PDA

Bekijk Volledige Versie : Wortel-Recept



Orakel
31-03-05, 23:56
Doe dit ff bewust niet via de pm, omdat ik een beroep wil doen op de prikkers met als motto:
Help Wortel aan Brood.

Heb ff navraag gedaan over Ksra (uit te spreken als kessra) en dat blijkt een ALgerijnse verzamelnaam voor brood te zijn.
Is dus niet specifiek anijsbrood.

Dus als iedereen nu es ff informeert bij een vage kennis van een verre nicht (m/v) van de wandelende tak van zijn dorre stamboom, dan moeten we een heel end kunnen komen.

Wortel gaat dan als wederdienst een lel van een ksra bakken en pm't iedereen dan fijn een stukje.

Tot die tijd hier alvast een algemeen recept voor Marokkaans brood:


Marokkaans brood bakken

Ingrediënten
(voldoende voor drie kleine broden)

500 gram bloem van harde tarwe of half-om-half gries van tarwe en bloem
30 gram verse gist (of 2 dessertlepels droge gist)
ongeveer 3 dl lauw water
1 theelepel suiker
1 eetlepel olijfolie
1 theelepel zout
bloem om te bestuiven
bakpapier

Bereiden
– Maak een kuiltje in de bloem, los de gist op met wat van het lauwe water en de suiker. Voeg de olie en zoveel water toe dat een soepel deeg kan worden gekneed. Voeg het zout erbij. Kneed het deeg ongeveer een kwartier.
– Laat het deeg een uur rijzen onder een vochtige doek bij kamertemperatuur.
– Verdeel het deeg in drie bollen en rol ze door de bloem. Druk de bollen uit tot ronde plakken van 2 cm dikte. Leg ze op een bakplaat en bedek ze met bakpapier.
– Laat het deeg weer een uur rijzen onder een vochtige doek bij kamertemperatuur.
– Prik drie of vier keer in de bollen deeg met de punt van een grote vork of snijd het brood in met een scherp mesje.
– Bak de broden ongeveer 30 minuten in de voorverwarmde oven van 225 graden Celsius.
– Scheur het goudbruine brood in punten.


Bron: http://www.moslima.nl.

taouanza
01-04-05, 00:01
Wortelrecept

Benodigheden
Wortel
boter
knoflook
koriander
peper
zout
komein

kook de wortel in water. Afgieten en in boter bakken met koriander, peper, zout, komein en knoflook.

Wortel
01-04-05, 00:11
He, enorm bedankt voor dit innovatieve initiatief, Orakel. Het motto spreekt mij zeer aan! Stuur inderdaad allemaal een broodrecept, en het smakelijkste recept zal ik gebruiken om op de eerste de beste toogdag van Maroc.nl met een lel van een ksra tevoorschijn te komen.

In mijn geloofstraditie zeggen ze weliswaar: 'Niet bij brood alleen...' maar je moet toch ergens beginnen. :D

Wat was dat elders op het forum trouwens voor geneuzel dat Maroc.nl zo'n zeiksnor-forum zou zijn geworden?

Orakel
01-04-05, 00:16
Geplaatst door taouanza

kook Wortel in water. Afgieten en in boter bakken met koriander, peper, zout, komein en knoflook.

Dat gaat Wortel niet leuk vinden. Tenzij we 'm in z'n sop gaar laten koken.

Orakel
01-04-05, 00:17
Geplaatst door Wortel

In mijn geloofstraditie zeggen ze weliswaar: 'Niet bij brood alleen...' maar je moet toch ergens beginnen. :D

:haha:


Wat was dat elders op het forum trouwens voor geneuzel dat Maroc.nl zo'n zeiksnor-forum zou zijn geworden?

Ach, iets met "geef ze brood en spelen". Zij spelen, wij doen het brood.

AARDIG
01-04-05, 00:19
Wortel is lekker hoor! Vooral boven de Couscous met wat exotische groentesoorten!! Smulleh!

Orakel
01-04-05, 00:34
Geplaatst door AARDIG
Wortel is lekker hoor! Vooral boven de Couscous met wat exotische groentesoorten!! Smulleh!

Wortel is een aardige vent, maar hij gaat met z'n fletse egalantier en groenten maar mooi boven ze eigen koeskoes hangen.


Ff geleend van marocboy2002 bij de concurrensjie:


400g fijnegriesmeel
50g suiker
100g zachte boter
zout

voor 4 broden

Griesmeel,suiker en ½ theelepel zout in een kom doen en goed
vermengen.Geleidelijk aan er de boter en enkele eetlepel water door
kneden,tot er een zachte deeg ontstaat.Dit deeg in vieren delen en tot
bollen vorm.Op een bord de deegbollen met de hand tot platte broden
vorm van ca 1 cm dikte.Deze op een matig vuur in een koekenpan
zonder vet aan beide zijden 5 –10 minuten bakken.Heet serveren.

