PDA

Bekijk Volledige Versie : VS inlichtingendiensten wisten niks.



Juliette
01-04-05, 08:51
VS-spionnen tasten in duister over Iran


Frank Kools
01/04/2005

NEW YORK - De Amerikaanse inlichtingendiensten weten ,,verontrustend weinig'' over wat Noord-Korea en Iran aan wapens hebben en ,,nog minder over wat hun leiders van plan zijn''. Dat besluit een onderzoekscommissie, opgericht door president George Bush. Ook in Irak zaten ze er voor de oorlog ,,helemaal naast''.


HET is waar, zegt het rapport, ook andere landen dachten dat Irak die wapens bezat. ,,Maar uiteindelijk waren het de Verenigde Staten die hun geloofwaardigheid uitspeelden, waardoor dit een van het meest openbare en meest schadelijke falen van geheime diensten in de recente Amerikaanse geschiedenis is geworden.'' Het zal nog jaren duren voor de schade aan Amerika's geloofwaardigheid hersteld is, menen de onderzoekers.

Het ,,slechte nieuws'' is dat alle diensten ,,verontrustend weinig'' weten over welke wapens en plannen ,,veel van onze gevaarlijkste vijanden'' hebben. Daar doelt het rapport vooral op Noord-Korea en Iran. De bevindingen over deze landen zijn uit de publieke versie van het rapport weggelaten, om hun leiders geen inkijk te geven in wat Amerika wel en vooral niet weet. De fouten die bij Irak werden gemaakt, waar geen wapens gevonden werden, zijn ook nu ,,nog te algemeen''.

De commissie bekritiseert de regering-Bush omdat ze veel te weinig heeft gedaan om Amerika veilig te maken voor de nieuwe dreigingen. Ze contrasteert dat met de nationale inspanning die president Franklin Roosevelt in 1941 op touw zette na de Japanse aanval op Pearl Harbour in 1941. ,,Het is nu drieënhalf jaar na 11 september. Een heleboel kan in zo'n periode gebeuren.''

Het rapport, waar een jaar aan is gewerkt, is het vervolg op het onderzoek van een senaatscommissie. Die velde eerder al een hard oordeel over vooral de CIA. Maar veel vragen bleven, zodat president Bush een nieuwe commissie moest instellen, die meer geheime stukken inzag en meer getuigen opriep. Vorig jaar zomer kraakte een andere commissie het inlichtingenwerk voor 11 september.

De onderzoekers, aangevoerd door de oud-federaal rechter Laurence Silberman en de voormalige Democratische gouverneur van Virginia, Charles Robb, vonden geen bewijs dat geheime diensten informatie over Irak bewust verdraaiden of onder druk vanuit het Witte Huis bijstelden.

De Democraten in de oppositie wilden dat de commissie ook zou kijken hoe het Witte Huis de analyses politiek gebruikte. Ze wezen erop dat vice-president Dick Cheney in 2002 vertelde dat er ,,absolute zekerheid'' was dat Irak atoomwapens aan het maken was. Maar Bush en zijn partij hielden de commissie weg van de politiek.

Toch stelt die wel dat belangrijke analyses niet ,,geaccepteerd mogen worden zonder scherpe ondervragingen, die de diensten dwingt uit te leggen hoe ze daartoe komen en welke alternatieven ook waar kunnen zijn''. De analisten werkten in een omgeving ,,die scepsis niet aanmoedigde''. Het Witte Huis was blij met wat er uit de bus kwam en vroeg dus niet door.

De diensten gingen in de fout ,,omdat ze niet in staat waren goede inlichtingen over Iraakse wapenprogramma's in handen te krijgen, omdat ze zware fouten maakten bij het analyseren van informatie die ze wel hadden en door hun onvermogen duidelijk te maken hoeveel van hun analyse gebaseerd was op veronderstellingen in plaats van hard bewijs''. De senaatscommissie weet dat eerder al aan ,,vals groepsdenken''.

Net zoals de 11-septembercommissie willen de onderzoekers de inlichtingenwereld 'dramatisch' hervormen. De onlangs benoemde nationale inlichtingendirecteur, John Negroponte, moet meer macht krijgen om de vijftien diensten samen te doen werken. Die aanbeveling kan voor een nieuwe botsing met het ministerie van Defensie en de CIA zorgen. Die houden vast aan hun oude macht. Het Witte Huis beloofde meteen de aanbevelingen uit te voeren.

