PDA

Bekijk Volledige Versie : INTERVIEW. ,,De AEL is sterker dan ooit''



Juliette
30-03-05, 11:47
Karim Hassoun, nieuwe voorzitter AEL: ,,Wij zijn de CD&V van de moslims''

30/03/2005

BRUSSEL - De Arabisch-Europese Liga (AEL) heeft een nieuwe voorzitter. Karim Hassoun (26), geboren in Willebroek en wonend in Grimbergen, volgt Ahmed Azzuz op aan het hoofd van de Belgische afdeling van de AEL. Hassoun was vroeger onder meer de coördinator van de omstreden AEL-burgerpatrouilles.


- Waarom heeft de AEL een nieuwe voorzitter nodig?

,,Ahmed Azzuz kon geen voorzitter meer zijn om professionele redenen. Hij moet voor zijn werk vaak naar het buitenland en dat is moeilijk te combineren met het voorzitterschap. Meer moet u daar niet achter zoeken. Iedereen is heel tevreden over wat hij voor de AEL gedaan heeft de voorbije jaren. Ahmed blijft trouwens lid van het bestuur. Toen bleek dat Ahmed het niet meer zou doen, heeft de raad van bestuur mij aangewezen als nieuwe voorzitter.''

- Hoelang bent u zelf al lid van de AEL ?

,,Van in het begin. Ik was de veiligheidscoördinator van de AEL, onder meer bij betogingen. Ik was ook coördinator van de burgerpatrouilles die in 2002 zoveel stof hebben doen opwaaien. Wij wilden met onze patrouilles het racistische gedrag van de Antwerpse politie laken. We hebben toen bakken kritiek gekregen maar ik denk dat daarna afdoende is gebleken dat er iets grondig fout zat bij de Antwerpse politie. Herinner u het Visa-schandaal. Onlangs zijn in Antwerpen ook agenten veroordeeld voor pooierschap en in de zone-Rupel zijn er nu die zelf drugs dealen.''

- Het is stil geweest rond de AEL de laatste tijd.

,,We zijn de laatste jaren intern en binnen de allochtone gemeenschap heel actief geweest. Misschien was dat niet altijd even zichtbaar in de media maar we hebben zeker niet stilgezeten. Er was een tijd dat alle media naar de AEL kwamen als ze behoefte hadden aan een straffe uitspraak. Dat is overgewaaid en we zijn daar niet boos om. Ik wil niet per se om de twee dagen op tv. We hebben hard gewerkt aan de basis. Onze mensen zijn ideologisch en politiek bewuster dan ooit. De AEL heeft nog nooit zo sterk gestaan. En ik ben van plan ze nog sterker te maken.''

- Wat zijn de objectieven van de AEL?

,,Eerst en vooral willen we met de Moslim Democratische Partij (MDP) goed scoren bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006. We zullen dat op eigen kracht doen, zonder kartel.

Het zou mooi zijn als we een paar vertegenwoordigers in de districtsraden zouden hebben. Bijvoorbeeld in Deurne en Borgerhout. En wie weet komen we wel in de gemeenteraad.

We blijven uiteraard ook zeer actief in de discussie over typische AEL-thema's, bijvoorbeeld in het debat over hoofddoeken maar ook in de discussie over quota voor allochtonen op de jobmarkt en in de sociale huisvesting. We willen ook een proper imago en au sérieux genomen worden.

Niet omdat we de mensen een rad voor de ogen willen draaien maar omdat we niet zijn wat sommigen ons verwijten. Wij zijn de laatste jaren altijd in beeld gebracht als een groep fundamentalistische moslim-radicalen die banden hebben met terroristen. De AEL heeft daar niets mee te maken. Wij zijn politiek gericht. Het is waar dat wij inspiratie halen uit de islam maar dat is helemaal niet radicaal en theologisch geïnspireerd. Wij zijn een moslim-democratische partij. Wij zijn de CD&V van de islam.''

- Wat is de rol van Dyab Abou Jahjah nog bij de AEL ?

