PDA

Bekijk Volledige Versie : Aandacht voor bejaarde moslims



MarinadeMix
30-03-05, 09:45
Aandacht voor bejaarde moslims

Sibel Oezden uit Mol is verkozen voor de moslimraad. Volgens haar draagt dit overlegorgaan bij tot de integratie van moslims in onze samenleving. In de raad wil ze zich onder meer inzetten voor bejaarde moslims.

Tommy Maes

Sibel OEzden werkt op de integratiedienst van de gemeente Mol. Ze is geboren en getogen in de gemeente. Onlangs besloot ze zich kandidaat te stellen voor de Moslimraad als onafhankelijke kandidaat voor de Turkse gemeenschap. De moslimraad is het officiele overlegorgaan van de islam in Belgie. "De raad is de sleutel tot integratie. Zo komen er allerhande concrete zaken aan bod die belangrijk zijn voor Belgische moslims. Denk maar aan de erkenning van de moskeeen. Zo beslist de Belgische overheid sinds kort daarover. Dat houdt ook in dat er hier imams worden opgeleid. Vroeger kwamen de imams uit het buitenland, waardoor ze minder voeling hadden met de Belgische samenleving. Het is dus een goede zaak dat vanaf nu mensen van hier imam kunnen worden. Dat is een goede zaak voor de integratie van moslims", verklaart Sibel. Ook wil ze ijveren voor een positiever beeld van de vrouw in de islam. "Vaak wordt onderdrukking van vrouwen vaak toegeschreven aan de islam. Dat is niet altijd juist. Zelf wil ik aantonen dat het ook anders kan binnen de islam. Zo ben ik een van de vijf vrouwelijke verkozenen binnen de moslimraad. Voor een raad van 68 leden lijkt dat weinig, maar het is al een sterke vooruitgang tegenover de vorige legislatuur. Volgens mij zal dat in de toekomst nog verbeteren", zegt ze.

Ook de situatie van bejaarde moslims is een belangrijk punt, waarvoor ze in de Moslimraad wil ijveren. "Zo wil ik de Belgische ziekenhuizen en verzorgingstehuizen informeren over moslims en hun gebruiken. Daarnaast wil ik de moslims informeren over onder meer de bejaardentehuizen. Zo is het bij moslims de gewoonte dat bejaarden bij de familie intrekken. Binnen een tiental jaren zal dat een stuk moeilijker worden. Daarom wil ik bejaardentehuizen bespreekbaar maken. Ik pleit niet voor aparte bejaardentehuizen voor moslims. Het is beter voor de integratie dat ze terechtkunnen in de bestaande tehuizen", meent Sibel. Haar familie en vrienden steunen haar volop. "Mijn man, kinderen, ouders en zus staan volledig achter mij. Ze vinden het goed dat ik mij wil inzetten voor de moslimgemeenschap in ons land"



Het Nieuwsblad 30/03/05