Copyright | De Standaard Online 2005

taouanza
01-04-05, 09:29
Terwijl er wereldwijd duizenden mensen worden vermoordt en gemarteld na 11 sept wordt Wolfowitz president van de Wereldbank.

mark61
01-04-05, 12:43
Geplaatst door Juliette
VS-spionnen tasten in duister over Iran


Tis verbazingwekkend hoe zo'n explosief rapport geen enkel politiek gevolg kan hebben. Al staat de waarheid er niet in: dat de politiek de geheime diensten opdracht gaf een verhaal te fabriceren waarmee zij een oorlog konden rechtvaardigen. Dat hebben ze braaf gedaan, en nou krijgen zij de schuld. Blijkbaar niemand die het wat interesseert.

GiovanniHN
01-04-05, 17:45
Dat de politiek verantwoordelijk was komt over tien jaar weer naar buiten in een officieel onderzoek. En dan zegt iedereen "Wow! Echt waar? Dat komt als een verassing."

Maar omdat alle huidige politici dan alweer een ander baantje hebben heeft dat totaal geen gevolgen.

mark61
01-04-05, 17:49
Geplaatst door GiovanniHN
Dat de politiek verantwoordelijk was komt over tien jaar weer naar buiten in een officieel onderzoek. En dan zegt iedereen "Wow! Echt waar? Dat komt als een verassing."

Maar omdat alle huidige politici dan alweer een ander baantje hebben heeft dat totaal geen gevolgen.

Ah, jij hebt verstand van timing! Baantje in de politiek niks voor jou? :hihi:

AARDIG
01-04-05, 19:04
Gewoon weer een mooi verhaal verzinnen, en aanvallen :aanwal:

GiovanniHN
01-04-05, 20:35
Ik denk erover om me aan te melden bij Groep Wilders, dan kom ik gelijk in de Tweede Kamer, dan splits ik me af als Groep Giovanni en krijg ik wachtgeld als het kabinet voor de zoveelste keer weer valt.

Waterdicht plan :boogie:

Juliette
01-04-05, 23:00
Geplaatst door GiovanniHN
Ik denk erover om me aan te melden bij Groep Wilders, dan kom ik gelijk in de Tweede Kamer, dan splits ik me af als Groep Giovanni en krijg ik wachtgeld als het kabinet voor de zoveelste keer weer valt.

Waterdicht plan :boogie:

Kan je beter bij de VS inlichtingendiensten solliciteren. 't enige wat ze vragen is een politiek wenselijke rijke fantasie. Royale vergoeding gegarandeerd.

GiovanniHN
02-04-05, 14:42
Alleen Amerikanen mogen daar soliciteren, staat op de FBI-website :(

AARDIG
02-04-05, 15:18
Alleen Amerikanen mogen daar soliciteren, staat op de FBI-website

Gewoon zeggen dat je familie hebt wonen in Israël. Succes gegarandeerd :melig:

Juliette
02-04-05, 15:55
Geplaatst door GiovanniHN
Alleen Amerikanen mogen daar soliciteren, staat op de FBI-website :(

Jij niet als onderdaan van 'de americas'?

GiovanniHN
02-04-05, 16:28
FBI zit niet echt te wachten op Israeli's, zeker niet nadat maanden geleden gebleken was dat Israel enkele spionnen had in hooggeplaatste functies binnen de veiligheidsdiensten.

Ik ben geadopteerd, dus ook Nederlandse burger. Maar sowieso zou ik binnen de FBI alleen bij de X-files willen werken ;)

knuppeltje
02-04-05, 17:53
Geplaatst door Juliette
VS-spionnen tasten in duister over Iran


Frank Kools
01/04/2005

NEW YORK - De Amerikaanse inlichtingendiensten weten ,,verontrustend weinig'' over wat Noord-Korea en Iran aan wapens hebben en ,,nog minder over wat hun leiders van plan zijn''. Dat besluit een onderzoekscommissie, opgericht door president George Bush. Ook in Irak zaten ze er voor de oorlog ,,helemaal naast''.


