PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Tenminste vijftig meisjes jaarlijks besneden'



Joepie
23-03-05, 13:18
Uitgegeven: 23 maart 2005 12:21

DEN HAAG - Jaarlijks worden tenminste vijftig meisjes uit Nederland besneden. Dat heeft de Commissie Bestrijding Vrouwelijke Genitale Verminking becijferd op basis van enquêtes onder hulpverleners, artsen en scholen in Amsterdam en Tilburg. Het is niet duidelijk of en hoe vaak die strafbare besnijdenissen in Nederland plaatsvinden, of dat het gebeurt tijdens reizen naar het buitenland, blijkt uit het woensdag gepubliceerde onderzoek.

Wel blijkt dat het in Nederland minder vaak voorkomt dan in de landen van herkomst, zoals Somalië. Ook zijn de vormen van besnijdenissen hier minder gruwelijk. Meisjesbesnijdenissen worden vaak wegens godsdienstige motieven uitgevoerd.


Meldplicht

Om ze te voorkomen, moet minister Hoogervorst (Volksgezondheid) zorgen dat kinderen vaker lichamelijk worden onderzocht om meisjesbesnijdenis en andere vormen van mishandeling te voorkomen. Daarom is het nodig een meldplicht in te stellen. Ook moet het werk van consultatiebureaus worden voortgezet met gedegen lichamelijk onderzoek van alle jongens en meisjes als ze 6, 9 en 13 jaar zijn.

Onderzoek van de externe geslachtsdelen moet daarvan deel uitmaken. Mishandeling en seksueel misbruik komen dan ook vaker aan het licht, denkt de commissie. De commissie is er niet voor alleen een specifieke groep te controleren, zoals de VVD voorstelde. De overheid heeft daarvoor geen bevoegdheden.

Verjaringstermijn

Meisjesbesnijdenis is in Nederland strafbaar, maar er is nog nooit vervolging ingesteld. Om de mogelijkheden voor vervolging te vergroten, moet de verjaringstermijn pas ingaan op 18-jarige leeftijd van het slachtoffer, vindt de commissie. Nu is dat op het moment van het misdrijf.

Misdrijf

Verder adviseert het plan meisjesbesnijdenis als specifieke vorm van mishandeling op te nemen in het Wetboek van Strafrecht. Dat zal de ouders duidelijk maken dat meisjesbesnijdenis een misdrijf is. Om alle maatregelen mogelijk te maken, is een bedrag nodig van 10 tot 14 miljoen euro. Dat bedrag is vooral bestemd voor meer deskundigheid en uitbreiding bij de Jeugdgezondheidszorg en de Advies- en meldpunten Kindermishandeling.

MarinadeMix
23-03-05, 13:21
Het "kwaad" is al geschied, als er uiteindelijk wordt ingegrepen. Zou dit een afschrikkende werking hebben?

Joesoef
23-03-05, 13:23
Zulke ouders gewoon verblijfspapieren afpakken en terug trappen. Wedden dat dat helpt.

MarinadeMix
23-03-05, 13:25
Geplaatst door Joesoef
Zulke ouders gewoon verblijfspapieren afpakken en terug trappen. Wedden dat dat helpt.


En wat dan...

Joesoef
23-03-05, 13:38
Geplaatst door MarinadeMix
En wat dan...

Vrijheid kent spelregels.

MarinadeMix
23-03-05, 13:41
Geplaatst door Joesoef
Vrijheid kent spelregels.

:moe:

Wat ik ermee wil zeggen is dat dat het niet goed maakt. De ouders worden "weggestuurd" (ervan uitgaand dat ze niet in Nederland geboren zijn en de Nederlandse nationaliteit hebben) Het kindje blijft hierachter met de verminking, als die dan niet meegaat??

Joesoef
23-03-05, 13:43
Geplaatst door MarinadeMix
:moe:

Wat ik ermee wil zeggen is dat dat het niet goed maakt. De ouders worden "weggestuurd" (ervan uitgaand dat ze niet in Nederland geboren zijn en de Nederlandse nationaliteit hebben) Het kindje blijft hierachter met de verminking, als die dan niet meegaat??


Als bekend is wat de sancties zijn zal men zich wel twee keer bedenken om het te laten doen.

