PDA

Bekijk Volledige Versie : Groeiend aantal moslimscholen dankzij Franse hoofdoekwet



Marsipulami
30-03-05, 18:16
Meer moslimscholen in Frankrijk door hoofddoekjeswet


Geplaatst op 30/3 '05 om 17:00u
Door Theo Borgermans (Bron: Ikon)


PARIJS (RKnieuws.net) - Het aantal moslimscholen in Frankrijk groeit hard. Door het recente verbod op religieuze uitingen op openbare scholen voelen veel moslims zich geroepen een eigen onderwijssysteem op te richten.


Tijdens de grootste moslimconferentie van Frankrijk, die dit weekeinde werd gehouden, ontmoetten diverse initiatiefnemers elkaar. Zij zijn op zoek naar geld en steun voor de oprichting van scholen voor moslimmeisjes die, vanwege het geldende hoofddoekverbod, zijn weggestuurd uit het openbaar onderwijs.

’’De vraag onder moslims naar eigen onderwijs groeit, wat een duidelijk gevolg is van de nieuwe hoofddoekjeswet’’, zegt een man die geld inzamelt voor een moslim-hogeschool in Marseille.

’’Wij zijn nu nog geen echte school, maar dat zou kunnen veranderen als moslimmeisjes geweerd blijven worden uit het openbaar onderwijs’’, zegt Romina Fauser. Zij heeft een studiecentrum in Parijs voor zestien meisjes die, door middel van schriftelijk onderwijs, hun diploma voor het voortgezet onderwijs proberen te halen.

Frankrijk staat de oprichting van privé-scholen op religieuze grondslag onder voorwaarden toe. Scholen kunnen subsidie krijgen wanneer ze voldoen aan bepaalde regels. Zo heeft de Rooms-Katholieke kerk een uitgebreid onderwijsnetwerk en groeit het aantal Joodse scholen, als antwoord op het toenemende anti-semitisme in het openbaar onderwijs.

Het Ministerie van Onderwijs noemt het verbod op religieuze uitingen, dat sinds september vorig jaar geldt, ’’een succes’’. Volgens het ministerie heeft de wet een einde gemaakt aan de ’’spanningen’’ tussen meisjes die een hoofddoek willen dragen en docenten die dat liever wilden verbieden.

Volgens de Franse overheid is het aantal meisjes dat door de hoofddoekjeswet niet aan het openbaar onderwijs kan deelnemen gering. In totaal zijn 48 meisjes van school gestuurd, terwijl 600 meisjes hun hoofddoek nu vrijwillig thuislaten. (tb)

Tomas
30-03-05, 18:18
Geplaatst door Marsipulami
...terwijl 600 meisjes hun hoofddoek nu vrijwillig thuislaten.

In heel frankrijk maar 600 meisjes die voorheen een hoofddoekje droegen? Lijkt mij erg sterk.

Julien
30-03-05, 18:22
Wat een vrijheid van godsdienst he in Frankrijk.. :)

Tomas
30-03-05, 18:24
Geplaatst door Julien
Wat een vrijheid van godsdienst he in Frankrijk.. :)

Hier mogen moslimmeisjes zelfs hun hoofdoekje ophouden op rk scholen. Zelfs in een musical. Jullie hebben nog een lange weg te gaan.

The_Reporter
30-03-05, 18:24
Geplaatst door Julien
Wat een vrijheid van godsdienst he in Frankrijk.. :)
NOT.

Men maakt gewoon gebruik van het universele recht om kinderen zelf les te geven.

Thuisonderwijs wordt dat ook wel hier genoemd. Hoe meer mensen dat gaan doen, met eenzelfde achtergrond, hoe makkelijker het wordt om een school te stichten.

Dus de onderdrukking zet voort.

Tomas
30-03-05, 18:25
Maar Julien geloof jij dat aantal van 600?

Julien
30-03-05, 18:27
Geplaatst door The_Reporter
NOT.

