PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabinet zeer waarschijnlijk ten val.



Joesoef
24-03-05, 08:38
donderdag 24 maart 2005 uur.
Aanblijven kabinet onzeker
Van onze verslaggevers


DEN HAAG - Het voortbestaan van het kabinet-Balkenende is onzeker. Na het aftreden van minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing woensdagavond eist D66 heropening van de onderhandelingen over het regeerakkoord. De andere D66-bewindslieden, Brinkhorst en Van der Laan, houden hun positie 'in beraad'.



Heeft het overleg onvoldoende resultaat, dan stappen Brinkhorst en Van der Laan ook op, liet D66-leider Boris Dittrich vannacht blijken tijdens een spoeddebat over het aftreden van minister De Graaf.

De Graaf gaf als reden voor zijn aftreden dat hij niet meer geloofwaardig is als minister voor Bestuurlijke Vernieuwing. Hij was tot de conclusie gekomen dat zowel de gekozen burgemeester als een nieuw kiesstelsel in deze kabinetsperiode niet te realiseren is.

Dat D66 nog niet in haar geheel uit de coalitie stapt verklaarde Dittrich als volgt: 'D66 is niet alleen in dit kabinet gestapt vanwege de gekozen burgemeester en het kiesstelsel. De eerste eis was ruimte en geld voor onderwijs.'

Hij stelde dat 'in de samenleving geen draagvlak is voor een nieuw kiesstelsel', het punt waaraan De Graaf zo hing.

'Ik heb mijn grens getrokken', zei De Graaf in het perscentrum Nieuwspoort, waar hij een persconferentie gaf na zijn bezoek aan de koningin. 'Ik ben een beetje de verpersoonlijking van de bestuurlijke vernieuwing. Als je te weinig kunt realiseren, dan moet je aftreden.'

Premier Balkenende zei in een net daarvoor afgelegde verklaring in de Tweede Kamer het vertrek van De Graaf te betreuren. Volgens Balkenende heeft De Graaf geen eerlijke kans gekregen om zijn werk te doen.

Hij doelde op het stemgedrag van de PvdA en GroenLinks in de Eerste Kamer, die dinsdag De Graafs voorstel voor een grondwetswijziging wegstemden. Balkenende benadrukte daarna dat zijn kabinet 'met volle inzet voor dit land' blijft verder wer-ken.

D66-leider Boris Dittrich gaat op zoek naar een nieuwe minister voor Bestuurlijke Vernieuwing, had hij eerder gisteren aan Balkenende toegezegd. De Graaf zei zich niet te kunnen voorstellen welke bestuurlijke vernieuwing deze minister moet bewerkstelligen.

De Graaf gaf toe dat in besprekingen met fractieleider Dittrich en collega-bewindslieden Brinkhorst en Van der Laan het aftreden van alle D66-bewindslieden aan de orde is geweest. Hij wilde geen commentaar geven op het feit dat ze dat nog niet hadden gedaan.

De Tweede Kamer heeft met een mengeling van respect en verbazing gereageerd op de beslissing van De Graaf. De coalitiefracties verwijten de PvdA minister De Graaf doelbewust ten val te hebben gebracht.

De PvdA op haar beurt denkt dat vooral de afwijzing door het CDA en de VVD van het nieuwe kiesstelsel De Graaf het laatste zetje heeft gegeven. PvdA-leider Bos: 'Was het maar waar dat ministers aftreden als ze een probleem hebben met de oppositie.'

De Graaf heeft gisteren, voor zijn uiteindelijk besluit, een lang gesprek gevoerd met premier Balkenende. Die vroeg hem aan te blijven. De Graaf zei dat hij dat alleen wilde als zijn voorstel voor een nieuw kiesstelsel voor de Tweede Kamer onverkort gerealiseerd zou worden. Hij wil een districtenstelsel met twee stemmen voor iedere kiezer.

Vervolgens overlegden de drie fractievoorzitters van VVD, CDA en zijn eigen partij D66. Uit dat gesprek bleek dat de VVD nog steeds niet bereid is het door De Graaf en D66 gewenste stelsel in te voeren. 'Dat betreur ik zeer', aldus De Graaf.

De Graaf was al 'diep teleurgesteld' nadat de Eerste Kamer dinsdagavond de grondwetswijziging had afgewezen, die een rechtstreeks gekozen burgemeester mogelijk moest maken. Hij beschouwde dat als een van de belangrijkste onderwerpen in zijn portefeuille, zei hij nog eens.

In zijn brief aan Balkenende schrijft De Graaf daarover: 'Het heeft bij mij de vraag doen rijzen of ik nog voldoende geloofwaardig en gezagvol kan functioneren in dit kabinet.'

