PDA

Bekijk Volledige Versie : Een geslaagde Marokkaan: Najib Amhali



Ron Haleber
26-03-05, 12:54
Harde Marokkaanse humor met taboes



LOES DE FAUWE


Hij is niet de enige comedian van allochtone afkomst. Hij is wel de beste. Najib Amhali heeft sterrenstatus. Zijn derde theatershow, Freefight, onlangs uitgezonden op tv, trok anderhalf miljoen kijkers. Zijn vierde theatershow, Most Wanted, waarmee hij nu door het land trekt, is overal uitverkocht. Een goede grappenmaker, die geraffineerd en erg geestig zijn Marokkaanse achtergrond op het toneel uitbuit. Over imam de 'homohatende' El Moumni: ''Hé, je lokt het wel uit in die jurk!''


Hij acteerde ook, onder meer in Shouf Shouf Habibi en in Theo van Goghs tv-serie Najib en Julia. Een voorbeeld voor de jeugd, zoals dat heet. Bij voorbeeld voor de twee beginners Anuar Aoulad Abdelkrim en Soundos El Ahmadi.

In de show Freefight vertelt hij hoe hij kort na 'nine eleven' in de kroeg een spa rood bestelt. Zegt de barkeeper: ''Natuurlijk, jij moet nog vliegen.''

De lach rolt door de zaal. Amhali komt in Freefight na die vlieggrap op 'nine eleven' niet meer terug. ''Polarisatie is vruchtbaar voor op het toneel, maar op een gegeven moment werd het te veel. Soms is er zoveel ellende dat ik er op het podium niets mee kon. Dus dan had ik het over andere dingen. Het heeft even geduurd voordat ik kon denken: ik hoef niet te kiezen, ik moet in de eerste plaats grappen maken. Je moet juist spelen.''

Zo stapte hij zowel de avond van de moord op Fortuyn als de avond van de moord op Van Gogh wel het podium op, terwijl menig collega juist tot het tegengestelde besloot. ''Juist dan moet je het wél doen. Ook na de moord op Theo. Makkelijk was het niet. Grappen heb ik ook niet gemaakt, ik heb die voorstelling aan Theo opgedragen. Afblazen betekent toch bakzeil halen en dat wil ik niet.''

Na de aanslagen in de Verenigde Staten had hij, opgegroeid in Krommenie, opeens dat bewustzijn: ik ben een Marokkaan. Zoals zoveel Marokkanen in Nederland. ''Dat komt niet zomaar, opeens wordt er van alle kanten aan je gevraagd: 'Hoe zit dit?' En: 'Denken ze echt dat ze door 77 maagden worden ontvangen in de hemel?' Weet ik dat! Ik was net zo verbijsterd als ieder ander.''

''Als er nu iets vreselijks gebeurt, hoop je maar dat er geen moslim bij betrokken is. Dat is raar, alsof iets niet erg is als het door een Nederlander wordt gedaan. We hebben het vaak over een 'wij-gevoel' - en dat heb ik als ik met Amsterdammers in het buitenland ben, maar ik heb het ook met Berbers. Sinds die septemberaanslagen zijn moslims de nieuwe vijand, na de Russen, en 'ze zien er zus en zo uit'. Heel gevaarlijk vind ik dat. Het is een beetje zoals het met de Molukkers ging na de treinkapingen. Mijn Molukse vrienden in Krommenie konden nergens binnenstappen of er werd gezegd: 'Daar heb je weer een kaper.' Nogal beangstigend. Wilders doet nu precies hetzelfde.''


'Dan hebben ze het over 'de islamieten', maar ik snap niet wat ze bedoelen. Neem de hoofddoekjesdiscussie. Het dragen van een hoofddoekje is nu iets van: 'Ik word aangevallen en ik maak een statement.' Die hoofddoekjes waren er voorheen toch nauwelijks? Als ik oude foto's van ons gezin bekijk, zie ik mijn moeder in gewone kleren, mijn vader in een kek pak, daar komt geen hoofddoek op voor.

