PDA

Bekijk Volledige Versie : Van Agt: belediging dat koninklijk huis niet aanwezig is in Rome



Marsipulami
07-04-05, 20:20
Van Agt: belediging dat koninklijk huis niet aanwezig is in Rome

Hilversum (Van onze redactie/ANP) 7 april 2005 - "Ik vind het een belediging dat het Koninklijk Huis niet aanwezig is in Rome''. Dat heeft oud-premier Dries van Agt vandaag gezegd voor Omroep Brabant.

Diep teleurgesteld
Oud-premier Dries van Agt is "diep teleurgesteld'' in het Nederlands koningshuis. Hij vindt het "onbegrijpelijk dat het koningshuis het kennelijk niet de moeite waard vindt'' om vrijdag bij de uitvaart van de paus te zijn.

'Stuitend'
Eerder vandaag reageerde hoogleraar Paul Frissen al op het ontbreken van het koninklijk huis. Hij gebruikte tegenover katholieknederland.nl net als Van Agt stevige taal. Frissen: "Iedereen weet dat de Nederlandse katholieken lange tijd onderdrukt zijn geweest. In het licht van juist die geschiedenis is het stuitend dat er morgen niemand van het koninklijk huis bij de uitvaart van Johannes Paulus II aanwezig zal zijn, juist ook omdat bekend is hoe zorgvuldig dit koningshuis alle beslissingen tot in de details afweegt. Dit is geen toevallige omissie.”

Andere vorstenhuizen wél aanwezig
Dat het koninklijk huis bij de uitvaart van Johannes Paulus II zal ontbreken, werd vanochtend bekend. De Nederlandse regering, zo liet de Rijksvoorlichtingsdienst het ANP weten, zou "adequaat" worden vertegenwoordigd door minister-president Balkenende. Opmerkelijk genoeg zullen vrijwel alle andere koningshuizen van Europa morgen wél aanwezig zijn. De Engelse prins Charles heeft er zelfs zijn huwelijk voor verzet. De Oranjes hebben morgen geen andere openbare verplichtingen.

Reacties vanuit de Nederlandse kerk
Hulpbisschop De Jong liet vanavond in de uitzending van Netwerk weten het "spijtig" te vinden dat de Oranjes morgen verstek laten gaan. De Jong zei het jammer te vinden dat het koninklijk huis, dat ons land ook juist bij dit soort ceremoniële gebeurtenissen pleegt te vertegenwoordigen, niet aanwezig zal zijn. Kardinaal Simonis onthoudt zich van commentaar. OP een persconferentie vanmiddag zei hij: "Die beslissing is in Nederland genomen, het is een besluit van de regering en daar wil ik vanuit de kerk niet in treden".

Understatement
Tegenover katholieknederland.nl heeft ook het katholiek lid van de Eerste Kamer Rob van de Beeten gereageerd. Op persoonlijke titel deed hij de kwestie af met een fraai understatement: "De Oranjes zullen temidden van zoveel hoogwaardigheidsbekleders uit de hele wereld wel niet gemist worden."

Julien
07-04-05, 20:25
ach het Vaticaan is al heel wat gewend van Nederland. Dit kan er ook wel bij.

Marsipulami
07-04-05, 20:32
De Grote Afwezigen

Hilversum (Van onze redactie) 7 april 2005 – Van Afghanistan tot Venezuela stromen wereld- en religieuze leiders naar Rome om Johannes Paulus II de laatste eer te bewijzen. In de indrukwekkende lijst van aanwezigen zitten echter een paar opvallen hiaten. Meest in het oog springend voor Nederlanders is de afwezigheid van ons koninklijk huis.

China
Ook de Chinese overheid zal geen afgevaardigde sturen. Als reden geeft China de diplomatieke betrekkingen tussen het Vaticaan en Taiwan, die China een doorn in het oog zijn. “Onder de huidige omstandigheden zal China geen delegatie sturen”, zei een woordvoerder van het ministerie van buitenlandse Zaken. Peking beschouwt Taiwan als een afvallige provincie. Het Vaticaan zou, zo liet bisschop Joseph Zen van Hongkong daags na het overlijden van Johannes Paulus II weten, bereid zijn om de diplomatieke banden met Taiwan te verbreken. Die maatregel zou de weg vrijmaken voor overleg met China over het aanknopen van betrekkingen. Rooms-katholieke inwoners van het communistische China moesten in 1951 alle banden met het Vaticaan verbreken.

Russisch-Orthodoxe patriarch
Een andere afwezige is Patriarch Aleksej II van de Russisch-orthodoxe Kerk. Johannes Paulus II heeft zich altijd sterk ingezet voor de toenadering tussen de RK-Kerk en de orthodoxe kerken, maar vooral in Rusland bleef bij het orthodoxe leiderschap groot wantrouwen bestaan tegen Rome. Hoewel Johannes Paulus II vaak heeft aangedrongen op een ontmoeting, hebben Aleksej II en de Heilige Vader elkaar uiteindelijk nooit in levende lijve ontmoet. De Russisch-orthodoxe Kerk stuurt metropoliet Kiril naar Rome. Ook aartsbisschop Tadeusz Kondrusiewicz, de leider van de circa 600.000 rooms-katholieken in Rusland, komt naar de Heilige Stad.

Fidel Castro
Hoewel de Cubaanse leider Fidel Castro tijdens het pausbezoek aan Cuba in 1998 vol lof was over de paus en ook direct na het overlijden van Johannes Paulus II het condoleanceregister in Havana met lovende woorden heeft getekend, is ook Castro morgen niet in Rome. Cuba vaardigt Ricardo Alarcon af.

Aanvaller paus stuurt broer
Gisteren bleek al dat Mehmet Ali Agca, de Turkse extremist die in 1981 probeerde Johannes Paulus II te doden, geen toestemming krijgt om de begrafenis bij te wonen. Agca, die in de cel zit in Turkije, had de autoriteiten gevraagd om toestemming voor een bezoek, maar zijn verzoek is afgewezen. Vandaag bleek dat Ali Agca zijn broer naar de uitvaart stuurt. Ali Agca opende in 1981 op het Sint-Pietersplein het vuur op de paus. Johannes Paulus, die hem later vergaf, raakte daardoor zwaargewond.

Julien
07-04-05, 20:35
Geplaatst door Marsipulami
Aanvaller paus stuurt broer
Gisteren bleek al dat Mehmet Ali Agca, de Turkse extremist die in 1981 probeerde Johannes Paulus II te doden, geen toestemming krijgt om de begrafenis bij te wonen. Agca, die in de cel zit in Turkije, had de autoriteiten gevraagd om toestemming voor een bezoek, maar zijn verzoek is afgewezen. Vandaag bleek dat Ali Agca zijn broer naar de uitvaart stuurt. Ali Agca opende in 1981 op het Sint-Pietersplein het vuur op de paus. Johannes Paulus, die hem later vergaf, raakte daardoor zwaargewond.

erg mooi gebaar!

Max Stirner
07-04-05, 20:48
Geplaatst door Marsipulami
Van Agt: belediging dat koninklijk huis niet aanwezig is in Rome

Hilversum (Van onze redactie/ANP) 7 april 2005 - "Ik vind het een belediging dat het Koninklijk Huis niet aanwezig is in Rome''. Dat heeft oud-premier Dries van Agt vandaag gezegd voor Omroep Brabant.

Diep teleurgesteld
Oud-premier Dries van Agt is "diep teleurgesteld'' in het Nederlands koningshuis. Hij vindt het "onbegrijpelijk dat het koningshuis het kennelijk niet de moeite waard vindt'' om vrijdag bij de uitvaart van de paus te zijn.

