PDA

Bekijk Volledige Versie : Normbesef



GroteWolf
05-04-05, 09:07
Een soort welzijnsinstantie in Amsterdam Zuid (de Pijp-Oost, Diamantbuurt etc) en een journaliste die een jaar in Amsterdam West verbleef concluderen hetzelfde: Grote groepen Marokkaanse jongeren kennen geen normbesef (en nogal wat andere dingen maar daar gaat het dan nu niet over).
Dan hebben ze het niet alleen over tieners maar ook over 6 tot 10 jarigen.

Natuurlijk zullen sommigen meteen denken: O Grotewolf heeft weer wat negatiefs gevonden en gaat daarover zeuren. En dat is natuurlijk waar want ik kan het ook hebben over mooie culturele feesten, gezellige workshops voor de hele buurt, religieuze verdieping of succesvolle IT studenten en dat doe ik dan niet. Maar ik woon in Amsterdam en zie regelmatig hele jonge Noord Afrikaanse kinderen in mijn buurt. Laatst nog een groepje van hooguit tien jaar oud die even leuk een auto wilden kraken. Dus ik maak me wel zorgen en dat lijkt me niet ten onrechte,

Wat is er aan de hand? Klopt het allemaal niet? Of wel? En wat is dan de oorzaak? En, allebelangrijkste: Wat is er aan toe doen?

freya
05-04-05, 09:27
Tsja er zijn altijd groepen jongeren geweest die zichzelf als de koning van de straat beschouwden. Pietje Bel had ook al geen normbesef.

Is iets van alle tijden en van alle culturen.

Heeft te maken met ouders die heel andere dingen aan hun hoofd hebben (zoals geen werk, geen geld, niet voldoende woonruimte) dan het opvoeden van hun kinderen.

MarinadeMix
05-04-05, 09:58
Het klopt bij te veel jongeren, behalve als hun ouders in de buurt zijn. Dan zijn het modelburgers.

Tomas
05-04-05, 10:03
Onder autochtonen bestaat de angst dat hun kind een straatkind wordt. Daarmee wordt bedoeld dat ouders proberen te vermijden dat hun kind teveel op straat doelloos rondhangt. Liever naar en (sport) vereniging, jeugdlocatie of bij vrienden thuis. De straat is een slechte plek om op te groeien. Althans zo kijken veel autochtonen er tegen aan. Ik wil b.v. niet dat mijn zoon met een groepje leeftijdgenootjes ergens rondhangt waar ie in de weg zou kunnen staan. Laat staan dat ie mensen lastig zou kunnen vallen. Niet iedereen maakt zich daar natuurlijk druk om, maar wel de mainstream wat mij betreft. Hoe zit dat bij Marokkaanse ouders b.v.? Leeft dat uberhaupt of is de straat gewoon de standaard plek om op te groeien?

MarinadeMix
05-04-05, 10:08
Geplaatst door Tomas
Onder autochtonen bestaat de angst dat hun kind een straatkind wordt. Daarmee wordt bedoeld dat ouders proberen te vermijden dat hun kind teveel op straat doelloos rondhangt. Liever naar en (sport) vereniging, jeugdlocatie of bij vrienden thuis. De straat is een slechte plek om op te groeien. Althans zo kijken veel autochtonen er tegen aan. Ik wil b.v. niet dat mijn zoon met een groepje leeftijdgenootjes ergens rondhangt waar ie in de weg zou kunnen staan. Laat staan dat ie mensen lastig zou kunnen vallen. Niet iedereen maakt zich daar natuurlijk druk om, maar wel de mainstream wat mij betreft. Hoe zit dat bij Marokkaanse ouders b.v.? Leeft dat uberhaupt of is de straat gewoon de standaard plek om op te groeien?

De marokkaanse ouders die ik ken maken zich daar wel druk om, alleen ondernemen ze daar te weinig tegen in tegenstelling tot autochtone ouders.

Op een bepaalde leeftijd (pubertijd) is het ook moeilijker om ze dingen te verbieden en zullen ze tegen de wil van de ouders bij hun vrienden op straat rondhangen en steeds langer en vaker.

Simon
05-04-05, 10:10
Er was gisteren een stukje over op AT5 en leraren op die school vonden het ook zorgwekkend.

Journaliste schrikt in Slotervaart
Bij Vrij Nederland-journaliste Margalith Kleiwegt zijn de schellen van de ogen gevallen. Ze liep een jaar mee in Slotervaart en schrok van de antiWesterse sentimenten. Slotervaart is de buurt van Mohammed B. , lange rijen flatgebouwen, bezaaid met satellietschotels.
Kleiwegt bezocht regelmatig klas 2k van het Calvijn College. Ze kwam bij kinderen thuis, waarvan de ouders bijna geen Nederlands spreken en niet weten of en waarom hun kinderen naar school gaan.
Ze pleit er tegenover het AT5 Nieuws voor om de ouders uit hun isolement te halen door huisbezoeken van leraren.

bron: AT5 website

MarinadeMix
05-04-05, 10:12
Geplaatst door Simon
Er was gisteren een stukje over op AT5 en leraren op die school vonden het ook zorgwekkend.

Journaliste schrikt in Slotervaart
Bij Vrij Nederland-journaliste Margalith Kleiwegt zijn de schellen van de ogen gevallen. Ze liep een jaar mee in Slotervaart en schrok van de antiWesterse sentimenten. Slotervaart is de buurt van Mohammed B. , lange rijen flatgebouwen, bezaaid met satellietschotels.
Kleiwegt bezocht regelmatig klas 2k van het Calvijn College. Ze kwam bij kinderen thuis, waarvan de ouders bijna geen Nederlands spreken en niet weten of en waarom hun kinderen naar school gaan.
Ze pleit er tegenover het AT5 Nieuws voor om de ouders uit hun isolement te halen door huisbezoeken van leraren.

Ik zag het en terecht gaven ze aan dat leraren het al druk/zwaar genoeg hebben.

GroteWolf
05-04-05, 10:12
Tsja er zijn altijd groepen jongeren geweest die zichzelf als de koning van de straat beschouwden. Pietje Bel had ook al geen normbesef.


Dat zou betekenen dat deze twee mensen/instanties de zaken niet in perspectief zien.

Ik zelf denk dat het normbesef in Little Havanna, de Bronx en Compton ook niet je dat is. Maar die wijken zijn gerwoon opgegeven (zoals ook grote delen van Washington en Rio bijvoorbeeld) en de politie komt er z'n auto niet uit. En mensen uit die wijken komen de betere buurten niet in zonder dat er een patrouillewagen achter ze rijdt.

Dus dan is de situatie in West en de Diamantbuurt relatief nog onschuldig én in breder wereldwijd perspectief een normaal gevolg van de huidige tijden van verstedelijking en overbevolking.

Tomas
05-04-05, 10:15
Geplaatst door MarinadeMix
De marokkaanse ouders die ik ken maken zich daar wel druk om, alleen ondernemen ze daar te weinig tegen in tegenstelling tot autochtone ouders.

Op een bepaalde leeftijd (pubertijd) is het ook moeilijker om ze dingen te verbieden en zullen ze tegen de wil van de ouders bij hun vrienden op straat rondhangen en steeds langer en vaker.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor Marokkaanse ouders moeilijker wordt. Veel moeilijker. Afgelopen weekend b.v. hebben wij voro 't eerst teogegeven aan onze dochter -die wij daar eigenlijk veel te jong voor achten- om naar een jeugddiscotheek te gaan. Leeftijd 12-15 jaar. We hebben ons eerst maar eens goed geinformeerd. Een praatje gemaakt met de eigenaar, andere ouders, onze dochter uitgehoord en haar vriendinnetjes. En uiteindelijk toegegeven en haar daar afgezet. Beviel me niks. Maargoed, er kan eigenlijk maar weinig mis gaan in zo'n relatief goed gecontroleerde omgeving.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je als autochtone ouder meer vrijheden aan je dochter/zoon kunt en durft te geven omdat je de omstandigeheden beter kunt beoordelen en inschatten. Voor een marokkaanse ouder lijkt mij dit veel ingewikkelder. In de eerste plaats is het al een compleet nieuw fenomeen zoiets als een discotheek. Het concept is al voldoende om erop tegen te zijn kan ik mij zo voorstellen. Laat staan om je eens uitgebreid en goed te laten voorlichten door deze en gene. Dus de kans is groter dat de dochter er in haar eentje stiekem op uit gaat. Of niet? En dat het verschil tussen haar gedrag op straat en thuis alleen maar groter wordt.

Couscousje
05-04-05, 10:17
Geplaatst door Tomas
Ik kan me goed voorstellen dat het voor Marokkaanse ouders moeilijker wordt. Veel moeilijker. Afgelopen weekend b.v. hebben wij voro 't eerst teogegeven aan onze dochter -die wij daar eigenlijk veel te jong voor achten- om naar een jeugddiscotheek te gaan. Leeftijd 12-15 jaar. We hebben ons eerst maar eens goed geinformeerd. Een praatje gemaakt met de eigenaar, andere ouders, onze dochter uitgehoord en haar vriendinnetjes. En uiteindelijk toegegeven en haar daar afgezet. Beviel me niks. Maargoed, er kan eigenlijk maar weinig mis gaan in zo'n relatief goed gecontroleerde omgeving.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je als autochtone ouder meer vrijheden aan je dochter/zoon kunt en durft te geven omdat je de omstandigeheden beter kunt beoordelen en inschatten. Voor een marokkaanse ouder lijkt mij dit veel ingewikkelder. In de eerste plaats is het al een compleet nieuw fenomeen zoiets als een discotheek. Het concept is al voldoende om erop tegen te zijn kan ik mij zo voorstellen. Laat staan om je eens uitgebreid en goed te laten voorlichten door deze en gene. Dus de kans is groter dat de dochter er in haar eentje stiekem op uit gaat. Of niet? En dat het verschil tussen haar gedrag op straat en thuis alleen maar groter wordt.

Ik geloof dat ik je punt helemaal niet begrijp.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen/weten/vragen?

Cc

Tomas
05-04-05, 10:18
Geplaatst door Couscousje
Ik geloof dat ik je punt helemaal niet begrijp.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen/weten/vragen?

Cc

Aan jou? Niks. Hoezo?

GroteWolf
05-04-05, 10:20
Het lijkt mij eerder een probleem dat Marokkaanse ouders hun zoons helemaal niets verbieden. Maar ik kan me vergissen.

Couscousje
05-04-05, 10:22
Geplaatst door Tomas
Aan jou? Niks. Hoezo?

Niet aan mij, maar aan het hele forum.

Je plaatst een nogal onsamenhangende tekst en ik vraag je naar de moraal van je verhaal.

Cc

Tomas
05-04-05, 10:22
Geplaatst door Couscousje
Niet aan mij, maar aan het hele forum.

Je plaatst een nogal onsamenhangende tekst en ik vraag je naar de moraal van je verhaal.

Cc

Jij bent de woordvoerder van het hele forum?

Couscousje
05-04-05, 10:23
Geplaatst door GroteWolf
Het lijkt mij eerder een probleem dat Marokkaanse ouders hun zoons helemaal niets verbieden. Maar ik kan me vergissen.

De leven is de leven is de leven van de straat.

Wie is broer, wie is vriend, wie is maat.

Copyright Ali B. 2003

Cc

MarinadeMix
05-04-05, 10:23
Geplaatst door Tomas
Ik kan me goed voorstellen dat het voor Marokkaanse ouders moeilijker wordt. Veel moeilijker. Afgelopen weekend b.v. hebben wij voro 't eerst teogegeven aan onze dochter -die wij daar eigenlijk veel te jong voor achten- om naar een jeugddiscotheek te gaan. Leeftijd 12-15 jaar. We hebben ons eerst maar eens goed geinformeerd. Een praatje gemaakt met de eigenaar, andere ouders, onze dochter uitgehoord en haar vriendinnetjes. En uiteindelijk toegegeven en haar daar afgezet. Beviel me niks. Maargoed, er kan eigenlijk maar weinig mis gaan in zo'n relatief goed gecontroleerde omgeving.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je als autochtone ouder meer vrijheden aan je dochter/zoon kunt en durft te geven omdat je de omstandigeheden beter kunt beoordelen en inschatten. Voor een marokkaanse ouder lijkt mij dit veel ingewikkelder. In de eerste plaats is het al een compleet nieuw fenomeen zoiets als een discotheek. Het concept is al voldoende om erop tegen te zijn kan ik mij zo voorstellen. Laat staan om je eens uitgebreid en goed te laten voorlichten door deze en gene. Dus de kans is groter dat de dochter er in haar eentje stiekem op uit gaat. Of niet? En dat het verschil tussen haar gedrag op straat en thuis alleen maar groter wordt.

Ik denk dat de meeste marokkaanse jongeren niet eens toestemming vragen om naar de disco toe te gaan, omdat ouders een bepaalde beeld hebben van disco's en meteen zullen weigeren. Ik zie ook niet gauw marokkaanse ouders navraag doen (al is het om de taal, religie) en dan heb ik het niet eens over jongeren die massaal geweigerd worden (zeggen ze)

Couscousje
05-04-05, 10:24
Geplaatst door Tomas
Jij bent de woordvoerder van het hele forum?

Nee, ik ben degene die jou vraagt wat nu de kern van je "mijn dochter van 12 jaar gaat naar de disco en wat Marokkaanse ouders daarmee te maken hebben" verhaal is.

Cc

MarinadeMix
05-04-05, 10:25
Geplaatst door GroteWolf
Het lijkt mij eerder een probleem dat Marokkaanse ouders hun zoons helemaal niets verbieden. Maar ik kan me vergissen.

Denk je werkelijk dat marokkaanse ouders willen dat hun kinderen de hele dag op straat rondhangen (i.p.v te studeren, werken, sporten etc)?

Marsipulami
05-04-05, 10:26
Geplaatst door GroteWolf
Wat is er aan de hand? Klopt het allemaal niet? Of wel?


Altijd alles in verhouding zien. Het valt dus reuze mee.


En wat is dan de oorzaak?

Ondermijning van het gezag van de ouders door de Nederlandse staat, verstoorde opvoedingsrelaties door assimilatiedwang, botsing van beschavingen in het hoofd van die kinderen, gebrek aan "significant others" die als positief identificatiemodel kunnen gelden, enz.



En, allebelangrijkste: Wat is er aan toe doen?

De verzuiling nieuw leven inblazen. Zelforganisatie van Marokkanen nog meer ondersteunen, bestrijden van discriminatie, meer jobs voor allochtonen, meer studiebegeleiding, enz.

Tomas
05-04-05, 10:36
Geplaatst door MarinadeMix
Ik denk dat de meeste marokkaanse jongeren niet eens toestemming vragen om naar de disco toe te gaan, omdat ouders een bepaalde beeld hebben van disco's en meteen zullen weigeren. Ik zie ook niet gauw marokkaanse ouders navraag doen (al is het om de taal, religie) en dan heb ik het niet eens over jongeren die massaal geweigerd worden (zeggen ze)

Yep. Wat dat laatste betreft dat hoorde ik ook van mijn dochtertje. Die was daar behoorlijk verontwaardigd over. En terecht.

Tomas
05-04-05, 10:37
Geplaatst door Couscousje
Nee, ik ben degene die jou vraagt wat nu de kern van je "mijn dochter van 12 jaar gaat naar de disco en wat Marokkaanse ouders daarmee te maken hebben" verhaal is.

Cc

't is al zo kort, om daar nog een samenvatting voor jou van te maken vind ik erg overdreven.

Carolus
05-04-05, 10:37
Geplaatst door freya

Heeft te maken met ouders die heel andere dingen aan hun hoofd hebben (zoals geen werk, geen geld, niet voldoende woonruimte) dan het opvoeden van hun kinderen.

Weer de bekende linkse excuuspraat.

1. Als je geen werk hebt, kun je juist veel tijd aan de kinderen besteden.
2. Als je weinig geld hebt kun je op creatieve wijze met je kinderen bezig zijn (is ook veel beter dan een consumenten-opvoeding).
3. Als je weinig woonruimte hebt, trek er dan op uit in de natuur (goed voor het eco-besef van kinderen).

RinC
05-04-05, 10:37
Geplaatst door Simon
Er was gisteren een stukje over op AT5 en leraren op die school vonden het ook zorgwekkend.

Journaliste schrikt in Slotervaart
Bij Vrij Nederland-journaliste Margalith Kleiwegt zijn de schellen van de ogen gevallen. Ze liep een jaar mee in Slotervaart en schrok van de antiWesterse sentimenten. Slotervaart is de buurt van Mohammed B. , lange rijen flatgebouwen, bezaaid met satellietschotels.
Kleiwegt bezocht regelmatig klas 2k van het Calvijn College. Ze kwam bij kinderen thuis, waarvan de ouders bijna geen Nederlands spreken en niet weten of en waarom hun kinderen naar school gaan.
Ze pleit er tegenover het AT5 Nieuws voor om de ouders uit hun isolement te halen door huisbezoeken van leraren.

bron: AT5 website

Tja.. Calvijn College ken ik toen ik nog op de middelbare school zat. Het is niet bepaald een school waar brave leerlingen op zitten. Het staat erom bekend dat het een school is waar veel moeilijk opvoedbare kinderen op zitten. Er zitten ook niet veel leerlingen op. Ik kwam ze toenertijd tegen in de bus (lijn 19), altijd schreeuwend en krijsend en ruziezoekend en merendeel was geeneens Marokkaans. Junior College, vroeger als Pascal College (HAVO/VWO) staat op een steenworp afstand van deze school en daar zitten veel leerlingen op (met name allochtonen). Waarom heeft Kleiwegt persé gekozen voor Calvijn?

Couscousje
05-04-05, 10:38
Geplaatst door Tomas
't is al zo kort, om daar nog een samenvatting voor jou van te maken vind ik erg overdreven.

Ik denk dat er geen punt is.

Het is je reinste lulkoek en een trieste poging van jou om omhoog te likken en omlaag te trappen.

"Kijk mij een geweldige ouder zijn, want mijn dochtertje mag al naar de kroeg."

Dat is pas erg overdreven.

Cc

Tomas
05-04-05, 10:41
Geplaatst door Couscousje
Ik denk dat er geen punt is.

Het is je reinste lulkoek en een trieste poging van jou om omhoog te likken en omlaag te trappen.

"Kijk mij een geweldige ouder zijn, want mijn dochtertje mag al naar de kroeg."

Dat is pas erg overdreven.

Cc

Waarom maak je er een wedstrijdje moraliseren van? Heb me nergens uitgesproken over goed, slecht, beter etc. Slechts wat vermoedens geuit over hoe het zou kunnen gaan.

Couscousje
05-04-05, 10:42
Geplaatst door Tomas
Waarom maak je er een wedstrijdje moraliseren van? Heb me nergens uitgesproken over goed, slecht, beter etc. Slechts wat vermoedens geuit over hoe het zou kunnen gaan.

Ik maak helemaal nergens een wedstrijdje van.

Ik vroeg je tot 3 keer toe naar je punt.

Geen reactie.

Dan rest er maar 1 conclusie: dat je geen punt maakt, maar dat je gewoon een vies spelletje speelt.

He, weten we ook weer hoe serieus we jou moeten nemen.

Je bent gewoon smakeloos bezig.

Cc

Tomas
05-04-05, 10:43
Geplaatst door Couscousje
Ik maak helemaal nergens een wedstrijdje van.

Ik vroeg je tot 3 keer toe naar je punt.

Geen reactie.

Dan rest er maar 1 conclusie: dat je geen punt maakt, maar dat je gewoon een vies spelletje speelt.

He, weten we ook weer hoe serieus we jou moeten nemen.

Je bent gewoon smakeloos bezig.

Cc

Als het stukje van mij te lang voor je is, kan je misschien beter op wsdb mee discusseren.

Couscousje
05-04-05, 10:46
Geplaatst door Tomas
Als het stukje van mij te lang voor je is, kan je misschien beter op wsdb mee discusseren.

Ik denk dat je op WSDB of Stormfront beter tot je recht komt dan ik.

Op het moment dat jij op je nummer wordt gezet, ga je persoonlijk worden.

Overigens kom ik hier langer dan jij, dus jij bent wel de allerlaatste die mij waar dan ook heen mag wijzen.

Ik stel voor dat je gaat stappen in de kroeg met je 12-jarige dochter en Marokkaanse ouders in hun waarde laat.

Jij bent wel de allerlaatste die iets te zeggen heeft over ouderschap van wie dan ook, feestbeest.

Cc

Tomas
05-04-05, 10:47
Geplaatst door Couscousje
Ik denk dat je op WSDB of Stormfront beter tot je recht komt dan ik.

Op het moment dat jij op je nummer wordt gezet, ga je persoonlijk worden.

Overigens kom ik hier langer dan jij, dus jij bent wel de allerlaatste die mij waar dan ook heen mag wijzen.

Ik stel voor dat je gaat stappen met je 12-jarige dochter en Marokkaanse ouders in hun waarde laat.

Jij bent wel de allerlaatste die iets te zeggen heeft over ouderschap van wie dan ook, feestbeest.

Cc

Had je mij op mijn nummer gezet? Waar?

MarinadeMix
05-04-05, 10:49
Geplaatst door Tomas
Yep. Wat dat laatste betreft dat hoorde ik ook van mijn dochtertje. Die was daar behoorlijk verontwaardigd over. En terecht.

Ach ja :)

Couscousje
05-04-05, 10:49
Geplaatst door Tomas
Had je mij op mijn nummer gezet? Waar?

Hetzelfde nummer waarop je 12-jarige dochter in de discotheek wordt besprongen door haar negervriendjes.

Cc

Wide-O
05-04-05, 10:50
Wat zegt normbesef over het kapen van discussies ? :rood:

Tomas
05-04-05, 10:50
Geplaatst door Couscousje
Hetzelfde nummer waarop je 12-jarige dochter in de discotheek wordt besprongen door haar negervriendjes.

Cc

Ze heeft er maar 1 hoor.

Carolus
05-04-05, 10:54
Geplaatst door Couscousje
Hetzelfde nummer waarop je 12-jarige dochter in de discotheek wordt besprongen door haar negervriendjes.

Cc

Getverderrie, wat een onsmakelijk gedoe.....

Couscousje
05-04-05, 10:55
Geplaatst door Tomas
Ze heeft er maar 1 hoor.

:duim:

Good for her.

Ik kijk uit naar de volgende Marokkaanse-ouders-bashing van je, terwijl je vertelt hoe je 13-jarige dochter voor het eerst seks heeft gehad met haar negervriendje onder je eigen dak, omdat jij zo coulant en een goede papa was toe te staan dat hij mocht blijven slapen.

Cc

Couscousje
05-04-05, 10:57
Geplaatst door Carolus
Getverderrie, wat een onsmakelijk gedoe.....

Kom kom, niet zo.

Jij mocht vast ook van je papa naar de jeugddiscotheek met je negervriendje.

Je hebt immers geen Marokkaanse ouders. :moe:

Stelletje walgelijk schijnheilige kut-Nederlanders, tfoe.

Cc

MarinadeMix
05-04-05, 10:57
Geplaatst door Carolus
Getverderrie, wat een onsmakelijk gedoe.....

Mee eens, niks van aantrekken.

Couscousje
05-04-05, 10:58
Geplaatst door MarinadeMix
Mee eens, niks van aantrekken.

Niet zo hard zuigen, meisje.

:zwaai:

Cc

Carolus
05-04-05, 10:59
Geplaatst door Couscousje
Kom kom, niet zo.

Jij mocht vast ook van je papa naar de jeugddiscotheek met je negervriendje.

Je hebt immers geen Marokkaanse ouders. :moe:

Stelletje walgelijk schijnheilige kut-Nederlanders, tfoe.

Cc

Ik geloof dat ik jou niet erg aardig vind......

MarinadeMix
05-04-05, 11:00
Geplaatst door Couscousje
Niet zo hard zuigen, meisje.

:zwaai:

Cc

right back at ya :hihi:

Tomas
05-04-05, 11:00
Geplaatst door Couscousje
:duim:

Good for her.

Ik kijk uit naar de volgende Marokkaanse-ouders-bashing van je, terwijl je vertelt hoe je 13-jarige dochter voor het eerst seks heeft gehad met haar negervriendje onder je eigen dak, omdat jij zo coulant en een goede papa was toe te staan dat hij mocht blijven slapen.

Cc

Vind je daar weinig verschil tussen zitten? Naar een jeugddisco en sex?

Couscousje
05-04-05, 11:05
Geplaatst door Carolus
Ik geloof dat ik jou niet erg aardig vind......

Ik geloof dat ik jouw mening niet belangrijk vind.

Cc

Couscousje
05-04-05, 11:06
Geplaatst door Tomas
Vind je daar weinig verschil tussen zitten? Naar een jeugddisco en sex?

Volgens mij ben jij degene die daar weinig verschil in vindt zitten.

Cc

Tomas
05-04-05, 11:08
Geplaatst door Couscousje
Volgens mij ben jij degene die daar weinig verschil in vindt zitten.

Cc

Kan je dat ook onderbouwen?

Couscousje
05-04-05, 11:10
Geplaatst door Tomas
Kan je dat ook onderbouwen?

Over onderbouwen gesproken:

Ik vroeg jou naar mijn weten om het punt dat je maakte, door een betoog te houden over de discotheekpraktijken van je 12-jarige dochter en wat Marokkaanse ouders daar in hemelsnaam mee te maken hebben. Dat heb je niet gedaan.

Wie ben jij om mij te vragen om een onderbouwing?

Cc

Carolus
05-04-05, 11:11
Geplaatst door Couscousje
Ik geloof dat ik jouw mening niet belangrijk vind.

Cc

Wel, en ik ben reeds door enige berichten van jou volledig overtuigd van jouw onbeduidendheid.

Tomas
05-04-05, 11:12
Geplaatst door Couscousje
Over onderbouwen gesproken:

Ik vroeg jou naar mijn weten om het punt dat je maakte, door een betoog te houden over de discotheekpraktijken van je 12-jarige dochter en wat Marokkaanse ouders daar in hemelsnaam mee te maken hebben. Dat heb je niet gedaan.

Wie ben jij om mij te vragen om een onderbouwing?

Cc

Ik zie het verband niet tussen deze twee zaken. Enerzijds dat jij mijn stukje over opvoeden te ingewikkeld vindt en anderzijds dat je niet wilt aangeven waarom jij vindt dat ik geen verschil tussen sex en een jeugddisco zie. Zie je dat zelf wel?

Couscousje
05-04-05, 11:12
Geplaatst door Carolus
Wel, en ik ben reeds door enige berichten van jou volledig overtuigd van jouw onbeduidenheid.

Tell it to someone who gives a shit.

Cc

Couscousje
05-04-05, 11:15
Geplaatst door Tomas
Ik zie het verband niet tussen deze twee zaken. Enerzijds dat jij mijn stukje over opvoeden te ingewikkeld vindt en anderzijds dat je niet wilt aangeven waarom jij vindt dat ik geen verschil tussen sex en een jeugddisco zie. Zie je dat zelf wel?

Ik hoop dat jij zal inzien dat ik niet te verwarren ben door je inhoudsloze one-liners.

Ik vroeg je heel duidelijk en herhaaldelijk naar het punt dat je maakte, omdat je hele hypocriete dingen insinueert.

Dat heb je heel goed in de gaten gehad en besloot daarom te doen of je neus bloedt.

En nu ga je nog steeds op die toer verder.

Deze topic ging over normbesef.

Mijn vraag aan jou, hypocrietje, was:

Welk punt maak je met je mijn dochter van 12 mag naar de kroeg en Marokkaanse ouders-verhaal?

Cc

mark61
05-04-05, 11:16
Geplaatst door GroteWolf
Het lijkt mij eerder een probleem dat Marokkaanse ouders hun zoons helemaal niets verbieden. Maar ik kan me vergissen.

Ze verbieden ze zat, alleen is de 'opvolging' wat gebrekkig. Soms. Of wat vaker.

Tomas
05-04-05, 11:17
Geplaatst door Couscousje
Ik hoop dat jij zal inzien dat ik niet te verwarren ben door je inhoudsloze one-liners.

Ik vroeg je heel duidelijk en herhaaldelijk naar het punt dat je maakte, omdat je hele hypocriete dingen insinueert.

Dat heb je heel goed in de gaten gehad en besloot daarom te doen of je neus bloedt.

En nu ga je nog steeds op die toer verder.

Deze topic ging over normbesef.

Mijn vraag aan jou, hypocrietje, was:

Welk punt maak je met je mijn dochter van 12 mag naar de kroeg en Marokkaanse ouders-verhaal?

Cc

Vertal dan eens wat ik volgens jou insuneer. Misschien helpt dat.

Couscousje
05-04-05, 11:18
Geplaatst door Tomas
Vertal dan eens wat ik volgens jou insuneer. Misschien helpt dat.

Misschien moet jij maar eens vertellen welk punt je maakt.

Cc

P.S.: Al die spelfouten opeens... Zenuwachtig?

Tomas
05-04-05, 11:20
Geplaatst door Couscousje
Misschien moet jij maar eens vertellen welk punt je maakt.

Cc

P.S.: Al die spelfouten opeens... Zenuwachtig?

Mijn punt staat in dat stukje waar ik volgens jou heel veel mee insinueer. Die spelfouten komen door te lange nagels. Ik ga ze zo's knippen.

Couscousje
05-04-05, 11:21
Geplaatst door Tomas
Mijn punt staat in dat stukje waar ik volgens jou heel veel mee insinueer. Die spelfouten komen door te lange nagels. Ik ga ze zo's knippen.

Vertel dat punt eens in 1 zin, dat was ook de oorspronkelijke vraag namelijk.

Dat "stukje" raakt namelijk kant noch wal van onsamenhangendheid.

Ik ben erg benieuwd naar wat jij nu eigenlijk wilt zeggen met dat "stukje".

Ik heb alle tijd.

Cc

P.S.: Je draait er wel erg om heen, hypocrietje. Begint een beetje op te vallen.

GroteWolf
05-04-05, 11:25
De leven is de leven is de leven van de straat.
Wie is broer, wie is vriend, wie is maat.


Straat afsluiten.

Tomas
05-04-05, 11:25
Geplaatst door Couscousje
Vertel dat punt eens in 1 zin, dat was ook de oorspronkelijke vraag namelijk.

Dat "stukje" raakt namelijk kant noch wal van onsamenhangendheid.

Ik ben erg benieuwd naar wat jij nu eigenlijk wilt zeggen met dat "stukje".

Ik heb alle tijd.

Cc

P.S.: Je draait er wel erg om heen, hypocrietje. Begint een beetje op te vallen.

ALs jij zegt wat jij denkt dat ik insinueer, kan ik helemaal op maat aan jou uitleggen wat ik precies bedoel. Of misschien heb je wel gelijk. Wie weet.

mark61
05-04-05, 13:16
Hé, ze is weg. Zeker omdat je niet te stangen valt. Is de lol er snel van af.

Tomas
05-04-05, 13:22
Geplaatst door mark61
Hé, ze is weg. Zeker omdat je niet te stangen valt. Is de lol er snel van af.

Het is altijd hetzelfde liedje. Diegene die d'r aandacht niet willen komen er niet af. En ik kan het niet vasthouden. C'est la vie.

tr_imparator
05-04-05, 13:38
Geplaatst door mark61
Ze verbieden ze zat, alleen is de 'opvolging' wat gebrekkig. Soms. Of wat vaker

het verbieden opzich is al goed. Ik heb ook wel vaak dingen gedaan, waarvan me ouders zeiden: 'nee, dat mag niet, omdat...'.. je zit dan steeds met het gevoel van ' ben ik goed bezig ', en zeker ben je je dan meer bewust op evt. fouten, die je kan maken als puber... Het is veel leuker als je iets doet, waarin je ouders toestemmen.

en welles gehoord van de volgende uitdrukking: ''gezen pabuc, bok getirir''?

@thomas: een kind van 12 jaar heeft niks te zoeken bij een disco. Je bent een zorgzame ouder die hier goedkeuring zoekt bij zijn verkeerde keuze? Het begint met jeuddisco's en zo loopt het steeds een stapje op(alcohol, drugs, sex..), totdat het 'besef' van haar eigenwaarde weg is..,.zulke plekken die hebben alleen slecht invloed op haar en dat weet jij ook.

mark61
05-04-05, 13:39
Geplaatst door Tomas
Het is altijd hetzelfde liedje. Diegene die d'r aandacht niet willen komen er niet af. En ik kan het niet vasthouden. C'est la vie.

Tis gewoon niet eerlijk. Punt.

Tomas
05-04-05, 13:52
Geplaatst door tr_imparator

@thomas: een kind van 12 jaar heeft niks te zoeken bij een disco. Je bent een zorgzame ouder die hier goedkeuring zoekt bij zijn verkeerde keuze? Het begint met jeuddisco's en zo loopt het steeds een stapje op(alcohol, drugs, sex..), totdat het 'besef' van haar eigenwaarde weg is..,.zulke plekken die hebben alleen slecht invloed op haar en dat weet jij ook.

Tja. Ik vond het niet makkelijk nee. Maar feit is dat ze anders bij een heel klein select groepje kinderen in haar klas hoort dat niet meedoet met de kinderdisco. Iets wat vreselijk belangrijk voor haar is. Vooral omdat ze het zo'n -en daar heeft ze mi gelijk in- leuke klas vindt.

Maar waarom vind ik het niet makkelijk eigenlijk? Omdat het leidt tot alcohol, drugs en drank? Ja, ergens wel. Niet dat dit in een jeugddisco mogelijk is, maar ze went vast aan de ambiance, de sfeer. Ze ruikt eigenlijk al een beetje aan de toekomst. Als het ware. Zo zou je dat kunnen zien.

Ik weet wel zeker dat ze ooit alcohol zal drinken. Sterker nog, ze zipt wel eens stiekem aan mijn bier. Maar ik begon zelf ook al heel jong. Mijn eerste biertje was denk ik ook voor mijn 13e. En dat hoeft niet verkeerd uit te pakken, dat zijn andere omstandigheden die het 'm doen. Zo zou b.v. een slechte relatie met je ouders je eerder tot alcoholist kunnen leiden dan een biertje op je 13e.

Ook weet ik wel zeker dat ze ooit een keer een stikkie zal gaan roken. Daar ontkom je ook niet aan. Hoort erbij tegenwoordig. Dat zal ze nooit in een bar, kroeg of disco leren. Dat gebeurd op school en op straat. In kroegen is het verboden.

In disco's is pillen slikken begrijp ik. En dan specifiek house en trance muziek enzo. Da's niks voro haar voorlopig dus dat probleem zie ik nog even niet.

Dan sex... Tja. Dat kan overal en nergens gebeuren. In een jeugddisco is ze in iedergeval beschermd en gevrijwaard van ongewenste intimiteiten. En wat nog belangrijker is, ze leert omgaan met jongens en meisjes onder andere omstandigheden. En persoonlijk denk ik nog neit dat ze daar zelf echt aan toe is.

Maargoed. Je zou als vader eigenlijk het leifst je dochter in een klosster douwen. Dat is wel zo. Dat zal altijd wel zo blijven. Kinderen zijn gewoon klote.

GroteWolf
05-04-05, 14:04
Kinderen opvoeden is moeilijk. Die van mij is nog te klein voor de peuterdisco dus dat scheelt. Maar op een dag zal ie wel een soort Keith Richards worden. Nou ja, al ie net zo rijk wordt kan ie er in ieder geval van genieten. Ja, jongens zijn geen meisjes. Ook bij ons Westerlingen speelt dat verschil.

De kinderdisco Thomas, dat is toch een soort klasseavond? Of een hockeyfeest? Dat is toch niet nieuw of zo? Ze gaat toch cola drinken en giechelen en heeeeeel misschien een zoentje geven?

Tomas
05-04-05, 14:12
Geplaatst door GroteWolf
Kinderen opvoeden is moeilijk. Die van mij is nog te klein voor de peuterdisco dus dat scheelt. Maar op een dag zal ie wel een soort Keith Richards worden. Nou ja, al ie net zo rijk wordt kan ie er in ieder geval van genieten. Ja, jongens zijn geen meisjes. Ook bij ons Westerlingen speelt dat verschil.

De kinderdisco Thomas, dat is toch een soort klasseavond? Of een hockeyfeest? Dat is toch niet nieuw of zo? Ze gaat toch cola drinken en giechelen en heeeeeel misschien een zoentje geven?

't is wat meer dan een klaseavond. 't is een redelijk echte disco, maar dan alleen toegankelijk onder strenge voorwaarden voor kinderen tussen de 12 en 15. En voorwaarden zijn bv de ouders komen brengen en weer halen. ID bewijs. Geen alcohol. En de overeenkomst met een klassefeest is wel weer dat iedereen iedereen kent.

En wie haar een zoentje geeft is trouwens dood. Daarvoor heb ik toch die gun bij je besteld.

krakeb
05-04-05, 14:28
Geplaatst door Tomas
maar dan alleen toegankelijk onder strenge voorwaarden voor kinderen tussen de 12 en 15. En voorwaarden zijn bv de ouders komen brengen en weer halen. ID bewijs. Geen alcohol. En de overeenkomst met een klassefeest is wel weer dat iedereen iedereen kent.



Had jij dat allemaal willen ondergaan toen je van die leeftijd was?

Tomas
05-04-05, 14:30
Geplaatst door krakeb
Had jij dat allemaal willen ondergaan toen je van die leeftijd was?

Neuh, ik niet. Ik heb het nooit zo op disco's gehad. Heel soms met het juiste gezelschap. M'n zoontje ook niet. Die mag al een jaar maar heeft nooit de behoefte gehad. Hoezo? Maaar eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat je in deze zin met "ondergaan" bedoelt.

mark61
05-04-05, 14:30
Geplaatst door krakeb
Had jij dat allemaal willen ondergaan toen je van die leeftijd was?

Toen wel toch? Nou ben je misschien wijzer.


Long time no see, overigens.

krakeb
05-04-05, 14:38
Geplaatst door mark61
Toen wel toch? Nou ben je misschien wijzer.


Long time no see, overigens.

:ego: Kdacht t niet!
Kging vanaf mn 13e regelmatig naar hardrock concerten. AC/DC, Iron Maiden, Motorhead, Metallica.....
Opgehaald worden door mn ouders was wel het laatste dat ik wilde. En toen had je gelukkig ook geen gezeik met ID-pasjes enzo.
:D Mn ouders mochten wel mn concertkaartjes dokken als ik weer eens blut was.


Long time no see?
Ben slechts 5 dagen hier niet geweest.
Maar toch lief van je dat je me al zo snel mist :knipoog:

krakeb
05-04-05, 14:43
Geplaatst door Tomas
Hoezo? Maaar eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat je in deze zin met "ondergaan" bedoelt.

Tis nogal wat: ID-controle, gebracht en gehaald worden door pa en moeke, ouders die van te voren de uitgaans plek controleren, ouders die van te voren met andere ouders praten, strenge leeftijds-afbakening.

Het zou me niet verbazen dat zoiets averechts gaat werken....
Tis wel goed bedoeld vd ouders maar t komt wel erg verstikkend over.....

Tomas
05-04-05, 14:46
Geplaatst door krakeb
Tis nogal wat: ID-controle, gebracht en gehaald worden door pa en moeke, ouders die van te voren de uitgaans plek controleren, ouders die van te voren met andere ouders praten, strenge leeftijds-afbakening.

Het zou me niet verbazen dat zoiets averechts gaat werken....
Tis wel goed bedoeld vd ouders maar t komt wel erg verstikkend over.....

't is dit of wachten tot je 16 bent. Dat jij met je 13e al naar de grote mensen disco's en concerten ging is eerder uitzondering dan regel hoor.

mark61
05-04-05, 14:49
Geplaatst door krakeb
:ego: Kdacht t niet!
Kging vanaf mn 13e regelmatig naar hardrock concerten. AC/DC, Iron Maiden, Motorhead, Metallica.....
Opgehaald worden door mn ouders was wel het laatste dat ik wilde. En toen had je gelukkig ook geen gezeik met ID-pasjes enzo.
:D Mn ouders mochten wel mn concertkaartjes dokken als ik weer eens blut was.

Ow ik was nog in pauselijke stemming en dacht dat je het uitgaan op zich bedoelde. Das zondig as hell.


Ben slechts 5 dagen hier niet geweest.
Maar toch lief van je dat je me al zo snel mist :knipoog:

Zeker wezen zieken op WSDB. Anytime.

krakeb
05-04-05, 15:02
Geplaatst door Tomas
't is dit of wachten tot je 16 bent. Dat jij met je 13e al naar de grote mensen disco's en concerten ging is eerder uitzondering dan regel hoor.


Live concerten trekken een brede leeftijdsgroep aan.
Zoiets komt denk ik vaker voor bij concerten dan bv. bij disco's.
Ook tegenwoordig zie ik bij concerten jonge kids rondlopen. De ene met de ouders erbij en de andere met leeftijdsgenoten......

Mischien omdat het bij disco's meer om het versieren van jongens en meiden gaat terwijl dat bij concerten totaal niet het geval is.
Maar kweet t niet. Kben nog nooit in een discotheek geweest.


Wat vind je dochter er eigenlijk zelf van dat de regels strikt zijn?

mulan
05-04-05, 15:03
Inconsequente manier van opvoeden. Marokkanen zijn over het algemeen namelijk stukken strenger dan Tomas die even gaat controleren of het wel veilig is voor zijn dochter in de jeugddisco.
Ze houden het alleen niet consequent in ere. De ene keer krijg je dus vet op je flikker, de keer erop krijg je helemaal niets te horen. De ene keer doe je iets veel ergers en worden ze nauwelijks boos, de keer erop doe je iets onbenulligs en de slipper kan niet groot genoeg zijn.

Ow en Tomas,controleren heeft geen zin hoor of niet zoveel zin lijkt me. Heb jij weleens die perfecte Amerikaanse suburbs gezien waar de ouders helemaal in het leven van de kinderen gemengd zijn en waar die kinderen dingen uithalen waarvan je denkt :moe:
Beste remedie is gewoon van je kind zo snel mogelijk een individu proberen te maken.Dan gaan ze voor zichzelf nadenken en laten dat niet door anderen doen.

GroteWolf
05-04-05, 15:04
En wie haar een zoentje geeft is trouwens dood. Daarvoor heb ik toch die gun bij je besteld.

Het zal je niet verbazen dat ik niet in die handel zit. Overigens denk ik wel dat het netjes is eventuele zoenslachtoffers van te voren te waarschuwen. Wellicht kun je je dochter een T-shirt laten dragen met een afschrikwekkende tekst. Ander voordeel is dat ze dan helemaal niet meer naar die Disco toe wil.

Ik was decennia lang een echte Disco (en later Club) ganger dus ik zie het wat anders. Vroeger of later geven jongens en meisjes zich over aan de geneugten van het nachtleven. Zolang ze dat maar relatief blijven zien en het goed doen op school zie ik weinig problemen.

krakeb
05-04-05, 15:07
Geplaatst door mark61
Ow ik was nog in pauselijke stemming en dacht dat je het uitgaan op zich bedoelde. Das zondig as hell.

Zeker wezen zieken op WSDB. Anytime.



Kheb ook al last van het pauselijke stemmings gevoel.
Al dagenlang zit het Popie Jopie-liedje van Pisa in mn kop.....arghhh


Je weet toch dat ik Zwarte Kat ben? :argwaan:

Tomas
05-04-05, 15:18
Geplaatst door mulan
Inconsequente manier van opvoeden. Marokkanen zijn over het algemeen namelijk stukken strenger dan Tomas die even gaat controleren of het wel veilig is voor zijn dochter in de jeugddisco.
Ze houden het alleen niet consequent in ere. De ene keer krijg je dus vet op je flikker, de keer erop krijg je helemaal niets te horen. De ene keer doe je iets veel ergers en worden ze nauwelijks boos, de keer erop doe je iets onbenulligs en de slipper kan niet groot genoeg zijn.


Consequent zijn is ook moeilijk. Het is nu eenmaal zo dat je de ene dag wat meer beren op de weg ziet dan de andere. En de ene dag heb je meer zin in opvoeden dan de andere. De ene dag relativeer je weer meer dan de andere. Probeert het zelf maar 's vol te houden consequent zijn. Wordt je niet goed van.


Ow en Tomas,controleren heeft geen zin hoor of niet zoveel zin lijkt me.

Nou het is in ieder geval het idee dat ik gezien heb waar het is, wat voor een jonge lui er komen, wie de boel beheert enzovoort. Natuurlijk kan je niks voor 100% voorkomen, maar niet alles is hetzelfde. De ene disco is de andere niet.


Heb jij weleens die perfecte Amerikaanse suburbs gezien waar de ouders helemaal in het leven van de kinderen gemengd zijn en waar die kinderen dingen uithalen waarvan je denkt :moe:

Eh, nee.


Beste remedie is gewoon van je kind zo snel mogelijk een individu proberen te maken.Dan gaan ze voor zichzelf nadenken en laten dat niet door anderen doen.

Precies. En dat doe je dus door enerzijds het leven niet te makkelijk te maken. Dus niet alles mag en kan. Ze moeten er wel om vechten of het gewoon verdienen. En anderzijds door ook niet alles te proberen voorkomen door te verbieden. Als je je dochter tot haar 25ste in een klooster douwt, heb je op haar 25ste een nog groter probleem.

mulan
05-04-05, 15:28
Geplaatst door Tomas
Consequent zijn is ook moeilijk. Het is nu eenmaal zo dat je de ene dag wat meer beren op de weg ziet dan de andere. En de ene dag heb je meer zin in opvoeden dan de andere. De ene dag relativeer je weer meer dan de andere. Probeert het zelf maar 's vol te houden consequent zijn. Wordt je niet goed van.

Nou het is in ieder geval het idee dat ik gezien heb waar het is, wat voor een jonge lui er komen, wie de boel beheert enzovoort. Natuurlijk kan je niks voor 100% voorkomen, maar niet alles is hetzelfde. De ene disco is de andere niet.

Eh, nee.

Precies. En dat doe je dus door enerzijds het leven niet te makkelijk te maken. Dus niet alles mag en kan. Ze moeten er wel om vechten of het gewoon verdienen. En anderzijds door ook niet alles te proberen voorkomen door te verbieden. Als je je dochter tot haar 25ste in een klooster douwt, heb je op haar 25ste een nog groter probleem.

Ja ik weet het. Zeer lelijk,alles achter elkaar geplakt hierboven,ben alweer vergeten hoe je per gedeelte moet quoten.
Maar goed. Consequent zijn is ook moeilijk. Weet alleen dat Marokkanen er toch echt wat bizarder mee omgaan waardoor er bij een klein kind dat juist structuur nodig heeft een beetje messing with the mind wordt gedaan.En voor de rest heb ik in deze opvoedingsdiscussie geen schijn van kans,heb het tegen iemand die ouder is waarbij ik dus per definitie altijd ongelijk heb :engel:

Je dochter in een klooster zetten till she's full grown lijkt me ook niet de beste oplossing maar dat zei ik ook niet. Streng doch rechtvaardig daar gaat het om :gniffel:

mark61
05-04-05, 15:30
Geplaatst door krakeb
Kheb ook al last van het pauselijke stemmings gevoel.
Al dagenlang zit het Popie Jopie-liedje van Pisa in mn kop.....arghhh


Je weet toch dat ik Zwarte Kat ben? :argwaan:

Da weet ik. Nouw blow je je kavver.

Tomas
05-04-05, 15:32
Geplaatst door mulan
Weet alleen dat Marokkanen er toch echt wat bizarder mee omgaan waardoor er bij een klein kind dat juist structuur nodig heeft een beetje messing with the mind wordt gedaan.

En waarom komt dat dan? Omdat extreem streng zijn veel moeilijker is vol te houden.

mark61
05-04-05, 15:32
Geplaatst door Tomas
Als je je dochter tot haar 25ste in een klooster douwt, heb je op haar 25ste een nog groter probleem.

Gewoon niet meer eruit halen werkt prima. Tevens tegen de overbevolking. :duim:

krakeb
05-04-05, 15:36
Geplaatst door mark61
Da weet ik. Nouw blow je je kavver.

Ik ontken gewoon alles wat ik eerder gezegd heb........

Juliette
05-04-05, 20:45
Geplaatst door Carolus
Weer de bekende linkse excuuspraat.

1. Als je geen werk hebt, kun je juist veel tijd aan de kinderen besteden.
2. Als je weinig geld hebt kun je op creatieve wijze met je kinderen bezig zijn (is ook veel beter dan een consumenten-opvoeding).
3. Als je weinig woonruimte hebt, trek er dan op uit in de natuur (goed voor het eco-besef van kinderen).

Niks linkse excuuspraat. Harde realiteit. Structurele problemen op vlak van huisvesting, onderwijs en arbeidsmarkt zijn veel belangrijkere oorzaken van probleemgedrag bij allochtonen dan afkomst of godsdienst.

Bij dat mooie rijtje 'hoe het anders kan' vergeet je iets.

4. Een eigen tv - show. Tokkies Revisited.