MarinadeMix
23-03-05, 13:45
Geplaatst door Joesoef
Als bekend is wat de sancties zijn zal men zich wel twee keer bedenken om het te laten doen.

Dat betwijfel ik, vooral als het gaat om mensen met een "Nederlands nationaliteit".

Begrijp me niet verkeerd; ik ben er ook absoluut tegen, alleen vind ik de oplossing die je aandraagt belachelijk.

Joesoef
23-03-05, 13:46
Geplaatst door MarinadeMix
Dat betwijfel ik, vooral als het gaat om mensen met een "Nederlands nationaliteit".

Begrijp me niet verkeerd; ik ben er ook absoluut tegen, alleen vind ik de oplossing die je aandraagt belachelijk.


U steld voor?

MarinadeMix
23-03-05, 13:52
Geplaatst door Joesoef
U steld voor?

Sowieso denk ik niet dat dit probleem helemaal verholpen kan worden binnen een korte periode, maar ik denk dat het belangrijkste toch is dat dit vanuit de religie bekeken wordt. Het wordt onder de mom van religie gedaan, maar zouden de ouders niet andere invalshoeken van de religie kunnen bekijken?

Overigens zou deze kinderen overplaatsen in pleeggezinnen wel een optie zijn.

Joesoef
23-03-05, 14:13
Geplaatst door MarinadeMix
Sowieso denk ik niet dat dit probleem helemaal verholpen kan worden binnen een korte periode, maar ik denk dat het belangrijkste toch is dat dit vanuit de religie bekeken wordt. Het wordt onder de mom van religie gedaan, maar zouden de ouders niet andere invalshoeken van de religie kunnen bekijken?

Overigens zou deze kinderen overplaatsen in pleeggezinnen wel een optie zijn.

Het is een cultureel probleem wat wordt veroorzaakt door de omgeving en verwachtingen daarvan. Uitsluiten op basis van cultuur is nagenoeg niet mogelijk. Religieuze invalshoek speelt nagenoeg niet mee, cultuur wel.

De wetenschapswinkel van de VU heeft er een aardig (gratis) boekje over 'van verzwegen pijn naar verdriet'. Het wrange is dat besneden vrouwen vaak beter af zijn en het zelg willen zolang ze de gemeenschap niet de rug willen toekeren.

Mark
23-03-05, 14:37
Zielig dat die meisjes elk jaar besneden worden, na een tijdje hou je niks over toch?

Goodnight
23-03-05, 14:48
Geplaatst door Joesoef
Zulke ouders gewoon verblijfspapieren afpakken en terug trappen. Wedden dat dat helpt. wat heb jij een lekkere muffin in je onderschrift *kwijl*

Goodnight
23-03-05, 14:48
Geplaatst door Mark
Zielig dat die meisjes elk jaar besneden worden, na een tijdje hou je niks over toch? :is geen grappig onderwerp sukkel :zweep:

Joesoef
23-03-05, 15:04
Geplaatst door Goodnight
wat heb jij een lekkere muffin in je onderschrift *kwijl*


http://users.bigpond.net.au/wishart/images/smilies/offtopic.gif


http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&postid=1900860&highlight=muffins#post1900860

Dutchguy
23-03-05, 15:16
Ik ben het wel met Joesoef eens. Dit soort praktijken zijn zeer moeilijk uitroeibaar en dan is het soms nodig dat je voor extreme afschrikking zorgt om dit soort ellende te voorkomen. Maar het blijft moeilijk.

Goodnight
23-03-05, 16:08
Geplaatst door Joesoef
http://users.bigpond.net.au/wishart/images/smilies/offtopic.gif


http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&postid=1900860&highlight=muffins#post1900860

maar hij keek me aan.:vreemd:

Zwarte Kat
23-03-05, 16:31
Geplaatst door Joesoef
Zulke ouders gewoon verblijfspapieren afpakken en terug trappen. Wedden dat dat helpt.

