PDA

Bekijk Volledige Versie : Rotterdam stuurt 20.000 allochtone moeders op taalles



Joesoef
24-03-05, 12:25
Rotterdam stuurt 20.000 allochtone moeders op taalles

Uitgegeven: 24 maart 2005 12:34
Laatst gewijzigd: 24 maart 2005 12:41

ROTTERDAM - Rotterdamse allochtone moeders die het Nederlands gebrekkig beheersen, moeten vanaf volgend jaar verplicht een taalcursus volgen. Het gaat om 20.000 vrouwen die van de gemeente een aanbod voor een cursus krijgen om binnen vijf jaar de taal te beheersen. Maken ze de opleiding niet af, draaien ze op voor de kosten van ongeveer 6000 euro. Dit heeft wethouder L. Geluk van onderwijs en integratie donderdag bekendgemaakt.

Volgens Geluk gaat het niet alleen om het leren van Nederlands, maar trekt Rotterdam de inburgering veel breder. Opvoedingsondersteuning, ouderparticipatie op scholen, oriëntatie op de maatschappij en de voorbereiding op scholing en werk vallen er ook onder. De kosten van het ambitieuze project bedragen 160 miljoen euro.




Rotterdam hoopt op een extra financiële bijdrage van het Rijk van 10 miljoen euro per jaar om de aanpak te bekostigen. Dit bedrag komt boven op de 17 miljoen euro die Rotterdam al jaarlijks krijgt voor inburgering en educatie. Volgens Geluk wil verantwoordelijk minister Verdonk daarop bezuinigen, maar met een gerichte lobby in Den Haag zal Rotterdam het belang van de aanpak onderstrepen. "We lopen met dit project voorop, want we voeren het nieuwe inburgeringsstelsel van Verdonk versneld uit", aldus de wethouder.

Rotterdam heeft de meeste van de 20.000 vrouwen die Nederlands moeten gaan leren en moeten gaan inburgeren, in beeld. De moeders worden benaderd via de consultatiebureaus, via vrouwenorganisaties of buurtmoeders. Allochtone vrouwen die nauwelijks buiten komen, krijgen bezoek thuis.

Contract

Het stedelijk inburgeringsloket zal het taalniveau van de moeders gaan beoordelen om ze een cursus te bieden die op dat niveau is afgestemd. Volgens Geluk verzorgt de gemeente de cursus niet zelf, maar doen de regionale opleidingscentra Albeda en Zadkine dat. De deelnemers moeten vooraf een contract tekenen om de cursus af te maken. De eigen bijdrage is 270 euro.

Meer dan taal alleen

"We verwachten dat de moeders massaal gebruik gaan maken van het aanbod. Het is een aanbod dat ze niet kunnen weigeren", zei Geluk. Het project 'Meer dan taal alleen' sluit aan bij het nationaal actieplan van de commissie PaVEM om alle 240.000 zogenoemde vrouwelijke oudkomers in 2010 Nederlands te laten spreken.

Bar
24-03-05, 12:38
Goede zaak, hoewel het belachelijk is dat de gemeenschap 160 miljoen euro moet investeren om immigranten aan te zetten om dingen te gaan doen die ieder verstandig mens vanuit zichzelf zou moeten doen wanneer men zich in een nieuw land vestigt.

Joesoef
24-03-05, 12:43
Binnenkort de eerste taalachterstand razzia. Hoofddoekdragende vrouwen die op het zuidplein bijeen worden gedreven en pas na het behalen van de test weer naar huis mogen.

MarinadeMix
24-03-05, 13:10
Kan dat geld niet beter geïnvesteerd worden in de jeugd?!

taouanza
24-03-05, 14:24
Geplaatst door Bar
Goede zaak, hoewel het belachelijk is dat de gemeenschap 160 miljoen euro moet investeren om immigranten aan te zetten om dingen te gaan doen die ieder verstandig mens vanuit zichzelf zou moeten doen wanneer men zich in een nieuw land vestigt.

Maak je maar geen zorgen hoor. Er zal meer dan genoeg aan de witte strijkstok hangen.
Wat een belachelijk bedrag!

wie ik ben ????
24-03-05, 14:32
Maak je maar geen zorgen hoor. Er zal meer dan genoeg aan de witte strijkstok hangen.
Wat een belachelijk bedrag!
Inderdaad een belachelijk bedrag, voor de helft doe ik het ook. :student: :student: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel:

observer
24-03-05, 15:48
Geplaatst door MarinadeMix
Kan dat geld niet beter geïnvesteerd worden in de jeugd?! hoe kan je de jeugd nu beter bereiken dan via hun moeders?

Umarvlie
24-03-05, 16:07
Geplaatst door observer
hoe kan je de jeugd nu beter bereiken dan via hun moeders?

Via het internet ... :rolleyes:

MarinadeMix
24-03-05, 16:20
Geplaatst door observer
hoe kan je de jeugd nu beter bereiken dan via hun moeders?

Ik denk dat ouders en kinderen onderling in een andere taal best kunnen communiceren.... :moe:

Joepie
24-03-05, 16:30
Geplaatst door MarinadeMix
Ik denk dat ouders en kinderen onderling in een andere taal best kunnen communiceren.... :moe:

en jij wilt het gewoon niet snappen?

AARDIG
24-03-05, 16:54
Ik vind het niet erg dat die moeders les krijgen, het is hartstikke leuk om met het hele gezin weer dubbel te liggen als mijn moeder haar lerares "Greet" "Gat" noemt! Maar waar mijn moeder zich aan ergert is de denegrerende manier van lesgeven! Als 1 v/d moeders iets weigert is de opvolgende vraag: "Mag het niet van je man?". Of als een moeder iets fouts zegt: "dat is dom/stom". Het is dat mijn moeder niet op haar mond is gevallen en excuses afdwingt. Maar hoe moet het met vrouwen die een slot op de mond leggen?
Nou ja hoop dat men ook een goede selectie maakt van docenten. Liever SPW stagiares dan stressbejaarden die stijf staan van de kankersticks! (En ja ben best bereid om les te geven in het weekend)

taouanza
25-03-05, 10:18
Geplaatst door AARDIG
Ik vind het niet erg dat die moeders les krijgen, het is hartstikke leuk om met het hele gezin weer dubbel te liggen als mijn moeder haar lerares "Greet" "Gat" noemt! Maar waar mijn moeder zich aan ergert is de denegrerende manier van lesgeven! Als 1 v/d moeders iets weigert is de opvolgende vraag: "Mag het niet van je man?". Of als een moeder iets fouts zegt: "dat is dom/stom". Het is dat mijn moeder niet op haar mond is gevallen en excuses afdwingt. Maar hoe moet het met vrouwen die een slot op de mond leggen?
Nou ja hoop dat men ook een goede selectie maakt van docenten. Liever SPW stagiares dan stressbejaarden die stijf staan van de kankersticks! (En ja ben best bereid om les te geven in het weekend)

En ze komen niet verder dan aapnootmies.
Ik ken een vrouw die uitstekend Nederlands spreekt maar net niet goed genoeg voor een HBOopleiding. Dus ging ze op taalles. Ze wist niet wat ze zag. Onverschillige docenten en maar een lesniveau. Het intresseert ze geen moer of die vrouwen wat leren of niet. Ze lijken wel gek om zichzelf overbodig te maken.

En dan nog iets. JE hebt in Rotterdam twee lokale zenders zich je elke dag lastig vallen met taallessen. JE hebt de bibliotheek en dan nog de goede ouwe sesamstraat.
Met andere woorden met eigen intiatief kom je een heel end. Je doet het tenslotte voor jezelf.
Dat geld kan beter naar onderwijs, jeugdzorg en bibliotheek.

~Panthera~
25-03-05, 10:46
Geplaatst door AARDIG
Ik vind het niet erg dat die moeders les krijgen, het is hartstikke leuk om met het hele gezin weer dubbel te liggen als mijn moeder haar lerares "Greet" "Gat" noemt! Maar waar mijn moeder zich aan ergert is de denegrerende manier van lesgeven! Als 1 v/d moeders iets weigert is de opvolgende vraag: "Mag het niet van je man?". Of als een moeder iets fouts zegt: "dat is dom/stom ". Het is dat mijn moeder niet op haar mond is gevallen en excuses afdwingt. Maar hoe moet het met vrouwen die een slot op de mond leggen?
Nou ja hoop dat men ook een goede selectie maakt van docenten. Liever SPW stagiares dan stressbejaarden die stijf staan van de kankersticks! (En ja ben best bereid om les te geven in het weekend)

Das lekker. :moe:
Ze waren met mij dan heel snel klaar. :duivels:

taouanza
25-03-05, 10:49
Geplaatst door ~Panthera~
Das lekker. :moe:
Ze waren met mij dan heel snel klaar. :duivels:

En dan krijg je een boete van 6000 euro

~Panthera~
25-03-05, 10:51
Geplaatst door taouanza
En dan krijg je een boete van 6000 euro

Bezopen zooi. :moe:
Alsof mensen waar jij het over had, met bijna HBO niveau, op een aap, noot, mies cursusje zitten te wachten.
Niet te geloven!

taouanza
25-03-05, 10:56
Geplaatst door ~Panthera~
Bezopen zooi. :moe:
Alsof mensen waar jij het over had, met bijna HBO niveau, op een aap, noot, mies cursusje zitten te wachten.
Niet te geloven!

Weet ik heb een nog beter. Dit is zo ongelooflijk dat ik het nog steeds weiger te geloven. Maar een vriendin van mij die zegt dat haar moeder al 20 jaar op taalles zit. Nou ik heb haar moeder horen praten.
Maar ja als het je 160 miljoen kan opleveren waarom zou je die vrouwen de taal leren.
Maar aan de andere kant vindt ik dat die vrouwen ook voor zichzelf moeten opkomen en kwaliteit moeten eisen.
Mischien een eigen bijdrage betalen. Immers iedereen wil waar voor zijn geld.

~Panthera~
25-03-05, 11:03
Geplaatst door taouanza
Weet ik heb een nog beter. Dit is zo ongelooflijk dat ik het nog steeds weiger te geloven. Maar een vriendin van mij die zegt dat haar moeder al 20 jaar op taalles zit. Nou ik heb haar moeder horen praten.
Maar ja als het je 160 miljoen kan opleveren waarom zou je die vrouwen de taal leren.
Maar aan de andere kant vindt ik dat die vrouwen ook voor zichzelf moeten opkomen en kwaliteit moeten eisen.
Mischien een eigen bijdrage betalen. Immers iedereen wil waar voor zijn geld.


:schok: 20jaar ? waarom doet ze dat dan ?
snap ik ff niet.

Rabi'ah.
25-03-05, 11:11
Geplaatst door ~Panthera~
:schok: 20jaar ? waarom doet ze dat dan ?
snap ik ff niet.

Anders krijg je een boete en wil je geen Nederlands leren. :moe:

taouanza
25-03-05, 11:17
Geplaatst door ~Panthera~
:schok: 20jaar ? waarom doet ze dat dan ?
snap ik ff niet.

Kun je dat begrijpen dat ik het weiger te geloven?

Nou er komen elke keer nieuwe mensen bij en niemand stroomt door.

~Panthera~
25-03-05, 11:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Anders krijg je een boete en wil je geen Nederlands leren. :moe:


Dit is toch echt te bezopen voor woorden ?? :schok:
En niemand doet daar iets aan ?

taouanza
25-03-05, 11:20
Geplaatst door ~Panthera~
Dit is toch echt te bezopen voor woorden ?? :schok:
En niemand doet daar iets aan ?

Nou vind je 160miljoen euro niet genoeg dan?

~Panthera~
25-03-05, 11:22
Geplaatst door taouanza
Nou vind je 160miljoen euro niet genoeg dan?

Je bedoelt, dat dat het bedrag is wat die boetes opleveren ?

taouanza
25-03-05, 11:24
Geplaatst door ~Panthera~
Je bedoelt, dat dat het bedrag is wat die boetes opleveren ?

Nee daar willen ze 20 000 vrouwen nederlands mee leren.
Maar waarom heb ik het idee dat dat geen 160miljoen euro kan kosten.
Hoeveel kost een HBOopleiding?

~Panthera~
25-03-05, 11:25
Geplaatst door taouanza
Nee daar willen ze 20 000 vrouwen nederlands mee leren.
Maar waarom heb ik het idee dat dat geen 160miljoen euro kan kosten.
Hoeveel kost een HBOopleiding?


OK. WAT gebeurd er dus met die 160 miljoen, als die lessen dat niet kosten ?
Verdwijnbakje ?

taouanza
25-03-05, 12:39
Geplaatst door ~Panthera~
OK. WAT gebeurd er dus met die 160 miljoen, als die lessen dat niet kosten ?
Verdwijnbakje ?

Ja hoe doe je dat he 20 000 vrouwen NEderlands leren.
Dat is nogal wat.
Dus je huurt een adviesbureau in.
Dan huur je een ander adviesbureau om te kijken of die plannen haalbaar zijn.
Dan stamp je een plaatsingsbureau uit de grond om het allemaal netjes te coordineren.
Met een beetje geluk blijft er nog wat geld over om de vrouwen daadwerkelijk les te geven.
Mocht dat niet zo zijn kan je nog altijd gewoon weer de allochtonen de schuld geven dat ze niet willen integreren.
Maar ondertussen heb je natuurlijk wel heel veel werkgelegenheid geboden aan heel veel mensen die nooit een van die vrouwen in levende lijve heeft gezien.:D

Joepie
25-03-05, 12:44
Geplaatst door taouanza
Ja hoe doe je dat he 20 000 vrouwen NEderlands leren.
Dat is nogal wat.
Dus je huurt een adviesbureau in.
Dan huur je een ander adviesbureau om te kijken of die plannen haalbaar zijn.
Dan stamp je een plaatsingsbureau uit de grond om het allemaal netjes te coordineren.
Met een beetje geluk blijft er nog wat geld over om de vrouwen daadwerkelijk les te geven.
Mocht dat niet zo zijn kan je nog altijd gewoon weer de allochtonen de schuld geven dat ze niet willen integreren.
Maar ondertussen heb je natuurlijk wel heel veel werkgelegenheid geboden aan heel veel mensen die nooit een van die vrouwen in levende lijve heeft gezien.:D

of je reply slaat op worst.

Eke
25-03-05, 13:19
Geplaatst door Joesoef


Opvoedingsondersteuning, ouderparticipatie op scholen, oriëntatie op de maatschappij en de voorbereiding op scholing en werk vallen er ook onder. De kosten van het ambitieuze project bedragen 160 miljoen euro.


.
\ De eigen bijdrage is 270 euro.



Het is inderdaad veel meer dan taal alleen.En het komt ook ten goede aan de kinderen van de deelnemende vrouwen.Die wel degelijk zelf ook moeten meebetalen. Bijna 25 euro per maand.[Of is de bijdrage eenmalig, voor meerdere jaren ?]En een oppas moeten regelen.

Joesoef
25-03-05, 13:48
Geplaatst door taouanza
Nee daar willen ze 20 000 vrouwen nederlands mee leren.
Maar waarom heb ik het idee dat dat geen 160miljoen euro kan kosten.
Hoeveel kost een HBOopleiding?


Bytheway. 160 miljoen = 160000000 pleuros.


160000000/20000= €8000,- per deelnemer, 5 jaar is €1600 per jaar. Wat krijgen ze, een middagje les ?????

Daarnaast een eigen bijdragen van 270,-

270*20000=5400000 of te wel 5,4 miljoen.


Trouwens een eigen bijdrage van € 270,- Beetje riant voor deze gezinnen/ bijstandmoeders die vaak op een minium nivo zitten. Laat staan als ze het moeten terug betalen.

Eke
25-03-05, 17:10
Geplaatst door Joesoef



Trouwens een eigen bijdrage van € 270,- Beetje riant voor deze gezinnen/ bijstandmoeders die vaak op een minium nivo zitten. Laat staan als ze het moeten terug betalen.


Weet je, ik vind het heel veel geld voor lage inkomens...vooral als je schoolgaande kinderen hebt.Waar knabbel je dat nu weer vanaf in je jaarbudget ?????
Aan de andere kant, je kunt geholpen worden aan een leuke parttime baan als je zou willen.En je gezin kan minder strubbelingen hebben door cursus opvoeden en door een relatie te hebben met de school.Je kunt een beetje met het huiswerk van je kinderen helpen.En je voelt je beter thuis in je omgeving als je de taal kunt spreken.Je krijgt meer zelfvertrouwen mogelijk..Dus het lijkt me wel een investering die de moeite waard is.Ook voor je man.
Wie houdt trouwens toezicht op de kwaliteit van het aangebodene ?Wordt er gekozen uit succesvolle leermethodes ?

tr_imparator
25-03-05, 21:37
niemand kan men iets verplichten te leren, en zomaar een boete opleggen: vraag het maar aan een advocaat/ombudsman.

AARDIG
25-03-05, 22:27
Die dure boeken zijn ook nergens goed voor hoor! De docenten hebben het veel liever over kwestie Irak, en de onderdrukking van de vrouw, en bemoeien met de opvoeding van de kinderen!

888
25-03-05, 22:47
Geplaatst door Joesoef
Rotterdam stuurt 20.000 allochtone moeders op taalles

Uitgegeven: 24 maart 2005 12:34
Laatst gewijzigd: 24 maart 2005 12:41

ROTTERDAM - Rotterdamse allochtone moeders die het Nederlands gebrekkig beheersen, moeten vanaf volgend jaar verplicht een taalcursus volgen. Het gaat om 20.000 vrouwen die van de gemeente een aanbod voor een cursus krijgen om binnen vijf jaar de taal te beheersen. Maken ze de opleiding niet af, draaien ze op voor de kosten van ongeveer 6000 euro. Dit heeft wethouder L. Geluk van onderwijs en integratie donderdag bekendgemaakt.

Volgens Geluk gaat het niet alleen om het leren van Nederlands, maar trekt Rotterdam de inburgering veel breder. Opvoedingsondersteuning, ouderparticipatie op scholen, oriëntatie op de maatschappij en de voorbereiding op scholing en werk vallen er ook onder. De kosten van het ambitieuze project bedragen 160 miljoen euro.




Rotterdam hoopt op een extra financiële bijdrage van het Rijk van 10 miljoen euro per jaar om de aanpak te bekostigen. Dit bedrag komt boven op de 17 miljoen euro die Rotterdam al jaarlijks krijgt voor inburgering en educatie. Volgens Geluk wil verantwoordelijk minister Verdonk daarop bezuinigen, maar met een gerichte lobby in Den Haag zal Rotterdam het belang van de aanpak onderstrepen. "We lopen met dit project voorop, want we voeren het nieuwe inburgeringsstelsel van Verdonk versneld uit", aldus de wethouder.

Rotterdam heeft de meeste van de 20.000 vrouwen die Nederlands moeten gaan leren en moeten gaan inburgeren, in beeld. De moeders worden benaderd via de consultatiebureaus, via vrouwenorganisaties of buurtmoeders. Allochtone vrouwen die nauwelijks buiten komen, krijgen bezoek thuis.

Contract

Het stedelijk inburgeringsloket zal het taalniveau van de moeders gaan beoordelen om ze een cursus te bieden die op dat niveau is afgestemd. Volgens Geluk verzorgt de gemeente de cursus niet zelf, maar doen de regionale opleidingscentra Albeda en Zadkine dat. De deelnemers moeten vooraf een contract tekenen om de cursus af te maken. De eigen bijdrage is 270 euro.

Meer dan taal alleen

"We verwachten dat de moeders massaal gebruik gaan maken van het aanbod. Het is een aanbod dat ze niet kunnen weigeren", zei Geluk. Het project 'Meer dan taal alleen' sluit aan bij het nationaal actieplan van de commissie PaVEM om alle 240.000 zogenoemde vrouwelijke oudkomers in 2010 Nederlands te laten spreken.

Dit is denk ik niet haalbaar.

Eke
25-03-05, 23:36
Geplaatst door AARDIG
Die dure boeken zijn ook nergens goed voor hoor! De docenten hebben het veel liever over kwestie Irak, en de onderdrukking van de vrouw, en bemoeien met de opvoeding van de kinderen!

In plaats van dure boeken lijken me taperecordertjes met cassettebandjes handiger om thuis mee te werken.En natuurlijk een werkschrift.

Ik heb zelf een paar kinderen opgevoed. Steun is altijd welkom in deze tijd, al is het in de vorm van ervaringen uitwisselen. En van hele moeilijke situaties kunnen homevideo's gemaakt worden en zo besproken worden.

Ik denk dat de docenten ook een verplichting aangaan om goed onderwijs te leveren, zodat de vrouwen zich niet alleen thuis voelen in deze maatschappij, maar ook zich 'sterk'(in de goeie betekenis) voelen.

tr_imparator
26-03-05, 00:29
Geplaatst door Eke
In plaats van dure boeken lijken me taperecordertjes met cassettebandjes handiger om thuis mee te werken.En natuurlijk een werkschrift.

Ik heb zelf een paar kinderen opgevoed. Steun is altijd welkom in deze tijd, al is het in de vorm van ervaringen uitwisselen. En van hele moeilijke situaties kunnen homevideo's gemaakt worden en zo besproken worden.

Ik denk dat de docenten ook een verplichting aangaan om goed onderwijs te leveren, zodat de vrouwen zich niet alleen thuis voelen in deze maatschappij, maar ook zich 'sterk'(in de goeie betekenis) voelen.

:schrik: mensen die iets graag willen leren, die kunnen zonder dit, als de wil er niet is..tjaa?

taouanza
26-03-05, 10:23
Geplaatst door Eke
Weet je, ik vind het heel veel geld voor lage inkomens...vooral als je schoolgaande kinderen hebt.Waar knabbel je dat nu weer vanaf in je jaarbudget ?????
Aan de andere kant, je kunt geholpen worden aan een leuke parttime baan als je zou willen.En je gezin kan minder strubbelingen hebben door cursus opvoeden en door een relatie te hebben met de school.Je kunt een beetje met het huiswerk van je kinderen helpen.En je voelt je beter thuis in je omgeving als je de taal kunt spreken.Je krijgt meer zelfvertrouwen mogelijk..Dus het lijkt me wel een investering die de moeite waard is.Ook voor je man.
Wie houdt trouwens toezicht op de kwaliteit van het aangebodene ?Wordt er gekozen uit succesvolle leermethodes ?

Precies!
Waarom moet alles gratis zijn. Mischien dat ze meer moeite gaan doen als ze het zelf moeten betalen. Zoals ik al eerder zei: Iedereen wil waar voor zijn geld.

micha4
27-03-05, 21:54
Een bezopen ontechtvaardig idee. Ik woon in Israel en weet hoe belangrijk het is dat immigranten de taal leren. Maar ik zie ook dat veel mensen niet in staat zijn tot het leren van een taal uit een totaal andere taalgroep. Veel oudere Russische Joden leren het niet, hoeveel moeite ze ook doen.

Ik leerde IWRIT op mijn 25e. maar pa sna veel moeite en een universitaire opleiding. En daarna in het leger waar ik wel moest spreken. Als het voor mij als Nederlandse Jood moeilijk was om een semitische taal te leren waarvan ik de klanken heel natuurlijk vanaf kind door gebeden leerde kennen, is het nog moeilijker om Nederlands te leren als je Arabisch, Berbers of Turks spreekt. Want die taal leer je als buitenlander niet als kind via het gebedenboek en de klank tijdens diensten.

Belachelijk idee die verplichting. Vuig ook, want het is te voorspellen menige vrouw de eisen niet haalt. En dan betalen. Naar de rechter en aanvechten zou ik zeggen. Weer een voorbeeld van politieke spierballen om aan de rechtse achterban te laten weten dat ze de buitenlanders goed kunnen treiteren en kleineren.

Wij doen het In Israel beter. Iedere immigrant kan een half jaar in een absopptiecentrum waar alles verzorgd is en waar men de taal leert. En dan is het nog een enorme klus. In zo'n half jaar betaalt de overheid alles en kan men ook naar werk gaan zoeken.




Micha

Joesoef
27-03-05, 22:12
Geplaatst door micha4
Een bezopen ontechtvaardig idee. ik woon in Israel en weet hoe belangrijk het is dat immigranten de taal leren. Maar ik zie ook dat veel mensen niet in staat zijn tot het leren van een taal uit een totaal andere taalgroep. Veel oudere Russische Joden leren het niet.
ik leerde Hebreeuws op mijn 25e. Veel moeite en een universitaire opleiding. Als het voor mij als Nederlandse Jood al moeilijk was om een semitische taal te leren waarvan ik de klanken vanaf kind uit gebeden kende, is het net zo moeiljik om Nederlands te leren als je Arabisch, Berbers of Turks spreekt

Belachelijk idee. Vuig ook, want het is te voorspellen menige vrouw de eisen niet haalt. En dan betalen. Naar de rechter en aanvechten zou ik zeggen.

Wij doen het beter. Iedere immigrant kan een half jaar in een absopptiecentrum waar alles verzorgd is en waar men de taal leert. En dan is het nog een enorme klus.

Micha

Men kan zich beter richten op de jongeren die dreigen af te glijden naar de kansarme risicogroep.
Om met een beetje subsidie zijn er genoeg andere aktiviteiten die de buitenlandse moeders beter helpen met intergreren dan 'voldoende' beheersing van de Nederlandse taal.

mark61
28-03-05, 11:27
Geplaatst door Joesoef
Men kan zich beter richten op de jongeren die dreigen af te glijden naar de kansarme risicogroep.
Om met een beetje subsidie zijn er genoeg andere aktiviteiten die de buitenlandse moeders beter helpen met intergreren dan 'voldoende' beheersing van de Nederlandse taal.

Door wie worden die jongeren opgevoed en waarom glijden ze af? Het probleem is nu juist dat de ouders hun kinderen niet kunnen helpen bij hun schoolwerk, geen idee hebben van het NL schoolsysteem en alles wat daar bij komt kijken. Opvoedingsondersteuning is daarom nu het sleutelwoord, en dat is waar zelforganisaties nu mee bezig zijn.
Deze moeders zullen over het algemeen analfabeet zijn, in hun moedertaal en in het Nederlands. Daardoor starten hun kinderen al met een achterstand op de kleuterschool. Wat betreft taal, maar ook wat betreft motoriek. Het zal nu beter zijn, maar vroeger zagen de meeste allokinderen pas op school voor het eerst een pen, potlood of stift. Die moesten ze eerst leren vasthouden, oog-handcoördinatie etc., wat autokinderen over het algemeen al konden.
Als je nooit onderwijs hebt gehad moet je eerst leren leren. Een groot probleem is de motivatie en discipline om huiswerk te doen en te oefenen. Je leert bovendien een taal nooit of te nimmer als je alleen lessen volgt. Je zal moeten oefenen, je in de taal moeten storten. Als je 20 jaar les krijgt en nog de taal niet spreekt, komt dat in de eerste plaats door gebrek aan motivatie en een enorme achterstand in scholing op zich. En dan nog kunnen veel mensen op volwassen leeftijd nooit meer een andere taal leren.

Joesoef
28-03-05, 11:56
Geplaatst door mark61
Als je nooit onderwijs hebt gehad moet je eerst leren leren. Een groot probleem is de motivatie en discipline om huiswerk te doen en te oefenen. Je leert bovendien een taal nooit of te nimmer als je alleen lessen volgt. Je zal moeten oefenen, je in de taal moeten storten. Als je 20 jaar les krijgt en nog de taal niet spreekt, komt dat in de eerste plaats door gebrek aan motivatie en een enorme achterstand in scholing op zich. En dan nog kunnen veel mensen op volwassen leeftijd nooit meer een andere taal leren.


Mark,

Het is 2005, niet de jaren 80. De ouders of een van hen hebben gewoon meegedaan in het Nederlandse school systeem. De Nederlandse cultuur is bekend.

De jongeren vallen uit omdat ze opgroeien in afbraakbuurten met teveel van het zelfde bij elkaar, weinig of geen goede opleiding, laag geschoolde arbeid, geen vooruitzicht op werk, geen aansluiting op de maatschappij, geen acceptatie vanwege andere culturele achtergrond. De tieners en twintigers hebben niets aan een moeder die laat zien dat ze weten hoe je in foutloos Nederlands de brieven van de sociale dienst moet invullen.

En de analfabete moeders waarvan de kinderen de deur uit zijn is de man het probleem, niet de onwil om te gaan leren.

mark61
28-03-05, 12:11
Geplaatst door Joesoef
Mark,

Het is 2005, niet de jaren 80. De ouders of een van hen hebben gewoon meegedaan in het Nederlandse school systeem. De Nederlandse cultuur is bekend.

Niet waar ik werk, in Rotterdam. Daar zie ik elke dag moeders van pubers die geen woord Nederlands spreken. Het is natuurlijk waar dat het probleem zich op den duur vanzelf gaat oplossen. Voor een groot deel.


De jongeren vallen uit omdat ze opgroeien in afbraakbuurten met teveel van het zelfde bij elkaar, weinig of geen goede opleiding,

Juist. En hoe komt dat?

Schooluitval hoger
De slaagkansen voor het examen zijn voor allochtone leerlingen lager. Bij de autochtone leerlingen slaagt meer dan 90 procent voor mavo, havo of vwo . Van de Turkse leerlingen bijvoorbeeld, slaagt maar driekwart. Schooluitval, dat wil zeggen het onderwijs verlaten zonder diploma, komt onder allochtone jongeren veel vaker voor dan onder autochtonen. Van de eerste groep komt 20 procent uit het onderwijs zonder diploma terwijl dat voor 8 procent van de autochtone kinderen geldt. Een deel van de uitvallers haalt alsnog in het leerlingwezen een diploma of vindt een baan waaraan een opleiding is verbonden. Turken en Marokkanen kennen de hoogste schooluitval, gevolgd door Antillianen en Surinamers. Het percentage schooluitval neemt de laatste jaren wel af, vooral bij de meisjes.

http://www.voo.nl/inzicht/archief_1/voo_inzicht_artikel1_05.html

Lees het hele verhaal even, boeiende lectuur.


laag geschoolde arbeid, geen vooruitzicht op werk, geen aansluiting op :melig:...De tieners en twintigers hebben niets aan een moeder die laat zien dat ze weten hoe je in foutloos Nederlands de brieven van de sociale dienst moet invullen.

Tieners hebben alles aan moeders die het belang van huiswerk, een rustige plek om het te maken, op tijd naar bed gaan, kinderen ontbijt geven etc. inzien. Die begrijpen wat er voor schooltypes zijn in NL, waar ze voor opleiden, hoe belangrijk het is om een vervolgopleiding te doen etc. etc. Hoe kan je dat nou zeggen?


En de analfabete moeders waarvan de kinderen de deur uit zijn is de man het probleem, niet de onwil om te gaan leren.

Dat komt er nog eens bij. Maar uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om mensen met geen of nauwelijks scholing aan het leren te krijgen. Ze spreken hun moedertaal al heel slecht, en kunnen die zelden schrijven. En volwassenen leren toch al zo moeilijk.

Joesoef
28-03-05, 12:46
Geplaatst door mark61
Niet waar ik werk, in Rotterdam. Daar zie ik elke dag moeders van pubers die geen woord Nederlands spreken. Het is natuurlijk waar dat het probleem zich op den duur vanzelf gaat oplossen. Voor een groot deel.



Juist. En hoe komt dat?

Schooluitval hoger
De slaagkansen voor het examen zijn voor allochtone leerlingen lager. Bij de autochtone leerlingen slaagt meer dan 90 procent voor mavo, havo of vwo . Van de Turkse leerlingen bijvoorbeeld, slaagt maar driekwart. Schooluitval, dat wil zeggen het onderwijs verlaten zonder diploma, komt onder allochtone jongeren veel vaker voor dan onder autochtonen. Van de eerste groep komt 20 procent uit het onderwijs zonder diploma terwijl dat voor 8 procent van de autochtone kinderen geldt. Een deel van de uitvallers haalt alsnog in het leerlingwezen een diploma of vindt een baan waaraan een opleiding is verbonden. Turken en Marokkanen kennen de hoogste schooluitval, gevolgd door Antillianen en Surinamers. Het percentage schooluitval neemt de laatste jaren wel af, vooral bij de meisjes.
Tieners hebben alles aan moeders die het belang van huiswerk, een rustige plek om het te maken, op tijd naar bed gaan, kinderen ontbijt geven etc. inzien. Die begrijpen wat er voor schooltypes zijn in NL, waar ze voor opleiden, hoe belangrijk het is om een vervolgopleiding te doen etc. etc. Hoe kan je dat nou zeggen?



Dat komt er nog eens bij. Maar uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om mensen met geen of nauwelijks scholing aan het leren te krijgen. Ze spreken hun moedertaal al heel slecht, en kunnen die zelden schrijven. En volwassenen leren toch al zo moeilijk.


Ik heb op mn werk dagelijks te maken met laag opgeleide en kansarme allochtonen. Het is geen kwestie van taal of cultuur maar mentaliteit. Het gaat om in welke omgeving je groot wordt, welke mentaliteit je krijgt meegegeven. Daar helpt geen taalcursus.

Dit soort curssusen zijn vooral leuk voor beleidsmakers.

tr_imparator
28-03-05, 12:46
Geplaatst door mark61
(....)
Tieners hebben alles aan moeders die het belang van huiswerk, een rustige plek om het te maken, op tijd naar bed gaan, kinderen ontbijt geven etc. inzien. Die begrijpen wat er voor schooltypes zijn in NL, waar ze voor opleiden, hoe belangrijk het is om een vervolgopleiding te doen etc. etc. Hoe kan je dat nou zeggen?
(...)

suggereer je hiermee dat allochtone moeders slechte ''opvoeders'' zijn, tot hier, en niet verder? Het probleem ligt dus geheel bij de ouders en afkomst? Ik zie je namelijk geen woord spreken over de minpunten van de autochtone bevolking.

Je vergelijking boven slaat ook nergens op: je vergelijkt iemand met sociaal inkomen, allochtoon, laag geschoold met de zorgzame, hoog inkomen hebbende, ''autochtone'' nederlander? Ziedaar een tautologische pleonasme.

Bovendien vind ik dat turken over het algemeen meer respect hebben voor ouders ed. respect kennen, en gehoorzaam zijn. Je bent wel kortzichtig, voor iemand die de Turkse taal en cultuur kent.

mijn moeder is ook analfabeet, maar ben wel keurig opgevoed. So,what are you talking about? Om met Shakespeare te eindigen: There is a plaque upon thy epileptic visage!

mark61
28-03-05, 18:48
Geplaatst door tr_imparator
suggereer je hiermee dat allochtone moeders slechte ''opvoeders'' zijn, tot hier, en niet verder? Het probleem ligt dus geheel bij de ouders en afkomst? Ik zie je namelijk geen woord spreken over de minpunten van de autochtone bevolking.

Nee, dat suggereer ik niet. Ik ga in op het topic, niet op het hele verhaal van wat waarom mis kan gaan. Een deel daarvan is dat ouders niet toegerust zijn om hun kinderen te begeleiden bij hun gang door het onderwijs. Inhoudelijk niet, en wat betreft schoolkeuze etc. ook niet. Hoeveel dat er zijn, weet ik niet. Maar de cijfers wijzen er dus op dat het probleem bij allochtonen drie keer zo groot is als bij autochtonen.


Je vergelijking boven slaat ook nergens op: je vergelijkt iemand met sociaal inkomen, allochtoon, laag geschoold met de zorgzame, hoog inkomen hebbende, ''autochtone'' nederlander? Ziedaar een tautologische pleonasme.

Waar maak ik die vergelijking? Bij autochtonen speelt hetzelfde probleem, maar veel minder. Alleen al de taalsituatie is natuurlijk veel beter.


Bovendien vind ik dat turken over het algemeen meer respect hebben voor ouders ed. respect kennen, en gehoorzaam zijn. Je bent wel kortzichtig, voor iemand die de Turkse taal en cultuur kent.

Respect helpt niet bij schoolkeuze of huiswerkbegeleiding. Ik heb het niet over criminaliteit of zo, maar over voortijdig schoolverlaten.


mijn moeder is ook analfabeet, maar ben wel keurig opgevoed. So,what are you talking about?

Ik denk dat het voor jouw moeder erg moeilijk was je te helpen bij huiswerk en inzicht te krijgen in het Nederlandse schoolsysteem. Ik denk ook dat zij heel andere verwachtingen van school had dan NL ouders. Ik kan je publicaties geven, geschreven door Turkse experts, die zulke dingen beschrijven. Kijk om te beginnen s op www.delmatur.nl.

tr_imparator
28-03-05, 19:13
Geplaatst door mark61
Nee, dat suggereer ik niet. Ik ga in op het topic, niet op het hele verhaal van wat waarom mis kan gaan. Een deel daarvan is dat ouders niet toegerust zijn om hun kinderen te begeleiden bij hun gang door het onderwijs. Inhoudelijk niet, en wat betreft schoolkeuze etc. ook niet. Hoeveel dat er zijn, weet ik niet. Maar de cijfers wijzen er dus op dat het probleem bij allochtonen drie keer zo groot is als bij autochtonen.

Waar maak ik die vergelijking? Bij autochtonen speelt hetzelfde probleem, maar veel minder. Alleen al de taalsituatie is natuurlijk veel beter.





dat er minder verwacht kan worden kwa(?) begleiding, omdat de moeder de taal niet kent en het systeem is wel te begrijpen. Maar daar ga je de fout in, omdat jij zelf het onderwijssysteem niet kent. Juist omdat men niet voldoende kan begleiding(men verwacht dit niet), is er LWO(leerwegondersteuning) en PrO(praktijkonderwijs) opgericht, dit soort onderwijs is bedoeld om die kinderen, die juist meer begleiding nodig hebben, die ook krijgen. een kind met havo/vwo indicatie die heeft dit niet nodig, omdat hij het zelf ''aankan''. het gaat dus vooral om VMBO-leerlingen. Als dit desondanks gebeurd is dit het falen van het onderwijssysteem. Bovendien is het niveau van een achterstandschool in een achterstandwijk veel lager dan een witte/gemengd school in een normale wijk. Het is weer de taak van de school, om deze achterstand op te krikken: hier krijgt zij extra geld voor van de overheid..maar de kwaliteit van het onderwijs is weer onder de maat( zie bijvoorbeeld ook kwaliteitskaarten van verschillende scholen in verschillende wijken in amsterdam)

Ten eerste wordt de verantwoordelijkheid bij de ouders weggenomen, vervolgens faalt de overheid. Nu zeg jij dat dat de schuld is van de ouders. dus niet.



Ik denk dat het voor jouw moeder erg moeilijk was je te helpen bij huiswerk en inzicht te krijgen in het Nederlandse schoolsysteem. Ik denk ook dat zij heel andere verwachtingen van school had dan NL ouders. Ik kan je publicaties geven, geschreven door Turkse experts, die zulke dingen beschrijven. Kijk om te beginnen s op www.delmatur.nl.

ik verwachtte geen steun van me moeder, dat is toch logisch? Verder moet een persoon als jij toch weten dat kinderen van turks komaf, grotendeels aan ''zichzelf'' worden overgelaten: er wordt meer zelfstandigheid verwacht van het kind.

mark61
28-03-05, 19:27
Geplaatst door tr_imparator
dat er minder verwacht kan worden kwa(?) begleiding, omdat de moeder de taal niet kent en het systeem is wel te begrijpen. Maar daar ga je de fout in, omdat jij zelf het onderwijssysteem niet kent.

Hoe weet jij dat? In any case gaat het erom dat de school niet alles kan doen, en ook niet moet doen. Ouders moeten zich bemoeien met de opleiding van hun kinderen, that's all. Dat kan niet als je geen Nederlands spreekt en geen idee hebt van wat er op school gebeurt. Je kind start dan al met een achterstand die NOOIT meer wordt ingehaald. Lees die eerste link van me hierboven eens.


Een kind met havo/vwo indicatie die heeft dit niet nodig, omdat hij het zelf ''aankan''.

Veel kinderen krijgen die indicatie ten onrechte niet, dan is het dus al te laat.


Als dit desondanks gebeurd is dit het falen van het onderwijssysteem.

Hoezo? Je moet de verantwoordelijkheid van de ouders niet afschuiven op de staat. Dat gebeurt in Turkije misschien, maar hier dus niet. Is de bedoeling althans. Het blijkt dat ouders maar matig geïnteresseerd zijn in de vorderingen van hun kind. Ja, ze willen dat het goede resultaten haalt, maar de verantwoordelijkheid leggen ze volledig bij anderen. Ze komen niet op ouderavonden en zijn ook anderzins heel moeilijk te bereiken.


Bovendien is het niveau van een achterstandschool in een achterstandwijk veel lager dan een witte/gemengd school in een normale wijk.

Ja, omdat veel ouders hun taak niet doen. Dat is niet de schuld van het onderwijs, dat probeert met man en macht en heel veel geld er wat aan te doen. Maar dat gaat moeilijk als ouders niet meewerken.


Ten eerste wordt de verantwoordelijkheid bij de ouders weggenomen,

Hoezo?


vervolgens faalt de overheid.

Hoezo? Das makkelijk geredeneerd.


ik verwachtte geen steun van me moeder, dat is toch logisch?

Nee, dat is het niet. Wel begrijpelijk, maar niet logisch, en het heeft jouw gang door het onderwijs ongetwijfeld veel moeilijker gemaakt dan hij had kunnen zijn. Dat je desondanks 'goed terecht komt' is een geweldige prestatie van jou. Velen halen dat niet.


Verder moet een persoon als jij toch weten dat kinderen van turks komaf, grotendeels aan ''zichzelf'' worden overgelaten: er wordt meer zelfstandigheid verwacht van het kind.

Yep, en dat vind ik dus niet goed. Je wilt toch dat je kind goed presteert? Een kleuter / basisschoolleerling kan je niet aan zijn lot overlaten.

Joesoef
28-03-05, 19:50
Geplaatst door mark61
Hoe weet jij dat? In any case gaat het erom dat de school niet alles kan doen, en ook niet moet doen. Ouders moeten zich bemoeien met de opleiding van hun kinderen, that's all. Dat kan niet als je geen Nederlands spreekt en geen idee hebt van wat er op school gebeurt. Je kind start dan al met een achterstand die NOOIT meer wordt ingehaald. Lees die eerste link van me hierboven eens.


Je hebt opleiden en opvoeden, opleiden is primair een taak van de school en opvoeden van de ouders.

Voor opvoeden hoeven de ouders geen Nederlands te spreken, dat kan gerust in de eigen taal. Dat blijkt ook uit de generaties die zijn opgevoed en die nu zelf opvoeden. Dat blijkt ook uit de jongeren die gewoon doorstromen binnen het onderwijs.

Het probleem zijn de dropouts (die je trouwens in alle lagen van de bevolking hebt). Die dropouts zijn dropouts niet omdat het schorte aan de taal van de ouders maar door het dubbele leven waarin de jongens opgroeien en de culturele verschillen die zij op die leeftijd niet konden oplossen. Het is dus niet taal maar de sterke culturele verschillen die meespelen.

Het probleem waar veel probleem jongeren mee te maken hebben komt ook voor uit de maatschappij waarin zij zitten. Een maatschappij die niet zit te wachten op Marokkaanse laag opgeleide jongens. De productie bedrijven waar deze jongens aansluiting zouden moeten vinden kan deze jongeren niet gebruiken. Niet omdat ze niet willen werken of omdat ze dom zijn en niets willen, nee het zijn meestal de laag opgeleide autochtonen die er niets van moet hebben en een werkgever wil een stabiele productie. Die gaat dus zijn productie niet verstoren door een paar Marokkaantjes in dienst te nemen.

En dat het aandeel van meisjes gering is wil ik wel geloven. Traditionele rolpatronen. Daarnaast, je bent pas werkloos als je je als zodanig laat registreren.


Laten ze dat geld nu besteden aan kinderopvang en beroepsopleidingen voor de moeder en ECHTE leerwerktrajecten voor de kansarme jongeren. Dan komen de moeders die willen heus wel. En als werkgevers een blijvende financieele stimulans vangen voor in dienst treding NA het leerwerktraject dan komen die buiten de boot gevallen jongeren er ook wel.

tr_imparator
28-03-05, 19:51
Geplaatst door mark61



het is de taak van de school om de achterstand die volgens jouw NOOIT wordt ingehaald weg te werken. aan een analfabete moeder heb je niks aan(lot?!). Je bent dus volledig aangewezen aan de school, maar helaas is de school nog meer belabberd dan je ouders. Ja, dan weet ik het ook niet meer?!

Sry maar die indicatie wordt niet ten onrechte gegeven: hiervoor doet de kind mee aan een psychologische onderzoek, bij een achterstand van x ( zie indicatiecriteria LWO en PrO), krijg je extra steun. Veelal weten ook de leraren, in wat voor milieu een kind situeert, en dat hier dan toch niks aan wordt gedaan is gewoon het slechte onderwijs/begleiding van de school en ten tweede van de ouders?

makkelijk geredeneneerd? echt niet zo zit het gewoon in elkaar. als jij er verstand van hebt, dan weet je dat toch?!

als je moeder nou eenmaal geen verstand heeft van de stof die jij krijgt, kan ze toch moeilijk helpen?!? ''emotionele steun'' die krijg ik wel, alle moeders die willen het beste voor hun kinderen..af en toe miste ik wel de steun van me ouders, dat is wel waar, bijvoorbeeld dacht ik een keer: ''als me ouders nu hadden gepraat met de meester , was het anders zijn gelopen'' of ''was ik nu maar even een hollander'' . gewoon discriminatie af en toe. Ik vind het zorgelijk van mezelf dat ik daar af en toe van vlucht, ipv er tegen te vechten..

mark61
28-03-05, 20:08
Geplaatst door tr_imparator
het is de taak van de school om de achterstand die volgens jouw NOOIT wordt ingehaald weg te werken. aan een analfabete moeder heb je niks aan(lot?!).

Je kan best wat hebben aan een analfabete moeder. Ze kan voor de randvoorwaarden zorgen. Je stimuleren, zorgen dat je je huiswerk kan doen, een tolk zoeken en naar ouderavonden gaan. Maar inderdaad, zorgen dat je Nederlands gaat leren is ook erg belangrijk.


Je bent dus volledig aangewezen aan de school, maar helaas is de school nog meer belabberd dan je ouders. Ja, dan weet ik het ook niet meer?!

Het idee was dus dat ouders zich meer met school bemoeien. Zelforganisaties doen dat nu door ouders proberen naar voorlichtingsbijeenkomsten in de eigen taal te krijgen, en schoolmaatschappelijk werkers etc. op scholen te krijgen die de ouders en de docenten met elkaar in contact kunnen brengen. Gebeurt allemaal as we speak.


Sry maar die indicatie wordt niet ten onrechte gegeven:

Nog steeds geven onderwijzers aan zowel autochtone als allochtone leerlingen bewust of onbewust te lage indicaties.


makkelijk geredeneneerd? echt niet zo zit het gewoon in elkaar. als jij er verstand van hebt, dan weet je dat toch?!

Veel ouders kunnen meer doen dan ze nu doen. Dat is de realiteit, en daar wordt hard aan gewerkt. Er wordt verschrikkelijk veel geld en mankracht aan besteed. Maar nog steeds blijven veel ouders onbereikbaar.


bijvoorbeeld dacht ik een keer: ''als me ouders nu hadden gepraat met de meester , was het anders zijn gelopen'' of ''was ik nu maar even een hollander'' . gewoon discriminatie af en toe. Ik vind het zorgelijk van mezelf dat ik daar af en toe van vlucht, ipv er tegen te vechten..

Nou ja precies, in zo'n geval bijvoorbeeld. Tegenwoordig kan je vaak (? altijd?) terecht bij een schoolmaatschappelijk werker, of iets dergelijks, die met je ouders kan praten in hun taal.

tr_imparator
28-03-05, 20:16
Geplaatst door mark61


Nog steeds geven onderwijzers aan zowel autochtone als allochtone leerlingen bewust of onbewust te lage indicaties.



hoe weet je dat?

ik ben het met je eens, dat ouders meer hun kinderen moeten begleiding, dat dit meer nodig is bij allochtone ouders dan bij autochtone kan best het geval zijn, maar ik vind het ook dat vooral ook de school hierin een rol speelt.

Ik vind het niet eerlijk dat het kind zowel voor de fouten van de ouders(slechte begleiding), als van de school(slechte kwaliteit) moet boeten. Jij wel?

mark61
28-03-05, 20:24
Geplaatst door tr_imparator
hoe weet je dat?

Tsja, dat kan je bijvoorbeeld hier (http://turksestudent.nl/forum/index.php?showtopic=514) lezen, uit onverdachte bron.


ik ben het met je eens, dat ouders meer hun kinderen moeten begleiding, dat dit meer nodig is bij allochtone ouders dan bij autochtone kan best het geval zijn, maar ik vind het ook dat vooral ook de school hierin een rol speelt.

Ik vind het verfrissend dat zelforganisaties een inspanning leveren.


Ik vind het niet eerlijk dat het kind zowel voor de fouten van de ouders(slechte begleiding), als van de school(slechte kwaliteit) moet boeten. Jij wel?

Neuh, heb ik dat ooit beweerd? Ik denk dat het met de kwaliteit van scholen wel meevalt in NL.

tr_imparator
28-03-05, 20:30
Geplaatst door mark61
Tsja, dat kan je bijvoorbeeld hier (http://turksestudent.nl/forum/index.php?showtopic=514) lezen, uit onverdachte bron.



Ik vind het verfrissend dat zelforganisaties een inspanning leveren.



Neuh, heb ik dat ooit beweerd? Ik denk dat het met de kwaliteit van scholen wel meevalt in NL.

sry maar dergelijke bronnen zijn niet te vertrouwen, vooral niet die bron, omdat het vooral alleen turken zijn die daar posten. en vooral mensen die een laag advies kregen. Iemand die hoog adveis kreeg en toch naar een lagere opleiding is gegaan, staan er niet, vreemd? :maf3:

Over het algemeen is de kwaliteit van scholen wel ok, maar de kwaliteit in scholen in achterstandswijken zijn zeer slecht, dat is raar, omdat juist in die scholen een goede kwaitiet nodig is.

http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/kwaliteitszorg/vo_doc.htm

Tomas
29-03-05, 10:07
Het is uitermate belangrijk dat de ouders van schoolgaande kinderen nederlands beheersen om hun kinderen te helpen en begeleiden in hun schoolgaande carriere. Dat kan een school niet alleen, uitzonderingen daargelaten.

En aan de andere kant is het volgens mij ook zo dat het onderwijsniveau te wensen overlaat heden ten dagen. Dat moet echt beter. Of het niveau op "zwarte" scholen nog slechter is weet ik niet, maar afgaande op mijn ervaring met "witte" scholen is het al slecht genoeg gesteld. Misschien dat de extra hoeveelheid geld die zwarte scholen krijgen het niveau wat compenseert. Maar veel kan dat nooit zijn gezien de enorme hoeveelheid aan extra aandacht die de kinderen daar eisen.

Taallessen is wat dit betreft dus een goede zaak.

tr_imparator
29-03-05, 15:26
Geplaatst door Tomas
[B]Het is uitermate belangrijk dat de ouders van schoolgaande kinderen nederlands beheersen om hun kinderen te helpen en begeleiden in hun schoolgaande carriere. Dat kan een school niet alleen, uitzonderingen daargelaten.


ik begrijp de logica niet. je wilt een evt. achterstand bij de leerlingen voorkomen, door de ''achterstand'' bij de moeder weg te werken. get real plz: als je de tijd die je gaat besteden aan de moeder, besteed aan het kind, wordt hij een professor in de Nederlandse taal.

Bovendien hoef je geen nederlands te kennen voor begleiding van je kind, het is wel van belang dat je ermee bezighoudt.(met evt. mbv een tolk/familielid/buren etc)


En aan de andere kant is het volgens mij ook zo dat het onderwijsniveau te wensen overlaat heden ten dagen. Dat moet echt beter. Of het niveau op "zwarte" scholen nog slechter is weet ik niet, maar afgaande op mijn ervaring met "witte" scholen is het al slecht genoeg gesteld. Misschien dat de extra hoeveelheid geld die zwarte scholen krijgen het niveau wat compenseert. Maar veel kan dat nooit zijn gezien de enorme hoeveelheid aan extra aandacht die de kinderen daar eisen.

op de witte scholen is de kwaliteit van het onderwijs slecht, uitgezonderd van een paar scholen, maar de kwaliteit van zwarte scholen is echt belabberd( zie rapporten bijvoorbeeld van scholen in zwarte wijken). Hierdoor krijgen ze subsidie/hulp, maar toch wordt het kwaliteit onderwijs niet erop beter, terwijl de vraag niet zo zeer verschilt van een andere school. Lees bijvoorbeeld maar een inspectierapport van een dergelijke school. (zie link boven)





Taallessen is wat dit betreft dus een goede zaak.

Het niet kennen van de Nederlandse taal is op zich geen belemmering voor de communicatie met de ouders. die communicatie lukt best met bijvoorbeeld een familielid/tolk/leerling zelf/tarzan-taal.

Iets leren is natuurlijk wel een goede zaak.

GroteWolf
29-03-05, 15:37
Onzin natuurlijk, die taallessen. Weer eens wat geld weggooien. Wel veel goedkoper dan een NZ lijn dus wdb zijn die Rdammers wel slimmer dan wij, helaas.

Tomas
29-03-05, 17:48
Geplaatst door tr_imparator
ik begrijp de logica niet. je wilt een evt. achterstand bij de leerlingen voorkomen, door de ''achterstand'' bij de moeder weg te werken. get real plz: als je de tijd die je gaat besteden aan de moeder, besteed aan het kind, wordt hij een professor in de Nederlandse taal.


De moeder hoeft geen perfect nederlands te spreken. Ze hoeft slechts de maatschappij zelfstandig te begrijpen. En dan vooral de maatschappij mbt haar kind. De school, de verenigingen, de jeugdzorg, de dokter etc. Pas dan kan ze een kind goed opvoeden in nederland.



Bovendien hoef je geen nederlands te kennen voor begleiding van je kind, het is wel van belang dat je ermee bezighoudt.(met evt. mbv een tolk/familielid/buren etc)


Hoe staat een moeder die geen nederlands kent de leerkracht te woord? Met een tolk? Laat me niet lachen. En al helemaal niet als het kind de tolk moet spelen. Get real yourself man.


Het niet kennen van de Nederlandse taal is op zich geen belemmering voor de communicatie met de ouders. die communicatie lukt best met bijvoorbeeld een familielid/tolk/leerling zelf/tarzan-taal.

Winkelen gaat nog wel zonder de taal te spreken. Ook niet perfect. Maar da's toch ff wel wat anders dan je kind controleren of ie wel een beetje z'n best doet, overhoren of eens op school informeren hoe het ermee staat.

Kom nou zeg. Dat jij het blijkbaar goed gered hebt tot nu toe is geen maatstaf voor alle kinderen. Waarom denk je is er uberhaupt zoiets als extra geld voor alochtone scholen??

tr_imparator
29-03-05, 18:30
Geplaatst door Tomas
De moeder hoeft geen perfect nederlands te spreken. Ze hoeft slechts de maatschappij zelfstandig te begrijpen. En dan vooral de maatschappij mbt haar kind. De school, de verenigingen, de jeugdzorg, de dokter etc. Pas dan kan ze een kind goed opvoeden in nederland.
Hoe staat een moeder die geen nederlands kent de leerkracht te woord? Met een tolk? Laat me niet lachen. En al helemaal niet als het kind de tolk moet spelen. Get real yourself man.
Winkelen gaat nog wel zonder de taal te spreken. Ook niet perfect. Maar da's toch ff wel wat anders dan je kind controleren of ie wel een beetje z'n best doet, overhoren of eens op school informeren hoe het ermee staat.
Kom nou zeg. Dat jij het blijkbaar goed gered hebt tot nu toe is geen maatstaf voor alle kinderen. Waarom denk je is er uberhaupt zoiets als extra geld voor alochtone scholen??

Jezus, wat denk je wel? dat allochtone moeders achtelijk zijn? De meeste moeders die kennen ietsie pietsie nederlands. Voldoende om te overleven. De volledig analfabeten lijkt me moeilijk om de achterstand weg te werken. Daar wordt dus gebruik gemaakt van een famililid ed die als hulp dient of de vader om maar wat te noemen.

Winkelen gaat nog wel zonder de taal te spreken? Ook niet perfect? laat me niet lachen!!!wat een ironie!! Je hebt echt geen taal nodig om te winkelen.

Er is extra geld voor allochtone scholen, in het echt heet dit, leerwegondersteuning, die is er niet voor alleen allochtonen, maar aan alle kinderen die een achterstand hebben. Dit heeft men ingevoerd, omdat de nodige zorg ontbreekt uit de huishoudelijke sfeer/kwaliteit onderwijs laag is.

Bovendien zorgt de bureaucratie in Nederland ervoor dat alles ''waterdicht'' is; ouders kunnen tegenwoordig weinig de idee van de school beinvloeden..

anyway, natuurlijk is het belangrijk om iets te leren, een taal. Maar of dacht echt invloed zal hebben op schoolgaande kinderen, betwijfel ik.

888
29-03-05, 21:01
Geplaatst door tr_imparator
Jezus, wat denk je wel? dat allochtone moeders achtelijk zijn? De meeste moeders die kennen ietsie pietsie nederlands. Voldoende om te overleven. De volledig analfabeten lijkt me moeilijk om de achterstand weg te werken. Daar wordt dus gebruik gemaakt van een famililid ed die als hulp dient of de vader om maar wat te noemen.

Bovendien zorgt de bureaucratie in Nederland ervoor dat alles ''waterdicht'' is; ouders kunnen tegenwoordig weinig de idee van de school beinvloeden..

anyway, natuurlijk is het belangrijk om iets te leren, een taal. Maar of dacht echt invloed zal hebben op schoolgaande kinderen, betwijfel ik.

Je hebt heel wat allochtone moeders met een afgeronde Universitaire rondleiding rondlopen. Die ook met Cum Laude geslaagd zijn.