PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders twijfelen over leven na de dood



Marsipulami
26-03-05, 12:50
’Meerderheid gelooft in leven na de dood’


Geplaatst op 26/3 '05 om 0:56u
Door Theo Borgermans (Bron: Ikon)


HILVERSUM (RKnieuws.net) - De meerderheid van de jonge Nederlandse bevolking gelooft in een leven na de dood. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Motivaction, in opdracht van het tv-programma IKON Live. Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna zes op de tien ondervraagden gelooft in de wederopstanding van Jezus.

Motivaction deed onderzoek onder 978 Nederlanders, waaronder 341 ’nieuwe’ landgenoten als Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen. Het onderzoek richtte zich op jonge Nederlanders tussen de 15 en 40 jaar.

Van de autochtone Nederlanders zegt 54 procent in een leven na de dood te geloven, een kwart zegt het niet te weten en volgens de resterende 21 procent bestaat er geen hiernamaals.

De verwachtingen over het hiernamaals lopen zeer uiteen bij de autochtonen die erin geloven of er over twijfelen. Volgens 40 procent leeft de ziel voort, terwijl een evengroot aantal gelooft dat niet de ziel, maar de geest blijft voortbestaan. Iets minder mensen (38 procent) denken dat ze vrienden of familie zullen weerzien.

Het geloof in de reïncarnatie, hemel of vagevuur is niet populair. Bijna drie op de tien mensen die in het hiernamaals geloven gaan uit van een reïncarnatie als mens. Een leven in hemel of vagevuur is de toekomst voor twintig procent, terwijl slechts dertien procent gelooft in een gegarandeerd leven in het paradijs.

De reïncarnatie is echter wél populair onder christenen. Een aanzienlijk deel van hen (40 procent) verwacht te reïncarneren als mens, dier of andere vorm.

Onder allochtonen is het geloof in het hiernamaals overheersend: 70 procent van hen gelooft in een leven na de dood. De Turken (61 procent) en Marokkanen (47 procent) gaan er vanuit dat men het leven voortzet in hemel dan wel vagevuur. Antillianen geloven daarentegen meer in het voortleven van hun ziel (40 procent) of geest (50 procent). Dit is in overeenstemming met de islam en de winti-religie, belangrijke godsdiensten voor deze bevolkingsgroepen.

Wederopstanding

De Nederlandse bevolking blijkt de werkelijke betekenis van het Paasfeest goed te kennen: 55 procent weet de betekenis van het feest goed te benoemen. Bijna drie op de tien Nederlanders zegt deze reden enigzins te kennen.

Opvallend is dat bijna zes op de tien burgers geloven in enige vorm van wederopstanding van Jezus Christus. Van hen gelooft 35 procent dat Jezus symbolisch voortleeft, 22 procent dat hij werkelijk uit de dood is opgestaan en 2 procent dat Jezus niet is gekruisigd, maar wel naar de hemel is gestegen. In totaal gelooft 41 procent van de Nederlanders niet in de wederopstanding.

Orgaandonatie

Christenen zullen in het hiernamaals waarschijnlijk één of meer organen moeten missen. Van hen is 66 procent namelijk bereid tot orgaandonatie. Turken (54 procent), Marokkanen (42 procent) en Surinamers (43 procent) zijn minder bereid een orgaan af te staan.

De volledige resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd in het tv-programma IKON Live. De uitzending is op 27 maart, 16.05 uur, Nederland 1. Na de uitzending is het rapport te lezen op de website www.ikon.nl/ikonlive. (tb)

echnaton
26-03-05, 13:29
Ik geloof er niets van. Als ik om me heen kijk zie ik een heel andere beeld.

Vooral dit:

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna zes op de tien ondervraagden gelooft in de wederopstanding van Jezus.
lijkt me een aanvechtbare bewering. Ik denk dat je bij 6% dichter in de buurt van de waarheid zit.

Marsipulami
26-03-05, 14:09
Geplaatst door echnaton
Ik geloof er niets van. Als ik om me heen kijk zie ik een heel andere beeld.

Vooral dit:

lijkt me een aanvechtbare bewering. Ik denk dat je bij 6% dichter in de buurt van de waarheid zit.


Van hen gelooft 35 procent dat Jezus symbolisch voortleeft

Dat Jezus symbolisch op één of andere manier voortleeft, is een stelling waarachter ook een aartsatheïst zich kan scharen. Zoveel zegt dat niet.

Juliette
27-03-05, 00:46
Nederlanders die twijfelen!!! :schok:

Doeschate
27-03-05, 15:53
Geplaatst door Marsipulami
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna zes op de tien ondervraagden gelooft in de wederopstanding van Jezus.
Dit kan niet waar zijn!
Uit dit onderzoek blijkt dat de Nederlander religieus gezien overspannen is. De confrontatie met de islam begint ons te veel te worden. De integratie gaat de verkeerde kant op, de Nederlander keert onder invloed van de islam terug naar oude geloofswaarden.

Deze resultaten zijn verrassend:
• 60 procent gelooft in de opstanding van Christus, maar slechts 55 procent weet de betekenis van het paasfeest goed te benoemen. Bijna drie op de tien Nederlanders zegt deze reden enigzins te kennen.
• De reïncarnatie is echter wél populair onder christenen. Een aanzienlijk deel van hen (40 procent) verwacht te reïncarneren als mens, dier of andere vorm.
• Een leven in hemel of vagevuur is de toekomst voor twintig procent, terwijl slechts dertien procent gelooft in een gegarandeerd leven in het paradijs.

mark61
27-03-05, 16:30
Waanzingetallen.

Winti is Surinaams en niet Antilliaans.