PDA

Bekijk Volledige Versie : Gevangenkooi midden in een supermarkt.



888
22-03-05, 21:41
In Delft wordt een spiksplinte nieuwe winkelcentrum geopen. En een supermarkt, dacht bij zichzelf. Laat maar midden in de supermarkt een gevangenkooi maken. Dit om dieven af te schrikken en te kijk zetten tot dat de politie komt.

Vinden jullie dit een goed of een slecht idee. Want hij is vaak van zijn goederen beroofd. Dus daarom en hij weet het niet meer.

Joesoef
22-03-05, 21:46
Geplaatst door Ras Delftenaar
In Delft wordt een spiksplinte nieuwe winkelcentrum geopen. En een supermarkt, dacht bij zichzelf. Laat maar midden in de supermarkt een gevangenkooi maken. Dit om dieven af te schrikken en te kijk zetten tot dat de politie komt.

Vinden jullie dit een goed of een slecht idee. Want hij is vaak van zijn goederen beroofd. Dus daarom en hij weet het niet meer.


Is een stunt, mag namelijk niet.

delirious
22-03-05, 21:48
Geplaatst door Ras Delftenaar
In Delft wordt een spiksplinte nieuwe winkelcentrum geopen. En een supermarkt, dacht bij zichzelf. Laat maar midden in de supermarkt een gevangenkooi maken. Dit om dieven af te schrikken en te kijk zetten tot dat de politie komt.

Vinden jullie dit een goed of een slecht idee. Want hij is vaak van zijn goederen beroofd. Dus daarom en hij weet het niet meer.

Prima idee :duim:

888
22-03-05, 21:49
Geplaatst door Joesoef
Is een stunt, mag namelijk niet.

Nee, nee dit is geen stunt van C 1000. Dit is echt. Want dit werd al vorig jaar besproken met Joost Eerdmans. (Tweede Kamerlid).

Joesoef
22-03-05, 21:52
Geplaatst door Ras Delftenaar
Nee, nee dit is geen stunt van C 1000. Dit is echt. Want dit werd al vorig jaar besproken met Joost Eerdmans. (Tweede Kamerlid).

Eerdmans is politicus en die zeggen zoveel. Het mag niet. Iemand die aangehouden wordt ivm diefstal is verdacht, de rechter doet uitspaak over schuld of niet. Iemand in een kooi die voor 'dieven' is bestemd op een publieke plaats insinueerd schuld. En dat mag niet.

~Panthera~
22-03-05, 21:54
LPF :moe:
En maar zeuren over "terug naar de middeleeuwen". :lachu:

888
22-03-05, 21:55
Geplaatst door Joesoef
Eerdmans is politicus en die zeggen zoveel. Het mag niet. Iemand die aangehouden wordt ivm diefstal is verdacht, de rechter doet uitspaak over schuld of niet. Iemand in een kooi die voor 'dieven' is bestemd op een publieke plaats insinueerd schuld. En dat mag niet.

Vasthouden tot dat de politie komt! Dit mag. Want hij wordt er gek van om elke keer beroofd te worden.

888
22-03-05, 21:57
Geplaatst door ~Panthera~
LPF :moe:
En maar zeuren over "terug naar de middeleeuwen". :lachu:

Waren toen 2 LPFérs stage wezen lopen in de C 1000 in Delft. Eerdmans en Varela!

Joesoef
22-03-05, 22:00
Geplaatst door Ras Delftenaar
Vasthouden tot dat de politie komt! Dit mag. Want hij wordt er gek van om elke keer beroofd te worden.

Mag niet altijd, alleen bij heterdaad en dan nog. Een piepend beveiligingspoortje is onvoldoende om iemand tegen zijn zin staande te houden.

delirious
22-03-05, 22:04
Geplaatst door Joesoef
Mag niet altijd, alleen bij heterdaad en dan nog. Een piepend beveiligingspoortje is onvoldoende om iemand tegen zijn zin staande te houden.

Wat zou jij doen als het jou winkeltje was?

barfly
22-03-05, 22:07
Ik zou de kassa-juffen voorzien van FN Five seveN's om snelrecht toe te passen.