Laten we dan consequent zijn en gelijk ook alle verblijfspapieren afpakken van de ouders die hun pasgeboren zoontje laten besnijden

Joesoef
23-03-05, 16:42
Geplaatst door Zwarte Kat
Laten we dan consequent zijn en gelijk ook alle verblijfspapieren afpakken van de ouders die hun pasgeboren zoontje laten besnijden


Het een staat niet in verhouding tot het ander.

taouanza
23-03-05, 16:45
Geplaatst door Dutchguy
Ik ben het wel met Joesoef eens. Dit soort praktijken zijn zeer moeilijk uitroeibaar en dan is het soms nodig dat je voor extreme afschrikking zorgt om dit soort ellende te voorkomen. Maar het blijft moeilijk.

Ik ken een vrouw in Mali dat heel anders maar toch effectief aanpakt.
Helaas is er zo weinig aandacht voor goed nieuws dat ik deze vrouw maar een keer op televisie heb gezien en dus haar naam niet heb onthouden.

En tijdens dit nieuws item zag een blaadje met aan de rechterkant een meisje dat werd besneden en aan de linkerkant een tekening van 3 gesluierde vrouwen met gebogen hoofd.
Waarom geen tekening van strijdlustige gesluierde vrouwen.
Zoals bijvoorbeeld die vrouw in Mali. Of de fotomodel Iman die ook al jaren er tegen strijd.

Problemen moeten mensen zelf oplossen. Je moet bewustwording bij de vrouwen zelf creeeren. Vrouwenbesnijdenis is een vrouwenaangelegenheid. Je kan die vrouwen niet wakker schudden door ze af te beelden als zielige treurwilgen.
Daar kan je mischien 50 meisjes per jaar helpen.
Als je de verantwoordelijkheid en oplossinge bij de vrouwen zelf legt kan je jaarlijks duizenden helpen.
Dus waar gaat het werkelijk om?

Joepie
23-03-05, 16:46
Geplaatst door Zwarte Kat
Laten we dan consequent zijn en gelijk ook alle verblijfspapieren afpakken van de ouders die hun pasgeboren zoontje laten besnijden

Nou ben ik niet met je eens:
Voor zover ik weet is een besnijdenis bij een man toch wel heel wat anders dan een besnijdenis bij een vrouw. Als de eikel wordt verwijderd dan idd....
Bij een vrouw wordt meen ik de clitoris verwijderd? Nou dat lijkt me toch wel onder verminking vallen en is dus gewoon verschrikkelijk.

Joepie
23-03-05, 16:48
Geplaatst door taouanza
Ik ken een vrouw in Mali dat heel anders maar toch effectief aanpakt.
Helaas is er zo weinig aandacht voor goed nieuws dat ik deze vrouw maar een keer op televisie heb gezien en dus haar naam niet heb onthouden.

En tijdens dit nieuws item zag een blaadje met aan de rechterkant een meisje dat werd besneden en aan de linkerkant een tekening van 3 gesluierde vrouwen met gebogen hoofd.
Waarom geen tekening van strijdlustige gesluierde vrouwen.
Zoals bijvoorbeeld die vrouw in Mali. Of de fotomodel Iman die ook al jaren er tegen strijd.

Problemen moeten mensen zelf oplossen. Je moet bewustwording bij de vrouwen zelf creeeren. Vrouwenbesnijdenis is een vrouwenaangelegenheid. Je kan die vrouwen niet wakker schudden door ze af te beelden als zielige treurwilgen.
Daar kan je mischien 50 meisjes per jaar helpen.
Als je de verantwoordelijkheid en oplossinge bij de vrouwen zelf legt kan je jaarlijks duizenden helpen.
Dus waar gaat het werkelijk om?

Kan me vergissen maar mijn gevoel zegt dat de behoefte voor een besnijdenis eerder van de man afkomstig is dan van de moeder, de vrouw dus.

Bij een klein kind: die hebben toch niks te kiezen?

Hoezo verantwoordelijkheid bij vrouwen leggen?

mijn mening:
Gewoon verbieden en hard!!

Joesoef
23-03-05, 16:51
Geplaatst door Joepie
Kan me vergissen maar mijn gevoel zegt dat de behoefte voor een besnijdenis eerder van de man afkomstig is dan van de moeder, de vrouw dus.

Bij een klein kind: die hebben toch niks te kiezen?

Hoezo verantwoordelijkheid bij vrouwen leggen?

mijn mening:
Gewoon verbieden en hard!!


Druk uit de gemeenschap, incl. vrouwen !