'Stuitend'
Eerder vandaag reageerde hoogleraar Paul Frissen al op het ontbreken van het koninklijk huis. Hij gebruikte tegenover katholieknederland.nl net als Van Agt stevige taal. Frissen: "Iedereen weet dat de Nederlandse katholieken lange tijd onderdrukt zijn geweest. In het licht van juist die geschiedenis is het stuitend dat er morgen niemand van het koninklijk huis bij de uitvaart van Johannes Paulus II aanwezig zal zijn, juist ook omdat bekend is hoe zorgvuldig dit koningshuis alle beslissingen tot in de details afweegt. Dit is geen toevallige omissie.”

Andere vorstenhuizen wél aanwezig
Dat het koninklijk huis bij de uitvaart van Johannes Paulus II zal ontbreken, werd vanochtend bekend. De Nederlandse regering, zo liet de Rijksvoorlichtingsdienst het ANP weten, zou "adequaat" worden vertegenwoordigd door minister-president Balkenende. Opmerkelijk genoeg zullen vrijwel alle andere koningshuizen van Europa morgen wél aanwezig zijn. De Engelse prins Charles heeft er zelfs zijn huwelijk voor verzet. De Oranjes hebben morgen geen andere openbare verplichtingen.

Reacties vanuit de Nederlandse kerk
Hulpbisschop De Jong liet vanavond in de uitzending van Netwerk weten het "spijtig" te vinden dat de Oranjes morgen verstek laten gaan. De Jong zei het jammer te vinden dat het koninklijk huis, dat ons land ook juist bij dit soort ceremoniële gebeurtenissen pleegt te vertegenwoordigen, niet aanwezig zal zijn. Kardinaal Simonis onthoudt zich van commentaar. OP een persconferentie vanmiddag zei hij: "Die beslissing is in Nederland genomen, het is een besluit van de regering en daar wil ik vanuit de kerk niet in treden".

Understatement
Tegenover katholieknederland.nl heeft ook het katholiek lid van de Eerste Kamer Rob van de Beeten gereageerd. Op persoonlijke titel deed hij de kwestie af met een fraai understatement: "De Oranjes zullen temidden van zoveel hoogwaardigheidsbekleders uit de hele wereld wel niet gemist worden."



Goeie zaak dat ze er niet zijn.

De paus gaat de geschiedenis in als iemand die miljoenen Afrikaanse Aids-doden op zijn geweten heeft. Leuker kan ik het niet maken.

Marsipulami
07-04-05, 20:51
Geplaatst door Max Stirner
Goeie zaak dat ze er niet zijn.

Vinnik ook. Hoe minder Hollanders daar hoe beter want die moeten allemaal door België met hun sleurhut om in Italië te geraken.

Dante5
07-04-05, 20:53
Understatement
Tegenover katholieknederland.nl heeft ook het katholiek lid van de Eerste Kamer Rob van de Beeten gereageerd. Op persoonlijke titel deed hij de kwestie af met een fraai understatement: "De Oranjes zullen temidden van zoveel hoogwaardigheidsbekleders uit de hele wereld wel niet gemist worden."
Welke kroondragend persoon wil naast die Turk komen te staan? Die gek die de paus wilde vermoorden. Ik vind het wel een mooie taak voor Maxima. Zij is katholiek en het Vaticaan is nu, nu er kans is op een Spaanstalige paus vol met Zuid-Amerikanen. Even onder ons ...

Ik denk dat de paus in zijn testament heeft geschreven: "Bedankt voor die bloemen" en in de Oranjeclausule stelt hij: "Bij mijn bijzetting wil ik geen koningin die niet katholiek is, waarvan de voorvader waarvan ze claimed af te stammen drie keer van geloof en van vrouw wisselde, van wie de vader bij IG-farben werkte, waarvan een zoon homo zou zijn, een schoondochter een maitresse zou zijn geweest van minimaal twee criminelen, een kroonprinses waarvan de vader zo geen bloed dan toch het zweet in zijn handen heeft staan. Van wie een zuster is gescheiden van de Spaanse troonpretendent en een andere zus is gescheiden van Nederlands grootste leegloper die man Quellermo.

Had die heerlijke Claus nog geleefd, dan was die welkom geweest. Dan hadden ze lekker geruild, de paus zijn stropdas en Claus zijn mijter. Dollen door het Vaticaan, elkaar nazittend tussen de blote beelden en dan later lekker eten om de hoek. Incognito. Claus opgeverfd als Van Agt en de paus als dragqueen, model Beatrix ....

Dante.

Max Stirner
07-04-05, 20:58
Geplaatst door Marsipulami
Vinnik ook. Hoe minder Hollanders daar hoe beter want die moeten allemaal door België met hun sleurhut om in Italië te geraken.


Ik zou het als ik jou was ook liever hebben over Belgische snelwegen dan over het anti-condoombeleid van het Vaticaan.

En dat wil wat zeggen, zo`n pretje is het niet op die wegen.......

Julien
07-04-05, 21:08
Geplaatst door Max Stirner
Goeie zaak dat ze er niet zijn.

De paus gaat de geschiedenis in als iemand die in feite de dood van miljoenen Afrikaanse Aids-doden op zijn geweten heeft. Leuker kan ik het niet maken.

ach daar komen weer de miljoenen AIDS-slachtoffers van de Paus.

ik zal je s wat vertellen:

als die mensen naar de Paus hadden geluisterd (monogaam blijven!) dan hadden zew helemaal geen AIDS gehad!!!!!!!!!!!

Van een politie-agent verwacht je toch ook niet dat 'ie zegt dat je door rood mag rijden??!!

Dante5
07-04-05, 21:35
Geplaatst door Julien
ach daar komen weer de miljoenen AIDS-slachtoffers van de Paus.

ik zal je s wat vertellen:

als die mensen naar de Paus hadden geluisterd (monogaam blijven!) dan hadden zew helemaal geen AIDS gehad!!!!!!!!!!!

Van een politie-agent verwacht je toch ook niet dat 'ie zegt dat je door rood mag rijden??!! Gelijk heb je. Maar als God zijn inzichten aanpast, dan mag je dat zeker van zijn Stedehouder op aarde verwachten.

Als de paus meende dat ook de zwarte mens monogaam moet zijn had de paus ook werk moeten geven vlakbij hun hut. Moeten uitleggen dat de eeuwenoude traditie van die negers daar om hun mannelijkheid bij ieder vrouw te willen bewijzen middels een bevruchting dom is. Dan had de paus die vrouwen kans op opleiding en werk moeten bieden. Dan had de paus corrupte en wrede leiders moeten laten vergiftigen. En de pil moeten toestaan en aanbevelen. En hakstraf op wie betrapt wordt, door vier schone en gebaarde mannen op een coitus zonder condoom.

De paus was met zijn achterlijke leerstellingen indirect verantwoordelijk dat goedgelovige mensen in Afrika sterven als Gods eigen afval. Dat Zuid-Amerika hetzelfde lot te wachten staat en China ook. En die hebben niet eens een paus.

Dante.

Max Stirner
07-04-05, 22:24
Geplaatst door Julien
ach daar komen weer de miljoenen AIDS-slachtoffers van de Paus.

ik zal je s wat vertellen:

als die mensen naar de Paus hadden geluisterd (monogaam blijven!) dan hadden zew helemaal geen AIDS gehad!!!!!!!!!!!

Van een politie-agent verwacht je toch ook niet dat 'ie zegt dat je door rood mag rijden??!!


Tis ook maar een detail. Dat AIDS-akkefietje valt natuurlijk in het niet bij alle goede daden van de paus. Kinderachtig dat mensen daar steeds weer over beginnen........ :tik:

Een half continent uitgeroeid, nah ja hadden ze maar monogaam moeten blijven........


Ik zal je s wat vertellen:

Het zijn er inderdaad miljoenen, tientallen miljoenen ........vrouwen die de pech hebben dat hun man vreemd gaat, kinderen........allemaal door de paus en zijn kliekje.

Goed dat ie eindelijk dood is, hopelijk gaat zijn opvolger iets meer met zijn tijd mee.