Marsipulami
24-03-05, 08:48
Gewoon opruimen die regering en opnieuw naar de verkiezingen. Mogelijks komt er dan een regering Wilders I. :p

nard
24-03-05, 09:08
Geplaatst door Marsipulami
Gewoon opruimen die regering en opnieuw naar de verkiezingen. Mogelijks komt er dan een regering Wilders I. :p


Ik hoop het nog niet.
Met of zonder Wilders is er de achterliggende drie a vier jaar een conservatieve beweging in gang gezet. Deze neemt toe aan kracht, vindt duidelijke weerklank onder de mensen in het land en biedt een duidelijk antwoord op de kliek in de Haag.
De fase waarin ze zich nu bevinden is fysieke organisatie. Netwerkopbouw, juiste mensen op de juiste plaatsen, noodzakelijke infrastructuur enz. Daar hebben ze de komende twee jaar tot verkiezingen zeker nog voor nodig, willen ze niet in dezelfde problemen komen als Pim Fortuyn.

Iedere week dat de verkiezingen nog niet komen, is pure winst.

~Panthera~
24-03-05, 09:11
Nederlanders verdeeld over gekozen burgemeester

Uitgegeven: 25 februari 2005 09:29
Laatst gewijzigd: 25 februari 2005 11:05

DEN HAAG - Nederlanders zijn verdeeld over de gekozen burgemeester. Van de bevolking vindt 47 procent dat dit niet hoeft te worden ingevoerd.

Waar maken ze zich druk om, geen Nederlander die het intresseert. :giechel:

MarinadeMix
24-03-05, 09:14
Wat een heisa om zoiets :hihi:

Bofko
24-03-05, 09:28
Geplaatst door MarinadeMix
Wat een heisa om zoiets :hihi:

Een partij heeft bestaansrecht als ze zich kunnen profileren t.o.v andere partijen. D66 onderscheidt zich door zich als de partij van de bestuurlijke vernieuwing te presenteren. Aangezien dit het enige thema is waarin ze zich echt onderscheiden wordt het met veel bombarie gebracht. En moet daar dus voor de integriteit ook het politieke lot aan verbonden worden.

En dat terwijl het niet een hardcore issue voor de meeste kiezers is.

Je nek uitsteken voor de verkeerde dingen is een beetje genant.

MarinadeMix
24-03-05, 10:01
Geplaatst door Bofko
Een partij heeft bestaansrecht als ze zich kunnen profileren t.o.v andere partijen. D66 onderscheidt zich door zich als de partij van de bestuurlijke vernieuwing te presenteren. Aangezien dit het enige thema is waarin ze zich echt onderscheiden wordt het met veel bombarie gebracht. En moet daar dus voor de integriteit ook het politieke lot aan verbonden worden.

En dat terwijl het niet een hardcore issue voor de meeste kiezers is.

Je nek uitsteken voor de verkeerde dingen is een beetje genant.

Klopt!

Dat ondervind ik ook bijna elke dag (niet dat dat te vergelijken is met wat er nu gebeurt) :melig2:

Bofko
24-03-05, 10:04
Geplaatst door MarinadeMix
Klopt!

Dat ondervind ik ook bijna elke dag (niet dat dat te vergelijken is met wat er nu gebeurt) :melig2:

Het gaat er niet om dat je de dingen goed doet. Het gaat erom dat je de goede dingen doet. :wijs:

MarinadeMix
24-03-05, 10:07
Geplaatst door Bofko
Het gaat er niet om dat je de dingen goed doet. Het gaat erom dat je de goede dingen doet. :wijs:

Overleven, daar gaat het om :hardlach:

TonH
24-03-05, 10:08
Geplaatst door nard
Ik hoop het nog niet.
Met of zonder Wilders is er de achterliggende drie a vier jaar een conservatieve beweging in gang gezet. Deze neemt toe aan kracht, vindt duidelijke weerklank onder de mensen in het land en biedt een duidelijk antwoord op de kliek in de Haag.
De fase waarin ze zich nu bevinden is fysieke organisatie. Netwerkopbouw, juiste mensen op de juiste plaatsen, noodzakelijke infrastructuur enz. Daar hebben ze de komende twee jaar tot verkiezingen zeker nog voor nodig, willen ze niet in dezelfde problemen komen als Pim Fortuyn.

Iedere week dat de verkiezingen nog niet komen, is pure winst.

Daarom is er in de peilingen bijna voortdurend een krappe meerderheid voor 'links'?

Ik denk dat de conservatieve vloed een beedje droog aan het vallen is. :D

Spoetnik
24-03-05, 10:24
Hmm.. dat wordt op de ambasade stemmen.. gelukkig is die vlak bij :)

TonH
24-03-05, 10:40
Geplaatst door Spoetnik
Hmm.. dat wordt op de ambasade stemmen.. gelukkig is die vlak bij :)

Noem je dat integreren? :D





Telgraaf, do 24 mrt 2005, 10:28
D66-voorzitter somber over toekomst coalitie
HILVERSUM - Partijvoorzitter Pechtold van D66 is somber gestemd over de toekomst van de coalitie. Volgens hem ligt er een "behoorlijke hobbel" en staan de coalitiepartners CDA en VVD voor de taak D66 de komende twee jaar geïnteresseerd te houden in de coalitie. Dat zei Pechtold donderdag op Radio 1 in het programma De Ochtenden (EO).



