PDA

Bekijk Volledige Versie : De slechte Marokkaan



MarinadeMix
07-04-05, 10:36
De slechte Marokkaan

Mohamed El Omari

Met stijgende verbazing hebben wij de laatste column van Tom Naegels gelezen ("De goede moslim", DS 2-3 april). De Marokkaanse moslims worden daarin afgeschilderd als jaloerse, verdeelde en slechte' moslims, terwijl de Turken het goede voorbeeld zouden geven, onder meer bij de verkiezingen voor de moslimraad. Dat vraagt om nuancering. Zo is het fout dat de Turkse verkozenen bekritiseerd zouden worden vanuit Marokkaanse hoek. Het gaat erom dat er in het algemeen te weinig moslims gestemd hebben (van Marokkaanse, maar ook van andere origine) en niet zozeer dat er te weinig Marokkanen verkozen zijn.

Of is het een toppunt van democratie dat slecht tien procent van de kiesgerechtigden opdaagde en dat bepaalde kandidaten met slechts 69 of 71 stemmen verkozen zijn (op een totaal van 400.000 moslims)? Het is trouwens heus niet zo dat de negentig procent niet-stemmers allemaal Marokkanen waren. Als een grotere opkomst hetzelfde verkiezingsresultaat had gegeven, zouden er al veel minder problemen zijn. En als de kandidaten daarbovenop niet volgens hun etnische afkomst waren ingedeeld, zou er geen haan naar gekraaid hebben.

Een tweede verwijt dat geen steek houdt, is dat de Marokkaanse kritiek slechts achteraf is gekomen, nadat de verkiezingen hebben plaatsgevonden. Zowel het Brusselse parlementslid Fouad Ahidar (Spirit) als senator Fauzaya Talhaoui (Spirit) hadden voor de verkiezingen al laten weten dat er meer tijd nodig was om op grote schaal te kunnen mobiliseren. En ook onze vereniging heeft aan de alarmbel getrokken, door een opiniestuk te publiceren waarin de gebrekkige voorbereiding van de verkiezingen werd aangeklaagd, enkele weken voor ze plaatsvonden ("Een offerfeest als voorbeeld", DS 15 februari). In dat stuk stelden we voor om de verkiezingsdatum uit te stellen en een beroep te doen op de zelforganisaties om breder te mobiliseren. Want heel wat (Marokkaanse) moslims waren niet eens op de hoogte van de nieuwe verkiezingen. Toch bleef elke reactie van de bevoegde ministers bijvoorbeeld uit.

Verder klopt het evenmin dat de gebrekkige organisatie van de Marokkanen de oorzaak zou zijn van hun boycot van de verkiezingen. De echte reden daarvoor is dat het vertrouwen in de moslimorganen volledig zoek was, na het debacle van de vorige verkiezingen.

Ten slotte is het belachelijk te zeggen dat de Marokkaanse kritiek het beeld zou scheppen dat Marokkanen minder democratisch aangelegd zouden zijn. Wat is er democratischer dan kritisch participeren aan het maatschappelijk debat? Leven wij in een stalinistisch land, waarin elke zweem van kritiek verboden is? Ben je ondemocratisch wanneer je het niet-representatieve karakter van een gebrekkig georganiseerde verkiezing aankaart?

Gemakshalve wordt vergeten dat heel wat Turken het eens zijn met de fundamentele kritiek dat de organisatie van deze verkiezingen veel beter had gekund. De kunstmatige tegenstelling Turken versus Marokkanen', louter op basis van een meningsverschil tussen een aantal politici, is dan ook bijzonder betreurenswaardig, want clichebevestigend en leugenachtig. De Marokkanen' hebben nooit op de Turken' geschoten, alleen op de organisatie van de verkiezingen, die bij wet werd toevertrouwd aan een vijfkoppige commissie. Maar ja, het is sensationeler om in een column een cliche te onderstrepen.

Maar bovenal draagt het allemaal op geen enkele manier bij tot de kern van het debat, met name: hoe kunnen we komen tot een representatieve moslimvertegenwoordiging, die gedragen wordt door zoveel mogelijk moslims?

Mohamed El Omari (De auteur is voorzitter van de vereniging Divers en Actief.)



De Standaard 06/04/05

mocrogirl_xx
07-04-05, 13:08
Ten eerste moeten die Marokkanen daar weten dat er verkiezingen zijn, en die politici daar moeten hen toejuichen om te gaan stemmen, ze moeten zich beter gaan presenteren en er moet veel heeeeeeeeeeel veeeeeeel communicatie tussen beide zijn. Want daar doen ze ook geen ene moer aan!
Logisch toch dat die Marokkanen denken van tja, beter ga ik niet stemmen! Ze weten volgens mij niet eens op wie ze stemmen….Wat de plannen zijn van de eventuele politieke partij, en hoe ze georganiseerd zijn… :zweep:

taouanza
07-04-05, 13:20
|De Turken worden er altijd bijgehaald als stok om naar Marokkanen te slaan maar wat hebben de Turken er zelf aan. Turkse moskeeen en scholen worden net zo goed in de fik gestoken.
Turken kunnen echt blij zijn met die complimenten kopen een hoop voor.

Ozer
07-04-05, 15:27
Ik begrijp het artikel niet helemaal :cheefbek:
Ik neem aan dat deze verkiezing in Belgie of Frankrijk plaatsvond?


Volgens het artikel hebben de Marokkanen haast niet gestemd, en de turken ook niet, maar door de lage opkomst zijn er verhoudingsgewijs teveel Turken in de Molsimvertegenwoordiging(?) gekomen.

ALs de Marokkanen dat niet wilden, moesten ze maar meer gaan stemmen, zo werkt democratie nu eenmaal. Achteraf door blijven zeiken is echt iets voor losers.

Overigens vind ik het een zeer kwalijke zaak dat Turken op Turken, en Marokkanen op Marokkanen stemmen, om de Molsimvertegenwoordiger te bepalen. Stem op diegene die volgens jou kapabel genoeg is, en past in jouw denkwijze, denk ik dan. Wat maakt het nou uit of de vertegenwoordiger een Turk Somalier of Afghaan is? :rolleyes:

MarinadeMix
07-04-05, 15:32
Geplaatst door Ozer

Overigens vind ik het een zeer kwalijke zaak dat Turken op Turken, en Marokkanen op Marokkanen stemmen, om de Molsimvertegenwoordiger te bepalen. Stem op diegene die volgens jou kapabel genoeg is, en past in jouw denkwijze, denk ik dan. Wat maakt het nou uit of de vertegenwoordiger een Turk Somalier of Afghaan is? :rolleyes:

Precies en wat dan nog als er meer Turken in zitten (om wat voor reden dan ook), zolang de ideeën mensen aanspreken.

In een democratie heb je nou éénmaal de keus om niet te stemmen, dat maakt marokkanen niet minder democratisch ( die worden dan weer oververtegenwoordigd in debatten)

Ozer
07-04-05, 15:37
Geplaatst door taouanza
|De Turken worden er altijd bijgehaald als stok om naar Marokkanen te slaan maar wat hebben de Turken er zelf aan. Turkse moskeeen en scholen worden net zo goed in de fik gestoken.
Turken kunnen echt blij zijn met die complimenten kopen een hoop voor.
Ik zie de relevantie met het artikel niet helemaal.


Je hebt gelijk dat turken nu worden gezien als de good guys. Ik vraag me echt af hoe dat zo is gekomen, aangezien een aantal jaar terug wij de bad guys waren, en van de ene op de andere dag zijn dat de Marokkanen en in mindere mate antillianen geworden. Het is zelfs zo dat de Turken nu als voorbeeld worden gesteld. :D

Ik zoek al een tijdje antwoord op het waarom, maar ik kom er echt niet uit. Zou het te maken hebben met de relatief gezien, pro-Amerika houding van Turkije? Dat daarom de Turken als één van ons worden gezien, door de Hollanders?


ik weet het niet, ik ben er ook absoluut niet blij mee dat een Moslimgroep wordt gedemoniseerd. En ik hoop dat de Moslims 1 groep blijven, zoals Mohammed ( s.a.v.) dat ons adviseerde.

taouanza
07-04-05, 15:41
Geplaatst door Ozer
Ik zie de relevantie met het artikel niet helemaal.




Jij komt duidelijk net kijken.:hihi:



Je hebt gelijk dat turken nu worden gezien als de good guys. Ik vraag me echt af hoe dat zo is gekomen, aangezien een aantal jaar terug wij de bad guys waren, en van de ene op de andere dag zijn dat de Marokkanen en in mindere mate antillianen geworden. Het is zelfs zo dat de Turken nu als voorbeeld worden gesteld. :D

Ik zoek al een tijdje antwoord op het waarom, maar ik kom er echt niet uit. Zou het te maken hebben met de relatief gezien, pro-Amerika houding van Turkije? Dat daarom de Turken als één van ons worden gezien, door de Hollanders?


ik weet het niet, ik ben er ook absoluut niet blij mee dat een Moslimgroep wordt gedemoniseerd. En ik hoop dat de Moslims 1 groep blijven, zoals Mohammed ( s.a.v.) dat ons adviseerde.

Ik vroeg niet om een verklaring want het is duidelijk een verdeel en heerspolitiek en zoals ik al schreef in praktijk hebben de Turken net zo veel last van de islamhetze als Marokkanen.
Maar wat mijn vraag is hoe voel je als Turk daarbij?
Wat vind je van het compliment dat je beter bent dan een Marokkaan?

Ozer
07-04-05, 15:50
Geplaatst door taouanza
1. Jij komt duidelijk net kijken.:hihi:




2. Ik vroeg niet om een verklaring want het is duidelijk een verdeel en heerspolitiek en zoals ik al schreef in praktijk hebben de Turken net zo veel last van de islamhetze als Marokkanen.
3. Maar wat mijn vraag is hoe voel je als Turk daarbij?
Wat vind je van het compliment dat je beter bent dan een Marokkaan?
1. :fpetaf:
Is het normaal dat er offtopic wordt gepraat? ( en dat door een moderator)

2. Nou... de Turken hebben niet evenveel last van de demonisering van Marokkanen hoor. In mijn omgeving merk ik dat zelfs de gewone burger iets tegen Marokkanen heeft. Van Turken zijn ze ook niet al te positief, maar wel veel positiever als Marokkanen.
En kan jij mij de rede dan uitleggen, want terijl ik er al een tijdje over nadenk, begrijp ik echt niet waarom turken nu opeens zo goed zijn.

3.
ik ben er ook absoluut niet blij mee dat een Moslimgroep wordt gedemoniseerd. En ik hoop dat de Moslims 1 groep blijven, zoals Mohammed ( s.a.v.) dat ons adviseerde. :wink:

btw, het lijkt wel of jij mij schuldig ziet, voor het in mindere maten gepolariseerd worden door autochtonen. Je zegt het niet, maar het komt zo over. Als dit ook echt zo is, zou ik willen weten waarom je dat doet, en wat je denkt ermee te bereiken.

mark61
07-04-05, 15:54
Geplaatst door Ozer
btw, het lijkt wel of jij mij schuldig ziet, voor het in mindere maten gepolariseerd worden door autochtonen. Je zegt het niet, maar het komt zo over. Als dit ook echt zo is, zou ik willen weten waarom je dat doet, en wat je denkt ermee te bereiken.

Ze bedoelt: pas op, cryptobounty, als je denkt dat je met de ollanders mee mag doen en die NLMaroks laten vallen, dat kan je vergeten.

taouanza
07-04-05, 15:55
Geplaatst door Ozer
1. :fpetaf:
Is het normaal dat er offtopic wordt gepraat? ( en dat door een moderator)

3. :wink:

btw, het lijkt wel of jij mij schuldig ziet, voor het in mindere maten gepolariseerd worden door autochtonen. Je zegt het niet, maar het komt zo over. Als dit ook echt zo is, zou ik willen weten waarom je dat doet, en wat je denkt ermee te bereiken.

:verward: :confused: :wtf:

2
. Nou... de Turken hebben niet evenveel last van de demonisering van Marokkanen hoor. In mijn omgeving merk ik dat zelfs de gewone burger iets tegen Marokkanen heeft. Van Turken zijn ze ook niet al te positief, maar wel veel positiever als Marokkanen.
En kan jij mij de rede dan uitleggen, want terijl ik er al een tijdje over nadenk, begrijp ik echt niet waarom turken nu opeens zo goed zijn.

Nou ik ging een keer iets kopen bij een Turkse winkel.
En de jongen achter de toonbank lachte vriendelijk naar mij een probeerde een babbeltje te maken hij zei: Je bent Marokkaans he? Maar je lijkt helemaal niet op een Marokkaan.
Nog steeds vriendelijk lachend.
Ik zei: Dat hoor ik heel vaak maar ik ben wel een Marokkaan.
Toen lachte hij niet meer.

taouanza
07-04-05, 15:57
Geplaatst door mark61
Ze bedoelt: pas op, cryptobounty, als je denkt dat je met de ollanders mee mag doen en die NLMaroks laten vallen, dat kan je vergeten.

Jaha Mark ik heb ontzettend grote mond maar op de of andere manier heb ik toch jou nodig om te vertellen wat ik echt denk.

Ik stel een vraag meer niet.:moe:

Ozer
07-04-05, 16:23
Geplaatst door taouanza
:verward: :confused: :wtf:

Vroeger kwam ik wel eens op een ander forum, en daar werd streng toezicht gehouden opdat mensen niet offtopic zouden praten. Hier zie ik dat laat staan dat er een moderator iets van zegt, hij er zelf aan meedoet. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ten goede zal komen aan de discussies, maar zoals jij al zei kom ik maar net kijken, en kan ik daar niet over oordelen.
:fpetaf: = was bedoelt als groet van een nieuwkomer. :o
en over punt 3., dan heb ik niks gezegd. :blij:


Nou ik ging een keer iets kopen bij een Turkse winkel.
En de jongen achter de toonbank lachte vriendelijk naar mij een probeerde een babbeltje te maken hij zei: Je bent Marokkaans he? Maar je lijkt helemaal niet op een Marokkaan.
Nog steeds vriendelijk lachend.
Ik zei: Dat hoor ik heel vaak maar ik ben wel een Marokkaan.
Toen lachte hij niet meer.

:verward: :confused: :wtf:
leg uit, welke conclusies trek jij hieruit?

taouanza
07-04-05, 16:29
Geplaatst door Ozer
Vroeger kwam ik wel eens op een ander forum, en daar werd streng toezicht gehouden opdat mensen niet offtopic zouden praten. Hier zie ik dat laat staan dat er een moderator iets van zegt, hij er zelf aan meedoet. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ten goede zal komen aan de discussies, maar zoals jij al zei kom ik maar net kijken, en kan ik daar niet over oordelen.
:fpetaf: = was bedoelt als groet van een nieuwkomer. :o
en over punt 3., dan heb ik niks gezegd. :blij:


:verward: :confused: :wtf:
leg uit, welke conclusies trek jij hieruit?

Ik denk dat hij het als een compliment bedoelde en hij het niet leuk vond dat ik het niet als zodanig zag.

Tomas
07-04-05, 16:29
Geplaatst door Ozer

leg uit, welke conclusies trek jij hieruit?

Een kleine anekdote als 't mag:

Ik liep een tijdje terug met mijn vrouw te winkelen in de stad, eerst naar perrysport, daarna een kleding zaak en toen nog even langs de Marokkaan voor geitenkaas en nog wat zooi. De man achter de toonbank bij de Marokkaan was net zoals bijna alle andere verkopers de ons tot dan toe hadden geholpen ook al verkouden. Bij het afrekenen zegt mijn vrouw, nadat ze een paar keer gevraagd had wat ie nou zei, vanwege zijn verkoudheid: Goh, jullie zijn ook allemaal verkouden, zeg. Ik zag z'n zwakke glimlach direct verdwijnen en ik hoorde hem bijna denken: "Eerst zijn we allemaal criminelen, toen opeens allemaal terroristen en nu weer allemaal verkouden. Kut hollanders." Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

mark61
07-04-05, 16:36
Geplaatst door taouanza
Jaha Mark ik heb ontzettend grote mond maar op de of andere manier heb ik toch jou nodig om te vertellen wat ik echt denk.

Ik stel een vraag meer niet.:moe:

:)

Bofko
07-04-05, 16:39
:haha:


Geplaatst door Tomas
Goh, jullie zijn ook allemaal verkouden, zeg.

Het probleem begint natuurlijk al met het woord ´jullie´. Heeft inmiddels een negatieve associatie gekregen. Al duizenden keren een kut-generalisatie na ´jullie´ moeten horen en daar komt er wéér een, die ´jullie´zegt. De rest van de zin wordt door de kwaadheid waarschijnlijk niet meer gehoord.

Zei ze trouwens als echte Wolkse geen : ´gullie´ ?
`Gullie zijt oak ammel verkouwen war ?

Tomas
07-04-05, 16:41
Geplaatst door Bofko
:haha:



Het probleem begint natuurlijk al met het woord ´jullie´. Heeft inmiddels een negatieve associatie gekregen. Al duizenden keren een kut-generalisatie na ´jullie´ moeten horen en daar komt er wéér een, die ´jullie´zegt. De rest van de zin wordt door de kwaadheid waarschijnlijk niet meer gehoord.

Zei ze trouwens als echte Wolkse geen : ´gullie´ ?

Nee, ik heb dat maffe dialect van jullie er allang uit geslagen.

Maar ik denk dat ze "jullie" zei, omdat 't een Marokkaan was. Zodra een autochtoon een Marokkaan ziet, schakelt ie over op "jullie".

taouanza
07-04-05, 16:51
Geplaatst door Ozer
Vroeger kwam ik wel eens op een ander forum, en daar werd streng toezicht gehouden opdat mensen niet offtopic zouden praten. Hier zie ik dat laat staan dat er een moderator iets van zegt, hij er zelf aan meedoet. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ten goede zal komen aan de discussies, maar zoals jij al zei kom ik maar net kijken, en kan ik daar niet over oordelen.


Ik ben niet offtopic dat lijkt maar zo. Ik heb gewoon een andere kijk op zaken.:ego:

tr_imparator
07-04-05, 21:52
Geplaatst door taouanza

Ik vroeg niet om een verklaring want het is duidelijk een verdeel en heerspolitiek en zoals ik al schreef in praktijk hebben de Turken net zo veel last van de islamhetze als Marokkanen.
Maar wat mijn vraag is hoe voel je als Turk daarbij?
Wat vind je van het compliment dat je beter bent dan een Marokkaan?

Ik geloof dat Nederlanders een andere kijk hebben op marokkanen. Negatief. Maar als iemand een marokkaan beledigd en ik ben erbij of niet, dat verdedig ik altijd hem/haar. Op de een of andere manier voel ik me toch meer aangetrokken bij de marokkaanse groep( dan de Nederlandse). ALs er dan een belediging komt over marokkanen voel ik me ook beledigd.

Als er turken zijn die zich om deze reden trots voelen( zo van 'wij doen het beter' ..), dan vind ik dat absurd. Mijn vader ergert zich ook aan de mensen die marokkanen een slechte naam geven. Mensen zijn vaak oneerlijk tegen Marokkanen..dat zie je overal tegenwoordig..Me vader zegt welles 'wat willen ze van die mensen' Ik denk dat turken zich meer verbonden voelen met marokkanen.(vanwege geloof,
achtergrond), maar af en toe voel ik me wel verraden hoor.!

Het zou misschien komen doordat ik een a'dam west ben opgegroeid; ik ging altijd met marokkanen om, nog steeds eigenlijk, maar ik heb ook vaak ruzie gehad met hun vroeger...wij allochtonen vechten gewoon veel sneller..als een hollander inelkaar geslagen wordt maakt hij er een hele dramaverhaal van. Dat is trouwens ook een eigenschap van hollanders: eindeloos lullen en alle kleine details bespreken..ongepast!

en ik weet niet de nederlanse woord ervoor maar 'kinamak ayiptir'..

@ozer: ozer met alles respect maar soms begrijp ik ook niet wat je allemaal opschrijft! probeer is wat minder in nuances ofzo te schrijven..!of doe het in het turks vertaal ik het even :) of mark61 :D ..(saka, saka!!)

taouanza
08-04-05, 10:43
Geplaatst door tr_imparator
Ik geloof dat Nederlanders een andere kijk hebben op marokkanen. Negatief. Maar als iemand een marokkaan beledigd en ik ben erbij of niet, dat verdedig ik altijd hem/haar. Op de een of andere manier voel ik me toch meer aangetrokken bij de marokkaanse groep( dan de Nederlandse). ALs er dan een belediging komt over marokkanen voel ik me ook beledigd.

Als er turken zijn die zich om deze reden trots voelen( zo van 'wij doen het beter' ..), dan vind ik dat absurd. Mijn vader ergert zich ook aan de mensen die marokkanen een slechte naam geven. Mensen zijn vaak oneerlijk tegen Marokkanen..dat zie je overal tegenwoordig..Me vader zegt welles 'wat willen ze van die mensen' Ik denk dat turken zich meer verbonden voelen met marokkanen.(vanwege geloof,
achtergrond), maar af en toe voel ik me wel verraden hoor.!

Het zou misschien komen doordat ik een a'dam west ben opgegroeid; ik ging altijd met marokkanen om, nog steeds eigenlijk, maar ik heb ook vaak ruzie gehad met hun vroeger...wij allochtonen vechten gewoon veel sneller..als een hollander inelkaar geslagen wordt maakt hij er een hele dramaverhaal van. Dat is trouwens ook een eigenschap van hollanders: eindeloos lullen en alle kleine details bespreken..ongepast!

en ik weet niet de nederlanse woord ervoor maar 'kinamak ayiptir'..

@ozer: ozer met alles respect maar soms begrijp ik ook niet wat je allemaal opschrijft! probeer is wat minder in nuances ofzo te schrijven..!of doe het in het turks vertaal ik het even :) of mark61 :D ..(saka, saka!!)

Als ik met Surinamers praat hebben die ook hetzelfde hoor zelfs mijn Ethiopische buurvrouw. Hier wordt vaak gezegd dat er alleen maar problemen zijn met Marokkanen en de rest happy is dus ik vraag mijn buuf wat ze van Ayaan vindt. Ze kijkt zo::moe: en dan zo :wtf: en roept: Ik ga door!