SERVEREN MET : boter,honing of jam

Beetje anijs derbij pleuren en je komp een heel end.

~Panthera~
01-04-05, 00:38
Anijsbrood

475 gr. bloem wit
70 ml. water
70 ml. melk
70 gr. boter
3 eieren
5 gr. kaneel
1 tl. anijszaadjes uit de vijzel
70 gr.bruine rietsuiker
Geraspte schil van een halve sinaasappel
5 gr.zout
7 gr. gedroogde gist



Alleen HOE je het moest maken, stond er niet bij. :D

:jammer:

sjaen
01-04-05, 01:57
Al tienduizend jaar vóór de vroegste boerderij lijkt de mens zijn eerste brood te hebben gebakken. De IJstijd was nog volop gaande toen men in Israël al granen verzamelde en tot meel maalde, zo hebben archeologen ontdekt.




De kokkerellende mens


Al in de IJstijd bakten we brood




De laatste ijstijd was nog in volle gang, de mammoet liep nog rond, de mens was nog een in berenvel gehulde nomade. En tóch waren er 23 duizend jaar geleden al mensen die experimenteerden met granen - ruwweg tienduizend jaar vóór de landbouw.
_
De pioniers plukten wilde grassen, haalden daar de zaden uit en vermaalden sommige zaadsoorten zelfs tot meel met grote, grove stenen. Het lijkt er zelfs op dat men aan de oever van het Meer van Galilea diep in de prehistorie al brood bakte in eenvoudige vuurkuilen.
_
Gelukkig voor de wetenschap raakte een van de nomadenkampen waar de graanexperimenten plaatsvonden bedolven onder de modder. Achtergebleven restjes graan bleven zo bewaard. Toen het Meer van Galilea vanaf 1989 in de zomers gedeeltelijk begon droog te vallen, haastten Israëlische en Amerikaanse archeologen zich om de site 'Ohalo II' op te graven. Het kamp staat bekend als het best bewaarde kamp uit de Oude Steentijd.
_
Al vorige maand publiceerde het opgravingsteam een inventaris van wat er zoal uit de modder was gekomen. Behalve werktuigen, de resten van zes hutten, vuurplaatsen en een graf had het nomadenkamp zo'n negentigduizend zaden prijsgegeven, afkomstig van 34 soorten grassen en granen. Blijkbaar experimenteerde de jager-verzamelaar al zeer vroeg met soorten als emerkoren, wilde gerst, wilde tarwe, muurgerst, dravik, vossenstaart en kweldergras.
_
In het blad Nature gaan de onderzoekers in op een cruciale vondst. In 'hut 1' vonden de opgravers een maalsteen, ongeveer zo groot als een lekke voetbal. Microscooponderzoek wijst nu uit dat in de kiertjes van de steen zetmeelrestjes zitten, afkomstig van wilde tarwe en gerst. Een duidelijke aanwijzing dat de granen werden vermalen. Dat lijkt ook logisch: tarwe en gerst hebben een veel grotere korrel dan de andere wilde grassen, maar om die te verkrijgen, moet je ze wel eerst ontdoen van hun harde buitenkant.
_
En wie weet wat de oermens daarna deed met het meel. De archeologen hebben wel een vermoeden, gezien het restant van een ovenachtige vuurplaats, die ook in het dorp werd gevonden. "Dat suggereert dat deeg, gemaakt van het meel, werd gebakken."
_
'Ohalo II' lag ooit op een paradijselijke plek aan de zuidoever van het Meer van Galilea. Behalve wilde grassen en granen hadden de bewoners de beschikking over onder meer wilde olijven, wilde vijgen, wilde druiven en noten. Daarnaast werden er allerlei soorten vlees en vis gegeten. Des te verwonderlijker dat de inwoners ook nog eens experimenteerden met graan: het is een arbeidsintensief karwei om de kleine korreltjes te verkrijgen.
_
Hoewel ze officieel te boek staan als jager-verzamelaars, gaan onderzoekers ervan uit dat de bewoners van Ohalo II het hele jaar door in hun dorp woonden. Waarschijnlijk kozen groepjes nomadische mensen er vaker voor om een tijdje ergens een kamp op te slaan. Ze bouwden dan primitieve hutten van takken en leem, en trokken pas weg als het voedsel opraakte.
_
De ontdekking van de vroegste bakkerij is de zoveelste klap voor de oude schoolboekentheorie dat er zoiets is geweest als een 'Neolithische Revolutie'. Volgens die theorie kwam de mens tienduizend jaar geleden aan het eind van de IJstijd plotsklaps tot bloei in de vruchtbare 'halve maan' van het huidige Nabije Oosten, rond Irak en Iran. Maar inmiddels is duidelijk dat de landbouw heel geleidelijk ontstond, tussen ruwweg 11.000 en 8.000 voor Christus. Bovendien begon de 'revolutie' waarschijnlijk op meerdere plaatsen in de wereld, zoals in China, Indonesië en Zuid-Amerika.
_
Al in 1970 betoogde de Amerikaanse archeoloog Kent Flannery dat aan de eerste boerderijen een lange periode van experimenten met nieuwe soorten voedsel vooraf moet zijn gegaan. Deze zogeheten 'breedspectrum-revolutie' is al bewezen voor vlees. Duizenden jaren voordat de moderne mens Europa binnentrok, ging hij ertoe over om de tanden te zetten in allerlei 'nieuwe' diersoorten.
_
Aan Nederland gingen dergelijke spetterende primeurs overigens volledig voorbij. De eerste boeren trokken hier pas rond 5000 voor Christus binnen. Duizenden jaren dus na de eerste boerderij - en maar liefst zestienduizend jaar ná de gebeurtenissen bij het Meer van Galilea.
_