Bofko
22-03-05, 22:12
Ik denk dat het wel de moeite waard is om dit een keer uit te proberen.
Enige manier om de toenemende kleine criminaliteit te stoppen is een straf die angst en /of vernedering geeft. Taakstraffen en 2 nachten cel doen dat niet en kunnen zelfs de crimineel meer prestige geven in zijn eigen kring.
2e aspect is het onmiddelijke lik-op-stuk. Geeft een duidelijk signaal.
De vernedering kan daarnaast ook nog eens preventief werken.
Daarnaast moet een schadevergoeding gegeven worden wanneer de opsluiting onterecht gebeurd. Dat laatste is het zwakke punt in dit hele verhaal,want moeilijk bewijsbaar.

TonH
22-03-05, 22:22
Geplaatst door delirious
Wat zou jij doen als het jou winkeltje was?

In de lengte van de winkel een lange toonbank maken waar enkele bedienden achter staan en je alles aangeven om te bekijken en pas echt afgeven wanneer je afgerekend hebt... :D

rja2
22-03-05, 22:31
Geplaatst door TonH
In de lengte van de winkel een lange toonbank maken waar enkele bedienden achter staan en je alles aangeven om te bekijken en pas echt afgeven wanneer je afgerekend hebt... :D
Dan heb je veel personeel nodig.

Veel te duur in Nederland.

Bofko
22-03-05, 22:33
Geplaatst door TonH
In de lengte van de winkel een lange toonbank maken waar enkele bedienden achter staan en je alles aangeven om te bekijken en pas echt afgeven wanneer je afgerekend hebt... :D

Ligt een beetje aan het soort waar in die winkel.
Je hebt in Nederland die electronica-winkels waarop je op een papiertje invult wat je wil hebben. Alle goederen bevinden zich in afgesloten etalagekasten (Shit, hoe heet die winkel ook alweer ?)
Is goed mogelijk.

Maar in bijv. kledingwinkels lijkt me dat een stuk lastiger. En ontneem je het niet-criminele winkelpubliek (toch 99%) een hoop shopping-fun.

~Panthera~
22-03-05, 22:34
Geplaatst door Bofko
Ligt een beetje aan het soort waar in die winkel.
Je hebt in Nederland die elecronica-winkels waarop je op een papiertje invult wat je wil hebben. Alle goederen bevinden zich in afgesloten etalagekasten (Shit, hoe hete die winkel ook alweer ?)
Is goed mogelijk.

Maar in bijv. kledingwinkels lijkt me dat een stuk lastiger. En ontneem je het niet-criminele winkelpubliek (toch 99%) een hoop shopping-fun.

De KijkShop :D

Bofko
22-03-05, 22:37
Geplaatst door ~Panthera~
De KijkShop :D
:D . Yep. Weer opgelucht.

TonH
22-03-05, 22:39
Geplaatst door rja2
Dan heb je veel personeel nodig.

Veel te duur in Nederland.

Ik heb het ook niet over die grote supermarkten. Die hebben hun laatste tijd gehad, wanneer je deze verhalen mag geloven dat er zoveel gestolen wordt dat ze het niet meer redden. Kleinere winkels met veel bedienend personeel, dat je bekostigd uit het verlies wat je kennelijk lijdt door die diefstallen. Moet kunnen. :D

~Panthera~
22-03-05, 22:41
Geplaatst door Bofko
:D . Yep. Weer opgelucht.

Ja, ik denk: je blijft er anders zo mee zitten. :hihi:

TonH
22-03-05, 22:42
Geplaatst door Bofko
Ligt een beetje aan het soort waar in die winkel.
Je hebt in Nederland die electronica-winkels waarop je op een papiertje invult wat je wil hebben. Alle goederen bevinden zich in afgesloten etalagekasten (Shit, hoe heet die winkel ook alweer ?)
Is goed mogelijk.

Maar in bijv. kledingwinkels lijkt me dat een stuk lastiger. En ontneem je het niet-criminele winkelpubliek (toch 99%) een hoop shopping-fun.

Idem als bij die supermarkten. Misschien nog sterker. 80% Van die winkels is toch identiek, dus daar kunnen er al heel wat van weg. Kapitalen aan huur bespaard en dan nog 0 euro diefstalschade. Kun je heel wat personeel van betalen.

Gisteren heb ik nog een spijkerbroek in zo'n winkel gekocht... :ego:

Bofko
22-03-05, 22:46
Geplaatst door TonH
Ik heb het ook niet over die grote supermarkten. Die hebben hun laatste tijd gehad, wanneer je deze verhalen mag geloven dat er zoveel gestolen wordt dat ze het niet meer redden. Kleinere winkels met veel bedienend personeel, dat je bekostigd uit het verlies wat je kennelijk lijdt door die diefstallen. Moet kunnen. :D

:confused: Beetje onduidelijk. Moet ik hieruit begrijpen dat je vindt dat winkeldiefstal schromelijk overdreven wordt ?

Bofko
22-03-05, 22:49
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, ik denk: je blijft er anders zo mee zitten. :hihi:

:lachu: Irritant inderdaad, zeker als het helemaal vóór op het puntje van je tong ligt. En je weet al dat het op shop eindigt maar er moet nog iets vóór... *dehuppelepup-shop*

~Panthera~
22-03-05, 22:50
Geplaatst door Bofko
:lachu: Irritant inderdaad, zeker als het helemaal vóór op het puntje van je tong ligt. En je weet al dat het op shop eindigt maar er moet nog iets vóór...

ja, erg he? dan MOET je het weten. :lachu:

rja2
22-03-05, 22:50
Geplaatst door TonH
Ik heb het ook niet over die grote supermarkten. Die hebben hun laatste tijd gehad, wanneer je deze verhalen mag geloven dat er zoveel gestolen wordt dat ze het niet meer redden. Kleinere winkels met veel bedienend personeel, dat je bekostigd uit het verlies wat je kennelijk lijdt door die diefstallen. Moet kunnen. :D
Kleding winkels hebben ook allemaal diefstal beveiling.

Maar wij betalen die winkeldiefstal, dat zit gewoon bij de prijs in

Volgens mij als ze slim zijn , kunnen ze wel een systeem bedenken, die ook met kleine en goedkope artikelen werkt, zonder dat dit de caissiere te veel tijd kost, want daarom worden zulke dingen niet in de supermarkt ingevoerd.

.
.

TonH
22-03-05, 22:50
Geplaatst door Bofko
:confused: Beetje onduidelijk. Moet ik hieruit begrijpen dat je vindt dat winkeldiefstal schromelijk overdreven wordt ?

Nee, in tegendeel. Het is een kwestie van keuzes voor de winkeliers. Wanneer hun hele bestaan onder de kont vandaan gestolen wordt ga je toch je winkel ander inrichten? Bijvoorbeeld weer met toonbanken en het meerdere personeel betaal je uit de extra inkomsten die je krijgt doordat je geen diefstalschade meer lijdt.

Misschien kan zelfs de verzekeringspremie naar beneden. En dat levert nog meer geld op.

Bofko
22-03-05, 22:52
Geplaatst door ~Panthera~
ja, erg he? dan MOET je het weten. :lachu:
Ik was al wanhopig op zoek met Google.... Maar hoe zoek je dit ?

~Panthera~
22-03-05, 22:53
Geplaatst door Bofko
Ik was al wanhopig op zoek met Google.... Maar hoe zoek je dit ?

nou, NIET dus. :hihi:

Bofko
22-03-05, 22:56
Geplaatst door ~Panthera~
nou, NIET dus. :hihi:

Daar kwam ik ook snel achter. En toen moest ik even dat kleine drempeltje over om deze onwetendheid en plein publiek toe te geven.

~Panthera~
22-03-05, 22:58
Geplaatst door Bofko
Daar kwam ik ook snel achter. En toen moest ik even dat kleine drempeltje over om deze onwetendheid en plein publiek toe te geven.

Kijk, DAT maakt nou man een MAN. :duim:

Tomas
22-03-05, 22:59
Geplaatst door Bofko
Daar kwam ik ook snel achter. En toen moest ik even dat kleine drempeltje over om deze onwetendheid en plein publiek toe te geven.

Drempeltje?! Man, voel je je wel lekker?

Bofko
22-03-05, 23:07
Geplaatst door TonH
Nee, in tegendeel. Het is een kwestie van keuzes voor de winkeliers. Wanneer hun hele bestaan onder de kont vandaan gestolen wordt ga je toch je winkel ander inrichten? Bijvoorbeeld weer met toonbanken en het meerdere personeel betaal je uit de extra inkomsten die je krijgt doordat je geen diefstalschade meer lijdt.

Misschien kan zelfs de verzekeringspremie naar beneden. En dat levert nog meer geld op.

Je kunt deze maatregelen natuurlijk ook nemen. Maar ik vind het eigenlijk principeel onjuist als het alleen daar bij blijft.
Bovendien als het moeilijker wordt om te stelen worden dieven misschien dan ook een stuk brutaler of inventiever. Dus een heel onzekere investering.

Heel simpel . Stelen is strafbaar en een straf moet ook als straf voelen.

