PDA

Bekijk Volledige Versie : Schrijver Saul Bellow overleden



Simon
06-04-05, 09:24
Het overlijden van Saul Bellow zal niet zoveel aandacht krijgen als het overlijden van de Paus gezien de poppenkast waar de wereld nu eenmaal gek op is. Maar deze auteur behoort tot de belangrijkste schrijvers die Amerika heeft voortgebracht en is nog steeds een genot om te lezen.

Schrijver Saul Bellow overleden

*******************
WASHINGTON De joods-Amerikaanse auteur
Saul Bellow is op 89-jarige leeftijd
overleden.Zijn bekendste boeken zijn
Humboldt's Gift en Herzog.In 1976 werd
Bellow onderscheiden met de Nobelprijs
voor de Literatuur.

Saul Bellow werd wel beschouwd als de
belangrijkste Amerikaanse schrijver van
na 1945.Humboldt's Gift leverde hem ook
de Pulitzer Prijs op.

Zijn personages zijn doorgaans complexe
mensen,die het hoofd boven water moeten
zien te houden in een harde,vervlakte
maatschappij.Zijn oeuvre vertoont ook
Europese trekken,en wordt gezien als
diepzinnig én humoristisch.

Spoetnik
06-04-05, 11:53
Saul Bellow heeft toevalligerwijs ook nog een boek geschreven over de man die Wolfowitz heeft onderwezen op de universiteit:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0141001763/qid=1112780056/sr=8-6/ref=pd_csp_6/103-7465228-3780653?v=glance&s=books&n=507846

TonH
06-04-05, 12:26
Geplaatst door Spoetnik
Saul Bellow heeft toevalligerwijs ook nog een boek geschreven over de man die Wolfowitz heeft onderwezen op de universiteit:


"Toevalligerwijs"? Je wordt mellow op je oude dag. :)


Maar ik had nooit wat met de Amerikaanse literatuur. Kan me Humboldts gift nog herinneren van mijn lijst. Was heel helder geschreven. Dat sprak me wel aan.

Simon
06-04-05, 13:03
Geplaatst door TonH
Maar ik had nooit wat met de Amerikaanse literatuur. Kan me Humboldts gift nog herinneren van mijn lijst. Was heel helder geschreven. Dat sprak me wel aan.

Ik wel. Het optimisme van de amerikaanse literatuur over de menselijke vrijheid en menselijke mogelijkheden spreekt mij zeer aan. Europa lijkt altijd moeizaam afscheid te nemen van een verleden dat het maar moeilijk loslaat. Voeg daarbij dat Saul Bellow van Russische afkomst is, daarnaast Jood is en de nodige diepgang in zijn werk heeft en het verklaart waarom ik vele van zijn boeken gelezen heb.

TonH
06-04-05, 14:42
Geplaatst door Simon
Ik wel. Het optimisme van de amerikaanse literatuur over de menselijke vrijheid en menselijke mogelijkheden spreekt mij zeer aan. Europa lijkt altijd moeizaam afscheid te nemen van een verleden dat het maar moeilijk loslaat. Voeg daarbij dat Saul Bellow van Russische afkomst is, daarnaast Jood is en de nodige diepgang in zijn werk heeft en het verklaart waarom ik vele van zijn boeken gelezen heb.

Ik kreeg op school niks over Amerikaans literatuur en heb nooit zelfstandig dat gat kunnen opvullen. Hemmingway en zo vond ik maar niks en vaak waren boeken die ik eens probeerde wel erg 'provinciaal'.

Heb je wat zinnige tips?