''Ik zie die meiden hier rondlopen, met en zonder hoofddoek, soms met strakke kleding, hoge hakken, lekker kontje en een hoofddoek. Maak mij niet wijs dat dat iets religieus is. Dat is een statement van: dwars. Vroeger had het met fatsoen te maken, vrouwen mochten geen lustgevoelens opwekken . Nu is het toch zo dat we algemeen vinden dat een man zich behoort in te houden. Ik schrik zelf ook als ik een vrouw in een burqa zien. Je denk toch gelijk: zit er geen vent met een geweer onder?''


De speelfilm Shouf Shouf Habibi, van Albert ter Heerd (hij schreef het script samen met de acteur Mimoun Oaïssa), was de eerste Nederlandse speelfilm waarin allochtonen, met name Marokkanen, op de hak worden genomen. Cultuurverschillen en Nederlandse vooroordelen worden met smaak neergezet. Een groot succes, wat betreft bezoekersaantallen, en ook de verkoop aan het buitenland. Op het filmfestival in Berlijn scoorde de film ook goed. Hij werd aangeprezen als een 'oer-Hollandse komedie' en heeft niets te maken heeft met Marokkaanse humor, zegt regisseur Ter Heerd. Hij meent dat het thema van de film - de botsing tussen traditionele cultuur en het westen - juist universeel is. ''Omdat het voor iedereen herkenbaar is.''

Toch was het aantal Marokkaanse bezoekers beperkt. Acteur Momoun Ouled Radi wijt dat onder meer aan scènes als die waarin een weggelopen meisje met geweld door haar broers wordt teruggehaald. Amhali (hij speelt in de film een politieman met een ontsporend broertje): ''Marokkanen geen humor? Juist wel. Er is een geweldige zelfspot, er zijn grappen van Berbers over Arabieren, van Arabieren over soesi's en soesi's over donkere Marokkanen, precies zoals wij grappen maken over Belgen en Friezen en Limburgers en Rotterdammers en Amsterdammers.''


'Alleen denk ik dat de grappenmakerij beperkingen heeft in de taboes. Iets zeggen zoals 'de koningin in haar kont neuken' kan echt niet. Seksuele toespelingen ook niet. Jiskefet met 'Zal ik jou eens lekker in je bek schijten': absoluut niet. Grenzen zijn godsdienst, het koningshuis, man-vrouwverhoudingen en seks. Ja, dan hou je weinig over zou je zeggen. Ik doe ook niet veel met seks, er is door comedians al zoveel gedaan over seks, dan moet je er wel overheen gaan, en dan wordt het al gauw heel plat. Dat is geen bewuste keus uit gêne of zo, want alle Marokkanen neuken, dus dat is het punt niet. Maar schelden en grof zijn, is geen voorwaarde voor goede grappen''

''Ik hoor wel opmerkelijk vaak: 'Wat goed, dat u niet vloekt.' Terwijl ik wel vind: hoe harder, hoe leuker. En een goede grap is een goede grap, dus over braafheid zul je mij niet horen. En hier kan bijna alles. Ik vind dat Marokkanen moeten leren incasseren. Gelijk behandelen. Harde grappen over Nederlanders, net zo hard over Marokkanen.''

Waarmee de taboes niet zomaar zijn opgelost. ''In Shouf Shouf zit een zoenscène. Hoorde ik van Marokkaanse acteurs: 'Dat zou ik nooit doen!' Is nog steeds taboe, terwijl ik daar toch sta te zoenen als acteur, en niet als Najib. Dat onderscheid moet je als acteur kunnen maken. Maar dan is het idee: dan zien mijn ouders mij zoenen. Ja echt! Volwassenen mannen. Is echt taboe. Dus zou ik wel eens zin hebben om een homo te spelen, met een man zoenen, dat zou voor mij nou een overwinning zijn.''


Als vanzelf komt de moeder in beeld. Weer een Marokkaanse moeder die bepalend is geweest voor een liberale opvoeding.

''Ik was met mijn moeder erg verbonden. Ik heb haar hier wegwijs gemaakt, ik heb haar leren fietsen, mijn vader bemoeide zich nergens mee, ze moest alles alleen opknappen, tot en met behangen aan toe, maar toch kon ik niet over alles praten. Ik kan mij wel herinneren dat we vroeger met mijn moeder meegingen naar het badhuis. Jongetjes mogen mee, tot ze schaamhaar krijgen, geloof ik. Ik weet wel dat mijn moeder mijn broertje en mij drie keer in de week onder de douche zette en echt schoonschrobde. Tot een bepaalde periode: 'Nu ben je oud genoeg om zelf te douchen.' Ik geloof niet dat mijn moeder mij sindsdien naakt heeft gezien.''


Maar over zijn 'eerste keer', op z'n zestiende, hoorde zijn moeder niets. Zijn Nederlandse vriendinnetje, met wie hij elf jaar samen zou blijven, was vijftien. ''Natuurlijk vertelde ik dat thuis niet, zij ook niet. Het was ons geheim. Ik mocht ook niet bij haar slapen. Haar vader zei altijd: 'Ik heb vier dochters, we maken er hier geen hoerenkast van.' Dan deden we het stiekem, want van haar moeder mocht het wel. ''

''Als wij uitgingen, dronken we natuurlijk wel wat, maar mijn moeder had daar een enorme hekel aan. Mijn vader zei altijd: 'Eén uur thuis en anders gaat de deur op slot.' Altijd te laat, dan belde je zachtjes en dan deed mijn moeder, die nooit sliep, de deur open. En als ik dan gedronken had, hield ik mijn adem in. 'Heb je het leuk gehad?' 'Hm'.''


En nu is Amhali zelf getrouwd, met een hier opgegroeide Marokkaanse , traditioneel, 'voor de moeders'. Hij vertelt erover in zijn show, en gaat misschien ook nog eens vader worden. Dan wil hij van taboes niet weten.

''Kinderen missen het recht om fouten te maken. Dus als je je ouders niet eens kunt vertellen dat je verliefd bent, of erger, als het uit is, dat is niet leuk. Ik ga dat echt anders doen. Ze moeten zich vrij voelen om over alles met me te praten.''




© Het Parool, 26-2-2005

The_Reporter
26-03-05, 12:58
http://www.selefiepublikaties.com/Artikelen/BiografievandeBoodschapper.pdf

taouanza
26-03-05, 13:00
Huh? Geen cameraploeg die de Rifgebergte in gaat? :watte?:
Mischien dat ze daar iemand kunnen vinden die Najib tien jaar niet heeft gezien. OF mischien is hij helemaal geen Rifijn krijgen we nog een beter beeld van hoe Najib zo ver had kunnen komen.

Ron Haleber
26-03-05, 13:06
Geplaatst door The_Reporter
http://www.selefiepublikaties.com/Artikelen/BiografievandeBoodschapper.pdf

Rep, wat heeft de biografie van de profeet nu met Amhali te maken? Leg dat eens uit! Of sleep je die er overal met de haren maar bij?

Ron Haleber
26-03-05, 13:08
Geplaatst door taouanza
Huh? Geen cameraploeg die de Rifgebergte in gaat? :watte?:
Mischien dat ze daar iemand kunnen vinden die Najib tien jaar niet heeft gezien. OF mischien is hij helemaal geen Rifijn krijgen we nog een beter beeld van hoe Najib zo ver had kunnen komen.

Het wachten is op NOVA op zoek naar de douar van Taouanza... Wat zullen ze daar wel niet allemaal vinden??? :giechel: :rolleyes:

The_Reporter
26-03-05, 13:11
Geplaatst door Ron Haleber
Rep, wat heeft de biografie van de profeet nu met Amhali te maken? Leg dat eens uit! Of sleep je die er overal met de haren maar bij?
Netta salallaahoe 'alayhi wa sallam iggen dthlemliH qa3a dzhie ieuwdzhen. Ieuwdzhen ichessa ettab3en netta salallaahoe 'alayhi wa sallam.

taouanza
26-03-05, 13:29
Geplaatst door Ron Haleber
Het wachten is op NOVA op zoek naar de douar van Taouanza... Wat zullen ze daar wel niet allemaal vinden??? :giechel: :rolleyes:

Ja ik heb neven en nichten die ik me hele leven niet heb gezien.
Die kunnen je percies vertellen hoe ik denk en leef.:duim:

nl-x
26-03-05, 14:49
Wat is het toch met die Najib? Bleek mn zusje gister een dvd van m te hebben gehuurd, dat ik vanochtend tegen mn wil keek.

