PDA

Bekijk Volledige Versie : Vonnis (doodstraf) geannuleerd omdat juryleden bijbel raadpleegden



Marsipulami
30-03-05, 11:08
Doodstraf geannuleerd omdat juryleden bijbel lazen


Geplaatst op 29/3 '05 om 23:08u
Door Theo Borgermans (Bron: RKnieuws.net)


LOS ANGELES (RKnieuws.net) - Het Opperste gerechtshof van de staat Colorado heeft de terdoodveroordeling van een man wegens moord en verkrachting geannuleerd omdat de juryleden de Bijbel geconsulteerd hadden alvorens hun verdict uit te spreken.

De hoogste juridische instantie van Colorado nam haar beslissing met drie tegen twee stemmen. Het Opperste gerechtshof voert aan dat de deliberaties van de jury moeten gebeuren zonder invloed van buitenaf.

De beslissing van het Opperste gerechtshof valt op het moment dat er in Amerika zwaar gedebatteerd wordt over de plaats van de godsdienst in de samenleving. Sterke religieuze groeperingen voeren campagne om het recht op abortus in vraag te stellen of om elk debat over het recht op waardig sterven te verhinderen.

De juryleden hebben toegegeven dat ze de bijbel consulteerden alvorens zich over de zaak uit te spreken. Eén van de juryleden zei dat hij zich liet inspireren door de passage "oog om oog, tand om tand".

De twee rechters van het Opperste gerechtshof die tegen de annulatie van de doodstraf waren voeren aan dat de juryleden enkel de bijbel lazen om er wijsheid in te vinden en niet een alternatief voor de strafwet. (tb)

Joesoef
30-03-05, 11:36
En nu een rechterlijke uitspraak volgens het eerste testament, deuteronomium. Hakken, branden, stenigen.

MarinadeMix
30-03-05, 11:38
Mijn complimenten voor je ondertekening Marsipulami :duim:

~Panthera~
30-03-05, 11:39
Geplaatst door Joesoef
En nu een rechterlijke uitspraak volgens het eerste testament, deuteronomium. Hakken, branden, stenigen.

Wat een achterlijke cultuur he ? :moe:

Simon
30-03-05, 11:42
Het is wel een interessante case. Juryleden verblijven vaak in hotels in de buurt van de rechtbank. Ieder hotel heeft - voorzover ik weet - een Bijbel in het nachtkastje naast het bed. Dus dit soort vermenging van invloeden zijn moeilijk uit te bannen. Ik ben wel voor scheiding van kerk en staat maar je kan moeilijk vragen aan een gelovige of hij/zijn geloof thuis wil laten. Zelfs zonder de Bijbel te raadplegen bestaat die invloed. Uiteraard ook als er moslims in de jury zitten. En oog om oog tand om tand is nu niet echt een onbekende passage!

Joesoef
30-03-05, 12:17
Geplaatst door Simon
Het is wel een interessante case. Juryleden verblijven vaak in hotels in de buurt van de rechtbank. Ieder hotel heeft - voorzover ik weet - een Bijbel in het nachtkastje naast het bed. Dus dit soort vermenging van invloeden zijn moeilijk uit te bannen. Ik ben wel voor scheiding van kerk en staat maar je kan moeilijk vragen aan een gelovige of hij/zijn geloof thuis wil laten. Zelfs zonder de Bijbel te raadplegen bestaat die invloed. Uiteraard ook als er moslims in de jury zitten. En oog om oog tand om tand is nu niet echt een onbekende passage!

Vandaar ook dat het een goede zaak is dat wij in Nederland geen jury hebben die invloed kunnen hebben op een gerechterlijke uitspraak.

Spoetnik
30-03-05, 13:05
De bijbel gebruiken om een oordeel te vellen :) Dat zou een groot aantal bankiers in de VS in de problemen brengen gezien het in de bijbel een doodzonde is om rente te berekenen.

Juliette
30-03-05, 14:26
Geplaatst door Simon
Het is wel een interessante case. Juryleden verblijven vaak in hotels in de buurt van de rechtbank. Ieder hotel heeft - voorzover ik weet - een Bijbel in het nachtkastje naast het bed. Dus dit soort vermenging van invloeden zijn moeilijk uit te bannen. Ik ben wel voor scheiding van kerk en staat maar je kan moeilijk vragen aan een gelovige of hij/zijn geloof thuis wil laten. Zelfs zonder de Bijbel te raadplegen bestaat die invloed. Uiteraard ook als er moslims in de jury zitten. En oog om oog tand om tand is nu niet echt een onbekende passage!

Waar ga je grens trouwens trekken? Wat mag je als jurylid nog wel of niet lezen tijdens zo'n proces? Kan nog wel tot hilarische toestanden leiden. Elk ietwat politiek of maatschappelijk geladen boek verboden. Enkel nog damesbladen en voetbaltijdschriften. :hihi:

Voor de rest is elke gebeurtenis waardoor een doodstraf niet doorgaat een goede zaak.

Juliette
30-03-05, 14:26
Geplaatst door Simon
Het is wel een interessante case. Juryleden verblijven vaak in hotels in de buurt van de rechtbank. Ieder hotel heeft - voorzover ik weet - een Bijbel in het nachtkastje naast het bed. Dus dit soort vermenging van invloeden zijn moeilijk uit te bannen. Ik ben wel voor scheiding van kerk en staat maar je kan moeilijk vragen aan een gelovige of hij/zijn geloof thuis wil laten. Zelfs zonder de Bijbel te raadplegen bestaat die invloed. Uiteraard ook als er moslims in de jury zitten. En oog om oog tand om tand is nu niet echt een onbekende passage!

Waar ga je grens trouwens trekken? Wat mag je als jurylid nog wel of niet lezen tijdens zo'n proces? Kan nog wel tot hilarische toestanden leiden. Elk ietwat politiek of maatschappelijk geladen boek verboden. Enkel nog damesbladen en voetbaltijdschriften. :hihi:

Voor de rest is elke gebeurtenis waardoor een doodstraf niet doorgaat een goede zaak.

Simon
30-03-05, 17:23
Geplaatst door Joesoef
Vandaar ook dat het een goede zaak is dat wij in Nederland geen jury hebben die invloed kunnen hebben op een gerechterlijke uitspraak.

Alsof rechters geen bijbels lezen? Enfin, ik ben er ook wel blij om gezien het feit dat ze wat minder bij de waan van de dag oordelen en grotendeeld een puur juridisch oordeel vellen.