,,Dyab is de federale voorzitter van de AEL België en Nederland. Hij heeft ondertussen een afdeling opgestart in Frankrijk. De AEL is zich daar volop aan het uitbreiden. En hoe groter we worden in het buitenland, hoe beter dat is voor de Belgische afdeling.''

The_Reporter
30-03-05, 11:51
De Islam is gefundeerd op kennis (daarna pas handeling) van de Qor-aan en Soennah, zoiets stel je niet verkiesbaar. Tenzij je het er niet zo nauw mee neemt. En met de windvlaag (hawaa-e) mee waait.

---

Vraag: Houdt u zich voor dat de basis van het concept van ‘gemeenschappelijk werken’ vandaag de dag een innovatie en haraam (verboden) is, of heeft uw kritiek (alleen) betrekking (op) de fouten die gemaakt zijn in de uitvoering ervan?

Antwoord: Nee, er zijn geen gronden (voor) om gemeenschappelijk werk af te keuren, zolang het niet gepaard gaat met tahazzub (partijgeest, i.e. voor die groep). Gemeenschappelijke samenwerking wordt in talrijke verzen omvat in de Qor-aan:

‘O jullie die geloven! Vrees Allah en wees met de oprechten (in woorden en daden).’ [Surah At-Tawbah: 119]

‘En jullie sporen elkaar niet aan al-Miskin (de behoeftige) te voeden.’ [Surah Al-Fajr: 18] en:

‘..Sta elkaar bij in al-Birr (vroomheid) en at-Taqwa (rechtschapenheid en vroomheid) en staat elkaar niet bij in zonde en overtreding. En vreest Allah.’ [Surah Al-Maa’idah: 2]

Deze vorm van gemeenschappelijke coöperatie (genoemd in bovenstaande verzen) kan niet verzaakt worden in algemene zin, want Islam is gebaseerd op deze manier van samenwerking. Het fenomeen wat echter in het heden is verschenen, waarin er afgedwaald is van het doel om anderen in goedheid te helpen en Allah te vrezen, is dat er veel tahazzub (partijgeest) en ta’assub (fanatisme) doorheen gemixt is. Tot op het punt dat het getolereerd en gemakkelijk geaccepteerd wordt door velen die oproepen tot het geloof. Zoals bijvoorbeeld rijkdom vergaren in naam van de partijgeest. We weten dat Allah, in vele Qor-aanische verzen het verboden heeft om partijbelangen en fanatisme te hebben voor een (specifieke) groep of partij die zijn eigen specifieke agenda en methodologie heeft. En als deze agenda en deze methodologie niet in overeenstemming zijn met de Soennah, in ieder aspect, dan wordt het partijbelang in deze dagen een sekte, wat wijst naar waar de Profeet, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, voor heeft gewaarschuwd in sommige ahadeeth, die de volgende woorden van Allah uitleggen en uitwerken:

‘..En behoort niet tot al-Moeshriekoen (de veelgodendienaars), tot hen die hun godsdienst opsplitsen (die het ware Islamitisch Monotheïsme hebben verlaten) en tot sekten zijn geworden (die nieuwe dingen in de godsdienst innoveren en de lusten (hawaa-e) volgen) – elke sekte is blij met wat zij hebben.’ [Surah Ar-Room: 31-32]

De omvangrijke aantal groepen die verspreidt zijn over de hele Islamitische wereld vandaag de dag zijn elke Moslim welbekend. En dat iedere groep zijn eigen agenda en methodologie heeft. En deze groepen zijn in conflict met elkaar en hebben haat en vijandschap jegens elkaar. Dit is tegengesteld aan het doel van het samenwerken en bij elkaar komen in de Islam. Elke groep heeft zijn eigen methodologie en zijn eigen leider. En elke groep heeft zijn eigen volgers. En al deze groepen komen niet bij elkaar samen. Zonder twijfel wordt dit in het algemeen bedoeld in het vorig genoemde vers:

‘..En behoort niet tot al-Moeshriekoen (de veelgodendienaars), tot hen die hun godsdienst opsplitsen (die het ware Islamitisch Monotheïsme hebben verlaten) en tot sekten zijn geworden (die nieuwe dingen in de godsdienst innoveren en de lusten (hawaa-e) volgen) – elke sekte is blij met wat zij hebben.’ [Surah Ar-Room: 31-32]

Samenvattend: Bij elkaar komen en samenwerken in de betekenis van werken voor de Islam net zoals waar de Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, zich op bevond, is een verplichte zaak. Nog geen 2 mensen zullen het hierover oneens zijn, noch zullen 2 bokken er elkaar voor inrammen, zoals algemeen gezegd wordt. De basis van de Moslims zal nooit gevestigd worden noch zal de (ware) Islamitische maatschappij ooit een realiteit worden, noch zal de Islamitische staat ooit opgericht worden, behalve door deze gemeenschappelijke inspanning en samenwerking. Maar de voorwaarde hiervoor is echter dat dit niet gedaan moet worden met fanatisme gericht op een afzonderlijk individu of een groep afgescheiden van anderen. Maar het fanatisme en enthousiasme moeten eerder voor Allah zijn met betrekking tot wat is overgeleverd door Allah en Zijn Boodschapper, sallAllahu ‘aleyhi wa sallam, en het zou gedaan moeten worden volgens de methodologie van de Salaf As-Saalih (rechtschapen voorgangers). [Al-Asaalah, Uitgifte #18]

Shaykh al Albaani rahimahoellaah

MarinadeMix
30-03-05, 12:02
De AEL heeft meer te maken met nationalisme, dan met islam, als je het mij vraagt.

Ron Haleber
30-03-05, 12:32
Geplaatst door The_Reporter
De Islam is gefundeerd op kennis (daarna pas handeling) van de Qor-aan en Soennah, zoiets stel je niet verkiesbaar. Tenzij je het er niet zo nauw mee neemt. En met de windvlaag (hawaa-e) mee waait.


Door de AEL worden dan ook niet - zoals jij stelt - Qor-aan en Soennah als wel of niet verkiesbaar gesteld...!

Maar wel personen die deze in een concreet program toegesneden op concrete mensen serieus willen nemen.

Bil@l, tussen beiden ligt toch wel een groot verschil? Ik denk dat DAJJ het hierin met mij eens zal zijn... :engel:

The_Reporter
30-03-05, 12:38
Geplaatst door Ron Haleber
Door de AEL worden dan ook niet - zoals jij stelt - Qor-aan en Soennah als wel of niet verkiesbaar gesteld...!

Maar wel personen die deze in een concreet program toegesneden op concrete mensen serieus willen nemen.

Bil@l, tussen beiden ligt toch wel een groot verschil? Ik denk dat DAJJ het hierin met mij eens zal zijn... :engel:

DAJJ maakt zich boos en zet zich in voor andere doelen dan de Islaam. Hij verdedigt en vecht voor een partijgeest met ook nog eens fanatisme.

De Islaam is ver verheven boven waar AEL voor staat. Bovendien heeft de Islaam de AEL niet nodig. Allaah heeft niet één gelovige nodig.

Alleen geloven is eigenlijk niet genoeg om moslim te zijn. Want de Shaytaan geloofde ook.

Het probleem bij de moslims is dat ze niet meer terug (kunnen) gaan naar de geleerden. Naar hen die de waarheid van de leugen kunnen onderscheiden op grond van bewijzen, voor alle zaken.

En zo vervalt men in dwaling op dwaling.

Juliette
30-03-05, 14:30
Geplaatst door MarinadeMix
De AEL heeft meer te maken met nationalisme, dan met islam, als je het mij vraagt.

Ze is in wezen idd arabisch - nationalistisch. Maar zo'n partij zou misschien tot meer geloofwaardige democratische vertegenwoordiging van moslims in het parlement kunen leiden. En dat is alleen maar toe te juichen.