Maarten Keulemans
_

Dolores Piperno, Ehud Weiss, Irene Holst en Dani Nadel: Processing of wild cereal grains in the Upper Palaeolithic revealed by starch grain analysis. In: Nature, Vol. 430, 670-673 (2004).

Wortel
01-04-05, 07:18
kook Wortel in water. Afgieten en in boter bakken met koriander, peper, zout, komein en knoflook.

Dat gaat Wortel niet leuk vinden. Tenzij we 'm in z'n sop gaar laten koken.

Mwah, ik heb hier de worteljam en de geraspte wortel ook al overleefd,
dus de gesmoorde tagine-wortel met couscous kan er ook nog wel bij.
Ik mis in dat recept hierboven trouwens alleen nog het meel en de gist. Het kan op deze manier dienen als vulling voor een hartig brood, maar de meelverhoudingen, zowel naar samenstelling als naar hoeveelheid had ik er graag bij gezien. Couscous kan trouwens ook meegebakken worden IN het brood.


Wortel is een aardige vent, maar hij gaat met z'n fletse egalantier en groenten maar mooi boven ze eigen koeskoes hangen.

Jullie gaan geloof ik meer leven met die egelantier dan ik ooit gedaan heb. Hij was trouwens knalrood, daar in Paradiso.

Dank aan Panthera en Orakel voor de recepturen, en dank aan Sjaen voor het historisch expose. En er kan natuurlijk altijd nog meer bij, vooral van diegenen die zichzelf heeeeeeel erg serieus nemen.

Couscousje
01-04-05, 09:31
Ik snap helemaal geen jota van deze topic.

Cc

taouanza
01-04-05, 10:01
Geplaatst door Couscousje
Ik snap helemaal geen jota van deze topic.

Cc

:hihi:

Wortel wil brood bakken. Heb jij ooit suiker, olie of melk in het brooddeeg gedaan?
Ikke niet en heb toch jaren achter elkaar brood gebakken.


Mwah, ik heb hier de worteljam en de geraspte wortel ook al overleefd,
dus de gesmoorde tagine-wortel met couscous kan er ook nog wel bij.
Ik mis in dat recept hierboven trouwens alleen nog het meel en de gist. Het kan op deze manier dienen als vulling voor een hartig brood, maar de meelverhoudingen, zowel naar samenstelling als naar hoeveelheid had ik er graag bij gezien. Couscous kan trouwens ook meegebakken worden IN het brood

Het is geen broodrecept het is een Wortelrecept. Je kan het met brood eten. Het is lekker bij gebakken vis.

Wortel
01-04-05, 11:24
Heb jij ooit suiker, olie of melk in het brooddeeg gedaan?

Er zijn legio broodrecepten waarin suiker, olie of melk voorkomen. Toegevoegde suikers helpen het fermentatieproces van het gist een extra handje; olie is een heel goed en gezond alternatief voor boter of reuzel en melk geeft een iets andere consistentie en textuur aan het eindresultaat dan alleen water. :student:

Maar in het gros van de broden die ik bak doe ik inderdaad ook nooit suiker of melk. Ik gebruik wel standaard olie i.p.v. boter.
Evengoed heel erg bedankt voor het Wortel-recept.


Ik snap helemaal geen jota van deze topic.
Psssst, Couscousje, welke datum is het morgen?