De wetenschapswinkel van de VU heeft er een aardig (gratis) boekje over 'van verzwegen pijn naar verdriet'. Het wrange is dat besneden vrouwen vaak beter af zijn en het zelg willen zolang ze de gemeenschap niet de rug willen toekeren.

In dit boekje staan verhalen waarin vrouwen vertellen de besneidenis alsnog te ondergaan te hebben omdat de hele gemeenschap ze scheef aan keek.

Dus niet alleen mannen maar ook de moeders en oma's aanpakken.

taouanza
23-03-05, 16:58
Geplaatst door Joepie
Kan me vergissen maar mijn gevoel zegt dat de behoefte voor een besnijdenis eerder van de man afkomstig is dan van de moeder, de vrouw dus.

Bij een klein kind: die hebben toch niks te kiezen?

Hoezo verantwoordelijkheid bij vrouwen leggen?

mijn mening:
Gewoon verbieden en hard!!


Oja wie maken er in Nederland meer een punt van gewicht?
Mannen of vrouwen?:moe:

En jou redenering is percies wat ik bedoel.
Het gaat er jou niet om het probleem zelf maar dat jij even je verontwaardiging kan laten tonen.
Vrouwen zijn hulpeloos en zielig en het overkomt ze allemaal.
Vrouwen hebben ook prioriteiten en die zijn niet altijd even slim

Zwarte Kat
23-03-05, 16:58
Geplaatst door Joepie
Nou ben ik niet met je eens:
Voor zover ik weet is een besnijdenis bij een man toch wel heel wat anders dan een besnijdenis bij een vrouw. Als de eikel wordt verwijderd dan idd....
Bij een vrouw wordt meen ik de clitoris verwijderd? Nou dat lijkt me toch wel onder verminking vallen en is dus gewoon verschrikkelijk.

Het is in beiden gevallen verminking.
Moedwillig onherstelbare schade toebrengen aan het lichaam van een kind.
Das ernstig.
Weliswaar is het voor de vrouw veel erger dan voor de man. Maar toch........

Zwarte Kat
23-03-05, 17:00
Geplaatst door Joesoef

In dit boekje staan verhalen waarin vrouwen vertellen de besneidenis alsnog te ondergaan te hebben omdat de hele gemeenschap ze scheef aan keek.



Bedoel je volwassen vrouwen?
Mocht dat zo zijn dan is het helaas einde discussie.

Joepie
23-03-05, 17:50
Geplaatst door Zwarte Kat
Het is in beiden gevallen verminking.
Moedwillig onherstelbare schade toebrengen aan het lichaam van een kind.
Das ernstig.
Weliswaar is het voor de vrouw veel erger dan voor de man. Maar toch........

Van mij mogen de besnijdenissen bij de "jongen" net zo goed afgeschaft worden hoor.

Joepie
23-03-05, 17:55
Geplaatst door Joesoef
Druk uit de gemeenschap, incl. vrouwen !

De wetenschapswinkel van de VU heeft er een aardig (gratis) boekje over 'van verzwegen pijn naar verdriet'. Het wrange is dat besneden vrouwen vaak beter af zijn en het zelg willen zolang ze de gemeenschap niet de rug willen toekeren.

In dit boekje staan verhalen waarin vrouwen vertellen de besneidenis alsnog te ondergaan te hebben omdat de hele gemeenschap ze scheef aan keek.

Dus niet alleen mannen maar ook de moeders en oma's aanpakken.

idd, de gehele gemeenschap eigenlijk, er mag van mij dus als het ware een cultuurverandering tot stand komen waar dit nog als normaal gezien wordt.

Kan iemand me uitleggen waarom dit eigenlijk gedaan wordt? Reinheid?

Zwarte Kat
23-03-05, 18:21
Geplaatst door Joepie

Kan iemand me uitleggen waarom dit eigenlijk gedaan wordt? Reinheid?




