik, ondanks verknipte profeten als onze Mars :)

Welkom voor mijn part in Belgica, daar gaat het mij niet om, maar maak niet de fout te denken dat het hier minder erg is dan in Wildersland :) Het is nog veel erger hier, erewoord.

Marsipulami
22-03-05, 21:09
Geplaatst door barneveld
Ik spreek Spaans, Duits, Vlaams, Engels, Turks en Grieks. Alle talen uit Afrika.

OK, dat zijn inderdaad allemaal Afrikaanse talen. Je kan je melden op de Dienst Vreemdelingenzaken in Brussel voor een asielaanvraag.

Marsipulami
22-03-05, 21:12
Geplaatst door Wide-O
Het gras van de hamas koeien lijkt altijd groener aan de andere kant baas.

Maar het is slechts schijn vrees ik, ondanks verknipte profeten als onze Mars :)

Welkom voor mijn part in Belgica, daar gaat het mij niet om, maar maak niet de fout te denken dat het hier minder erg is dan in Wildersland :) Het is nog veel erger hier, erewoord.

Effe serieus, er zijn wel degelijk steeds meer Nederlandse Marokkanen die uitwijken naar België, voor zover mijn informatie en perceptie reikt.

barneveld
22-03-05, 21:14
Geplaatst door Marsipulami
OK, dat zijn inderdaad allemaal Afrikaanse talen. Je kan je melden op de Dienst Vreemdelingenzaken in Brussel voor een asielaanvraag.

nader inziens blijf ik liever bij wilders dan bij die eikel van de Winter,
ik volg de advies van mijn vriend colega Wijde_o

Marsipulami
22-03-05, 21:15
Geplaatst door barneveld
nader inziens blijf ik liever bij wilders dan bij die eikel van de Winter,
ik volg de advies van mijn vriend colega Wijde_o

Wijde nul spreekt vanuit een Antwerpse context, maar dat stuk van Vlaanderen gaan we binnenkort overdragen aan Nederland.

barneveld
22-03-05, 21:16
Geplaatst door Marsipulami
Effe serieus, er zijn wel degelijk steeds meer Nederlandse Marokkanen die uitwijken naar België, voor zover mijn informatie en perceptie reikt.
klopt ik ken er heleboel die dat doen.
daar is het dagelijks leven stuk goedkoper dan hier.
hier werk je alleen maar voor de belastingen.

Bofko
22-03-05, 21:16
Geplaatst door Wide-O
Het gras van de hamas koeien lijkt altijd groener aan de andere kant baas.

Maar het is slechts schijn vrees ik, ondanks verknipte profeten als onze Mars :)

Welkom voor mijn part in Belgica, daar gaat het mij niet om, maar maak niet de fout te denken dat het hier minder erg is dan in Wildersland :) Het is nog veel erger hier, erewoord.

:cheefbek: Ik denk het ook.
Ze hebben de beste integratiewetgeving om de buitenlanders een kleine compensatie voor de heersende xenofobie te geven :belgie:

Wide-O
22-03-05, 21:17
Geplaatst door Marsipulami
Effe serieus, er zijn wel degelijk steeds meer Nederlandse Marokkanen die uitwijken naar België, voor zover mijn informatie en perceptie reikt.

Jouw informatie reikt ongetwijfeld bijzonder ver. Respec. Vinden die mensen het ook nog leuk hier na enige tijd ?

Wilders is volgens peiligen pakweg 10 %. Maak er, après nous le déluge, 20 % van. Allez Maurice.

Ons eigen VB is ietwat sterker toch ? Getalsmatig dan ? Democratisch gezien etc ?

België voorspiegelen als het beloofde land voor moslims is een crime waar zelfs de meest verstokte Jezuieten voor zouden terugdeinzen.

Pffff.

barneveld
22-03-05, 21:17
Geplaatst door Marsipulami
Wijde nul spreekt vanuit een Antwerpse context, maar dat stuk van Vlaanderen gaan we binnenkort overdragen aan Nederland.

neeeeeeeeeeee, wij willen geen Antwerpen, jullie kunnen Noord Braband bij krijgen

Wide-O
22-03-05, 21:18
Geplaatst door Marsipulami
Wijde nul spreekt vanuit een Antwerpse context, maar dat stuk van Vlaanderen gaan we binnenkort overdragen aan Nederland.

Ook weer foute informatie, carry on :D

Marsipulami
22-03-05, 21:19
Geplaatst door Bofko
:cheefbek: Ik denk het ook.
Ze hebben de beste integratiewetgeving om de buitenlanders een kleine compensatie voor de xenofobie te geven :belgie:

Het is altijd een sport geweest in Nederland om het racisme in België schromelijk te overdrijven, dan konden de Nl-ers zichzelf blijven overtuigen dat het in Nederland best wel meeviel.

Bofko
22-03-05, 21:20
Geplaatst door barneveld
neeeeeeeeeeee, wij willen geen Antwerpen, jullie kunnen Noord Braband bij krijgen

Volgens mij ben jij niet in de positie om daar over te onderhandelen.

barneveld
22-03-05, 21:23
Geplaatst door Bofko
Volgens mij ben jij niet in de positie om daar over te onderhandelen.

wat hebben we nu aan Noord Braband die gasten en alles beneden de rivieren weg geven aan de belgen dan houden we geld over. want die gasten eten de hele dag door en doen niets

barneveld
22-03-05, 21:25
Geplaatst door Wide-O
Het gras van de hamas koeien lijkt altijd groener aan de andere kant baas.

.

de koeien heb ik verkocht ik heb nu kippen,

Marsipulami
22-03-05, 21:25
Geplaatst door Wide-O
Jouw informatie reikt ongetwijfeld bijzonder ver. Respec. Vinden die mensen het ook nog leuk hier na enige tijd ?

Wilders is volgens peiligen pakweg 10 %. Maak er, après nous le déluge, 20 % van. Allez Maurice.

Ons eigen VB is ietwat sterker toch ? Getalsmatig dan ? Democratisch gezien etc ?

België voorspiegelen als het beloofde land voor moslims is een crime waar zelfs de meest verstokte Jezuieten voor zouden terugdeinzen.

Pffff.

Het Vlaams Blok/Belang is reeds langs rechts voorbijgestoken door zowat alle Nederlandse partijen, dat is dus geen criterium meer. Bovendien is het de verdienste geweest van het VB dat het reeds lang geleden allerlei onderhuidse spanningen en ongenoegen politiek heeft vertaald. Terwijl de Nederlanders maar dapper doorgingen met zichzelf wat wijs te maken. Daarmee ligt België nu dus wat integratie betreft minstens een decennium voor op Nederland.

barneveld
22-03-05, 21:28
Geplaatst door Marsipulami
Het Vlaams Blok/Belang is reeds langs rechts voorbijgestoken door zowat alle Nederlandse partijen, dat is dus geen criterium meer. Bovendien is het de verdienste geweest van het VB dat het reeds lang geleden allerlei onderhuidse spanningen en ongenoegen politiek heeft vertaald. Terwijl de Nederlanders maar dapper doorgingen met zichzelf wat wijs te maken. Daarmee ligt België nu dus wat integratie betreft minstens een decennium voor op Nederland.

je kan er niets aan doen dat je zo denkt omdat je een belg bent,

geldt niet voor wijde_0