SalmayaSale
01-04-05, 14:12
Algerijnse Kisra
Ingrediënten

500 gram griesmeel (smida)
10 gram verse gist (of 1 dessertlepels droge gist)
ongeveer 3 dl lauw water
1 eetlepel olijfolie
1 theelepel zout

Bereiden
– Maak een kuiltje in het meel, los de gist op met wat van het lauwe water. Voeg de olie en zoveel water toe dat een soepel deeg kan worden gekneed. Voeg het zout erbij. Kneed het deeg ongeveer een kwartier.
– Laat het deeg een een paar minuten rusten.
– Verdeel het deeg in bollen zo groot als een vuist en rol ze met behulp van een deegrol.
rol de bollen uit tot ronde plakken van 2 cm dikte.
Leg ze in de special kisra bakpan of gewoon een bakpan.
aan beide kanten goudbruin laten bakken.

Eet ze :)

freya
01-04-05, 14:50
Geplaatst door SalmayaSale
Algerijnse Kisra
Ingrediënten

500 gram griesmeel (smida)
10 gram verse gist (of 1 dessertlepels droge gist)
ongeveer 3 dl lauw water
1 eetlepel olijfolie
1 theelepel zout

Bereiden
– Maak een kuiltje in het meel, los de gist op met wat van het lauwe water. Voeg de olie en zoveel water toe dat een soepel deeg kan worden gekneed. Voeg het zout erbij. Kneed het deeg ongeveer een kwartier.
– Laat het deeg een een paar minuten rusten.
– Verdeel het deeg in bollen zo groot als een vuist en rol ze met behulp van een deegrol.
rol de bollen uit tot ronde plakken van 2 cm dikte.
Leg ze in de special kisra bakpan of gewoon een bakpan.
aan beide kanten goudbruin laten bakken.

Eet ze :)

Is dat gewone huis-tuin-en-keuken-griesmeel of net ff anders?


Honger! :vierkant:

SalmayaSale
01-04-05, 15:03
Geplaatst door freya
Is dat gewone huis-tuin-en-keuken-griesmeel of net ff anders?


Honger! :vierkant:


Net ff iets anders :p

freya
01-04-05, 15:12
Geplaatst door SalmayaSale
Net ff iets anders :p

Dat dacht ik al :moe:

En hoe is het te herkennen in de winkel?

( ik ga altijd naar de Turkse supermarkt hebben ze het daar ook denk je? )

taouanza
01-04-05, 18:26
Geplaatst door SalmayaSale
Algerijnse Kisra
Ingrediënten

500 gram griesmeel (smida)
10 gram verse gist (of 1 dessertlepels droge gist)
ongeveer 3 dl lauw water
1 eetlepel olijfolie
1 theelepel zout

Bereiden
– Maak een kuiltje in het meel, los de gist op met wat van het lauwe water. Voeg de olie en zoveel water toe dat een soepel deeg kan worden gekneed. Voeg het zout erbij. Kneed het deeg ongeveer een kwartier.
– Laat het deeg een een paar minuten rusten.
– Verdeel het deeg in bollen zo groot als een vuist en rol ze met behulp van een deegrol.
rol de bollen uit tot ronde plakken van 2 cm dikte.
Leg ze in de special kisra bakpan of gewoon een bakpan.
aan beide kanten goudbruin laten bakken.

Eet ze :)

Zie je wel! Geen suiker!

SalmayaSale
01-04-05, 21:08
Geplaatst door freya
Dat dacht ik al :moe:

En hoe is het te herkennen in de winkel?

( ik ga altijd naar de Turkse supermarkt hebben ze het daar ook denk je? )


Bij de Turkse supermarkt? jazeker.
Het lijkt op maismeel maar is iets minder gelig. Meestal staat "semoule" op de verpakking, lijkt op couscous maar is fijner.

Succes, anders stuur ik het per post :wink:

Couscousje
01-04-05, 21:13
Geplaatst door Wortel
Er zijn legio broodrecepten waarin suiker, olie of melk voorkomen. Toegevoegde suikers helpen het fermentatieproces van het gist een extra handje; olie is een heel goed en gezond alternatief voor boter of reuzel en melk geeft een iets andere consistentie en textuur aan het eindresultaat dan alleen water. :student:

Maar in het gros van de broden die ik bak doe ik inderdaad ook nooit suiker of melk. Ik gebruik wel standaard olie i.p.v. boter.
Evengoed heel erg bedankt voor het Wortel-recept.


Psssst, Couscousje, welke datum is het morgen?

2 april?

Man, I must be getting more stupid every day. :maf:

Cc

Wortel
01-04-05, 21:20
Maar je mag wel als eerste een hapje van mijn al of niet gesuikerde ksra hebben, hoor, Couscousje. En da's geen grap. :wink:

freya
01-04-05, 23:04
Geplaatst door SalmayaSale
lijkt op couscous maar is fijner.

Kijk zulke info daar kan ik wat mee :)



Succes, anders stuur ik het per post :wink:

Je bedoelt dat je mij wel een poederbrief wil sturen? :hihi: