PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe kun je integreren in een vijandelijke sfeer?



Bofko
23-03-05, 23:43
Malaise treft Marokkanen en Surinamers

AMSTERDAM - Sociale uitsluiting, het 'niet erbij mogen horen', treft veel Marokkanen. Maar ook steeds meer Surinamers. Dit concludeert de belangenorganisatie Amsterdams Patiënten Consumenten Platform. Een onderzoek onder deze twee bevolkingsgroepen in het stadsdeel Bos en Lommer, een overwegend zwarte wijk, leverde een naargeestig beeld op.
De belangrijkste oorzaken: taalproblemen en verharding van de samenleving na 11 september en de moord op cineast Theo van Gogh. Veelzeggend zijn de interviews met betrokkenen, die zijn opgenomen in het rapport.

Marokkaanse man (60): 'Ik wil over angst en stress praten. Heel veel Marokkanen die werkloos zijn, hebben last van angst. Elke keer als er iets met de sociale uitkering gebeurt, leidt dat tot angst. Het is zo erg dat wij Marokkanen een complex hebben. Waar moeten we naartoe, wie helpt ons?
'Ik heb ontzettend spijt van alles. Hoe ben ik zo laag gezonken dat ik geen kracht meer heb en afhankelijk ben van de sociale dienst. De aanpak van de media, hoe mensen naar ons kijken. We ervaren alleen maar vernedering. We moeten integreren. Maar hoe kun je integreren in een vijandelijke sfeer?
'Onze kinderen ontwikkelen ook angst, wij zijn bang voor de toekomst van onze kinderen. We weten echt niet meer wat onze toekomst is . En dan merk je dat iedereen langzamerhand ziek wordt. (. . .) Onze kinderen zien hoe op ons wordt neergekeken. Dat doet ze pijn. Wij zijn hier als gasten gekomen. We hebben altijd ons best gedaan, maar nu worden we gezien als vijanden.
'Ik behoor tot de groep ouders die zich hier in het werk hebben gestort. We werkten ook over. Daarom hadden we geen tijd om Nederlands te leren. Als de groep ouderen echt begrijpt hoe de media ons behandelen, gaan we ontploffen. We hebben onszelf dan niet meer in de hand, we worden gek. (. . .) Laatst kwam ik vrienden tegen. We hadden het erover dat we terug naar Marokko zouden moeten gaan. Maar helaas, we hebben daar niets opgebouwd. Dat alles veroorzaakt psychisch leed.'

Twee Surinaamse vrouwen verwoorden hun situatie als volgt:
'Men spreekt het niet uit, maar er is nu onder sommige Surinamers totale paniek. Paniek, verdriet, terugtrekking. Er zijn mensen die in paniek zijn door de sociale omvormingen, door de economische situatie en door hoe allochtonen in de media worden neergezet.
'De veranderingen onder het huidige kabinet hebben voor een totale omslag gezorgd. Mensen waren er niet op voorbereid. Daardoor is er paniek, woede en angst. De psychische problemen uiten zich vooral in agressief gedrag. Het slaan van kinderen neemt toe. Er is geen tijd om de kinderen iets te leren, met ze te praten. De druk van het leven is dusdanig dat je moet gaan werken om aan geld te komen. Kinderen lijden eronder.
'Sommige Surinamers voelen zich niet meer meetellen. Dat reageren ze af op iedereen. Men is woedend en blijft gewoon weg. Ze voelen zich in de steek gelaten. Ze laten hun kinderen hun gang gaan. Na de moord op Theo van Gogh heeft een emotionele omslag plaatsgevonden. Je bent gewoon bang geworden om wat te zeggen. Je trekt je terug na alles wat er met de Marokkanen is gebeurd. Je wilt erover praten. Maar met wie? Men is bang dat alles gaat escaleren. Het land is in een draaikolk terecht gekomen.'

www.volkskrant.nl

tr_imparator
23-03-05, 23:47
heel simpel. gewoon niet doen. :p

Bofko
23-03-05, 23:51
Geplaatst door tr_imparator
heel simpel. gewoon niet doen. :p

