PDA

Bekijk Volledige Versie : Linkshandige moslims bestaan niet?



Julien
03-04-05, 17:42
Ik had vanmiddag een discussie met een (Marokkaanse) studiegenoot van me over linkshandige Marokkanen. Ik deed namelijk mijn schoenen eerst links en toen rechts aan, en hij zei toen dat Marokkanen dat nooit zo zouden doen, omdat dat tegen het geloof is. Je moet eerst beginnen met rechts en dan met links.. :D

En toen vroeg ik.. maar wat als je nou linkshandig bent? Toen zei hij dat er geen linkshandige moslims bestaan, omdat dat met elkaar in tegenspraak is. Is dit echt zo?? Want het lijkt me heel normaal dat er onder moslims ook linkshandige mensen bestaan...

Mill
03-04-05, 17:44
Geplaatst door Julien
Ik had vanmiddag een discussie met een (Marokkaanse) studiegenoot van me over linkshandige Marokkanen. Ik deed namelijk mijn schoenen eerst links en toen rechts aan, en hij zei toen dat Marokkanen dat nooit zo zouden doen, omdat dat tegen het geloof is. Je moet eerst beginnen met rechts en dan met links.. :D

En toen vroeg ik.. maar wat als je nou linkshandig bent? Toen zei hij dat er geen linkshandige moslims bestaan, omdat dat met elkaar in tegenspraak is. Is dit echt zo?? Want het lijkt me heel normaal dat er onder moslims ook linkshandige mensen bestaan...

Als je gaat branden als je het verkeerd doet, dan begin je heus wel met rechts, ook al ben je links.

RinC
03-04-05, 17:47
Tuurlijk bestaan die wel!

Hoop je voldoende te hebben geinformeerd :staart:

mark61
03-04-05, 17:49
Geplaatst door Mill
Als je gaat branden als je het verkeerd doet, dan begin je heus wel met rechts, ook al ben je links.

Is dat acuut? Begint je linkersok dan te schroeien?

Oeps.

sienia
03-04-05, 17:49
Geplaatst door RinC
Tuurlijk bestaan die wel!

Hoop je voldoende te hebben geinformeerd :staart:

Kun je dat ook bewijzen?

Ik ben ook zo opgevoed, rechts eerst, dat het niet goed voelt als ik eerst mn linkerschoen aan schiet.

Of dat je haast een hupje moet maken om met je rechtervoet over de drempel te stappen. :D

The_Reporter
03-04-05, 17:49
Dat kun je jezelf aanleren. Oefening baart kunst. Ik ben links wat voetbal betreft. Maar met de hand gelukkig niet. Hoewel ik gewend was om alles met rechts te doen, dus ook bijvoorbeeld het afvegen na een wc-gang. Terwijl dat juist niet de bedoeling is. Waar ik op een wat latere leeftijd mij bewust van werd. In het begin ging het nogal wat onwennig en moeilijk met die linkerhand ik zag er zelfs vanwege het ongemak een beetje tegenop, tegenwoordig een fluitje van een cent...

RinC
03-04-05, 17:55
Geplaatst door sienia
Kun je dat ook bewijzen?

Ik ben ook zo opgevoed, rechts eerst, dat het niet goed voelt als ik eerst mn linkerschoen aan schiet.

Of dat je haast een hupje moet maken om met je rechtervoet over de drempel te stappen. :D


We hebben Ut hier over linkshandigen en niet over linksvoetigen. :corcky:

Maar ik heb daar eerlijk gezegd nooit op gelet. Ik trek zo snel mogelijk mn schoenen uit als ik thuis ben. :staart:

mark61
03-04-05, 17:56
Geplaatst door RinC
We hebben Ut hier over linkshandigen en niet over linksvoetigen. :corcky:

Maar ik heb daar eerlijk gezegd nooit op gelet. Ik trek zo snel mogelijk mn schoenen uit als ik thuis ben. :staart:

:hihi:

sienia
03-04-05, 17:57
Geplaatst door RinC
We hebben Ut hier over linkshandigen en niet over linksvoetigen. :corcky:

Maar ik heb daar eerlijk gezegd nooit op gelet. Ik trek zo snel mogelijk mn schoenen uit als ik thuis ben. :staart:

De topicstarter had het ook over schoenen aan doen, vandaar.