Marsipulami
07-04-05, 22:36
Koninklijk huis toch vertegenwoordigd in herdenking Paus
Prins van Oranje en Prinses Maxima aanwezig in St. Bavo Haarlem

Geplaatst op 7/4 '05 om 22:05u
Door Matthijs Meeuwsen (Bron: RVD)


HAARLEM (RKnieuws.net) Het Koninklijk huis zal toch vertegenwoordigd zijn in de herdenking van Paus Johannes Paulus II. Zo maakte de RVD vanavond bekend.

Alhoewel niet aanwezig in de Sint Pieter in het Vaticaan zullen Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje en Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden zaterdag 9 april in de Kathedrale Basiliek van Sint Bavo in Haarlem een eucharistieviering bij ter nagedachtenis aan Paus Johannes Paulus II bij wonen.

Hoofd-celebrant van de Heilige Mis in Haarlem is Mgr. Dr. J.M. Punt, Bisschop van Haarlem, in concelebratie met onder anderen de Hulpbisschop, de vicarissen van het bisdom Haarlem en het Militair Odinariaat.

vlegeltje
07-04-05, 22:42
Geplaatst door Max Stirner
Het zijn er inderdaad miljoenen, tientallen miljoenen........allemaal door de paus en zijn kliekje.

Alle afrikanen zijn katholiek, en ze luisteren allemaal naar de Paus want ze gebruiken geen condooms.

Maar als ze nou allemaal naar de paus luisteren zouden ze niet vreemd gaan en geen aids krijgen.

Vreemd hier klopt iets niet aan deze redenering...

Maar ach jah, voor die anti-papisten is de paus natuurlijk de satan zelve. Dus moet ie wel verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden.

Max Stirner
07-04-05, 22:48
Geplaatst door vlegeltje
Alle afrikanen zijn katholiek, en ze luisteren allemaal naar de Paus want ze gebruiken geen condooms.

Maar als ze nou allemaal naar de paus luisteren zouden ze niet vreemd gaan en geen aids krijgen.

Vreemd hier klopt iets niet aan deze redenering...

Maar ach jah, voor die anti-papisten is de paus natuurlijk de satan zelve. Dus moet ie wel verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden.


En die supervrome vrouw die nooit wat fout heeft gedaan behalve dat zij toevallig is getrouwd met een man die naar andere vrouwen gaat en daar AIDS oploopt? En haar kinderen?

:denk:

vlegeltje
07-04-05, 22:57
Geplaatst door Max Stirner
En die supervrome vrouw die nooit wat fout heeft gedaan behalve dat zij toevallig is getrouwd met een man die naar andere vrouwen gaat en daar AIDS oploopt? En haar kinderen?

:denk:

Neuh neuh, niet gaan nuanceren nou, de paus heeft het halve continent uitgeroeid.

Beschikbaarheid van condooms is best groot in afrika. Maar ze worden niet gebruikt. Scholing en voorlichting, daar schort het aan.

Dat de katholieke kerk daar een preutse moraal heeft geindoctrineerd en dat dat de voorlichting belemmerd is wel zo. Maar jij weet net zo goed als ik dat die protestantse zendelingen net zo erg zijn. Vooral die uit de vs, die zijn nog erger dan de katholieken en verbieden ook het gebruik van condooms.

antipapist :p

rja2
07-04-05, 23:16
Volgens mij mag Beatrix de Paus niet, geen idee waarom ?

Max Stirner
07-04-05, 23:25
Geplaatst door vlegeltje
Neuh neuh, niet gaan nuanceren nou, de paus heeft het halve continent uitgeroeid.

Beschikbaarheid van condooms is best groot in afrika. Maar ze worden niet gebruikt. Scholing en voorlichting, daar schort het aan.

Dat de katholieke kerk daar een preutse moraal heeft geindoctrineerd en dat dat de voorlichting belemmerd is wel zo. Maar jij weet net zo goed als ik dat die protestantse zendelingen net zo erg zijn. Vooral die uit de vs, die zijn nog erger dan de katholieken en verbieden ook het gebruik van condooms.

antipapist :p


Ik hoorde es een verhaal over Aidsvoorlichting in Zuid-Afrika - ik kan me haast niet voorstellen dat het waar is - anyway, ik wil het je toch niet onthouden:

De voorlichters schoven een condoom over een boomtak om voor te doen hoe je dat doet, vervolgens dachten de dorpelingen dat ze beschermd waren als ze tijdens de sex een condoom om een boomtak deden!

Misschien schort er dus nog wel wat aan de scholing en voorlichting, ja. Aan de RK-Kerk zullen ze in ieder geval niet veel hebben. Die houdt de mensen liever dom.

Bofko
07-04-05, 23:27
Geplaatst door vlegeltje
Alle afrikanen zijn katholiek, en ze luisteren allemaal naar de Paus want ze gebruiken geen condooms.

Maar als ze nou allemaal naar de paus luisteren zouden ze niet vreemd gaan en geen aids krijgen.

Vreemd hier klopt iets niet aan deze redenering...

Maar ach jah, voor die anti-papisten is de paus natuurlijk de satan zelve. Dus moet ie wel verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden.

:duim: Mooi kernachtig verwoord.

Er zijn nogal wat antipapisten hier. Vreemd eigenlijk,die paushaat. Niet dat ik een fan ben maar ik beschouw de paus meer als een levend relikwie dat mij weinig zegt. Voor vele vele honderden miljoenen is de paus natuurlijk wel belangrijk.

Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden. Mensen moeten dus gewoon hun eigen gezonde verstand gebruiken. En voorbehoeds-middelen gebruiken. De paus kan wel zeggen dat het niet mag maar er staat toch geen enkele sanctie op. Zeker niet als je het geloof naar de geest gebruikt en niet naar de letter. Condooms en geloof zijn mijns inziens uitstekend te combineren, en vele katholieke priesters die dichter bij de bevolking staan kunnen daarmee uitstekend overweg.
We weten toch hoe we denken over mensen die hun gezonde verstand niet gebruiken maar ´Befehl ist Befehl´ opvolgen , of ´Verbot ist Verbot´ ?

Dus ik vind de paus verantwoordelijk stellen voor honderden miljoenen doden een waanzinnige voorstelling van zaken.

Julien
07-04-05, 23:38
Geplaatst door Max Stirner
Tis ook maar een detail. Dat AIDS-akkefietje valt natuurlijk in het niet bij alle goede daden van de paus. Kinderachtig dat mensen daar steeds weer over beginnen........ :tik:

Een half continent uitgeroeid, nah ja hadden ze maar monogaam moeten blijven........


Ik zal je s wat vertellen:

Het zijn er inderdaad miljoenen, tientallen miljoenen ........vrouwen die de pech hebben dat hun man vreemd gaat, kinderen........allemaal door de paus en zijn kliekje.

Goed dat ie eindelijk dood is, hopelijk gaat zijn opvolger iets meer met zijn tijd mee.

als die mensen naar de Paus hadden geluisterd (monogaam blijven!) dan hadden zew helemaal geen AIDS gehad!!!!!!!!!!!

Van een politie-agent verwacht je toch ook niet dat 'ie zegt dat je door rood mag rijden??!!

!!

vlegeltje
07-04-05, 23:43
Geplaatst door Max Stirner
Ik hoorde es een verhaal over Aidsvoorlichting in Zuid-Afrika - ik kan me haast niet voorstellen dat het waar is - anyway, ik wil het je toch niet onthouden:

De voorlichters schoven een condoom over een boomtak om voor te doen hoe je dat doet, vervolgens dachten de dorpelingen dat ze beschermd waren als ze tijdens de sex een condoom om een boomtak deden!

Misschien schort er dus nog wel wat aan de scholing en voorlichting, ja. Aan de RK-Kerk zullen ze in ieder geval niet veel hebben. Die houdt de mensen liever dom.