MarinadeMix
30-03-05, 14:46
Geplaatst door Juliette
Ze is in wezen idd arabisch - nationalistisch. Maar zo'n partij zou misschien tot meer geloofwaardige democratische vertegenwoordiging van moslims in het parlement kunen leiden. En dat is alleen maar toe te juichen.

Dat betwijfel ik. De meeste marokkanen in NL komen uit het Rif-gebergte en hebben niets met deze partij. Niet te vergeten dat een groot deel van de "ouderen" erg kritisch tegenover jahjah staan.

GroteWolf
30-03-05, 14:48
Het probleem bij de moslims is dat ze niet meer terug (kunnen) gaan naar de geleerden. Naar hen die de waarheid van de leugen kunnen onderscheiden op grond van bewijzen, voor alle zaken.


Mijn kennis dienaangaande is gering, maar mijn indruk is toch dat het alleen de Koran zelf is waar men zich toe kan wenden. Tussenpersonen zijn dan altijd een onnodige schakel. Of zij waarheid van leugen kunnen onderscheiden is voor mensen die dat niet kunnen immers niet meer te bepalen.

The_Reporter
30-03-05, 14:59
Geplaatst door GroteWolf
Mijn kennis dienaangaande is gering, maar mijn indruk is toch dat het alleen de Koran zelf is waar men zich toe kan wenden. Tussenpersonen zijn dan altijd een onnodige schakel. Of zij waarheid van leugen kunnen onderscheiden is voor mensen die dat niet kunnen immers niet meer te bepalen.

Het is overgeleverd door Jarir al-Tabari (rahimahoellaah) op gezag van Ibn Abbas (RadhiAIlahu'anhu) dat de Boodschapper (sallallahu 'alaihi wa sallam) heeft gezegd:

Wie er over de Qor-aan spreekt volgens zijn eigen mening, diegene mag zijn plaats in het Vuur verwachten.

En Abu Bakr al-Siddique (RadhiAllahu'anhu) heeft gezegd:

Welke aarde zal mij dragen, welke hemel zal mij beschutten, als ik over het Boek van Allaah dingen zeg waar ik geen kennis over heb.

[Tafsir al-Tabari: Vol. 1 Pages 77-78]

-

Hij is Degene die het Boek (de Qor'aan) aan jou (Mohammed (sallallaahoe 'alayhie wa sallam)) heeft nedergezonden. Er staan verzen in die eenduidige betekenissen bevatten, zij vormen de fundamenten van het Boek, en er zijn andere (Verzen), die meerzijdige betekenissen hebben. Wat betreft degenen in wiens hart een ontsporing is (van de waarheid), volgen ervan welke meerzijdige betekenissen hebben, en trachten Fitna (rampspoed , chaos, beproeving, ellende) te veroorzaken, en trachten de betekenissen van de meerzijdige Verzen te verkrijgen, maar niemand kent de betekenissen hiervan behalve Allaah(.) En degenen die stevig gegrondvest zijn in kennis zeggen: "Wij geloven erin; het geheel ervan (eenzijdige en meerzijdige) komt van onze Heer..." Soerat Aali 'Imraan [3:7]

En het "moetashaabih" (meerzijdige) is datgene waarvan de bedoeling niet duidelijk is totdat er gerefereerd wordt naar andere teksten die het uitleggen. En de "moehkaam" (eenzijdige) is datgene wat niets anders nodig heeft om het uit te leggen. En dit is ook zo bij (de zaak van) de "moetlaaq" en "moeqayyid" (het absolute en begrensde). Bij "al-Ghaas" en "'Aam" (het specifieke en het algemene). Bij "al-Moedjmal" en "Moebeyien" (hetgeen dat onderhevig is aan meerdere aannemelijke betekenissen, en hetgeen waarvan de betekenis specifiek en duidelijk is), en de "an-Naasich" en "al-Mansoech" (hetgeen dat een Islamitische wet opheft, en hetgeen hiervan opgeheft wordt). En deze bevattingen worden niet begrepen behalve door diegenen die diep geworteld zijn in de Kennis (Allaah zegt, de Boodschapper zegt en de Sahaba (discipelen) zeggen), degene die in staat is de "moetashaabih" te verwijzen naar de "moehkaam", en het (de "moetashaabih") dus uitleggen met behulp ervan (de "moehkaam"), en zij zeggen: "alles ervan komt van onze Heer..."