En dan moet je nog als eerste je rechterschoen uit schoppen. :vreemd:

AARDIG
03-04-05, 17:57
Ik had vanmiddag een discussie met een (Marokkaanse) studiegenoot van me over linkshandige Marokkanen. Ik deed namelijk mijn schoenen eerst links en toen rechts aan, en hij zei toen dat Marokkanen dat nooit zo zouden doen, omdat dat tegen het geloof is. Je moet eerst beginnen met rechts en dan met links..

Ja dat klopt. In de Islam is het zo, dat je je rechter hand voor alle schone dingen gebruikt, en je linkerhand voor de minder schone. Dus neuspeuteren, toiletbezigheden, wassen van de geslachtsdelen, allemaal met links. En voor alle andere bezigheden is het beter voor een moslim met recht te beginnen. De Islam is een geordende Godsdienst, als je kijkt hoe God alle planeten heeft geschapen op een geordende manier draaiend en bewegend zonder elkaar te raken, dan is het logisch dat dit ook in de religie tot uiting komt. (Overigens is het ook nog eens handig mocht je je handen vergeten te wassen zijn, dat je weet dat rechts schoon is.)


En toen vroeg ik.. maar wat als je nou linkshandig bent? Toen zei hij dat er geen linkshandige moslims bestaan, omdat dat met elkaar in tegenspraak is. Is dit echt zo?? Want het lijkt me heel normaal dat er onder moslims ook linkshandige mensen bestaan...

Dit is onzin. Mijn Zus is moslim en is links en rechts handig. En mijn broertje is moslim en is linkshandig. Ik heb dat bij een werkstuk erfelijkheid onderzocht bij ons in de familie. Meestal is dat genetisch bepaald. Maar als je linkshandig bent, kan je nog hartstikke veel dingen doen met je rechterhand/rechterkant. Zo hebben wij ons broertje aangeleerd om met zijn reechterhand te eten. En voor hem is dat daarom ook een gewoonte. Schrijven en sportbeoefeningen doet hij wel gewoon met links, en daar is helemaal niks mis mee.

Julien
03-04-05, 17:58
Geplaatst door RinC
We hebben Ut hier over linkshandigen en niet over linksvoetigen. :corcky:

Maar ik heb daar eerlijk gezegd nooit op gelet. Ik trek zo snel mogelijk mn schoenen uit als ik thuis ben. :staart:

linksvoetig en linkshandig.. daar bedoel ik natuurlijk hetzelfde mee ;)

maar kortom, het is meer een culturele questie dat links/rechts gedoe (met rechterhand eten/linkerhand bij toiletgebruik) dan een religieuze questie?

Julien
03-04-05, 17:59
Geplaatst door sienia
De topicstarter had het ook over schoenen aan doen, vandaar.

En dan moet je nog als eerste je rechterschoen uit schoppen. :vreemd:

ik doe altijd mn sneekers met mn handen aan hoor :hihi:

AARDIG
03-04-05, 18:01
De topicstarter had het ook over schoenen aan doen, vandaar.

En dan moet je nog als eerste je rechterschoen uit schoppen.

Als je iets uittrekt moet je met je linkergedeelte beginnen. Als je iets aantrekt met je rechtergedeelte.



inksvoetig en linkshandig.. daar bedoel ik natuurlijk hetzelfde mee

maar kortom, het is meer een culturele questie dat links/rechts gedoe (met rechterhand eten/linkerhand bij toiletgebruik) dan een religieuze questie?

Het is wel degelijk religieus! Maar dat linkshandigen niet voorkomen in de Islamitische gemeenschap slaat nergens op.

The_Reporter
03-04-05, 18:04
Geplaatst door AARDIG
Het is wel degelijk religieus! Maar dat linkshandigen niet voorkomen in de Islamitische gemeenschap slaat nergens op.
Ik geloof in ieder geval niet dat linkshandigheid aangeboren is, terwijl beide armen/handen niets mankeren. Eerder aangeleerd.

sienia
03-04-05, 18:04
Geplaatst door AARDIG
Als je iets uittrekt moet je met je linkergedeelte beginnen. Als je iets aantrekt met je rechtergedeelte.