Joesoef
22-03-05, 23:27
Geplaatst door delirious
Wat zou jij doen als het jou winkeltje was?

Ik zal nooit een winkel beginnen waar je paranoide kan worden van het idee dat er dieven rondlopen.

Wet is wet, daar heb je je maar aan te houden.

En ach, oplichters heb je overal, wordt er regelmatig mee geconfronteerd. Maar goochelen met bv's en holdings ziet men nog steeds als iets wat niemand raakt, iets wat natuurlijk flauwekul is.

TonH
22-03-05, 23:33
Geplaatst door Bofko
Je kunt deze maatregelen natuurlijk ook nemen. Maar ik vind het eigenlijk principeel onjuist als het alleen daar bij blijft.
Bovendien als het moeilijker wordt om te stelen worden dieven misschien dan ook een stuk brutaler of inventiever. Dus een heel onzekere investering.

Heel simpel . Stelen is strafbaar en een straf moet ook als straf voelen.

Helemaal eens met die laatste zin.

Toch zet ik mijn fiets op slot.

Bofko
22-03-05, 23:41
Geplaatst door TonH
Helemaal eens met die laatste zin.

Toch zet ik mijn fiets op slot.

Toch ? :wtf:
Klopt. Puur praktisch, heel stom als je het niet zou doen. Je moet de dief geen gelegenheid geven. En een slot is een kleine investering.
Maar is niet genoeg natuurlijk. Hoeveel wil je investeren of wanneer stop je met fietsen ?

TonH
23-03-05, 00:00
Geplaatst door Bofko
Toch ? :wtf:
Klopt. Puur praktisch, heel stom als je het niet zou doen. Je moet de dief geen gelegenheid geven. En een slot is een kleine investering.
Maar is niet genoeg natuurlijk. Hoeveel wil je investeren of wanneer stop je met fietsen ?

Toch? :hihi:

Platenwinkels hebben hun CD's niet in de pakjes. Ik heb in het buitenland eens een supermarkt gezien waar men werkte met een soort cafetaria-model. Zoiets als een kroket uit de muur trekken. Werkte prima en hadden ze niet eens veel personeel voor nodig.

Minder diefstallen, meer inkomsten, meer tijd voor politie om zich op die kleinere groep dieven te concentreren. En dat geeft weer minder diefstallen.

Keuzes. Het leven zit er vol mee... :D

wie ik ben ????
23-03-05, 02:50
Goed idee
Maar wel aan het eind van ieder jaar vertellen welk ras de het meest in die cel gezeten heeft.
En wel eerlijk tellen dan he marokkanen/turken van de 3de generatie tellen ook mee.
Zelfde als den Ollanders die de handen niet thuis kunnen houden.
Kijken wie de grootste dief is :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(mag hopen dat het Balkenende is :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

rja2
23-03-05, 06:37
Geplaatst door TonH
Ik heb het ook niet over die grote supermarkten. Die hebben hun laatste tijd gehad, wanneer je deze verhalen mag geloven dat er zoveel gestolen wordt dat ze het niet meer redden. Kleinere winkels met veel bedienend personeel, dat je bekostigd uit het verlies wat je kennelijk lijdt door die diefstallen. Moet kunnen. :D
Winkeldiefstal zit gewoon bij de prijs in, dus die diefstallen betalen wij.

Er zijn genoeg winkels die diefstal beveiliging hebben.

Maar in de supermarkt gebeurd dit niet, er is schijnbaar geen produkt op de markt, die de supermarkt kan beveiligen voor diefstal, als ze slim zijn kunnen wel iets uitvinden, waar je ook kleine en goedkope artikelen beveiligd. Maar dit gebeurd niet, de huidige beveilingsprodukten voldoen schijnbaar niet en kosten de supermarkt te veel, het zal degene bij de kassa, te veel tijd kosten.

Misschien is in de supermarkt winkeldiefstal niet zo groot probleem of ze beveiligen heeft alles te maken met geld, misschien nemen ze die paar procent diefstal op de koop toe, want wij mogen die betalen.

Wide-O
23-03-05, 08:40
Geplaatst door Bofko
Ik was al wanhopig op zoek met Google.... Maar hoe zoek je dit ?

