PDA

Bekijk Volledige Versie : Youssef onschuldig 10 jaar in cel!



RafQue
01-04-05, 00:27
http://freesef.com/img/freesef-logo-small.jpg
Hi!

Ik ben nieuw op dit forum, maar zou graag jullie aandacht willen vestigen op het volgende onrecht:

Sinds eind vorig jaar wordt onze goede vriend Youssef ten onrechte vastgehouden in Marokko.

Afgelopen donderdag is hij bij het hogerberoep veroordeeld tot 10 jaar cel, zonder dat er bewijzen tegen hem zijn!

Er is een site opgezet waar informatie wordt geboden en waar je hem steun kunt betuigen: www.freesef.com

Ook valt hier te kijken naar de uitzending van “Hart van Nederland” waar er een item besteed is aan “onze Sef”.

Wellicht kunnen jullie hem ook steunen door een berichtje achter te laten op de site (deze worden iedere week aan hem doorgestuurd) en door zoveel mogelijk mensen van dit onrecht op de hoogte te stellen.

Hopelijk zien we Seffie dan weer zo snel mogelijk veilig en wel terug hier in Nederland…

Met vriendelijk groet,

RafQue

Marsipulami
01-04-05, 00:51
Is een erg geëngageerde site. I like that. Echter, dat Marokkaanse rechters lichtzinnig oordelen over drugsdelicten als er Nederlandse staatsburgers en een respectabel Nederlands bedrijf in Marokko in het geding is, daar twijfel ik aan. Maar goed, 10 jaar in een Marokkaanse cel wens ik niemand toe. Dus ik hoop dat hij snel weer vrij komt. Als hij de Nederlandse nationaliteit heeft mag ie volgens mij vragen dat ie zijn straf mag uitzitten in Nederland en kan hij in Nederland volgens mij ook een nieuw proces krijgen.

RafQue
01-04-05, 01:12
Geplaatst door Marsipulami
Is een erg geëngageerde site. I like that. Echter, dat Marokkaanse rechters lichtzinnig oordelen over drugsdelicten als er Nederlandse staatsburgers en een respectabel Nederlands bedrijf in Marokko in het geding is, daar twijfel ik aan. Maar goed, 10 jaar in een Marokkaanse cel wens ik niemand toe. Dus ik hoop dat hij snel weer vrij komt. Als hij de Nederlandse nationaliteit heeft mag ie volgens mij vragen dat ie zijn straf mag uitzitten in Nederland en kan hij in Nederland volgens mij ook een nieuw proces krijgen.

Helaas hebben rechters in Marokko in deze kwestie inderdaad kortzichtig gehandeld. Iedereen die "Seffie" kent, twijfelt geen moment aan zijn onschuld en daarbij is er geen enkel bewijs tegen Youssef!

Het bedrijf "Zwaardfruit" is een zeer respectabel Nederlands bedrijf (dat in 1934 is opgericht) met een jaaromzet van meer dan 90 miljoen euro. Onzin om te denken dat zij aan drugshandel zouden doen.

Het zou fijn zijn als Youssef naar Nederland zou kunnen komen en hier wederom een proces zou krijgen. Dan zou zijn onschuld direct aangetoond worden.
Nóg fijner zou zijn als ze dat vandaag nog inzien daar in Marokko en hem meteen op de eerste vlucht naar huis zouden zetten...

Marsipulami
01-04-05, 01:35
Geplaatst door RafQue
Helaas hebben rechters in Marokko in deze kwestie inderdaad kortzichtig gehandeld. Iedereen die "Seffie" kent, twijfelt geen moment aan zijn onschuld en daarbij is er geen enkel bewijs tegen Youssef!



Ik zal de vraag omkeren. Waarom zouden Marokkaanse rechters een gewaardeerd werknemer van een gewaardeerd Nederlands bedrijf veroordelen ?



Het bedrijf "Zwaardfruit" is een zeer respectabel Nederlands bedrijf (dat in 1934 is opgericht) met een jaaromzet van meer dan 90 miljoen euro. Onzin om te denken dat zij aan drugshandel zouden doen.

Voor zover ik begrepen heb is het bedrijf ook niet veroordeeld, maar wel één werknemer.


Het zou fijn zijn als Youssef naar Nederland zou kunnen komen

Als ie een Nederlands paspoort heeft is dat zijn recht volgens mij.


en hier wederom een proces zou krijgen. Dan zou zijn onschuld direct aangetoond worden.

Onschuld bewijzen is moeilijk. Hoe kan je bewijzen dat je iets niet gedaan hebt ? Maar een Nederlandse rechter zal mogelijks wel milder zijn in zijn vonnis gezien de Nederlandse geplogenheden en cultuur.


Nóg fijner zou zijn als ze dat vandaag nog inzien daar in Marokko en hem meteen op de eerste vlucht naar huis zouden zetten...

Zo werkt het niet. Het zou goed zijn als een respectabel Nederlands politicus zich er mee zou moeien en zou vragen aan Marokko om hem de kans te geven om zijn straf in Nederland uit te zitten. Dan komt ie mogelijks iets sneller terug en kan bekeken worden of ie in aanmerking komt voor een nieuw proces.

Maar het is ook mogelijk dat een al te grote mediatisering averechts werkt en dat stille diplomatie beter is. Marokkanen beschouwen zichzelf -i.t.t. wat Nederlanders over Marokkanen denken- niet als een achterlijk volk.

RafQue
01-04-05, 02:18
Geplaatst door Marsipulami
Ik zal de vraag omkeren. Waarom zouden Marokkaanse rechters een gewaardeerd werknemer van een gewaardeerd Nederlands bedrijf veroordelen?

Het enige directe verband met het bedrijf in kwestie is het feit dat er verpakkingsmateriaal van Zwaardfruit op één van de kisten zat waar hasj in werd gevonden. Deze hasj werd buiten het terrein van een pakstation gevonden in een busje. Youssef had niks met dit voertuig of de inhoud te maken en weinig met het betreffende pakstation. Hij moest daar de bewuste dag enkel zijn voor een routinecontrole van de aanwezige fruitopslag (hij bezocht die midweek overigens nog 3 andere stations).
Het antwoord op je vraag is voor mij nét zo'n vraag als voor mij...
De hele zaak is eigenlijk zó absurd, dat het logisch is dat mensen die slecht geïnformeerd zijn gaan twijfelen bij het verhaal.