1.) En wat de Woorden van Allaah betreft, dan leggen gedeelten ervan andere gedeelten uit, en andere gedeelten weer andere delen. Maar de mensen van ontsporing en misleiding, zij zoeken bewijzen gebruikmakend van woorden die "moetashaabih" (meerzijdig) zijn, zoals gezegd is door Imaam Ahmed, moge Allaah hem genadig zijn: "En ze laten de 'moehkaam' en trachten daardoor Fitna te veroorzaken, en ze verbreken hetgeen wat Allaah heeft bevolen om verbonden te zijn, en ze scheppen wanorde op aarde, en ze zeggen (na dit alles): "Wij zoeken bewijzen, gebruikmakend van de Qor'aan". Terwijl ze in werkelijkheid, geen bewijs vanuit de Qor'aan gezocht hebben; zij hebben een deel ervan genomen maar de andere deel weggelaten. Net zoals degenen die bewijs zoeken door middel van Zijn, de Allerhoogste Uitspraak: "En wee de verrichters van de van de Sallaah.", teneinde (met als doel) de rechtvaardiging het gebed te verlaten, maar zij komen niet met het Vers wat er (in dit geval direct) na komt, welke is: "Diegenen die hun Sallaah uitstellen (tot na hun vastgestelde tijden)." En deze mensen zijn misschien niet van de mensen van ontsporing, maar van de mensen van ontwetendheid, foutieve geleerdheid en van onwetende ijver, en zij behoren niet tot degenen die diep geworteld zijn in kennis, en zij keren ook niet terug naar degenen die diep geworteld zijn in kennis. Deswege vervallen zij in vernietiging, en laten zij ook anderen naast hen hierin vervallen.

Neem een voorbeeld in onze tijd, de vernietigende vandalen die de dienaren angst hebben ingejaagd, verderf hebben gezaaid in de landen, en zij begonnen met het opblazen van gebouwen en hen vernietigen tezamen met iedereen die zich daarin bevinden, en ze vermoorden levens, wat Allaah verboden heeft verklaard.

GroteWolf
30-03-05, 15:29
Wie er over de Qor-aan spreekt volgens zijn eigen mening, diegene mag zijn plaats in het Vuur verwachten.


Dus de geleerden wacht een duister lot.

The_Reporter
30-03-05, 15:32
Geplaatst door GroteWolf
Dus de geleerden wacht een duister lot.
De geleerden spreken niet volgens hun eigen mening, wanneer dat de Qor-aan betreft. Althans, dat zou zo moeten zijn.

http://www.tafsir.com

freya
30-03-05, 15:37
Geplaatst door GroteWolf
Dus de geleerden wacht een duister lot.

:D :duim:

freya
30-03-05, 15:38
Geplaatst door The_Reporter
De geleerden spreken niet volgens hun eigen mening, wanneer dat de Qor-aan betreft.

Wat ben jij toch gezegend met een onverwoestbaar optimisme :blij:

Heraclitus
30-03-05, 15:43
Geplaatst door Juliette
Maar zo'n partij zou misschien tot meer geloofwaardige democratische vertegenwoordiging van moslims in het parlement kunen leiden.

Als moslims slim zijn, dan blijven ze zo ver mogelijk uit de buurt van dat zooitje criminelen van de AEL.

Maar ik ben helemaal voor de politieke emancipatie van moslims. Want dan zullen ze snel merken dat hun op de islam geinspireerde 'oplossingen' niet werken. En zodoende worden ze dus ook betere burgers.

freya
30-03-05, 15:49
Geplaatst door Heraclitus
dat zooitje criminelen van de AEL.


Allemaal crimineel? Vertel, wat weet jij dat ik niet weet?!