Voordat ik je geloof, kun je daar ook iets over copy/pasten?

Julien
03-04-05, 18:10
Geplaatst door AARDIG
Ja dat klopt. In de Islam is het zo, dat je je rechter hand voor alle schone dingen gebruikt, en je linkerhand voor de minder schone. Dus neuspeuteren, toiletbezigheden, wassen van de geslachtsdelen, allemaal met links. En voor alle andere bezigheden is het beter voor een moslim met recht te beginnen. De Islam is een geordende Godsdienst, als je kijkt hoe God alle planeten heeft geschapen op een geordende manier draaiend en bewegend zonder elkaar te raken, dan is het logisch dat dit ook in de religie tot uiting komt. (Overigens is het ook nog eens handig mocht je je handen vergeten te wassen zijn, dat je weet dat rechts schoon is.)
Dit is onzin. Mijn Zus is moslim en is links en rechts handig. En mijn broertje is moslim en is linkshandig. Ik heb dat bij een werkstuk erfelijkheid onderzocht bij ons in de familie. Meestal is dat genetisch bepaald. Maar als je linkshandig bent, kan je nog hartstikke veel dingen doen met je rechterhand/rechterkant. Zo hebben wij ons broertje aangeleerd om met zijn reechterhand te eten. En voor hem is dat daarom ook een gewoonte. Schrijven en sportbeoefeningen doet hij wel gewoon met links, en daar is helemaal niks mis mee.

Thanx voor de uitleg. Ik vind het mooi van de islam dat het zo'n geordende religie is. In het begin lijkt het weird dat je je druk moet maken over links en rechts, maar als je er ff over nadenkt, is het best logisch.

Couscousje
03-04-05, 18:11
Wij vingeren altijd met rechts. :student:

Cc

AARDIG
03-04-05, 18:28
Ik geloof in ieder geval niet dat linkshandigheid aangeboren is, terwijl beide armen/handen niets mankeren. Eerder aangeleerd.

Ik zal je Insja Allah Pmen!!


Voordat ik je geloof, kun je daar ook iets over copy/pasten?

Ja natuurlijk Sienna! Het is echter Lezen en typen voor mij!

Aisha verhaalt: "De boodschapper van Allah gebruikt zijn rechterhand voor zijn rituele wassing en voor het eten van zijn voedsel; en hij gebruikt zijn linkerhand op het toilet en voor soortgelijke zaken." (Aboe Dawoed)

Uit: Tuinen der oprechten. Bladzijde 179. Hadith nummer 257.

Tomas
03-04-05, 19:19
Geplaatst door AARDIG
De Islam is een geordende Godsdienst, als je kijkt hoe God alle planeten heeft geschapen op een geordende manier draaiend en bewegend zonder elkaar te raken, dan is het logisch dat dit ook in de religie tot uiting komt.

Dat van de Islam zal wel, maar van "hoe het er aan toe gaat in het universum" heb je duidelijk geen kaas gegeten. Man, het is een chaos out there! Alleen de planeten die elkaar nog niet geraakt hebben zie je elkaar niet raken. De rest is allang te pletter gestort of uitelkaar gescheurd door moordende zwaartekracht velden. Zelfs hele sterrenstelsels botsen op elkaar. En alles pleurt uiteindelijk in een zwartgat of ziljoen. Of uiteindelijk 1 whatever. Nee. Chaos. Blijf maar gewoon hier.

Tomas
03-04-05, 19:19
Geplaatst door Couscousje
Wij vingeren altijd met rechts. :student:

Cc

Bron?

Couscousje
03-04-05, 19:20
Geplaatst door Tomas
Bron?

Bar-le-Duc

Cc

Dutchguy
03-04-05, 19:42
Geplaatst door Couscousje
Wij vingeren altijd met rechts. :student:

Cc

Ja dat mag dus niet!!! :giechel:

Niet dat ik op wil scheppen maar ik heb dus echt wel beide handjes nodig om beweging in mijn gevaarte te krijgen. Mag dat? :stout:

AARDIG
03-04-05, 23:01
Dat van de Islam zal wel, maar van "hoe het er aan toe gaat in het universum" heb je duidelijk geen kaas gegeten. Man, het is een chaos out there! Alleen de planeten die elkaar nog niet geraakt hebben zie je elkaar niet raken. De rest is allang te pletter gestort of uitelkaar gescheurd door moordende zwaartekracht velden. Zelfs hele sterrenstelsels botsen op elkaar. En alles pleurt uiteindelijk in een zwartgat of ziljoen. Of uiteindelijk 1 whatever. Nee. Chaos. Blijf maar gewoon hier.

Ik snap je niet! Ik had toch duidelijk aangegeven dat het om planeten gaat! Ik heb buiten beschouwing gelaten welke planeten ik bedoelde, aangezien ik geen astronoom ben! Dat sterrenstelsels botsen is een bekend fenomeen, het komt echter bijna of nooit voor met sterren/planeten. In ieder geval is de aarde al 4 1/2 miljard (volgens de evolutie jaartelling, of is die al geupdate) jaar nergens tegen aangebotst. Dat is natuurlijk niks vergeleken met lichtjaren, maar het is iets waar vraagtekens achter gezet kunnen worden. Waar ik eigenlijk op doelde, is de maan, de aarde en de zon. Want die zijn relevant in ons huidige leven. Eb en vloed is daarbij ook een heel mooi en prachtige ontwikkeling. Waarom is er nooit chaos in de draaipraktijken van de aarde, zon en maan? Waarom wijken ze niet af!
Een zwart gat vind ik overigens alleen maar een bewijs van ordening! Wij ruimen ook alle overbodig vuil netjes op! Alle sterren die een massa 3 keer zo groot willen aannemen als de zon, in de prullenbak! En het leuke van een zwart gat, is dat niemand weet wat er in dat ding afspeelt! Dus uit Islamitisch oogpunt wil daarom ook geen speculaties oproepen. Overigens denk ik dat astronomen, het woord chaos niet in de mond nemen. Ze proberen een deskundigere verklaring te geven, anders zouden ze niet eens moeite doen, dingen proberen te verklaren. Dan zouden ze gewoon roepen; "O wat zeg je? Nieuwe planeet ontdekt? .........O gewoon chaos, ja chaos.".

mark61
03-04-05, 23:16
Geplaatst door AARDIG
Ik snap je niet! Ik had toch duidelijk aangegeven dat het om planeten gaat! Ik heb buiten beschouwing gelaten welke planeten ik bedoelde, aangezien ik geen astronoom ben! Dat sterrenstelsels botsen is een bekend fenomeen, het komt echter bijna of nooit voor met sterren/planeten. In ieder geval is de aarde al 4 1/2 miljard

Hé hé, da kan helemaal niet. De aarde is 6.000 jaar geleden geschapen.

AARDIG
03-04-05, 23:43
Hé hé, da kan helemaal niet. De aarde is 6.000 jaar geleden geschapen.


Wie zegt dat de aarde 6000 jaar oud is?

Eelke
04-04-05, 12:34
Geplaatst door AARDIG
Ik snap je niet! Ik had toch duidelijk aangegeven dat het om planeten gaat! Ik heb buiten beschouwing gelaten welke planeten ik bedoelde, aangezien ik geen astronoom ben! Dat sterrenstelsels botsen is een bekend fenomeen, het komt echter bijna of nooit voor met sterren/planeten. In ieder geval is de aarde al 4 1/2 miljard (volgens de evolutie jaartelling, of is die al geupdate) jaar nergens tegen aangebotst. (....) .........O gewoon chaos, ja chaos.".

Elk jaar botst de aarde tegen duizenden meteorieten aan.

http://www.xs4all.nl/~carlkop/kadunk.html

Vaak gaat het goed, soms gaat het fout. De grote jongens zijn nog duidelijk zichtbaar op onze planeet. Zoals al eerder gezegd, het is een zootje daarbuiten. (Op aarde zelf trouwens ook)

Groet, groet Eelke

mark61
04-04-05, 12:38
Geplaatst door AARDIG
Wie zegt dat de aarde 6000 jaar oud is?

Die godsdiensten toch?

RinC
04-04-05, 12:49
Geplaatst door mark61
Die godsdiensten toch?