Zou integreren nu echt een activiteit zijn waar je tig uur per dag mee bezig bent ? En wat doe je dan ?
Hoe langer je over het woord nadenkt hoe minder betekenis dat het krijgt.

tr_imparator
24-03-05, 00:05
Geplaatst door Bofko
Zou integreren nu echt een activiteit zijn waar je tig uur per dag mee bezig bent ? En wat doe je dan ?
Hoe langer je over het woord nadenkt hoe minder betekenis dat het krijgt.


veel mensen zoeken inderdaad heel veel achter dat woord. Naar mijn mening is de beheersing van de Nederlandse taal al voldoende. Verder ben ik voor behoud van eigen identiteit(ruim genomen).

Nederlands kennen en weten is nodig om te communiceren en voor jezelf en evt. anderen op te komen(en meer). In veel gevallen(allochtonen) gebruikt men tolken, of familieleden die de taal kennen, daarom vind ik het ook geen ''must''.

ik zelf ben bicultureel(kan makkelijk switchen van de ene cultuur naar de anderen en functioneer ik in beide even makkelijk), me ouders daarentegen zijn traditioneel(houdt zoveel mogelijk vast aan eigen cultuur).

er zijn ook marginale(geen van beide culturen) mensen en mensen die volledig geaccultureerd(geen cultuur) zijn.


heb respect voor allen :D

think free, be free :hihi:

taouanza
24-03-05, 08:08
Geplaatst door Bofko
Malaise treft Marokkanen en Surinamers

AMSTERDAM - Sociale uitsluiting, het 'niet erbij mogen horen', treft veel Marokkanen. Maar ook steeds meer Surinamers. Dit concludeert de belangenorganisatie Amsterdams Patiënten Consumenten Platform. Een onderzoek onder deze twee bevolkingsgroepen in het stadsdeel Bos en Lommer, een overwegend zwarte wijk, leverde een naargeestig beeld op.
De belangrijkste oorzaken: taalproblemen en verharding van de samenleving na 11 september en de moord op cineast Theo van Gogh. Veelzeggend zijn de interviews met betrokkenen, die zijn opgenomen in het rapport.

Marokkaanse man (60): 'Ik wil over angst en stress praten. Heel veel Marokkanen die werkloos zijn, hebben last van angst. Elke keer als er iets met de sociale uitkering gebeurt, leidt dat tot angst. Het is zo erg dat wij Marokkanen een complex hebben. Waar moeten we naartoe, wie helpt ons?
'Ik heb ontzettend spijt van alles. Hoe ben ik zo laag gezonken dat ik geen kracht meer heb en afhankelijk ben van de sociale dienst. De aanpak van de media, hoe mensen naar ons kijken. We ervaren alleen maar vernedering. We moeten integreren. Maar hoe kun je integreren in een vijandelijke sfeer?
'Onze kinderen ontwikkelen ook angst, wij zijn bang voor de toekomst van onze kinderen. We weten echt niet meer wat onze toekomst is . En dan merk je dat iedereen langzamerhand ziek wordt. (. . .) Onze kinderen zien hoe op ons wordt neergekeken. Dat doet ze pijn. Wij zijn hier als gasten gekomen. We hebben altijd ons best gedaan, maar nu worden we gezien als vijanden.
'Ik behoor tot de groep ouders die zich hier in het werk hebben gestort. We werkten ook over. Daarom hadden we geen tijd om Nederlands te leren. Als de groep ouderen echt begrijpt hoe de media ons behandelen, gaan we ontploffen. We hebben onszelf dan niet meer in de hand, we worden gek. (. . .) Laatst kwam ik vrienden tegen. We hadden het erover dat we terug naar Marokko zouden moeten gaan. Maar helaas, we hebben daar niets opgebouwd. Dat alles veroorzaakt psychisch leed.'

