PDA

Bekijk Volledige Versie : Ugandese moslims vs. Vrouwenrecht



Timoesh
30-03-05, 22:18
KAMPALA (AP) –

Honderden Ugandese moslims hebben dinsdag in de hoofdstad Kampala een mars gehouden uit protest tegen een wet die de positie van vrouwen in Uganda moet verbeteren.
Volgens de demonstranten trekt de regering met de wet het christelijk geloof voor en probeert zij de islamitische wetgeving te ondermijnen. Over de wet werd dinsdag voor het eerst gedebatteerd in het Ugandese parlement. De Ugandese moslims zijn vooral tegen het onderdeel van de wet dat mannen dwingt eerst toestemming te vragen aan hun eerste vrouw voordat zij een tweede trouwen. Verder hadden zij problemen met het voorgestelde verbod op het betalen van een bruidsschat en de bepaling dat meisjes niet onder de 18 jaar mogen trouwen.

Volgens de leider van de 2,9 miljoen moslims in Uganda, sjeik Shaban Mubajje, is de wet discriminerend voor moslims en zou hij alleen voor christenen moeten gelden. Hij stelde voor dat de moslims in Uganda juist meer vrouwen trouwen en meer kinderen verwekken, zodat ze een groter aandeel van de bevolking gaan vormen. Zo’n 12 procent van de 28 miljoen Ugandezen is moslim. In Uganda wonen zo’n 10 miljoen rooms-katholieken en 8,7 miljoen anglicanen

Timoesh
30-03-05, 22:19
Mannen :moe:

sadeeQ
30-03-05, 22:26
Geplaatst door Lalla_fatoes
Mannen :moe:
Vrouwen :auw:

Ourzazate
30-03-05, 22:27
Zo zie je maar weer dat veel moslims met die zogenaamde sheijk voorop niet weet waar de Islam voor staat. Als je de Islam die de profeet Mohammed verkondigde aanhangt dan dien je aan je eerste vrouw toestemming te vragen om met een tweede te mogen trouwen. En in mijn optiek is het huwen van een tweede vrouw in deze tijd nooit islamitisch...:).

Bofko
30-03-05, 22:31
Geplaatst door Ourzazate
Zo zie je maar weer dat veel moslims met die zogenaamde sheijk voorop niet weet waar de Islam voor staat. Als je de Islam die de profeet Mohammed verkondigde aanhangt dan dien je aan je eerste vrouw toestemming te vragen om met een tweede te mogen trouwen. En in mijn optiek is het huwen van een tweede vrouw in deze tijd nooit islamitisch...:).

Ja, maar die Ugandezen zijn waarschijnlijk te arm om 2-4 vrouwen te onderhouden en willlen toch een beetje status.

Ourzazate
31-03-05, 03:40
Geplaatst door Bofko
Ja, maar die Ugandezen zijn waarschijnlijk te arm om 2-4 vrouwen te onderhouden en willlen toch een beetje status.

Status krijg je als moslim bij de gratie van God, niet door 2 of 4 vrouwen te huwen...:).

Bofko
31-03-05, 09:23
Geplaatst door Ourzazate
Status krijg je als moslim bij de gratie van God, niet door 2 of 4 vrouwen te huwen...:).

Velen hebben dat niet in de gaten Ourza. En die verwarren hun eigen ik met religieuze voorschriften.

SalmayaSale
31-03-05, 09:33
Geplaatst door Bofko
Ja, maar die Ugandezen zijn waarschijnlijk te arm om 2-4 vrouwen te onderhouden en willlen toch een beetje status.



Ik denk dat het niet zozeer met status te maken heeft dan praktische/economische redenen.
Meer vrouwen, meer handen die kunnen werken terwijl hij aan het luieren is. :)

Bofko
31-03-05, 09:38
Geplaatst door SalmayaSale
Ik denk dat het niet zozeer met status te maken heeft dan praktische/economische redenen.
Meer vrouwen, meer handen die kunnen werken terwijl hij aan het luieren is. :)

Heerlijk toch, de hele dag in de schaduw van een boom liggen. Enige wat je hoeft te doen is gaan verliggen als je in de loop van de dag opnieuw in de zon komt te liggen

Iemand die niet hoeft te werken heeft in vele culturen toch status? Werken is voor de vrouwen en de loosers.