Zag ik m NB net in persoon in de Makro.

En hebben jullie het hier weer over hem :/

AARDIG
26-03-05, 15:03
Als een moslima met een sluier twee universitaire opleidingen doet dan is ze onderdrukt en niet succesvol! Hypocrisie ten top!
Ali B is ook succesvol hè Ron! :moe:

Ron Haleber
26-03-05, 18:52
Geplaatst door AARDIG
Als een moslima met een sluier twee universitaire opleidingen doet dan is ze onderdrukt en niet succesvol! Hypocrisie ten top!
Ali B is ook succesvol hè Ron! :moe:

Ik begrijp niet waarom je dit tegen mij zegt? Ik schreef al 15 jaar geleden een artikel in de NRC over het goed recht van moslima's om een hoofddoek te dragen.

Er was toen een rel over in Alphen waar men dat verbood. Ik heb uitgelegd dat men dat heel normaal moest vinden. Omdat ik in die nog niet gepolariseerde tijd meer over moslims in die krant schreef, deed ik het zelfs op verzoek van de redactie.

Je reactie is dus erg dwaas! :stomp:


Wat wil je verder met Ali B...? Ik vind het een erg leuke en zelfs beschaafde rapper en gun hem zijn succes!

Voorzover ik weet heeft hij ook een zus die slim is en wel in de pers kwam met een liberale mening. Ik denk niet dat ze een hoofddoek draagt. Maar al droeg ze er vier over elkaar, dan wind ik me er niet over op en zou haar veel geluk wensen! :gniffel:

Goodnight
26-03-05, 19:02
Geplaatst door Ron Haleber
Rep, wat heeft de biografie van de profeet nu met Amhali te maken? Leg dat eens uit! Of sleep je die er overal met de haren maar bij?



Een voorbeeld voor de jeugd, zoals dat heet.

:wink:

AARDIG
26-03-05, 19:32
Ik begrijp niet waarom je dit tegen mij zegt? Ik schreef al 15 jaar geleden een artikel in de NRC over het goed recht van moslima's om een hoofddoek te dragen.

Er was toen een rel over in Alphen waar men dat verbood. Ik heb uitgelegd dat men dat heel normaal moest vinden. Omdat ik in die nog niet gepolariseerde tijd meer over moslims in die krant schreef, deed ik het zelfs op verzoek van de redactie.

Je reactie is dus erg dwaas!


Wat wil je verder met Ali B...? Ik vind het een erg leuke en zelfs beschaafde rapper en gun hem zijn succes!

Voorzover ik weet heeft hij ook een zus die slim is en wel in de pers kwam met een liberale mening. Ik denk niet dat ze een hoofddoek draagt. Maar al droeg ze er vier over elkaar, dan wind ik me er niet over op en zou haar veel geluk wensen!


Mijn welgemeende excuses Ron. Maar wat ik eigenlijk bedoelde met mijn eerste zin en wat absoluut niet persoonlijk naar jou was gericht is: "Waarom heeft men het nooit over een succesvolle Gesluierde Moslima." Ik denk dat dat een groter voorbeeld is voor de Marokkanen/moslims dan Najib! Met alle respect voor Najib natuurlijk!