Nou, ik heb gewoon kijkshop ingetikt, en toen kreeg ik Kijkshop :ego:

:duizelig:

~Panthera~
23-03-05, 09:14
Geplaatst door Wide-O
Nou, ik heb gewoon kijkshop ingetikt, en toen kreeg ik Kijkshop :ego:



:fplet: :melig2:

http://www.cosgan.de/images/midi/nahrung/a045.gif

Goodnight
23-03-05, 10:18
Goed idee!!! :duim:

Bofko
23-03-05, 10:29
Geplaatst door Wide-O
Nou, ik heb gewoon kijkshop ingetikt, en toen kreeg ik Kijkshop :ego:

:duizelig:

Deze van een verbluffende eenvoud zijnde Belgische oplossing had ik nog niet bedacht. :nerveus:

Juliette
23-03-05, 11:43
Geplaatst door Ras Delftenaar
In Delft wordt een spiksplinte nieuwe winkelcentrum geopen. En een supermarkt, dacht bij zichzelf. Laat maar midden in de supermarkt een gevangenkooi maken. Dit om dieven af te schrikken en te kijk zetten tot dat de politie komt.

Vinden jullie dit een goed of een slecht idee. Want hij is vaak van zijn goederen beroofd. Dus daarom en hij weet het niet meer.

Die goeie ouwe schandpaal. Niet echt vernieuwend.

~Panthera~
23-03-05, 11:44
Geplaatst door Juliette
Die goeie ouwe schandpaal. Niet echt vernieuwend.

T is net de Sharia :lachu:

Juliette
23-03-05, 11:50
Geplaatst door wie ik ben ????
Goed idee
Maar wel aan het eind van ieder jaar vertellen welk ras de het meest in die cel gezeten heeft.
En wel eerlijk tellen dan he marokkanen/turken van de 3de generatie tellen ook mee.
Zelfde als den Ollanders die de handen niet thuis kunnen houden.
Kijken wie de grootste dief is :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(mag hopen dat het Balkenende is :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Koest Fikkie. Terug onder je brug.

Juliette
23-03-05, 12:00
Geplaatst door ~Panthera~
T is net de Sharia :lachu:

Ik geloof ook niet dat dat helpt. Zo verneder je die boefjes en zijn ze nog meer pissed. Maar het is natuurlijk wel een extra attractie voor je klanten :duim: :moe:

~Panthera~
23-03-05, 12:05
Geplaatst door Juliette
Ik geloof ook niet dat dat helpt. Zo verneder je die boefjes en zijn ze nog meer pissed. Maar het is natuurlijk wel een extra attractie voor je klanten :duim: :moe:


ja, misschien kunnen ze ook nog een wedstrijd eieren gooien lanceren, krijgen ze waarschijnlijk nog meer klanten. :maf:
En de mode er op aanpassen.
2 vliegen in 1 klap.

Juliette
23-03-05, 20:09
Geplaatst door ~Panthera~
ja, misschien kunnen ze ook nog een wedstrijd eieren gooien lanceren, krijgen ze waarschijnlijk nog meer klanten. :maf:
En de mode er op aanpassen.
2 vliegen in 1 klap.

luchtpistool schieten, ballenkraam, ... Zoveel mogelijkheden. Alles voor de commerce.

888
23-03-05, 20:12
Geplaatst door Juliette
Die goeie ouwe schandpaal. Niet echt vernieuwend.

Ben vanmiddag nog in de nieuwe C 1000 geweest. Geen kooi te vinden. Staat volgens mij langs de Hoofdingang. (stalen deur).

Volgens mij is dit niet meer nodig. Want de beveiliging is zo extreem: waaronder 64 bewakingscamera bij C 1000. En zéér alerte Service Medewerkers ( voorheen kassa medewerkers).

Wanneer je niet betaalt kan je C 1000 niet meer uit. Ze hebben een detectiepoort met een Luchthaven scan!

Wide-O
23-03-05, 20:13
Geplaatst door Juliette
Koest Fikkie. Terug onder je brug.

Kijk, dat is nou het probleem... ze zijn onder die brug vandaan, and pretty much taking over the asylum.

Wide-O
23-03-05, 20:17
Geplaatst door Juliette
Ik geloof ook niet dat dat helpt. Zo verneder je die boefjes en zijn ze nog meer pissed. Maar het is natuurlijk wel een extra attractie voor je klanten :duim: :moe:

"Carglass stelt terecht, Carglass verhangt"

(met excuses aan dit bedrijf, dat prima werk doet overigens)

Ik vind het idee, na een tijd nadenken, erm, niet zo goed.