Twee Surinaamse vrouwen verwoorden hun situatie als volgt:
'Men spreekt het niet uit, maar er is nu onder sommige Surinamers totale paniek. Paniek, verdriet, terugtrekking. Er zijn mensen die in paniek zijn door de sociale omvormingen, door de economische situatie en door hoe allochtonen in de media worden neergezet.
'De veranderingen onder het huidige kabinet hebben voor een totale omslag gezorgd. Mensen waren er niet op voorbereid. Daardoor is er paniek, woede en angst. De psychische problemen uiten zich vooral in agressief gedrag. Het slaan van kinderen neemt toe. Er is geen tijd om de kinderen iets te leren, met ze te praten. De druk van het leven is dusdanig dat je moet gaan werken om aan geld te komen. Kinderen lijden eronder.
'Sommige Surinamers voelen zich niet meer meetellen. Dat reageren ze af op iedereen. Men is woedend en blijft gewoon weg. Ze voelen zich in de steek gelaten. Ze laten hun kinderen hun gang gaan. Na de moord op Theo van Gogh heeft een emotionele omslag plaatsgevonden. Je bent gewoon bang geworden om wat te zeggen. Je trekt je terug na alles wat er met de Marokkanen is gebeurd. Je wilt erover praten. Maar met wie? Men is bang dat alles gaat escaleren. Het land is in een draaikolk terecht gekomen.'

www.volkskrant.nl

Er zijn heel veel mensen die andere allochtonen als stok gebruiken om naar moslims te slaan. Van kijk met de andere lukt het wel.
Terwijl ik in mijn omgeving alle allochtonen het zelfde hoor zeggen.
Ook niet islamitische allochtonen voelen zich aangesproken.

observer
24-03-05, 08:12
dat stuk van de surinamers snap ik niet als er 1 groep is die makkelijk zijn weg moeten vinden zijn zij het

heb soortgelijke dingen ook niet gehoord van mijn vrienden eerlijk gezegd

mischien maakt het uit of je in een soort ghetto in amsterdam woont ?

ach en integreren in een vijandige sfeer is natuurlijk kip en ei verhaal

je zou net zo makkelijk kunnen stellen dat de gebrekkige integratie voor de huidige sfeer heeft gezorgd

taouanza
24-03-05, 08:15
Geplaatst door Bofko
Zou integreren nu echt een activiteit zijn waar je tig uur per dag mee bezig bent ? En wat doe je dan ?
Hoe langer je over het woord nadenkt hoe minder betekenis dat het krijgt.

Integratie gebeurt gewoon.
Ik zie het overal.
Als ik bij de islamitische slager ben sta ik daar met tig nationaliteiten. Ja er staan 4 man achter de toonbank en het is er altijd druk. Die mensen komen niet om te integreren maar vlees kopen.

In de bieb zittern op de eerste verdiepingen tig mensen van tig nationaliteiten de krant te lezen. Zij komen niet om te integreren maar om de krant te lezen.
Zelfde verhaal als naar de Turkse bakker ga. Mensen komen niet om te integreren maar om lahmacun of döner te eten.

Hoe meer men zich met het woord bezig houdt hoe minder men integreert.
Zoals bijvoorbeeld een school zoeken die wit is omdat je andere normen en waarden heb uit de verlichting en je kind niet op school wil met moslimfundamentalisten die anders kijken naar homo's, joden en vrouwen.

taouanza
24-03-05, 08:16
Geplaatst door observer
dat stuk van de surinamers snap ik niet als er 1 groep is die makkelijk zijn weg moeten vinden zijn zij het

heb soortgelijke dingen ook niet gehoord van mijn vrienden eerlijk gezegd

mischien maakt het uit of je in een soort ghetto in amsterdam woont ?

ach en integreren in een vijandige sfeer is natuurlijk kip en ei verhaal

je zou net zo makkelijk kunnen stellen dat de gebrekkige integratie voor de huidige sfeer heeft gezorgd

Oja? Hoe onstaan zwarte wijken en zwarte scholen?

papol
24-03-05, 08:48
Geplaatst door Bofko
Malaise treft Marokkanen en Surinamers

AMSTERDAM - Sociale uitsluiting, het 'niet erbij mogen horen', treft veel....