Wat ik verder met Ali B. wil zeggen is precies hetzelfde! Waarom wordt Ali B. zo geprezen???? Het is een aardige gast daar niet van! Maar ik kan zo honderd Marokkanen/moslims opnoemen die een beter voorbeeld zijn voor de Marokkanen en moslims. Die hoeven geen beeld in Madame Tussaud maar die zouden wel een extra zakcentje willen om na hun studie scheikunde/natuurkunde/geneeskunde/TU nog een studie te doen! Waarom worden deze jongens/meiden niet een keertje geprezen in de metro of in een andere krant! Is het niet zo dat autochtone jongeren juist worden beschermd tegen rappers en andere politiek incorrecte grappemakers?

Ik zou wel een sociaal wetenschappelijk onderzoek willen, naar de rol van de overheid om allochtone jongeren te stimuleren Hoger Onderwijs te volgen! En als hypothese: "Overheid houdt allochtone jongeren dom door een typerend beeld te geven van een "succesvolle" Marokkaan."
1 van de subvragen kan als volgt luiden: "Waarom is een Marokkaan alleen succesvol als hij/zij "verlicht", "seculier" gedrag vertoont, en dit samen laat smelten met een beroep als comedian, zanger en/of rapper!"

Gooi dit alsjeblieft niet op het hoopje "comlottheorieën" het is namelijk een hypothese die door betrouwbaar onderzoek tot een conclussie kan leiden, waar velen bij gebaat zijn.

liela
27-03-05, 00:18
:lole: :boogie: :wohaa:

goed zo...geweldig...beter had ik het niet kunnen zeggen....helemaal gelijk heb je!!!!!!!!!!

liela
27-03-05, 00:18
reageer nou daar eens op mister Ronnie?? :blij:

liela
27-03-05, 00:22
"Overheid houdt allochtone jongeren dom door een typerend beeld te geven van een "succesvolle" Marokkaan."


vooral dit stukje heeft mij tot nadenken gezet AARDIG...bedankt!

Olive Yao
27-03-05, 00:37
Geplaatst door AARDIG
"Waarom is een Marokkaan alleen succesvol als hij/zij "verlicht", "seculier" gedrag vertoont, en dit samen laat smelten met een beroep als comedian, zanger en/of rapper!"
"Verlichting" kun je het beste vertalen met "helder denken", "seculier" betekent in effect (heel kort gezegd) dat de macht van levensbeschouwingen begrensd is.

Onaantastbare verworvenheden, volgens mij. Wie ze afwijst krijgt het met mij aan de stok.

Juliette
27-03-05, 00:41
Geplaatst door Olive Yao
"Verlichting" kun je het beste vertalen met "helder denken", "seculier" betekent in effect (heel kort gezegd) dat de macht van levensbeschouwingen begrensd is.

Onaantastbare verworvenheden, volgens mij. Wie ze afwijst krijgt het met mij aan de stok.

Inhoudelijk ben ik het helemaal met je eens Olive. Ik heb wel veel vragen bij hoe je dat allemaal wil realiseren.

Ron Haleber
27-03-05, 07:09
Geplaatst door AARDIG
Mijn welgemeende excuses Ron. Maar wat ik eigenlijk bedoelde met mijn eerste zin en wat absoluut niet persoonlijk naar jou was gericht is: "Waarom heeft men het nooit over een succesvolle Gesluierde Moslima." Ik denk dat dat een groter voorbeeld is voor de Marokkanen/moslims dan Najib! Met alle respect voor Najib natuurlijk!



Zowaar, madame, blijkt u ook nog wijze woorden te kunnen spreken! :rolleyes:

Mijn 'gesluierde' vriendin Fatima Elatik verschijnt regelmatig in de media. Zelfs bij Barend en Van Dorp, B&W als bij Rayman...

Ik vind dus dat u niet te klagen heeft! Fatima staat haar mannetjes! :ninja2:




Wat ik verder met Ali B. wil zeggen is precies hetzelfde! Waarom wordt Ali B. zo geprezen???? Het is een aardige gast daar niet van! Maar ik kan zo honderd Marokkanen/moslims opnoemen die een beter voorbeeld zijn voor de Marokkanen en moslims. Die hoeven geen beeld in Madame Tussaud maar die zouden wel een extra zakcentje willen om na hun studie scheikunde/natuurkunde/geneeskunde/TU nog een studie te doen! Waarom worden deze jongens/meiden niet een keertje geprezen in de metro of in een andere krant! Is het niet zo dat autochtone jongeren juist worden beschermd tegen rappers en andere politiek incorrecte grappemakers?


U heeft gelijk. Maar voor u jammer genoeg, ga ik niet, noch over de wassen beelden in Madame Tussaud, noch over de metro of andere kranten. Ik kan uw wensen dus niet honoreren! :staart:



Ik zou wel een sociaal wetenschappelijk onderzoek willen, naar de rol van de overheid om allochtone jongeren te stimuleren Hoger Onderwijs te volgen! En als hypothese: "Overheid houdt allochtone jongeren dom door een typerend beeld te geven van een "succesvolle" Marokkaan."

Ik steun uw voorstel van harte...! Wendt u tot uw eigen of plaatselijke onderwijsinstelling voor de uitvoering ervan. :gsm:

Subsidie voor zo'n zinnige zaak is - zoals blijkt uit mijn verhaal over Bos & Lommer - nog altijd rijkelijk aanwezig. :hihi:

mark61
27-03-05, 16:31
Ik wil nog steeds weten wat Najib's neven in de Rif uitspoken! :mad:

Rabi'ah.
27-03-05, 21:45
.

Paco.x
27-03-05, 22:00
Ik wil tegen even interveniëren bij de discussie over het onderzoek. Haal je nou geen dingen door elkaar? De overheid houdt Marokkanen dom door een stereotiep beeld in de media? De afbeelding van Marokkanen (zowel positief als negatief) is wat mij betreft absoluut een onderwerp dat het onderzoeken waard is, maar je onderzoek veronderstelt dat de overheid deze beeldvorming bepaalt. Niet dat er geen onderzoek bestaat over dergelijke machtsrelaties tussen overheid en media hierover (zie bijvoorbeeld het baanbrekende werk van Herman en Chomsky-the propaganda model), maar daarbij gaat het toch meestal over zaken in de internationale sfeer, waarbij economische, politieke en militaire belangen een rol spelen. Ik geef toe dat het soms wel lijkt alsof onze politici denken dat 'integratie' het grootste probleem is dat momenteel onze aarde bedreigt, maar om te veronderstellen dat ze in achterkamertjes vergaderen over welke succesvolle marokkaan door de telegraaf geinterviewd moet worden lijkt me toch wel onwaarschijnlijk. ik vrees in elk geval dat het geen kwestie is van even wat gegevens verzamelen...maar ik blijf graag op de hoogte van de vorderingen! :blij:

Juliette
27-03-05, 22:51
Geplaatst door Rabi'ah.
.

Je vingers weer ff voorbij getypt?

AARDIG
27-03-05, 23:22
"Verlichting" kun je het beste vertalen met "helder denken", "seculier" betekent in effect (heel kort gezegd) dat de macht van levensbeschouwingen begrensd is.

Onaantastbare verworvenheden, volgens mij. Wie ze afwijst krijgt het met mij aan de stok.

Bedankt voor je uitleg beste Olive Yao, alleen jammer dat je de aanhalingstekens niet mee leest. Iedereen mag zijn eigen interpretatie eraan geven, zo is de Islam voor mij de verlichting. Wat betreft je laatste zin, succes.



Zowaar, madame, blijkt u ook nog wijze woorden te kunnen spreken!

Mijn 'gesluierde' vriendin Fatima Elatik verschijnt regelmatig in de media. Zelfs bij Barend en Van Dorp, B&W als bij Rayman...

Ik vind dus dat u niet te klagen heeft! Fatima staat haar mannetjes!

Ik dacht dat je me voor de grap Meid noemde, de beledeging die homosexuelen vaak naar hun hoofd gesmeten krijgen weet je wel -voor zover het een belediging is voor ze-.
Als je links bij mijn "personal stuff" kijkt, dan zie je het afbeeldinkje dat het mannelijke geslacht weergeeft.