Geplaatst door Marsipulami
Voor zover ik begrepen heb is het bedrijf ook niet veroordeeld, maar wel één werknemer.

Geen werknemer alléén is in staat om een transport van meer dan 7000 kilo hasj naar Nederland op touw te zetten.




Geplaatst door Marsipulami
Als ie een Nederlands paspoort heeft is dat zijn recht volgens mij.

Hij heeft een Nederlands paspoort. Ironisch is wel dat Youssef vóór dit voorval nog dacht aan neutralisatie en een Marokkaans paspoort (zijn vader is namelijk Marokkaans). Ik twijfel of hij die wens nu nog koestert...




Geplaatst door Marsipulami
Onschuld bewijzen is moeilijk. Hoe kan je bewijzen dat je iets niet gedaan hebt ? Maar een Nederlandse rechter zal mogelijks wel milder zijn in zijn vonnis gezien de Nederlandse geplogenheden en cultuur.

Ik dácht dat het zo was:
Je bent onschuldig tot schuldig bewezen!
Dat is in deze kwestie zeker niet het geval.
Nog los van de "Nederlandse geplogenheden en cultuur" zal iedere respectwaardige Nederlandse rechter hem vrij pleiten. Hij ís namelijk onschuldig.


Geplaatst door Marsipulami
Zo werkt het niet. Het zou goed zijn als een respectabel Nederlands politicus zich er mee zou moeien en zou vragen aan Marokko om hem de kans te geven om zijn straf in Nederland uit te zitten. Dan komt ie mogelijks iets sneller terug en kan bekeken worden of ie in aanmerking komt voor een nieuw proces.

Maar het is ook mogelijk dat een al te grote mediatisering averechts werkt en dat stille diplomatie beter is. Marokkanen beschouwen zichzelf -i.t.t. wat Nederlanders over Marokkanen denken- niet als een achterlijk volk.

Zeker zou het fijn zijn als deze kwestie politiek gezien interessant is. Maar dat wordt het pas als er veel "kiezers" mee te winnen zijn. Vandaar dat we nu de media aanspreken en zoveel mogelijk mensen van dit onrecht op de hoogte brengen.
Enne... ondanks je vooroordeel dat Nederlanders denken dat Marokkanen een "achterlijk" volk zijn (dat is namelijk niet mijn mening), vind ik de Marokkaanse Justitie niet erg competent in deze zaak.

Bofko
01-04-05, 09:45
Geplaatst door Marsipulami
respectabel Nederlands bedrijf

Geplaatst door Marsipulami
gewaardeerd werknemer van een gewaardeerd Nederlands bedrijf


:vreemd: Wil je wel loyaal aan je eigen missie hier blijven ?

Flip
01-04-05, 10:01
Ik wil het onschuldigheidsfeestje natuurlijk niet verstoren, maar ik hoor uit nederlandse juridische kringen toch wel regelmatig berichten dat opvallend veel Marokkanen beweren onschuldig te zijn.

Dat hoeft op dit geval natuurlijk niet a priori van toepassing te zijn, maar het is toch tegen alle rechtslogica dat de Marokkaanse justitie zonder enig bewijs een vendetta zou voeren tegen een nederlandse model-marokkaan.

Ins
01-04-05, 10:02
Geplaatst door RafQue
http://freesef.com/img/freesef-logo-small.jpg
Hi!

Ik ben nieuw op dit forum, maar zou graag jullie aandacht willen vestigen op het volgende onrecht:

Sinds eind vorig jaar wordt onze goede vriend Youssef ten onrechte vastgehouden in Marokko.

Afgelopen donderdag is hij bij het hogerberoep veroordeeld tot 10 jaar cel, zonder dat er bewijzen tegen hem zijn!

Er is een site opgezet waar informatie wordt geboden en waar je hem steun kunt betuigen: www.freesef.com

Ook valt hier te kijken naar de uitzending van “Hart van Nederland” waar er een item besteed is aan “onze Sef”.

Wellicht kunnen jullie hem ook steunen door een berichtje achter te laten op de site (deze worden iedere week aan hem doorgestuurd) en door zoveel mogelijk mensen van dit onrecht op de hoogte te stellen.

Hopelijk zien we Seffie dan weer zo snel mogelijk veilig en wel terug hier in Nederland…

Met vriendelijk groet,

RafQue


Ik ken seffie niet, dus ik weet niet wat ik hier aan heb. Het is ook erg moeilijk om iemands onschuld op basis van een website in te schatten.

bamajob.nl
01-04-05, 10:05
De kans dat hij schuldig is, is 99,99% Ik denk niet dat ze hem zomaar hebben aangehouden. En in Marokko wordt iemand niet zomaar opgesloten.

10 jaar vind ik erg veel in een Marokkaanse gevangenis.

Ella
01-04-05, 10:10
Geplaatst door Flip

het is toch tegen alle rechtslogica dat de Marokkaanse justitie zonder enig bewijs een vendetta zou voeren tegen een nederlandse model-marokkaan.

Een rechter is makkelijk om te kopen in Marokko. Net zoals de politie. En zo ongeveer iedereen daar.

RafQue
01-04-05, 10:18
Hier kun je kijken naar de uitzending van gisterenavond:
HART VAN NEDERLAND (http://freesef.com/nieuws/0331-sbs/index.php)

Flip
01-04-05, 10:26
Geplaatst door Ella
Een rechter is makkelijk om te kopen in Marokko. Net zoals de politie. En zo ongeveer iedereen daar.

Ja en? Wie zou een rechter willen omkopen om een onschuldige te veroordelen? Wat is daar de logica van? Het lijkt me logischer dat betrokkene via omkoping nu weer hoog en droog in Nederland zou zitten.

Ella
01-04-05, 10:32
Geplaatst door Flip
Ja en? Wie zou een rechter willen omkopen om een onschuldige te veroordelen? Wat is daar de logica van? Het lijkt me logischer dat betrokkene via omkoping nu weer hoog en droog in Nederland zou zitten.