Die nonnetjes die in oost Congo ondanks alle ellende daar blijven zitten en hun leven opofferen om een ziekenhuisje te runnen...

Simon
08-04-05, 07:59
Geplaatst door rja2
Volgens mij mag Beatrix de Paus niet, geen idee waarom ?

Het koningshuis is protestant en protestanten erkennen het gezag van de Paus niet en die poppenkast in Rome de afgelopen week zullen ze al helemaal als strijdig met hun geloof zien.

Protestantisme: Het is ontstaan in de 16e eeuw als afsplitsing van de Rooms-katholieke Kerk nadat verschillende theologen, onder wie Maarten Luther, Huldrych Zwingli en Johannes Calvijn, in conflict raakten met de Rooms-katholieke Kerk over de leer en de praktijken van deze kerk. Belangrijke (uiterlijke) verschillen met de Rooms-katholieke Kerk zijn:

Geen erkenning van het gezag van de paus.
Geen Maria- en heiligenverering.
Slechts twee sacramenten (doop en avondmaal) in plaats van zeven.
De meeste protestantse kerken kennen een synodale in plaats van een episcopale structuur.

De leer van het protestantisme, in het bijzonder wat betreft de verschillen met de Rooms-Katholieke kerk, kan worden samengevat met vier Latijnse uitspraken:

Solus Christus: Alleen Jezus Christus
Jezus Christus, de Zoon van God en tegelijk God zelf, is de enige grondslag voor de verlossing van de mens en is de enige die de mens mag aanbidden. Het idee dat katholieken heiligen aanbidden is overigens een misverstand: katholieken vereren weliswaar heiligen, maar aanbidden alleen God.

Sola scriptura: Alleen de Schrift
In tegenstelling tot de Rooms-Katholieke kerk, die haar leer afleidt uit de Bijbel (de Heilige Schrift), de traditie van de kerk en de beslissingen van kerkleiders (in het bijzonder de paus) baseert het protestantisme zich uitsluitend op de Bijbel als het Woord van God en enige bron van het geloof.

Sola fide: Alleen door het geloof
Tegenover het systeem van goede werken, boetedoening voor zonden, kwijtschelding van straffen door priesters en het vagevuur leert het protestantisme dat de mens uitsluitend door het geloof in Jezus Christus van zijn zonden kan worden gered.

Sola gratia: Alleen genade
Tegen het rooms-katholieke standpunt dat zowel geloof als goede werken noodzakelijk zijn om genade van God te ontvangen, brengt het protestantisme in dat verlossing een gave van God is die niemand kan verdienen, maar die alleen via Jezus Christus verkregen kan worden door het geloof.

bron: Wikipedia

Max Stirner
08-04-05, 08:42
Geplaatst door Julien
als die mensen naar de Paus hadden geluisterd (monogaam blijven!) dan hadden zew helemaal geen AIDS gehad!!!!!!!!!!!

Van een politie-agent verwacht je toch ook niet dat 'ie zegt dat je door rood mag rijden??!!

!!

En die supervrome vrouw die nooit wat fout heeft gedaan behalve dat zij toevallig is getrouwd met een man die naar andere vrouwen gaat en daar AIDS oploopt? En haar kinderen?

:denk:

Max Stirner
08-04-05, 08:46
Geplaatst door Bofko
:duim: Mooi kernachtig verwoord.

Er zijn nogal wat antipapisten hier. Vreemd eigenlijk,die paushaat. Niet dat ik een fan ben maar ik beschouw de paus meer als een levend relikwie dat mij weinig zegt. Voor vele vele honderden miljoenen is de paus natuurlijk wel belangrijk.

Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden. Mensen moeten dus gewoon hun eigen gezonde verstand gebruiken. En voorbehoeds-middelen gebruiken. De paus kan wel zeggen dat het niet mag maar er staat toch geen enkele sanctie op. Zeker niet als je het geloof naar de geest gebruikt en niet naar de letter. Condooms en geloof zijn mijns inziens uitstekend te combineren, en vele katholieke priesters die dichter bij de bevolking staan kunnen daarmee uitstekend overweg.
We weten toch hoe we denken over mensen die hun gezonde verstand niet gebruiken maar ´Befehl ist Befehl´ opvolgen , of ´Verbot ist Verbot´ ?

Dus ik vind de paus verantwoordelijk stellen voor honderden miljoenen doden een waanzinnige voorstelling van zaken.



Je hebt geen idee hoeveel waarde sommige mensen hechten aan het oordeel van het Vaticaan of dat van de plaatstelijke afgezanten.

Niet dat ik het me wel kan voorstellen, maar het is echt zo. Ik weet niet veel over Afrika, maar in bijv. Latijns-Amerika is `bevel is bevel` wat betreft de RK Kerk wel degelijk aan de orde.

Ze zijn daar echt wel wat fundamentalistischer dan die bountie-Katholieken in NL.

Bofko
08-04-05, 09:26
Geplaatst door Max Stirner
Niet dat ik het me wel kan voorstellen, maar het is echt zo. Ik weet niet veel over Afrika, maar in bijv. Latijns-Amerika is `bevel is bevel` wat betreft de RK Kerk wel degelijk aan de orde.


Dat zeggen ze ja , maar:


Geplaatst door vlegeltje
Alle Latijns-Amerikanen (ed.) zijn katholiek, en ze luisteren allemaal naar de Paus want ze gebruiken geen condooms.
Maar als ze nou allemaal naar de paus luisteren zouden ze niet vreemd gaan en geen aids krijgen.


Ze luisteren dus oost-indisch.

Veel fundamentalistische gelovigen zijn hypocriet. Dat komt omdat de geloofseisen dusdanige hoog gesteld worden, waardoor ze er in hun dagelijks leventje niet aan kunnen voldoen. Dus ontstaat er een bepaalde hypocrisie. Zolang dat onschuldig is (zoals in de kroeg zitten i.p.v. in de kerk) vind ik het prima. Maar nogmaals: stel dus dan de paus niet verantwoordelijk voor 100en miljoenen doden.

Max Stirner
08-04-05, 09:34
Geplaatst door Bofko
Dat zeggen ze ja , maar:



Ze luisteren dus oost-indisch.

Veel fundamentalistische gelovigen zijn hypocriet. Dat komt omdat de geloofseisen dusdanige hoog gesteld worden, waardoor ze er in hun dagelijks leventje niet aan kunnen voldoen. Dus ontstaat er een bepaalde hypocrisie. Zolang dat onschuldig is (zoals in de kroeg zitten i.p.v. in de kerk) vind ik het prima. Maar nogmaals: stel dus dan de paus niet verantwoordelijk voor 100en miljoenen doden.


Een paar Oost-Indisch doven kunnen al voor heel wat ellende zorgen in een verder supervrome, brave monogame gemeenschap. Echtgenotes, kinderen.......om over bijv. verkrachtingen nog maar niet te spreken.


Maar je hebt gelijk, 100en miljoenen doden is misschien iets overdreven. Ik zal iets genuanceerder zijn, laat ik het zo zeggen:

De Paus is verantwoordelijk voor meer doden dan Osama bin Laden.

Bofko
08-04-05, 09:39
Geplaatst door Max Stirner

Maar je hebt gelijk, 100en miljoenen doden is misschien iets overdreven. Ik zal iets genuanceerder zijn, laat ik het zo zeggen:

De Paus is verantwoordelijk voor meer doden dan Osama bin Laden.

:D En denk je dat ook ?

De diplomatie lijkt me wel iets voor jou, Max.

Max Stirner
08-04-05, 09:48
Geplaatst door Bofko [/i]
[B][QUOTE]:D En denk je dat ook ?

Ja



De diplomatie lijkt me wel iets voor jou, Max.


Diplomatie.........Recht praten wat krom is, bedoel je? :D

TonH
08-04-05, 09:53
Geplaatst door Simon
Het koningshuis is protestant en protestanten erkennen het gezag van de Paus niet en die poppenkast in Rome de afgelopen week zullen ze al helemaal als strijdig met hun geloof zien.
[/I]


Dus een koningshuis alleen voor de protestanten. Dus niet van de Katholieken en dan zeker niet van al die andere religies.

Mooi, dat geeft tenminste duidelijkheid. Disqualifiseert e.e.a. als staatshoofd. Er zijn al vorsten om minder onthoofd in het verleden.

(Ik zag daarstraks in een glimp de premier (?) van Iran staan handenschudden, praten en lachen met een Israëlier en enkele sheiks. Verder Indiërs, Grieks-orthodoxen, Kofi Anan, de Bushjes en Clinton, Charles die zijn huwelijk een dag uitstelde... Al met al zo'n 200 staatshoofden werd gezegd op ZDF. Met de toevoeging dat na deze bijeenkomst ook internationaal de balans opgemaakt zal worden wie er NIET waren.
Diplomatiek gezien gaat Nederland daar helemaal door het putje... :D )

taouanza
08-04-05, 10:45
Geplaatst door Max Stirner
Goeie zaak dat ze er niet zijn.

De paus gaat de geschiedenis in als iemand die miljoenen Afrikaanse Aids-doden op zijn geweten heeft. Leuker kan ik het niet maken.

Is de paus voor sex voor het huwelijk?
Is de paus voor vreemdgaan?
Is de paus voor verkrachting of sexuele uitbuiting?

taouanza
08-04-05, 10:48
Geplaatst door Julien
als die mensen naar de Paus hadden geluisterd (monogaam blijven!) dan hadden zew helemaal geen AIDS gehad!!!!!!!!!!!

Van een politie-agent verwacht je toch ook niet dat 'ie zegt dat je door rood mag rijden??!!

!!

Ja Julien mensen kunnen zo goed voor zichzelf nadenken lopen helemaal niet andere na te blaten.:moe:

Juliette
08-04-05, 10:49
Geplaatst door TonH
Met de toevoeging dat na deze bijeenkomst ook internationaal de balans opgemaakt zal worden wie er NIET waren.
Diplomatiek gezien gaat Nederland daar helemaal door het putje... :D )

Nederland in het rijtje Schurkenstaten?

taouanza
08-04-05, 10:57
Geplaatst door Juliette
Nederland in het rijtje Schurkenstaten?

Daar zit Nederland toch al?Nederland steunt de grootste schurken.
Dat normen en waardenverhaal is maar een rookgordijn.

Marsipulami
08-04-05, 11:00
Geplaatst door Juliette
Nederland in het rijtje Schurkenstaten?


:haha:

Prlwytzkofski
08-04-05, 11:57
JP II was een man met hersens, hart en ruggegraat; een respectabel persoon, dat staat buiten kijf.
Hij heeft vrijwillig en zeer bewust het intiatief genomen PIUS IX zalig te verklaren, de auteur van de encykliek 'Syllabus Errorum':
'De Dwalingen van onze Tijd.' Daarin worden met zoveel woorden kernwaarden van de nederlandse grondwet tot 'dwalingen' bestempeld.
Dat het Nederlandse staatshoofd, hoedster van de grondwet, hier een passende afstand bewaart, schept alleen maar duidelijkheid. Het soort duidelijkheid waar ook JP II tijdens zijn leven voor stond.


Pius IX (paus 1846-1878)

de voornaamste dwalingen van onze tijd (Syllabus Errorum 1864)



Samenvatting van de voornaamste dwalingen van onze tijd:

3 De menselijke rede, beschouwd zonder enige verhouding tot God, is de enige rechter over waarheid of onwaarheid; zij is haar eigen wet, zij heeft aan eigen natuurlijke krachten genoeg om het goed van mensen en volkeren te bewerken.

5 De goddelijke openbaring is onvolmaakt, en dus onderhevig aan de gestadige en onbeperkte vooruitgang die volgt uit de vorderingen van de menselijke rede.

15 De mensen kunnen de weg naar de eeuwige zaligheid vinden en deze zaligheid verkrijgen door de beoefening van om het even welke godsdienst.

18 Het protestantisme is niets anders dan een verschillende vorm van dezelfde ware christelijke godsdienst, waarin men God even welgevallig kan zijn als in de Katholieke Kerk.

19 De Kerk is geen ware en volmaakte waarlijk vrije maatschappij; zij geniet geen eigen en bestendige rechten, haar door haar goddelijke Stichter verleend, maar het behoort de burgerlijke overheid toe de rechten van de Kerk en de grenzen binnen dewelke zij ze kan uitoefenen te bepalen.

24 De Kerk heeft niet het recht geweld te gebruiken, zij heeft noch rechtstreeks noch onrechtstreeks tijdelijke macht.

45 De leiding van de openbare scholen, waarin de jeugd van een christelijke Staat wordt onderwezen, uitgezonderd in zekere mate de bisschoppelijke seminaries, mag en moet worden toegewezen aan de burgerlijke overheid, op die wijze dat geen andere overheid het recht mag hebben zich te bemoeien met de tucht in de scholen, de verlening van graden, de keuze of goedkeuring van de leerkrachten.

55 De Kerk moet gescheiden zijn van de Staat, en de Staat van de Kerk.

76 De opheffing van de burgerlijke soevereiniteit die de H. Stoel bezit, zou de vrijheid en het geluk van de Kerk, en dit zelfs in grote mate, ten goede komen.

77 In onze tijd is het niet meer nuttig dat de katholieke godsdienst beschouwd worde als enige godsdienst van de Staat, met uitsluiting van alle andere.

78 Daarom is het terecht dat in sommige katholieke landen de wet erin heeft voorzien dat de vreemdelingen die er komen hun eigen erediensten publiek mogen uitoefenen.

80 De Paus mag en moet zich verzoenen en een compromis sluiten met de vooruitgang, het liberalisme, en de moderne beschaving.

Tomas
08-04-05, 12:10
Geplaatst door Alcibiades
Een reden voor de de Nederlandse koninklijke afwezigheid kan zijn dat JPII heeft verklaard de protestantse kerken niet als volwaardige kerken te beschouwen. Het zijn volgens hem hoogstens 'kerkachtige gemeenschappen' die lager staan dan de katholieke kerk. Hiermee heeft hij het oecumenische streven van veel christen, zowel katholieken als protestanten, gefrustreerd.

Allemaal redenen om het protestante koningshuis op te doeken. Al dat gezeik over kerken, religies, dwalingen enzovoort. Weg ermee. Als mens mag de koning van mij doen, laten en geloven wat ze wil. Maar als mijn staatshoofd houdt ze d'r religie maar mooi op zolder. Gewoon weer een ouderwetse republiek. Like good ol' times. Gezeik allemaal.

Marsipulami
08-04-05, 12:15
Geplaatst door Tomas
Allemaal redenen om het protestante koningshuis op te doeken. Al dat gezeik over kerken, religies, dwalingen enzovoort. Weg ermee. Als mens mag de koning van mij doen, laten en geloven wat ze wil. Maar als mijn staatshoofd houdt ze d'r religie maar mooi op zolder. Gewoon weer een ouderwetse republiek. Like good ol' times. Gezeik allemaal.

Akkoord, doch slechts om de 16 jaar verkiezingen. Zodat het staatshoofd in de mogelijkheid is om op een wat langere termijn te denken.

Tomas
08-04-05, 12:17
Geplaatst door Marsipulami
Akkoord, doch slechts om de 16 jaar verkiezingen. Zodat het staatshoofd in de mogelijkheid is om op een wat langere termijn te denken.

16 jaar is wel weer erg lang, da's ook lang genoeg om al het perspectief te verliezen. Een dubbele regeringstermijn als compromis?

Marsipulami
08-04-05, 12:17
Geplaatst door Alcibiades
Als ik het goed begrijp wil jij ons staatshoofd vertellen wat ze moet doen en zo niet dan dreig je met een republiek. Wie denk je wel dat je bent jochie!

Het staatshoof moet de hele bevolking vertegenwoordigen, zoniet stapt ze beter op.

Tomas
08-04-05, 12:19
Geplaatst door Alcibiades
Als ik het goed begrijp wil jij ons staatshoofd vertellen wat ze moet doen en zo niet dan dreig je met een republiek. Wie denk je wel dat je bent jochie!

Ja, ik ben -foutief- opgevoed met het idee da'k in een democratie leef, waarin de kiezer het laatste woord heeft en kerk en staat gescheiden zouden zijn. Maar het is gewoon een of andere protestant dictatuurtje.

Tomas
08-04-05, 12:20
Geplaatst door Alcibiades
Ze hoeft daarvoor echt niet tegen haar eigen geweten in te gaan.

Precies, als miljoenen van haar onderdanen een geloof aanhangen die tegen haar geweten ingaat, moet ze gewoon opstappen. Daaaag koningin!

Marsipulami
08-04-05, 12:21
Geplaatst door Tomas
16 jaar is wel weer erg lang, da's ook lang genoeg om al het perspectief te verliezen. Een dubbele regeringstermijn als compromis?

Nee, ik ga niet akkoord. De milieuproblematiek, de honger in de wereld, de talloze internationale conflicten e.d. het vraagt allemaal lange termijnvisie. Gewoon de regering om de vier jaar laten herkiezen en het staatshoofd om de 16 jaar. Dan wordt het staatshoofd een stabiliserende factor in ons democratisch bestel. Sinds Fortuyn weten ze zelfs in Nederland dat al te grote wispelturigheid van de kiezers de boel kan verzieken.

Tomas
08-04-05, 12:21
Geplaatst door Alcibiades
Jij mag gerust naar Rome hoor, als je er nog bij kunt. maar vertel anderen niet wat ze moeten doen. Dat vind ik namelijk dictatuur.

Een beetje van het onderwerp proberen af te komen? Wat moet ik als griffo in rome?

Tomas
08-04-05, 12:23
Geplaatst door Marsipulami
Nee, ik ga niet akkoord. De milieuproblematiek, de honger in de wereld, de talloze internationale conflicten e.d. het vraagt allemaal lange termijnvisie. Gewoon de regering om de vier jaar laten herkiezen en het staatshoofd om de 16 jaar. Dan wordt het staatshoofd een stabiliserende factor in ons democratisch bestel. Sinds Fortuyn weten ze zelfs in Nederland dat al te grote wispelturigheid van de kiezers de boel kan verzieken.

Een staatshoofd met substantiele macht die een ambtstermijn van 16 jaar in z'n schoot geworpen krijgt is nagenoeg gelijk aan een dictatuur.
En ook dictaturen tonen niet aan verder dan een gemiddelde democratie in de toekomst te kijken. Wil je de kwaliteit van de democratische leiders opkrikken, moet je volgens mij meer investeren in scholing en het ambt (financieel) aantrekkelijker maken.

Marsipulami
08-04-05, 12:23
Ik steun de kandidatuur van Maxima om in de komende 16 jaar president van Nederland te wezen.

Tomas
08-04-05, 12:25
Geplaatst door Alcibiades
Vreemde redenering. Hoe kan het nu tegen iemands geweten ingaan dat anderen (landgenoten) een ander geloof aanhangen?

Ze kiest openlijk en duidelijk voor het protestante deel van haar bevolking, en expliciet tegen het katholieke deel.Dat doet ze volgens jou op basis van haar geweten. Welnu. Mooi dat geweten, maar wel in d;r eigen tijd. Niet als MIJN staatshoofd. Never. Takke wijf.

Tomas
08-04-05, 12:26
Geplaatst door Marsipulami
Ik steun de kandidatuur van Maxima om in de komende 16 jaar president van Nederland te wezen.

OK. Dat is ook acceptabel. Ik zat per ongeluk willekeurig aan ouwe mannen te denken. 'k weet ook niet waarom.

Tomas
08-04-05, 12:27
Geplaatst door Alcibiades
Gewoon kijken. Ik ben er ook wel geweest. Het was heel mooi, vooral in de St. Pieter. Ik zou ook wel eens in Mekka willen kijken.

Ik ben d'r ook al 's geweest en ga geheid weer 's. Maar niet tijdens zo'n plechtige begravenis van een paus. Daar heb ik niks tussen te zoeken. Dan voel ik me erg misplaatst. Een beetje een pottenkijker.

Mekka lijkt me geen zak an.

Tomas
08-04-05, 12:28
Geplaatst door Alcibiades
Nee, ze heeft het recht om te gaan en te staan waar ze wil, volgens haar eigen geweten. Dat heeft niets met het geloof van haar onderdanen te maken.

Precies, in d'r eigen tijd als werkeloze ex-koningin.

Tomas
08-04-05, 12:34
Geplaatst door Alcibiades
Ik voel me nooit ergens misplaatst en ook geen pottenkijker.


Daar kan je vast wel een of andere riagg cursus voor volgen.


De kaäba en de steniging van de sjeïtan, dat zou ik wel willen zien. Ook de prachtige natuur in de woestijn lijkt me wel wat.

Woestijn heb je heel veel. En steentjes gooien naar een grote steen... TJa.

Tomas
08-04-05, 12:34
Geplaatst door Alcibiades
Vind Tomas...
Laten we maar ophouden, dit wordt herhaling van zetten.

Leve de republiek! Leve maxima! Weg met de dictators!

~Panthera~
08-04-05, 12:39
Het koningshuis is toch Hervormd ?
Kan me voorstellen dat ze met die paus dus niks hebben.

Tomas
08-04-05, 12:53
Geplaatst door ~Panthera~
Het koningshuis is toch Hervormd ?
Kan me voorstellen dat ze met die paus dus niks hebben.

Met zo'n negeerlijst als van jou, kom je soms wat onnozel over. :haha:

~Panthera~
08-04-05, 13:00
Geplaatst door Tomas
Met zo'n negeerlijst als van jou, kom je soms wat onnozel over. :haha:

Beter onnozel, dan een ouwe verzuurde zak.

Tomas
08-04-05, 13:02
Geplaatst door ~Panthera~
Beter onnozel, dan een ouwe verzuurde zak.

Nou, dan heb jij verdorie dubbel pech.

~Panthera~
08-04-05, 13:05
Geplaatst door Tomas
Nou, dan heb jij verdorie dubbel pech.


Laat maar, ik mag jou niet, en jij mij niet.
Hebben we dat ook weer gehad.
Geen probleem.

Tomas
08-04-05, 13:07
Geplaatst door ~Panthera~
Laat maar, ik mag jou niet, en jij mij niet.
Hebben we dat ook weer gehad.
Geen probleem.

Dat eerste kan wel waar zijn, maar dat tweede weet jij helemaal niet.

~Panthera~
08-04-05, 13:09
Geplaatst door Tomas
Dat eerste kan wel waar zijn, maar dat tweede weet jij helemaal niet.


To be honest : I don't give a shit.

:zwaai:

Tomas
08-04-05, 13:12
Geplaatst door ~Panthera~
To be honest : I don't give a shit.

:zwaai:

Ik wees je alleen maar weer 's even op een vooroordeel. Leek mij wel zo leerzaam voor je.

Max Stirner
08-04-05, 13:26
Geplaatst door taouanza
Is de paus voor sex voor het huwelijk?
Is de paus voor vreemdgaan?
Is de paus voor verkrachting of sexuele uitbuiting?


Nee.

Maar hij vond het blijkbaar niet zo`n probleem dat miljoenen mensen het slachtoffer worden van het gedrag van anderen - vrouwen die verkracht worden, echtgenotes met vreemdgaande mannen, kinderen die al AIDS hebben als ze geboren zijn etcetc.

Nah ja, ze gaan vast naar de hemel, niks aan het handje... :tik:

Tomas
08-04-05, 13:34
Geplaatst door vlegeltje
Alle afrikanen zijn katholiek, en ze luisteren allemaal naar de Paus want ze gebruiken geen condooms.

Maar als ze nou allemaal naar de paus luisteren zouden ze niet vreemd gaan en geen aids krijgen.

Vreemd hier klopt iets niet aan deze redenering...


Wat er niet in klopt is hetzelfde als wat er niet aan klopt in europa: Wel je best doen om te leven zoals de kerk dat wil, maar het uiteindelijk niet op kunnen brengen. Dat noemen we ook wel 's hypocrisie. Dat geeft allemaal niet zo heel erg, zolang de gevolgen niet al te ernstig zijn. In europa zijn die ernstige gevolgen enigszins beperkt door het condoom, in afrika is dankzij die kut-kerk van jou -die daar zoveel macht heeft- het condoom verboden.


Maar ach jah, voor die anti-papisten is de paus natuurlijk de satan zelve. Dus moet ie wel verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden.

En weer val je in dat ongefundeerde protestantenhaten. Waar heb je dat toch geleerd? Van meneer pastoor? Heb je nog een naam?

TonH
08-04-05, 13:46
Geplaatst door Alcibiades
Een reden voor de de Nederlandse koninklijke afwezigheid kan zijn dat JPII heeft verklaard de protestantse kerken niet als volwaardige kerken te beschouwen. Het zijn volgens hem hoogstens 'kerkachtige gemeenschappen' die lager staan dan de katholieke kerk. Hiermee heeft hij het oecumenische streven van veel christen, zowel katholieken als protestanten, gefrustreerd.

En daarom zaten de Zweden en Denen er wel?! :confused:

Tomas
08-04-05, 13:48
Geplaatst door TonH
En daarom zaten de Zweden en Denen er wel?! :confused:

De scandinaviers verlochenen de umma en heulen met de vijanden van de mooie grootse protestante kerk. God zal ze straffen. Of was dat al met die tsunami gebeurd. Ik ben even de chronologie weer 's kwijt.

David
08-04-05, 13:49
Geplaatst door bakfietsj
Het was een huiveringwekkende plechtigheid. Miljoenen Ware Gelovigen waren vandaag op het St Pieter verzameld om de macht van de Moederkerk kracht bij te zetten. Je kon in hun blikken de hoop ontwaren op nieuwe kruistochten, waar ook ter wereld.

Ik vrees een nieuwe inquisitie jegens de afvallige ketters, Europa zal weer branden en de straten zullen opnieuw veranderen in rivieren van bloed.

De pijnbanken zijn naar verluidt uit de gewelven van de St. Pieter naar boven gehaald


Verder alles goed?

Tomas
08-04-05, 13:51
Geplaatst door David
Verder alles goed?

Ik heb al ergens gelezen dat dit -de nieuwe dreiging van de inquisitie- ernstiger is dan het nieuwe rechts extremisme in nederland.

TonH
08-04-05, 13:51
Geplaatst door Tomas
De scandinaviers verlochenen de umma en heulen met de vijanden van de mooie grootse protestante kerk. God zal ze straffen. Of was dat al met die tsunami gebeurd. Ik ben even de chronologie weer 's kwijt.

De Vuur, de Vuur!!! :D

Julien
08-04-05, 15:01
Geplaatst door Max Stirner
En die supervrome vrouw die nooit wat fout heeft gedaan behalve dat zij toevallig is getrouwd met een man die naar andere vrouwen gaat en daar AIDS oploopt? En haar kinderen?

:denk:

die man is dus fout, en als die man naar de paus had geluisterd, had hij geen aids gehad.

Max Stirner
08-04-05, 15:25
Geplaatst door Julien
die man is dus fout, en als die man naar de paus had geluisterd, had hij geen aids gehad.


En zijn vrouw en kinderen hebben gewoon pech gehad.......

TonH
08-04-05, 15:26
Geplaatst door Max Stirner
En zijn vrouw en kinderen hebben gewoon pech gehad.......

Ja dat heet dan Christelijke naastenliefde... :moe:

Rabi'ah.
08-04-05, 17:04
Geplaatst door Dante5


Als de paus meende dat ook de zwarte mens monogaam moet zijn had de paus ook werk moeten geven vlakbij hun hut. Moeten uitleggen dat de eeuwenoude traditie van die negers daar om hun mannelijkheid bij ieder vrouw te willen bewijzen middels een bevruchting dom is.


En hier komt er weer een onbeschaamd en walgelijk racistische opmerking voorbij. :moe:

David
08-04-05, 17:06
Geplaatst door Rabi'ah.
En hier komt er weer een onbeschaamd en walgelijk racistische opmerking voorbij. :moe:


De honden lusten er geen brood van. Te walgelijk om op te reageren eigenlijk.


Hoe is het met je, liefje? En met de examens?

Rabi'ah.
08-04-05, 17:08
Geplaatst door David
De honden lusten er geen brood van. Te walgelijk om op te reageren eigenlijk.


Hoe is het met je, liefje? En met de examens?

Inderdaad te misselijk voor woorden, maar kon het toch ff niet laten.

Met mij is alles goed, alleen wel druk.

Af en toe lees ik nog even mee. En post ik stiekem wat. :wink:

David
08-04-05, 17:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad te misselijk voor woorden, maar kon het toch ff niet laten.

Met mij is alles goed, alleen wel druk.

Af en toe lees ik nog even mee. En post ik stiekem wat. :wink:


Maak je niet te druk, en rust regelmatig uit! Ik ga, de piepers moeten op 't vuur! Fijn weekend!

Rabi'ah.
08-04-05, 17:13
Geplaatst door David
Maak je niet te druk, en rust regelmatig uit! Ik ga, de piepers moeten op 't vuur! Fijn weekend!

Thnx. Eet smakelijk!

Julien
08-04-05, 17:16
Geplaatst door Max Stirner
En zijn vrouw en kinderen hebben gewoon pech gehad.......

nee tuurlijk niet. maar de Paus valt niks te verwijten.

Nogmaals: van een politieagent verwacht je toch ook niet dat 'ie zegt dat je door rood mag rijden?

TonH
08-04-05, 17:26
Geplaatst door Julien
nee tuurlijk niet. maar de Paus valt niks te verwijten.

Nogmaals: van een politieagent verwacht je toch ook niet dat 'ie zegt dat je door rood mag rijden?

Het gebeurd regelmatig dat een politieagent je maant door rood te rijden.

Julien
08-04-05, 18:02
Geplaatst door TonH
Het gebeurd regelmatig dat een politieagent je maant door rood te rijden.

zo zijn er ook zat katholieken die condooms toestaan.

het hoofd van de Kerk (of van de politie in dit voorbeeld) echter zal dit NOOIT toestaan.. dat is heel begrijpelijk.

p.s. er werd ook Grieks gezongen bij de uitvaartsmis van JP2. Was erg indrukwekkend.

Juliette
08-04-05, 22:29
Geplaatst door Julien
die man is dus fout, en als die man naar de paus had geluisterd, had hij geen aids gehad.

Wat heeft de paus te zeggen over het seksleven van eender wie?

TonH
09-04-05, 00:35
Geplaatst door Julien
zo zijn er ook zat katholieken die condooms toestaan.

het hoofd van de Kerk (of van de politie in dit voorbeeld) echter zal dit NOOIT toestaan.. dat is heel begrijpelijk.

p.s. er werd ook Grieks gezongen bij de uitvaartsmis van JP2. Was erg indrukwekkend.

Nooit meegemaakt dat bij grote opstoppingen of bijzondere gelegenheden je het rode stoplicht moet negeren van oom agent of dat de commissaris je zelfs staat door te zwaaien?