Ja en de Quran is eigenlijk een encyclopedie :lachu:

mark61
04-04-05, 12:51
Geplaatst door RinC
Ja en de Quran is eigenlijk een encyclopedie :lachu:

Psies.

AARDIG
04-04-05, 16:16
Elk jaar botst de aarde tegen duizenden meteorieten aan.

http://www.xs4all.nl/~carlkop/kadunk.html

Vaak gaat het goed, soms gaat het fout. De grote jongens zijn nog duidelijk zichtbaar op onze planeet. Zoals al eerder gezegd, het is een zootje daarbuiten. (Op aarde zelf trouwens ook)

Groet, groet Eelke

Bedankt Eelke voor de interessante link,

Ik heb alleen een kleinde aanmerking, meteorieten "botsen" op aarde en niet andersom. Ik was al bekend met dit fenomeen, en dit bedoelde ik eigenlijk niet, de aarde is nog steeds nergens tegen aangebotst.


In ieder geval is de aarde al 4 1/2 miljard (volgens de evolutie jaartelling, of is die al geupdate) jaar nergens tegen aangebotst .

I know het zijn de inieminie dingetjes waar we over heen lezen. Maar die fout maak ik ook vaak genoeg hoor, dus das nie zo erug.
Maar wat de meteorieten betreft. Ik vind dat juist een heel interessant onderwerp, aangezien het getuigt van ordening en niet van chaos. Ik heb ooit een Islamitische reden gekregen, waarom er meteor(ieten) regens zijn. Maar daar bezit ik niet genoeg kennis over, kga daar nog even over consulten, als ik meer weet post ik het wel. Maar laten we het doen met wat bekend is volgens de wetenschap. Het getuigt van ordening dat er een dampkring om de aarde is, waarvan de atmosfeer ons beschermt tegen invallen van meteorieten. Hetzij door een meteoriet af te remmen of het ding te laten op gaan in de atmosfeer.
Chaotisch noem ik dat niet. Nogmaals astronomen adresseren zulke verschijnselen ook niet met chaos.

In de Koran vertelt God hoe hij het volk Lot (volgens mij SODOM) heeft bestraft.

33. The people of Lut denied the warnings.) (34. Verily, We sent against them Hasib (a violent storm of stones), except the family of Lut, them We saved in the last hour of the night,) (35. As a favor from Us. Thus do We reward him who gives thanks.)

Overigens wil ik benadrukken dat ik het eigenlijk over planeten had en niet over meteorieten, maar dat had ik niet duidelijk aangegeven. De aarde is al 5 mljard jaar niet tegen een planeet aangebotst (de 9 planeten die geordend om de zon en meerdere manen routeren). Moderne wetenschap is zover dat ze in staat zijn berekeningen te maken die miljoenen jaren verder een dergelijke planeetbotsing kunnen waarnemen, en die is niet waargenomen.


Die godsdiensten toch?

1) Welke van de honderd?
2) Ik representeer alleen de Islam!
3) Bron graag!

bamajob.nl
04-04-05, 16:21
Mijn neefje van 4 jaar is linkshandig. Van mijn schoonzus mag hij niet met zijn linkerhand eten.

Tomas
04-04-05, 16:50
Geplaatst door AARDIG
Ik snap je niet!

Wil je nou 's ophouden met dat geschreeuw, aub?!!!!


Ik had toch duidelijk aangegeven dat het om planeten gaat! Ik heb buiten beschouwing gelaten welke planeten ik bedoelde, aangezien ik geen astronoom ben!

Oh, ik dacht dat je er van uitging dat het hele universum een speeltje van allah was. Voor mij is het nieuw dat allah zich slechts met de 9 bekende planeten om onze zon bezig hield. De planeet die ooit de astroide gordel was was dus ook niet van hem.

Ik haal god en allah dan door elkaar. sorry. God heeft dus de rest gemaakt.


Dat sterrenstelsels botsen is een bekend fenomeen, het komt echter bijna of nooit voor met sterren/planeten.

Ja, maar da's godsschuld dus. Niet van allah. En buite ndat bestaan sterrenstelsels uit miljarden sterren met misschien wel net zoveel planeten. Dus al die botsen bestaat er een kansje dat dat ook voor sterren en of planeten geldt. Maargoed, da's ver weg. Heel ver weg. En da's gods zooitje.


n ieder geval is de aarde al 4 1/2 miljard (volgens de evolutie jaartelling, of is die al geupdate) jaar nergens tegen aangebotst.