888
23-03-05, 20:22
Geplaatst door Wide-O
"Carglass stelt terecht, Carglass verhangt"

(met excuses aan dit bedrijf, dat prima werk doet overigens)

Ik vind het idee, na een tijd nadenken, erm, niet zo goed.

Je krijgt maar geen antwoord. Dus hier kom die dan. Beveiliging van winkels worden wel steeds beter!

Juliette
23-03-05, 20:25
Geplaatst door Ras Delftenaar
Ben vanmiddag nog in de nieuwe C 1000 geweest. Geen kooi te vinden. Staat volgens mij langs de Hoofdingang. (stalen deur).

Volgens mij is dit niet meer nodig. Want de beveiliging is zo extreem: waaronder 64 bewakingscamera bij C 1000. En zéér alerte Service Medewerkers ( voorheen kassa medewerkers).

Wanneer je niet betaalt kan je C 1000 niet meer uit. Ze hebben een detectiepoort met een Luchthaven scan!

Ik reageerde gewoon op je eerste post. En dat leek me nogal een schandpaal - idee.

Wide-O
23-03-05, 20:27
Geplaatst door Ras Delftenaar
Je krijgt maar geen antwoord.


Hoi pop, ik wachtte ook niet op een antwoord.



Dus hier kom die dan. Beveiliging van winkels worden wel steeds beter!


Jij betaalt duidelijk geen verzekering "van winkels" :D

Wide-O
23-03-05, 20:28
Geplaatst door Juliette
Ik reageerde gewoon op je eerste post. En dat leek me nogal een schandpaal - idee.

't Is om één of andere reden duidelijk in.

888
23-03-05, 20:29
Geplaatst door Juliette
Ik reageerde gewoon op je eerste post. En dat leek me nogal een schandpaal - idee.

Dit is ook de bedoeling van de eigenaar. Dit om potentiele winkeldieven af te schrikken. De winkeldieven komen voornamelijk uit Delft zelf. Zwervers en drugsverslaafden. Sinds laatste 2 a 3 jaar komen ze ook uit Rotterdam.

Men is dit gewoon zat. Ook de winkelpersoneel die elke keer met dit fenomeen wordt geconfronteerd.

Juliette
23-03-05, 20:30
Geplaatst door Wide-O
Kijk, dat is nou het probleem... ze zijn onder die brug vandaan, and pretty much taking over the asylum.

Yep. Maar ik word er niet vrolijker van.

Juliette
23-03-05, 20:34
Geplaatst door Ras Delftenaar
Dit is ook de bedoeling van de eigenaar. Dit om potentiele winkeldieven af te schrikken. De winkeldieven komen voornamelijk uit Delft zelf. Zwervers en drugsverslaafden. Sinds laatste 2 a 3 jaar komen ze ook uit Rotterdam.

Men is dit gewoon zat. Ook de winkelpersoneel die elke keer met dit fenomeen wordt geconfronteerd.

Heel contraproductief lijkt me.

Het doel is uiteindelijk voorkomen dat winkeldiefjes in de toekomst nog winkeldiefstallen plegen. Vernederen en publiekelijk te kijk zetten (de schandpaal - idee) lijkt me daar niet de goede oplossing voor.

888
23-03-05, 20:40
Geplaatst door Juliette
Heel contraproductief lijkt me.

Het doel is uiteindelijk voorkomen dat winkeldiefjes in de toekomst nog winkeldiefstallen plegen. Vernederen en publiekelijk te kijk zetten (de schandpaal - idee) lijkt me daar niet de goede oplossing voor.

Weet je een oplossing? Ik en vele iedergeval niet, men dient af te blijven van iemands eigendommen. Wil men iets hebben, dan kan men gewoon vragen.

Denk dat dit eigenlijk niet contraproduktief is. Het is nu 1 van de veilige winkels van Nederland geworden. Denk maar aan de vele camera's en securities.

Juliette
23-03-05, 20:46
Geplaatst door Ras Delftenaar
Denk dat dit eigenlijk niet contraproduktief is. Het is nu 1 van de veilige winkels van Nederland geworden. Denk maar aan de vele camera's en securities.

Vertel dat aan de omliggende winkels die nu met dat schorum te maken krijgen. Als iedereen voor z'n eigen deur kuist ligt al het vuil in de volgende straat.

888
23-03-05, 20:57
Geplaatst door Juliette
Vertel dat aan de omliggende winkels die nu met dat schorum te maken krijgen. Als iedereen voor z'n eigen deur kuist ligt al het vuil in de volgende straat.