Tenzij de betrokkene niet uit Nederland maar uit Marokko komt, dan is het handiger om de schuld in iemand anders zijn schoenen te schuiven.

Simon
01-04-05, 10:36
Het is een triest verhaal. Ik zie op die site geen informatie over de bewijslast die is aangevoerd. In nederland zou men toch hard hebben moeten maken voor de rechter waarom Youssef verantwoordelijk zou zijn voor het transport. Is dat in Marokko niet zo?

Juliette
01-04-05, 10:39
Geplaatst door Flip
Ik wil het onschuldigheidsfeestje natuurlijk niet verstoren, maar ik hoor uit nederlandse juridische kringen toch wel regelmatig berichten dat opvallend veel Marokkanen beweren onschuldig te zijn.


Geen typisch marokkaanse zaak denk ik. Dat doen de meeste criminelen.

Tomas
01-04-05, 10:47
Geplaatst door Juliette
Geen typisch marokkaanse zaak denk ik. Dat doen de meeste criminelen.

Er was laatst een politierapport of zoiets waaruit zou blijken dat marokkanen langer en stelliger ontkenden dan gemiddeld, ook al lag het bewijs opgestapeld tot aan hun middel.

Bofko
01-04-05, 10:56
Geplaatst door Tomas
Er was laatst een politierapport of zoiets waaruit zou blijken dat marokkanen langer en stelliger ontkenden dan gemiddeld, ook al lag het bewijs opgestapeld tot aan hun middel.

De Nomads kunnen er ook wat van hoor. Waarschijnlijk zijn de zaken eerder wat beter doorgesproken.

Tomas
01-04-05, 10:57
Geplaatst door Bofko
De Nomads kunnen er ook wat van hoor. Waarschijnlijk zijn de zaken eerder wat beter doorgesproken.

Ik zou ze dan ook terugsturen naar Nomadie.

mark61
01-04-05, 13:36
Geplaatst door bamajob.nl
En in Marokko wordt iemand niet zomaar opgesloten.

Nouw, van de 3000 verdachten na Casa zijn er later 2300 weer vrijgelaten, dus jij bent wel erg optimistisch.

j.knoppers
01-04-05, 14:33
Hoi,

Oordelen op afstand, blijft een moeilijke zaak.
Wat ik probeer te zeggen, is, dat je over voldoende dossier kennis moet beschikken om over deze, overigens trieste zaak te kunnen oordelen.
Ik zelf geloof er geen barst van, dat de Marokkaanse Rechters en Politiemensen per definitie corrupt zouden zijn. Er zullen excessen zijn, maar dit is te generaliserend gesteld.
Als het Youssef zou lukken om naar Nederland te komen, dan hoeft hij niet op een nieuw proces te rekenen, omdat het strafbare feit niet in Nederland heeft plaatsgevonden. Wel kan de Rechter opnieuw kijken of gezien de aard van het misdrijf de opgelegde straf in verhouding staat tot het gepleegde misdrijf als dit misdrijf in Nederland zou zijn gepleegd. Maar dit is wel iets anders. Als Youssef in Nederland zou zijn gepakt voor een zelfde misdrijf en het zou bewezen worden verklaard, dan zou hij in ieder geval een veel lagere straf hebben gekregen. Daar zit in dit geval de pijn. Aan de andere kant vind ik en ik wil hier allerminst een oordeel naar Youssef over uitspreken, dat als iemand zijn kont brandt, hij wel op de blaren moet zitten. Ieder land heeft zijn eigen Rechtssysteem en als dit voor Marokko er èèn is, dat als je gepakt wordt met een grote hoeveelheid drugs je zwaar gestraft wordt, dan weet je waar je aan begint. Maar nogmaals, dit is een algemene opmerking, die niets met de zaak Youssef heeft te maken.
Ik hoop voor deze jongen dat hij de kracht weet te vinden om zoals ik heb begrepen, de tijd tot Cassatie vol te houden.
Laten die mensen, die over adressen, e-mail of anderzins ons dit laten weten, dan kunnen we hem met zijn allen een hart onder de riem steken. Wens hem in ieder geval van mij heel veel sterkte, hij zal het nodig hebben.

Groet Rico

RafQue
01-04-05, 17:05
Geplaatst door bamajob.nl
De kans dat hij schuldig is, is 99,99% Ik denk niet dat ze hem zomaar hebben aangehouden. En in Marokko wordt iemand niet zomaar opgesloten.

10 jaar vind ik erg veel in een Marokkaanse gevangenis.

Op basis waarvan weet jij dat zo zeker?
Is het Marokkaanse rechtsysteem zó waterdicht dat er geen onschuldigen worden berecht?
In deze zaak is dat namelijk zeer zeker het geval.

Ik heb het (uit het arabisch vertaalde) juridisch verslag gelezen van de 1e veroordeling en kon concluderen dat er werkelijkwaar geen bewijs tegen Youssef is aangevoerd.

Weer een illusie armer...

En ja, 10 jaar cel is heeeeeel lang (in ieder gevangenis, maar zeker in een Marokkaanse), vooral voor een jongen van 23 jaar.