Omdat besnijdenis mede haar vrouwelijke identiteit bepaalt.
Dit heeft te maken met opvattingen, waarden en normen over fatsoen rond zaken als maagdelijkheid, kuisheid, reinheid.
Omdat het haar maagdelijkheid beschermt.
Omdat het haar huwelijkskansen vergroot.
Omdat het haar status geeft in de gemeenschap.
Veel vrouwen zien de ingreep als iets vanzelfsprekends. Het hoort erbij. Iedereen is immers besneden. Ze zijn meestal opgelucht en trots als het voorbij is. De pijn hoort bij een leven van de vrouw, zoals ook de pijn bij een bevalling.
Omdat men een geïnfibuleerde vrouw mooier vindt.
Omdat het een teken is van een goede opvoeding.
Omdat men meent dat het een islamitisch voorschrift voor reinheid is.

Tomas
23-03-05, 18:45
Geplaatst door Zwarte Kat


Omdat besneden gemeenschappen vreemde opvattingen hebben over b.v. de onbesneden clitoris. Ik zag een afrikaanse vrouw een tijdje terug op tv en die vond het maar niks om je clitoris te laten zitten met armgebaren wist ze heel plastisch uit te drukken wat ze vond van het feit dat er zo'n ding tussen je benen bungelt. Ik zie eigenlijk hetzelfde bij de mannenbesnijdenis. De voorhuid wekt daar ook vak hele onaangename fantasieen op. Maar ik ben het wel met Joesoef eens dat het van een andere orde is. Ietsje.

knuppeltje
23-03-05, 19:03
Kunnen we Tom de Graaf niet snel een wetje door de eerste kamer laten jassen, zodat ouders die hun dochters zodanig laten verminken ook verplicht worden om bij hun zonen de eikel te laten weghalen, zul je zien hoe snel het hier afgelopen is met het gedoe.


Groetjes.

RinC
23-03-05, 19:06
Geplaatst door Zwarte Kat
Laten we dan consequent zijn en gelijk ook alle verblijfspapieren afpakken van de ouders die hun pasgeboren zoontje laten besnijden

Daar ben ik ut wel met je eens. Bij een pasgeborene vind ik dat wel erg. Bij de joodse kringen komt het wel vaker voor.

rja2
23-03-05, 19:15
Geplaatst door MarinadeMix
Het "kwaad" is al geschied, als er uiteindelijk wordt ingegrepen. Zou dit een afschrikkende werking hebben?
Gewoon bestraffen.

Maar een meldingsplicht voor artsen kan een negatieve effect hebben, dat deze meisjes geen medische zorg meer krijgen, omdat de ouders bang zijn voor straf.

Muslimaah
23-03-05, 23:35
Geplaatst door Zwarte Kat
Laten we dan consequent zijn en gelijk ook alle verblijfspapieren afpakken van de ouders die hun pasgeboren zoontje laten besnijden

Waarom niet van alle ouders die hun kinderen misbruiken.

MarinadeMix
24-03-05, 10:00
Geplaatst door Joesoef
Het is een cultureel probleem wat wordt veroorzaakt door de omgeving en verwachtingen daarvan. Uitsluiten op basis van cultuur is nagenoeg niet mogelijk. Religieuze invalshoek speelt nagenoeg niet mee, cultuur wel.

De wetenschapswinkel van de VU heeft er een aardig (gratis) boekje over 'van verzwegen pijn naar verdriet'. Het wrange is dat besneden vrouwen vaak beter af zijn en het zelg willen zolang ze de gemeenschap niet de rug willen toekeren.

Wij zijn het er met elkaar over eens dat het iets cultureels is, MAAR vaak is het zo dat in de landen waar het gebeurt het als iets religieus gepresenteert wordt. Cultuur en religie lopen door elkaar heen en misschien dat bewustwording hierover enige invloed kan hebben.

Ondanks dat er mensen zijn die dit probleem hier naartoe hebben meegenomen, denk ik dat in de landen zelf de mentaliteit moet veranderen. Misschien dat Nederland contacten kan onderhouden met deze landen hierover en het in eigen land kan bestraffen, maar daar houdt het mee op.

Waarom spreken imams in die landen hun afkeur hier niet over uit in de landen zelf? Waarom moeten dit soort problemen altijd vanuit het "westen" worden aangekaart en opgelost?

MarinadeMix
24-03-05, 10:05
Geplaatst door Joepie
Kan me vergissen maar mijn gevoel zegt dat de behoefte voor een besnijdenis eerder van de man afkomstig is dan van de moeder, de vrouw dus.

Bij een klein kind: die hebben toch niks te kiezen?