HET is waar, zegt het rapport, ook andere landen dachten dat Irak die wapens bezat. ,,Maar uiteindelijk waren het de Verenigde Staten die hun geloofwaardigheid uitspeelden, waardoor dit een van het meest openbare en meest schadelijke falen van geheime diensten in de recente Amerikaanse geschiedenis is geworden.'' Het zal nog jaren duren voor de schade aan Amerika's geloofwaardigheid hersteld is, menen de onderzoekers.

Het ,,slechte nieuws'' is dat alle diensten ,,verontrustend weinig'' weten over welke wapens en plannen ,,veel van onze gevaarlijkste vijanden'' hebben. Daar doelt het rapport vooral op Noord-Korea en Iran. De bevindingen over deze landen zijn uit de publieke versie van het rapport weggelaten, om hun leiders geen inkijk te geven in wat Amerika wel en vooral niet weet. De fouten die bij Irak werden gemaakt, waar geen wapens gevonden werden, zijn ook nu ,,nog te algemeen''.

De commissie bekritiseert de regering-Bush omdat ze veel te weinig heeft gedaan om Amerika veilig te maken voor de nieuwe dreigingen. Ze contrasteert dat met de nationale inspanning die president Franklin Roosevelt in 1941 op touw zette na de Japanse aanval op Pearl Harbour in 1941. ,,Het is nu drieënhalf jaar na 11 september. Een heleboel kan in zo'n periode gebeuren.''

Het rapport, waar een jaar aan is gewerkt, is het vervolg op het onderzoek van een senaatscommissie. Die velde eerder al een hard oordeel over vooral de CIA. Maar veel vragen bleven, zodat president Bush een nieuwe commissie moest instellen, die meer geheime stukken inzag en meer getuigen opriep. Vorig jaar zomer kraakte een andere commissie het inlichtingenwerk voor 11 september.

De onderzoekers, aangevoerd door de oud-federaal rechter Laurence Silberman en de voormalige Democratische gouverneur van Virginia, Charles Robb, vonden geen bewijs dat geheime diensten informatie over Irak bewust verdraaiden of onder druk vanuit het Witte Huis bijstelden.

De Democraten in de oppositie wilden dat de commissie ook zou kijken hoe het Witte Huis de analyses politiek gebruikte. Ze wezen erop dat vice-president Dick Cheney in 2002 vertelde dat er ,,absolute zekerheid'' was dat Irak atoomwapens aan het maken was. Maar Bush en zijn partij hielden de commissie weg van de politiek.

Toch stelt die wel dat belangrijke analyses niet ,,geaccepteerd mogen worden zonder scherpe ondervragingen, die de diensten dwingt uit te leggen hoe ze daartoe komen en welke alternatieven ook waar kunnen zijn''. De analisten werkten in een omgeving ,,die scepsis niet aanmoedigde''. Het Witte Huis was blij met wat er uit de bus kwam en vroeg dus niet door.

De diensten gingen in de fout ,,omdat ze niet in staat waren goede inlichtingen over Iraakse wapenprogramma's in handen te krijgen, omdat ze zware fouten maakten bij het analyseren van informatie die ze wel hadden en door hun onvermogen duidelijk te maken hoeveel van hun analyse gebaseerd was op veronderstellingen in plaats van hard bewijs''. De senaatscommissie weet dat eerder al aan ,,vals groepsdenken''.

Net zoals de 11-septembercommissie willen de onderzoekers de inlichtingenwereld 'dramatisch' hervormen. De onlangs benoemde nationale inlichtingendirecteur, John Negroponte, moet meer macht krijgen om de vijftien diensten samen te doen werken. Die aanbeveling kan voor een nieuwe botsing met het ministerie van Defensie en de CIA zorgen. Die houden vast aan hun oude macht. Het Witte Huis beloofde meteen de aanbevelingen uit te voeren.

Copyright | De Standaard Online 2005


Welke naive idioot gelooft er nog steeds dat die dappere Amerikanen aan die oorlog waren begonnen als ze niet zeker wisten dat die gek in Bagdad geen massavernietigingswapens had die hij tegen hen in kon zetten. Wat zou hem beletten als hij dat wel tegen zijn eigen bevolking zonder scupules deed? Een kat in het nauw? Een beetje mosterdgas of iets dergelijks misschien?

Hoe siniesch zal de echte waarheid ooit blijken?

Dat het later allemaal tegenviel, tja dat was pech natuurlijk.