Prlwytzkofski
31-03-05, 09:44
Geplaatst door Ourzazate
Zo zie je maar weer dat veel moslims met die zogenaamde sheijk voorop niet weet waar de Islam voor staat. Als je de Islam die de profeet Mohammed verkondigde aanhangt dan dien je aan je eerste vrouw toestemming te vragen om met een tweede te mogen trouwen. En in mijn optiek is het huwen van een tweede vrouw in deze tijd nooit islamitisch...:).

Geldt dat ook voor sheik Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com) ?
Islamic Q&A (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=12544&dgn=4) is ongewoon ondubbelzinnig op dit punt.


Answer :
Praise be to Allaah.
The wife’s approval is not a condition for plural marriage, and it is not obligatory for the husband to have the approval of his first wife if he wants to marry a second wife

SalmayaSale
31-03-05, 10:10
Geplaatst door Bofko
Heerlijk toch, de hele dag in de schaduw van een boom liggen. Enige wat je hoeft te doen is gaan verliggen als je in de loop van de dag opnieuw in de zon komt te liggen

Iemand die niet hoeft te werken heeft in vele culturen toch status? Werken is voor de vrouwen en de loosers.


Is het zo? In de bushbush kan alles, wat ben ik een racist zeg . In mijn cultuur, heb je pas status als een baan of een portemonnaie met status hebt :cheefbek:

Ourzazate
31-03-05, 10:25
Geplaatst door Prlwytzkofski
Geldt dat ook voor sheik Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com) ?
Islamic Q&A (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=12544&dgn=4) is ongewoon ondubbelzinnig op dit punt.

Als ik de Islam bekijk vanuit logica en redelijkheid dan moet ik concluderen dat het normaal is dat je aan je vrouw toestemming vraagt om een tweede vrouw te nemen. Je eerste vrouw heeft immers het recht om hier niet mee akkoord te gaan en een scheiding aan te vragen. Om dit te voorkomen moet je eerst overleggen...:).

Er is overigens geen enkele hadith of Koranvers dat aangeeft dat je je vrouw niet hoeft te consulteren over je voornemen er een paar vrouwen bij te nemen. Schriftgeleerden maken wel eens hun eigen regeltjes net zoals sommigen van hen zeggen dat je je vrouw mag slaan...:jammer:.

Spoetnik
31-03-05, 10:32
Geplaatst door SalmayaSale
Ik denk dat het niet zozeer met status te maken heeft dan praktische/economische redenen.
Meer vrouwen, meer handen die kunnen werken terwijl hij aan het luieren is. :)

:duim:

Bofko
31-03-05, 10:48
Geplaatst door Ourzazate
Als ik de Islam bekijk vanuit logica en redelijkheid dan moet ik concluderen dat het normaal is dat je aan je vrouw toestemming vraagt om een tweede vrouw te nemen. Je eerste vrouw heeft immers het recht om hier niet mee akkoord te gaan en een scheiding aan te vragen. Om dit te voorkomen moet je eerst overleggen...:).

Er is overigens geen enkele hadith of Koranvers dat aangeeft dat je je vrouw niet hoeft te consulteren over je voornemen er een paar vrouwen bij te nemen. Schriftgeleerden maken wel eens hun eigen regeltjes net zoals sommigen van hen zeggen dat je je vrouw mag slaan...:jammer:.

Het punt blijft natuurlijk ook de interpretatie van wat er staat en ook wat niet staat. Bovendien heb je te maken met geboden (dat wat moet) en verboden (dat wat niet mag)
Ter verduidelijking :
Als er niet staat dat iets verboden is mag het dan ?
Of als er niet staat dat iets verboden is moet het dan ?
Als er niet staat dat iets geboden is hoeft het dan niet ?
Of als er niet staat dat iets geboden is mag het dan niet ?

