PDA

Bekijk Volledige Versie : overdenking

pepe
01-04-05, 11:35
de wonderen van de koran, ik vind ze prachtig en bovendien nog wetenschappelijk interessant ook. maar kan iemand mij vertellen waarom er geen enkele andere waarheid kan zijn, en waarom er steeds die nadruk moet liggen op het feit dat Allah de enige waarheid is.

in een tijd en een samenleving als deze staat het kritisch rationeel denken centraal. het dogmatische waarheids denken hebben we gelukkig ver achter ons gelaten. ik hoop dat de strenge moslims ook langzaam gaan beginnen aan een periode van verlichting.

pepe

Ins
30-04-05, 00:25
Geplaatst door pepe
de wonderen van de koran, ik vind ze prachtig en bovendien nog wetenschappelijk interessant ook. maar kan iemand mij vertellen waarom er geen enkele andere waarheid kan zijn, en waarom er steeds die nadruk moet liggen op het feit dat Allah de enige waarheid is.

in een tijd en een samenleving als deze staat het kritisch rationeel denken centraal. het dogmatische waarheids denken hebben we gelukkig ver achter ons gelaten. ik hoop dat de strenge moslims ook langzaam gaan beginnen aan een periode van verlichting.

pepe

Ik denk niet dat dat een optie is. Waar haalt jouw denken het recht om een model te zijn voor moslims? Ik kom jou toch ook niet zeggen wat "rationeel" denken is en wat niet. Waarom moet iedereen toch voldoen aan het intellectuele Westerse patroon. Alsof een Arabische, Afrikaanse of bosjesmanse cultuur inferieur zou zijn...Je zou verbaasd zijn te zien hoeveel je daar nog uit kan leren, afstammende uit een cultuur waarin steeds meer nadruk komt te liggen op geld en individualisme. Sommige culturen hebben gewoon andere pijlers, daar zal je nu eenmaal mee moeten leren leven, zoals ook wij dat doen. Als wij streng zijn voor onszelf dan is dat omdat wij daarvoor kiezen en als we dat niet hadden gewild dan waren we toch geen moslim?