Dat de meerderheid [60%] van de bevolking tot een groepering behoort die eigenlijk alleen maar door geestelijken geleid wil worden [zie de ontstaansgeschiedenis en het vervolg van de shia] en van huis uit zeer weinig voor een soort westers democratiesch systeem is [zie Iran], dat er een andere grote groepering het liefst een eigen autonomie nastreeft, dat beide groeperingen daarnaast ook nog jarenlang door een minderheidsgroepering zelfs met behulp van de door het westen geleverde wapens zijn vervolgd op een gruwelijke manier, en dat daardoor het implanteren van een westers democratiesch stelsel wel eens iets van zeer lange adem zou kunnen worden, dat werd voor het gemak maar even vergeten. Maar ja, van een ander dan een eng wereldbeeld heb ik de Amerikanen al jaren niet meer kunnen betichten.

En dus werd Bagdad alsmaar onder bommentepijten bedolven en vroeg niemand zich blijkbaar af hoeveel duizenden burgers daarbij sneuvelden ter genoegdoening van de wraakgevoelens van de Biblebeltbende onder aanvoering Bush en consorten.

Sadam weg, gelukkig zonder twijfel. Maar ik had het anders gedaan.

Groetjes.

AARDIG
02-04-05, 18:58
de Biblebeltbende onder aanvoering Bush en consorten.

Ik ben het helemaal met je eens, althans als ik je tekst goed heb begrepen. Allen het bovenstaande wil ik mijn vermoedens over uiten.
Volgens mij is het gewoon een strategie om het onder de naam van het Christendom te doen, zodat men weer het eeuwig gebruikde argument gaat gebruiken: "Religie is de aanzet tot alle oorlog". Want het verbaast mij nog steeds dat volgens bepaalde Christenen -mede Buschs broer- het erg is om de sonde bij "levende" patiënten weg te halen. Onder het mom, alleen God haalt het leven weg. En dan kijkend naar de vrouw van Bush die zich in ieder geval bekend heeft gemaakt met botuline toxide A, mag zij wel aan de rimpels zitten die God haar heeft gegeven?
Dus ik denk niet dat het vrome Christenen zijn. Ik durf zelfs zo ver te gaan en te zeggen dat God geen rol speelt in hun "oorlogje".

knuppeltje
02-04-05, 23:37
Geplaatst door AARDIG
Ik ben het helemaal met je eens, althans als ik je tekst goed heb begrepen. Allen het bovenstaande wil ik mijn vermoedens over uiten.
Volgens mij is het gewoon een strategie om het onder de naam van het Christendom te doen, zodat men weer het eeuwig gebruikde argument gaat gebruiken: "Religie is de aanzet tot alle oorlog". Want het verbaast mij nog steeds dat volgens bepaalde Christenen -mede Buschs broer- het erg is om de sonde bij "levende" patiënten weg te halen. Onder het mom, alleen God haalt het leven weg. En dan kijkend naar de vrouw van Bush die zich in ieder geval bekend heeft gemaakt met botuline toxide A, mag zij wel aan de rimpels zitten die God haar heeft gegeven?
Dus ik denk niet dat het vrome Christenen zijn. Ik durf zelfs zo ver te gaan en te zeggen dat God geen rol speelt in hun "oorlogje".


Beste Aardig.

De term Biblebeltbende heb ik gebruikt om aan te geven dat de bende van Bush bestaat uit louter schijnheilige Christelijke fundamentalisten met een dubbele agenda.

Hoe schijnheilig blijkt ook weer inderdaad uit het gedoe over die sonde, terwijl die bende er geen bezwaar in ziet dat elke zwarte honderd keer meer kans heeft om onschuldig de doodstraf te krijgen dan een blanke.

Ook al lijkt het soms niet zo, religie is een heel handige kapstok om er een oorlogszuchtig verhaal aan op te hangen door een stelletje reli-fanaten en is het gebeurd al zo lang als er religien zijn.

Groetjes.

~Panthera~
02-04-05, 23:41
Geplaatst door knuppeltje
Beste Aardig.

De term Biblebeltbende heb ik gebruikt om aan te geven dat de bende van Bush bestaat uit louter schijnheilige Christelijke fundamentalisten met een dubbele agenda.

Hoe schijnheilig blijkt ook weer inderdaad uit het gedoe over die sonde, terwijl die bende er geen bezwaar in ziet dat elke zwarte honderd keer meer kans heeft om onschuldig de doodstraf te krijgen dan een blanke.

Ook al lijkt het soms niet zo, religie is een heel handige kapstok om er een oorlogszuchtig verhaal aan op te hangen door een stelletje reli-fanaten en is het gebeurd al zo lang als er religien zijn.

Groetjes.


helemaal mee eens.

knuppeltje
02-04-05, 23:43
Geplaatst door ~Panthera~
helemaal mee eens.



Dank u dame.


Groetjes.

Juliette
02-04-05, 23:51
Geplaatst door ~Panthera~
helemaal mee eens.

Moi aussi.

~Panthera~
02-04-05, 23:53
Geplaatst door knuppeltje
Dank u dame.


Groetjes.



Geen dank, het is gewoon de waarheid.
Jammer genoeg.

AARDIG
02-04-05, 23:55
quote:
Geplaatst door knuppeltje
Beste Aardig.

De term Biblebeltbende heb ik gebruikt om aan te geven dat de bende van Bush bestaat uit louter schijnheilige Christelijke fundamentalisten met een dubbele agenda.

Hoe schijnheilig blijkt ook weer inderdaad uit het gedoe over die sonde, terwijl die bende er geen bezwaar in ziet dat elke zwarte honderd keer meer kans heeft om onschuldig de doodstraf te krijgen dan een blanke.

Ook al lijkt het soms niet zo, religie is een heel handige kapstok om er een oorlogszuchtig verhaal aan op te hangen door een stelletje reli-fanaten en is het gebeurd al zo lang als er religien zijn.

Groetjes.

Gelukkig denken we er hetzelfde over! :bril:

Al Sawt
03-04-05, 00:18
VS-spionnen tasten in duister over Iran En toch kunnen ze met stelligheid beweren dat Iran bezig is aan een nucleaire wapenprogramma.

Dit geeft gewoon aan dat Israel, de Amerikaanse informatievoorziening over Iran, Syrie en Irak van Saddam, voorziet.

Al Sawt
03-04-05, 00:24
Geplaatst door knuppeltje
Welke naive idioot gelooft er nog steeds dat die dappere Amerikanen aan die oorlog waren begonnen als ze niet zeker wisten dat die gek in Bagdad geen massavernietigingswapens had die hij tegen hen in kon zetten. Wat zou hem beletten als hij dat wel tegen zijn eigen bevolking zonder scupules deed? Een kat in het nauw? Een beetje mosterdgas of iets dergelijks misschien? Eindelijk iemand die het ook inziet.

Wie gaat een invasie macht naar een land sturen, die beschikking heeft over WMD`s?

Vooral als je weet dat Saddam Halabja en duizenden Iraniers heeft vergast.


Tenzij je informatie terbeschikking hebt, die tegendeel beweert.

knuppeltje
03-04-05, 08:19
Al Sawt


Als ik vragen mag, wat betekend die mooie avatar van je?


Groetjes.

GiovanniHN
03-04-05, 12:29
Geplaatst door Al Sawt
Eindelijk iemand die het ook inziet.

Wie gaat een invasie macht naar een land sturen, die beschikking heeft over WMD`s?

Vooral als je weet dat Saddam Halabja en duizenden Iraniers heeft vergast.


Tenzij je informatie terbeschikking hebt, die tegendeel beweert.


Het grappige is dat de VS inderdaad informatie had die het tegendeel beweerde. Er is een heel rapport gemaakt na de aanval op Hallabja waaruit bleek dat Irak niet verantwoordelijk was.

Ik heb recentelijk ook nog wat gelezen over de verschillen tussen mosterdgas en cyanide (het gif gebruikt door Iran) en het gif lijkt totaal niet op elkaar. Mosterdgas is bijvoorbeeld pas in hoge concentraties dodelijk, het zorgt voor blaren op het lichaam en in het lichaam. Meestal duurt het langer voor iemand aan mosterdgas sterft omdat het langzaam het lichaam en met name de longen aantast. Met de juiste medicijnen is blootstelling aan mosterdgas ook te overleven.

Bij cyanide sterf je binnen een paar minuten en zie je heel weinig aan het lichaam.

Neem dan eens een kijkje naar de Hallabja fotos en je kan er precies uitpikken wie er is gestorven aan mosterdgas en wie aan cyanide.