PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaams Belang legt alle verkozen leden spreekverbod op inzake moslims en democratie



Marsipulami
23-03-05, 08:19
Spreekverbod voor Belang-fractie Kamer


07:09:02

BRUSSEL - Het Vlaams Belang heeft een algemeen spreekverbod uitgevaardigd voor de leden. Alle verkozenen van de partij in de Kamer hebben een brief gekregen met de melding dat de werking van de kamerfractie stil ligt tot het dispuut tussen fractieleider Gerolf Annemans en kamerlid Filip De Man is opgelost. Dat bericht De Tijd.


Volgens De Tijd is het incident over de recente uitspraak van De Man dat een moslim geen democraat kan zijn, niet afgesloten, ook al zei de partij anders. ,,Het is serieus boel in de partij'', zegt een anoniem lid van de partij in de krant. Het Vlaams Belang heeft immers een algemeen spreekverbod uitgevaardigd. Alleen boegbeeld Filip De Winter mag nog communiceren.
In afwachting van een oplossing voor het dispuut tussen Gerolf Annemans en Filip De Man over de partijkoers en de partijhouding ten opzichte van moslims komt de kamerfractie van het Vlaams Belang niet meer bijeen, weet de krant nog.

23/03/2005 - belga -

Marsipulami
23-03-05, 08:27
,,Ik zal niet zwijgen''

Van onze redacteur

BRUSSEL - Belang-kamerlid Filip De Man is niet van plan te zwijgen. Toch nuanceert hij zijn uitlatingen een klein beetje.



Inderdaad, maandag kreeg Filip De Man een telefoontje van Filip Dewinter. Die uitspraak dat een moslim per definitie geen democraat kon zijn, was er wat over. Beter was om het te zeggen dat de islam en democratie niet samengingen. Maar met fractieleider Gerolf Annemans zijn de plooien nog niet gladgestreken.

De Man: ,,Dewinter vond het niet wijs van mij. En ook het partijbestuur vreesde dat ik er wat over was gegaan. Dat dacht dat ik kon uitgroeien tot een ongewenste component die kon worden veroordeeld voor racisme. Maar eerlijk, tussen de uitspraak van mezelf en die van Dewinter zie ik niet zo veel verschil. U moet in elk geval niet denken dat ik van plan ben om te zwijgen.''

- U blijft bij uw redenering.

Geen enkel islamitisch land ter wereld kan omschreven worden als een democratie. Ik herhaal: geen enkel. Ofwel zijn de mullahs aan de macht ofwel een dictator. Van Brazilië tot Japan liggen de alfabetiseringsgraad en het opleidingsniveau van mannen en vrouwen ongeveer gelijk, behalve in moslimlanden. Vrouwelijke ministers en volksvertegenwoordigers moet men daar met een vergrootglas zoeken.

De islam houdt krampachtig vast aan teksten die 1.400 jaar oud zijn en heeft - in tegenstelling tot het christendom - geen Verlichting meegemaakt. Christelijke theologen hebben eeuwenlang de geopenbaarde teksten geïnterpreteerd, terwijl moslims de visioenen van Mohammed letterlijk blijven nemen. In een democratie komt de soevereiniteit voort uit de wil van het volk, in de islam uit de wil van Allah en daarom aanvaardt de islam geen scheiding van kerk en staat.

- De islam heeft misschien geen Verlichting meegemaakt, er bestaan toch verlichte moslims?

Dat ga ik niet ontkennen. Er zullen gerust moslims zijn die van oordeel zijn dat de teksten niet meer passen in het tijdskader van de 21ste eeuw. Daar heb ik ook geen probleem mee. U noemt SP.A-senator Mimount Bousakla. Ik volg haar in haar kritiek op de islam. Maar ik kan natuurlijk niet in haar ziel kijken. Ik heb ook geen contact met haar.

Voor mij is het om de moslims purs et durs te doen. Men beweert altijd dat het slechts om tien procent van de Belgische moslimbevolking gaat. Wel, ik heb allerlei redenen om daaraan te twijfelen.


23/03/2005 Bart Brinckman

©Copyright De Standaard

Tomas
23-03-05, 08:29
Moeten jullie ons echt in alles na-apen? En als dat dan perse moet, kan dat dan niet op een ietsje hoger niveau? Of is Belgie gewoon een goedkope remake.

Marsipulami
23-03-05, 08:32
Geplaatst door Tomas
Moeten jullie ons echt in alles na-apen? En als dat dan perse moet, kan dat dan niet op een ietsje hoger niveau? Of is Belgie gewoon een goedkope remake.

Welke partij heeft in Nederland aan al haar leden spreekverbod opgelegd ?

Tomas
23-03-05, 08:36
Geplaatst door Marsipulami
Welke partij heeft in Nederland aan al haar leden spreekverbod opgelegd ?

Alle partijen doen dat hier. Hoe noemen ze dat ook alweer? Loyaliteit of zoiets. Daarna komen de dissidenten en daarna komt dualisme. Maar zover zijn jullie blijkbaar nog niet.

Of is Belgie eigenlijk een parodie op nederland?

nl-x
23-03-05, 08:39
Geplaatst door Tomas

Of is Belgie eigenlijk een parodie op nederland?

:D

Marsipulami
23-03-05, 09:15
Het is in ieder geval de natte droom van politiek België dat er eens wat serieuze ruzie komt binnen de VB top. Tot dusver is dat echter nog nooit het geval geweest. Maar er zijn tegenwoordig toch wel wat spanningen tussen VB-leden die een gematigdere koers willen om beleidsdeelname mogelijk te maken en de leden die voor de zuivere VB-leer gaan.