Men maakt gewoon gebruik van het universele recht om kinderen zelf les te geven.

Thuisonderwijs wordt dat ook wel hier genoemd. Hoe meer mensen dat gaan doen, met eenzelfde achtergrond, hoe makkelijker het wordt om een school te stichten.

Dus de onderdrukking zet voort.

zodra ik Mekka mag bezoeken als niet-moslim, neem ik je serieus :p

Tomas
30-03-05, 18:29
Geplaatst door The_Reporter
NOT.

Men maakt gewoon gebruik van het universele recht om kinderen zelf les te geven.

Thuisonderwijs wordt dat ook wel hier genoemd. Hoe meer mensen dat gaan doen, met eenzelfde achtergrond, hoe makkelijker het wordt om een school te stichten.

Dus de onderdrukking zet voort.

Bedoel je nu dat die ouders hun eigen kind onderdrukken door het van school te houden en een hoofddoekje aan te praten?

The_Reporter
30-03-05, 18:31
Geplaatst door Julien
zodra ik Mekka mag bezoeken als niet-moslim, neem ik je serieus :p
Met het risico dat ik straks niet op bedevaart kan omdat het limiet is bereikt. Ja doei! Dan kies ik rapen voor me geld waar ik toch niets aan heb wanneer ik sterf.

Julien
30-03-05, 18:32
Geplaatst door Tomas
Maar Julien geloof jij dat aantal van 600?

't is idd een erg laag aantal. maar misschien hebben ze het over de meisjes die aanvankelijk heel moeilijk deden met het uitdoen van hun hoofddoek, en hebben deze 600 meisjes nu eieren voor hun geld gekozen.

Sowieso zal je opvallen dat Franse moslimas veel minder hoofddoekjes dragen dan de Nederlandse moslimas. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien omdat er al veel oudere generaties moslims zijn in Frankrijk? Ik hoorde een keer een Nederlandse Marokkaan zeggen dat Franse Marokkanen zich maar hoerig kleden. Ik weet niet of dit vooroordeel leeft bij veel Nederlandse Marokkanen??

Maar al die mensen die zeiden dat Frankrijk met dit religieuze symbolenverbod onderwijs ontzegde voor duizenden moslimas hebben ongelijk gekregen. het aantal geschorste moslimas bedraagt 48.

The_Reporter
30-03-05, 18:32
Geplaatst door Tomas
Bedoel je nu dat die ouders hun eigen kind onderdrukken door het van school te houden en een hoofddoekje aan te praten?
Nee ze zijn onderdrukkend omdat ze hun kinderen niet naakt over straat willen laten gaan. Vrijheid van nudisme.

Tomas
30-03-05, 18:36
Geplaatst door Julien
't is idd een erg laag aantal. maar misschien hebben ze het over de meisjes die aanvankelijk heel moeilijk deden met het uitdoen van hun hoofddoek, en hebben deze 600 meisjes nu eieren voor hun geld gekozen.

Sowieso zal je opvallen dat Franse moslimas veel minder hoofddoekjes dragen dan de Nederlandse moslimas. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien omdat er al veel oudere generaties moslims zijn in Frankrijk? Ik hoorde een keer een Nederlandse Marokkaan zeggen dat Franse Marokkanen zich maar hoerig kleden. Ik weet niet of dit vooroordeel leeft bij veel Nederlandse Marokkanen??

Maar al die mensen die zeiden dat Frankrijk met dit religieuze symbolenverbod onderwijs ontzegde voor duizenden moslimas hebben ongelijk gekregen. het aantal geschorste moslimas bedraagt 48.

Ik kan me niet voorstellen dat er statistieken zijn bijgehouden van meisjes die met "enige moeite" hun hoofddoek hebben afgedaan. Het is trouwens afdoen, niet uitdoen.

