PDA

Bekijk Volledige Versie : Rabbijnen bezorgd over moraal joden



Marsipulami
30-03-05, 11:12
Rabbijnen bezorgd over moraal joden „Steeds vaker seks voor huwelijk”
Kerkredactie

JERUZALEM - Orthodox-joodse leiders kwamen vorige week in Jeruzalem bijeen om zich te bezinnen op het groeiend aantal voorechtelijke seksuele relaties onder religieuze mensen. „We kunnen ons hoofd niet in het zand steken en onszelf voorhouden dat het niet gebeurt”, aldus Moshe Tur-Paz.


Tur-Paz, voorzitter van de orthodoxe organisatie Ne’emanei Torah va’Avodah, vindt het belangrijk dat er over dit onderwerp wordt nagedacht. „Religieuze mensen trouwen steeds later. Zo is 30 procent van de religieuze vrouwen boven de dertig vrijgezel”, zei hij in The Jerusalem Post. „Het is moeilijk om dan de verleiding te weerstaan. We kunnen het echter niet door de vingers zien. Toch hebben we liever dat de mensen hun zonden belijden en orthodox blijven dan dat ze het geloof de rug toekeren.” Rabbijn Ratzon Arussi, hoofd van de rabbinale ’huwelijksraad’, is een onvermurwbare tegenstander van een publieke discussie door orthodoxe organisaties over voorechtelijke seksuele relaties. „Het geeft me veel zorgen om als religieuze organisaties bijeen te komen rond dit onderwerp”, aldus Arussi. Hij was dan ook niet aanwezig op de bijeenkomst. „Het lijkt er dan op dat wij het fenomeen legitimeren. Het probleem moet echter worden aangepakt in het onderwijs en niet op religieus institutioneel terrein. Dat betekent niet dat ik het negeer. We moeten er alles aan doen om mensen te behoeden voor misstappen.”


Tot op heden is geen enkele rabbijn er publiekelijk voor uitgekomen voorechtelijke seksuele relaties door de vingers te zien. Toch leek rabbijn Shlomo Riskin uit Efrat tijdens een recent interview op televisie de indruk te wekken het in de praktijk te zullen accepteren. Bronnen rond de rabbijn gaven echter aan dat hij verkeerd is geïnterpreteerd.


© Reformatorisch Dagblad

MarinadeMix
30-03-05, 11:35
Geplaatst door Marsipulami
Rabbijnen bezorgd over moraal joden „Steeds vaker seks voor huwelijk”

Tot op heden is geen enkele rabbijn er publiekelijk voor uitgekomen voorechtelijke seksuele relaties door de vingers te zien. Toch leek rabbijn Shlomo Riskin uit Efrat tijdens een recent interview op televisie de indruk te wekken het in de praktijk te zullen accepteren. Bronnen rond de rabbijn gaven echter aan dat hij verkeerd is geïnterpreteerd.


© Reformatorisch Dagblad

Ik denk dat dit tegen hem gebruikt zal worden binnenkort, ondanks dat hij het ontkent heeft.

Ik begrijp beide stanpunten. Ze kunnen bij elkaar komen, maar hoeveel nut heeft het? Bijna alle joden zijn er al van op de hoogte en maken individueel hun beslissingen.