taouanza
31-03-05, 10:53
Geplaatst door Lalla_fatoes
KAMPALA (AP) –

Honderden Ugandese moslims hebben dinsdag in de hoofdstad Kampala een mars gehouden uit protest tegen een wet die de positie van vrouwen in Uganda moet verbeteren.
Volgens de demonstranten trekt de regering met de wet het christelijk geloof voor en probeert zij de islamitische wetgeving te ondermijnen. Over de wet werd dinsdag voor het eerst gedebatteerd in het Ugandese parlement. De Ugandese moslims zijn vooral tegen het onderdeel van de wet dat mannen dwingt eerst toestemming te vragen aan hun eerste vrouw voordat zij een tweede trouwen. Verder hadden zij problemen met het voorgestelde verbod op het betalen van een bruidsschat en de bepaling dat meisjes niet onder de 18 jaar mogen trouwen.

Volgens de leider van de 2,9 miljoen moslims in Uganda, sjeik Shaban Mubajje, is de wet discriminerend voor moslims en zou hij alleen voor christenen moeten gelden. Hij stelde voor dat de moslims in Uganda juist meer vrouwen trouwen en meer kinderen verwekken, zodat ze een groter aandeel van de bevolking gaan vormen. Zo’n 12 procent van de 28 miljoen Ugandezen is moslim. In Uganda wonen zo’n 10 miljoen rooms-katholieken en 8,7 miljoen anglicanen

Dus als ik het goed begrijp zijn die moslims tegen de islam.:loens:

Timoesh
31-03-05, 11:01
Geplaatst door taouanza
Dus als ik het goed begrijp zijn die moslims tegen de islam.:loens:

Conclusie ;)

SalmayaSale
31-03-05, 12:17
Geplaatst door sadeeQ
Vrouwen :auw:

Een vrouwelijke hersencel komt toevallig in het brein van een man terecht en ziet dat alles leeg is.
"Hallo, hallo, is hier iemand ?" roept ze. Opeens komt ze een mannelijke hersencel tegen en vraagt:
"hoe komt het dat er hier niemand is ?" Daarop zegt hij : "kom mee, we zitten meestal allemaal beneden."
:duim:

MarinadeMix
31-03-05, 12:48
Geplaatst door SalmayaSale
Een vrouwelijke hersencel komt toevallig in het brein van een man terecht en ziet dat alles leeg is.
"Hallo, hallo, is hier iemand ?" roept ze. Opeens komt ze een mannelijke hersencel tegen en vraagt:
"hoe komt het dat er hier niemand is ?" Daarop zegt hij : "kom mee, we zitten meestal allemaal beneden."
:duim:

Dat is een goede :melig:

mark61
31-03-05, 13:25
Geplaatst door SalmayaSale
Een vrouwelijke hersencel komt toevallig in het brein van een man terecht en ziet dat alles leeg is.


Wa kwam ze er eigenlijk doen? Uitgenodigd?

SalmayaSale
31-03-05, 14:22
Geplaatst door mark61
Wa kwam ze er eigenlijk doen? Uitgenodigd?


Nieuwsgierig? Dat moet je haar maar vragen als je eentje ziet (wat mij sterk lijkt) :fplet:

MarinadeMix
31-03-05, 14:24
Geplaatst door mark61
Wa kwam ze er eigenlijk doen? Uitgenodigd?

Ze kwam een kijkje nemen/inspecteren.

Bofko
31-03-05, 14:38
Geplaatst door MarinadeMix
Ze kwam een kijkje nemen/inspecteren.

Hebben ze wel overal goed gekeken ? Want dat brein is net een doolhof van binnen hoor.

MarinadeMix
31-03-05, 14:41
Geplaatst door Bofko
Hebben ze wel overal goed gekeken ? Want dat brein is net een doolhof van binnen hoor.

We gaan van ze (enkelvoud), naar ze/zij (meervoud). Wat een hoop fantasie heb je :stout:

Bofko
31-03-05, 14:52
Geplaatst door MarinadeMix
We gaan van ze (enkelvoud), naar ze/zij (meervoud). Wat een hoop fantasie heb je :stout:

Ja, en daar heb je nogal wat hersencellen voor nodig.(Laten we daar dan ook maar gelijk meervoud van maken)

MarinadeMix
31-03-05, 14:55
Geplaatst door Bofko
Ja, en daar heb je nogal wat hersencellen voor nodig.(Laten we daar dan ook maar gelijk meervoud van maken)

of niet...

