PDA

Bekijk Volledige Versie : Groninger universiteitstudenten eisen meer gebedsruimtes



Marsipulami
04-04-05, 18:08
Studenten eisen gebedsruimtes in Groninger universiteit

Gepubliceerd op maandag 04 april 2005

GRONINGEN (ANP) - Studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen vinden dat er in de universitaire gebouwen meer ruimte moet komen om te bidden. Ze zijn ontstemd over de nieuwbouwplannen van de universiteit waarin geen plaats meer wordt ingeruimd voor gebedsruimtes.

De studenten, met een eigen fractie vertegenwoordigd in de Universiteitsraad, hebben het college van bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen daarover ter verantwoording geroepen, zo maakte een woordvoerder maandagmiddag bekend.

mark61
04-04-05, 18:53
Malloten. Laat ze in Rotterdam gaan studeren. Of aan de VU, als het christenen zijn.

tr_imparator
04-04-05, 18:59
Geplaatst door mark61
Malloten. Laat ze in Rotterdam gaan studeren. Of aan de VU, als het christenen zijn.

je kan toch bidden waar je wilt( er zijn genoeg plaatsen waar je kan bidden, gewoon een leeg lokaaltje zoeken?), hoezo moet er overal een gebedsruimte komen..

mark61
04-04-05, 19:18
Geplaatst door tr_imparator
je kan toch bidden waar je wilt( er zijn genoeg plaatsen waar je kan bidden, gewoon een leeg lokaaltje zoeken?), hoezo moet er overal een gebedsruimte komen..

Ja, dat exhibitionisme begrijp ik ook nooit. Jij dus ook niet? Volgens mij kan je prima bidden overal, in kerken en moskeeën bijvoorbeeld. Heeft een boeing van SA airlines ook een moskee aan boord?

Joesoef
04-04-05, 20:24
Och. Het zijn jongeren. Jongeren zijn heel bewust bezig met hun identiteit en de omgeving. Dat ze een bidruimte willen begrijp ik best wel. Thuis hebben ze de middelen, op straat de Moskee maar waar ze het grootse gedeelte van de dag zitten zo meteen niet.

En de vergelijking van een vliegtuig gaat wel erg mank. Alsof je elke werkdag 8 uur in een vliegtuig zit voor 4 jaar lang. Bovendien zijn mensen die reizen langer dan 1,5 uug (als ik het goed heb) vrijgesteld van gebed.


Ben het er overigens niet mee eens dat er een aparte moskee zou moeten komen. Maar een stilteruimte voor alle gezindten waar moslims kunnen bidden is vanzelfsprekend.

AARDIG
04-04-05, 22:23
Als je reist mag je zittend bidden!

En wat betreft dat Artikel. Het is mooi als ze er rekening mee houden, maar meestal zijn er genoeg lege lokalen/projectruimten om te bidden, zoals tr_imperator al aangaf.