Ik zou wel willen weten wat er nu met die 600 wordt bedoeld. Als dat echt het aantal meisjes met een hoofddoek was dan was het wel een heel erg opgeblazen probleem. En dan druk im me nog erg genuanceerd uit ook.

Tomas
30-03-05, 18:36
Geplaatst door The_Reporter
Nee ze zijn onderdrukkend omdat ze hun kinderen niet naakt over straat willen laten gaan. Vrijheid van nudisme.

De onderdukking gaat maar door.

papol
30-03-05, 18:37
Geplaatst door Marsipulami
Meer moslimscholen in Frankrijk door hoofddoekjeswet


Het Ministerie van Onderwijs noemt het verbod op religieuze uitingen, dat sinds september vorig jaar geldt, ’’een succes’’. Volgens het ministerie heeft de wet een einde gemaakt aan de ’’spanningen’’ tussen meisjes die een hoofddoek willen dragen en docenten die dat liever wilden verbieden.




In Europees verband gezien vind ik dit nog steeds een enge wet. Expliciet word hiermee door een Europees land het hoofddoekje als een religieuse uiting gedefinieerd. Een van de gevolgen is dat hierdoor kledingvoorschriften niet van toepassing zijn op de hoofddoek = religieus symbool !! De andere kant, het dragen van een hoofddoek door een niet-moslim kan als godslasterlijk opgevat worden .....

't zal mij benieuwen .......


Gr.P

pater Leman
30-03-05, 20:10
En wat is er nu fout aan aparte islamscholen voor aparte meisjes en aparte jongens?

Dat willen ze in Nederland en Belgie toch ook?

DOEN! zou ik zeggen! Het AEL wil dat ook! EN bovendien les in het arabisch! Goed voor de algemene ontwikkeling! DOEN DOEN DOEN!

AARDIG
30-03-05, 20:45
Maar al die mensen die zeiden dat Frankrijk met dit religieuze symbolenverbod onderwijs ontzegde voor duizenden moslimas hebben ongelijk gekregen. het aantal geschorste moslimas bedraagt 48.

Dat getal slik je natuurlijk wel voor zoete koek! Hmm ik dacht dat moslims alleen selectief waren!

Julien
30-03-05, 21:03
Geplaatst door AARDIG
Dat getal slik je natuurlijk wel voor zoete koek! Hmm ik dacht dat moslims alleen selectief waren!

:moe:

het is in ieder geval niet zo dat duizenden moslimmeisjes geen onderwijs meer krijgen, zoals sommigen ooit beweerden. Daat had ik het over.

mark61
30-03-05, 23:07
Zag net op de BBC een docu over hoe dat nou eigenlijk in zijn werk ging, dat hoofddoekverbod in Frankrijk. Bleek dat bij de schoolpoort een docent brede maatschappelijke discussies met die anderhalve gehoofddoekte leerlinge begon over hoeveel procent Oor en Voorhoofd zichtbaar moest zijn. De dames liepen uiteindelijk met 2 blote oorlellen en ca. 20% blote oorschelp naar binnen. Geen haar te zien. Of toch, als je heel goed keek, daar, achter dat oor. Het was een bespottelijke vertoning.

So what was all the fuss about? Achteraf dan?

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=134610

When Lycee Eugene Delacroix opened for the new school year, it was one of the only schools in France to allow girls to wear a discreet bandanna.

But for veiled girls like Iptiseim, this was not the outcome she had hoped for.

"Now that I'm wearing a bandanna in school," she says, "when I come out I can't wait to put my veil back on. It was always important, but now even more so."

http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/this_world/4352171.stm

Ins
30-03-05, 23:15
Goed zo.

Ins
30-03-05, 23:16
Geplaatst door Tomas
Hier mogen moslimmeisjes zelfs hun hoofdoekje ophouden op rk scholen. Zelfs in een musical. Jullie hebben nog een lange weg te gaan.

Al eens in Antwerpen geweest? Heel leuk dorpje hoor.