Ik weet dat wijze woorden pas gewaardeerd worden als de veer tevoorschijn komt, maar objectief kritiek incasseren is moeilijk, volgens Verdonk ben ik als Marokkaan daar heel kwetsbaar voor, laat je niet meesleuren door ons hè Ron.

Goed dat je gesluierde met aanhalingstekens markeert, want ik heb het niet over een marokkaanse chick die vind dat een hoofdoek de mannen geil maakt. (En ik heb ook niks tegen Fatima, ze is gewoon een zuster van mij) Ik heb het over een dame die gesluierd is door haar lichaam te bedekken en/of deels/helemaal haar gezicht.


U heeft gelijk. Maar voor u jammer genoeg, ga ik niet, noch over de wassen beelden in Madame Tussaud, noch over de metro of andere kranten. Ik kan uw wensen dus niet honoreren!

Het deert niet. Ik uitte slechts mijn ergernissen. Helaas maak ik daar af en toe slachtoffers bij. Zin(loos) verbaal geweld.



Ik steun uw voorstel van harte...! Wendt u tot uw eigen of plaatselijke onderwijsinstelling voor de uitvoering ervan.

Subsidie voor zo'n zinnige zaak is - zoals blijkt uit mijn verhaal over Bos & Lommer - nog altijd rijkelijk aanwezig.

Ik zal kijken wat ik kan doen. Heb die post nog niet gelezen. Maar ben niet zo in to subsidie. Mijn Islam maakt mij onafhankelijk. Ik Tawakal 'ala Allah. (=ik vertrouw op God)



Ik wil tegen even interveniëren bij de discussie over het onderzoek. Haal je nou geen dingen door elkaar? De overheid houdt Marokkanen dom door een stereotiep beeld in de media? De afbeelding van Marokkanen (zowel positief als negatief) is wat mij betreft absoluut een onderwerp dat het onderzoeken waard is, maar je onderzoek veronderstelt dat de overheid deze beeldvorming bepaalt. Niet dat er geen onderzoek bestaat over dergelijke machtsrelaties tussen overheid en media hierover (zie bijvoorbeeld het baanbrekende werk van Herman en Chomsky-the propaganda model), maar daarbij gaat het toch meestal over zaken in de internationale sfeer, waarbij economische, politieke en militaire belangen een rol spelen. Ik geef toe dat het soms wel lijkt alsof onze politici denken dat 'integratie' het grootste probleem is dat momenteel onze aarde bedreigt, maar om te veronderstellen dat ze in achterkamertjes vergaderen over welke succesvolle marokkaan door de telegraaf geinterviewd moet worden lijkt me toch wel onwaarschijnlijk. ik vrees in elk geval dat het geen kwestie is van even wat gegevens verzamelen...maar ik blijf graag op de hoogte van de vorderingen!

Het was slechts een voorbeeld. Ik ben geen marktonderzoeker. Maar zoals jij al aangeeft zou een dergelijke probleemstelling nog van alle kanten bijgeschaafd moeten worden. Toch bedankt voor je bijdrage!

ZbaqZbaq
28-03-05, 01:28
Geplaatst door AARDIG
Als een moslima met een sluier twee universitaire opleidingen doet dan is ze onderdrukt en niet succesvol! Hypocrisie ten top!
Ali B is ook succesvol hè Ron! :moe:

Niets nieuws,

Net als in de VS... de zwarten zijn daar gestimuleerd om de entertainers van het land te worden... sport.... theater... dans... film...

Das ook de richting waarop ze ons willen pushen... zo zei Maxime Verhagen tijdens een speech...

"Westerse culturele ontwikkeling en rolmodellen in eigen kring zijn een belangrijke voorwaarde voor de emancipatie en ontwikkeling van allochtonen die nu in de hoek zitten waar de klappen van de eerdergenoemde verkeerde lijstjes vallen. Er zijn meer positieve rolmodellen nodig die een voortrekkersrol kunnen vervullen. Dus niet een Abou Jah Jah of rapgroepen die door het uitslaan van uitermate racistische en antisemitische teksten populariteit onder allochtone jongeren schijnen te verwerven. Maar wel Hind uit Idols"