RafQue
01-04-05, 17:32
Geplaatst door j.knoppers
Hoi,

Oordelen op afstand, blijft een moeilijke zaak.
Wat ik probeer te zeggen, is, dat je over voldoende dossier kennis moet beschikken om over deze, overigens trieste zaak te kunnen oordelen.
Ik zelf geloof er geen barst van, dat de Marokkaanse Rechters en Politiemensen per definitie corrupt zouden zijn. Er zullen excessen zijn, maar dit is te generaliserend gesteld.
Als het Youssef zou lukken om naar Nederland te komen, dan hoeft hij niet op een nieuw proces te rekenen, omdat het strafbare feit niet in Nederland heeft plaatsgevonden. Wel kan de Rechter opnieuw kijken of gezien de aard van het misdrijf de opgelegde straf in verhouding staat tot het gepleegde misdrijf als dit misdrijf in Nederland zou zijn gepleegd. Maar dit is wel iets anders. Als Youssef in Nederland zou zijn gepakt voor een zelfde misdrijf en het zou bewezen worden verklaard, dan zou hij in ieder geval een veel lagere straf hebben gekregen. Daar zit in dit geval de pijn. Aan de andere kant vind ik en ik wil hier allerminst een oordeel naar Youssef over uitspreken, dat als iemand zijn kont brandt, hij wel op de blaren moet zitten. Ieder land heeft zijn eigen Rechtssysteem en als dit voor Marokko er èèn is, dat als je gepakt wordt met een grote hoeveelheid drugs je zwaar gestraft wordt, dan weet je waar je aan begint. Maar nogmaals, dit is een algemene opmerking, die niets met de zaak Youssef heeft te maken.
Ik hoop voor deze jongen dat hij de kracht weet te vinden om zoals ik heb begrepen, de tijd tot Cassatie vol te houden.
Laten die mensen, die over adressen, e-mail of anderzins ons dit laten weten, dan kunnen we hem met zijn allen een hart onder de riem steken. Wens hem in ieder geval van mij heel veel sterkte, hij zal het nodig hebben.

Groet Rico

Ik ben het helemaal eens met je verhaal.
Deze zaak is ook eigenlijk te raar om waar te zijn. Als je de oficiele documenten erop naleest, lijkt het wel alsof Justitie vanaf het 1e moment geprobeerd heeft om Youssef te koppelen aan die vonst van 7000 kilo hasj.
Er zijn bijvoorbeeld een aantal erg vreemde dingen (naast het feit dat er geen enkel bewijs tegen Youssef is...). Zo is er namelijk volgens het politierapport bij het verpakkingsstation van 15.000 vierkante meter slechts 2,5 uur inspectie naar drugs en aanwijzingen geweest, terwijl in het appartement van Youssef (wat 80 m2 was) nét zo lang met nét zoveel mensen gezocht is! (zonder iets gevonden te hebben natuurlijk)
Ook vreemd was dat, nadat de drugs gevonden waren en de gendarmes in grote getale bij het verpakkingsstation stonden, Youssef pas ter plekke kwam. Hij zag de tumult en ging polshoogte nemen. Na enige tijd werd hem gevraagd wat zijn functie was door één van de gendarmes. Toen hij duidelijk maakte dat hij een afgevaardigde van Zwaardfruit was, werd hij in de boeien geslagen en afgevoerd. Niet echt het gedrag van iemand die er iets mee te maken heeft...
Ook is het onmogelijk dat Youssef iets met de verwerking, transport of verpakking van de drugs te maken heeft gehad (de drugs zat namelijk verpakt in kistjes waar verpakkingmateriaal van "Zwaardfruit" bij was verwerkt en Youssef was in Marokko voor de kwaliteitscontrolle van de verpakking van Zwaardfruit). Youssef was in Nederland en kwam pas op 20 december 2004 om half vier ’s middags aan op het vliegveld, zoals het inreisstempel op zijn ingenomen paspoort uitwijst. Dit sluit absoluut uit dat hij in deze zaak betrokken is geweest.

Citaat uit juridisch verslag:
Hoe is het mogelijk om op grond van de aard van de taken van de heer Oebelkas hem betrokken te achten bij de verpakking van meer dan 30.788 stukken verdovende middelen, zijnde het aantal dat overeenkomt met het aangetroffen gewicht (7.697 kg).
Immers, en dit is al eerder vermeld bij de uiteenzetting van de feiten, en bij het verhoor van de eigenaar van het verpakkingsstation, en ook bij de overige personen die zijn gehoord, hij werkt slechts als coördinator voor de commerciële transacties waarbij het verpakkingsstation het vertrekpunt is. Het bedrijf Zwaard Fruit, is immers nooit verantwoordelijk voor de verpakking van de getransporteerde goederen. Zijn bevoegdheid is het inventariseren van het aantal geëxporteerde zendingen.

Als je schuldig bent is 10 jaar al lang, maar als je onschuldig bent is iedere dag een eeuwigheid...


Persoonlijke berichten kun je trouwens sturen via onze site www.freesef.com (http://www.freesef.com/reacties.php)

Iedere week printen we die uit en sturen we die naar hem op.
(Je kunt persoonlijke brieven ook sturen naar [email protected])

Hij kan de steun goed gebruiken, dank je wel daarvoor!

sadeeQ
01-04-05, 17:46
:p

Was veel beter om met een paar duizend euro te gaan strooien daar , dat had veel beter geholpen dan publiciteit te zoeken.

Probeer een brief te schrijven aan le Roi du Maroc :

je weet maar nooit :nerveus:

RafQue
02-04-05, 13:06
Geplaatst door sadeeQ
:p

Was veel beter om met een paar duizend euro te gaan strooien daar , dat had veel beter geholpen dan publiciteit te zoeken.

Probeer een brief te schrijven aan le Roi du Maroc :

je weet maar nooit :nerveus:

Dan ben je nét zo crimineel bezig als degene die er indirect voor gezorgd hebben dat Youssef nou vast zit.
Is er dan helemaal geen gerechtigheid in Marokko?
Is het daar écht zo corrupt als dat iedereen beweerd?

:(

Ella
02-04-05, 14:02
Geplaatst door RafQue

Is het daar écht zo corrupt als dat iedereen beweerd?


Ja :jammer:

Ik heb wel gehoord dat de koning het probeert tegen te gaan. Hij deed een keer een onverwachte controle in Nador... maar ja.

RafQue
03-04-05, 12:49
Geplaatst door Ella
Ja :jammer:

Ik heb wel gehoord dat de koning het probeert tegen te gaan. Hij deed een keer een onverwachte controle in Nador... maar ja.

Hoe kun je je koning noemen als je geen controlle over je rijk kunt uitoefenen?
Zijn macht is maar erg betrekkelijk te noemen.
Enkel met een controle hier-en-daar krijg je een land en een volk niet op orde.

Is hij wel écht zo hervormend als wordt beweerd?

Ella
03-04-05, 15:41
Geplaatst door RafQue
Hoe kun je je koning noemen als je geen controlle over je rijk kunt uitoefenen?
Zijn macht is maar erg betrekkelijk te noemen.
Enkel met een controle hier-en-daar krijg je een land en een volk niet op orde.

Is hij wel écht zo hervormend als wordt beweerd?

Tja... hij is als kroonprins geboren, daarom is hij koning, nogal logisch lijkt me. Hij heeft natuurlijk wel macht maar ja er zijn in de maatschappij altijd wel mensen die zich daar aan onttrekken. Het oplossen van het corruptie probleem kost ook tijd lijkt me. Sinds die controle in Nador ben je wel een stuk sneller door de douane heen.

Vergeleken met zijn vader is deze koning wel hervormend natuurlijk, hij heeft ook veel goeie dingen ingevoerd voor vrouwen bijvoorbeeld. Ik begrijp dat je dat niet goed genoeg vindt omdat het je vriend niet helpt in dit geval maar als hij onschuldig is zal hij inchallah worden vrijgesproken.

mark61
03-04-05, 15:59
Geplaatst door RafQue
Hoe kun je je koning noemen als je geen controlle over je rijk kunt uitoefenen?
Zijn macht is maar erg betrekkelijk te noemen.
Enkel met een controle hier-en-daar krijg je een land en een volk niet op orde.

Is hij wel écht zo hervormend als wordt beweerd?

Je moet niet denken dat een koning ooit absolute macht heeft. Het leven is geen sprookje.


Mag ik concluderen dat Youssef niet de NLse nationaliteit heeft? Daar zal hij nou wel spijt van hebben dan.

sadeeQ
03-04-05, 17:51
Geplaatst door mark61
Je moet niet denken dat een koning ooit absolute macht heeft. Het leven is geen sprookje.


Mag ik concluderen dat Youssef niet de NLse nationaliteit heeft? Daar zal hij nou wel spijt van hebben dan.

Volgens mij is zijn moeder een NLse, maar een mokro zonder marokkanse nationaliteit is juist een reden voor hogere straf :hihi:

mark61
03-04-05, 18:20
Geplaatst door sadeeQ
Volgens mij is zijn moeder een NLse, maar een mokro zonder marokkanse nationaliteit is juist een reden voor hogere straf :hihi:

Ik dacht eh, een fikse boete? Dat zet meer zoden aan de dijk. Die gevangenissen kosten alleen maar geld. Misschien hopen ze dat de ambassadeur langs komt met een flinke zak flous. :duim:

RafQue
03-04-05, 19:52
Geplaatst door Ella
Ik begrijp dat je dat niet goed genoeg vindt omdat het je vriend niet helpt in dit geval maar als hij onschuldig is zal hij inchallah worden vrijgesproken.

Hij IS onschuldig, maar al 2 keer schuldig bevonden, en dit terwijl er geen bewijs tegen hem is. Ik zie hem dus niet snel inchallah vrijgesproken worden...

RafQue
03-04-05, 19:55
Geplaatst door mark61
Mag ik concluderen dat Youssef niet de NLse nationaliteit heeft? Daar zal hij nou wel spijt van hebben dan.

Dat concludeer je fout. Seffie heeft volledige Nederlandse nationaliteit. Vóór dit voorval zat hij nog over te denken om naturialisatie aan te vragen in Marokko (zijn vader is namelijk Marokkaan). Ik verwacht niet dat hij die wens nog koestert...

RafQue
03-04-05, 19:59
Geplaatst door mark61
Ik dacht eh, een fikse boete? Dat zet meer zoden aan de dijk. Die gevangenissen kosten alleen maar geld. Misschien hopen ze dat de ambassadeur langs komt met een flinke zak flous. :duim:

Een fikse boete? Waarvoor?
Begrijp je niet dat Youssef ONSCHULDIG vast zit? Waarom zou hij dan een boete moeten betalen?

Op steun van een welfortuneerde ambassadeur hoeven we ook niet wachten. Buitenlandse zaken weigert zich verder met Youssef te bemoeien, behalve voor zijn lichamelijke gezondheid. (dat is trouwens de algemene houding van BZ in iedere veroordeling van een Nederlander! wees dus gewaarschuwd op je vakantie!)

RafQue
03-04-05, 20:01
Geplaatst door sadeeQ
Volgens mij is zijn moeder een NLse, maar een mokro zonder marokkanse nationaliteit is juist een reden voor hogere straf :hihi:

Is het in Marokko zo erg met de mensenrechten gesteld?
Is een kind daar verantwoordelijk voor de afkomst van zijn ouders?!?!?!

:jammer:

mark61
03-04-05, 20:02
Geplaatst door RafQue
Dat concludeer je fout. Seffie heeft volledige Nederlandse nationaliteit. Vóór dit voorval zat hij nog over te denken om naturialisatie aan te vragen in Marokko (zijn vader is namelijk Marokkaan). Ik verwacht niet dat hij die wens nog koestert...

Dan mag de NL overheid wel s als de wiedeweerga bijstand gaan verlenen. Al zijn ze daar nooit zo scheutig mee.

mark61
03-04-05, 20:03
Geplaatst door RafQue
Een fikse boete? Waarvoor?
Begrijp je niet dat Youssef ONSCHULDIG vast zit? Waarom zou hij dan een boete moeten betalen?

Dat was even voor als het idee was dat er iemand geld wil verdienen.


Op steun van een welfortuneerde ambassadeur hoeven we ook niet wachten. Buitenlandse zaken weigert zich verder met Youssef te bemoeien, behalve voor zijn lichamelijke gezondheid. (dat is trouwens de algemene houding van BZ in iedere veroordeling van een Nederlander! wees dus gewaarschuwd op je vakantie!)

Daar was ik al bang voor, maar dat hoor je inderdaad vaker.

RafQue
03-04-05, 20:04
Geplaatst door mark61
Dan mag de NL overheid wel s als de wiedeweerga bijstand gaan verlenen. Al zijn ze daar nooit zo scheutig mee.

Jij begrijpt het!!!

Enne nee, daar zijn ze niet scheutig mee (zie mijn reactie hierboven).

Ella
03-04-05, 20:10
ewa... die Nederlandse overheid geeft toch niks om allochtonen... :zweep:

RafQue: je moet de moed niet laten zakken, Youssef heeft hoop ik toch wel een goede advocaat? Hoeveel hogere beroepen kan hij nog doen?

RafQue
03-04-05, 20:29
Geplaatst door Ella
RafQue: je moet de moed niet laten zakken, Youssef heeft hoop ik toch wel een goede advocaat? Hoeveel hogere beroepen kan hij nog doen?

Ik laat (net zoals Youssef zelf) de moed niet zakken hoor! Bedankt voor je steun.

Youssef heeft naast zijn Strafpleiter (Mr R.E. Drenth) hier in Nederland, nog 2 advocaten in Marokko.
Het hogere beroep in nu nét geweest. De volgende gerechterlijke stap is het aanvragen van cassatie, waarna er (bij goedkeuring) weer een nieuw proces op poten gezet wordt.
Erg veel verloren tijd dus...

Ella
03-04-05, 20:36
Er is veel tijd verloren maar nog niet zoveel als er verloren kan worden, ik hoop dat die cassatie wat opleverd en dat Youssef wordt vrij gesproken. Maar ik zou eigenlijk niet weten wat wij er aan kunnen doen.

RafQue
03-04-05, 20:54
Geplaatst door Ella
Er is veel tijd verloren maar nog niet zoveel als er verloren kan worden, ik hoop dat die cassatie wat opleverd en dat Youssef wordt vrij gesproken. Maar ik zou eigenlijk niet weten wat wij er aan kunnen doen.

Dank je voor je steun, ik blijf ook hopen...

Veel meer kunnen we ook niet doen, maar ik ben van mening dat het belangrijk is dat zoveel mogelijk mensen van dit onrecht op de hoogte zijn. Dan wordt het namelijk op hoger niveau wellicht interessanter om erop in te springen en de held uit te hangen.
Ook vind ik dat iedereen gewaarschuwd zou moeten zijn voor de gerechterlijke wandaden in Marokko.

Daarnaast kan iedereen zijn steun persoonlijk aan Sef doorgeven.
Op de site STEUN SEF! (http://freesef.com/reacties.php) kun je een boodschap aan Sef doorgeven. Deze worden 1x per week naar hem door gestuurd.

Marsipulami
03-04-05, 21:31
Geplaatst door RafQue
Ook vreemd was dat, nadat de drugs gevonden waren en de gendarmes in grote getale bij het verpakkingsstation stonden, Youssef pas ter plekke kwam. Hij zag de tumult en ging polshoogte nemen. Na enige tijd werd hem gevraagd wat zijn functie was door één van de gendarmes. Toen hij duidelijk maakte dat hij een afgevaardigde van Zwaardfruit was, werd hij in de boeien geslagen en afgevoerd.

Je kan het verhaal ook anders vertellen:

Mogelijkheid 1: Stel dat er een bestelwagen is die volgestouwd is met drugs. De politie is op de hoogte. De drugstrafficant weet echter niet dat de politie de drugs ontdekt heeft. De politie (stelt zich verdekt op en) houdt de zaak in het oog om te zien wie de kamionet zal komen afhalen. Die persoon die komt opdagen is logischerwijze op de hoogte van de inhoud.

Mogelijkheid 2: Er is heel wat politie in de buurt van het verpakkingsstation. Betrokken trafficant komt opdagen en ziet de politie maar weet niet welk de reden is van hun aanwezigheid. Hij denkt dat de politie niet op de hoogte is van de inhoud van de bestelwagen. De trafficant loopt er naar toe om te proberen de bestelwagen naar een andere plaats te transporteren om te voorkomen dat de politie de inhoud ontdekt.

Tomas
03-04-05, 21:34
Geplaatst door Marsipulami
Je kan het verhaal ook anders vertellen:

Mogelijkheid 1: Stel dat er een bestelwagen is die volgestouwd is met drugs. De politie is op de hoogte. De drugstrafficant weet echter niet dat de politie de drugs ontdekt heeft. De politie (stelt zich verdekt op en) houdt de zaak in het oog om te zien wie de kamionet zal komen afhalen. Die persoon die komt opdagen is logischerwijze op de hoogte van de inhoud.

Mogelijkheid 2: Er is heel wat politie in de buurt van het verpakkingsstation. Betrokken trafficant komt opdagen en ziet de politie maar weet niet welk de reden is van hun aanwezigheid. Hij denkt dat de politie niet op de hoogte is van de inhoud van de bestelwagen. De trafficant loopt er naar toe om te proberen de bestelwagen naar een andere plaats te transporteren om te voorkomen dat de politie de inhoud ontdekt.

Trafficanten?!

Vervoerders!

Halve fransosen.

RafQue
03-04-05, 21:40
Geplaatst door Marsipulami
Je kan het verhaal ook anders vertellen:

Mogelijkheid 1: Stel dat er een bestelwagen is die volgestouwd is met drugs. De politie is op de hoogte. De drugstrafficant weet echter niet dat de politie de drugs ontdekt heeft. De politie (stelt zich verdekt op en) houdt de zaak in het oog om te zien wie de kamionet zal komen afhalen. Die persoon die komt opdagen is logischerwijze op de hoogte van de inhoud.

Mogelijkheid 2: Er is heel wat politie in de buurt van het verpakkingsstation. Betrokken trafficant komt opdagen en ziet de politie maar weet niet welk de reden is van hun aanwezigheid. Hij denkt dat de politie niet op de hoogte is van de inhoud van de bestelwagen. De trafficant loopt er naar toe om te proberen de bestelwagen naar een andere plaats te transporteren om te voorkomen dat de politie de inhoud ontdekt.
Mogelijkheid 1+2: Youssef is niet bij of naast het betrokken voertuig gezien of geweest (óók volgens politierapport). Met "Ter plekke" doelde ik op: "Toen Youssef die morgen ter plekke op het verpakkingsstation kwam (niet eens in de buurt van de bestelwagen, want die stond niet eens op het terrein van het station!) ..."

Je beide mogelijkheden kunnen dus nooit van toepassing zijn op Youssef.

tr_imparator
03-04-05, 21:57
Geplaatst door RafQue
Mogelijkheid 1+2: Youssef is niet bij of naast het betrokken voertuig gezien of geweest (óók volgens politierapport). Met "Ter plekke" doelde ik op: "Toen Youssef die morgen ter plekke op het verpakkingsstation kwam (niet eens in de buurt van de bestelwagen, want die stond niet eens op het terrein van het station!) ..."

Je beide mogelijkheden kunnen dus nooit van toepassing zijn op Youssef.

waarom maak je je zo druk als je zeker weet dat hij 100% onschuldig is? :S

hart van nederland en maroc.nl erbij? zijn dat de middelen die je gebruikt om youssef vrij te laten spreken. Neem een goeie advocaat en het probleem is opgelost..:Z

ik zou bijna denken dat je bij de bedrijf hoort, en dat je meedoet met dat drugssmokkel, en alle mogelijke kritiek probeert 'in te schatten', zodat je straks voorbereid bent op alles..of is dit een beetje vergezocht?
:D

sadeeQ
03-04-05, 22:12
Geplaatst door mark61
Dat zet meer zoden aan de dijk. Die gevangenissen kosten alleen maar geld.

:auw2: je hebt weinig verstand zo te zien van de gang van zaken , gevangenissen in marokko leveren juist geld op :ninja:

RafQue
03-04-05, 23:26
Geplaatst door tr_imparator
waarom maak je je zo druk als je zeker weet dat hij 100% onschuldig is? :S

hart van nederland en maroc.nl erbij? zijn dat de middelen die je gebruikt om youssef vrij te laten spreken. Neem een goeie advocaat en het probleem is opgelost..:Z

ik zou bijna denken dat je bij de bedrijf hoort, en dat je meedoet met dat drugssmokkel, en alle mogelijke kritiek probeert 'in te schatten', zodat je straks voorbereid bent op alles..of is dit een beetje vergezocht?
:D

Snap je dan niet dat we alle normale wegen al bewandeld hebben, maar dat Youssef ondanks enig bewijs tot 10 jaar cel is veroordeeld! Dat vonnis is al uitgesproken en bij hoger beroep eveneens uitgesproken.
Er werken in totaal 3 hele goede advocaten (waarvan 1 Nederlandse) aan deze zaak maar dat mocht niet baten: er werd niet naar het betoog geluisterd.

Enne... dat ik zó fel over deze zaak ben, is omdat ik een VRIEND van Youssef ben. Ik ken hem persoonlijk en weet daarom helemaal zeker dat hij met de hele zaak NIETS te maken heeft!

tr_imparator
04-04-05, 00:48
Geplaatst door RafQue
Snap je dan niet dat we alle normale wegen al bewandeld hebben, maar dat Youssef ondanks enig bewijs tot 10 jaar cel is veroordeeld! Dat vonnis is al uitgesproken en bij hoger beroep eveneens uitgesproken.
Er werken in totaal 3 hele goede advocaten (waarvan 1 Nederlandse) aan deze zaak maar dat mocht niet baten: er werd niet naar het betoog geluisterd.

Enne... dat ik zó fel over deze zaak ben, is omdat ik een VRIEND van Youssef ben. Ik ken hem persoonlijk en weet daarom helemaal zeker dat hij met de hele zaak NIETS te maken heeft!

en het kan niet zo zijn dat hij een loopjongen was van een of andere drugssmokkelbedrijf?

oke.

ik begrijp dat je het heel erg oneerlijk vind, maar waarom post je hier over deze zaak? ik bedoel wij kunnen toch niks doen, als al 3 goeie advocaten er niks van bakken?

als het niet anders kan, valt er niet zo veel meer te zeggen: face the reality..but never give up hope!!

RafQue
04-04-05, 02:30
Geplaatst door tr_imparator
en het kan niet zo zijn dat hij een loopjongen was van een of andere drugssmokkelbedrijf?

oke.

ik begrijp dat je het heel erg oneerlijk vind, maar waarom post je hier over deze zaak? ik bedoel wij kunnen toch niks doen, als al 3 goeie advocaten er niks van bakken?

als het niet anders kan, valt er niet zo veel meer te zeggen: face the reality..but never give up hope!!

We posten niet alleen hier, maar op zoveel mogelijk plekken over deze zaak.
Wellicht dat jij alleen er niets aan kan doen, maar wij allemaal des te meer. Als genoeg mensen weet hebben van dit onrecht, komt de informatie en de druk wellicht bij degene(n) die de zaak weer recht kunnen trekken.

Want je moet één ding goed begrijpen: Youssef is een goede vriend van ons, wij geven hem nooit op en zullen alle middelen noodzakelijk aanwenden om hem weer in vrijheid naast ons te zien.

~Panthera~
04-04-05, 03:42
Geplaatst door RafQue
Snap je dan niet dat we alle normale wegen al bewandeld hebben, maar dat Youssef ondanks enig bewijs tot 10 jaar cel is veroordeeld! Dat vonnis is al uitgesproken en bij hoger beroep eveneens uitgesproken.
Er werken in totaal 3 hele goede advocaten (waarvan 1 Nederlandse) aan deze zaak maar dat mocht niet baten: er werd niet naar het betoog geluisterd.

Enne... dat ik zó fel over deze zaak ben, is omdat ik een VRIEND van Youssef ben. Ik ken hem persoonlijk en weet daarom helemaal zeker dat hij met de hele zaak NIETS te maken heeft!


Amnesty International. ?
Min.v.buitenlandse zaken. ?
Brief aan de Koningin. ?

T zijn maar wat ideetjes, denk dat de bovenste nog het meest kan uithalen. :fpetaf:
Goed veel heisa maken wil ook nog wel eens helpen: niemand wil z'n "goede naam" verliezen nietwaar ? ;)
Tv, radio etc

tr_imparator
04-04-05, 17:48
Geplaatst door RafQue
Want je moet één ding goed begrijpen: Youssef is een goede vriend van ons, wij geven hem nooit op en zullen alle middelen noodzakelijk aanwenden om hem weer in vrijheid naast ons te zien.

:duim:

RafQue
04-04-05, 21:27
Geplaatst door ~Panthera~
Amnesty International. ?
Min.v.buitenlandse zaken. ?
Brief aan de Koningin. ?

T zijn maar wat ideetjes, denk dat de bovenste nog het meest kan uithalen. :fpetaf:
Goed veel heisa maken wil ook nog wel eens helpen: niemand wil z'n "goede naam" verliezen nietwaar ? ;)
Tv, radio etc

Amnestie hebben we nog niet aan gedacht.
Bedankt voor de tip!

Met die andere "heisa" zijn we al flink mee bezig.
Het één-en-ander wordt HIER (http://www.freesef.com) bijgehouden.

~Panthera~
04-04-05, 21:41
Geplaatst door RafQue
Amnestie hebben we nog niet aan gedacht.
Bedankt voor de tip!

Met die andere "heisa" zijn we al flink mee bezig.
Het één-en-ander wordt HIER (http://www.freesef.com) bijgehouden.

Graag gedaan :fpetaf:

En blijven hijsa maken. :handbang:

tr_imparator
04-04-05, 21:42
Geplaatst door ~Panthera~
Graag gedaan :fpetaf:

En blijven hijsa maken. :handbang:

heb je ook een 'steunmail' geschreven? heb net ff gedaan... :wink:

~Panthera~
04-04-05, 21:56
Geplaatst door tr_imparator
heb je ook een 'steunmail' geschreven? heb net ff gedaan... :wink:

Yep. :D

Ik weet wat voor een ellende het is; een zoon van een vriendin van me heeft 1 1/2 jaar in een gevangenis in Venezuela gezeten.
Je wilt niet weten wat een hel dat was. :droef:

RafQue
04-04-05, 22:42
Geplaatst door tr_imparator
heb je ook een 'steunmail' geschreven? heb net ff gedaan... :wink:

Tof van jullie!

Jullie zijn ook niet de enigen, zoals je kunt zien bij de reacties op www.freesef.com (http://www.freesef.com)

Hoi Youssef, Op Maroc.nl, waar ik sinds een poosje mag meedenken met onze ingewikkelde samenleving, las ik, wat je in Marokko is overkomen.

RafQue
06-04-05, 00:50
Geplaatst door ~Panthera~
Graag gedaan :fpetaf:

En blijven hijsa maken. :handbang:

We kunnen Sef nooit vergeten, dus zullen altijd hijsa blijven maken!

Angs
06-04-05, 13:37
Hier nog iemand die Sef kent en er 100% zeker van is dat hij onschuldig is. Ik heb me hier net geregistreerd omdat ik op de site zag dat hier een en ander over Sef zou staan. RafQue, ik ben het helemaal met je eens met alles wat je zegt eigenlijk.

Heb een paar keer contact gehad met Luuk (2forces) over het hoe en wat maar als er iets is wat ik kan doen of mee kan helpen wat betreft publiciteit zoeken, zaken aanschrijven etc. laat het me dan alsjeblieft weten. Joes zo goed mogelijk steunen doe ik al door middel van hele lange brieven maar als er ook maar iets is wat ik kan doen...

Groetjes Angela.

tr_imparator
06-04-05, 13:43
Geplaatst door Angs
Joes zo goed mogelijk steunen doe ik al door middel van hele lange brieven maar als er ook maar iets is wat ik kan doen...


:cool:

Angs
06-04-05, 14:01
Buiten deze lange brieven bedoel ik natuurlijk. Je kunt je soms zo nutteloos voelen he.

~Panthera~
06-04-05, 14:04
Geplaatst door RafQue
We kunnen Sef nooit vergeten, dus zullen altijd hijsa blijven maken!

Al contact gehad met Amnesty ?

RafQue
06-04-05, 18:49
Geplaatst door Angs
Hier nog iemand die Sef kent en er 100% zeker van is dat hij onschuldig is. Ik heb me hier net geregistreerd omdat ik op de site zag dat hier een en ander over Sef zou staan. RafQue, ik ben het helemaal met je eens met alles wat je zegt eigenlijk.

Heb een paar keer contact gehad met Luuk (2forces) over het hoe en wat maar als er iets is wat ik kan doen of mee kan helpen wat betreft publiciteit zoeken, zaken aanschrijven etc. laat het me dan alsjeblieft weten. Joes zo goed mogelijk steunen doe ik al door middel van hele lange brieven maar als er ook maar iets is wat ik kan doen...

Groetjes Angela.

Dank je Angela!

Ik merk dat je Sef kent, anders was je nooit zo net als ik overtuigd van zijn onschuld. Ook begrijp ik je gevoel van machteloosheid in deze. Zo graag zouden we meer willen doen, maar het weinige dat we kunnen doen is enkel Sef onze steun betuigen en zoveel mogelijk mensen (en instanties) van dit onrecht laten weten. (Of heb je nog ergens een SWAT-team om hem met bruut geweld weg te kapen?)

De steun die je momenteel geeft is TOP! Youssef haalt veel kracht uit alle liefde en berichten die hij ontvangt uit Nederland.
Op de website www.freesef.com (http://www.freesef.com) kun je altijd lezen wat de status van de zaak is, wat de volgende stap gaat worden en of we meer kunnen doen.

Vooralsnog is DIT alles...

RafQue
06-04-05, 18:53
Geplaatst door ~Panthera~
Al contact gehad met Amnesty ?

Daar wordt al aan gewerkt.

Thanx!

Al Sawt
07-04-05, 00:49
Geplaatst door Flip
Ik wil het onschuldigheidsfeestje natuurlijk niet verstoren, maar ik hoor uit nederlandse juridische kringen toch wel regelmatig berichten dat opvallend veel Marokkanen beweren onschuldig te zijn.

Dat hoeft op dit geval natuurlijk niet a priori van toepassing te zijn, maar het is toch tegen alle rechtslogica dat de Marokkaanse justitie zonder enig bewijs een vendetta zou voeren tegen een nederlandse model-marokkaan. Ook Nederlandse drugsmokkelaars beweren vaak dat ze onschuldig vast zitten in een buitenlandse cel. Hoe zit het met hun geloofwaardigheid?

~Panthera~
07-04-05, 01:12
Geplaatst door RafQue
Daar wordt al aan gewerkt.

Thanx!

Heel goed ! :duim:

Sterkte !!

RafQue
08-04-05, 00:53
Geplaatst door ~Panthera~
Heel goed ! :duim:

Sterkte !!

Dank je!