De aarde is in die tijd een paar keer flink gebombardeerd door hele grote planetoides, metoren en kometen. Een paar keer is al het leven bij compleet weggevaagd. De bekendste grote uitroeiing is natuurlijk die van 65 miljoen jaar geleden. Het einde van het dino-tijdperk. De grootstewas in het perm. Maar da's heel heel lang geleden. Eigenlijk zijn alle planeten het resultaat van ontelbare botsingen. Het begon als een paar kometen die tegen elkaar flikkerden en door de toenemende zwaartekracht van deze objecten functioneerden ze steeds meer als stofzuigers om zodoende al het puin te klonteren tot de nu bekende planteten. Een chaotisch ontstaan zeg maar. Gelukkig is dat allang weer voorbij en worden we nu slechts sporadisch gebombardeerd door significante objecten.

Dat de aarde nog bestaat na al die miljarden jaren is op zich niet zo heel toevallig. Er is voor zover bekend maar 1 planeet in ons stelsel uit elkaar gereten. En als dat toevallig de aarde was geweest had jij deze vraag niet gesteld. Dus de vraag is daarmee ook eigenlijk beantwoord.


Dat is natuurlijk niks vergeleken met lichtjaren, maar het is iets waar vraagtekens achter gezet kunnen worden.

Lichtjaren is een afstandmaat. Ik zie het verband niet.


Waar ik eigenlijk op doelde, is de maan, de aarde en de zon. Want die zijn relevant in ons huidige leven.

OK, die zijn dus alleen van allah. Goed. Had ie er dan niet voor kunnen zorgen dat hun banen qua tijd precies op elkaar waren afgestemd? Nu hebben we zonne-jaren waar geen maan-maanden in passen en aard-dagen die in geen van die beiden passen. Daarom hebben we zoiets chaotisch als het schrikkeljaar en seconde.


Eb en vloed is daarbij ook een heel mooi en prachtige ontwikkeling.

Ja, die loopt geheel "toevallig" gelijk aan de baan van de maan. Tjonge knap dat ie die synchroon weet te houden. Een wonder.


Waarom is er nooit chaos in de draaipraktijken van de aarde, zon en maan? Waarom wijken ze niet af!

En naast het feit dat ze zo slecht op elkaar zijn afgestemd (broddelwerk?) is het inderdaad ook niet constant. Er zijn nogal wat verstoringen. Maar gelukkig valt het allemaal niet zo op. De schaal is groot een paar milliseconde meer of minder dag merkt niemand.


Een zwart gat vind ik overigens alleen maar een bewijs van ordening! Wij ruimen ook alle overbodig vuil netjes op! Alle sterren die een massa 3 keer zo groot willen aannemen als de zon, in de prullenbak!

Huh?


En het leuke van een zwart gat, is dat niemand weet wat er in dat ding afspeelt! Dus uit Islamitisch oogpunt wil daarom ook geen speculaties oproepen. Overigens denk ik dat astronomen, het woord chaos niet in de mond nemen. Ze proberen een deskundigere verklaring te geven, anders zouden ze niet eens moeite doen, dingen proberen te verklaren. Dan zouden ze gewoon roepen; "O wat zeg je? Nieuwe planeet ontdekt? .........O gewoon chaos, ja chaos.".

Chaostheorie heet dat in de wetenschap. Zoek maar op.

Umarvlie
04-04-05, 17:26
Geplaatst door Eelke
Elk jaar botst de aarde tegen duizenden meteorieten aan.

In het kader van de schuldvraag is het zo dat de aarde van rechts kwam en dus niet tegen de meteorieten bostte maar de meteoren tegen de aarde. :fpetaf:

Tomas
04-04-05, 17:33
Geplaatst door Umarvlie
In het kader van de schuldvraag is het zo dat de aarde van rechts kwam en dus niet tegen de meteorieten bostte maar de meteoren tegen de aarde. :fpetaf:

Typisch. Geen discussie kan zonder moslims over moraal, goed, fout of de schuldvraag. Is dit de reden dat exacte wetenschap een westers ding is?