Heraclitus
30-03-05, 15:51
Geplaatst door freya
Allemaal crimineel? Vertel, wat weet jij dat ik niet weet?!

Ik heb het je al vaker proberen uit te leggen. Waarom zou het nu wel overkomen?

The_Reporter
30-03-05, 15:52
Geplaatst door freya
Wat ben jij toch gezegend met een onverwoestbaar optimisme :blij:

Ik zit dan ook niet voor niets op manhadj as-Salaf. (http://dutch.ilmsahih.com/vb/index.php?showtopic=390)

freya
30-03-05, 15:54
Geplaatst door Heraclitus
Ik heb het je al vaker proberen uit te leggen. Waarom zou het nu wel overkomen?

Beste GJ, je hebt dit al vaker geroepen ja, maar je hebt het nog nooit weten uit te leggen, laat staan onderbouwen.

Kom maar op met die link als ik het mis heb :fpuh:

freya
30-03-05, 19:16
Geplaatst door Gerrit Jan
Beste Freya, ik dacht nog wel dat jij GJ-deskundige was. Maar nu zie ik dat je last hebt van GJ-achtervolgingsangst. Maar ik heb het al vaker gezegd en onthoud het nu maar eens: :regie: Heraclitus is GJ niet.

Met al die verschillende nicks zijn alle drammers niet meer uit elkaar te houden :duizelig:

Kvond t echt een typische GJ opmerking, zo gezellig persoonlijk aan mij gericht :moe:

pater Leman
30-03-05, 20:06
Komkom! AEL AAN DE MACHT! Allemaal terug naar Marokko (of als het niet anders kan, dan gewoon Marokko/Tunesie/turkije/Arabie etc.. naar hier!

JOEPIJEE! EINDELIJK ZON!

AARDIG
30-03-05, 20:32
freya quote:
Geplaatst door The_Reporter
De geleerden spreken niet volgens hun eigen mening, wanneer dat de Qor-aan betreft.


Wat ben jij toch gezegend met een onverwoestbaar optimisme


freya quote:
Geplaatst door GroteWolf
Dus de geleerden wacht een duister lot.




Dit zijn de uitspraken van geleerden -Marcouch is geen geleerde :boogjes: - :

ABOE HANIFAH -RAHIMAHOE ALLAH- Moge God zijn ziel hebben.

"Het is niemand toegestaan om meningen te accepteren als ze niet weten waar wij ze vandaan hebben"

"het is verboden voor iemand die mijn bewijsvoering niet kent, om uitspraken te doen op basis van deze woorden. (..........) want wij zijn stervelingen: de ene dag zeggen we iets, en de volgende dag nemen we het terug ."

"Wanneer ik iets zeg dat in tegenspraak is met het Boek van Allah de Verhevene of met wat verteld is door de boodschapper SALA ALLAHU ALAYHI WA SALAAM (=vrede zij met hem), negeer dan mijn uitspraak"

Tegenwoordig loopt iedereen te strijden om zijn/haar "interpretatie" te geven aan de Koran of Hadith! Het meest gebruikte argument is: "Ik geef mijn eigen interpretatie aan de koran". Als er staat ALCOHOL IS VERBODEN, interpreteren Mo'tje Mousje en Faatje dat als: ALCOHOL IS TOEGESTAAN. "Ja want weet je, Arabisch is een rijke taal en het kan allebei betekenen" zeggen ze dan. En alles wordt nog eens lekker verbloemd en bemanteld door een achterlijke Arabist/Islamoloog/midenoostendeskundige/theoloog, en zie daar, het trio is "lekker" bij Paradiso een Rode Wodka Red Bull aan het drinken.
Kortom: oprotten met eigen interpretatie!!!!!!!!!!!!!!!! :boos:

Juliette
30-03-05, 20:39
Geplaatst door Heraclitus
Maar ik ben helemaal voor de politieke emancipatie van moslims. Want dan zullen ze snel merken dat hun op de islam geinspireerde 'oplossingen' niet werken. En zodoende worden ze dus ook betere burgers.

Toch iets wat christen-democraten al jarenlang bewijzen? Dat op religie geïnspireerde politiek KAN werken (niet dat het dat zal doen, en niet dat ik het eens ben met CDA en CD&V enzo, maar 't is het proberen waard).

Juliette
30-03-05, 20:41
Geplaatst door pater Leman
Komkom! AEL AAN DE MACHT! Allemaal terug naar Marokko (of als het niet anders kan, dan gewoon Marokko/Tunesie/turkije/Arabie etc.. naar hier!

JOEPIJEE! EINDELIJK ZON!

Dit forum zou er leuker uitzien zonder jou. Dat klopt.

Juliette
30-03-05, 20:46
[i]
Tegenwoordig loopt iedereen te strijden om zijn/haar "interpretatie" te geven aan de Koran of Hadith! Het meest gebruikte argument is: "Ik geef mijn eigen interpretatie aan de koran". Als er staat ALCOHOL IS VERBODEN, interpreteren Mo'tje Mousje en Faatje dat als: ALCOHOL IS TOEGESTAAN. "Ja want weet je, Arabisch is een rijke taal en het kan allebei betekenen" zeggen ze dan. En alles wordt nog eens lekker verbloemd en bemanteld door een achterlijke Arabist/Islamoloog/midenoostendeskundige/theoloog, en zie daar, het trio is "lekker" bij Paradiso een Rode Wodka Red Bull aan het drinken.


Kortom: oprotten met eigen interpretatie!!!!!!!!!!!!!!!! :boos: [/B]

Kan je gelijk ook beter stoppen met denken.

De koran is geschreven in een heel ander tijdvak waarin heel andere waarden en normen golden. Het moeilijke is nu om de huidige tijdsgeest compatibel te maken met dat boek. Niet omgekeerd. Dat doe je niet door letterlijk die regeltjes uit dat boek te gaan toepassen. Als je dat zou doen mocht je niet eens het internet gebruiken of een vliegtuig nemen.

Daarvoor moet je zelf nadenken en als gelovige eerlijk zijn voor jezelf.

Rabi'ah.
30-03-05, 21:23
Geplaatst door Heraclitus
Ik heb het je al vaker proberen uit te leggen. Waarom zou het nu wel overkomen?

Ik ben een crimineel. :nijn:

freya
31-03-05, 12:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik ben een crimineel. :nijn:

:haha:

Dan maak ik me totaal geen zorgen meer over de stijging van het aantal criminelen.

GroteWolf
31-03-05, 12:48
Geleerden zijn geleerden omdat ze geleerden zijn. Het blijft een heel zwakke onderbouwing. Gelukkig zijn ze het ook nog eens regelmatig met elkaar oneens dus je zult toch moeten kiezen welke geleerde je wel, en welke je niet geleerd genoeg vindt. Ongeacht dat je daar zelf niet geleerd genoeg voor bent.

Nou ja, dan moet je maar Geloven dat jouw geleerde ook echt geleerd is.

AARDIG
31-03-05, 19:18
Chère Juliette,



Kan je gelijk ook beter stoppen met denken.

Hoezo? Ik heb nergens beweerd dat je moet stoppen met denken. Het denken zal je uiteindelijk leiden tot de waarheid. Maar het is een geheel nieuw fenomeen om te zeggen dat mensen "Gebrainwashed" zijn, of niet denken als ze wat aannemen van een deskundige op bepaald gebied. Dus je moet dit even toelichten, want ik denk, alleen heb ik het niet altijd aan het rechte eind. Zo ook de mensen die eigenhandig dingen gaan lopen interpreteren! Of is dat alleen toegestaan met de Koran? Waarschijnlijk wel. Want op school haal ik mijn diploma ook niet als ik alle boeken zelf loop te interpreteren!



De koran is geschreven in een heel ander tijdvak waarin heel andere waarden en normen golden.