Bofko
31-03-05, 15:07
Geplaatst door MarinadeMix
of niet...

:denk: :denk:

taouanza
31-03-05, 15:29
Geplaatst door SalmayaSale
Een vrouwelijke hersencel komt toevallig in het brein van een man terecht en ziet dat alles leeg is.
"Hallo, hallo, is hier iemand ?" roept ze. Opeens komt ze een mannelijke hersencel tegen en vraagt:
"hoe komt het dat er hier niemand is ?" Daarop zegt hij : "kom mee, we zitten meestal allemaal beneden."
:duim:

Wat ben jij lollig de laatste tijd.:hihi:

Ourzazate
02-04-05, 02:49
Geplaatst door Bofko
Het punt blijft natuurlijk ook de interpretatie van wat er staat en ook wat niet staat. Bovendien heb je te maken met geboden (dat wat moet) en verboden (dat wat niet mag)
Ter verduidelijking :
Als er niet staat dat iets verboden is mag het dan ?
Of als er niet staat dat iets verboden is moet het dan ?
Als er niet staat dat iets geboden is hoeft het dan niet ?
Of als er niet staat dat iets geboden is mag het dan niet ?

Wat moet is duidelijk en is schriftelijk vastgesteld. Een tweede vrouw huwen is geen regel maar een uitzondering mits dit gebeurd volgens de islamitische richtlijnen én gebaseerd is op de juiste motieven. Vanuit de Islam moet je een scheiding altijd trachten te voorkomen. Een bekende uitspraak van de profeet Mohammed was daarom niet voor niets: 'Het naarste geoorloofde voor het oog van God is een scheiding (tussen man en vrouw...'

Om dat te voorkomen dien je als je als man met een tweede vrouw wil trouwen je eerste vrouw te vragen wat zij ervan vindt. Als zij er niet akkoord mee gaat en je zet je zinnen door dan wordt het naar alle waarschijnlijkheid een scheiding. Zet je je zinnen niet door dan blijf je getrouwd. Als we de uitspraak van de profeet hierbij betrekken dan spreekt voor zich wat je in adviserende zin dient te doen als moslim...:).

Jouw eerste vraag moet ik ontkennend beantwoorden. Verder: nee, als er niet staat dat iets verboden is dan moet het niet noch is het zo dat als er niet staat dat iets geboden is het niet hoeft/mag.

Nergens in de Koran staat dat ik geen sexboekje mag inkijken. Toch mag het niet. Nergens in de Koran staat dat je een meisje moet besnijden, toch doen ze het. Nergens in de Koran staat dat je alles moet bedekken behalve je ogen, doen ze het terwijl hun mannen elke zomer sexfeestjes vol drugs en alcohol houden in Marbella en Monaco. En zo kun je wel door gaan. Zoals gezegd is de Islam een religie van logica en rede. Je vrouw vragen/informeren of/dat je een tweede vrouw mag/wil huwen is een logische vraag en stoort geenszins het islamitisch model...:).

mark61
02-04-05, 02:58
Geplaatst door SalmayaSale
Nieuwsgierig? Dat moet je haar maar vragen als je eentje ziet (wat mij sterk lijkt) :fplet:

Dat lijkt me ook sterk. Vrouwen met hersencellen die op stap gaan. Bij mij komen ze dr niet in.

Ourzazate
02-04-05, 03:33
Geplaatst door mark61
Dat lijkt me ook sterk. Vrouwen met hersencellen die op stap gaan. Bij mij komen ze dr niet in.

Hai Mark, ben je nog op of ben je net wakker...?

:)

mark61
02-04-05, 13:17
Geplaatst door Ourzazate
Hai Mark, ben je nog op of ben je net wakker...?

:)


Ik was nog op, en ben nu al weer ruimschoots wakker.:)

888
02-04-05, 19:40
Geplaatst door sadeeQ
Vrouwen :auw:

Beide.

