PDA

Bekijk Volledige Versie : Groei moslimscholen ontmoedigen



barfly
29-03-05, 20:04
AMSTERDAM (ANP) - De groei van islamitische scholen zou moeten
worden ontmoedigd. Te eenzijdig samengestelde scholen staan de
integratie van leerlingen in de weg. Artikel 23 van de Grondwet,
waarin de vrijheid van onderwijs is vastgelegd, is niet meer van
deze tijd.
Dat schrijven onderwijskundigen W. Meijnen en S. Karsten, in het
boek Leergeld, sociaal-democratische onderwijspolitiek in een tijd
van nieuwe verschillen. Deze publicatie van de Wiardi Beckman
Stichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA, en het PvdA
Kenniscentrum, is dinsdag aangeboden aan PvdA-Tweede-Kamerlid
Hamer.
Meijnen en Karsten betogen dat leerlingen uit boekjes niet
zoveel opsteken over andere culturen, maar veel meer van
medeleerlingen uit andere bevolkingsgroepen. Daarom moeten
leerlingen uit alle sociale milieus en allerlei landen op een
school zitten.
De vrijheid van onderwijs blijft voor de auteurs overeind staan,
maar in een samenleving waarin godsdienst een kleinere rol speelt
zou deze wel op een andere leest moeten zijn geschoeid. ,,Daarom
zou het volgens ons in de eerste plaats beter zijn de vrijheid van
onderwijs niet te funderen op de vrijheid van religie, maar op die
van meningsuiting.''
Ook zouden scholen moeten woren aangepakt als ze denkbeelden
uitdragen die indruisen tegen de rechtsstaat. ,,Verder moet een
wettelijke basis worden geschapen voor ingrijpen (bijvoorbeeld door
de inspectie) als blijkt dat scholen onverdraagzaamheid of andere
antidemocratische opvattingen uitdragen.''
In het boek schrijven de PvdA-Tweede-Kamerleden Tichelaar en
Hamer in een reactie dat de overheid beperkingen kan opleggen aan
de keuze voor een levensbeschouwelijke grondslag van een school.
Dit kan de gemeente doen om een te sterke segregatie tegen te gaan.
Vorige maand presenteerden de sociaal-democraten nog een plan om
leerlingen meer te spreiden over scholen. Ook hierbij heeft de
gemeente het laatste woord. Gemeenten en scholen kunnen volgens dit
plan ook afspraken maken over verandering van een
levensbeschouwelijke grondslag van een school, maar deze waren niet
bindend. Nu zegt Hamer dat ook op dit punt de gemeente het laatste
woord heeft. Een gemeente kan bijvoorbeeld tegenhouden dat een
openbare school verandert in een moslimschool als deze school de
laatste openbare in een wijk is.

Lekker populistisch geluid van de Partij van de Armoe! Eerst heeft de PvdA Fortuyn aan alle kanten afgefikt om dit soort ideen en nu het er op aankomt zwalken ze ineens de andere kant op om kiezertjes te trekken.

In mijn optiek moet Nederland zo snel mogelijk het Franse model onderzoeken voor openbare scholen en alleen religie toe staan in privé onderwijs.

Juliette
29-03-05, 20:22
Geplaatst door barfly
Lekker populistisch geluid van de Partij van de Armoe! Eerst heeft de PvdA Fortuyn aan alle kanten afgefikt om dit soort ideen en nu het er op aankomt zwalken ze ineens de andere kant op om kiezertjes te trekken.

In mijn optiek moet Nederland zo snel mogelijk het Franse model onderzoeken voor openbare scholen en alleen religie toe staan in privé onderwijs.

In theorie eens. Als zal dat in België wel problemen geven met het machtige zgn vrije (lees: katholieke) onderwijs.

Juliette
29-03-05, 20:23
Maar deze plat opportunistische bocht van de pvda is natuurlijk "zum :kotsen: "

barfly
29-03-05, 20:41
Geplaatst door Juliette
In theorie eens. Als zal dat in België wel problemen geven met het machtige zgn vrije (lees: katholieke) onderwijs.

