PDA

Bekijk Volledige Versie : Meten met 2 maten



SalmayaSale
07-04-05, 10:12
Geweld buitensporig volgens Amnesty
Kritiek op politie Frankrijk

PARIJS - De politie in Frankrijk gebruikt geregeld buitensporig en zelfs dodelijk geweld tegen vooral jonge, mannelijke verdachten van Afrikaanse en Arabische origine. Dat stelt de mensenrechtenorganisatie Amnesty International in een gisteren verschenen rapportage.

Amnesty hekelt in het document de Franse regering, rechters en de top van de politie die het geweld gewoon toestaan. In het rapport 'Frankrijk: op zoek naar gerechtigheid' komt Amnesty na een onderzoek van tien jaar naar eigen zeggen met bewijzen voor "het falen van het juridisch systeem in Frankrijk om mensenrechtenschendingen te vervolgen en te bestraffen".

De organisatie beschrijft achttien zaken tot in detail en komt tot de conclusie dat er sprake is van een patroon van straffeloosheid voor wat betreft het optreden van de Franse politie. "Frankrijk heeft te maken met een juridisch systeem met twee snelheden, waarbij zaken aangebracht door de politie veel sneller vervolgd worden dan klachten van slachtoffers."

Het aantal dodelijke schietpartijen in volgens Amnesty "onduidelijke omstandigheden door politie en gendarme" is de afgelopen jaren weliswaar gedaald, maar klachten over mishandeling zijn toegenomen, in 2004 zelfs met 18,5 procent ten opzichte van 2003. Amnesty is ook bezorgd over het voortdurende gebrek aan respect voor interne richtlijnen, gedragscodes en internationale normen voor de Franse politie en gendarme.

Amnesty International vraagt aan de Franse autoriteiten om een onafhankelijke organisatie op te zetten om verdenkingen van ernstige mensenrechtenschendingen te onderzoeken, de verantwoordelijken te berechten na een snel en diepgaand onderzoek en ervoor te zorgen dat alle verdachten onmiddellijk na hun arrestatie toegang tot een advocaat krijgen. "Het voorkomen van marteling en mishandeling is in de eerste plaats een kwestie van politieke wil", aldus het rapport.

SalmayaSale
07-04-05, 10:13
Eurlings kritisch over toetreding Turkije
door John Maes

Europarlementariër Camiel Eurlings is sinds half september rapporteur voor de toetreding van Turkije tot de EU. Over twee weken moet hij zijn eerste conceptrapport aan het Europees Parlement (EP) overleggen. Eurlings heeft voor het EP een "constructief kritisch" document in petto.

DEN HAAG - Aan zijn benoeming tot rapporteur ging volgens Camiel Eurlings (CDA) stevig lobbywerk vooraf. De 31-jarige europarlementariër is trots dat hij, "iemand uit ons toch kleine landje", voor het Europees Parlement mag concluderen of de EU de toetredingsonderhandelingen met Turkije kan starten. Eurlings zal streng toetsen of Turkije voldoet aan de voorwaarden die de EU aan de toetreding stelt, zoals bijvoorbeeld democratie en naleven van de mensenrechten.

De christen-democraat heeft aan het belangrijke Turkije-dossier voorlopig zijn handen vol. De 940.000 Nederlanders die hem bij de verkiezingen in juni hun vertrouwen schonken, wil hij iets laten zien. Eurlings moet er niet aan denken tot de volgende parlementsverkiezingen over vijf jaar als een grijze muis aan het pluche vast te zitten, als zomaar één van de 732 europarlementariërs.

In Den Haag zijn ze hem nog niet vergeten. Eurlings, voor overleg met CDA-ministers in de hofstad, neemt breed lachend schouderklopjes in ontvangst. Tweede-Kamerleden, vooral die van de christelijke partijen, schieten hem aan in de wandelgangen en in het Kamerrestaurant. De Limburger zit sinds begin juli in Brussel, maar zijn naamplaatje hangt nog steeds naast zijn oude werkkamer.

Het aanbevelingsrapport over Turkije van de Europese Commissie, dat vorige week deels uitlekte, komt naar verwachting met een positief advies over toetreding. Veel politiek gekrakeel ging daaraan vooraf, met als klapstuk de omstreden overspelwet die op de valreep toch niet in het nieuwe Wetboek van Strafrecht werd opgenomen. Daarvoor moest de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan nog wel in Brussel tekst en uitleg komen geven en het Turkse parlement voor een spoedzitting van reces terugkomen. Commissaris Verheugen (Uitbreiding) was plots vol lof over Turkije's progressie. Eurlings vindt dat dit alles niet de schoonheidsprijs verdient: "Met die flipperkastpolitiek heeft Verheugen de laatste weken genoeg schade berokkend."

Als het EP roet in het eten wil gooien, dan kan dat pas bij de feitelijke toetreding over tien tot vijftien jaar. Binnen de EU hebben de Commissie en de Raad (regeringsleiders) echter een beslissende stem. De regeringsleiders beslissen in december onder Nederlands EU-voorzitterschap of de toetredingsonderhandelingen gestart kunnen worden. Eurlings' rapport, als het tenminste door het EP wordt goedgekeurd, zal de Raad nu niet dwarsbomen. Toch kan Eurlings zich met een dissident advies profileren. Streng maar rechtvaardig wil hij zijn. "Er spelen heel veel zaken waar de vinger op de zere plek gelegd moet worden in het belang van Europa. Durven we te eisen dat Turkije echt een land wordt naar de westerse norm?"

Turkije moet onder meer laten zien dat het een democratische rechtsstaat is, waar niet gemarteld wordt en etnische minderheden (bijvoorbeeld de Koerden) niet vervolgd worden. Eurlings zal aan die zogenoemde Kopenhagencriteria het land scherp toetsen. Hij stoort zich aan de houding van bepaalde medeparlementariërs. "Sommige tegenstanders doen alsof Turkije helemaal geen kandidaat-lid is. Anderen, voorstanders, willen weer dolgraag een brug naar de islam slaan of komen met het argument dat Turkije al zolang wacht. Dat vind ik niet zo ter zake doende." Wat wil rapporteur Eurlings? "Een eerlijk proces, waarbij niet wordt gesjoemeld met criteria. Dat Turkije in de EU kan komen wanneer het een echt westers land is en anders niet. De Europese Unie staat nu al te vaak te ver van de mensen. Toetreding van landen moet stoelen op steun onder de bevolking van de huidige Unie. De leiders van Europa moeten zich daar veel aan gelegen laten liggen."

Aan de politieke criteria mag geen millimeter worden toegegeven, stelt Eurlings streng. "De wetten moeten nog verder worden aangescherpt." Daarnaast is er de werkelijkheid. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch documenteerde het afgelopen jaar 600 gevallen van marteling. Eurlings: "Dat past gewoon echt niet in Europa, dat bekentenissen worden afgedwongen door iemand eens flink te bewerken. Als dat hier zou gebeuren is de wereld te klein. We kunnen het ons echt niet permitteren een land in de Europese Unie te halen waar zulke toestanden kunnen voortbestaan, want dan zakt de hele Unie weg."

Turkse mensenrechtenorganisaties hebben Eurlings volgens hem verzocht het ijzer te smeden zolang het heet is en de druk op de Turkse regering maximaal op te voeren. "Met mensenrechten en vrijheid van godsdienst valt niet te marchanderen", zegt Eurlings. "Er zijn nu tal van signalen dat ook dat laatste niet goed gaat. Als Turkije echt een westers land zou zijn naar onze norm, waar je even gemakkelijk een kerk kunt opzetten als in Rotterdam een moskee, dan zeggen mensen in Nederland 'dat is een land waar wij ons prettig bij voelen'. Een christelijke kerk kan nu geen rechtspersoonlijkheid krijgen, dus nauwelijks iets opzetten." De parlementariër gaat binnenkort voor een veldreis naar Turkije om zich van de laatste stand van zaken op de hoogte te stellen.

Naast de situatie in de gevangenissen is de rol van het machtige leger een bron van zorg. De Turkse strijdkrachten staan onder het bevel van een generaal. Dat moet volgens de Kopenhagencriteria in de toekomst de minister van defensie worden, zoals in de EU het geval. Het leger bepaalt nu nog zijn eigen budget, ook dat moet veranderen. Datzelfde leger is van oudsher hoeder van de seculiere staat. Toch moet het van de EU aan macht inboeten.

Kun je verlangen dat Turkije zich in dat keurslijf schikt en dat tegelijkertijd de scheiding tussen religie en staat gewaarborgd blijft? Eurlings: "Dit wordt dus de kernvraag voor de komende jaren. In 1998 werd de Welvaartspartij opgeheven omdat die te veel neigde naar fundamentalisme en kon premier Erbakan vertrekken. Het land is totnogtoe alleen maar seculier omdat het leger dat van bovenaf heeft afgedwongen. De hamvraag is hoe Turkije zich zonder de controle van het leger zal ontwikkelen. Naar democratie of naar fundamentalisme en onverdraagzaamheid."

Julien
07-04-05, 11:35
hoezo meten met 2 maten??

Frankrijk zit al 50 jaar in de E.U. Turkije moet nog toetreden.

Daarnaast kan ik hier niet uit opmaken dat er in Frankrijk net zo veel of meer politiegeweld bestaat dan in Turkije (lijkt me ook sterk)...

SalmayaSale
07-04-05, 12:43
Geplaatst door Julien
hoezo meten met 2 maten??

Frankrijk zit al 50 jaar in de E.U. Turkije moet nog toetreden.

Daarnaast kan ik hier niet uit opmaken dat er in Frankrijk net zo veel of meer politiegeweld bestaat dan in Turkije (lijkt me ook sterk)...


Ik heb het alleen over het feit dat sommige landen toch andere privileges genieten.
Het geweld die door agenten wordt gebruikt, is al jaren aan de gang. Werd er daar over gepraat? Nehhhhhhhhhhhhhh
Het spreekt Turkije natuurlijk niet vrij.

mark61
07-04-05, 12:45
Ik ben al twintig jaar op de hoogte van de werking van de Franse politie. Was er ook niet iets met een aantal Algerijnen dat in ca. 1960 in de Seine verdween, nooit opgehelderd?

Maar wat verwacht jij dan van een land waar een president aan de macht is die in de gevangenis had moeten zitten? Bananenrepubliek.

SalmayaSale
07-04-05, 12:49
Geplaatst door mark61
Ik ben al twintig jaar op de hoogte van de werking van de Franse politie. Was er ook niet iets met een aantal Algerijnen dat in ca. 1960 in de Seine verdween, nooit opgehelderd?

Maar wat verwacht jij dan van een land waar een president aan de macht is die in de gevangenis had moeten zitten? Bananenrepubliek.


Yep. Hypocriete Europa :lole:
Gangpolitiek. Boelitiek boelitiek

mark61
07-04-05, 12:55
Geplaatst door SalmayaSale
Yep. Hypocriete Europa :lole:
Gangpolitiek. Boelitiek boelitiek

Iesj alles boelitiek. :(

Julien
07-04-05, 13:44
Geplaatst door mark61
Maar wat verwacht jij dan van een land waar een president aan de macht is die in de gevangenis had moeten zitten? Bananenrepubliek.

Chirac is net zo onschuldig als Samir A. !

mark61
07-04-05, 14:50
Geplaatst door Julien
Chirac is net zo onschuldig als Samir A. !

Nouw, die laatste kreeg 3 maanden en heeft er 9 in voorarrest gezeten. Die van jou is opeens onschendbaar.

Par ailleurs, ik vroeg me altijd al af, als hij nou zijn vrouw vermoordt, blijft hij dan onschendbaar?

Raffi
10-04-05, 10:48
Afgelopen zomer was ik met twee vrienden (ook israeliers)op bezoek in nederland ,
huurden nederlandse auto (Avis) gingen met autoi naar parijs, werden door de politie aangehouden, uit autogesleurd in politie cel gestopt en na eind van de dag werden we het bureau uitgegooid zonder uitleg op excuus of wat dan ook. We werden blijkbaar alleen maar aangehouden vanwege on midden oosters uiterlijk

Julien
10-04-05, 12:55
Geplaatst door Raffi
Afgelopen zomer was ik met twee vrienden (ook israeliers)op bezoek in nederland ,
huurden nederlandse auto (Avis) gingen met autoi naar parijs, werden door de politie aangehouden, uit autogesleurd in politie cel gestopt en na eind van de dag werden we het bureau uitgegooid zonder uitleg op excuus of wat dan ook. We werden blijkbaar alleen maar aangehouden vanwege on midden oosters uiterlijk

wat een eikels. heb je aangifte gedaan? deze agenten kunnen dit echt niet zomaar ongestraft doen.

mark61
10-04-05, 13:08
Geplaatst door Julien
wat een eikels. heb je aangifte gedaan? deze agenten kunnen dit echt niet zomaar ongestraft doen.

Da kunnen ze wel, als je het Amnestyrapport mag geloven:

De Franse regering, rechters en de top van de politie staan toe dat de Franse politie buitensporig en soms dodelijk geweld gebruikt tegen vooral jonge, mannelijke verdachten van Afrikaanse en Arabische origine. Daarnaast is er sprake van een patroon van mishandeling en marteling. De kans op vervolging en berechting is klein.

In het rapport 'Frankrijk: Op zoek naar gerechtigheid', komt Amnesty International na een onderzoek van 10 jaar, met bewijs voor het falen van het juridisch systeem in Frankrijk om mensenrechtenschendingen te vervolgen en te bestraffen. Het rapport beschrijft 18 zaken tot in detail en komt tot de conclusie dat er sprake is van een patroon van straffeloosheid wat betreft het optreden van de Franse politie.

http://www.amnesty.nl/persberichten/ME-PB0161.shtml

~Panthera~
10-04-05, 13:11
Geplaatst door Julien
wat een eikels. heb je aangifte gedaan? deze agenten kunnen dit echt niet zomaar ongestraft doen.

God, wat ben jij naief zeg. :hihi:

Julien
10-04-05, 14:21
Geplaatst door mark61
Da kunnen ze wel, als je het Amnestyrapport mag geloven:

De Franse regering, rechters en de top van de politie staan toe dat de Franse politie buitensporig en soms dodelijk geweld gebruikt tegen vooral jonge, mannelijke verdachten van Afrikaanse en Arabische origine. Daarnaast is er sprake van een patroon van mishandeling en marteling. De kans op vervolging en berechting is klein.

In het rapport 'Frankrijk: Op zoek naar gerechtigheid', komt Amnesty International na een onderzoek van 10 jaar, met bewijs voor het falen van het juridisch systeem in Frankrijk om mensenrechtenschendingen te vervolgen en te bestraffen. Het rapport beschrijft 18 zaken tot in detail en komt tot de conclusie dat er sprake is van een patroon van straffeloosheid wat betreft het optreden van de Franse politie.

http://www.amnesty.nl/persberichten/ME-PB0161.shtml

ja dát zijn de misstanden.. maar er zijn daarnaast genoeg franse politieagenten/ rechters die hier echt wel wat tegen willen doen. Frankrijk is nog steeds een rechtstaat.

Julien
10-04-05, 14:22
Geplaatst door ~Panthera~
God, wat ben jij naief zeg. :hihi:

heb jij wel s iets positiefs over frankrijk gezegd? kritiek van francophoben neem ik niet meer serieus.

~Panthera~
10-04-05, 14:28
Geplaatst door Julien
heb jij wel s iets positiefs over frankrijk gezegd? kritiek van francophoben neem ik niet meer serieus.


Excuse me ? Heb ik het over Frankrijk als LAND ?

Ik heb het tegen jou. :fpuh:

Iedereen kan wel zeggen dat het "beter" zou moeten, feit is, dat het de realiteit is, dat het dus niet zo is.

Olive Yao
10-04-05, 17:44
Geplaatst door Julien
ja dát zijn de misstanden.. maar er zijn daarnaast genoeg franse politieagenten/ rechters die hier echt wel wat tegen willen doen. Frankrijk is nog steeds een rechtstaat.
Ha Julien,

Toch heeft SalmayaSalem gelijk. Moet je bijvoorbeeld eens in diverse affaires met Algerijnen duiken (waarvan Mark61 er een noemt). Dan stijgt het bloed je echt naar het hoofd.

Julien
10-04-05, 18:31
Geplaatst door Olive Yao
Ha Julien,

Toch heeft SalmayaSalem gelijk. Moet je bijvoorbeeld eens in diverse affaires met Algerijnen duiken (waarvan Mark61 er een noemt). Dan stijgt het bloed je echt naar het hoofd.

Olive, dat hoe je mij niet te vertellen. Ik weet maar al te goed hoe racistisch Franse politieagenten kunnen zijn!!
Maar ik weet ook dat er in Frankrijk gedaan wordt om dit racisme uit te bannen. En dan ben ik echt niet naief ofzo.

Olive Yao
10-04-05, 18:41
Geplaatst door Julien
Olive, dat hoe je mij niet te vertellen. Ik weet maar al te goed hoe racistisch Franse politieagenten kunnen zijn!!
Maar ik weet ook dat er in Frankrijk gedaan wordt om dit racisme uit te bannen. En dan ben ik echt niet naief ofzo.
Julien, dat is waar. En juist daarom vind ik het goed dat SalmayaSalem ons een, eh, schop onder onze kont geeft, dan lopen we wat harder.
(Dankzij haar kennen we nu dat Amnesty-rapport, dat ik anders niet gekend zou hebben).

mark61
10-04-05, 22:42
Geplaatst door Olive Yao
(Dankzij haar kennen we nu dat Amnesty-rapport, dat ik anders niet gekend zou hebben).

Moet je s naar de BBC Worldservice luisteren. Inclusief interviews met 'overlevenden' van een ontmoeting met de politie.