AARDIG
02-04-05, 23:51
De Ugandese moslims zijn vooral tegen het onderdeel van de wet dat mannen dwingt eerst toestemming te vragen aan hun eerste vrouw voordat zij een tweede trouwen. Verder hadden zij problemen met het voorgestelde verbod op het betalen van een bruidsschat en de bepaling dat meisjes niet onder de 18 jaar mogen trouwen.

Over toestemming vragen aan de vrouw voordat je een tweede neemt, durf ik niks te zeggen, want daar heb ik simpelweg geen kennis over.
Hoezo mag de man geen bruidschat aan zijn vrouw geven? Het is een plicht van de man om zijn vrouw een bruidschat te geven. En die bruidschat bepaald de vrouw. (Tip voor ons mannen: trouw geen geldwolf) En waarom mogen vrouwen jonger dan 18 niet trouwen? Wat is dat voor iets achterlijks! Ze mag wel sex hebben op haar 12e maar niet trouwen?? Hoop dat die regels niet doorgevoerd worden!

Al Sawt
03-04-05, 00:08
Geplaatst door Lalla_fatoes
KAMPALA (AP) –

Honderden Ugandese moslims hebben dinsdag in de hoofdstad Kampala een mars gehouden uit protest tegen een wet die de positie van vrouwen in Uganda moet verbeteren.
Volgens de demonstranten trekt de regering met de wet het christelijk geloof voor en probeert zij de islamitische wetgeving te ondermijnen. Over de wet werd dinsdag voor het eerst gedebatteerd in het Ugandese parlement. De Ugandese moslims zijn vooral tegen het onderdeel van de wet dat mannen dwingt eerst toestemming te vragen aan hun eerste vrouw voordat zij een tweede trouwen. Verder hadden zij problemen met het voorgestelde verbod op het betalen van een bruidsschat en de bepaling dat meisjes niet onder de 18 jaar mogen trouwen.

Volgens de leider van de 2,9 miljoen moslims in Uganda, sjeik Shaban Mubajje, is de wet discriminerend voor moslims en zou hij alleen voor christenen moeten gelden. Hij stelde voor dat de moslims in Uganda juist meer vrouwen trouwen en meer kinderen verwekken, zodat ze een groter aandeel van de bevolking gaan vormen. Zo’n 12 procent van de 28 miljoen Ugandezen is moslim. In Uganda wonen zo’n 10 miljoen rooms-katholieken en 8,7 miljoen anglicanen Wederom weer Anti-Islam bagger die gretig aftrek vindt bij vaderlandse pers.


Polygamie is een veel voorkomende fenomeen in groot delen van Afrika. Zowel onder moslims, Christenen en animisten is het een breed geaccepteerde huwelijksvorming. En toch slaagde de samensteller van bovenstaande artikel er niet in, om verder te komen dan de religieuze samenstelling van Oegandezen.

Rabi'ah.
03-04-05, 09:09
Geplaatst door AARDIG
Ze mag wel sex hebben op haar 12e

:wtf:

Oja?

Rabi'ah.
03-04-05, 09:18
Geplaatst door Al Sawt


Polygamie is een veel voorkomende fenomeen in groot delen van Afrika. Zowel onder moslims, Christenen en animisten is het een breed geaccepteerde huwelijksvorming.

Daar komt overigens maandagavond om 21:30 een programma over op één van de Belgische zenders (ik denk Canvas), over een Westerse (Engelse?) vrouw die vierde vrouw wordt van een Afrikaanse man.

mark61
03-04-05, 15:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Daar komt overigens maandagavond om 21:30 een programma over op één van de Belgische zenders (ik denk Canvas), over een Westerse (Engelse?) vrouw die vierde vrouw wordt van een Afrikaanse man.

Duits. En ze is al 20 jaar met hem getrouwd. Herhaling, geloof ik, want hoe zou ik het anders weten?

Destijds niet die repo gezien over 4 NL-vrouwen te Senegal? Met hun gemengde gevoelens? Was heel leuk.

AARDIG
04-04-05, 00:25
Oja?

Ja! Althans, ouders gedogen het!
Ik bedoelde niet dat moslims seks mogen hebben op hun 12e als ze niet getrouwd zijn.