Dat gevoel kennen Nederlanders/autochtonen evenzo, niks nieuws dus. Hoe meer mensen binnen een wijk met een uitkering, des te draaglijker. Soort van gedeelde smart. Als enkeling word je ook als witte aangekeken etc., heeft denk ik weinig met wel of niet geintegreert te maken.

Een deel van de paniek en angst kan volgens mij verklaard worden juist door de aanwezigheid van een eventuele keuze, wat een autochtoon niet heeft. De situatie in Nederland is absoluut niet bevredigend, doch in het land van herkomst is vaak geen enkel sociaal vangnet en andere noodzakelijk geachtte voorzieningen dus ook geen alternatief. De keuze word dan beperkt door te keizen uit twee kwaden, geen van beide heeft de voorkeur. En dat is inderdaad om gek van te worden.


Gr.P

Mill
24-03-05, 08:57
De druk van het leven is dusdanig dat je moet gaan werken om aan geld te komen

:traan1:

Mark
24-03-05, 08:58
Geplaatst door Bofko
De druk van het leven is dusdanig dat je moet gaan werken om aan geld te komen.

:haha:


ja ja dat komt hard aan natuurlijk

Mill
24-03-05, 08:59
Geplaatst door Mark
:haha:


ja ja dat komt hard aan natuurlijk

Naäper. :ego:

Mark
24-03-05, 09:01
Geplaatst door Mill
Naäper. :ego:

bah, mij een beetje voor zijn terwijl ik typte

we zijn trouwens wel voorspelbaar en selectief aan het lezen :lachu:

SalmayaSale
24-03-05, 09:43
Geplaatst door Bofko
Zou integreren nu echt een activiteit zijn waar je tig uur per dag mee bezig bent ? En wat doe je dan ?
Hoe langer je over het woord nadenkt hoe minder betekenis dat het krijgt.



Het lijkt me beter als er niemand "integreert".
Omdat je als allo altijd tekort zou schieten. Niks wat je doet zou perfect zijn.
Dat zien wij bij Marokkanen, de meeste geïntegreerd groep vind ik, en toch de meeste stofwaaiers.

Chinese :chinees: daartegen doen geen moeite om te integreren, heel slim, niemand die zich aan hen stoort, veel mensen gaan bij hen eten, met of zonder stokjes.
Zullen wij elkaar gewoon accepteren, met elkaars en NIET INTEGREREN?
Diversiteit is verrijkender. :Iluvu:

David
24-03-05, 09:53
Geplaatst door SalmayaSale
Het lijkt me beter als er niemand "integreert".
Omdat je als allo altijd tekort zou schieten. Niks wat je doet zou perfect zijn.
Dat zien wij bij Marokkanen, de meeste geïntegreerd groep vind ik, en toch de meeste stofwaaiers.

Chinese :chinees: daartegen doen geen moeite om te integreren, heel slim, niemand die zich aan hen stoort, veel mensen gaan bij hen eten, met of zonder stokjes.
Zullen wij elkaar gewoon accepteren, met elkaars en NIET INTEGREREN?
Diversiteit is verrijkender. :Iluvu:


Elkaar accepteren, is een goed plan. Klinkt ook een stuk sympathieker!

Bofko
24-03-05, 09:56
Geplaatst door David
Elkaar accepteren, is een goed plan. Klinkt ook een stuk sympathieker!

Als je er veel over praat kan het doorslaan naar acceptatie (of respect )eisen.

Tomas
24-03-05, 10:40
Je moet sowieso nergens teveel over praten. Dat leidt toch alleen maar tot hersenspinsels en misverstanden.

Bofko
24-03-05, 11:09
Geplaatst door Tomas
Je moet sowieso nergens teveel over praten.

Veel kan al teveel zijn. :corcky:

SalmayaSale
24-03-05, 11:32
Geplaatst door Bofko
Als je er veel over praat kan het doorslaan naar acceptatie (of respect )eisen.