75% katholieken in België, daar is geen ontkomen aan... :)

Juliette
29-03-05, 20:43
Geplaatst door barfly
75% katholieken in België, daar is geen ontkomen aan... :)

Ik doe m'n best :fplet:

Kid Capri
29-03-05, 21:13
Ik vind ook dat het onderwijs dat door de overheid gesubsidieerd wordt, in beginsel niet op religie moet worden geschoeid. Maar laten we aub oppassen met het verdringen van religie naar de privé-sfeer. Hierdoor kan een religie binnen een open samenleving zich als een ingekeerde ideologie ontwikkelen. Religie moet misschien niet meer via het reguliere onderwijs haar uitweg naar haar leerlingen/volgelingen vinden, maar moet zeker ook niet uit het publieke leven worden verbannen. Laat een religie in het openbaar worden bedreven, zonder enig beletsel te vormen voor het levensgemak van andersdenkenden. Laat een religie aanknopen bij onze maatschappelijke opvattingen, bij de denkbeelden en opvattingen van de democratische rechtsstaat. Hetgeen mij wel zo verstandig zou lijken gezien onze ervaringen met ondergronds broeiende ideologieën...:).

K.

P.S. Laatst stond in de Volkskrant een interessant stuk over deze materie. Weliswaar geschreven door een Christen-Democraat, maar toch...;).

barfly
29-03-05, 21:19
Geplaatst door Kid Capri
Ik vind ook dat het onderwijs dat door de overheid gesubsidieerd wordt, in beginsel niet op religie moet worden geschoeid. Maar laten we aub oppassen met het verdringen van religie naar de privé-sfeer. Hierdoor kan een religie binnen een open samenleving zich als een ingekeerde ideologie ontwikkelen. Religie moet misschien niet meer via het reguliere onderwijs haar uitweg naar haar leerlingen/volgelingen vinden, maar moet zeker ook niet uit het publieke leven worden verbannen. Laat een religie in het openbaar worden bedreven, zonder enig beletsel te vormen voor het levensgemak van andersdenkenden. Laat een religie aanknopen bij onze maatschappelijke opvattingen, bij de denkbeelden en opvattingen van de democratische rechtsstaat. Hetgeen mij wel zo verstandig zou lijken gezien onze ervaringen met ondergronds broeiende ideologieën...:).

K.

P.S. Laatst stond in de Volkskrant een interessant stuk over deze materie. Weliswaar geschreven door een Christen-Democraat, maar toch...;).

Ik heb er ook niets op tegen dat men religie beoefend en dat mag van mij in het publieke leven. Ik heb niks tegen kerken, moskeeen, synagoges enz. Ik ben van mening dat er op school les moet worden gegeven met als doel leerlingen kennis bij te brengen en deze leerlingen klaar te maken voor de maatschappij. Religie leer je maar op zondag ofzo...

taouanza
29-03-05, 21:25
Geplaatst door barfly
AMSTERDAM (ANP) - De groei van islamitische scholen zou moeten
worden ontmoedigd. Te eenzijdig samengestelde scholen staan de
integratie van leerlingen in de weg. Artikel 23 van de Grondwet,
waarin de vrijheid van onderwijs is vastgelegd, is niet meer van
deze tijd.
Dat schrijven onderwijskundigen W. Meijnen en S. Karsten, in het
boek Leergeld, sociaal-democratische onderwijspolitiek in een tijd
van nieuwe verschillen. Deze publicatie van de Wiardi Beckman
Stichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA, en het PvdA
Kenniscentrum, is dinsdag aangeboden aan PvdA-Tweede-Kamerlid
Hamer.
Meijnen en Karsten betogen dat leerlingen uit boekjes niet
zoveel opsteken over andere culturen, maar veel meer van
medeleerlingen uit andere bevolkingsgroepen. Daarom moeten
leerlingen uit alle sociale milieus en allerlei landen op een
school zitten.
De vrijheid van onderwijs blijft voor de auteurs overeind staan,
maar in een samenleving waarin godsdienst een kleinere rol speelt
zou deze wel op een andere leest moeten zijn geschoeid. ,,Daarom
zou het volgens ons in de eerste plaats beter zijn de vrijheid van
onderwijs niet te funderen op de vrijheid van religie, maar op die
van meningsuiting.''
Ook zouden scholen moeten woren aangepakt als ze denkbeelden
uitdragen die indruisen tegen de rechtsstaat. ,,Verder moet een
wettelijke basis worden geschapen voor ingrijpen (bijvoorbeeld door
de inspectie) als blijkt dat scholen onverdraagzaamheid of andere
antidemocratische opvattingen uitdragen.''
In het boek schrijven de PvdA-Tweede-Kamerleden Tichelaar en
Hamer in een reactie dat de overheid beperkingen kan opleggen aan
de keuze voor een levensbeschouwelijke grondslag van een school.
Dit kan de gemeente doen om een te sterke segregatie tegen te gaan.
Vorige maand presenteerden de sociaal-democraten nog een plan om
leerlingen meer te spreiden over scholen. Ook hierbij heeft de
gemeente het laatste woord. Gemeenten en scholen kunnen volgens dit
plan ook afspraken maken over verandering van een
levensbeschouwelijke grondslag van een school, maar deze waren niet
bindend. Nu zegt Hamer dat ook op dit punt de gemeente het laatste
woord heeft. Een gemeente kan bijvoorbeeld tegenhouden dat een
openbare school verandert in een moslimschool als deze school de
laatste openbare in een wijk is.

Lekker populistisch geluid van de Partij van de Armoe! Eerst heeft de PvdA Fortuyn aan alle kanten afgefikt om dit soort ideen en nu het er op aankomt zwalken ze ineens de andere kant op om kiezertjes te trekken.

In mijn optiek moet Nederland zo snel mogelijk het Franse model onderzoeken voor openbare scholen en alleen religie toe staan in privé onderwijs.

Wat een shitload of crap!
Al had je alleen openbare scholen dan had je nog steeds witte openbare scholen en zwarte openbare scholen.

Kid Capri
29-03-05, 21:29
Geplaatst door barfly
Ik heb er ook niets op tegen dat men religie beoefend en dat mag van mij in het publieke leven. Ik heb niks tegen kerken, moskeeen, synagoges enz. Ik ben van mening dat er op school les moet worden gegeven met als doel leerlingen kennis bij te brengen en deze leerlingen klaar te maken voor de maatschappij. Religie leer je maar op zondag ofzo...

Ik ben 't met je eens, máár ik merk dat de meeste mensen verkeerd geïnformeerd zijn over de moslimscholen in Nederland. Mijn mening is niet gebaseerd op angst of op ontevredenheid over de kwaliteit van moslimscholen. Mijn opvattingen zijn principieel, dwz ik vind dat integreren op (de basis)school begint en kinderen van alle slag bij elkaar in de klas moeten zitten. Desondanks denken nog veel mensen dat er zoveel politici ageren tegen artikel 23 van de Grondwet omdat moslimscholen de meeste tijd bezig zijn met godsdienstles, in het Arabisch lesgeven en kinderen volstoppen met rare ideëen de maatschappij en de positie van de vrouw. En dit is pertinent onjuist, uit een onderzoek dat in opdracht van minister Verhoeve van Onderwijs (ik heb helaas geen tijd om een bron te zoeken) is gehouden, bleek dat de meeste moslimscholen kwalitatief nog boven het landelijke gemiddelde scoren. Daarnaast wordt er maar een marginaal weekdeel vrijgemaakt voor godsdienstles en spreken de leraren (overigens vaak autochtone docenten) gewoon Nederland met hun kinderen in de klas. Dus dat moet wel effe rechtgezet worden...:).

K.

barfly
29-03-05, 21:39
Geplaatst door Kid Capri
Ik ben 't met je eens, máár ik merk dat de meeste mensen verkeerd geïnformeerd zijn over de moslimscholen in Nederland. Mijn mening is niet gebaseerd op angst of op ontevredenheid over de kwaliteit van moslimscholen. Mijn opvattingen zijn principieel, dwz ik vind dat integreren op (de basis)school begint en kinderen van alle slag bij elkaar in de klas moeten zitten. Desondanks denken nog veel mensen dat er zoveel politici ageren tegen artikel 23 van de Grondwet omdat moslimscholen de meeste tijd bezig zijn met godsdienstles, in het Arabisch lesgeven en kinderen volstoppen met rare ideëen de maatschappij en de positie van de vrouw. En dit is pertinent onjuist, uit een onderzoek dat in opdracht van minister Verhoeve van Onderwijs (ik heb helaas geen tijd om een bron te zoeken) is gehouden, bleek dat de meeste moslimscholen kwalitatief nog boven het landelijke gemiddelde scoren. Daarnaast wordt er maar een marginaal weekdeel vrijgemaakt voor godsdienstles en spreken de leraren (overigens vaak autochtone docenten) gewoon Nederland met hun kinderen in de klas. Dus dat moet wel effe rechtgezet worden...:).

K.

Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat veel mensen moslimscholen willen verbieden omdat ze stomweg niet weten wat er op die scholen wordt verteld. Ik moet zeggen ik heb er ook geen idee van behalve dat onderzoekje dat je noemt, die heb ik ook eens gelezen. Ik weet trouwens ook niet wat ze op katholieke scholen onderwijzen en eigenlijk is 't me worst.

Wat veel mensen in Nederland willen is moslimscholen verbieden omwille van onderbuik gevoelens en dat is niet goed natuutlijk.

Ik denk dat Nederland een staatsschool moet overwegen en daarbij ook nog eens oog moet hebben voor samenstelling van leerlingen. Maw geen zwarte en witte scholen meer, alles mengen.
De eerste stap naar een generatie kinderen die niet anders gewend is dan verschillende culturen etc.

~Panthera~
29-03-05, 21:41
Geplaatst door barfly
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat veel mensen moslimscholen willen verbieden omdat ze stomweg niet weten wat er op die scholen wordt verteld. Ik moet zeggen ik heb er ook geen idee van behalve dat onderzoekje dat je noemt, die heb ik ook eens gelezen. Ik weet trouwens ook niet wat ze op katholieke scholen onderwijzen en eigenlijk is 't me worst.

Wat veel mensen in Nederland willen is moslimscholen verbieden omwille van onderbuik gevoelens en dat is niet goed natuutlijk.

Ik denk dat Nederland een staatsschool moet overwegen en daarbij ook nog eens oog moet hebben voor samenstelling van leerlingen. Maw geen zwarte en witte scholen meer, alles mengen.
De eerste stap naar een generatie kinderen die niet anders gewend is dan verschillende culturen etc.

En als de PVDA dat voorstelt, schiet je ze af ??

PS. ik stem geen pvda.

barfly
29-03-05, 21:49
Geplaatst door ~Panthera~
En als de PVDA dat voorstelt, schiet je ze af ??

PS. ik stem geen pvda.

Om die reden zou ik de PvdA niet afschieten nee. Ik schiet liever op met scherp op die griezel van een Bos (figuurlijk dan heh Wouter niet schrikken! anders woon je straks naast Wilders) ;)

Ik vond dat de PvdA haar geloofwaardigheid verloor toen Jeltje van Nieuwenhoven geen lijsttrekker werd.

~Panthera~
29-03-05, 21:56
Geplaatst door barfly
Om die reden zou ik de PvdA niet afschieten nee. Ik schiet liever op met scherp op die griezel van een Bos (figuurlijk dan heh Wouter niet schrikken! anders woon je straks naast Wilders) ;)

Ik vond dat de PvdA haar geloofwaardigheid verloor toen Jeltje van Nieuwenhoven geen lijsttrekker werd.


Jeltje had zeer zeker meer power gehad. :duim:
In die zin zou Bos zijn mond beter moeten opentrekken.


En pas jij maar op, met je snode plannen. :hihi:

rja2
30-03-05, 06:08
Geplaatst door taouanza
Wat een shitload of crap!
Al had je alleen openbare scholen dan had je nog steeds witte openbare scholen en zwarte openbare scholen.
Dat denkt ik niet,

Christelijk scholen weigeren nu, allochtonen met een beroep op hun christelijk achtergrond.

Maar dat er grote steden, zwarte scholen ontstaan lijkt me onvermijdelijk.

Maar in de rest van het land, zou dit niet hoeven, maar dan moeten de ouders wel meewerken, allochtonen zouden hun kinderen, meer buiten hun eigen buurt op school moeten doen, maar dan heb je wel medewerking nodig.

taouanza
30-03-05, 10:55
Geplaatst door rja2
Dat denkt ik niet,

Christelijk scholen weigeren nu, allochtonen met een beroep op hun christelijk achtergrond.

Maar dat er grote steden, zwarte scholen ontstaan lijkt me onvermijdelijk.

Maar in de rest van het land, zou dit niet hoeven, maar dan moeten de ouders wel meewerken, allochtonen zouden hun kinderen, meer buiten hun eigen buurt op school moeten doen, maar dan heb je wel medewerking nodig.

Christelijke weigeren geen allochtonen

EN het zijn autochtonen die hun kinderen van school halen als er veel allochtonen zijn.
Weer een staaltje zelfkritiek.:moe:

observer
30-03-05, 13:49
rare is dat er een beleid is ter bevordering van gemengde scholen

rarer is het om vervolgens scholen die zeggen ho effe geen allochtonen meer te vervolgen

raarst is het wel dat hier een school zit die ho effe geen autochtonen meer en die wordt niet vervolgt integendeel geroemd