Hoezo verantwoordelijkheid bij vrouwen leggen?

mijn mening:
Gewoon verbieden en hard!!

Het wordt in stand gehouden door vrouwen (moeders, oma's, tantes etc. ). Ik heb gehoord dat er zelfs een feestje gegeven wordt DOOR VROUWEN na de besnijdenis.

Joesoef
24-03-05, 10:08
Geplaatst door MarinadeMix
Wij zijn het er met elkaar over eens dat het iets cultureels is, MAAR vaak is het zo dat in de landen waar het gebeurt het als iets religieus gepresenteert wordt. Cultuur en religie lopen door elkaar heen en misschien dat bewustwording hierover enige invloed kan hebben.

Ondanks dat er mensen zijn die dit probleem hier naartoe hebben meegenomen, denk ik dat in de landen zelf de mentaliteit moet veranderen. Misschien dat Nederland contacten kan onderhouden met deze landen hierover en het in eigen land kan bestraffen, maar daar houdt het mee op.

Waarom spreken imams in die landen hun afkeur hier niet over uit in de landen zelf? Waarom moeten dit soort problemen altijd vanuit het "westen" worden aangekaart en opgelost?


Het probleem zal hier moeten worden aangepakt en daarbij is het ontzetten uit de ouderlijke macht indien ouders de ingreep laten doen de beste oplossing. Daarnaast moet er internationale druk komen om de praktijken in de landen zelf te voorkomen.

MarinadeMix
24-03-05, 10:11
Geplaatst door Joesoef
Het probleem zal hier moeten worden aangepakt en daarbij is het ontzetten uit de ouderlijke macht indien ouders de ingreep laten doen de beste oplossing. Daarnaast moet er internationale druk komen om de praktijken in de landen zelf te voorkomen.

Precies!

Joepie
24-03-05, 11:53
Geplaatst door MarinadeMix
Het wordt in stand gehouden door vrouwen (moeders, oma's, tantes etc. ). Ik heb gehoord dat er zelfs een feestje gegeven wordt DOOR VROUWEN na de besnijdenis.

ow, nou hun liever dan ik...

Tomas
24-03-05, 11:56
Geplaatst door Joesoef
Het probleem zal hier moeten worden aangepakt en daarbij is het ontzetten uit de ouderlijke macht indien ouders de ingreep laten doen de beste oplossing. Daarnaast moet er internationale druk komen om de praktijken in de landen zelf te voorkomen.

Dat laatste is alleen maar koren op de molen van internationaal terrorisme. Zie ik dan ook weinig heil in. Laat die mensen in die landen zelf voor hun rechten opkomen. Blijkbaar gebeurt dat al. Een beetje onopvallende financiele en morele steun lijkt mij voldoende.

Olive Yao
24-03-05, 22:52
Geplaatst door MarinadeMix
Sowieso denk ik niet dat dit probleem helemaal verholpen kan worden binnen een korte periode, maar ik denk dat het belangrijkste toch is dat dit vanuit de religie bekeken wordt. Het wordt onder de mom van religie gedaan, maar zouden de ouders niet andere invalshoeken van de religie kunnen bekijken?

Overigens zou deze kinderen overplaatsen in pleeggezinnen wel een optie zijn.
Het wordt niet bij uitstek onder het mom van religie gedaan. Welke specifieke religie dan?
Allerlei factoren spelen een rol, bijvoorbeeld ook de maagdelijkheidscultus - besneden meisjes zouden minder in verleiding zijn hun maagdelijkheid te verliezen.
(Ter verdediging van de maagdelijkheidscultus wordt vaak een beroep op de godsdienst gedaan - terecht?).
En allerlei sociale en psychische factoren. De meest verbeten aanhangsters zijn vaak oudere vrouwen.

Juliette
25-03-05, 00:15
Geplaatst door MarinadeMix
Sowieso denk ik niet dat dit probleem helemaal verholpen kan worden binnen een korte periode, maar ik denk dat het belangrijkste toch is dat dit vanuit de religie bekeken wordt. Het wordt onder de mom van religie gedaan, maar zouden de ouders niet andere invalshoeken van de religie kunnen bekijken?

Foute invalshoek denk ik. idd door religie ingegeven. Maar door op de religie in te rammen ga je niet bereiken wat je wilt.