Dan moet je wel tegen iemand praten die bereid is om te luisteren en als hij/zij dat zou doen, zijn/haar vooroordelen buitenspel zetten.

Bofko
24-03-05, 11:38
Geplaatst door SalmayaSale
Dan moet je wel tegen iemand praten die bereid is om te luisteren en als hij/zij dat zou doen, zijn/haar vooroordelen buitenspel zetten.

Natúúrlijk , Salma. :wink: . I know the rules.

reason
24-03-05, 12:02
Geplaatst door SalmayaSale
Het lijkt me beter als er niemand "integreert".
Omdat je als allo altijd tekort zou schieten. Niks wat je doet zou perfect zijn.
Dat zien wij bij Marokkanen, de meeste geïntegreerd groep vind ik, en toch de meeste stofwaaiers.

Chinese :chinees: daartegen doen geen moeite om te integreren, heel slim, niemand die zich aan hen stoort, veel mensen gaan bij hen eten, met of zonder stokjes.
Zullen wij elkaar gewoon accepteren, met elkaars en NIET INTEGREREN?
Diversiteit is verrijkender. :Iluvu:

Marokkanen de meest geintegreerde groep?
Dat klopt niet.
Ik zie steeds weer dat Marokkanen in allerlei situaties elkaar opzoeken, en niet hun best doen om tussen anderen, autochtonen, te komen.

Chinezen zijn voor een groot deel inderdaad slecht geïntegreerd. Maar zij vallen minder op, met name omdat:
ze zijn een minder grote groep, de sociale problemen met werkloosheid en criminaliteit zijn bij hen veel kleiner.

Ik denk dat een sterkere integratie, met behoud van een eigen identiteit, noodzakelijk is.
Ook denk ik dat de meeste autochtonen graag beried zijn om allochtonen te accepteren. Maar het is een probleem als die zich als groep opstellen, in plaats van als individu.

SalmayaSale
24-03-05, 12:49
Marokkanen de meest geintegreerde groep?
Dat klopt niet.
Ik zie steeds weer dat Marokkanen in allerlei situaties elkaar opzoeken, en niet hun best doen om tussen anderen, autochtonen, te komen

Vergeleken met andere etnische groepen toch de meeste geïntegreerd.
Al zie je het misschien niet in jouw omgeving maar het is wel zo.
Dat zij niet met autochtonen omgaan is ook onjuist, dat was misschien wel het geval met de 1ste generatie maar niet nu.



Chinezen zijn voor een groot deel inderdaad slecht geïntegreerd. Maar zij vallen minder op, met name omdat:
ze zijn een minder grote groep, de sociale problemen met werkloosheid en criminaliteit zijn bij hen veel kleiner.

Ze vallen minder op omdat zij de taal niet eens spreken en dus niet mondelings hun ongenoegen over allerle zaken kunnen verwoorden.
Ze vallen minder op omdat zij alleen elkaar slachten.



Ik denk dat een sterkere integratie, met behoud van een eigen identiteit, noodzakelijk is.
Ook denk ik dat de meeste autochtonen graag beried zijn om allochtonen te accepteren. Maar het is een probleem als die zich als groep opstellen, in plaats van als individu.

Hoe zie jij integratie dan met behoud van eigen identiteit?

Mensen stellen zich meestal in groepen omdat zij zich niet veilig voelen. Helaas komt zn groepering meestal bedreigends uit.

mark61
24-03-05, 13:27
Geplaatst door SalmayaSale
Ze vallen minder op omdat zij alleen elkaar slachten.

:lachu:










Chinezen zijn over het algemeen niet halal.

Bofko
24-03-05, 13:28
Geplaatst door mark61
:lachu:

Chinezen zijn over het algemeen niet halal.

Shit. Ik eet regelmatig chinees.

taouanza
24-03-05, 14:29
Geplaatst door reason
Ook denk ik dat de meeste autochtonen graag beried zijn om allochtonen te accepteren. Maar het is een probleem als die zich als groep opstellen, in plaats van als individu.
What a shitload of crap. Je bedoelt zo worden allochtonen gezien volgens het huis tuin en vooroordelenboekje.

