PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzienbarende getallen



Wide-O
27-03-05, 23:03
Ik zat zonet te zappen, en kwam op CNNBC uit.

Debat over geloof en politiek...

Twee dingen (die totaal ongerelateerd zijn, voor de goede orde) vielen me op, omdat ik er geen flauw idee van had:

1) er zijn vandaag de dag meer Moslims dan Joden in de US. Dat wist ik dus absoluut niet.

2) 2.5 miljoen mensen zitten in de gevangenis. Dat is één op honderd :eek: Dat zegt niet veel goeds over de maatschappij daar als dusdanig volgens mij :staart:

Verder was het een interessant gesprek, waaruit bleek dat religie tout court een steeds belangrijker plaats inneemt in het maatschappelijk en politiek debat. Zelfs als "athé" zie ik dat in.

Het debat heette overigens "Meet The Press" en als ik me niet vergis is dat ooit gestart door Walter Cronkite bij CBS. Zijn autobiografie is trouwens erg de moeite waard.

(voor de jongeren: Walter C. is één van de mensen die de oorlog in Vietnam heeft doen stoppen. Toen journalisten nog journalisten waren, zeg maar.)

Juliette
27-03-05, 23:18
Geplaatst door Wide-O
1) er zijn vandaag de dag meer Moslims dan Joden in de US. Dat wist ik dus absoluut niet.


Verder was het een interessant gesprek, waaruit bleek dat religie tout court een steeds belangrijker plaats inneemt in het maatschappelijk en politiek debat. Zelfs als "athé" zie ik dat in.



Qua "georganiseerde religies" scoort de islam idd steeds beter en beter op wereldvlak. Voor de rest is er al een tijdje een "algemene zoektocht naar diepgang" bezig in het westen. Als tegenhanger van die vervloekte zakelijkheid waarschijnlijk.




Geplaatst door Wide-O

2) 2.5 miljoen mensen zitten in de gevangenis. Dat is één op honderd :eek: Dat zegt niet veel goeds over de maatschappij daar als dusdanig volgens mij :staart:


Dat komt voor wanneer het "algemene discours" erin slaagt mensen (misdadigers of losers of wat dan ook) niet meer als mensen te bekijken.

sadeeQ
27-03-05, 23:23
Geplaatst door Wide-O
Ik zat zonet te zappen, en kwam op CNNBC uit.

2) 2.5 miljoen mensen zitten in de gevangenis. Dat is één op honderd :eek: Dat zegt niet veel goeds over de maatschappij daar als dusdanig volgens mij :staart:



Als nederland alle criminelen in nederland gaat opsluiten , dan komen ze boven de 2,5 miljoen gevangen, zeg maar gerust 1 op 4 :schok:

mark61
28-03-05, 11:47
Geplaatst door Wide-O
Ik zat zonet te zappen, en kwam op CNNBC uit.

Debat over geloof en politiek...


1. Ik heb een tijdje geleden proberen uit te vinden hoeveel moslims er in de VS zijn; het blijkt dat dat niet wordt bijgehouden,er zijn alleen gemotiveerde schattingen. Ik vraag me af wat de definitie van jood in dit verband is.

2. Bovendien heeft 10% van de zwarte mannelijke bevolking wel eens in de gevangenis gezeten. Of zit er permanent in, dat ben ik even kwijt. In any case, een land dat permanent 1% van zijn bevolking opsluit kan inderdaad nooit een voorbeeld zijn.

Ik weet niet waarom religieus rechts opeens zoveel aandacht krijgt in de VS. Of het aantal is toegenomen is nog maar de vraag; het zou ook kunnen zijn dat ze dankzij Bush meer gehoord worden. Of misschien voelt de gemiddelde Amerikaan zich onzekerder, door de economie en al het gedoe van de laatste jaren.

Voor de jongeren: Ouwe lul :)