In het hele Nieuwe Winkel Centrum (dus niet alleen C 1000) is de Beveiliging echt enorm. Het voldoet ook aan de Internationale eisen. Dit doen men gewoon denken aan Schiphol.

Juliette
23-03-05, 21:06
Geplaatst door Ras Delftenaar
In het hele Nieuwe Winkel Centrum (dus niet alleen C 1000) is de Beveiliging echt enorm. Het voldoet ook aan de Internationale eisen. Dit doen men gewoon denken aan Schiphol.

Dat bedoel ik net. Maak veilige eilandjes en het krapuul gaat ergens anders heen. Dat zijn geen oplossingen. Dat is een afschuiven van verantwoordelijkheden.

888
23-03-05, 21:17
Geplaatst door Juliette
Dat bedoel ik net. Maak veilige eilandjes en het krapuul gaat ergens anders heen. Dat zijn geen oplossingen. Dat is een afschuiven van verantwoordelijkheden.

Als men alles heeft gedaan om zulke dingen te voorkomen en verantwoordelijkheden heb genomen. De politie heeft de dader opgepakt en binnen een uur is diegene weer vrij. Komt weer terug en 17 keer een dief in je zaak. Dan weet je toch ook niet meer.

Stel Juliette: iemand die zit jouw steeds te belagen, en keer op keer en je zoek hulp en het help maar niet. Dan verweer je, je toch ook?

888
24-03-05, 20:20
Geplaatst door Juliette
Vertel dat aan de omliggende winkels die nu met dat schorum te maken krijgen. Als iedereen voor z'n eigen deur kuist ligt al het vuil in de volgende straat.

Denk het niet, want tegenwoordig zijn de veiligheidseisen zo aangescherpt dat de potentiele daders worden gespot.

Juliette
24-03-05, 21:56
Geplaatst door Ras Delftenaar
Stel Juliette: iemand die zit jouw steeds te belagen, en keer op keer en je zoek hulp en het help maar niet. Dan verweer je, je toch ook?

Tuurlijk kan dat. Moet dat.

Maar deze methode (kooi in de winkel) lijkt me zo onwaarschijnlijk fout. Dat is alles. Niet alleen fout maar ook contraproductief. Het speelt in op de laagste wraakgevoelens en zal waarschijnlijk geen enkele dief op andere gedachten brengen. En nog minder draagt het bij aan de dieperliggende oorzaken (al is dat uiteraard niet de verantwoordelijkheid van die eigenaar).

888
24-03-05, 22:00
Geplaatst door Juliette
Tuurlijk kan dat. Moet dat.

Maar deze methode (kooi in de winkel) lijkt me zo onwaarschijnlijk fout. Dat is alles. Niet alleen fout maar ook contraproductief. Het speelt in op de laagste wraakgevoelens en zal waarschijnlijk geen enkele dief op andere gedachten brengen. En nog minder draagt het bij aan de dieperliggende oorzaken (al is dat uiteraard niet de verantwoordelijkheid van die eigenaar).

Was nog wezen kijken. Tot mij verbazing zag ik geen kooi. Terwijl dit werd aangekondigd. Er zit wel een hele hoge stalen deur naast de C 1000 waar iedereen je kan zien.

Dit is eigenlijk een breed maatschappelijk probleem.

Juliette
24-03-05, 22:02
Geplaatst door Ras Delftenaar

Dit is eigenlijk een breed maatschappelijk probleem.

Helemaal met je eens.

Bofko
24-03-05, 22:33
Geplaatst door Juliette
Tuurlijk kan dat. Moet dat.

Maar deze methode (kooi in de winkel) lijkt me zo onwaarschijnlijk fout. Dat is alles. Niet alleen fout maar ook contraproductief. Het speelt in op de laagste wraakgevoelens en zal waarschijnlijk geen enkele dief op andere gedachten brengen. En nog minder draagt het bij aan de dieperliggende oorzaken (al is dat uiteraard niet de verantwoordelijkheid van die eigenaar).

Ik hoor 2 elementen die vaker gebracht worden maar waar velen niet meer bij stilstaan.

1. Het is Middeleeuws.
Iets middeleeuws noemen moet blijkbaar het element van ongecivilizeerdheid aangeven. Het gaat er niet om hoe je iets noemt het gaat erom of het helpt. (zonder in extreme zaken als handen afhakken etc. te vervallen). Het is ´maar´ een schandpaal.
Pikken afsnijden van sexuele delinquenten hebben sommigen minder moeite mee, nou dat lijkt me pas middeleeuws.