Was het maar waar dat bijv Marokkanen een groep vormen. Dan konden ze blok vormen tegen zoveel flauwekul!

MarinadeMix
24-03-05, 14:56
Geplaatst door reason
Marokkanen de meest geintegreerde groep?
Dat klopt niet.
Ik zie steeds weer dat Marokkanen in allerlei situaties elkaar opzoeken, en niet hun best doen om tussen anderen, autochtonen, te komen.

Chinezen zijn voor een groot deel inderdaad slecht geïntegreerd. Maar zij vallen minder op, met name omdat:
ze zijn een minder grote groep, de sociale problemen met werkloosheid en criminaliteit zijn bij hen veel kleiner.

Ik denk dat een sterkere integratie, met behoud van een eigen identiteit, noodzakelijk is.
Ook denk ik dat de meeste autochtonen graag beried zijn om allochtonen te accepteren. Maar het is een probleem als die zich als groep opstellen, in plaats van als individu.

Pardon?

Ik denk dat de meeste marokkanen wel degelijk hun best doen. Als je dan (sommige) autochtonen tegenkomt die een vooroordeel bevestigt willen zien, houdt dat alweer snel op..

Waarom zou ik met mensen om moeten gaan, omdat het autochtonen zijn i.p.v deze op hun karakter te selecteren? Als er veel marokkanen in mijn buurt wonen, ga ik eerder daarmee om, wat ook geldt voor Turken, Nederlanders, Surinamers etc. Ik ga dan niet speciaal op zoek naar marokkanen/nederlanders, maar naar mensen waar ik het mee kan vinden, maar ach dat ben ik :hihi:

taouanza
24-03-05, 14:59
Geplaatst door MarinadeMix
Pardon?

Ik denk dat de meeste marokkanen wel degelijk hun best doen. Als je dan (sommige) autochtonen tegenkomt die een vooroordeel bevestigt willen zien, houdt dat alweer snel op..

Waarom zou ik met mensen om moeten gaan, omdat het autochtonen zijn i.p.v deze op hun karakter te selecteren? Als er veel marokkanen in mijn buurt wonen, ga ik eerder daarmee om, wat ook geldt voor Turken, Nederlanders, Surinamers etc. Ik ga dan niet speciaal op zoek naar marokkanen/nederlanders, maar naar mensen waar ik het mee kan vinden, maar ach dat ben ik :hihi:


Ik zie steeds weer dat Marokkanen in allerlei situaties elkaar opzoeken, en niet hun best doen om tussen anderen, autochtonen, te komen.

Hij zit ze waarschijnelijk van achter een bosje te bespioneren. Compleet met verrekijker en scorebord.

MarinadeMix
24-03-05, 15:06
Geplaatst door taouanza
Hij zit ze waarschijnelijk van achter een bosje te bespioneren. Compleet met verrekijker en scorebord.

Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik gevolgd word, waarna ik voor gek verklaard ben door vriendinnen, maar ik zal in het vervolg extra goed oppassen :jammer:



( :hihi: )

taouanza
24-03-05, 15:19
Geplaatst door MarinadeMix
Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik gevolgd word, waarna ik voor gek verklaard ben door vriendinnen, maar ik zal in het vervolg extra goed oppassen :jammer:



( :hihi: )

Big Brother is watching you

wytze
24-03-05, 15:24
Integratie gaat slecht, maar Samen Leven gaat steeds beter.
Ik zie daar elke dag weer prachtige voorbeelden van, o.a. tijdens het flyeren voor de demonstratie van maandag.

:wink:

reason
24-03-05, 15:29
Haha, heel leuk hoor, al die reacties.
Ook heel fijn dat het meteen weer zo agressief moet.
Maar intussen zeg ik wel degelijk iets over de werkelijkheid,
ook willen jullie dat blijkbaar niet zien.
Ik zei niet dat het ALTIJD zo gaat.
Maar wel zie ik het keer op keer gebeuren dat marokkanen elkaar opzoeken.
Het is bullshit om dat te ontkennen, je hoeft maar om je heen te kijken.
Overal zie je Marokkanen, jongeren en ouderen, in groepen of groepjes bij elkaar, zonder dat daar autochtonen tussen zitten.
Zeker komt het wel voor dat tussen groepen mensen ook een of enkele Marokkanen zitten.
Maar opvallend vaak is dat niet zo, en wordt alleen elkaars gezelschap gezocht.
Bij mijn voetbalclub zie ik het ook, vooral bij de ouderen. Na en voor de wedstrijd klitten ze bij elkaar. En dat is echt niet omdat de autochtonen hen niet moeten of buitensluiten of zo. Ze doen dat gewoon.

MarinadeMix
24-03-05, 16:14
Geplaatst door reason
Haha, heel leuk hoor, al die reacties.
Ook heel fijn dat het meteen weer zo agressief moet.
Maar intussen zeg ik wel degelijk iets over de werkelijkheid,
ook willen jullie dat blijkbaar niet zien.
Ik zei niet dat het ALTIJD zo gaat.
Maar wel zie ik het keer op keer gebeuren dat marokkanen elkaar opzoeken.
Het is bullshit om dat te ontkennen, je hoeft maar om je heen te kijken.
Overal zie je Marokkanen, jongeren en ouderen, in groepen of groepjes bij elkaar, zonder dat daar autochtonen tussen zitten.
Zeker komt het wel voor dat tussen groepen mensen ook een of enkele Marokkanen zitten.
Maar opvallend vaak is dat niet zo, en wordt alleen elkaars gezelschap gezocht.
Bij mijn voetbalclub zie ik het ook, vooral bij de ouderen. Na en voor de wedstrijd klitten ze bij elkaar. En dat is echt niet omdat de autochtonen hen niet moeten of buitensluiten of zo. Ze doen dat gewoon.

Agressief? Je zit toch niet onder de blauwe plekken :wat?!:

Weet je wat het is; mensen zoeken contacten op die ongeveer op hetzelfde niveau zitten qua gedachtengang. Daar is niets mis mee en daar heb ik ook niets op tegen. Iedereen zoekt maar uit met wie hij/zij omgaat.

Ik ga toch niet in een wijk op zoek naar autochtonen, omdat ik contacten wil met autochtonen,
MAAR omdat ik contact wil met mensen! Ik groet mijn buren, op mijn werk zit ik alleen met autochtonen, waar ik het zeer goed mee kan vinden. Ik heb vriendinnen van verschillende nationaliteiten en ik ben zeer tevreden over mijn situatie.

Als jij vindt dat het bij jou op de sportschool anders moet, dan zul jij een stap moeten nemen en niet wachten totdat iedereen doet wat jij wil. Heb jij wel eens geprobeerd met hun in contact te komen?

P.s: ik neem nooit zomaar dingen aan van mensen en dus ook niet van jou.

taouanza
24-03-05, 17:18
Geplaatst door reason
Haha, heel leuk hoor, al die reacties.
Ook heel fijn dat het meteen weer zo agressief moet.
Maar intussen zeg ik wel degelijk iets over de werkelijkheid,
ook willen jullie dat blijkbaar niet zien.
Ik zei niet dat het ALTIJD zo gaat.
Maar wel zie ik het keer op keer gebeuren dat marokkanen elkaar opzoeken.
Het is bullshit om dat te ontkennen, je hoeft maar om je heen te kijken.
Overal zie je Marokkanen, jongeren en ouderen, in groepen of groepjes bij elkaar, zonder dat daar autochtonen tussen zitten.
Zeker komt het wel voor dat tussen groepen mensen ook een of enkele Marokkanen zitten.
Maar opvallend vaak is dat niet zo, en wordt alleen elkaars gezelschap gezocht.
Bij mijn voetbalclub zie ik het ook, vooral bij de ouderen. Na en voor de wedstrijd klitten ze bij elkaar. En dat is echt niet omdat de autochtonen hen niet moeten of buitensluiten of zo. Ze doen dat gewoon.