Thom de Graaf
Foto: ANP

De drie fracties spreken de komende dagen over het regeerakkoord, omdat ze het niet eens kunnen worden over de herziening van het kiesstelsel dat daarin is afgesproken. "Het kiesstelsel is belangrijk. VVD-fractievoorzitter Van Aartsen ziet dat niet zitten. Nou, dan zie ik Van Aartsen even niet zitten", zei Pechtold.

Hij vindt dat er compensatie moet komen nu twee belangrijke D66-voorstellen voor bestuurlijke vernieuwing - de gekozen burgemeester en het kiesstelsel - in de huidige vorm zijn gestrand. Waaruit die compensatie precies moet bestaan, liet de partijvoorzitter in het midden.

Zolang de partijen het niet eens zijn, ziet Pechtold geen ruimte voor zijn partij om een nieuwe kandidaat te benoemen voor de woensdagavond afgetreden D66-minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing). Van een kabinetscrisis is volgens Pechtold geen sprake, omdat het kabinet volgens hem op een lijn zit.

D66-Tweede-Kamerlid Van der Ham, woordvoerder bestuurlijke vernieuwing, toonde zich positiever over de komende onderhandelingen over het regeerakkoord. "Ik heb vertrouwen dat er iets goeds uitkomt", zei hij. Van der Ham wilde niet zeggen wat de inzet van D66 is bij de besprekingen. Hij zei verder dat hij zich niet kan voorstellen dat de ministerspost voor bestuurlijke vernieuwing wordt opgeheven

Kid Capri
24-03-05, 10:46
Geplaatst door TonH
Daarom is er in de peilingen bijna voortdurend een krappe meerderheid voor 'links'?

Ik denk dat de conservatieve vloed een beedje droog aan het vallen is. :D

Inderdaad. Mensen kijken allereerst naar hun eigen portefeuille. En die is er de afgelopen jaren niet op vooruit gegaan, hetgeen de PvdA, GroenLinks en SP enorm doet opstuwen in de peilingen. En derhalve maak ik mij geen zorgen om de factor Wilders met zijn veredelde 'circusprogram'...;).

Ik vind trouwens dat men de PvdA-fractie in de Eerste Kamer enorm tekort doet wanneer men hen beschuldigt van ondemocratische taferelen. Het moge duidelijk zijn dat de gekozen burgemeester er door toedoen van deze fractie niet is gekomen. Maar heeft deze fractie niet gewoon haar werk gedaan door de wet op uitvoerbaarheid te toetsen?
Ik heb menig politicus horen beweren dat de PvdA-fractie in de Eerste Kamer zich schuldig heeft gemaakt aan ouderwets regentesk gedrag door de wens van partijleider Wouter Bos te negeren. Maar heeft zij niet uitdrukking gegeven aan artikel 67 van onze Grondwet. Volksvertegenwoordigers dienen te stemmen zonder last van bovenaf. Dwz zonder dwang van de partijleiding. In de Haagse kaasstolp hebben wij deze keiharde bepaling reeds sinds decennia verlaten en zijn wij vervallen in fractiediscipline, eenparigheid van stemmen en andersoortig kuddegedrag. En net hetgeen waarom Geert Wilders na zijn vertrek uit de VVD om werd geroemd (namelijk het hebben van een eigen standpunt), wordt voor Ed van Thijn en de zijnen een doodszonde.

K.

P.S. Ik hoorde gisteravond zelfs de altijd ZO integere Rob Oudkerk aan tafel bij de Peppi en Kokki van RTL 4 betogen dat Ed van Thijn zich had laten misbruiken voor allerlei vies politiek spelletje. Hij vergat daarbij te vermelden dat zijn persoonlijke teleurstelling voornamelijk vooruitkwam uit het feit dat met het afwijzen van dit wetsvoorstel zijn plan om deel te nemen aan de burgemeestersverkiezing in de gemeente Haarlem (teneinde tot een publiek eerherstel te komen) finaal de grond in zijn geboord...:hihi:.

Bofko
24-03-05, 10:50
Geplaatst door TonH
Daarom is er in de peilingen bijna voortdurend een krappe meerderheid voor 'links'?

Ik denk dat de conservatieve vloed een beedje droog aan het vallen is. :D

Ach, het hele politieke spectrum is naar rechts verschoven. ´Links´ en ´rechts´ gedefinieerd als ´politieke partij´ en niet als ´inhoud van beleid´ zullen nooit ver van de 50% afzitten

Couscousje
24-03-05, 10:53
*zucht*

Is er dan ook niets meer heilig in dit land?

Cc

TonH
24-03-05, 10:57
Geplaatst door Bofko
Ach, het hele politieke spectrum is naar rechts verschoven. ´Links´ en ´rechts´ gedefinieerd als ´politieke partij´ en niet als ´inhoud van beleid´ zullen nooit ver van de 50% afzitten

Ik dacht, laat ik het simpel houden..., maar je hebt helemaal gelijk. :moe:

Bofko
24-03-05, 11:02
Geplaatst door Couscousje
*zucht*

Is er dan ook niets meer heilig in dit land?

Cc

Secularisering heeft zijn prijs. :cool: