PDA

Bekijk Volledige Versie : Nordine Taouil, 30, van Marokkaanse origine. Verkozen in Antwerpen

Marsipulami
26-03-05, 01:29
Nordine Taouil, 30, van Marokkaanse origine Behaalde 1.360 stemmen in Antwerpen

Ten huize Taouil is op televisie Pipi Langkous te zien. Een blond meisje en een halfbloedje spelen op de grond. De vrouw van Nordine Taouil is onthaalmoeder. Zelf werkt hij bij De Lijn. ,,Om de kost te verdienen.'' Want op de eerste plaats voelt Nordine Taouil zich imam en islamgeleerde. Hij is imam van de moskee van Merksem en vrijwillig actief in de Grote Moskee van Brussel.

,,Ik vond mijn heil in de islam toen ik twaalf was, bij de dood van mijn vader'', vertelt hij. Via kennissen van zijn vader kon Nordine Taouil verder naar school gaan aan het Islamitisch Instituut van Newsbury, Londen. ,,Op internaat. We volgden het Britse leerplan en leerden daarnaast de koran vanbuiten.'' Daarna studeerde hij door aan de islamitische universiteiten van Damascus, SyriŽ, en van Medina in Saoudi-ArabiŽ. Nordine Taouil omschrijft zichzelf als een overtuigde, maar gematigde moslim. Daarom denkt hij een verzoenende figuur te kunnen zijn in de Moslimraad. ,,Ik beschouw me een praktiserende moslim met kennis van de leer, maar gematigd en begripvol''

Met die boodschap trok hij ook naar de verkiezingen. ,,Ik beheers de taal en ken de mentaliteit van hier. Bovendien heb ik een goed contact met zowel de eerste generatie als met de jongeren. En ik ben goed vertrouwd met de verschillende strekkingen binnen de islam. Ik kan ze samenbrengen. Ik ken de leer goed genoeg om te kunnen praten met zogeheten fanatiekelingen. Soms kan ik ze overtuigen.''

Nordine Taouil wil moskeeŽn meer openstellen voor jongeren en vrouwen. Hij wil dat moskeeŽn meer zijn dan louter gebedsruimte. Ze moeten ook bezoek ontvangen, uitleg geven in het Nederlands, activiteiten organiseren voor jongeren. ,,Imams moeten een rol spelen in de maatschappij. Ze moeten openstaan voor andere overtuigingen. Ze moeten snel en duidelijk een standpunt innemen over pakweg de aanslagen van 11 september 2001 of de moord op Theo Van Gogh. Maar de executieve moet ook reageren als een politieke partij de islam aanvalt, desnoods met juridische stappen.''

,,Moslims moeten beseffen dat ze in een niet-islamitisch land leven. Ze moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen, ook de vrouwen. Wat niet betekent dat ze daarvoor hun identiteit moeten verliezen. Velen vallen nog te veel op de eigen gemeenschap terug. Als executieve moeten we onze zendtijd in de media benutten. We leven in een wereld die snel verandert. Als we ons nu niet organiseren, zal dat in de toekomst nog veel moeilijker worden.''

Binnen de Marokkaanse gemeenschap is veel minder gestemd dan in de Turkse. In Brussel hebben verschillende moskeeŽn de verkiezingen geboycot. De grote moskee heeft zich in het dispuut over wel dan niet kiezen, afzijdig gehouden. Gevolg is dat in Brussel de stemmen over zoveel kandidaten verdeeld zijn dat niemand een doorslaggevende score haalde. De kandidaat met de meeste stemmen, een Turk, haalde amper 789 stemmen. De eerste Marokkaan haalt 307 stemmen. Brussel telt met 150.000 moslims wel de grootste islamitische gemeenschap van het land.

,,De Brusselse situatie is heel complexer dan in Vlaanderen'', zegt Nordine Taouil. ,,Brussel is het slagveld van bepaalde figuren die strijden om de macht. Door hen is de vorige executieve mislukt. Daarom pleit ik ook voor een opsplitsing van de Moslimraad in een Vlaamse en een Waalse kamer. Het kan niet dat de werking aan Vlaamse zijde verlamd wordt door de twisten aan Franstalige kant.''

Dat een groot deel van de Marokkaanse gemeenschap niet heeft gestemd of de verkiezingen zelfs heeft geboycot, noemt Taouil een vergissing. ,,Ze hadden ongelijk. Het gevaar bestaat nu dat de Moslimraad niet zal aanvaard worden door de hele moslimgemeenschap. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat de meerderheid van de verkozenen van Turkse afkomst is. Maar ze moeten wel neutraal blijven en zich niet laten beÔnvloeden door Ankara. Dit is een Belgisch orgaan, voor alle Belgische moslims, ongeacht hun achtergrond. Het kan niet dat buitenlandse ambassades of de Belgische regering zich mengen in de interne keuken van de Moslimraad. Dat is het principe van scheiding van kerk en staat.''

Op de vraag of een vrouw voorzitster van de executieve kan worden, wil hij niet antwoorden. Over zijn eigen ambities zwijgt hij ook. ,,Het is vooral belangrijk dat de voorzitter aanvaardbaar is voor alle strekkingen.''

Over ťťn zaak is Taouil wel duidelijk: niet de universiteit van Leuven of Antwerpen, maar de Moslimexecutieve moet het initiatief nemen voor het organiseren van een Belgische imamopleiding. ,,In samenwerking met moderne gematigde islamitische universiteiten in het buitenland, zoals die van MaleisiŽ , en in samenwerking met Belgische universiteiten. Maar het initiatief moet zuiver islamitisch zijn, zonder inmenging van andere godsdiensten. Ik zal daartoe stappen ondernemen vanuit de Moslimexecutieve.''

26/03/2005 Lieven Sioen, foto's Katrijn Van Giel

©Copyright De Standaard