Beste Juliette, ik vind het zo vermoeiend om dit argument aan te horen. Het is al zo vaak gebruikt en al zo vaak weerlegt. Ten eerste is het belangrijk om te weten dat de Koran het letterlijke woord van God is. Het is daarna verzameld en opgeschreven. Het is neergezonden voor alle tijden en niet voor dat moment alleen. Je kan dit ontkennen als je wil, maar dan vind ik ook niet dat je mensen moet gaan aansporen om het zelf te interpreteren. Aangezien die mensen wel geloven dat het Gods letterlijke woord is. Ik snap niet dat je normen en waarden erbij haalt! Aangezien die juist zeer vooruitstrevend zijn en buitengewoon intens nodig zijn in deze "verdorfen" samenleving. Ik vraag jou toch ook niet om de Griekse/Joodse/Christelijke normen en waarden opzij te zetten? Aangezien die nog ouder zijn, kunnen we beter de Islamitische normen en waarden overnemen!
Wat bedoel je met tijdvak? Volgens de evolutietheorie is de komst van de mensheid een aparte tijdvak.



Het moeilijke is nu om de huidige tijdsgeest compatibel te maken met dat boek. Niet omgekeerd.

Wat bedoel je met de huidige tijdsgeest? Ik ervaar die denk ik anders. De Islam zoals die is past prima bij de huidige tijdsgeest! Maar als je er van uit gaat dat ongeloof de norm is, dan moet je niet verwachten dat "dat boek" :rolleyes: ooit overeenstemming zal bereiken! "Dat boek" is neer gezonden om een duidelijk verschil te maken met de onwetendheid. Er zijn vast wel overeenkomsten. Maar ik vind het zeer beledigend om te denken dat de perfectie van de Islam ooit verenigd kan worden met ongeloof. Dus bespaar je de moeite zou ik zeggen :) .



Dat doe je niet door letterlijk die regeltjes uit dat boek te gaan toepassen.

Nogmaals wat jij als de huidige tijdsgeest ziet, komt niet overeen met mijn huidige tijdsgeest! Misschien kan je wat concreter zijn! Want wat bedoel je precies met letterlijk? De Koran kan in bepaalde gevallen niet letterlijk opgevolgd worden. Het is meestal alleen mogelijk met de 1ste soort vertaling*.



Als je dat zou doen mocht je niet eens het internet gebruiken of een vliegtuig nemen.

Dit soort onzin krijg je dus als je je eigen interpretatie aan de Koran gaat geven! Uit welke vers(en) heb je dit geinterpreteerd?
Het is overigens belangrijk om een onderscheid te maken tussen de Bijbel en de Koran. Want ik heb eerder het gevoel dat je het over de bijbel hebt!


Daarvoor moet je zelf nadenken en als gelovige eerlijk zijn voor jezelf.

Wanneer ben je dus eerlijk en wanneer oneerlijk voor jezelf, volgens jou?

Groeten Aardig

Heraclitus
31-03-05, 19:58
Geplaatst door Juliette
Toch iets wat christen-democraten al jarenlang bewijzen? Dat op religie geïnspireerde politiek KAN werken (niet dat het dat zal doen, en niet dat ik het eens ben met CDA en CD&V enzo, maar 't is het proberen waard).

Noem mij 1 voorbeeld van een typische oplossing, die je niet bij de seculiere partijen kan vinden? Ik vind namelijk dat de christelijke partijen heel lang allerlei dingen hebben tegen gehouden, die ik van waarde acht.

RinC
31-03-05, 20:11
INTERVIEW. ,,De AEL is sterker dan ooit''


Hebben ze meer Bodyguards gehuurd ofzo?

:hihi:

Juliette
31-03-05, 20:23
. Ik ga op de berichten van AARDIG en Heraclitus terugkomen. Maar nu niet.

RinC
31-03-05, 20:33
Geplaatst door Juliette
. Ik ga op de berichten van AARDIG en Heraclitus terugkomen. Maar nu niet.


Niet te lang wachten he. :lekpuh:

Rabi'ah.
31-03-05, 21:11
Geplaatst door freya
:haha:

Dan maak ik me totaal geen zorgen meer over de stijging van het aantal criminelen.



:D