Mischien omdat de autochtonen van een afstand een scorebord bijhouden in plaats van erop af stappen om een babbeltje te maken.
Heb je ook bijgehouden hoeveel autochtonen weggaan als de club,school of wijk te zwart wordt?
Of moeten allochtonen in een caravan wonen zodat ze elke keer weer de autochtonen achterna kunnen integreren?

Juliette
24-03-05, 18:29
Geplaatst door reason

Het is bullshit om dat te ontkennen, je hoeft maar om je heen te kijken.
Overal zie je Marokkanen, jongeren en ouderen, in groepen of groepjes bij elkaar, zonder dat daar autochtonen tussen zitten.

Tuurlijk niet. De autochtonen lopen er in een grote boog omheen.



[i]
Bij mijn voetbalclub zie ik het ook, vooral bij de ouderen. Na en voor de wedstrijd klitten ze bij elkaar. En dat is echt niet omdat de autochtonen hen niet moeten of buitensluiten of zo. Ze doen dat gewoon. [/B]

Zoek jij dan niet de mensen op met wie je het meest gemeen hebt? Op vlak van opleiding, interesse, ... ?

Juliette
24-03-05, 18:31
Geplaatst door taouanza

Of moeten allochtonen in een caravan wonen zodat ze elke keer weer de autochtonen achterna kunnen integreren?

Je wordt heel erg creatief en veelzijdig in het gebruik van het woordje "integreren" :hihi:

reason
24-03-05, 21:20
Geplaatst door MarinadeMix
Weet je wat het is; mensen zoeken contacten op die ongeveer op hetzelfde niveau zitten qua gedachtengang. Daar is niets mis mee en daar heb ik ook niets op tegen. Iedereen zoekt maar uit met wie hij/zij omgaat.

Als je daar invulling aan geeft door bijna alleen contact te zoeken met mensen van je eigen etnische minderheid, dan is daar naar min mening weliets mis mee.


[i]Als jij vindt dat het bij jou op de sportschool anders moet, dan zul jij een stap moeten nemen en niet wachten totdat iedereen doet wat jij wil. Heb jij wel eens geprobeerd met hun in contact te komen?

P.s: ik neem nooit zomaar dingen aan van mensen en dus ook niet van jou. [/B]

Ik speel met een aantal van hen samen. Dat gaat op zich prima.
Maar ze zonderen zich na de wedstrijden meestal af van de rest van de groep.
IK zonder me niet af, dus hoef ik ook geen stappen te zetten.

taouanza
25-03-05, 09:58
Geplaatst door Juliette
Je wordt heel erg creatief en veelzijdig in het gebruik van het woordje "integreren" :hihi:

Nou ja ik heb het idee dat mensen maar dingen roepen zonder er echt over na te denken wat het inhoudt.

Juliette
25-03-05, 20:07
Geplaatst door taouanza
Nou ja ik heb het idee dat mensen maar dingen roepen zonder er echt over na te denken wat het inhoudt.

Yep. En dat ze vergeten dat samenlevingsproblemen meestal verondersteld dat daar verschillende bevolkingsgroepen bij betrokken zijn. En dat verschillende bevolkingsgroepen daar aan moeten werken. En niet 1. Zoals nu gemakshalve van uit gegaan wordt.

MarinadeMix
29-03-05, 10:16
Geplaatst door reason
Als je daar invulling aan geeft door bijna alleen contact te zoeken met mensen van je eigen etnische minderheid, dan is daar naar min mening weliets mis mee.

Ik speel met een aantal van hen samen. Dat gaat op zich prima.
Maar ze zonderen zich na de wedstrijden meestal af van de rest van de groep.
IK zonder me niet af, dus hoef ik ook geen stappen te zetten.

Ieder heeft zo zijn beweegredenen.

Jij zondert je niet af, maar blijkbaar heb jij er een probleem mee, niet zij. Doe er wat aan of doe er niets aan (en hou erover op).

:wat?!: