PDA

Bekijk Volledige Versie : Amnesty bezorgd over doodvonnissen



Goodnight
05-04-05, 08:01
05 April 2005 07:54

LONDEN De doodstraf is vorig jaar zeker 3797 keer voltrokken, zo meldt Amnesty International. De meeste doodstraffen werden uitgevoerd in China, met zeker 3400 terechtstellingen. Iran komt op de tweede plaats, met 159 executies. Daarvan ging het in drie gevallen om kinderen.

Ook in China was zeker één van de ter dood gebrachten jonger dan 18.China en Iran hebben beide de VN-conventie voor de rechten van het kind ondertekend, dat doodvonnissen van kinderen verbiedt.

In Vietnam vonden 64 executies plaats en in de VS 59.Vijf landen schaften de doodstraf in 2004 af en twee (Sri Lanka en Irak) voerden hem juist in.



Hmmzz....ik zie weinig islamitische landen....ook geen Saoedie Arabie...:zozo:

Joesoef
05-04-05, 08:09
Geplaatst door Goodnight
05 April 2005 07:54

LONDEN De doodstraf is vorig jaar zeker 3797 keer voltrokken, zo meldt Amnesty International. De meeste doodstraffen werden uitgevoerd in China, met zeker 3400 terechtstellingen. Iran komt op de tweede plaats, met 159 executies. Daarvan ging het in drie gevallen om kinderen.

Ook in China was zeker één van de ter dood gebrachten jonger dan 18.China en Iran hebben beide de VN-conventie voor de rechten van het kind ondertekend, dat doodvonnissen van kinderen verbiedt.

In Vietnam vonden 64 executies plaats en in de VS 59.Vijf landen schaften de doodstraf in 2004 af en twee (Sri Lanka en Irak) voerden hem juist in.



Hmmzz....ik zie weinig islamitische landen....ook geen Saoedie Arabie...:zozo:


Wat zeggen die landen er eigenlijk zelf van, die executies van kinderen?

Hoelang is de deadrow in Amerika eigenlijk?

Goodnight
05-04-05, 10:05
Geplaatst door Joesoef
Wat zeggen die landen er eigenlijk zelf van, die executies van kinderen?

Hoelang is de deadrow in Amerika eigenlijk? dat mijn beste Joesoef is een grote mysterie.

Ik ben wel benieuwd naar het hoe, waarom, wanneer en alles erachter.

mark61
05-04-05, 14:01
There were 3600 people on death row when this site was created. Despite popular opinion executions are rare events, usually less than 100 each year, and the U.S. has
never had more than 200 executions in any one year. In the year 2000 we executed only 98 people. At that pace it will take over 36 YEARS just to go through the death row roster One time. Plus, there are around 350 new death sentences each year. Think realistically about those numbers for a moment. It is only a matter of time until the math becomes impossible to ignore. It almost goes without saying that unless the equation changes the vast majority of condemned inmates will die of old age and not a lethal injection as mandated by law. We are left with three choices: 1) Do nothing ... 2) Execute more people or 3) stop executing people all together.

Volgens http://donlemaire.homestead.com/deathpen.html

An almost universal prohibition exists on the execution of persons who were under the age of 18 at the time of the crime.

Since 2000, only five countries in the world are known to have executed juvenile offenders: China, Democratic Republic of Congo (DRC), Iran, Pakistan, and the United States. Pakistan and China have abolished the juvenile death penalty, but there have been problems in nationwide compliance with the law.

Twenty-one* U.S. states allow for the execution of people who were 16 or 17 at the time of the crime. Out of the 38 death penalty states, 16 have abolished this punishment for juvenile offenders.

In the past five years, the United States has executed 13 juvenile offenders. Eight of these executions took place in the state of Texas. The rest of the world combined carried out five such executions. The United States accounts for four of the last five known juvenile offender executions in the last two years.

As of January 2004, more than 70 juvenile offenders sat on death rows throughout the United States; this constitutes approximately 2% of the total death row population.

http://www.amnestyusa.org/abolish/juveniles.html

Het getal van Amnesty correspondeert keurig met Don Lemaire

mark61
05-04-05, 14:08
Geplaatst door Goodnight

Hmmzz....ik zie weinig islamitische landen....ook geen Saoedie Arabie...:zozo:

Nouw, hier dan, als je zo graag wilt.

1.2 Wist je dat…

…88% van de executies in 2000 die bekend zijn bij Amnesty worden uitgevoerd in China, Iran, Saoedie Arabië en de VS?

http://www.amnesty.nl/downloads/doodstraf.doc

Iran heeft 7 minderjarigen geexecuteerd vorig jaar.

Dat 2 van de 5 genoemde landen islamitisch zijn verontrust je niet? Niet dat het mij verder wat uitmaakt.

Saudi Arabia has one of the highest rates of executions in the world. At least 103 people were executed in 1999, as recorded by Amnesty International. In the past 20 years 1,163 people are known to have been executed. The true figure is probably much higher.

Only the Saudi Arabian authorities know how many people are currently under sentence of death. Amnesty International is aware of at least 45 prisoners reportedly held on capital charges. Among them is Abdul Karim Vastel, a 24-year-old Afghan national, who was arrested in 1996 and is reportedly under sentence of death for murder, after getting into a fight with another man who later died. Like all those sentenced to death in Saudi Arabia, he will have no meaningful opportunity to appeal against this irrevocable punishment.

http://www.amnesty.org/ailib/intcam/saudi/issues/dp.html

Sjo dan. Jij wat leesvoer. :)

Goodnight
05-04-05, 15:19
Hmzz...in het eerste artikeltje wat ik op teletekst las werd SA niet genoemd.
Daarom was ik ook verbaasd.

Zowieso verbaasd dat China blijkbaar koploper is.

Door al die negatieve nieuws rondom de islam zou je toch haast gaan denken dat die 1ste plaats toebedeeld zou worden aan een Islamitisch land.

mark61
05-04-05, 15:26
China heeft 1.300.000.000 inwoners. Dus dat is 3,4 executies per 1.300.000 inwoners, oftewel 1 per 400.000.

Saoedi-Arabië heeft 26.000.000 inwoners. Dus dat is 1 executie per 260.000 inwoners.

In Amerika worden net als in SA ook zo'n 100 mensen geëxecuteerd, maar dan bij een bevolking die zo'n 15 keer zo groot is.

SA wint met glans, namelijk bijna 2 keer zoveel als China, 15 keer zoveel als de VS. Of het moest je alleen om de absolute getallen gaan.

Goodnight
05-04-05, 15:45
Geplaatst door mark61
China heeft 1.300.000.000 inwoners. Dus dat is 3,4 executies per 1.300.000 inwoners, oftewel 1 per 400.000.

Saoedi-Arabië heeft 26.000.000 inwoners. Dus dat is 1 executie per 260.000 inwoners.

In Amerika worden net als in SA ook zo'n 100 mensen geëxecuteerd, maar dan bij een bevolking die zo'n 15 keer zo groot is.

SA wint met glans, namelijk bijna 2 keer zoveel als China, 15 keer zoveel als de VS. Of het moest je alleen om de absolute getallen gaan. Ik ging eigenlijk alleen af op de absolute getallen...zoals die werden bekend werden gemaakt in bovenstaand Nederlands talig artikel.

krakeb
05-04-05, 15:47
Geplaatst door Goodnight
Door al die negatieve nieuws rondom de islam zou je toch haast gaan denken dat die 1ste plaats toebedeeld zou worden aan een Islamitisch land.

Maak je geen zorgen.........t gaat slechts om doodvonissen.
Bij martekpraktijken zal t rijtje islamitische landen vast en zeker een stuk langer zijn. No worries......

mark61
05-04-05, 15:48
Geplaatst door Goodnight
Ik ging eigenlijk alleen af op de absolute getallen...zoals die werden bekend werden gemaakt in bovenstaand Nederlands talig artikel.

Ja mfouw.

Julien
05-04-05, 15:50
Geplaatst door Goodnight
Zowieso verbaasd dat China blijkbaar koploper is.


Wist ja dat echt niet? Nou China is echt al eeuwenlang de koploper in het schenden van mensenrechten volgens mij.

Elk doodvonnis is er 1 teveel. Of dat nou in het achterlijke christelijke USA gebeurt, of in het achterlijke islamitische Saoedie Arabië.

De doodstraf is een primitiebe straf.

The_Reporter
05-04-05, 17:23
In Nederland wordt een moordenaar bestraft met tien jaar autodidactisme...

De Nobele
05-04-05, 18:19
Geplaatst door mark61
China heeft 1.300.000.000 inwoners. Dus dat is 3,4 executies per 1.300.000 inwoners, oftewel 1 per 400.000.

Saoedi-Arabië heeft 26.000.000 inwoners. Dus dat is 1 executie per 260.000 inwoners.

In Amerika worden net als in SA ook zo'n 100 mensen geëxecuteerd, maar dan bij een bevolking die zo'n 15 keer zo groot is.

SA wint met glans, namelijk bijna 2 keer zoveel als China, 15 keer zoveel als de VS. Of het moest je alleen om de absolute getallen gaan.

Ach ja, dat omrekenen naar verhouding. Zo kwam ik indertijd op 151 Nobelprijzen uit *melancholiek*

krakeb
05-04-05, 18:24
Geplaatst door De Nobele
Ach ja, dat omrekenen naar verhouding. Zo kwam ik indertijd op 151 Nobelprijzen uit *melancholiek*

Welk land en in verhouding tot welk ander land??

Wizdom
05-04-05, 20:37
Geplaatst door mark61
China heeft 1.300.000.000 inwoners. Dus dat is 3,4 executies per 1.300.000 inwoners, oftewel 1 per 400.000.

Saoedi-Arabië heeft 26.000.000 inwoners. Dus dat is 1 executie per 260.000 inwoners.

In Amerika worden net als in SA ook zo'n 100 mensen geëxecuteerd, maar dan bij een bevolking die zo'n 15 keer zo groot is.

SA wint met glans, namelijk bijna 2 keer zoveel als China, 15 keer zoveel als de VS. Of het moest je alleen om de absolute getallen gaan.

Maar dan tel je al die anarchistische moordpartijen er niet bij op die weer gefundeerd zijn op de zogenaamde lifestyle in de VS... dat in tegenstelling tot landen in China en SA waar er minder ongecontroleerde anarchie heerst....

Verder treft de VS blaam voor wat betreft de mensen rechten in landen als Irak, Palestina, Haiti en noem al die andere bevriende dictator landjes maar op...

Dan heb ik het nog niet eens over de sweeps zoals in Fallujah en dergelijke...

Al met al denk ik dat wanneer je dit allles in de rapportage meeneemt op dit moment landen als China en SA de mensenrechten toets glanzend kunnen doorstaan in tegenstelling tot de VS...

taouanza
07-04-05, 13:21
Geplaatst door Goodnight
Hmzz...in het eerste artikeltje wat ik op teletekst las werd SA niet genoemd.
Daarom was ik ook verbaasd.

Zowieso verbaasd dat China blijkbaar koploper is.

Door al die negatieve nieuws rondom de islam zou je toch haast gaan denken dat die 1ste plaats toebedeeld zou worden aan een Islamitisch land. Moslim zijn in China is een misdaad. Hoppa daar heb je link!

888
07-04-05, 15:19
Geplaatst door taouanza
Moslim zijn in China is een misdaad. Hoppa daar heb je link!

Kan je mij meer over vertellen dat daar een misdaad is. Snap het even niet want in China heb je 120 miljoen moslim.