Punt is dat een Burgermeester of Commissaris in verschillende gevallen het verstand laat zegevieren en de regels tijdelijk opschorten. Wat de Paus/Kerk verweten kan worden is dat zij nooit oog heeft willen hebben voor het bestaan van een noodtoestand waarin, desnoods voor een paar jaar, haar regels met haar zegen even opgeschort konden worden. In tegendeel: Liever iedereen in de ellende laten staan dan de meest bedreigden door rood te zwaaien.


Ik had de TV aan en werd nogal zenuwachtig van het herhalende deuntje bij het opnoemen van de heiligen, dus had ik het geluid uitstaan totdat ik Christodoulos (de patriarch van Athene) en Bartholomeos (de geestelijk leider van alle orthodoxen ter wereld) met hun 'merry man' zag staan zingen. Toen maar snel het geluid weer aan. Want ik kan er niks aan doen, maar ik VIND dat toch een partij mooi! :)
Blij dat je het ook mooi vond, zijn er niet zo veel.

Marsipulami
09-04-05, 00:55
Geplaatst door TonH
Nooit meegemaakt dat bij grote opstoppingen of bijzondere gelegenheden je het rode stoplicht moet negeren van oom agent of dat de commissaris je zelfs staat door te zwaaien?



Klopt, het principe van het minste kwaad is een oer-katholiek gegeven. Katholieken zijn geen farizeeërs die de wet boven het persoonlijk geweten plaatsen en hoofdzaak en bijzaak verwarren.

TonH
09-04-05, 00:56
Geplaatst door Marsipulami
Klopt, het principe van het minste kwaad is een oer-katholiek gegeven. Katholieken zijn geen farizeeërs die de wet boven het persoonlijk geweten plaatsen en hoofdzaak en bijzaak verwarren.

Probeer jij dat Julien dan eens aan het verstand te peuteren, want die gaat de laatste tijd wél heel erg van dat standpunt uit. :fpetaf:

Marsipulami
09-04-05, 01:05
Geplaatst door TonH
Probeer jij dat Julien dan eens aan het verstand te peuteren, want die gaat de laatste tijd wél heel erg van dat standpunt uit. :fpetaf:

Julien is een goede katholiek. Heb ik wel respect voor. De sexuele moraal die de RK kerk verkondigt (huwelijkstrouw) daar is niks mis mee en de beste preventie m.b.t. aids. Echter als mensen niet in staat zijn om elkaar trouw te blijven, dan is het gebruik van een condoom nog steeds beter dan het doorgeven of het zich blootstellen aan een dodelijke ziekte. Als het best menselijk wenselijke niet haalbaar is, dan moet men werk maken van het best menselijk mogelijke.

Maar anyway de strijd tegen aids in Afrika is in de praktijk vooral het werk van katholieke organisaties, zowel op vlak van preventie van aids als op vlak van de zorg voor aidspatiënten. Hollandse hypocirisie; betweterij en valse beschuldigingen kunnen aan dat gegeven niks veranderen.

TonH
09-04-05, 01:24
Geplaatst door Marsipulami
Julien is een goede katholiek. Heb ik wel respect voor. De sexuele moraal die de RK kerk verkondigt (huwelijkstrouw) daar is niks mis mee en de beste preventie m.b.t. aids. Echter als mensen niet in staat zijn om elkaar trouw te blijven, dan is het gebruik van een condoom nog steeds beter dan het doorgeven of het zich blootstellen aan een dodelijke ziekte. Als het best menselijk wenselijke niet haalbaar is, dan moet men werk maken van het best menselijk mogelijke.

Kijk dat is nou het Katholicisme waar ik mee door één deur kan. :D

Marsipulami
09-04-05, 01:28
Geplaatst door TonH
Kijk dat is nou het Katholicisme waar ik mee door één deur kan. :D

Nou als je ooit op bedevaart wil naar Rome dan moet je daar het graf van JPII bezoeken die deze zienswijze verkondigde,

~Panthera~
09-04-05, 01:30
Geplaatst door Marsipulami
Nou als je ooit op bedevaart wil naar Rome dan moet je daar het graf van JPII bezoeken die deze zienswijze verkondigde,

Doe jij de PR voor Rome ? :haha:
Je zou er goed mee verdienen. :duim:

TonH
09-04-05, 01:33
Geplaatst door Marsipulami
Nou als je ooit op bedevaart wil naar Rome dan moet je daar het graf van JPII bezoeken die deze zienswijze verkondigde,

Daar ga ik nu helemaal niet meer op in, want ik moet pitten. Maar daar hebben we het al eens over gehad. Mijn visie op deze Paus is anders. :zwaai:

Marsipulami
09-04-05, 01:35
Geplaatst door ~Panthera~
Doe jij de PR voor Rome ? :haha:
Je zou er goed mee verdienen. :duim:

Helaas, helaas, mijn talent werd tot dusver niet opgemerkt door de Romeinse curie. Ik ben zo arm als Job op zijn mesthoop. :lole:

Simon
09-04-05, 09:23
Geplaatst door Marsipulami
Het staatshoof moet de hele bevolking vertegenwoordigen, zoniet stapt ze beter op.

Ach ja, JPII moet alle gelovigen vertegenwoordigen. Anders stapt hij beter op. Kijk Beatrix mocht hem waarschijnlijk gewoon niet. Dat is haar goed recht ondanks de massahysterie van afgelopen week.

Marsipulami
09-04-05, 09:35
Geplaatst door Simon
Ach ja, JPII moet alle gelovigen vertegenwoordigen. Anders stapt hij beter op. Kijk Beatrix mocht hem waarschijnlijk gewoon niet. Dat is haar goed recht ondanks de massahysterie van afgelopen week.

Nee de paus moet enkel de Rooms Katholieken vertegenwoordigen.

De koningin daarentegen moet de Nederlanders vertegenwoordigen en dat is een mix van protestanten, katholieken, moslims, niet-gelovigen enz.

Ik stel voor dat de Nederlandse katholieken het koningshuis omver werpen.

Max Stirner
09-04-05, 11:01
Geplaatst door Marsipulami

Ik stel voor dat de Nederlandse katholieken het koningshuis omver werpen.


:handbang:

Dat is wel het minste wat ze kunnen doen om deze belediging door Bea te wreken......

Duivelspactje sluiten met de atheistische republikeinen? Zeuren we ook niet meer over die condooms.......... :roker:

Tomas
09-04-05, 12:44
Geplaatst door Marsipulami

Maar anyway de strijd tegen aids in Afrika is in de praktijk vooral het werk van katholieke organisaties, zowel op vlak van preventie van aids als op vlak van de zorg voor aidspatiënten. Hollandse hypocirisie; betweterij en valse beschuldigingen kunnen aan dat gegeven niks veranderen.

Ik denk eerder belgische hypocrisie, want er zitten nogal wat ollanders met ollands geld van ollandse atheisten die daar aan voorlichting doen.

Natuurlijk niet de voorlichting die de katholieke kerk meetelt. Jouw kerk telt alleen de "juiste" projecten. En dan blijkt dat dat eigenlijk alleen maar hun eigen projecten zijn. Geheel toevallig.

wubbe
09-04-05, 13:25
Het is nu een keer zo dat ons koningshuis en katholicisme niet bij elkaar passen. ( zie Irene).
Waarom zou dan het koningshuis een begrafenis van een katholieke hotemetoot bezoeken ? Ze zijn toch ook niet bij de begrafenis van lou de palingboer geweest of die van een of andere ayotolla ?
Verder is van Agt een grote hypocriet. Toen hij premier was zij er twee pausen overleden, bij de ene was de minister van buitenlandse zaken aanwezig, bij de andere slechts de ambassadeur. Meneer zelf niet.
Maar ja iedereen die hem wel eens heeft zien optreden bij de amerikaanse televisiedominees weet wat voor soort mens hij is. Een grote slijmbal.
De kritiek van de ex-premier de Jong vind ik merkwaardiger. Totdat je bedenkt dat hij DUIK-BOOT commandant geweest is. Dat zegt genoeg.