PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Stammentwisten’ tussen moslimpolitici van Marokkaanse en Turkse origine laaien op



Marsipulami
30-03-05, 22:25
‘Stammentwist’ tussen politici van Marokkaanse en Turkse origine laait op

Geplaatst door: kifkif op mrt 30, 2005 - 07:52 AM - -


Een aantal politici van Turkse afkomst reageert verbolgen op de oproep van Brussels parlementslid Fouad Ahidar (Spirit) om de verkiezingen voor de moslimexecutieve over te doen (DM gisteren).

‘Als er echt zo’n afgrond is tussen beide gemeenschappen, moeten we misschien maar twee executieves oprichten’, is de boutade van Fatma Pehlivan (SP.A).

Ahidar lanceerde zijn oproep tijdens het paasweekend. Omdat in de moslimraad dubbel zo veel Turken als Marokkanen verkozen zijn, zo zei hij, zal de aan te wijzen moslimexecutieve niet functioneren.

En dus houden we maar beter nieuwe verkiezingen. Als de opmerking één ding duidelijk maakt, dan wel dat het water tussen de twee gemeenschappen wel erg diep is.

Fatma Pehlivan, SP.A’ster met Turkse roots, is niet te spreken over haar kartelgenoot Ahidar. “Verkiezingen zijn verkiezingen, en je moet de uitslag respecteren.

Mij doet het wat denken aan de Iraakse verkiezingen. Daar was er ook een boycot van een groep (Pehlivan heeft het over de soennieten, FL) en als het resultaat er dan was, kwam ook die vertellen het niet te aanvaarden. Dan hadden de Marokkaanse moskeeën hun achterban maar moeten mobiliseren.

Er was tijd genoeg voor, de wet voor de verkiezingen is al in de zomervakantie vastgelegd.” Ahidar motiveerde gisteren in deze krant zijn kritiek met de stelling dat de onderverdeling van kiezers en kandidaten in categorieën – Turks, Marokkaans, bekeerling of andere – de indruk wekt dat er zoiets als een Turkse en een Marokkaanse islam be staat. “Terwijl we net een Belgische islam willen.” Pehlivan: “Dan zou hij de uitslag net moeten aanvaarden. Het zijn allemaal Belgen in de Raad. Maar Fouad heeft zich laten verleiden om het Marokkaanse standpunt te vertolken.” Pehlivan erkent dat de verhoudingen binnen de nieuwe executieve erg precair zijn en blijven. “In de vorige executieve, waar overigens een Marokkaans overwicht was, bestonden ook al grote ideologische problemen. De Turken voeren een gematigder koers. Ik herinner me bijvoorbeeld hoe een Turks lid het dossier van de islamleerkrachten wilde doordrukken en door een bepaalde groep, de Marokkaanse, volledig tegengewerkt werd. De huidige kritiek is een verkeerd signaal. Straks krijgt de buitenwacht het idee dat moslims geen democraten zijn.” Of de nieuwe executieve zal werken? “Dat moet de toekomst uitwijzen. Als er echt zo’n afgrond is tussen beide gemeenschappen, moeten we misschien maar twee executieves oprichten.” Maar het is een uitspraak die Pehlivan als boutade gebruikt. “Er is geen alternatief.

Wat mijn partijgenote Mimount Boussakla zegt – de moslimexecutieve moet zichzelf opdoeken – is hoe dan ook geen SP.A-standpunt.

We kunnen enkel de groep die nu verkozen is, ondersteunen.

Die moet zo snel mogelijk dossiers als de erkenning van moskeeën afwerken. Daar bestaan overigens objectieve criteria voor, die niets met Turken of Marokkanen te maken hebben.” Pehlivan staat op min of meer dezelfde lijn als Antwerps gemeenteraadslid Ergün Top (CD&V), ook van Turkse komaf. “Absurd om nieuwe verkiezingen te willen”, zo zegt hij. “Zo werkt een democratie niet.” Of de samenstelling van de moslimraad de nieuwe executieve onwerkbaar zal maken, weet hij zo goed nog niet. “Turken en Marokkanen zullen deze week een gemeenschappelijke boodschap lanceren dat ze het algemeen belang zullen dienen. Ik had eerlijk gezegd ook liever minder Turken gehad.

Maar zij zitten daar niet als Turk, ze zitten er voor dat algemene belang.

De Turken moeten trouwens geen te grote mond opzetten, dat zou noch de achterban noch de Vlaamse publieke opinie pikken. Maar misschien is het beter dat we straks om de vier of vijf jaar een nieuwe executieve kiezen.

Dat is democratischer dan de huidige termijn van tien jaar.”

Pehlivan: ‘Straks krijgt buitenwacht nog het idee dat moslims geen democraten kunnen zijn’

Fabian Lefevere

observer
31-03-05, 09:19
als ik het goed begrijp is het ene algemene verkiezing dus niet 20 zetels voor turken etc

dan heb je toch alleen recht van spreken als je mensen ook stemmen?