2. Het pakt de dieperliggende oorzaak niet aan.
So what. Pijn-onderdrukkende geneesmiddelen pakken de oorzaak van pijn ook niet aan. Maar ze helpen wel. Bovendien kunnen er altijd parallel-maatregelen getroffen worden die wel met de oorzaak te maken hebben. Waarom toch die veronderstelling dat andere maatregelen dan niet genomen zouden hoeven te worden ?

Verder denk ik dat het juist heel goed kan werken. Hoezo geen dief op ander gedachte brengen ? Ik denk juist dat het door de onmiddellijke afschrikking heel goed preventief werkt. Het is van zo een verbluffende eenvoud die bijv. vele moslims begrijpen maar waar menig autochtoon westerling niet mee geassocieerd wil worden. Blijkbaar ondermijnt het hun gevoel (ik zou het eerder illusie noemen) van ´geciviliseerdheid´.
En nee, uitwassen als publieke terechtstellingen etc. moeten we niet hebben. En over andere mogelijk uitwassen moet ook goed nagedacht worden.
Je zet gewoon iemand even te kijk. Dat klinkt al beter, niet ?

Juliette
24-03-05, 22:48
Geplaatst door Bofko
1. Het is Middeleeuws.
Iets middeleeuws noemen moet blijkbaar het element van ongecivilizeerdheid aangeven. Het gaat er niet om hoe je iets noemt het gaat erom of het helpt. (zonder in extreme zaken als handen afhakken etc. te vervallen). Het is ´maar´ een schandpaal.
Pikken afsnijden van sexuele delinquenten hebben sommigen minder moeite mee, nou dat lijkt me pas middeleeuws.



OK. Maar het blijft primitief. Een soort kinderlijk "in de hoek zetten". Ik betwijfel echt of dat dieven afschrikt. Misschien moeten dit soort zaken maar s aangepakt worden op plaatsen waar het echt pijn doet. In de portefeuille. Onmiddellijke cash - boetes ofzo. Zoals bij verkeersovertredingen in de VS.


Geplaatst door Bofko
Verder denk ik dat het juist heel goed kan werken. Hoezo geen dief op ander gedachte brengen ? Ik denk juist dat het door de onmiddellijke afschrikking heel goed preventief werkt. Het is van zo een verbluffende eenvoud die bijv. vele moslims begrijpen maar waar menig autochtoon westerling niet mee geassocieerd wil worden. Blijkbaar ondermijnt het zijn gevoel (ik zou het eerder illusie noemen) van ´geciviliseerdheid´.
En nee, uitwassen als publieke terechtstellingen etc. moeten we niet hebben. Eo over ander mogelijk uitwassen moet ook goed nagedacht worden.
Je zet gewoon iemand even te kijk. Dat klinkt al beter, niet ?

Het gaat in het hier en nu misschien wel werken. Maar je gaat die criminelen nodeloos vernederen. (Ik ga er hierbij van uit dat een straf moet bijdragen tot het opnieuw inpassen in de SL). Niet dat ze niet moeten gestraft worden uiteraard.

Bij de opsluiting heb ik geen problemen. Maar dat te kijk zetten (niet alleen het vernederen - ook het inspelen op de onderbuikgevoelens van toevallige passanten) daar heb ik het moeilijk mee.

rikkie
25-03-05, 08:59
Geplaatst door Joesoef
Mag niet altijd, alleen bij heterdaad en dan nog. Een piepend beveiligingspoortje is onvoldoende om iemand tegen zijn zin staande te houden.

"staande houden" en "aanhouden" zijn twee verschillende zaken. Aanhouden mag iedere burger, indien je iemand op heterdaad betrapt bij het plegen van en strafbaar feit, of terstond nadien, of bij een redelijk vermoeden van het plegen van een strafbaar feit.

Staande houden, is iemand naar zijn/haar identiteit vragen. Dat mag slechts iemand met opsporingsbevoegdheid. Een beveligingsbeambte heeft geen opsporingsbevoegdheid, en mag danook niet "staande houden".

Een kooi waarin iemand wordt vastgezet is wettelijk gezien niet mogelijk, voordat iemaands schuld is bewezen. Wat je namelijk doet is iemand van zijn vrijheid beroven. Dat mag slechts een rechter. Of de vermeende dief nu te zien is of niet, wederrechtelijk berof je iemand van zijn / haar vrijheid, en dat mag niet.